Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Beginnende baan plan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Beginnende baan plan  (gelezen 1931 keer)

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 09:44:17 »

Ik zou de bovenbaan eerst eens los uitleggen en dan eens proberen of je de rangeerbewegingen kunt doen die je voor ogen had.
Dat kan zelfs stroomloos, gebruik een wagonnetje als dummy lokomotief, net zoals we ooit beginnen spelen zijn met een houten treinset 😉
Maar je zult er veel mee leren.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 november 2021, 09:46:10 door antonv »
Gelogd
Groeten,

Anton

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 10:56:51 »

In je plan kom een bepaalde wisselstraat iedere keer terug, zie bijlage (in de rode cirkel), en ik vraag me af waarom.
Ik denk dat het een wisselstraat is waarmee je iets bepaalds wilt (b.v. rangeerwerk, loc omrijden), maar begrijpen doe ik het niet.

Waarom komt dit terug, wat wil je ermee, waar denk je aan?
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 11:37:22 »

Wat in het zichtbare deel opvalt zijn vooral die kopspoortjes die links en rechts als een soort onkruid overal de baan uit schieten. Ik zou die persoonlijk concentreren op één punt, bijvoorbeeld de achterkant.
Gisteravond had ik even weinig tijd eea toe te lichten. Ik pak het er daarom nog even bij vanwege de paginaovergang inmiddels.



Ik zou beide keerlussen links en rechts gebruiken om mangaten te maken. Dan liggen ook die kopspoortjes op het "bovendek" in de weg. Op die manier kun je overal in het door mij voorgestelde schaduwstation èn de achterliggende sporen terecht. De sporen in het schaduwstation liggen ook wat verder uit elkaar, zodat je minder problemen zult hebben met de bereikbaarheid als er op een tussenliggend spoor iets ontspoort. De manier waarop de schaduwsporen naast elkaar zijn bedacht voorkomt S-bochten, daarmee achter elkaar hakende buffers (bij kortgekoppelde rijtuigen) en komt daardoor de bedrijfszekerheid ten goede op de plek die het minst benaderbaar is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 november 2021, 11:39:39 door 1200Blauw »
Gelogd

Spoorlijnen

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Abundat dulcibus vitiis
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 13:33:05 »

@citaat

Topicstarter heeft al aangegeven, dat de tafel mobiel gaat worden en dus zijn mangaten niet nodig.
Gelogd
Grtz.

C.

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 14:02:31 »

Het als onkruid opschieten van kopspoortjes is geen probleem als er een reden voor is.
Kijk eens op de site van Hoogovens naar het sporenplan aldaar. Of bekijk luchtfoto's van havens.
Op allerlei plekken kan worden geladen of gelost, afhankelijk van de plek in het productieproces of transport/overslag.
Het is prettig als je aan deze modelbaan een zeker plan of ingevuld thema kunt verbinden.


Groet,

Peter
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 16:33:53 »

Topicstarter heeft al aangegeven, dat de tafel mobiel gaat worden en dus zijn mangaten niet nodig.

Die keuze laat ik graag aan TS en dat ben jij volgens mij niet ;)

Spoorlijnen

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Abundat dulcibus vitiis
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 16:39:44 »

@citaat

Tja :?
Bereikbaarheid is dus haalbaar doordat het hele spul verrijdbaar zal zijn waardoor ik aan de zijkanten 40cm ruimte heb en voor/achter 1 meter.

En nee, ik ben niet de TS.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 november 2021, 19:01:41 door Spoorlijnen »
Gelogd
Grtz.

C.

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 16:46:45 »

Er is al weer een nieuwer plan, Jan
Maar toch nog altijd dezelfde wisselstraat waar Jan het over heeft?
Gelogd
Groeten,

Anton

Spoorlijnen

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Abundat dulcibus vitiis
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 17:00:33 »

@citaat

Punt gemaakt. Ik stap uit deze vraag. Ik haal mijn reactie weg.
Gelogd
Grtz.

C.

franske

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 18:59:23 »

Heren ik merk dat er nogal een discussie bezig is over wat nou de hele bedoeling is op mijn baan, en waarom ik bepaalde elementen of baantjes erin maak.
Zoals ik al in topicstart aangeef ga ik een industriebaan maken, het aller eerste idee met de berg en daarin de keerlussen en vast aan de vensterbank zijn allemaal al vervallen.

Het geheel zal nu dus mobiel gemaakt worden zodat ik overal altijd erbij kan, dus geen mangaten nodig of lange armen.

Heb nog wat kleine aanpassingen in de baan gemaakt misschien wordt er zo wat meer duidelijk wat ik met de baan wil.
De 3 kopspoortjes rechts naast elkaar zullen een soort van opslag/overslag functie krijgen.
De 2 kopspoortjes links in de keerlus zullen een losplaats worden.
De 3 kopspoortjes bovenin zullen voor tijdelijk rangeerwerk en omloop werk zijn.

Schaduwstation zal nu blijven zoals ik hem eerst al had aangegeven deze plaat wil ik ook zo klein mogelijk houden om ruimte eronder te besparen voor opslag.

Verdere ideeën of veranderingen hoor ik graag maar ik vind deze baan zoals ie nu is al veel beter geworden dan mijn eerste baan, er zit meer mogelijkheden in.

Gelogd

Spoorlijnen

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Abundat dulcibus vitiis
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 19:03:11 »

@citaat

Dank voor je samenvatting. Succes met je baan. Gaat vast goed komen.
Gelogd
Grtz.

C.

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 19:36:08 »

Over smaak valt niet te twisten heb ik ooit begrepen, maar dat weerhoudt velen er niet van. Mij ook niet altijd. Ik ga er echter altijd van uit dat wie een baan bouwt uiteindelijk helemaal zelf bepaalt wat 'ie wil.

Het geeft niet dat daarbij soms goede adviezen worden genegeerd - en dat bedoel ik in het algemeen, niet over dit topic. Zolang het alleen een kwestie van smaak is, kan het geen kwaad. Als er een ernstige fout wordt gemaakt, komt dat tijdens de bouw of later, bij het rijden op de baan, vanzelf wel aan het licht. Dan kun je er niet goed bij of ontsporen de treinen, of erger. Dat is dan leergeld.

Terug naar dit baanontwerp maar weer. Andere dan de gebruikelijke risico's op ontsporingen en botsingen zie ik niet. Of de sporen van het schaduwstation uiteindelijk bereikbaar zullen zijn? De tijd zal het leren. Over het laatste plaatje heb ik nog wel twee opmerkingen voor je:
  • Het doel van de overloopwissels in de sporen helemaal rechts ontgaat me. Als bijvoorbeeld een trein van de bovenbaan naar het schaduwstation wil rijden, maar niet via het meest rechtse spoor, kan hij zonodig toch iets eerder al via de linkerwissel 24611 en de engelse wissel 24620 van spoor veranderen?

  • Als je van plan bent om de wissels van electrische aandrijvingen te voorzien, raad ik je aan om de 24620 vooral niet te kopen. Bij het omzetten van de engelse wissel moeten er twee keer zoveel wisseltongen omgezet worden als bij andere wissels en dat vraagt wat meer kracht. De 24624 is de engelse wissel die al af fabriek een aandrijving heeft (en verlichting), en die aandrijving is niet voor niets wat sterker dan de aandrijvingen die los te koop zijn. Als je een normale Märklin aandrijving (74491) onder een 24620 zet, kan het zijn dat de wissel niet helemaal goed om gaat. Die 24620 staat ook al jaren niet meer als los product in de Märklin catalogus, hij zit alleen nog in uitbreidingsset 24905. Als je de 24620 al hebt, zou je in plaats van de Märklin aandrijving naar alternatieven van andere leveranciers kunnen kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb alleen 24624's, maar ik lees goede er dingen over.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

franske

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 25 november 2021, 20:45:40 »

 @citaat

Ik ben intussen ook al bezig met weer wat aanpassingen in de indeling hierbij verdwijnt deze overloop wissel en gaat er nog maar een baan naar het schaduwstation, zo krijg je ook wat meer overzicht denk ik.

De 24620 heb ik erin gezet omdat ik toevallig nog een oudere uitbreidingsset heb liggen waar deze inzit, de andere moet ik nog aanschaffen ik zal dan hier voor kiezen om meteen een 24624 te kopen.

Voor de rest is dit nog steeds mijn eerste baan en zal ik tijdens het bouwen vast wel tegen wat dingen aanlopen of wijzigen, voor nu ga ik proberen of deze baan of de baan met enkele naar schaduwstation wat gaan worden in werkelijkheid.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 26 november 2021, 13:24:16 »

Vereenvoudiging is altijd prima. Als je dat dubbelspoor naar het schaduwstation niet nodig hebt kun je het beter weglaten.

@citaat

Tja :?
Bereikbaarheid is dus haalbaar doordat het hele spul verrijdbaar zal zijn waardoor ik aan de zijkanten 40cm ruimte heb en voor/achter 1 meter.

En nee, ik ben niet de TS.

Ik ben bang dat je het punt mist. Het ging namelijk niet om het al dan niet verrijdbaar zijn, maar om de vorm van het schaduwstation. Ik geef aan dat kopsporen daar in mijn beleving niet handig zijn en bied een alternatief waarvoor wellicht mangaten nodig zijn. Welke keuze Frans vervolgens maakt (en dat heeft hij gedaan, top :) :thumbup:) is aan hem.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 november 2021, 13:26:19 door 1200Blauw »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Beginnende baan plan
« Reactie #64 Gepost op: zondag 28 november 2021, 10:49:29 »

Ik kon het niet laten om een van de voorstellen 180 graden te draaien.
Door omdraaiing ontstaat een ander landschap besef.
Verborgen sporen zouden ook juist paradesporen kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: zondag 28 november 2021, 10:51:37 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.033 seconden met 25 queries.