Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan

Boven gele overloopwissel erbij, gele onderaan was volgens mij reeds aanwezig.
De stationssporen uitgesplitst voor verlenging ervan, ze kunnen zelfs nog eindje verder maar ze zijn nu lang genoeg me dunkt.
Dit alles impliceert in een verlenging van 5 cm van het plan tot 235 cm wat nu meer dan voldoende is.
Rechteronderhoek blijft voldoende vrij voor een laptop.
shekiba
gast

Een trein die vooraan rechts het station binnen rijdt heeft geen keuze, die komt altijd op hetzelfde spoor aan. Met overloopwissels is die keuze er wel. 't Is maar wat je belangrijk vindt.
Dat zie je allemaal uitvoerig op de schetsen die ik gemaakt heb, daar is alles voor wat betreft reizigers en doorgaand verkeer mogelijk op minder plaats.
Het goederen rangeergedeelte moet je zelf uitzoeken, niemand weet wat je precies wil doen.
Meer kan ik er niet van maken, en jij ook niet, al wat je er aan verandert beperkt de rijmogelijkheden, maar dat hoeft niet erg te zijn, ik teken wat maximaal kan, jij weet (of dat zou toch zo moeten zijn) wat je wil.

[/quote]
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 12 juli 2024, 08:43:12Voor extra overloopwissels is toch geen plaats?
En door een stukje tegen het verkeer in te rijden kun je toch wel keren vanaf de sporen 1 en 2? Tja, dat is strikt genomen illegaal...

Mijn pleidooi was al: stop alles direct na de in- en uitrijsporen in de tunnel. Dan zie je eventuele onlogische routes en verbindingen niet.

Maar dat zou niet zo nodig zijn. Het hoefde allemaal heel realistisch te worden... En met de seinen moet dat nu wel? Het wordt een woud aan paaltjes met lampjes op heel korte afstand van elkaar.

Als je toch een grotere mate van realisme zoekt, voer dan alles enkelsporig uit. Voor de omvang van het station is dat veel logischer, scheelt je een aantal wissels, ziet er beter uit en het is qua seinen en te berijden richtingen vele malen beter, want simpeler!

Gelukkig is het dubbele kleinste rondje verdwenen. Dat scheelt al.

Nog 150 posts en we komen er wel!

Groet,

Peter

In 3D valt dat nogal mee qua woud aan paaltjes en lampjes toch?

Citaat van: shekiba op vrijdag 12 juli 2024, 08:53:59Een trein die vooraan rechts het station binnen rijdt heeft geen keuze, die komt altijd op hetzelfde spoor aan. Met overloopwissels is die keuze er wel. 't Is maar wat je belangrijk vindt.
De gele overloopwissel boven is idem jouw plan, ik zie niet goed wat je bedoelt met die andere overloopwissel, kan je visualiseren?

Citaat van: yves op vrijdag 12 juli 2024, 08:57:29
Citaat van: shekiba op vrijdag 12 juli 2024, 08:53:59Een trein die vooraan rechts het station binnen rijdt heeft geen keuze, die komt altijd op hetzelfde spoor aan. Met overloopwissels is die keuze er wel. 't Is maar wat je belangrijk vindt.
De gele overloopwissel boven is idem jouw plan, ik zie niet goed wat je bedoelt met die andere overloopwissel, kan je visualiseren?
Ik heb het gezien en zoek een oplossing, indien niet mogelijk dan heeft die trein idd geen keuze.
shekiba
gast

Zo kan het en kan een trein op elk spoor het station binnenrijden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Met enige verbazing lees ik ook iedere keer dat de rechter-onderhoek vrij moet blijven voor een laptop. Waarom jezelf zoveel beperkingen opleggen denk ik dan.
En bovendien: een laptop is toch ontworpen voor gebruik op je schoot, niet op je treinbaan :o) .

op het rechte plan de rangeerzone uitgeprobeerd, probleem er is geen ruimte voor een station

Citaat van: Hanzi op vrijdag 12 juli 2024, 09:53:24Met enige verbazing lees ik ook iedere keer dat de rechter-onderhoek vrij moet blijven voor een laptop. Waarom jezelf zoveel beperkingen opleggen denk ik dan.
En bovendien: een laptop is toch ontworpen voor gebruik op je schoot, niet op je treinbaan :o) .
what's in a name, wie gebruikt nu zijn laptop op zijn/haar schoot?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het oppervlak van het baantje is nu wel weer terug naar een formaat dat je op een plank op je tekentafel kwijt zou kunnen.

Als je het stationsgebouw een kwart slag draait past het alweer beter ;) .

En kijk anders eens terug naar het ontwerp van zo'n 80 (!) reacties terug. Met wat aanpassingen past het station prima.

