Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van A3aan; mini diorama projectje

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Re: De baan van A3aan; toch kokosmat
Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 10 augustus 2026, 15:27:38...Vandaag 47 km gefiets...

Niet erg. In een lang verleden, toen ik mijn eerste modelbaan had, deed ik allerlei klusjes om geld te verdienen. En als het dan teveel brandde in de zak, ging ik ook op de fiets naar Groningen naar Berger. Was 70 km op en neer en dat soms alleen voor een wissel of een paar bovenleidingmasten.  :D  :D
Maar het leggen van het wissel of plaatsen van de masten vergoedde veel.
:reactie:

De Stoomfluit op de markt?
Speciale Gast

Prima keuze om de kokosmat op te halen, je bent er effe uit en het resultaat is helemaal top. B)
En je fietste nog in de goede tijd van het jaar, over een paar maanden had je kans op pepernoten in je achterband. :o)
Citaat van: flyerman op dinsdag 11 augustus 2026, 09:33:41De Stoomfluit op de markt?

Berger was in mijn tijd 60-70 jaren de modelspoorzaak in Groningen aan het A-kerkhof, wat tegenwoordig de Brugstraat is en Ace&Tate zit.  Later werd het de Stoomfluit. Of deze op de markt zat, durf ik niet te zeggen, want was na mijn tijd.
Re: De baan van A3aan; lantaarpalen maken

Waar een wil is, is een spoor

Ik ben lantaarnpalen aan het maken op dezelfde manier als de vorige keer. 
DSC08797(1).jpg
Zoals jullie zien heb ik er nu 6. Alleen, bij het in serie zetten doen ze het niet meer. Dus met 3V(2 maal AA batterij) doen ze het wel los, maar bij bijvoorbeeld 4,5 en dan 2 in serie doen ze het niet. Ook niet met 4 in serie op 12 V... 
Weet iemand waarom en wat nu?
Ik kan altijd nog proberen om ze dan maar parallel te zetten op 3V, maar ik heb ze liever op 12 V bij de rest.

:reactie: Nog een toevoeging: 4,5 V is dan wel te weinig voor twee leds, met z'n drieën doen ze het ook niet op 12V 8o

De koffie staat altijd klaar

hoi adriaan

deze zijn ook zelf gemaakt
foto 1 met led
foto 2 zonder

mvgr gerard

Staan je LED's wel goed in serie? Dus anode van de eerste led aan de plus, dan de kathode van de eerste led aan de anode van de tweede led? 

En zo verder, dan de kathode van de laatste led aan de min.

Gebruik je een voorschakel weerstand?  Die heb je wel nodig om de stroom te begrenzen, bij 4,5 volt en 20mA door de led's heb je toch nog een weerstand nodig van 5 Ohm.

Leuk Gerard!
Om de een of andere reden werkte het eerst niet en nu wel. Mooi meegenomen, er was ook niet echt een reden waarom het niet zou werken. Ik ga denk ik voor 6 led's in serie, dat is mooier.  :)
Gebruik je wel een weerstand? Dat is wel belangrijk.
Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 11 augustus 2026, 16:42:20...Ik ga denk ik voor 6 led's in serie, dat is mooier...

'Witte' 5 mm LED heeft 3 tot 3,3 V nodig. Pas calculus dan maar even toe. En als de vier niet wilden branden, zou er één best verkeerd om hebben kunnen zitten. Dus even elke apart testen op twee AA's of AAA's, dan even de plus merken. Daarna 4 keer plus op min voor 12V. Hou er wel rekening mee, dat 3 V wel het minimum is.
Sterker nog, 3.6V voor een witte led.
 @citaat

Die van mij branden al bij 3,2 V. Zouden er dan verschillende soorten zijn? 8o
 :reactie: Allicht wel. Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat één van de redenen om leds niet parallel te schakelen het precies daarom is, namelijk dat er geen twee leds gelijk zijn... 🤔
Citaat van: Cor op dinsdag 11 augustus 2026, 19:42:06Zouden er dan verschillende soorten zijn? 8o
Ja.

Citaat van: hermanvk op dinsdag 11 augustus 2026, 20:19:05namelijk dat er geen twee leds gelijk zijn... 🤔
Ik kan me niet voorstellen dat twee leds van hetzelfde type een verschillende spanningsval hebben.

Ik zou, aangenomen dat de leds van hetzelfde type zijn, ze parallel schakelen, met een gezamenlijke voorschakelweerstand. Óf, mijn persoonlijke voorkeur, een aparte, regelbare, trafo gebruiken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Adriaan, gebruik inderdaad bij leds ALTIJD een voorschakelweerstand om de stroom binnen de grenzen te houden!
Het feit dat je er de juiste drempelspanning op zet wil niet zeggen dat ze niet kapot gaan omdat er te veel stroom loopt.
Vreemd (?) genoeg gaat dit met een voeding door een batterij vaker goed dan met een DC-voeding. Iets met interne weerstand van de batterij of zo. Denk dus niet: op een voeding met batterijen gaat het goed, dus met een DC-voeding met dezelfde spanning gaat het ook goed; het kan dan zomaar zo zijn dat de ledjes weer plof zeggen.
Hou de stroom door de leds dus in de gaten en begrens deze altijd met een weerstand!

