Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

De baan van A3aan; een stevige treintafel

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Re: Faller car system updeet

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat  @citaat Van mij mag je altijd reageren maar als je dan zelf schrijft Ik weet niet hoe het werkt denk ik net als Anne W meld, reageer dan niet .

Citaat van: wirbel010 op donderdag 29 januari 2026, 11:53:48Je zou denken dat zo'n busje zowel voor als achter een magneetje heeft om het verloop van de draad te volgen. Ik weet niet hoe het werkt, maar dat zou het meest handige zijn denk ik. Nu komt het dus door een kleine onderbreking in de draad? Anders maar de nieuwe bestuurbare bus van Märklin kopen. :D Die is alleen wel wat duurder denk ik..  :O
Mijn reactie is gewoon mijn manier van denken. Het is in feite een denkwijze om erachter te komen waarom het niet de draad volgt, omdat het zoals ik vermoedde maar 1 magneetje heeft Jullie bekijken het maar met jullie standpunt.
Even een tip , zet de faller car op een stukje glas en kijk of de sleper vlak staat .
Til de wagen op en kijk of de sleper iets later het glas verlaat.
Sleper na stellen met het kleine schoefje van de draaibeweging met maar een slag rond.
De bus bezit kleine wielen  en bij een niet goed weg dek verliest hij gauw zijn weg.

Grt.willem.
Citaat van: wirbel010 op vrijdag 30 januari 2026, 11:13:03Mijn reactie is gewoon mijn manier van denken. Het is in feite een denkwijze om erachter te komen waarom het niet de draad volgt, omdat het zoals ik vermoedde maar 1 magneetje heeft Jullie bekijken het maar met jullie standpunt.
Ik volg je 100%, en je hebt gelijk!

Waar een wil is, is een spoor

Hé, ik wil geen ruzie hier en begrijp beide partijen. Als je iets niet weet, kun je reageren in de veronderstelling dat iets zo is. Je leert dan ook gelijk die dingen die je verondersteld. Harrie zei ook dingen als: je zou denken dat... en gaf zelf aan dat hij het niet wist. Aan de andere kant: met een advies die niet van toepassing is(in dit geval twee magneten, zoals Faller AMS ipv 1 magneet en stuurinrichting) komen we niet verder. Maar ik zie niet in waarom een nutteloosonbruikbaar advies niet gegeven kan/mag worden. Ik waardeer de inbreng van anderen ook als die niet weten hoe de vork in de steel steekt, hij denkt mee!
mvg,
Adriaan

Even een tussenstand omdat het morgen zaterdan is...
Er zijn een heel aantal verbeteringen in het parcour en de draad ligt nu ook grof in het dorp met een paar tapjes :) De auto raakt nog maar heel af en toe van de weg, maar ook die paar keren moeten nog verder geminimaliseerd worden. De tunnel wordt het lastigste, na het kruispunt (die nu meestal werkt!) Onderaan die tunnel komen twee platen hout bij elkaar en daar moet de overgang vloeiend gaan. Foto's komen later!
mvg,
Adriaan

Windhoven

Een kruispunt dat meestal werkt. Maakt dat het een twijfelpunt?  :o)
Maar goed bezig toch. Dit soort dingen is nu eenmaal veel proberen, aanpassen en weer opnieuw testen. Straks als er ooit een tweede auto bij komt zal je misschien weer andere uitdagingen gaan vinden.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Adriaan.

Daar waar de auto het tracé niet meer volgt,
zijn toch punten waar je naar moet kijken
anders wordt het een debacle ...  :warning:
Een bocht kan bijvoorbeeld té scherp zijn
of de volgdraad ligt te diep in het wegdek en
heeft onvoldoende invloed op het magneetje  :roll:
Succes met trouble shooting :thumbup:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 30 januari 2026, 20:56:58Hé, ik wil geen ruzie hier en begrijp beide partijen.
mvg,
Adriaan

Het is wat het is, men kan niet alles weten en daar is niets mis mee.
Maar geef je aan dat je niet weet hoe het werkt pas dan op met denken hoe je het kan oplossen.
Zoiets kan faliekant mis gaan en dan zit Adriaan met de brokken en kan het best wel wat euro's gaan kosten.
Re: De baan van A3aan; de achtergrond- welke achtergond?

Hallo allemaal,
Ff een updeet en ik heb twee verhalen: één voor de grote en één voor de kleine geintereseerden. Oftwel met andere woorden, een lang en een kort verhaal.
Om te beginnen met het grote verhaal (en ja, daar zit een rede achter. Als je die wil lezen moet je eerst het einde van het bericht lezen,* want dat is logisch**)
Op een mooie zomer- of eigenlijk winteravond, re(e)d(en) mijn trein(en) (een) rondje(s) maar toen gebeurde er een triest ongeluk [Nobody suffered][Everyone survived] door een kleine breuk in het spoor op de meest onhandige plek die een treinbaan kan bevatten(maakt dus niet uit waar(of eigenlijk wel)) In ieder geval was dat een rede om op zoek te gaan naar een alternatieve weg om bij het spoor te komen. Omdat er een mooie berg voor een of ander Faller Car System autootje is/word gemaakt kon ik dus niet meer bij het spoor in geval van nood. Nu kom ik dus eindelijk tot mijn punt: de achterplaat/achtergron/lucht moest verdwijnen en wel rap. Met vereende krachten(ik was alleen, maar heb twee armen) is de plaat/grond eraf getrokken en ben nu achteraf blij dat ik hem lang geleden met spijkers en niet met schroeven heb bevestigd. Daarna heb ik met een plamuurmes(?) oud purschuim weggehaald zodat ik er bij kon.  Omdat het wel erg donker was heb ik gelijk een lampje gemaakt in die onderwereld daar. Ik ben best wel tevreden met het resultaat van de verdwenen achtergrond, het lijk nu veel groter. Ik moet nog wel een randje maken zodat er geen treinen de diep-diep-diepe afgrond in kunnen zeilen(sinds wanneer zeilen treinen?)*** en ****
Nu het korte verhaal: Er was een probleem. Ik moest ergens bij kunnen waar ik nog niet bij kon. Dus kwam er een gat. En ik denk dat ik het zo laat.
Mvg,
Adriaan
*: De rede is dat dan ook de kleine geintereseerden het grote verhaal lezen
**: Sommigen zeggen dat het niet logisch is maar dat is het wel want sterretjes staan altijd onderaan een bericht/mededeling/pagina/artikel/opstel/verslag/noemt-u-maar.
***: Dit () zijn mijn favoriete leestekens maar ik denk dat ik ze wel erg veel gebruik(ik moet ze minder gebruiken(dat wil ik niet(dat vind ik niet nodig(eigenlijk wel))))
****: Het was wel een erg lang, taai, droog, niet-sappig, saai, vermoeidend en slaapverwekkend verhaal en ook de manier waarop het geschreven is is niet echt fijn. Mijn oprechte(?) excuses!
Vreemd zo.jpegTotaal overzicht.jpegLicht!.jpeg   
Citaat van: Adriaan_Berg op donderdag 05 februari 2026, 17:48:06Ff een updeet
Moraal van dit verhaal:
Zorrug, dat je d'r bij komt
Daar bij de treintjes
Daar bij de treintjes

Zorrug, dat je d'r bijkomt
Daar bij die treintjes moet je zijn
(Met een knipoog naar Dorus)

Swiss rail .. what else?

Dorus wie kent hem niet, ik vermoed Adriaan (<60). Maar door het verwijderen van de achtergrond kun jij nu overal bij, maar kijken wij tegen de wasmachine en een droogrek aan 8o.

Groeten,
Wico

Hallo allemaal,

Even een update, niet over de treinbaan maar over de gezondheid. Niet scbrikken,maar ik lig nu in het ziekenhuis met een gesprongen blindedarm. De verwachting is dat het nog zo'n 2 tot 3 weken  looft duren, dat liggen in het ziekenhuis... ik ben drie keer geopereerd  :-( één keer voor de darm zelf, een keertje voor een epiduraal voor de verdoving van de pijn en een keertje voor een drain. Dat werkt echt goed, er loopt nu heel veel smurrie uit m'n buik  :? Ik voel me vandaag best goed maar het blijft tobben zo in bed. Ik hoop eigenlijk dat ik bouwpakketten kan maken als een soort bezigheid, dan doe ik toch nog iets nuttigs voor de hobby ;)  Ik heb ook al bijna alle afleveringen van de grote kleine treienencompetitie teruggekeken, das wel leuk :)
Groetjes Adriaan

Als het maar Zwitsers is.

Oei das niet best.
Beterschap en sterkte toegewenst Adriaan.

Groet Michel
Sterkte kerel :favorite:
Hoi Adriaan, beterschap en alle goeds toegewenst
Hoi Adriaan: hou je taai...  :thumbup: het beste voor een spoedig herstel  :thumbup:

Dag Adriaan.

Heel veel sterkte en een voorspoedige genezing toegewenst!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Heel veel sterkte en hopelijk knap je snel weer op

Gr henk

Swiss rail .. what else?

Hoi Adriaan,

Heel veel sterkte!

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oei, da's niet best :O ! Sterkte en een spoedig maar vooral goed herstel toegewenst!