Overloopwissel toegevoegd, had ook enige replicatie op de rangeerzone om het goed te krijgen

Overloopwissel toegevoegd, had ook wat replicatie op de rangeerzone om het goed te krijgen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je zit inmiddels  op 2,35m; ik dacht dat 2,0m je max. was.
Of heb je ook met dit ontwerp niet de intentie om het daadwerkelijk te gaan bouwen?

beetje meer ruimte tussen rode en blauwe spoor dat zal het zijn denk ik

Citaat van: Hanzi op vrijdag 12 juli 2024, 11:32:42Je zit inmiddels  op 2,35m; ik dacht dat 2,0m je max. was.
Of heb je ook met dit ontwerp niet de intentie om het daadwerkelijk te gaan bouwen?

je hebt wel gelijk het deint maar uit en uit, als compromis het dubbelspoor rechts laten vallen, elke cm telt.
Ik denk niet dat ik er veel verkeer moet aan inboeten.
Is dan 40 cm overlap tov van de plank die 1,50 m is, maar ik moet er nog rond kunnen.
Wss moet ik de plank demonteren en op het onderstel een raster + dunne plank monteren (ik moet er onderaan bij kunnen en met de huidige massieve tafelplank kan dit niet).

doorsteek naar schuin spoor boven vloeiender

en met dezelfde afstand tussen rangeersporen boven.
NB de reden waarom ik steeds de laatste versie kort op elkaar post is omdat ik met de demo versie van WT 16 werk en ik dit dus op deze maniet opsla op de PC

groene sporen wat langer dit wordt mijn BAFO denk ik tenzij nog nuttige tips voor aanpassingen komen.
shekiba
gast

Je hebt in het schaduwstation een spoor weggelaten, maar waarom het meest interessante om te behouden? Omgekeerde logica? 😉
En de 2 bochten bovenaan links zitten te dicht op elkaar.
Zo, kunnen we weer even verder  ;)

ik begrijp het niet wat betreft het "schaduwstation". Dus het meest interessante behoud ik, toch goed dan?
Het uiterste elimineer ik wegens plaatsgebrek.
Sporen rechtsboven verder uit elkaar nu.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
shekiba
gast

Neen, het meest interessante om te behouden heb je weggelaten...
Het buitenste spoor rechts is het langste, dat is altijd meest interessant om te behouden.
Het parallelspoor met de keerluscirkel kun je beter weglaten, dat zit zelfs behoorlijk moeilijk ten opzichte van al die wissels van de keerlussen.

Parallelspoor weglaten? Dat is toch absoluut nodig voor de keercirkel, zonder parallelspoor geen keercirkel.
Hebben we het hier wel over hetzelfde?

parallelspoor keercirkel weg

het keercirkel parallelspoor vervangen door "schaduwspoor" achteraan, ongeveer even lang.Kan mss verstopt worden
shekiba
gast

:thumbdown:

why?

shekiba
gast

Omdat ik het achteruit zie gaan, 't is lang 'over the top'.
Dat extra spoor achteraan is zeker geen verbetering, laat ons stellen dat het speelgoedgehalte toeneemt 😉
En bovenaan links liggen de bochten nog altijd veel te dicht bij elkaar. Tip: plaats in Wintrack eens paar lange rijtuigen op je plan en schuif ze wat heen en weer over de rails, dan zie je het misschien beter.

sporen rechtsboven liggen nu ver genoeg uiteen.
Het derde spoor boven is toch een variante op jouw ideetje voor extra keercirkelsporen uit # 655?
Maar veel simpeler/plaatsbesparend.

plan

bochten en afstand rechtsboven beter

nu pas goed rechtsboven

BLIJ dat ik analoog RIJ

BAFO 27...  ;)

:thumbup:

iedereen mee nu?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vast niet, maar dat is toch niet belangrijk?
Het gaat er om dat jij 'm oké vindt!

wat herwerkt zelfde oppervlakte met rood omgaand ontsluitingsspoor als ringspoor naar groen rangeerspoor.

klein opstelspoortje extra boven

Principe ringspoor blijft maar minder complex

rangeerzone vanuit 2 richtingen bereikbaar vanop ringspoor

BLIJ dat ik analoog RIJ

BAFA 31...  8o

Je kan nu wel 3 treinen zonder er naar om te kijken eindeloos rondjes laten rijden!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op dinsdag 16 juli 2024, 15:48:29Principe ringspoor blijft maar minder complex
Hoezo minder complex? Je haalt één spoortje weg en er komen er twee voor terug :D !

opstelspoor weg nu, ik wil wel wat opstelspoor overhouden

BLIJ dat ik analoog RIJ

In #708 had je beide grote lussen nog geheel gescheiden, de buitenste rechtsom en de binnenste linksom. In de latere versies loopt dit middels de blauwe statonssporen wat door elkaar.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bier/Cola & popcorn erbij en genieten maar :P .

enne, vooral niet onderschatten wat er allemaal ten grondslag ligt aan een degelijk baanplan, Cees ;) !

@citaat nou en of: Bloed, zweet en tranen!

nog een variante op een variante, het rood-groen spoor is zowel ringspoor als opstelspoor
Hier wel ruime rangeermogelijkheid.
zoveel varianten wat is de beste (minst slechte)?

Wat is nu de bedoeling van dit topic????
- een plan ontwerpen wat toch niet gebouwd gaat worden?
- en plan ontwerpen wat misschien ooit eens in de toekomst gebouwd gaat worden?
- zoveel mogelijk post in het forum krijgen?
Ik ben de weg (het spoor) kwijt.

alle drie juist

BLIJ dat ik analoog RIJ

Voorlopig kan dit plan sowieso niet gebouwd worden dankzij de 2 slanke kruiswissels in het rangeer deel >:-D .

wat is er mis met de slanke kruiswissels?