Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Citaat van: Hanzi op maandag 08 juli 2024, 13:02:48Je perronsporen zijn aan de korte kant. Je zou ze wat kunnen verlengen door ze af te takken vanaf het passeerspoor.

Wat voor rails ga je gebruiken?

K rails, is dit wat je bedoelt met de stationssporen?

Citaat van: WimFPU op maandag 08 juli 2024, 10:13:34Hoi Yves. Na alle reacties op dit toch al flink uit de kluiten gewassen topic wil ik ook nog een duit in het zakje doen. Ik begrijp je wel wanneer je zegt dat je graag een dubbele keerlus wilt hebben. Ikzelf vind het ook afwisselender wanneer ik de ene keer een trein een tunnel in zie rijden om hem er de andere keer uit te zien komen. Dat is ook de reden dat ik voor een dubbele keerlus kies. Nu heeft naar ik meen Fem, en waarschijnlijk zelfs in ditzelfde Vlakke Baan topic, een baan getekend waarvan ik vast van plan ben om hem in het najaar in mijn nieuwe huis te gaan bouwen. Het biedt naar mijn idee mogelijkheden om te rangeren door het gedeeltelijke kopstation met ook een of twee doorgaande sporen.
Het is geen grote baan en ik schiet er veel bij in na de grote baan die ik in mijn vorige woning had. Maar ik moet genoegen nemen met de ruimte die ik heb en het vooruitzicht is er dat ik tenminste weer wat kan bouwen. Ik laat je de schets zien die ik van de baan heb gemaakt.

Groet en succes, Wim

de linker ovaal benadert de cirkelvorm.
Nu volgt logischerwijs even uittekenen met WT of andere software, je stoot sowieso op planbeperkingen.

Citaat van: yves op maandag 08 juli 2024, 14:23:15
Citaat van: Hanzi op maandag 08 juli 2024, 13:02:48Je perronsporen zijn aan de korte kant. Je zou ze wat kunnen verlengen door ze af te takken vanaf het passeerspoor.

K rails, is dit wat je bedoelt met de stationssporen?

middelste stationssporen lagen te dicht tegen elkaar, meer ruimte ertussen

blauw station
groen rangeer
stationssporen zijn aan de korte kant dan is dat maar zo

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dit waren opmerkingen/vragen aan Wim FPU...
Sorry Yves, er lopen nu 2 ontwerpen door elkaar.

Carpe diem

Die overweg over dat wissel en die engelsman bovenin is niet geloofwaardig. Kies dan liever voor een tunnel naar het onzichtbare deel.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gewoon weglaten, komt toch alleen maar op sporen uit waardoor je geen kant op kan...

if we don't try we will never know

Als ik hier nog even op mag antwoorden, ik gebruik M-rails Hans
Groet, Wim

Wegens te korte stationssporen in plan # 627 de linker sectie afgeschuind.
Weet iemand:
-het station staat nu horizontaal en is te klein, hoe roteer en vergroot ik het?
-het logo van 3D staat grijs en is dus gedeactiveerd, hoe activeer ik dit?

Een antwoord op je vragen heb ik niet, maar ik ben tamelijk blij verrast met dit ontwerp!
Passen de buitenmaten nog wel in de kamer met de veelbesproken tekentafel?

Er gaat wordt wat veel ruimte ingenomen door de keercirkel en de rangeerspoortjes zijn kort en (te) talrijk, maar dit alles laat wel een redelijk serieus treinbedrijf toe en is visueel zeker niet onaantrekkelijk.

Groet,

Peter

overmeten maten zijn 1,45m x 2,15m dus passend.
Rangeerspoortjes kunnen naar wens geëlimineerd worden, ik denk dan aan de bovenste 2 van het zestal onder.

8 hoofd- en 5 voorseinen, staan die goed?
Beetje minder rangeerspoor.
Alles roteren lukt nu.
Ik kan nog steeds de tab 3D niet aanklikken ttz ik kan aanklikken maar tab is grijs er gebeurt niets in 3D

met nog klein zijspoortje, jammer dat ik geen 3D kan genereren.
Iemand een oplossing daarvoor?

