Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

zou zoiets moeten geven, maar geen 3 meter van stijgpunt naar snijpunt met onderspoor

Citaat van: Hanzi op vrijdag 09 augustus 2024, 21:02:33Met korte treintjes mag het best 4% zijn hoor.

Maar als je toch gaat hijsen is dit ook nog een leuke >:-D :
baanplannetje

terug naar af dus, zelfs hijsbaar is dit te groot zit nu op de limiet.

uitgerekend in 3D van wissel naar wissel 9,6 cm zou moeten lukken

Voegt bedrijfsmatig al heel veel toe! :thumbup:
Treinen komen aan op het hoofdstation.
Al naar gelang "het seizoen"; laten we er fictief vanuit gaan dat het "boven" toeristisch interessant is; kunnen treinen door vanaf het hoofdstation of
je faciliteert een overstap op een railbus, treinstel of korte trein.
Je kunt ook nog met koerswagens werken, enkele wagens uit een reizigerstrein gaan mee in een andere trein naar boven.
Zo even als met goederentreinen, nee naar boven hoeven geen lange industrieele treinen naar toe, de infra is daar beperkt en het stadje is daar te klein voor.
Maar "boven" drinken de toeristen wel sloten bier en dat rechtvaardigt wel paar maal per week een paar korte goederentreinen.
Misschien is er boven ook wel een kleine houtzagerij, afvoer naar "beneden" dan weer per spoor.
Aldaar kunnen deze wagons op je rangeerterrein weer in een andere trein worden opgenomen en "verder het land in" dus het ovaal en keerlus op.

Genoeg "fictie" even Yves
Alleen jammer dat de zijlijn start of zoals je wil weer uitkomt op je langste stationsspoor.
Dat is dan gelijk bezet in andere richtingen of je moet direct doorrijden via ovaal/keerlus om daarna weer uit te komen op bv. een kopspoortje.
Of op het lange spoor dit ondervangen met een extra wisselstraat.

Citaat van: Baanloos op zaterdag 10 augustus 2024, 12:41:17Voegt bedrijfsmatig al heel veel toe! :thumbup:
Treinen komen aan op het hoofdstation.
Al naar gelang "het seizoen"; laten we er fictief vanuit gaan dat het "boven" toeristisch interessant is; kunnen treinen door vanaf het hoofdstation of
je faciliteert een overstap op een railbus, treinstel of korte trein.
Je kunt ook nog met koerswagens werken, enkele wagens uit een reizigerstrein gaan mee in een andere trein naar boven.
Zo even als met goederentreinen, nee naar boven hoeven geen lange industrieele treinen naar toe, de infra is daar beperkt en het stadje is daar te klein voor.
Maar "boven" drinken de toeristen wel sloten bier en dat rechtvaardigt wel paar maal per week een paar korte goederentreinen.
Misschien is er boven ook wel een kleine houtzagerij, afvoer naar "beneden" dan weer per spoor.
Aldaar kunnen deze wagons op je rangeerterrein weer in een andere trein worden opgenomen en "verder het land in" dus het ovaal en keerlus op.

Genoeg "fictie" even Yves
Alleen jammer dat de zijlijn start of zoals je wil weer uitkomt op je langste stationsspoor.
Dat is dan gelijk bezet in andere richtingen of je moet direct doorrijden via ovaal/keerlus om daarna weer uit te komen op bv. een kopspoortje.
Of op het lange spoor dit ondervangen met een extra wisselstraat.

Gezien ik het niveau nulspoor in zijn geheel wou behouden heb ik het spoor naar boven nu volledig losgemaakt van het niveau nulspoor en boven nog een extra zijspoortje toegevoegd voor een mini industriebedrijf (of brouwerijtje).
Van wissel naar wissel nu 9,5 cm dus maar een fractie minder dan het vorige, met 3% helling.
Plaat deint hierdoor wel weer uit naar 1,60m X 2,30m maar ja is hijsbaar (wanneer neergelaten moet ik er wel aan 3 zijden rond kunnen).

met de juiste kleurtjes

3D

3D beter er gaat achteraan maar 1 spoor omhoog.
Dit moet dan wel uit het draadje "vlakke baan" verwijderd worden

dit spreekt beter

Beter?

met nog mini rangeersectie boven, geel is stijglijn grijs is vlak

3D

rangeersectie groen

rangeerspoortje boven dichter tegen elkaar
Jullie weten ondertussen wel denk ik dat ik hier elke stap in het ontwerpen op deze manier opsla sorry voor de overdaad aan bijgewerkte plannetjes :-(

rijrichtingen hier loop ik vast help pls
Wiki Redactie

Citaat van: yves op zaterdag 10 augustus 2024, 14:39:02met nog mini rangeersectie boven, geel is stijglijn grijs is vlak

Zoals wel meer in dit plan is die overbodig en kost je alleen opstelspoor. Op een wissel kun je immers geen materieel stallen en rangeerbewegingen levert het niet op. De meegebogen wissel even verderop doet immers precies hetzelfde.

idd is verwijderd
Wiki Redactie

Kijk nog eens kritisch naar je plan, maar dan met in het achterhoofd de vuistregel dat een railstuk van 18cm gemiddeld één (1) rijtuig, wagen of loc kan herbergen. Ik denk dat je dan tot de conclusie komt dat er dan zowel aan de sporen in je rangeergebieden als aan de perronsporen lengte ontbreekt, òf dat je maar met hele korte treintjes kunt rijden (loc plus 2 wagens max.).
Maar misschien weet je dat allang en is het allemaal een bewuste keuze geweest.
Re: bijna vlakke baan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Re: bijna vlakke baan
Extra mogelijkheden:
Knipsel.PNG

Tsja Yves, Hans, mijn streekgenoot, maakt het perfect af.
En een baan heeft ook een "verhaal" nodig. Intussen ben je zo ver. :thumbup: Je plaatst bij het dorpje boven een brouwerij. Prima, zo wordt het JOUW verhaal en baan met een thema en smoel. Alleen is het nu geen vlakke baan meer. :D Toch denk ik dat het dit nodig had.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 10 augustus 2024, 20:49:36Extra mogelijkheden:
Knipsel.PNG

ik heb de extra mogelijkheid getracht toe te passen, geeft wel een niet zo vloeiend spoorverloop in de bocht door de 2 aaneengesloten gebogen wissels maar ik zie geen andere optie. Rijrichtingen?

beetje rare bocht met die 2 gebogen wissels

Geen vlakke baan meer  ;)

Willy

ik zie nu dat er een beweging ontbreekt dit wordt helemaal moeilijk

Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp. Het enige wat telt  (zou ik denken) is dat elke trein moet kunnen komen waar hij moet zijn, of jij wilt dat hij komt.

Op mijn baan ligt ergens een kruising waar ook een kruiswissel kon liggen, maar het is niet noodzakelijk. Nu moet er soms even wat gerangeerd worden om toch op een bepaald spoor te komen. Het leek mij juist leuk en verdedigbaar. Een kruiswissel is zowel in het echt als in model nogal duur en ook storingsgevoelig. Als de dienstregeling ruimte laat kan er best  voor een minder gestroomlijnde route gekozen worden. En sommige sporen hoeven vanuit een bepaalde richting helemaal niet bereden te worden.
Ik zou daar ook eens over nadenken: moet het wel?

Groet,

Peter

zo opgelost, helling wordt 3,5 %

minder kleine stukjes

minder kleine stukjes

ook mogelijk, helling nu 3,77% op de limiet maar gaat nog.
Wat is beste #906 of #907? ik laat het aan jullie wijsheid over om de knoop door te hakken, voor mij kunnen beide.

laatste nog met eindstukje bovenaan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eerst mekkeren dat het te steil wordt en vervolgens de oprit een stuk inkorten :? ...

En waarom 2 pijltjes in de middenbocht rechts? Eentje naar beneden is genoeg.

Wat is de functie van dat eindstukje bovenaan?
Wiki Redactie

Citaat van: yves op zondag 11 augustus 2024, 17:31:42laatste nog met eindstukje bovenaan

Want je hebt nog een stel wissels over? Mocht je ze nog moeten aanschaffen, dan weet dat ze je per stuk inclusief electrische aandrijving ongeveer €40,- lichter maken...
lazuli
gast

Mogen we punten geven? 1,5 op 10...

Citaat van: 1200Blauw op zondag 11 augustus 2024, 17:52:40
Citaat van: yves op zondag 11 augustus 2024, 17:31:42laatste nog met eindstukje bovenaan

Want je hebt nog een stel wissels over? Mocht je ze nog moeten aanschaffen, dan weet dat ze je per stuk inclusief electrische aandrijving ongeveer €40,- lichter maken...

2de hands gaat ook wel

Citaat van: Hanzi op zondag 11 augustus 2024, 17:33:31Eerst mekkeren dat het te steil wordt en vervolgens de oprit een stuk inkorten :? ...

En waarom 2 pijltjes in de middenbocht rechts? Eentje naar beneden is genoeg.

Wat is de functie van dat eindstukje bovenaan?

Hans,

net omdat ik wou anticiperen op jouw post #897 werd de oprit korter :P
Desondanks deze aanpassing nu nog ruim binnen de uiterste tolerantie van 4% toch?
Eindstukje weg en pijltje in binnenbocht weg.
Nu rest nog: #906 of #907?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Onzin. In #899 kan je vanaf het bochtwissel stijgen en dat is een stuk langer dan dat je nu hebt.

De kluwen wissels linksboven vanaf overal naar overal vind ik persoonlijk niet fantastisch. Is er geen vloeiender sporenverloop mogelijk?
Wiki Redactie

Citaat van: yves op zondag 11 augustus 2024, 18:34:29

Want je hebt nog een stel wissels over? Mocht je ze nog moeten aanschaffen, dan weet dat ze je per stuk inclusief elektrische aandrijving ongeveer €40,- lichter maken...

2de hands gaat ook wel

Tuurlijk, maar waartoe dient dat doodlopende stukje rails dan? Je kunt er hooguit een (1) locje op kwijt en waarom zou dat dan uitgerekend daar moeten staan? Bovendien zorgt dat stukje ervoor dat er weer wat van je helling wordt afgesnoept... In werkelijkheid heeft iedere wissel een functie, ook om redenen dat ze niet gratis zijn. Prorail verwijdert tegenwoordig vaak wissels, uit kostenoverweging, maar ook vanwege het wegnemen van een aanleiding tot storingen. Dat is in model ook het geval: hoe meer wissels, hoe meer bronnen van storingen. In jouw baanpannen zijn er veel overbodig...

In #899 miste ik de beweging die ik in #902 heb voorgesteld en die is er nu in #906 of #907, dus automatisch extra wissels.
Vloeiender sporenverloop? Daarnaar zoek ik nu uren met het gekende resultaat.

Citaat van: 1200Blauw op zondag 11 augustus 2024, 19:02:15
Citaat van: yves op zondag 11 augustus 2024, 18:34:29

Want je hebt nog een stel wissels over? Mocht je ze nog moeten aanschaffen, dan weet dat ze je per stuk inclusief elektrische aandrijving ongeveer €40,- lichter maken...

2de hands gaat ook wel

Tuurlijk, maar waartoe dient dat doodlopende stukje rails dan? Je kunt er hooguit een (1) locje op kwijt en waarom zou dat dan uitgerekend daar moeten staan? Bovendien zorgt dat stukje ervoor dat er weer wat van je helling wordt afgesnoept... In werkelijkheid heeft iedere wissel een functie, ook om redenen dat ze niet gratis zijn. Prorail verwijdert tegenwoordig vaak wissels, uit kostenoverweging, maar ook vanwege het wegnemen van een aanleiding tot storingen. Dat is in model ook het geval: hoe meer wissels, hoe meer bronnen van storingen. In jouw baanpannen zijn er veel overbodig...

het is reeds weg, is nu zoals #906
Wiki Redactie

In je station heb je precies zo'n situatie met dat doodlopende stukje. Hoewel ik 'm daar beter begrijp kan dat ook met een wissel minder als je dat doodlopende stukje weglaat. Door opschuiven van de wissel naar rechtsonder wordt dan bovendien je perronspoor langer.

Citaat van: 1200Blauw op zondag 11 augustus 2024, 19:12:01In je station heb je precies zo'n situatie met dat doodlopende stukje. Hoewel ik 'm daar beter begrijp kan dat ook met een wissel minder als je dat doodlopende stukje weglaat. Door opschuiven van de wissel naar rechtsonder wordt dan bovendien je perronspoor langer.

bovenstaande toegepast

helling nu exact 3% lang genoeg.
Een slanke 3-weg wissel bestaat blijkbaar niet?

Citaat van: lazuli op zondag 11 augustus 2024, 18:25:25Mogen we punten geven? 1,5 op 10...

:thumbup:

Na 19 paginas ga je nu bij de buren vragen wat zij ervan vinden?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112283.0
Wiki Redactie

Hier is ook alles wel zo'n beetje gezegd denk ik, dus prima. Ik ben benieuwd of er daar nog nieuwe ideeën naar boven komen borrelen. Voorlopig is het een herhaling van zetten.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat
is niet echt netjes toch, want het lijkt wel een beetje op uitspelen van adviezen, is net als bij een collega of vriend om advies vragen en achter de rug hetzelfde advies inwinnen.
maar dit slechts een mening  :D

gr. Ruud

Citaat van: remlloV op dinsdag 13 augustus 2024, 15:37:08Na 19 paginas ga je nu bij de buren vragen wat zij ervan vinden?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112283.0
[/quote
Ja waarom niet je zit er toch ook op blijkbaar niets mis mee toch?

@citaat
Na alle hulp hier ga je daar nu hetzelfde vragen,in mijn ogen niet netjes,zeker niet omdat je veel tips gewoon naast je neer hebt gelegd.
Maar goed,zelf weten.

Krijg meer het idee dat je het allemaal wel grappig vind en niet eens een baan gaat bouwen

Citaat van: Rudibeer op dinsdag 13 augustus 2024, 17:03:36@citaat  @citaat
is niet echt netjes toch, want het lijkt wel een beetje op uitspelen van adviezen, is net als bij een collega of vriend om advies vragen en achter de rug hetzelfde advies inwinnen.
maar dit slechts een mening  :D

gr. Ruud

Ik mag toch aan al mijn vrienden advies vragen daar zijn vrienden voor.

Citaat van: remlloV op dinsdag 13 augustus 2024, 17:11:29@citaat
Na alle hulp hier ga je daar nu hetzelfde vragen,in mijn ogen niet netjes,zeker niet omdat je veel tips gewoon naast je neer hebt gelegd.
Maar goed,zelf weten.

Krijg meer het idee dat je het allemaal wel grappig vind en niet eens een baan gaat bouwen

Wait&see