Nieuws: Nog niet alle 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn opgehaald!! Lees hier verder hoe je je bestelling alsnog kunt ophalen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  Bouw van La Tour de Carol
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw van La Tour de Carol  (gelezen 1769 keer)

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
Bouw van La Tour de Carol
« Gepost op: zondag 13 maart 2022, 14:59:07 »

Ben nu sinds enige tijd bezig met het bouwen van de huisjes voor mijn Franse dorp in de Pyreneeën. Ik verlaat mij daarbij op de firma Régions et Compagnies die uitsluitend met kartonnen kits werkt. Alles steeds laser cut met vaak de allerkleinste details (tot bv handdoeken in de badkamer). Het is helaas niet allemaal regio-correct, maar wel heel Frans. Het karton geeft bovendien de mogelijkheid aan te passen, wat ik veelvuldig heb gedaan. Extreem was een gotische kapel waar ik een romaanse kerk (zoals die ook staat in La Tour de Carol) van heb gemaakt en van de bouwkit uiteindelijk alleen de glas-in-lood ramen heb gebruikt. Ik moet nog aan de nodige details werken en alles staat nog los op de baan. Aan bestrating en begroeiing moet ik nog beginnen. De ondergrond inclusief die van de heuvels staat nog maar in een eerste laagje. Alleen het station is van Faller, maar dat zal op den duur authentieker moeten worden.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 maart 2022, 15:03:27 door Kareltje »
Blij dit forum gevonden te hebben, Karel

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
Re: Bouw van La Tour de Carol
« Reactie #1 Gepost op: zondag 13 maart 2022, 15:01:25 »

En nog een paar plaatjes...

FransW

• Toffe Gast
  • *
  • zonder fantasie ook geen creativiteit
« Reactie #2 Gepost op: zondag 13 maart 2022, 15:16:22 »

C'est très magnifique, Charles!  :thumbup:
FransW

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #3 Gepost op: zondag 13 maart 2022, 15:43:34 »

Merci, Frans! Et, bien sûr, il manque encore le ballast et d'innombrables autres choses...
« Laatst bewerkt op: zondag 13 maart 2022, 15:46:03 door Kareltje »

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 12:33:54 »

Het leek mij aardig nog eens wat foto's van de vorderingen in mijn dorp te delen. Dit keer wat uit de losse pols met mijn telefoon. Dat zijn geen beste beelden, maar ze geven wel de sfeer weer, waarnaar ik op zoek ben. Er moet nog heel veel gebeuren, maar ik kan er 'op ooghoogte' al aardig bij wegdromen.

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 12:38:19 »

En nog een paar...

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 14:56:15 »

Wat een superieure baan Kareltje, erg mooie sfeer  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 16:51:29 »

Dat zijn inderdaad sfeervolle plaatjes om bij weg te dromen :thumbup:.

Groeten,
Wico

Dirk-Jan

• Speciale Gast
    • Baanplan (zonder plan)
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 17:33:25 »

B) Erg leuk, heel erg leuk, je weet de Franse sfeer prima weer te geven. :thumbup:
En dat niet helemaal regio correct doet er niet toe, een modelbaan is een sfeer impressie en met die sfeer zit het helemaal goed. :)
Wel een klein puntje opbouwende kritiek:
ik weet niet of de teksten op de pandjes al zijn voorgedrukt maar dat ziet en net effe te gelikt uit,
de teksten enigszins vervagen geeft een wat realistischer beeld. Misschien is er nog iets mee te doen, beetje wegkrabben of zo met beleid. :roll:

Dirk-Jan

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 juli 2022, 18:43:04 »

Très atmosphérique.  :thumbdown:
Très joliment réalisé.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

FransW

• Toffe Gast
  • *
  • zonder fantasie ook geen creativiteit
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 juli 2022, 07:42:19 »

Bij het zien van deze foto's dacht ik meteen aan een aflevering waarin Maigret in een klein plaatsje op zoek is naar de dader van een moord. Sfeer is beslist goed getroffen Karel!
FransW

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 juli 2022, 09:31:24 »

Ik ben jullie allen zeer dankbaar voor de lovende woorden over de Franse sfeer die ik aan het creëren ben. Het is een hele zoektocht om, zo veel als mogelijk, Franse spullen bij elkaar te zoeken, maar als over de extra portokosten heen stapt, lukt het toch wel. De huisjes van Régions & Compagnies zijn een uitkomst en de rest is een enorm (leuk) gescharrel van overal en nergens. Toen ik bij Preiser zelfs De Gaulle aantrof moest ik 'm natuurlijk hebben. Ook al omdat hij in mijn jaren 50 enscenering past. En toen maakte ik ook maar het van ieder dorp bekende monument voor de gevallenen van La Grande Guerre. Om er een ware 'alle Menschen werden Brüder" gevoel aan toe te voegen, vond ik zelfs ook Konrad Adenhauer, Willy Brandt en (waarom niet) Angela Merkel. Ze zijn allen bij de herdenking aanwezig.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 juli 2022, 09:33:33 door Kareltje »

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 02 juli 2022, 10:16:31 »

Dirk-Jan, het is inderdaad grotendeels voorgedrukte belettering. Ik ga nog eens kijken of ik wat kan weatheren. Vandaag ga ik toch op zoek naar een airbrush voor het spoor.
Karel

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #13 Gepost op: zondag 03 juli 2022, 19:58:19 »

Een Franse baan, geweldig. Ben (naast Zwitsers/Italiaans) een zeer groot fan van de Franse spoorwegen. Ga dit graag verder volgen.  Veel succes met de bouw!

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 04 juli 2022, 12:29:54 »

Heb met genoegen je foto's en beschrijving doorgenomen. C'est tous doux France. Leuk hoor. Ben wel een fan van Franse auto's, helaas zijn mijn belevenissen met Franse treinen iets minder.

Bijvoorbeeld ergens in de negentiger jaren kampeerden we net ten zuiden van Parijs. Dus op een dag met de trein daar naar toe. De heenrit was weinig belevenisvol, want alweer vergeten. De terugweg echter was 'un autre biscuit'. Net hadden we het station verlaten staat het ding alweer stil. Eerst denk je, nou ja een onveilig sein of zo. Maar na vele minuten begin je dan toch te twijfelen. Dus uit het raam staren of er iets te ontdekken valt. Ja een heel eind verderop blauwe zwaailichten. Oh wat aan de hand. Na een goed uur kwam de omroepinstallatie tot leven. "une incident" was het enige wat ik eruit op kon maken, slechte geluidskwaliteit. Nog een uur later komt een spoorwegmedewerker door de trein gelopen. Dus die man even staande gehouden en uitgevraagd. Had een onverlaat zichzelf voor een trein geworpen met alle nadelige gevolgen van dien. Veel politie , reddingsdiensten, brandweer en vooral veel politie dus. Na vier uur werd de reis vervolgd. Moet je voorstellen vier uur in een afgesloten trein ergens langs het tracéé. Wordt je niet blij van.

Even een kijkje in mijn Franse spooravonturen.
Maar ben jij toevallig familie van eene Tony? Het viel mij meteen op, die snuiter heeft ook een spoorlijn dwars door zijn stadje vlak voor het station.  :P
Vriendelijke groet, Henk

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #15 Gepost op: maandag 04 juli 2022, 15:52:40 »

@citaat Dank voor het delen van je belevenissen op het Franse spoor, Henk! Ik ben wel bang dat je dan ook geen fan bent van de NS, want ook daar zijn de vertragingen als gevolg van een (wat ze eufemistisch noemen) 'aanrijding' helaas best frequent.

Mijn ervaring met de SNCF dateren vooral uit eind jaren 60 en begin jaren 70. Ik had toen een grote liefde in Montpellier en dat betekende regelmatig de nachttrein van Gare de Lyon (Parijs) naar het zuiden. Veel slapen lukte niet in de coupés die ik moest delen met dronken militairen. Eenmaal vond ik dat ik na een slopende nacht wel recht had op een ontbijt in de restauratiewagen. De wagons die ik door moest om daar te komen, waren er heel wat dus ik telde ze voor de zekerheid. Na gestopt te zijn in Orange liep ik voldaan terug, om na wagon zoveel naar de rails te kijken die onder de trein wegschoten. De trein bleek gesplitst, zonder een mededeling! Wellicht op de slechte geluidsinstallatie op het perron, maar die kon je in de trein nauwelijks horen. Ik zat in het deel naar Marseille, mijn bagage op weg naar Montpellier. Honderd kilometer verder de eerste stop op een klein station, om een weg met hindernissen naar Montpellier te nemen. De conducteur had er wel voor gezorgd mijn eindbestemming te waarschuwen en daar lag de bagage keurig op mij te wachten. Mijn 'nana' begreep er niets van, toen ze me niet bij de afgesproken trein trof, maar de liefde was met een halve dag vertraging des te zoeter. De route naar Montpellier heb ik daarna nog verschillende malen in een oude DAF 33 en daarna een Deux Chevaux afgelegd, in een tijd dat er nog veel Route Nationale was ipv Autoroute. Soms kwam je dan bij een overweg waar de bomen altijd gesloten waren en alleen opengingen als je er bij nacht en ontij voor verscheen en claxonneerde. Uit die tijd stamt ook mijn avatar die je bij iedere overweg aantrof.
Karel
« Laatst bewerkt op: maandag 04 juli 2022, 18:00:28 door Kareltje »

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 07 juli 2022, 11:15:40 »

Maar ben jij toevallig familie van eene Tony? Het viel mij meteen op, die snuiter heeft ook een spoorlijn dwars door zijn stadje vlak voor het station.  :P

Henk, ik was je nog een antwoord verschuldigd op je vraag. Nee, Tony zegt me niets. Het spoor dwars door mijn stadje heb ik nodig omdat ik maar ruimte heb voor een kleine baan en daarop toch ook een keerlus wilde hebben. Ik ben een beginner en maakte veel beginnersfouten. Achteraf had ik een baan op tenminste twee niveaus moeten bouwen, maar daarvoor is het nu te laat. Gelukkig biedt mijn baan wel veel rijmogelijkheden en komt de scenery die ik voor ogen had goed tot zijn recht. Voorlopig ben ik daar ook nog lang niet klaar mee.

Bijgaand een plaatje van wat het nu ongeveer is (mede dankzij adviezen van velen van jullie). Alleen de rangeersporen ontbreken hier.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 juli 2022, 11:21:40 door Kareltje »

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 07 juli 2022, 12:13:16 »

Hoi Karel, die ene Tony meldt zich maar even  :P
Net je filmpje bewonderd en daarna hier maar eens geneusd.
En dat is zeker de moeite waard  :thumbup:
De sfeer zit er flink in; zo zie je het niet vaak.
Zo te zien, kun je nog een hele poos vooruit.
Misschien een idee, om ook eens naar andere boompjes te kijken. Of zelf maken van zeeschuim bijvoorbeeld.
Tenzij je juist een liefhebber bent van dit oldskool-spul.
Ik gebruik ze ook in mijn oldskool diorama's.

Volger erbij !  ;)

Grtz Tony
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Kareltje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 07 juli 2022, 18:15:31 »

Geen familie, maar wel vaste inboedel; daar ben ik graag aan gelieerd. Dank voor je aardige reactie, Tony. Met die bomen ben ik niet (echt) getrouwd. Aan het zelf maken ben ik nog niet toegekomen. Ben met je eens dat het beter kan, maar er moet nog zo veel gebeuren. De meeste moeten overigens nog ‘geplant’ worden.
Karel
Pagina's: [1]   Omhoog