Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

doe maar een treintje

@citaat maar dit is niet vlak meer  :D

ook ik nog eentje: thx aan alle onderhavige forumleden voor jullie bijdrage(n) positief  :) of negatief  :-(
oh ja nog dit: als 999 bereikt is laat aan mij als topicstarter dan de "eer" om de 1000 behaler te worden :-)
Kan een PB alertje zijn als ik enkele dagen off-line zou zijn al acht ik deze kans eerder klein.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op vrijdag 16 augustus 2024, 18:47:51als 999 bereikt is laat aan mij als topicstarter dan de "eer" om de 1000 behaler te worden :-)
Kan een PB alertje zijn als ik enkele dagen off-line zou zijn al acht ik deze kans eerder klein.
:roll:  :confused:  :lol:  :lol:  :lol:

Verdorie, ik volgde het topic bij de buren reeds en was benieuwd hoe het hier was afgelopen. Vol goeie moed het hele topic doorgelezen om nog geen resultaat te hebben.  :O
 Denk dat ik nu een valium neem en in mijn bed kruip  :D Ik moet zeggen dat er hier zijn met een serieus doorzettingsvermogen om te blijven helpen met tips en tricks  :thumbup:
lazuli
gast

Ik zou toch niet durven zeggen 'zonder resultaat', door hier mee te brainstormen heb ik nieuwe ideeën opgedaan voor mijn eigen baan, mij hoor je niet klagen, bedankt Yves  ;)

:thumbup:
lazuli
gast

Om moeiteloos de 1000 posts te overschrijden zou je hier toch beter nog een beetje mee door gaan, toch als je de baan geheel of gedeeltelijk wil besturen met een PC, wat hier het geval is geloof ik toch.
Vooraleer ook maar iets te bouwen is het interessant het treinverloop te simuleren in een besturingsprogramma, je zult er van schrikken welke denkfouten je er daarmee allemaal uithaalt. Wat op het eerste zicht een mooie oplossing lijkt wat railverloop betreft keert zich zich soms tegen je als je de zaak een beetje wil automatiseren.
Altijd jammer als je daar maar achter komt als de baan al grotendeels gebouwd is en berijdbaar wordt...
De tijd van trial and error ligt toch al ver achter ons, tegenwoordig kun je met de PC al een heel eind vooruit kijken zonder ook maar iets te bouwen.
Velen beginnen holder de bolder te bouwen zonder ook maar iets te simuleren, zitten dan opgezadeld met een 'draak' en houden daar dan hardnekkig aan vast en het verwachte plezier komt er uiteindelijk nooit...

plan uit #136 als basis -> verder zie burenforum voor uitleg daar ik daarop nu eigenlijk post hiervoor

Geweldig: twee stootblokken hangen in de lucht recht voor de tunnelingang !

Cees
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: yves op zaterdag 17 augustus 2024, 15:43:12plan uit #136 als basis -> verder zie burenforum voor uitleg daar ik daarop nu eigenlijk post hiervoor

Die uitleg bestaat er toch alleen uit dat onze oude bekende Ben / Spoorman / ACTS Zuid / ... dit het beste plan vond van de hele reeks? Je bent aan het zwalken Yves. Je maakt zelf geen keuzes, maar laat anderen dat voor je doen. Zelf heb je geen visie doordat je geen ervaring hebt. Zorg dat je die krijgt! Doen dus, ipv alleen plannen. Dan maak je veel bewuster keuzes. De suggestie de baan te simuleren in een railbesturingsprogramma, zodat je kunt zien waar de fouten zich voordoen, vind ik een hele goede. Je vist de deadlocks en andere denkfouten er dan zo uit.

Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 17 augustus 2024, 17:44:22Geweldig: twee stootblokken hangen in de lucht recht voor de tunnelingang !

Cees

passen we wel een mouw aan -> sporen korter :P
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Zodra de reacties over je aanpak gaan haak je af door die te negeren, andermaal. Dat is ook waar je op het andere forum opmerkingen over krijgt. Toch zit daar de sleutel tot je succes, daarvan ben ik overtuigd: weten wat je wilt en je niet laten leiden door anderen, maar zelf keuzes maken adhv aanwijzingen van anderen. Kijk waar je nu bent! We zijn gewoon weer een heel eind terug, met andere woorden: we draaien kringetjes! :)
Ik vind het tot nu toe nog steeds wel amusant, maar tegelijk onderhand wel heel zonde van alle tijd die verschillende (daarom gaat het van links naar rechts en weer terug - ieder zijn mening en inzichten) mensen erin steken om jou te helpen. KIES voor we bij de 1000 zijn! :D

Tot slot nog maar weer een meermaals genegeerde tip die volgens mij toch wel echt heel belangrijk is: zorg dat je overal goed bij kunt!

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Zoals ik me eerder al afvroeg:
Citaat van: Hanzi op donderdag 15 augustus 2024, 17:08:55Tja, wordt het nu Yves' baan of de onze of toch die van de buren ;) ?

Besluitvaardigheid en het verkrijgen van inzicht zijn vanzelfsprekend geen vakken die op het basis en voortgezet onderwijs gegeven worden.
Wanneer dat wel zo zijn dan behaalt Yves voor beide vakken ongetwijfeld een tien met een griffel.
Ook in mijn kledingkast hangen overhemden met korte en lange mouwen.
De keuze is afhankelijk van het seizoen c.q. de weersomstandigheden: vandaag en morgen korte mouwen !

Cees

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op zaterdag 17 augustus 2024, 15:43:12plan uit #136 als basis -> verder zie burenforum voor uitleg daar ik daarop nu eigenlijk post hiervoor
Oké, dus alle goede ideeën die na dit ontwerp kwamen waren kennelijk toch niet zo goed? Vlak hierna ging je bv het station diagonaal leggen om langere perronsporen te krijgen, heb je die dan ook niet meer nodig?
Anyway, eerst maar eens bouwen, alles is desnoods nog aan te passen!

Nog 34 te gaan en we zijn er: de GOUDEN hoofdprijs van 1.000 posts.
Aan alle reaguurders: doe een bijdrage, het is gelijk aan crowdfunding !
Maar in dit geval is die dan wel geheel gratis zonder enige financiële of andere verplichting !

Cees

:offtopic:  :offtopic:
zijn jullie nu nog niet aan de 1000 O:-D
kom 'k zal een beetje helpen  >:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ondertussen, bij de buren...

Knipsel1-66c2ef0637118.png

En omdat ik geen zin heb om daar ook een account aan te maken reageer ik toch maar weer even hier ;) .

Alles is behoorlijk vereenvoudigd met duidelijke rijrichtingen :thumbup: . De kruiswissels boven en onder zouden zelfs vaste kruisingen kunnen worden om het vaste rijrichtingprincipe niet te doorbreken.
De overloopwissels rechts naast de bovenste kruiswissel zijn dan ook overbodig.
De overloopwissels in de blauwe stationssporen zijn nog wel noodzakelijk om het "bergspoor" op het juiste spoor te krijgen en kunnen tevens gebruikt worden voor bv een locwissel in het station.
Tot slot, wat heeft de kruiswissel in de berg nog voor zin; spoortjes komen iets verderop bij het meegebogen wissel toch bij elkaar (volgens mij een overblijfsel uit een vorig ontwerp)?

Hans,

voor wat betreft je 1ste opmerking over de slanke overloopwissels: wanneer die komen te vervallen is er geen mogelijkheid meer om via het 2de spoor van bovenaf naar het 2de blauwe stationsspoor te gaan, ik weet wel dit is in strijd met de getoonde rijrichtingen maar zonder die wissels valt die mogelijkheid geheel weg. Dus wissels toch maar behouden, ze doen immers geen kwaad?
Vaste kruisingen ipv kruiswissels verengen de rijmogelijkheden nog meer naar mijn gevoel maar er zit idd wel een grond van logica in.
Dat valt dus nog te bezien.
Overloopwissel in station was idd een nuttige aanvulling aldaar.
Je laatste opmerking is me wat onduidelijker: je bedoelt de kruiswissel onder het groene bergspoor vermoed ik want op de berg zie ik geen kruiswissel.
Bijgaande geeft het mogelijke oranje traject weer via die kruiswissel.
Maar ik zie op dit eigenste moment dat ditzelfde traject eigenlijk reeds grotendeels kan gevolgd worden via de keercirkel en het spoor onder het oranje spoor, dus deze kruiswissel zal ik schrappen.
Thx voor je bijdrage :thumbup: 

lazuli
gast

Vreemd dat het topic nog steeds 'vlakke baan' heet, of is dat al vooruitziend dat het 2de niveau nog op de schop gaat?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat  @citaat Ik had 't toch ook over de kruiswissel IN de berg en niet OP de berg? Maar goed, inmiddels heb je ingezien dat deze nutteloos is :thumbup: . De andere 2 kruiswissels waar ik het over had kan je handhaven en standaard op rechtdoor laten staan (geloof me, geeft een hoop rust en vereenvoudigt het beoogde automatisch rijden ook zeer!). Voor speciale rijbewegingen kan je ze dan alsnog rond zetten. Geldt ook voor die slanke overloopwissels

En inmiddels nog maar 30 29 te gaan! :-)

Citaat van: Hanzi op dinsdag 20 augustus 2024, 22:16:14@citaat  @citaat Ik had 't toch ook over de kruiswissel IN de berg en niet OP de berg? Maar goed, inmiddels heb je ingezien dat deze nutteloos is :thumbup: . De andere 2 kruiswissels waar ik het over had kan je handhaven en standaard op rechtdoor laten staan (geloof me, geeft een hoop rust en vereenvoudigt het beoogde automatisch rijden ook zeer!). Voor speciale rijbewegingen kan je ze dan alsnog rond zetten. Geldt ook voor die slanke overloopwissels

En inmiddels nog maar 30 29 te gaan! :-)

kruiswissel ONDER berg weg, oranje traject blijft nagenoeg hetzelfde.
Kopspoortjes op de berg wat verkort om niet op de tunnelportalen uit te komen.
Kruiswissels onder en boven behouden en ook slanke overloopwissels behoud ik.

nog iets opgemerkt ivm de stationssporen dat eigenlijk niet snor zit: het spoor met de rode pijl kan enkel van bovenaf bereikt worden doch dit is in strijd met de andere rijrichtingen. Oplossing?

@citaat Oplossing? Geen! Why bother?
Soms moet er tegen de richting in gereden worden. Bij het rangeren kunnen treinen toestemming krijgen door een rood sein te rijden, dus ook de 'verkeerde' richting als het moet.

Groet,

Peter

je raakt er zelfs niet op een eenvoudige manier mits toestemming daar de wissels bovenaan averechts liggen, er moet een volledige toer rond het rangeerterrein gemaakt worden via het middelste stationsspoor als je van rechtsboven komt
lazuli
gast

Dan had je, zoals ik eens voor de grap getekend had, moeten werken met een klimspiraal binnen de keercirkel, dan kon je van het bovenste niveau beneden alle kanten uit...

moet toch op een simpeler manier op te lossen zijn gelijkgronds?
lazuli
gast

Er zijn al veel wissels gelegd om vanuit de keercirkel overal te geraken, dat was het uitgangspunt van het basis ontwerp, maar je kunt er natuurlijk nog veel bij voegen, zo lang er rails kunnen vervangen worden door wissels kun je er nog meer plaatsen, maar of het daarmee verbeterd is maar de vraag.
Ik heb zo het gevoel dat je alles waar goed over nagedacht is zodanig overhoop gooit dat er weinig of niks meer mee aan te vangen is...
lazuli
gast

Aangezien alle wissels goed liggen voor de keercirkel is de meest eenvoudige en meest logische oplossing toch om de klimspiraal binnnen deze cirkel te houden, dan liggen ook alle wissels goed voor treinen die van boven komen.
Poepsimpel toch?
Maar je gaat er nu vast weer aan sleutelen tot het onbruikbaar wordt ;) Niet erg, zo halen we moeiteloos de 1000!! 

nog simpeler opgelost: rijrichting rode pijlen toegevoegd, dit is in #599,600 en 601 door FEM uitvoerig toegelicht.

compleet plaatje

@citaat Tja... Dat komt precies neer op wat ik schreef, maar als een extra pijltje op een tekening je gelukkig maakt, vooral erbij tekenen!

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 21 augustus 2024, 17:53:49@citaat Tja... Dat komt precies neer op wat ik schreef, maar als een extra pijltje op een tekening je gelukkig maakt, vooral erbij tekenen!

ja maar je bleef te vaag daarover

BLIJ dat ik analoog RIJ

Persoonlijk zou ik die rode pijltjes in het spoor onder de berg grenzend aan de keercircel heel snel vergeten, nergens voor nodig.
Het spoortje daarnaast, onder de beoogde bogengallerij zal inderdaad wel in 2 richtingen bereden moeten worden.

impliceert dat dan niet dat ook de stationssporen 2 richtings worden?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat jij wil, Yves. In principe kan je elk spoor in 2 richtingen berijden. Da's niet handig, maar het kán wel.
Je kan zelfs alle pijltjes omdraaien.