3D gelukt was iets met camera instellingen

rangeerzone was enkel 2 x in tegenwijzerzin bereikbaar, nu 1 x ook in wijzerzin

laatste extra opstelspoortje

BLIJ dat ik analoog RIJ

Beetje onlogisch:
2 blauwe doorgaande stationssporen; aan de onderzijde grenst er één aan het buiten- en één aan het binnenrondje, maar aan de bovenzijde komen beide uit op het buitenrondje.

bij deze logisch gemaakt

rood afslag- passeerspoor
groen rangeer- opstelspoor
blauw stationsspoor

En nu is eigenlijk het enige wat voor mij nog belangrijk zou zijn nog niet helemaal geregeld: een logisch verloop van het verborgen treinverkeer.

Ik zou het het mooiste vinden als elke trein die het station verlaat vanuit dezelfde richting ook weer terug komt. Rondjes rijden kan, maar dan het liefst een lang rondje en niet meteen weer terug door het korte rondje te nemen.
Voor een klein station zijn er voor het oog aan beide kanten nu splitsingen van lijnen te zien, maar die bestaan natuurlijk niet. Dat doorzie je ook meteen, want de laatste wagen is amper uit het zicht of de loc duikt al weer op.

Maar het is geheel aan jou, Yves, of je dat anders wilt. Voor nu ligt er van jouw hand al heel wat beters dan honderden posts tevoren!

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 10 juli 2024, 07:52:53En nu is eigenlijk het enige wat voor mij nog belangrijk zou zijn nog niet helemaal geregeld: een logisch verloop van het verborgen treinverkeer.

Ik zou het het mooiste vinden als elke trein die het station verlaat vanuit dezelfde richting ook weer terug komt. Rondjes rijden kan, maar dan het liefst een lang rondje en niet meteen weer terug door het korte rondje te nemen.
Voor een klein station zijn er voor het oog aan beide kanten nu splitsingen van lijnen te zien, maar die bestaan natuurlijk niet. Dat doorzie je ook meteen, want de laatste wagen is amper uit het zicht of de loc duikt al weer op.

Maar het is geheel aan jou, Yves, of je dat anders wilt. Voor nu ligt er van jouw hand al heel wat beters dan honderden posts tevoren!

Groet,

Peter

het kleine rondje rijden hoeft toch niet per sé, je kan ook de grote ronde rijden of via de keercirkel rijden.
In post # 599 heeft FEM dat in detail gedocumenteerd.
Dat van die lijnsplitsingen die niet bestaan begrijp ik niet en valt er iets tegen te doen (op eenvoudige en niet al te ingrijpende wijze)?

Als je het kleine rondje niet hoeft te rijden, waarom is het er dan?

De 'lijnsplitsingen' zijn de zichtbare stukken waar je kunt kiezen tussen het kleine rondje of het grotere (met of zonder keerlus).
Je zou de tunnelportalen strak aan beide kanten van het station kunnen plaatsen net voor de overloop- en kruiswissels.
Dan rijden de treinen het station in en uit en bepaal jij welke route ze kiezen in het schaduwgedeelte en vanwaar ze weer te voorschijn komen.

Groet,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

CiteerDat van die lijnsplitsingen die niet bestaan begrijp ik niet en valt er iets tegen te doen
Daar valt ook niet veel aan te begrijpen. Het is gewoon de lay out van deze baan. Maar Peter heeft het al een beetje uitgelegd.

Het kleine rondje is eigenlijk geen rondje maar de begin en eindstukken van de keerlussen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 10 juli 2024, 09:45:18Je zou de tunnelportalen strak aan beide kanten van het station kunnen plaatsen net voor de overloop- en kruiswissels.
Dan rijden de treinen het station in en uit en bepaal jij welke route ze kiezen in het schaduwgedeelte en vanwaar ze weer te voorschijn komen.
Groet, Peter
Dan wordt het wel een erge blackbox waar af en toe eens een trein tevoorschijn komt...
Dit soort baantjes zijn puur voor de fun waarop je geen al te serieuze treinbewegingen moet willen.

@citaat Ja, maar het kan wel en het verschil is minimaal, Hans. Nu kun je ook zowat niets zien van wat er zich buiten het zichtbare station afspeelt, maar nog net zoveel dat elke illusie weg is.

Maar, niks moet van mij!

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 10 juli 2024, 09:45:18Als je het kleine rondje niet hoeft te rijden, waarom is het er dan?

De 'lijnsplitsingen' zijn de zichtbare stukken waar je kunt kiezen tussen het kleine rondje of het grotere (met of zonder keercirkel).
Je zou de tunnelportalen strak aan beide kanten van het station kunnen plaatsen net voor de overloop- en kruiswissels.