Mooi kokosgraanveldje trouwens :thumbup: !

Als je er 7 in serie zet, is dat ruim 21 V, dan moet je in theorie toch ook zonder voorschakelweerstand op 12 V kunnen?
De teller van gemaakte palen staat nu op 13, waarvan 7 grijs gespoten :)
Citaat van: Adriaan_Berg op woensdag 12 augustus 2026, 09:32:14Als je er 7 in serie zet, is dat ruim 21 V, dan moet je in theorie toch ook zonder voorschakelweerstand op 12 V kunnen?

Nee, altijd een weerstand gebruiken. De stroomsterkte mag ook niet te hoog worden. Daar zorgt de weerstand voor.

Oké, bedankt :)

Als 't maar rijdt...

En ik ben weer bij met lezen...  ;) Leuk om te zien hoeveel je kunt bereiken in een vakantie! Het gepruts met het graanveld vond ik interessant om te lezen, en ik denk dat de kokosmat een mooi alternatief is voor die rare kwast :)
Citaat van: ronaldk op woensdag 12 augustus 2026, 09:33:52Nee, altijd een weerstand gebruiken. De stroomsterkte mag ook niet te hoog worden. Daar zorgt de weerstand voor.
Een regelbare trafo wordt normaal gesproken geregeld door middel van een potmeter.
schema_potentionmeter-2884667680.png
door de constructie, in wezen een regelbare weerstand, heb je vanzelf een voorschakelweerstand. Gebruik je een vaste trafo (zonder regelaar) dan bestaat de kans inderdaad dat de ledjes of de trafo zelf doorpiepen. De eigen weerstand van een led in doorlaatrichting is bijzonder klein.
Die rare kwast kan je nog wel gebruiken als riet langs eventueel water.
@ermindewinkel: Niet te moeilijk maken. Het is een jongen van 14 jaar oud. De boel moet gewoon altijd werken. Dus gewoon leren met een weerstand voor de leds. Dan kan het bijna niet misgaan. Ook met een "regelbare trafo" van treintjes. Dan weet je 100% zeker dat het werkt.

Citaat van: ronaldk op zaterdag 15 augustus 2026, 13:50:24Het is een jongen van 14 jaar oud.
Ho ho, ik ben wel 15!!!  [KIJKT BETEUTERD] :O :D
De teller van palen staat nu op 17 of 18, gespoten en wel :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Een regeltrafo is geen potmeter.
Citaat van: Hanzi op zaterdag 15 augustus 2026, 22:43:11Een regeltrafo is geen potmeter.
Klopt, maar in de regel zit er wel één in. Schroef maar open.
Hoe ik dat weet? Simpel: Ockham's razor. De simpelste verklaring is de beste. Er zijn een aantal constructies denkbaar om een pulserende gelijkspanning te regelen. Een eenvoudige potmeter is in hoge mate de simpelste.
Maar in principe heb je gelijk. Een voorschakelweerstand is nog net even wat simpeler.

En nodig, zo kan de volledige 5V nog over de led komen te staan. Als je volledig de kant van de 5V op draait. 
Dan is die kapot.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat
Nee. De regeltrafo's waar we het hier over hebben zijn uitgerust met een loper die over de secundaire trafospoel draait en waarmee het aantal wikkelingen dat gebruikt wordt (= [rij-]spanning) wordt gekozen.
Een led gaat kapot door een te hoge stroom; tot op zekere hoogte staat er een constante doorlaatspsnning over een led en wordt de felheid waarmee deze brandt bepaald door de stroom die er doorheen loopt en die bepaal je dan weer met de serie- of voorschakelweerstand.

Ik stel voor dat we het hier in dit topic maar even bij houden.

@Adriaan_Berg, als jij aangeeft hoeveel lantaarnpalen je hebt en op wat voor voeding (waarde spanning, gelijk- of wisselspanning) je die wil gaan aansluiten dan kan/kunnen ik/wij je van het juiste advies voorzien zodat alles heel blijft.
Desnoods stuur ik je de benodigde componentjes op zodra ik weer thuis ben.

Oh, uhm, nou ja, ik dacht 3 groepjes van 6 te maken, maar je kan ook 4 groepjes van 4 maken :)
De voeding is of 12 of 5 Volt. Ik gebruik deze trafo voor de voeding.
Ik hoor het wel wat dat betreft.
Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 17 augustus 2026, 11:13:47Ik gebruik deze trafo voor de voeding.

Heb je hem al gekocht? Zo ja: een dure optie in dat opzicht. Het ding heeft genoeg vermogen. Zelf zou ik gaan voor een voorschakel weerstand van 1 KOhm of nog groter. Dit omdat de huidige ledjes echt niet veel nodig hebben om te branden. Zelf gebruik ik altijd 4,70 kOhm.

graag een glaasje wijn

goedkope voeding adapter van 12 volt 2.5 amp en daar kunnen veeeeeeel ledjes op branden en geen geharrewar.Kost je amper paar euro en met zekeringetje ertussen

Ja, ik heb hem bijna een half jaar geleden voor mijn verjaardag gehad. Ik laat tot nu toe alle lampen erop branden van de hele baan.  :)
Re: De baan van A3aan; het begin van het einde

Morgen gaat de tafel weg, en nu wordt alles opgeruimd. Seinen losgemaakt, huisjes in dozen, locs en rijtuigen netjes opbergen, enzovoorts :-(
Maar, één troost, over ruim drie maanden komt alles terug :)
DSC08800.jpg
Oei oei? Wat is de reden?
Das best balen want je was zo goed bezig

De koffie staat altijd klaar

hoi adriaan

jammer dat je nu 3 maanden niks kan doen

mvgr. gerard

Citaat van: Appermont1991 op vrijdag 21 augustus 2026, 11:40:27Oei oei? Wat is de reden?
Das best balen want je was zo goed bezig
We gaan alles verbouwen en gaan dan tijdelijk leven in de bijkeuken. Waar de keuken nu is komt de woonkamer en andersom. De tafel gaat met een gehuurde bakwagen naar de garage van opa en oma. De oude keuken en de eettafel blijven alleen over in de bijkeuken, de rest wordt opgeslagen.
Citaat van: NS_Gerard op vrijdag 21 augustus 2026, 11:48:57hoi adriaan

jammer dat je nu 3 maanden niks kan doen

mvgr. gerard
Dat is zeker jammer. Ik ga misschien wat stukjes diorama's maken, maar weet het nog niet. Over een week is de vakantie voorbij, dus dan gaat het gewone leven weer beginnen. Daarmee is dus ook de zee van tijd opgedroogd :D  

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 21 augustus 2026, 12:39:35Daarmee is dus ook de zee van tijd opgedroogd

Mooi verwoord, Adriaan  :)

Je zou wat schilderspulletjes apart kunnen houden en onbeschilderde Preisertjes of bouwdozen kunnen behandelen aan de keukentafel  :idea:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 21 augustus 2026, 14:17:29onbeschilderde Preisertjes
Die heb ik nog wel ;) Ik overleef het echt wel hoor :P

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Adriaan,

Je moet maar zo denken nu een stap achteruit en over drie maanden twee stappen vooruit.

Henk
Kleine knutselwerkjes van de scenery kun je zowat altijd doen, bijvoorbeeld aan de tafel in de garage bij opa en oma... 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 17 augustus 2026, 14:53:14Ja, ik heb hem bijna een half jaar geleden voor mijn verjaardag gehad. Ik laat tot nu toe alle lampen erop branden van de hele baan.  :)

Prima voeding, en handig met de verschillende uitgangsspanningen in zowel AC als DC :thumbup: .

Foto 1: alles weg en de perronoverkapping vastgezet
Foto 2: Tafel is weg, maakt plaats voor een andere tafel: de eettafel :D De dozen en rommel die er nog staan moet ik netjes opruimen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

:reactie: Dat schiet op en inderdaad, spullen netjes en degelijk opruimen.
Kan je de volgende keer alles weer hergebruiken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tot over 3 maanden ;) !
Verbazingwekkend hoeveel spul het dan samen is, nietwaar?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Adriaan.

Slopen gaat altijd sneller dan opbouwen ...  :neutral:

Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 22 augustus 2026, 10:52:04De dozen en rommel die er nog staan moet ik netjes opruimen.
Heb je rest niet netjes opgeruimd dan?  :roll:

Groeten  :wink:

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat wordt toch even afzien Adriaan, wel kaal zo zonder de baan.
Als hij verhuist is zou ik de schilders tape er wel even afhalen, anders heb je kans dat er plak achterblijft.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik heb een klein dubbel ovaaltje achtergehouden, kan ik op m'n kamer toch nog rijden :)
En op het forum hoop ik wel actief te blijven hoor.
Alle spullen heb ik netjes in mijn lades gekieperd  ;)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Niet kieperen, netjes opbergen Adriaan.

Henk
 :reactie: Ik denk dat dat "kieperen" een dichterlijke vrijheid was van onze bekende @Adriaan_Berg ;-)