De keuze is reuze en nog maar 14 te gaan B) .
lazuli
gast

Ik begin mij meer en meer af te vragen met welke lengte van treinen jij gaat rijden, met al die wissels en super korte spoortjes lukt het waarschijnlijk enkel nog met losse locomotieven...
lazuli
gast

Citaat van: yves op woensdag 21 augustus 2024, 16:40:44nog simpeler opgelost: rijrichting rode pijlen toegevoegd, dit is in #599,600 en 601 door FEM uitvoerig toegelicht.
Simpeler? Je kunt met veel meer wissels veel minder doen dan met wat ik laat zien, maar 't gaat er blijkbaar niet in, dus geeft ik het maar weer op.
Misschien rakel je mijn idee later wel weer op zoals met mijn vroegere ideeën uit een vorig leven, olie komt na omwoelen in water toch altijd weer bovendrijven  ;)

Citaat van: yves op woensdag 21 augustus 2024, 16:40:44nog simpeler opgelost: rijrichting rode pijlen toegevoegd, dit is in #599,600 en 601 door FEM uitvoerig toegelicht.

Zie plan #600 het enige bijgevoegde in mijn laatste plan is de overloopwissel in het station en de overloopwissel boven.
Plan #600 kon op algemene goedkeuring rekenen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha, leuk spelletje, zoek de 5 verschillen :-) . Yves heeft nummer 1 en 2 al verklapt, de andere 3 zijn:
-3- een bergtraject
-4- een extra verbinding naar de groene rangeersporen,
-5- een parallelspoor in de buitenste route rechtsonder.
Exact hetzelfde maar dan anders dus :P .

Maare, hou je je vrienden op het Beneluxforum ook nog op de hoogte van deze ontwikkelingen, of zijn we weer helemaal terug hier?

En we kunnen gaan aftellen: 10

Er wordt nog niet gebouwd?

@citaat
Rare vraag Bas :P  :D

Citaat van: Hanzi op donderdag 22 augustus 2024, 16:04:30Ha, leuk spelletje, zoek de 5 verschillen :-) . Yves heeft nummer 1 en 2 al verklapt, de andere 3 zijn:
-3- een bergtraject
-4- een extra verbinding naar de groene rangeersporen,
-5- een parallelspoor in de buitenste route rechtsonder.
Exact hetzelfde maar dan anders dus :P .

Maare, hou je je vrienden op het Beneluxforum ook nog op de hoogte van deze ontwikkelingen, of zijn we weer helemaal terug hier?

En we kunnen gaan aftellen: 10

Aldaar was ik op een eindpunt gekomen voor wat betreft banenplan, niet moeilijk gezien het feit aan wat er hier aan voorafging.
ik weet ook niet meer precies waarom ik terug naar hier kwam :O
Daar is ook reeds gevraagd om een draadje op te starten over de baanbouw, dus nu de vraag: ga ik hier door op het draadje voor kleinbehuisden of start ik aldaar een draadje over de bouw?
Het ligt niet in mijn bedoeling om steeds alles dubbel te (moeten) posten (om niemand iets tekort te doen :-) ).
Maareh  waarom zijn jullie zo behept om 1000 te behalen, het komt zoals het komt is geen doel op zich toch?
En eens de 1000 bereikt boeken toe?

"dus nu de vraag: ga ik hier door op het draadje voor kleinbehuisden of start ik aldaar een draadje over de bouw?"

Wil je hier nu ook advies over???

Zoals eerder voorgesteld Yves: bouw past in een ander subforum, niet in deze

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op vrijdag 16 augustus 2024, 18:47:51oh ja nog dit: als 999 bereikt is laat aan mij als topicstarter dan de "eer" om de 1000 behaler te worden :-)
Citaat van: yves op donderdag 22 augustus 2024, 20:14:50Maareh  waarom zijn jullie zo behept om 1000 te behalen, het komt zoals het komt is geen doel op zich toch?
En eens de 1000 bereikt boeken toe?
WIE is hier nu behept om de 1000 te halen?
:-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)

Enne let op Yves, hier volgt een vooraankondiging:
nog maar  4 te gaan.
Kijk uit mogelijk zijn er kapers op de kust >:-D !

Veruit het grootste deel van dit baanontwerp is op dit forum ontstaan, lijkt me logisch om dan ook hier verder te gaan met een nieuw baanbouw-topic :o) !

Nee hoor, nog maar 3!
lazuli
gast

Ik hoop dat er ook nog zinvolle bijdragen mogen geleverd worden?
Omdat Yves het potentieel van wat ik getekend heb niet blijkt in te zien wil ik toch eens laten zien hoe met minder wissels en langere sporen veel meer te halen is dan met meer wissels en veel kortere sporen. En zie hoe alles mooi op elkaar aansluit, er kan van overal naar overal gereden worden. En dan is nog lang niet alles getekend.
Hopelijk heeft iemand er iets aan.

Edmart, is er een tra bestand?

BINGO!