Groet,

Peter

Het kleine rondje is er wanneer er geen keercirkel gebruikt moet worden, zo kan de baan in 2 formaten gebruikt worden:"klein" of "groot".
Zoals het nu is vanaf de verborgen sporen is het toch hetzelfde, eens de verborgen schuine lijn ingereden wordt kan ofwel de schuine lijn rechtdoor gereden ofwel ook de keercirkel genomen worden, ik heb geen behoefte om te weten of nog voor de afslagwissels naar die schuine lijn er ofwel de afslaglijn ofwel de ganse omloop genomen gaat worden.
Ik kan dan bijna de doorgaande lijnen net buiten het station verborgen gaan maken  :|
By the way, staan de seinen goed ingetekend? Ik heb 8 hoofdseinen en 5 voorseinen zal er mss eentje moeten bij aanschaffen of kom ik er daarmee?

als test de baan verstopt zoals door Peter aangegeven, er blijft naar mijn mening te weinig zichtbaar over maw te veel wordt verstopt
shekiba
gast

Ideetje.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi met dat meegebogen perron; kan je gelijk iets langere treinen kwijt.
Ook de overloopwissels boven en onder voegen wel iets toe.

Citaat van: shekiba op woensdag 10 juli 2024, 23:22:08Ideetje.

Terug een variante op de vorige editie van het plan met verticale stationssporen maar met plan # 642 in bijlage was ik hier inmiddels van afgestapt en had het station schuin gelegd voor nog langere stationssporen. Deze waren eveneens meegebogen.
De schuine linkersectie maakt het plan ook dynamischer, minder statisch.
Een rivier rechtsonder ga ik niet doen, de vrije driehoek op die plaats verkrijgen was net de bedoeling toen ik het plan spiegelde (plaats voor laptop).
Mss is een combinatie van plan in bijlage en plan # 651 de heilige graal?

ik heb de schuine lijn naar de keercirkel enkelsporig gemaakt, dubbelsporig was niet echt nodig.
Voordeel is meer rangeerspoor.
De passeersporen op de keercirkel en de grote omloop vind ik niet opportuun, er zijn dan te vermijden verborgen wissels nodig en bovendien gaat dit mijn 215 cm te buiten.
shekiba
gast

Nog een ideetje:
shekiba
gast

Citaat van: yves op donderdag 11 juli 2024, 07:43:08Terug een variante op de vorige editie van het plan met verticale stationssporen maar met plan # 642 in bijlage was ik hier inmiddels van afgestapt en had het station schuin gelegd voor nog langere stationssporen. Deze waren eveneens meegebogen.
Je maakt ze juist korter, een heel stuk zelfs... en je mist belangrijke overloopwissels...
Op wat ik teken kan op ieder stationspoor in de 2 richtingen gereden worden en op de dubbelsporige hoofdbaan links.En je kunt van overal keren en terugkeren.
En er zijn meer stationsporen en zelfs een schaduwstation, en dat allemaal op dezelfde oppervlakte  ;)
Het past echt allemaal binnen de 1m50x2m15.
Op wat jij tekent ga je niet veel treinen kunnen laten rijden denk ik.

ja maar mijn rechte sporen zijn toch langer?
1,95 m bij jou is met 2 kwart bochten meegerekend.
shekiba
gast

Ja, je rechte sporen zijn langer... maar waarom tellen de bochten niet mee?
Sommige stations liggen zelfs helemaal gebogen zonder rechte stukken.
Is er een wet dat stationsporen recht moeten zijn?  ;)
Maar zoals ik aangaf, het gaat maar om ideetjes, wie er iets in ziet kan er zijn voordeel mee doen.
Meer kan ik er niet van maken, maar ik denk dat er wel veel op mogelijk is.
En nog iets, let er op dat in het verborgen gedeelte alles 1 richtingverkeer is, met 2 richtingverkeer ga je gegarandeerd de mist in, en dat lijkt mij met jouw plan onvermijdelijk. Pijltjes tekenen kan nuttig zijn...

heb je tra bestand?
welke spoorlengtes staan voor de 4 waarden rechts?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Lijkt me toch vrij logisch: de sporen waar die lengtes op staan!
shekiba
gast

