Bouwpakket in elkaar zetten

Omdat ik via privéberichten wel eens de vraag krijg hoe ik bepaalde (schilders)handelingen doe bij het bouwen van modelpanden.
Ga ik dit door middel van uitleg en foto's, proberen te laten zien. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Maar deel graag mijn kennis en ervaring. Van de dingen die ik laat zien, weet ik dat er ook andere methodes zijn.
Ik ga daarover, hier ook niet in discussie. Ik probeer het zo simpel mogelijk te doen zoals ik vroeger ook met de workshops deed. Het gaat erom dat iemand zonder modelbouw ervaring er wat aan heeft.
Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om de plasticglans van een bouwpakket af te halen. En met een beetje verf toont het toch heel anders op je modelbaan.
Als voorbeeld een 50 jaar oude bouwdoos van Kibri.

Als eerste pak je de bouwbeschrijving, en controleer je of alle onderdelen aanwezig zijn.
En inderdaad zijn tegenwoordig de bouwbeschrijvingen wat duidelijker als vroeger.

We gaan eerst de muren van de benedenverdieping schilderen. Deze bestaan uit natuursteen, dus steen voor steen verfen

Eerst de verf klaarzetten. Ik werk zelf hoofdzakelijk met Revell Aquacolor.

De stenen schilder ik met sand, braun, dark-earth en beige

En de deurpost met steengrijs. Daarna een zwarte wash erover. Ik doe het met wash van Vallejo. Maar het kan ook met sterk verdunde Acrylverf (Aqua color)
Na een minuutje dep ik met een tissue het meeste van de stenen af. met dit als resultaat

Het begint al op een muur te lijken, in plaats van stukje plastic

Als de wash goed droog is, ga ik nog een flinterdunne wash dark-earth aanbrengen. Dit om het geheel wat rustiger te maken.

Het geheel nog dry-brushen met beige stofkleur. En de deuren en kozijnen erin. De muren zijn nu klaar.
Mocht je niet tevreden zijn over het resultaat, schilder alles in een egale kleur, en begin opnieuw.

Volgende keer weer verder met de bouw.