Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

PECO rail systeem

Gestart door Tjoekedoris vrijdag 03 januari 2025, 20:30:28

Re: PECO rail systeem

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: FrankvH op vrijdag 17 januari 2025, 10:00:49De prijs van de puko's. Die staan in geen verhouding met Peco rail. Maar weegt dan niet op tegen bovenstaande voordelen.
Tja, het klopt dat de piuo's duurder zijn dan de rails maar, en dat is het belangrijkste, de totaalprijs van Peco met puko's is nog altijd lager dan Märklin K-(flex)rail en makkelijker te leggen. Vermits je gebruik maakt van een kurkbed.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 januari 2025, 11:55:43e totaalprijs van Peco met puko's is nog altijd lager dan Märklin K-(flex)rail

Dat is niet helemaal waar. Wanneer je bij sommige verkopers de k-rail koopt is deze goedkoper dan Peco en Puko's bij elkaar. Of jij moet ergens weten waar je goedkope Puko's kunt kopen. Onderstaande even op meters afgerond.
1 meter WW Puko 15,80
1 meter Peco    7,65

1 meter K-rail 17,42

Maar dan nog mag bedrijfszeker rijden ook wat kosten.
Ik ga een kurkbed gebruiken. 

De prijs die jij noemt is voor een startset. Maar je wil toch niet voor iedere meter rails een startset kopen?
Citeer94 Punktkontaktstreifen zum Nachrüsten für ca. 16,5 Meter Gleis Peco Code 100 Neusilber geätzt
Een compleet blad met pukostrips kost 158,- bij WW. 158,- gedeeld door 16,5 is € 9,58 per meter. Een meter Peco SL-100 rail kost € 7.97 (Let wel per meter, niet per lengte!). Totaal 9.58 plus 7.97 is 17.55€. Daartegenover een meter K-rail 17.41 gedeeld door 0.9 is 19.34€ en een meter 2200 is 5 maal 3.39€ gedeeld door 0.9 is 18.83€. Je ziet in beide gevallen is Peco plus WW ruim een Euro per meter goedkoper.

Voor een eerlijk vergelijk: Alle prijzen van MSL website behalve voor de pukostrips, die zijn van Weichen Walter.
Citaat van: FrankvH op donderdag 16 januari 2025, 10:06:00Begin zelf steeds meer te twijfelen om bij mijn nieuwe baan in het zicht ook met Peco te gaan werken.
Heb naast de K-rail ontwerp, wat overigens nog niet klaar is, ook een opzet met Peco gemaakt. Moet eerlijk zeggen dat het er beter uit ziet.
Gewoon doen. Ik heb het ook gedaan.

T wordt tijd dat we met z'n allen die pukos eens natekenen en bij een etser  bestellen.
Misschien wordt de prijs dan vriendelijker.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Hero op vrijdag 17 januari 2025, 18:48:41pukos eens natekenen
Hoezo? Scannen zou genoeg moeten zijn..., maar ik kom er nog steeds niet aan toe.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 januari 2025, 15:32:31De prijs die jij noemt is voor een startset. Maar je wil toch niet voor iedere meter rails een startset kopen?
Citeer94 Punktkontaktstreifen zum Nachrüsten für ca. 16,5 Meter Gleis Peco Code 100 Neusilber geätzt
Een compleet blad met pukostrips kost 158,- bij WW. 158,- gedeeld door 16,5 is € 9,58 per meter. Een meter Peco SL-100 rail kost € 7.97 (Let wel per meter, niet per lengte!). Totaal 9.58 plus 7.97 is 17.55€. Daartegenover een meter K-rail 17.41 gedeeld door 0.9 is 19.34€ en een meter 2200 is 5 maal 3.39€ gedeeld door 0.9 is 18.83€. Je ziet in beide gevallen is Peco plus WW ruim een Euro per meter goedkoper.

Voor een eerlijk vergelijk: Alle prijzen van MSL website behalve voor de pukostrips, die zijn van Weichen Walter.

Ter aanvulling: de strips die Guus gebruikt, lijken een stuk duurder: €66,20 voor 4,15 m.

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 17 januari 2025, 22:02:56lijken een stuk duurder: €66,20 voor 4,15 m.
15.95€ per meter lijkt niet een stuk duurder. Het is een stuk duurder.

Citaat van: Hero op vrijdag 17 januari 2025, 18:48:41T wordt tijd dat we met z'n allen die pukos eens natekenen en bij een etser  bestellen.
Ik weet niet of je dan problemen krijgt met copyrights. Verder zou je kunnen googlen op de prijs van een blad nieuwzilver van circa 20 bij 30 cm.