Citaat van: yves op donderdag 11 juli 2024, 14:47:33heb je tra bestand?
Neen, geen tra bestand. 'k Ben beginnen aanpassen in een een oude tra van Fem en achteraf pas gemerkt dat ik in een demo versie van Wintrack bezig was, 't is dus bij screen captures gebleven.
Maar dat is toch snel hertekend? Als het al nodig is want jij wil langere rechte stukken rail, waarom is mij wel een raadsel.
De 4 waarden rechts zijn zoals je zelf zegt de spoorlengtes in cm, gemeten tussen de wissels, ik reken zowel rechte als gebogen rails mee, wat mij toch logisch lijkt...

de dubbele omhaal rond de keercirkel zou ik wel willen implementeren in mijn plan met schuine perronsporen maar ik vrees dat dit niet binnen mijn 215 cm past. Is de keercirkel van jouw plan dezelfde diameter als die van mij of heb je die verkleind, ik zie geen railnummers.
Of vraag anders gesteld: kan de keercirkel kleiner gemaakt worden?
Ik probeer dit alvast eens uit en zie waar ik uit kom. 
shekiba
gast

Zie eens wat je kunt opstellen aan rollend materiaal, dat wordt niks hé?
Vergelijk dat eens met mijn tekening en zie het enorme verschil.
Met je 'zogezegd' langere sporen ben je echt niks. Maar 't is jouw keuze.

het wordt nu 23O cm kleiner kan niet vrees ik met schuine linkersectie (die ik graag schuin zou houden :| ).
De buitenste cirkel rechts heeft ook niet echt een vloeiend verloop maar ik krijg het niet beter met automatisch verbinden.

jouw perronsporen zijn wel langer maar ik vind mijn rangeerzone uit het "schuine" plan beter.
Ik zoek nog een combinatie van verticale stationssporen met mijn opzet en toegankelijkheid van de rangeerzone, liefst binnen de 215 cm.
shekiba
gast

Ik zou toch maar eens pijltjes zetten, dan zal je zien dat je er niet geraakt om de perronsporen in 2 richtingen te gebruiken (daar zet je de seinen toch voor)  en de omloop in 1 richting (daar zet je ook de seinen zo voor), wat een must is om je verkeer in de verborgen gedeelten een beetje in de hand te houden. Je mist de nodige overloopwissels daarvoor.

geprobeerd om in het "rechte" plan de voordelen van het "schuine" plan te integreren ttz de rangeerzone die ik op zichzelf goed en ook goed te bereiken vind maar heb het opgegeven daar ik de rangeerzone niet zo goed krijg.
Maar eigenlijk was dit zoeken niet eens nodig: als gebogen sporen voor stationssporen kunnen doorgaan is het toch simpel op te lossen: gewoon de gebogen sporen in het "schuin" plan tot stationssporen promoveren en klaar is kees. Nu zijn ze in gebogen vorm langer dan op het "rechte" plan (ten minste één toch denk ik).
Verder nog verbetertips?
shekiba
gast

Uitleggen en proefrijden, dan ontdek je zelf wel snel wat er verbeterd kan of moet worden  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Alleen ligt er nu een wissel in je lange stationsspoor, en dat is in Fred's plan niet het geval.
En je mist nog steeds de overloopwissels...

Citaat van: shekiba op donderdag 11 juli 2024, 22:12:23Uitleggen en proefrijden, dan ontdek je zelf wel snel wat er verbeterd kan of moet worden  ;)
Ik heb geen heel arsenaal aan rails liggen om uit te leggen, dat moet ik toch eerst op plan zien?

Voor extra overloopwissels is toch geen plaats?
En door een stukje tegen het verkeer in te rijden kun je toch wel keren vanaf de sporen 1 en 2? Tja, dat is strikt genomen illegaal...

Mijn pleidooi was al: stop alles direct na de in- en uitrijsporen in de tunnel. Dan zie je eventuele onlogische routes en verbindingen niet.

Maar dat zou niet zo nodig zijn. Het hoefde allemaal heel realistisch te worden... En met de seinen moet dat nu wel? Het wordt een woud aan paaltjes met lampjes op heel korte afstand van elkaar.

Als je toch een grotere mate van realisme zoekt, voer dan alles enkelsporig uit. Voor de omvang van het station is dat veel logischer, scheelt je een aantal wissels, ziet er beter uit en het is qua seinen en te berijden richtingen vele malen beter, want simpeler!

Gelukkig is het dubbele kleinste rondje verdwenen. Dat scheelt al.

Nog 150 posts en we komen er wel!

Groet,

Peter