Nieuws: Heeft u de Stichting 3rail Kalender 2022 al besteld? Lees meer over de kalender in -dit topic-
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Plan 2.0
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Plan 2.0  (gelezen 532 keer)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
    • Modelspoorscenery Tips & Tricks
Plan 2.0
« Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 09:30:05 »

Goedemorgen allemaal,

Door omstandigheden ( & onvoorziene zaken ) moet ik mijn vorige gemaakte plan toch herzien & ga ik aan de slag met een nieuw plan, op de bestaande ruimte/tafel.. Onderstaand een kleine opsomming van de " wensen " die ik in gedachte heb;

1. Het baanplan zal een modern baanplan worden ( tijdperk V - VI, voornamelijk NL, NMBS, DB georiënteerd ).
2. Het station wat ik het liefste gebruiken wil is Station Dammtor met een lengte van 1.34M ( Trix 66115/66117 ) . Echter sta ik open voor alternatieven.
3. Daarnaast zou ik graag een brug willen zien over een stukje water. ( zie bijgevoegde sfeerplaatjes )
4. Daarnaast wil ik graag in de buurt van het station een klein stukje emplacement met locloods zien ( zie bijgevoegde sfeerplaatjes ).
5. Op 1 zijde zou ik graag een paradetraject willen zien.

- In het zichtbare gedeelte ga ik gebruik maken van Marklin K-rail.
- In de klimspiralen & het SH wil ik gebruik maken van Marklin C-rail.
- De wissels wil ik aandrijven via een servo.
- Ik ga gebruik maken van Itrain ( waarbij ik wel ook een mogelijkheid wil hebben om " zelf te kunnen rijden dmv. een CS3 " ) .

* Foto 2 is een plan wat in een ver verleden al eens ontwikkeld is.. Hierop kan evt. " voortgeborduurd " worden.

Mvg,
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 januari 2022, 09:33:40 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

Gertjan H

• Stamgast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Plan 2.0
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 14:02:23 »

Wat is er gebeurd???  :help: :help:

Volgens mij ben je een aantal jaren bezig gewest met het plan 1.0. Dat plan heeft vele fasen doorlopen en leek toch uiteindelijk een prima oplossing te bieden?
Toen ben je begonnen (eerst met de ruimte en toen met de baan). Wat is er mis gegaan en kunnen we daar iets mee voor plan 2.0 (anders komen we waarschijnlijk weer in dezelfde ideeën als eerder)?

Kun je iets meer toelichten en dan vooral: waar moet het anders gaan worden?

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
    • Modelspoorscenery Tips & Tricks
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 22:05:16 »

Wat is er gebeurd???  :help: :help:

Volgens mij ben je een aantal jaren bezig gewest met het plan 1.0. Dat plan heeft vele fasen doorlopen en leek toch uiteindelijk een prima oplossing te bieden?
Toen ben je begonnen (eerst met de ruimte en toen met de baan). Wat is er mis gegaan en kunnen we daar iets mee voor plan 2.0 (anders komen we waarschijnlijk weer in dezelfde ideeën als eerder)?

Kun je iets meer toelichten en dan vooral: waar moet het anders gaan worden?

gr. Gertjan

Hoi hoi,

Yessss, dus onvoorzienen omstandigheden moeten zowel de 3D printers alsmede de werktafel toch geplaatst gaan worden in dezelfde ruimte als de baan. Hierdoor ben ik genoodzaakt om de huidige tafel mede te gebruiken voor de werktafel. De 3D printers kunnen evt. nog onder het schaduwstation een plaatsje krijgen, echter dient de werktafel dus aan de smalle zijde ( Zuid ) geintegreerd te worden, waardoor eigenlijk het gehele opstelemplacement komt te vervallen, waardoor ik voor mijzelf gezien, ook een stukje " paradetraject " ga missen.

Om dit " op te vangen " had ik zelf het volgende in gedachte bij het bestaande plan;

- De station uitgang rechtsboven gaat niet meer met een uitneembare brug naar de andere zijde, maar verdwijnt in een tunnel in " bergachtig gebied " in de rechterhoek, waarin hij direct zo'n 8 cm daalt, waarna hij aan de voorzijde achter een " arcademuur met bogen " voorlangs de tafel als een soort paradetraject rijdt naar de linkerzijde & dan achterlangs weer terug daalt naar de klimspiraal. Op deze manier kan de " bovenplaat/stad " eroverheen liggen, waardoor ik geen scenery optie verliest op het zichtveld.

- De station uitgang links loopt in deze dus niet meer achterlangs, maar gaat met een mooie flauwe ruime boog ( verhoogde spoordijk ) naar de zuidzijde & dient hiermee direct als paradetraject door een stukje natuurgebied. Deze sporen lopen dan dalend op de zuidzijde langs de muur, waardoor de werktafel ( ingetekend als vierkant ) aan de voorzijde kan liggen. De scenery op dit stukje werktafelgebied zal zich beperken tot een arcademuur welke begroeit is met struikgewas, welke deels over de muur hangt.

Echter ontbreekt in deze opzet de reeds eerder aangehaalde locloods ruimte met emplacement. Hier zit ik nog mee te worstelen. Mocht dit niet mogelijk zijn in het bestaande plan, dan wil ik kijken naar een ander stationsgebied ( zonder Dammtor ).

Hoop dat ik hier enige duidelijkheid heb kunnen geven, omtrent plan 2.0

Mvg,
Kevin
Grtz Kevin

antonv

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 08 januari 2022, 22:31:02 »

Ik heb nooit goed begrepen waarom hobby ruimtes altijd zo vol gestouwd worden met modelbanen die er nauwelijks in geraken, bij mij wordt een modelbaan nooit groter dan 1/3 van de beschikbare oppervlakte, alleen treintjes vind ik toch een beetje 'mager' om mij mee bezig te houden.

Gertjan H

• Stamgast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 januari 2022, 15:55:15 »

Tja Anton, daar verschillen de meningen over. Zelf heb ik een grote ruimte speciaal alleen voor de modelspoor hobby en wil ook liever geen andere zaken in deze ruimte laten plaatsvinden. Voor alle andere hobby's heb ik een andere tijd en plaats. Maar alles hangt af van de luxe die je je kunt permitteren of waar je prioriteiten liggen uiteraard. (PatcheTrain heeft zelfs een speciale ruimte voor deze hobby gebouwd).

Terugkomend naar het voorliggende plan: jij moet er tevreden mee zijn Kevin. Het is een persoonlijke afweging (zowel het feit dat je aan gaat passen als ook hoe).
Zelf vind ik het een enigszins verarming van de mogelijkheden tov het eerdere plan, maar misschien ben jij meer een bouwer en scenery maker en dan is dit minder bezwaarlijk.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

bellejt

• Vaste Inboedel
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 12 januari 2022, 16:08:29 »

als je graag een locloods met bijhorende zou willen zou ik gewoon de werkplaats wat naar links schuiven en er desnoods in de bocht een L van maken.Dan krijg je op die plaats ruimte om een stationnetje te maken en aftakspoor naar BW ( boven de cirkel rechts naar schaduwstation) .Zo heb ik het op mijn lux deel ook gedaan.
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

antonv

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 januari 2022, 16:21:00 »

Tja Anton, daar verschillen de meningen over. Zelf heb ik een grote ruimte speciaal alleen voor de modelspoor hobby en wil ook liever geen andere zaken in deze ruimte laten plaatsvinden. Voor alle andere hobby's heb ik een andere tijd en plaats. Maar alles hangt af van de luxe die je je kunt permitteren of waar je prioriteiten liggen uiteraard. (PatcheTrain heeft zelfs een speciale ruimte voor deze hobby gebouwd).
Dat is geen verschillende mening, je zegt precies hetzelfde als ik, niet alle hobby ruimtes vol stouwen met treintjes maar plaats, in dezelfde ruimte of een andere ruimte, houden voor andere hobby's.
Pagina's: [1]   Omhoog