Overigens heb ik mijn restant van de pukostrips  weer terug gevonden. Blijkt dat die al in Nederland liggen, dan kan ik hier natuurlijk lang zoeken. Het 'vel' is nog bijna voor tweederde vol. Circa 10 meter aan strips en ik heb nog enkele sets met op- /aflopende strips voor wissels en kruisingen. Alles mag weg voor een zacht prijsje, moet nog even uitrekenen hoeveel ik precies heb.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Gelet op de vele positieve reacties ten aanzien van het gebruik van Peco rails ben ik eigenlijk wel overstag en ga ik in plaats van nieuwe K-rail overstappen op Peco met puko's.
Wel heb ik nog redelijk veel K-rails over en die zal ik toch gaan gebruiken in het schaduwstation.
Omdat de rails daar toch onbehandeld blijft en niet wordt geballast zullen de problemen niet zo heel groot zijn.
De wissels blijven dan deels verend en deels voorzien met Märklin wisselschakelaars of wisselmotor, daar ben ik nog niet uit.

Ik zag dat Peco ook wisselmotoren in zijn programma heeft en die kun je direct onder de wissel klemmen.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Verder zit ik nog even met het volgende:  Omdat ik een eindstation maak en de locomotief afgekoppeld moet worden, heb ik in mijn plan een paar ontkoppelrails gesitueerd.
Ik zie dat Peco deze niet heeft. Hoe doen jullie dat?

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Zo iets? klik
Of zelfbouw met een servo.

Brima heeft een ontkoppelaar in zijn programma, via een wisselmotor of servo, dat weet ik even niet.

Deze dus.

Als je handig bent, kan je dat zelf ook maken.

Maar misschien realistischer wanneer de loc electrische koppelingen heeft, ESU heeft kleine in haar programma.

eerst maar een reaktie op de vraag over Peco wisselspoelen. Daar heb ik wel enige ervaring mee, De PL-10 is nogal een grootverbruiker in stroom. 3 Ampere is voor dat ding heel normaal om te schakelen. Nog niet zo heel lang geleden hadden ze ook een "spaar"versie van dat ding met groene spoelen. Die ging wat gunstiger met stroom om. Maar om één of andere reden hebben ze die uit het programma genomen. Daarnaast maken die spoelen een boel kabaal.
Ondertussen hebben ze een nieuwe motoraandrijving, Daar heb ik (nog) geen ervaring mee, ik vind ze vrij duur en ze zien er lomp uit. Dan zijn servo's veel gunstiger en zeer betrouwbaar.

Wat betreft ontkoppelen. Automatische ontkoppelaars aan de lok ia leuk maar als je meerdere loks daarmee moet uitrusten een kostbare zaak. Vooral wanneer het ontkoppelen altijd op één en dezelfde plek moet gebeuren dan is een vaste ontkoppelaar in de baan stukken gunstiger. Het model uit de link van Lapjeskat (Uhlenbrock) heb ik ook een paar. Die werken prima mits goed geïnstalleerd. Als dat niet secuur gebeurt en ze zitten scheef gaan ze klemmen en werkt het niet. De link van flyerman kende ik nog niet maar heb wel een ontwerp klaar om zoiets zelf te gaan bouwen met een servo. Bij beide varianten moet je er rekening mee houden dat deze een eindje onder de baan uitsteken. Dit in verband met spanten, draagbalken en eventueel een onderliggend niveau.

Ik ben om. Ga in het zicht het railplan verder uitwerken met Peco. In het schaduwstation maak ik gebruik van K-rail omdat ik hier best nog wel wat meters heb liggen.
Om de bedrijfszekerheid in het schaduwstation bij de stop-sectie te verhogen, ga ik naast de Puko's van het k-rail een draad van nieuwzilver aanbrengen.
Dit om ergernis van stilstaande treinen tegen te gaan. >:-D

Als iemand weet hoe en waar Puko's te etsen dan houd ik mij aanbevolen.

Ben trouwens wel benieuwd hoeveel form leden met Peco rijden in plaats van K-rail. Misschien leuk om hier een nieuwe draadje voor op te zetten ?

@citaat

Dat is er al (maar verdient een update): https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78686.msg1345462#msg1345462.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: FrankvH op vrijdag 17 januari 2025, 10:00:49door oxidatie van de middengeleider.
Ik heb elders gewezen op het alternatief: een draadje onder de roestende blikken bielsmat ...

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Nog even een vraag....zijn Peco rails direct aan de K-rails vast te maken met de raillassen of moet dat koud tegen elkaar?
En is er geen groot niveau verschil tussen het profiel?
Past prima met de Märklin raillassen. Anders die van Fleischmann gebruiken. Van Peco werkt niet tussen K-rail en Peco Code 100.

Peco Code 100 is smaller. Qua hoogte zit er geen verschil.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.