Nou man, dat klinkt best heftig.
Snap dat het in bed liggen en waarschijnlijk ook nog in het ziekenhuis niet prettig is.
Maar je ligt er voor je bestwil dus geef het even de tijd om goed te herstellen.
Die bouwpakketjes kunnen best wel wat afleiding geven net als treinenfilmpjes op Youtube.
Beterschap en neem ook je rust dan zal het herstellen ook goed komen.
Dat is zeker heftig. Beterschap. Maar bouwpakketten bouwen in het ziekenhuis? Geen idee of ze daar blij van worden de geur van de lijm en kleine rommel die het geeft.  :?
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Oei, beterschap Adriaan hopelijk ben je snel weer op de been.

Mvg,

Peter Degeluidsman

@citaat  @citaat Denk dat de geur van de lijm niet heel veel anders zal zijn dan de geur in een ziekenhuis.
Er hangt altijd wel zo'n chloroform lucht in een ziekenhuis en met chloroform ging het verlijmen van de plastiek bouwpakketjes ook best goed.
Tja, netjes bouwen dan maar, heb je ook nauwelijks rommel.

:-)

Dankjullie wel voor alle meelevende reacties  :favorite:  :favorite:  :favorite:
Beterschap A3aan.
Om nou een duimpje te plaatsen bij je bericht leek mij wat raar. Goed herstel gewenst.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 07 maart 2026, 13:20:02hopelijk ben je snel weer op de been.

en op de been en bAAn ;-)

@citaat Ik zie een duimpje hier vaak als een soort bevestiging dat ik het bericht heb gelezen... dus ik plaats er eigenlijk heel veel... maar ja: wie ben ik?  >:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hier Adriaan, hoef je je je weer een kwartiertje niet te vervelen:
 @citaat Op sommige momenten denk je echt dat je IN de scenery bent...  :thumbup:

Ik ben weer thuisgekomen uit het ziekenhuis en voel me al weer een stuk beter. Ik heb gehoord dat ik bijna jarig ben en dacht erover om een lekker stevige treintafel te bouwen. Ik weet niet precies welke houtsoorten je dan moet gebruiken en hoe allemaal maar heb een lijstje gemaakt bij de Gmma.
Geef maar commentaar, dan weet ik dat ik de goeie spullen laat kopen :) bestelling treintafel.png
Een appendix is wel gepast gok ik: de eerste zes balkjes maken een frame van vierkanten van 600 bij 600 mm; 2400 lang en 1200 diep. Dat heb ik nu ook. Daarnaast zorgen twee balkje ook voor de  steunen voor de rails en huizen. De twee dikkere balken gaan in tweeën en vormen vier poten waar de zwenkwielen onder moeten komen. De multiplex platen worden gezaagd in de vorm van de rails zodat het een lichte constructie blijft hoop ik. Het railplan blijft hetzelfde als nu. Het word dus een constructie waarbij de wegen, huizen en rails los uitgezaagd worden op maat. Jullie snappen het wel denk ik 8)
groeten,
Adriaan
Re: De baan van A3aan; een stevige treintafel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fijn dat je weer thuis bent!
Ik vind de balken voor je frame best zwaar; die zouden volgens mij de helft dunner kunnen; 44 wordt dan 22 of iets in die buurt.
Zou je de poten ook niet geschaafd nemen ipv ruw? Je huid en je kleding zullen je dankbaar zijn ;) .
Qua plaatmateriaal zie ik geregeld "berken" voorbij komen omdat dat lekker licht is; tegelijkertijd is het maar 10mm dus 't gewicht zal ook wel weer meevallen. Ik weet niet of het één nog prettiger verwerkt dan het ander.
Heb je tapijt of zeil/laminaat op de vloer? Met tapijt wat grotere wielen kiezen.
Mooi dat je plannen voor een stevige treintafel gelijk vallen met je verjaardag; profiteer ervan zou ik zo zeggen ;) !
Hallo A3aan: ;-)
Goed om te lezen dat je weer thuis bent... ziekenhuis is helemaal niet prettig!!

Zelf kan ik je niet helpen met bouwen - ben echt een kluns daarin ;-)
Ik lees wel verder mee in je draadje... met de hulp van anderen, die je zeker gaat krijgen!!   :thumbup:
Welkom thuis

Hou er rekening mee dat de balken niet helemaal recht zijn. Zijn vaak krom.

Oukeme is een goede keuze, kan goed met temperatuur en vochtigheid verschillen omgaan.

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Al lezend ontstond mijn reactie en die heeft Hanzi precies verwoord. Dus smallere balken (21/22 mm) en alles geschaafd hout. Je hebt wel een hele dure multiplex variant uitgekozen (geschikt voor gebruik buiten).

Dit alternatief gebruik ik zelf naar tevredenheid, en is een stuk goedkoper. Eventueel grotere wielen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Lees net ook de reactie van Martin, dus als je ouders toch betalen zou je ook voor de dure Oukememe kunnen gaan ;).

Groeten,
Wico

Dag Adriaan.

Mooi dat je weer thuis bent  :thumbup:

Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 21 maart 2026, 11:38:48Ik heb gehoord dat ik bijna jarig ben ...
:lol:  :lol:  :lol:

Ontbreken de bevestigingsmiddelen niet op
jouw lijstje of ben je daar al in voorzien?
Schroeven, houtlijm en hoekijzers e.d.  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Hanzi op zaterdag 21 maart 2026, 11:58:13Ik vind de balken voor je frame best zwaar; die zouden volgens mij de helft dunner kunnen; 44 wordt dan 22 of iets in die buurt.
Ik zou niet uitgaan van vierkanten maar van latten, 40 x 15 of zoiets. Sterkte zit 'm vaak meer in de constructie dan in het materiaal. Een goed raamwerk heeft z'n eigen sterkte.
10mm plaat lijkt me aan de dunne kant, maar met een stevig raam eronder kan het voldoende zijn. Voor mijn schaal (Z) is 10 mm al over the top, maar H0 is natuurlijk stukken zwaarder. In verband met vibraties de afstand tussen de latten of balken niet te groot nemen: 1 standaard rail of kleiner.
Bij het construeren rekening houden met de kabels. Als je van plan bent de kabels aan de onderzijde te leggen is dit de sterkste oplossing:
Kabeldoorvoer treintafel.png
Beide alternatieven kunnen uiteraard ook gecombineerd worden. Neem dan wel voldoende afstand tussen de openingen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Adriaan ging uit van 44x69; daarop adviseerde ik om naar de helft qua dikte te gaan, dus ±22x69. En da's niet vierkant hè.
10mm multiplex is echt sterker dan je denkt hoor; dat buigt echt niet zomaar door als er een trein overheen rijdt, zelfs niet al dat een BigBoy is!
Hoi Adriaan fijn dat je weer thuis bent. Zelf heb ik stevige balken maar 22 bij 69 zoals eerder genoemd zou voldoende moeten zijn. Zelf werk ik amper met hout erop, ik heb veel Ikea dozen en piepschuim gebruikt. Alleen de rails liggen bij mij op Mdf van 6 en soms 8 mm.

Succes met de bouw.

Gr henk
Hoi Adriaan, ik lees maar 2 platen multiplex. Dat lijkt mee wat weinig, tenzij je heel efficiënt in de weer gaat met tekenen en zagen. Altijd leuk om zelf een tafel in elkaar te zetten.

Hallo allemaal,

Dank voor alle kritiek :P Wij hebben laminaat dus die wielen moeten perfect zijn. Over geschaafd en niet geschaafd had ik eigenlijk nog helemaal niet nagedacht :O Fijn dat jullie daar wel aan denken... Hoekijzers had ik ook nog niet aan gedacht... Is vier genoeg voor op elke hoek of doe je er gelijk dertig in iedere hoek die je vinden kan in een raster? Genoeg nieuwe stof tot nadenken!
mvg,
A3aan

Dit is de meest huidige winkelwagen. Het word wel steeds duurder >:-D 22 bij 69 lijken ze nergens te hebben 33 bij 69 wel en nog een paar varianten...bestelling treintafel.png

BLIJ dat ik analoog RIJ

ipv hoekijzers kan je ook alles schroeven.
Wielen en evt. toch hoekijzers hebben ze bij de Action ook lekker voordelig!

Ik vraag me af wat er op deze treintafel moet komen.
Als ik naar de dikte maten van de balken kijk dan krijg ik het idee dat er minimaal een aquarium op komt met 1000 liter water.

Kijk eens bij Prutser, die gebruikt vaak latten om een baan mee te bouwen.
Zo heeft hij voor zijn Japanse baan een leuke video gemaakt die je voor h0 ook zeker kan gebruiken.
In plaats van latten van 44x12mm zijn voor h0 latten van 44x18mm meer dan voldoende.
Kijk hoe daar een baan wordt opgebouwd, geeft vast wel inspiratie en handige tips.

KLIKKIE DOEN

BLIJ dat ik analoog RIJ

Prima filmpje waar de prof je hier op wijst Adriaan.
Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 21 maart 2026, 19:43:04Het word wel steeds duurder
Anders even bij de Hornbach kijken in plaats van de Gamma.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 21 maart 2026, 20:21:45Prima filmpje waar de prof je hier op wijst Adriaan.

Bij het lezen van deze zin moet ik gelijk hier aan denken:

Adriaan, van harte proficiat met jouw verjaardag  :thumbup:  :thumbup:
Een hele fijne dag toegewenst!
Wellicht met modelspoor-gerelateerde presentjes ... :wink:

Groeten en felicitaties,

Erik.
 @citaat even opvolgen ook: 🥳 🎉
Gefeliciteerd met je verjaardag.. :thumbup: