Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan

Gestart door Jan22 dinsdag 05 april 2022, 19:17:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 december 2021, 16:51:32
Faller-111, Bahnhof Flüelen (aan de Gotthard lijn in Zwitserland), werd door Faller aangeboden en wordt al heel lang niet meer verkocht.


bron: wikimedia Categorie foto's Flüelen

Dit station in Flüelen is het 2e station. Het eerste station moest wijken toen de Gotthardt spoorlijn dubbelsporig werd gemaakt. De bouw duurde van 1944-1946, en de architect was Alfred Ramseyer-Fieg. In 1947 verscheen het gebouw op een Pro Patria postzegel.

Het duurde daarna nog 5 jaar voordat Faller en Kibri met hun eigen modellen kwamen, tegelijkertijd, en daarna nooit meer (geen plastic modellen, en ook geen modellen die ze elk apart uitbrachten, 2 opmerkelijkheden).
Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Dit mooie station is mij bekend Jan Willem.
Ik heb daar met Wico heerlijk uren in een prachtige zonnetje gestaan en heel veel mooie treinen gespot.

Groet Michel

Foto = eigen werk
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Ik heb dit station nog van hout
Ben begonnen met restauratie
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
@citaat ben gek op plaatjes, kan je iets plaatsen?
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
De traptoren (met klok) bevindt tussen de wachtkamer en de rest van het gebouw. De wachtkamer ligt op het zuidoosten (richting Gotthardt) dus kijkend naar dit station aan de spoorzijde is de linkerkant gelegen aan de haven (het meer), en de rechterkant wijst richting Gotthardt pas.

Bij Conrad kun je het station vinden als Faller 111 (het eerst in 1952, het laatst in 1961)
en bij de ModelleisenbahnFan staat een hele serie plaatjes
van dit Fallermodel, zoals deze:


Dus ik ben ook heel benieuwd hoe het model van Nero eruit ziet ...

Volgens het forum altemodellbahnen is het station in 1950 ook in blik uitgevoerd door Kibri, in daarna ook later tot in ieder geval in 1954. Maar volgens de catalogus van Kibri uit 1952 heet dit (blikken) station nog niet zo; die naam krijgt dit stuk blik pas in de Kibri catalogus van 1954.

Dit station moet om herkenbaar te zijn als Flüelen, een halfronde wachtkamer hebben of tenminste een daklijn die suggereert dat daar sprake van is. Dus moet een foto of vanaf de straatzijde, of van bovenaf genomen zijn.
De inbreng bij altemodellbahnen.de vergelijkt alleen de spoorzijde van de 3 Kibri versies van dit station, en niet van bovenaf, maar eerder van onderen af. Dat is jammer, want dat haalt de geloofwaardigheid onderuit.
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Leuke bijdrage. Doch dit zijn geen bouwdozen... Zie: Naam van dit draadje.
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
 @citaat
Desalniettemin toch interessant, misschien moet er maar een topic komen met de titel 'het blikken model en zijn voorbeeld' of zo  ;)
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Model Bahnhof Flüelen is
a. geen bouwdoos
b. niet van resin (of ander plastic) maar van hout (Faller) of blik (Kibri)
c. van vóór 1955 (het jaar van de plastic bouwpakketten introductie door Faller, zie bijlage)

Faller kwam daar overigens laat mee. Andere merken produceerden al eerder gebouwen met thermoplastic onderdelen.

In de overgangsfase van houtbouw naar plasticbouw gebeurde van alles.
Van sommige gebouwen zijn meerdere versies, door het toepassen van steeds meer plastic onderdelen.
Bron: 3 versies met  deels plastic onderdelen

Er speelt ook een ander fenomeen in die tijd (Otto Hübchen).
Hij begon na de oorlog als rondreizende kermisklant met een Märklin baan, gebouwd rond 1952, met daarop Bahnhof Flüelen als grote publiektrekker. Hij schreef daarover ook een boek, met foto's (boekrecensie en enkele foto's staan nog steeds online).

Otto Hübchen reed van 1954-1961 door Duitsland rond met een Mobiele Märklin Anlage "Seeblick".
Daarover schreef hij een boek: Die Modelleisenbahn in der Landschaft (1959).
Op die baan stond Bahnhof Flüelen (Faller 111), en daarvan zijn nog foto's online.
Zijn volgende baan, 1961-1962, met Fleischmann, was bijna identiek, ook met Bahnhof Flüelen erop.
En ook daarover publiceerde hij een boek. En daarvan zijn nog foto's online.

Beroemd werd Otto Hübchen met z'n derde baan en boek over Arnold en de grote voordelen van de N-schaal: Die kleinste Bahn auf grosser Fahrt (1969), en daarop stond uiteraard geen Bahnhof Flüelen.

ik kom hier later op terug met wat verwijzingen.
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
Citaat van: Jan22 op dinsdag 05 april 2022, 19:17:24
Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 december 2021, 16:51:32
Faller-111, Bahnhof Flüelen (aan de Gotthard lijn in Zwitserland), werd door Faller aangeboden en wordt al heel lang niet meer verkocht.
Het blijkt dat gebruikers niet meer willen zoeken naar wat ze aangeboden krijgen, maar alles in de schoot geworpen willen worden. Dat kan (in dit geval): maar een beetje treurig word ik daar wel van

Want daar staat wel deze foto, SBB Bahnhof Fluëlen:

en de maker van die foto verwijst voor het Faller model
naar z'n eigen website.
En zo vind je er nog minimaal eentje:


Een volslagen Zwitserland-leek kan zich afvragen waar dit station ligt, maar moet je alles voorkauwen?
Is de wikipedia niet al genoeg? Moet daar echt nog Google-Maps  coördinaten bij?

Ik vind dit station ook vreselijk lijken op station Schönblick van Faller. Daar heb ik nog een bouwdoos van liggen van voor het plastictijdperk.
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Citaat van: robkop op woensdag 06 april 2022, 17:58:17

vreselijk lijken op station Schönblick van Faller.
Daar heb ik nog een bouwdoos van liggen van voor het plastictijdperk.

Bij Faller was Schönblick catalogus nr 103 en Flüelen catalogus nr 111 in 1952-1960;
vanaf 1961 verdwijnt Flüelen uit de catalogus.
Schönblick is wel een stukje kleiner dan Flüelen.
Het mist die halfronde wachtruimte. En die is toch gauw een kleine 20 cm lang.

Wat ook opvalt is de plaatsing van de toren (het trappenhuis).
Die zit bij Schönblick aan de verkeerde kant (vanaf de spoorzijde aan de linkerkant).
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
 @citaat "Enigszins" aangepast exemplaar van bovenstaand station. ;)
Re: Jan 22, bouwdozen en echte gebouwen
 @citaat Zet je moderator pet op zou ik zeggen, grijp in en handel het af via PB. Zo doet jouw collega John het en da's netter dan iemand publiekelijk de mantel uitvegen.

Gr, Ben.
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
T.a.v.
Citaat van: nobody op donderdag 07 april 2022, 14:43:11
@citaat "Enigszins" aangepast exemplaar van bovenstaand station. ;)
Daar schuiven we weer meer op richting "architectuur": op z'n best is dit station t.o.v. de spoorzijde gespiegeld.
De "toren" bevindt zich links in plaats van rechts, en de halfronde wachtkamer ontbreekt.
Er is wel een ander Faller-station dat hierop lijkt: Schönblick.
----------
Goppenstein model TipTopp.ch Chf 750,-
Wikipedia Goppenstein
Google Maps Goppenstein

Veel mensen kennen Goppenstein van de autotrein door de tunnel.  Enkelen kennen het van de loodmijnen, en de westelijke wandelroute naar de Bietschhornhütte (zie bijlage).

Er zijn nogal wat Zwitserland freaks die een hybride baanthema kiezen: Goppenstein (Lötschberg, Autoverlad) en Göschenen  (Gotthardtunnel, Andermatt). Door die thema's te mixen, kies je voor een levendige modelbaan.
De meesten kiezen voor Göschenen als hoofdthema, omdat de stationsomgeving meer spectaculair oogt.

Gek genoeg zijn beide stations niet uitgebracht door de grote bouwdoos makers (Faller, Kibri en Vollmer).
En dat leidde tot kleinserie-producenten en hoofdprijzen.

In de bijlage kaart-Goppenstein, met 3 rode pijlen erin. Dat zijn de 3 loodmijn ingangen in een verticaal lopende ertsader. Een deel van de mijngangen stond geregeld onder water, en dat water kwam van hoger op, van de Scheenbiel (en een noordwestelijk gelegen Hogleifa gletscher die inmiddels bijna is gesmolten).

De Lötschberg-Basistunnel (Frütingen-Raron) loopt onder de loodmijn door, en is ook niet altijd droog gebleven.
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Jan 22, echte gebouwen en modellen daarvan
Bij treinmuseum in Délémont (Delsberg) in Zwitserland staat een lopende band.
Die werd gebruikt om bieten en ander bulkgoed in eaos-wagons te laden.

Je kunt die info terugvinden in dit draadje.

Oosterom tipte me dat een zelfde machine is uitgebracht door Trix als lasercut bouwpakket.
Dat is, zeer waarschijnlijk, een niet-functionele bouwdoos.

In 2013 maakte ik van het echte gebouw deze foto: