Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

mtb wisselmotoren

Gestart door DA79 zaterdag 27 december 2025, 21:18:32

mtb wisselmotoren

mtb wisselmotoren
Ik had mijn vraag ook gezet bij Guus zijn topic.
Maar om niet zijn topic kapen. :D

Ik kwam de mtb wisselmotoren ook tegen tijdens het zoeken.
En had ook nog wat vragen hierover.

Waarom;
Een aantal van mijn 74491 magneetspoelen zijn stuk (laatste tijd te weinig gebruikt denk ik) 8o
En daardoor ook mijn vertrouwen in hoe lang het mee gaat.

Ik heb een aantal wisselaandrijving vervangen voor de viessmann 4568 waar ik best tevreden over ben.
Het enige is dat ik ze niet op een aparte voeding kan zetten via de cs3. ( digitaal aangestuurd in dcc ivm eigen wisseldecoder per wissel)
(tenminste, ben dit nergens tegengekomen als dit wel wil)

Ze gebruiken niet veel, maar toch wil ik liever niet teveel via baanstroom.
En ze zijn ingebouwd, dus als er wel wat aan mankeert moeten ze er weer uit zoals bij de magneetspoelen.

Ik heb nu bij het verwijderen van de magneetspoelen een m83 over. (1 is al omgezet naar verlichting met 1kohm tussen mid en schakel om led compleet te dimmen)
Ze zitten in set van 3 m83ers gekoppeld met extra voedingsmodule, ooit bedoeld om alle magneet artikelen aan te sturen.

Kan ik de mp1 of mp8 gebruiken op een (zwarte mfx) m83 decoder?
Deze hebben een eigen voeding en kost dan geen extra baanstroom.
De m83 hangen toch al onder de tafel.

Ik kwam ook nog de mp8 tegen, deze is iets duurder maar moet met puls kunnen schakelen zoals magneet artikel?
Is deze beter geschikt voor de zwarte m83 in magneet art stand?

Al niet te min, deze mechanische wisselmotoren leken mij zelf wat handiger dan servo's eronder te knutselen.
Ook al heb ik nog een dr 4024 digikeijs liggen en een esu lokswitch 8x servo bedoeld om eventueel wissels om te bouwen tot servo en het openen van loodsdeuren e.d.
Deze moet ik dacht ik ook kunnen gebruiken voor de mtb wisselmotoren?

Dus mijn vraag hoe kan ik de mp1 of mp8 gebruiken met secundaire voeding en digitaal aansturen met cs3?
Met de m83?  (mp1 of mp4?) en bij mp1 pulse tijd verlengen?

Of toch niet de m83 gebruiken maar de andere 2 servo decoders.
Maar kan dan de mp gecombineerd worden met micro servo's? op 1 decoder?

En weet iemand of de mtb mp versie dcc dus met ingebouwde decoder ook 2 aansluitingen heeft voor voeding en signaal?
De gebruiksaanwijzing is wat summier qua bekabeling aansluiten.

In 1e instantie is mijn vraag bedoeld voor alleen wisselaandrijving via m83 of servo decoder
Maar volgens mij kun je met sommigen ook nog lampjes aansturen? bijv stop lampen? (wisselcontact)

Veel vragen dus :D :D
Re: mtb wisselmotoren

Da's nogal aan de prijs. Al eerder aangegeven; neem een k84 of vergelijkbaar (yamorc zoals ik)

Groet,

Guus

Citaat van: DA79 op zaterdag 27 december 2025, 21:18:32En weet iemand of de mtb mp versie dcc dus met ingebouwde decoder ook 2 aansluitingen heeft voor voeding en signaal? De gebruiksaanwijzing is wat summier qua bekabeling aansluiten.

Kostentechnisch is degene met de DCC-decoder de betere keuze. Je hebt dan alleen twee draadjes naar centrale hebben. Je hoeft alleen een DCC-adres in te stellen. Hulpvoeding is niet echt nodig dan. Als je heel veel decoders hebt zal je mogelijk de wissels op een aparte digitale voeding (versterker) moeten zetten. De meeste banen zullen nooit verder dan één voeding verder te hoeven.

De DCC versie van de MTB motoren heeft geen gescheiden voeding en data.
Dus op de baan aansluiten,wil je dat niet een aparte boostergroep opofferen.

Goedkoopste booster voor wissels is een oude delta unit.
Die kun je gewoon vanuit je baan ( data)en een oude Marklin trafo voeden.
MM en DCC gaan er beide doorheen.
Ik zag er laatst nog een voor € 15,- voorbij komen.

Bedankt Tim,
Maar zoals ik lees is dit voor eenzijdige aansturing/draairichting.
Voor een motor van een windmolen of dergelijk.
Staat bij dat je voor draairichting de polen moet wisselen, of ik moet dit al niet goed hebben gelezen.

De m83 is op dit moment bij mij een losse boostergroep.
Tenminste ik neem aan dat je dit bedoeld en niet een "digitale booster".
Of bedoel je de delta unit tussen cs3 en baan.

Ik heb nog ergens de delta spulletjes liggen, maar gebruik tot heden 0,5  a 0,6 A van de cs3 dus idd heb ik nog geen booster nodig.
De bedoeling was om ooit een digitale booster te kopen en dan monteren onder de andere tafel waar ook de schaduwstation moet komen.
Mocht dit nodig zijn. (2 circuits cs3 en digitale booster 60175) lijkt me meer dan genoeg. (volgens cs3 boekje)

I.p.v. dit, gebruik ik tot heden een viessmann trafo onder de tafel (10v/16v) en  3x m83 met aangesloten universele voeding module. (60822)
1 wordt nog gebruikt voor magneet artikel, 1 nu voor verlichting (8 groepen) en 1 heb ik nu over.
Ik gebruik de viessmann trafo voor secundaire voeding voor servo aansturing (faller-esu switch-dr4024) aangezien deze signaal en voeding apart hebben.
16 volt voor voeding en 10 volt voor speciale verlichting zoals gaslampen via viessmann gaslampen module.

Vandaar ook mijn vraag m.b.t. de mtb dcc versie, want i.p.v. baanstroom te gebruiken kun je de goedkopere mp1 kiezen en dan via een servo decoder laten lopen.
Dan kost het geen extra baanstroom.
Een m84 erbij kopen bied ook niet de oplossing, want dan koop ik liever nog een esu switch er bij om de 8 groepen voor bijna hetzelfde bedrag.
En heb de dure m83 over voor gebruik.

Nu ben ik niet bekend met de mtb wisselmotoren, maar omdat deze liniair zijn en dmv recht staafje kan worden bediend leek mij dit handiger dan servo.
Als je bij een c rail het kapje eronder weg haalt kun je precies tussen de 2 randen een sleufje maken met een dremel.
Daar waar de wissel met de hand word bedient.
Gaatje van 13 of 14 mm door de tafel boren en je kan hier de mp er onder zetten.
Zelfs onder de wissels waar ik nog een magneetspoel in heb zitten voor het geval dat.

Nu nog de mtb aansturing. :D :)

De mtb mp1 is dat 3 draads?
Voeding en R of L om?
Of massa R-L
Dan zou de m83 in principe na schakeltijd aanpassen moeten werken toch?
De m83 is een decoder........ alleen geen servo decoder maar wel in dcc adressering. (ook al meld deze zich mfx aan de adressen staan vast in dcc)
Maar ik neem aan dat er bedoelt wordt met "dcc decoder" dat je de cv's kunt aan passen.

Waar het mij om gaat is de verschillen in de mtb aandrijving en hoe je deze kunt aansluiten.
De voordelen, en de nadelen.

De dcc versie met decoder kan ik dan vergelijken met de viessmann 4568 en vraagt digitale baanstroom voor aansluiting.
De mp1 kan via decoder (servo?) en ik kan 2 seinen (ledjes aansturen?)
En de mp8 ????  is dit een vervanging voor de magneetspoel of hoe werkt dit?

Beste Derk,

Dat zijn wel heel veel vragen in één stuk tekst, dus je gaat ook heel veel antwoorden door elkaar krijgen.
De mp1 werkt met één plus en twee minnen. Een voor links, en een voor rechts. Dus drie draden.

Omdat de k83 geen duidelijke gelijkspanning geeft maar een soort halve wisselspanning gaat dat niet werken (ervaring). Lees anders Dit topic nog even goed door. Een nieuwe m83 zal denk ik niet anders zijn.

Oh ja, en een servo decoder zal al helemaal niet werken. Het zijn geen servo's, maar motoren.

Guus

:D Een heel verhaal i.d.d. :D

Ik heb een aantal mp1's  en 1 stk mp8 besteld voor het uittesten.
Zoals ik lees is het i.d.d. 3 draads, com+ en 2 schakel contacten bij de mp1.
de f1 en f2 kun je volgens mij dan nog gebruiken om bijvoorbeeld een ledje 1 rood en 1 groen te laten branden voor bijv. een sein. (schakelcontact?)

Ben wel benieuwd naar de mp8, want die werkt met puls, zoals bij een magneet artikel.

Over de m83;
Als ik mij niet vergis is de m83 mfx/dcc/mm (60832) op een aantal vlakken anders dan de k83.
Ik weet niet of je dan wel de k83 en de m83 met elkaar kan vergelijken.

Zelf heb ik heb ze in lijn staan met de universele voeding module 60822 i.p.v. gevoed via cs3.
Zoals ik dan lees gebruiken ze zo geen baanstroom meer, en dan staat er geen digitale spanning op de uitgangen maar de dc spanning geleverd door de voeding module.

Volgens marklin docu geeft de m83 dc spanning en tenminste met 1A belastbaar  i.p.v. 500mA bij de oudere k modellen.
Wat wel een puntje van zorgen kan worden is de voltage, +/- 16-18v dc op de uitgang bij 18-20v digitale spanning.
Want ik lees bij de mp1  9-14v dc en 12-15v ac?

We gaan even puzzelen. :D :D

CiteerKostentechnisch is degene met de DCC-decoder de betere keuze. Je hebt dan alleen twee draadjes naar centrale hebben. Je hoeft alleen een DCC-adres in te stellen. Hulpvoeding is niet echt nodig dan. Als je heel veel decoders hebt zal je mogelijk de wissels op een aparte digitale voeding (versterker) moeten zetten. De meeste banen zullen nooit verder dan één voeding verder te hoeven.

i.d. ronald.

De dcc dp versie zou een goede alternatief zijn voor de viessmann 4568 waar ik tot nu toe best tevreden over ben.
Deze werkt in principe dan het zelfde, na het programmeren blijven er 2 draadjes over en die kunnen in de rail of onder de tafel op baanstroom worden aangesloten.
Scheelt wel lekker veel aan draad :D :D

De dcc dp zijn i.d. aardig goedkoper dan de viessmann 4568
En is eenvoudiger te vervangen.

Het enige wat ik mij afvraag is hoeveel ruis er op de digitale baanstroom kan komen als alles een eigen decoder heeft en of alles dan wel goed blijft werken.
Was daar wel nieuwsgierig naar.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:11:43Ik weet niet of je dan wel de k83 en de m83 met elkaar kan vergelijken.
Dat doet de 3rail wiki wel, en die geeft zowel de overeenkomst als de verschillen aan. Kan het zijn dat je er inmiddels zoveel meer van weet, dat die tekst tekort schiet?

Citaat van: DA79 op zondag 28 december 2025, 21:57:46Maar ik neem aan dat er bedoelt wordt met "dcc decoder" dat je de cv's kunt aan passen.

Nee, dat wordt daarmee niet bedoeld. DCC is een digitaal protocol net als Motorola en MFX (of selectrix of FMZ). Een DCC-decoder praat via het DCC-protocol. Dat protocol is het meest gebruikte protocol in de modelspoorwereld omdat het defacto de standaard is aan de andere kant van de plas en bij de 2railfabrikanten. Het is vrij te gebruiken omdat alle specificaties via de NRMA gewoon op te vragen zijn. Daarom zie je zoveel hobbyprojecten met het DCC-protocol.

Citaat van: DA79 op zondag 28 december 2025, 21:57:46En de mp8 ????  is dit een vervanging voor de magneetspoel of hoe werkt dit?

Alle versies zijn een vervanging voor een magneetspoel. Alleen bij de verschillende versies zitten extra contacten om extra dingen te schakelen zoals het puntstuk (op zijn duits: Hartstuk) van een wissel. Dat wordt veel gedaan bij 2rail. Het zijn allemaal motoren dus GEEN servo's. Deze motoren zet je om met een puls.

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:57:05Deze werkt in principe dan het zelfde, na het programmeren blijven er 2 draadjes over en die kunnen in de rail of onder de tafel op baanstroom worden aangesloten.
Scheelt wel lekker veel aan draad :D :D

Tja... De meeste 3-railers hier op het forum vinden het leuk om alle decoders en bezetmelders op één plaats onder de baan te hebben. Dan kost het veel draad. Als je gewoon alles onder (of achter) de baan stopt waar je het nodig hebt is het een stuk minder draad wat je aan het trekken bent.

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:57:05De dcc dp zijn i.d. aardig goedkoper dan de viessmann 4568. En is eenvoudiger te vervangen.

Het is een afweging.

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:57:05Het enige wat ik mij afvraag is hoeveel ruis er op de digitale baanstroom kan komen als alles een eigen decoder heeft en of alles dan wel goed blijft werken. Was daar wel nieuwsgierig naar.

Wees daar maar niet bang voor. Decoders luisteren alleen maar. Die horen hun adres voorbij komen en reageren daarop. Voor de rest doen ze niets met het signaal. Alleen met de MFX(+) en Railcom(+) kunnen decoders eventueel ook terugpraten. Alleen dat is eigenlijk nergens voor nodig. Met een Central Station / Mobile Station zet je vaak ook meerdere protocollen op de baan. Dat wil zeggen Motorola (I/II)-protocol, MFX(+)-protocol en DCC-protocol op de baan. Dat is al een mengelmoes aan digitale signalen. Wil je zo min mogelijk digitale ruis dan zet je de boel op één protocol. Daarom zijn de 2railers eigenlijk altijd in het voordeel met het heerserende DCC-protocol.

Märklin heeft veel goede dingen op digitaal gebied gedaan. Waaronder het inzetten van de ontwikkeling van het DCC-protocol. Door lang te blijven hangen aan een eigen protocol zadelen ze de gebruikers nu met 3 tot 4 protocollen. Dan is te begrijpen dat beginners en nieuwelingen in de modelspoor het spoor bijster raken. Voor Märklin is het probleem nog eens dat ze tot in jaren de oude protocollen moeten ondersteunen om de die-hard Märklinisten niet kwijt te raken.

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_speelplezier_2_schakelen_op_afstand.pdf

Kort gezegd is de basis principe/doel hetzelfde, alleen dan een digitalere  ge-upgrade versie met wat nieuwe mogelijkheden.
1op1 zeggen dat de k83 dan precies hetzelfde is doet de m83 geen recht.

Ronald,
Dat wist ik, vroeg dit omdat ik bij een m83 vaak te horen krijg dat dit niet met dcc werkt.
De mfx m83 meld zich als product aan onder mfx bij bijv een cs3, maar werkt ook met dcc.

Qua andere formaten, daar heb ik geen last van want deze instellingen kan ik op de cs3 gewoon gebruiken.  (mfx-marklin motorola-dcc)

Marklin zou wel moeten, want anders zou je alles met een oude mm protocol niet meer kunnen gebruiken.
Persoonlijk zie ik dit niet als een probleem, zolang de centrales maar mm kunnen uitlezen.

Citaat van: DA79 op donderdag 01 januari 2026, 19:48:43Qua andere formaten, daar heb ik geen last van want deze instellingen kan ik op de cs3 gewoon gebruiken.  (mfx-marklin motorola-dcc)

Dan begrijp je het toch niet helemaal. Ieder protocol dat je extra op de baan zet zorgt ervoor dat jouw zorgen, zie het citaat van een eerder bericht:

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:57:05Het enige wat ik mij afvraag is hoeveel ruis er op de digitale baanstroom kan komen als alles een eigen decoder heeft en of alles dan wel goed blijft werken.
Was daar wel nieuwsgierig naar.

Door een extra protocol op de baan te zetten krijg je automatisch extra digitale ruis voor een decoder. Goede decoders hebben daar niet zoveel last van. Slechtere decoders hebben daar meer moeite mee. Zelfs oudere decoders kunnen daar wat meer problemen mee hebben. Daarom zet je alle digitale protocollen op de centrale uit die je niet nodig hebt. Dan heb je de minste digitale ruis.

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:57:05Marklin zou wel moeten, want anders zou je alles met een oude mm protocol niet meer kunnen gebruiken.

Tja. Wat is daar het probleem mee? Het is meer dat gebruikers niet meer met hun oude treintjes via een nieuwe centrale kunnen besturen. Of dat nieuwe treintjes niet meer door oudere centrales aangestuurd kunnen worden. In de computerwereld / telefoonwereld gebeurd dat regelmatig. Goed, daar accepteert men het wel "sneller".

Citaat van: DA79 op maandag 29 december 2025, 11:57:05Persoonlijk zie ik dit niet als een probleem, zolang de centrales maar mm kunnen uitlezen.

Motorola wordt niet uitgelezen. Dat wordt op de baan gezet. Decoders luisteren of een MM-adres met een commando voor zichzelf langs komt. De centrale leest dus niets uit. Het is geen MFX waarbij er een tweerichtingsverkeer is. Het is een protocol voor éénrichting.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ronald K,

Vrede op aarde: vervang "diehard" Märklin klanten door "goede" "Märklin" klanten.

Groet, Anne W

Ga ik verder niet op in want dat wordt :offtopic:
8o :D :D
Heb geen problemen met mm, dcc en mfx.
decoders zijn er ook in multi-protocol voor degene die daar behoefte aan hebben.

In ieder geval terug komend op de mp1 aansturen d.m.v. een m83

Het enige waar ik tegen aan loop is dat de polariteit tegenovergestelde is tussen de mp1 en de m83.
De m83 heeft een massa/- als midden aansluiting en beide blauwe zijn dus plus/voeding.

Dit is tegenovergesteld met de mp1.
Geel op com+ werkt niet, maar;
Zet je de blauwe schakeldraad op de com+ en de gele op de pos1 of 2 dan werkt het dus eenzijdig (naar 1 richting). 
Want je sluit maar 1 blauwe draad + aan.
Ik had gehoopt dat het misschien voor het aansturen van de mp1 niets uit zal maken.

De m83 kan dus de mp1 wel aansturen maar de polariteit komt dus niet overeen, en werkt dan maar 1 kan op tot de eindafschakeling.

De m83 zou kunnen werken als er een mtb wisselmotor was met +/-/+ configuratie.
Of iets gaan knutselen..........

Ik verwacht bij de mp8 het zelfde verhaal, zo te zien op de schema, maar nog niet getest.
Deze lijkt volgens de schema ook te schakelen via min.

Citaat van: DA79 op zaterdag 03 januari 2026, 14:13:57Het enige waar ik tegen aan loop is dat de polariteit tegenovergestelde is tussen de mp1 en de m83
Precies die vraag en minimaal 2 oplossingen (deels workarounds) bracht dit forum in 2024:
MTB mp1 wisselmotor en 'oude'  Marklin K83 in de rubriek Digitale Besturing Märklin, maar dat draadje ken je, want je hebt er in 2025 al een vraag gesteld.

Toch staat er in dat draadje eerder al duidelijk wat er aan de hand is, en dat maakt je vraag daar dus overbodig.
Inderdaad, de polariteit is tegenovergesteld, en dan kun je in principe nog maar 4 soorten dingen doen:

a. electronisch knutselwerk: je zet relais of optocouplers in om de polariteit gelijk te krijgen
of
b. decoder knutselwerk: je modificeert een K83 decoder
of
c. je kiest een andere decoder: geen K83 maar k84/m84, Yamorc YD8116 of DR4018
of
d. je gaat voor een DP1 in plaats van MP1 omdat de DP een DCC decoder bevat en geen extra decoder nodig heeftMarklin addr 5.jpg

Bedankt Jan,

Ik heb deels jouw deel gelezen.

Alleen ging het mij niet om wat niet kan.
Maar wat dan wel werkt met de m83, via schakeling of een ander mtb product of merk dat identiek lineair loopt/schakelt.

Zoals ik het zie,
I.p.v. de draden om te wisselen zou je dit volgens mij ook kunnen aansturen d.m.v. een schakeling.
schakeling tussen geel(massa)/"rood" en geel(massa) "groen".     (rood en groen zijn de + poorten op m83)
Dan werk rood en groen (beide blauwe plus) om de beurt voor com+ en massa ook gelijk mee schakelen naar pos1 of pos2 
Iets van rood/massa pos1 en groen/massa pos2
geel/massa dus onderling onderbreken tussen pos1 en 2

Dan zou het volgens mij moeten werken, zelfde principe dan draadjes om wisselen.

Denk i.d. dat een andere decoder of mtb dp voordeliger is.
Een m84 is best vrij prijzig, dus denk dat ik in 1e instantie ga kijken naar alternatieve decoders. (kostentechnisch en gemak)

Misschien dat ik er later wel mee verder puzzel.
Want heb de m83 onbenut over.

Ik had hetzelfde probleem met Tomix wissels.  Ik heb dat opgelost met L298N printjes en de HobbyVoorHobby decoder op 5V.

Citaat van: DA79 op zondag 04 januari 2026, 16:52:47Dan zou het volgens mij moeten werken
En dat zou je dan kunnen doen met een relais, buiten de K83 om, en dat is vermoedelijk de goedkoopste oplossing om toch de K83 te blijven gebruiken.

graag een glaasje wijn

weet niet of dit niet zou werken voor de Mtb want voor de hoffman of gelijkaardig gaat het goed (eventueel aanpassen stuurtijd) :

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hulpschakeling_motorische_wisselaandrijvingen

Dank je, Belljet, Jan en Erik

Ik ga dit even doorlezen.
Had dit nog niet gevonden.
Ik zat af en toe te googelen naar relay's en optcouplers, maar kon zo niet vinden wat ik zocht. (schakeling rood/massa1, groen/massa2 vanuit +min+)

Zelf zat ik te kijken of ik iets kon vinden wat zowel de massa als de beide +en schakelt.
I.v.m. dat rood en groen (blauwe draad) plus is en geel massa.
Dus theoretisch zou rood en groen van de m83 om de beurt com+ moeten bedienen samen met een omschakeling van massa (geel) tussen pos1 en pos2 (gescheiden) van de mp1

m83 poort rood en massa1(pos1) > poort groen/massa2(pos2) waarbij massa word onderbroken tussen de schakeling (en rood en groen om de beurt com+) 

Dit omdat op de cs3 een wisselafbeelding in de baanplan staat (of in artikelen), en via muis klik schakelt tussen rood en groene uitgang (blauwe draad)

We gaan er even naar kijken :thumbup: :thumbup: