Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Beginnende baan plan

Gestart door franske donderdag 18 november 2021, 22:20:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Beginnende baan plan
Netjes! En nog langere opstelsporen als bonus  :thumbup:
Re: Beginnende baan plan
En ideetje voor bovenaan, zonder gekke slingers en gebogen opstelsporen, want weet dat je in bogen geen wagons kunt aankoppelen:
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Zo zijn iig die lelijke S-bochten eruit, een goede verbetering denk ik :) :thumbup:

Die opmerking van Frans over een laad- en losplek snapte ik niet helemaal. Waar moet die komen, kun je dat nog een keer uitleggen?
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Rechts in de keerlus liggen 2 kopspoortjes tussen de linker kopspoor en de keerlus wil ik een laad/losplek maken zodat er bijvoorbeeld lading van een doorgaande trein overgezet kan worden naar een wachtende trein.

Schaduw station kan ik op moment niet groter maken dan hij nu is daarom die rare bochten erin.
Re: Beginnende baan plan
Ik zie in jouw ontwerp rare kronkels die er uit kunnen zonder dat er iets groter wordt, in tegendeel zelfs, ze nemen nutteloos plaats in. Maar je moet het doen zoals jij het best vindt.
Re: Beginnende baan plan
Kun je eens de maximum afmetingen van het schaduwstation opgeven en de exacte plaats aanduiden in het totale plaatje? Met de info die we nu hebben is het moeilijk mee denken, of is dat niet de bedoeling, wil je enkel tonen wat je gaat doen en verwacht je geen bijsturing? Dan moeten we er ook onze tijd niet insteken.
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: franske op woensdag 01 december 2021, 17:00:17
Schaduw station kan ik op moment niet groter maken dan hij nu is daarom die rare bochten erin.
Even aantonen dat de rare bochten niet maken dat het schaduwstation kleiner kan zijn.
Ik toon eerst jouw tekening met de beschikbare opstellengtes op de rechte sporen en met tussen haakjes de bocht er bij (maar in een bocht kun je geen wagens aankoppelen).
Dan wat ik er van maak met veel meer rechte opstellengte.
En tenslotte de 2 tekeningen op elkaar en dan zie je dat met meer opstellengte er zelfs plaats kan gewonnen worden.

Of bedoel je dat je geen rechte rails genoeg hebt?
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Het schaduw station kan nu niet meer bedrag dan 2/3 van de bovenste plaat zonder te veel ruimte in te leveren voor een verschuifbaar bureau en opslag kasten die er nog onder moeten kunnen staan.

Meedenken en sturen/ideeën zijn welkom maar ik heb maar beperkte ruimte daarom dat er af en toe rare knikken of stukjes inzitten. Had al wel schaduwstation aangepast dat er geen bocht na de rails kwam alleen die ene knik krijg ik er niet uit
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Beginnende baan plan
Ik begrijp helemaal niet meer waar je heen wil met die laatste opmerking?????
Als ik naar de 2 tekeningen van Anton kijk zie ik tav eventueel onderliggende kastjes geen probleem, dan wel in beide gevallen een even groot probleem. De afmetingen zijn nauwelijks gewijzigd dus deze verandering kan m.i. geen nieuwe problemen opleveren die er in een eerder ontwerp met die rare bochten niet zouden zijn.

Of zie jij iets wat wij niet zien?

gr. Gertjan
Re: Beginnende baan plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Beginnende baan plan
Citaat van: franske op donderdag 02 december 2021, 12:51:45
Meedenken en sturen/ideeën zijn welkom maar ik heb maar beperkte ruimte daarom dat er af en toe rare knikken of stukjes inzitten. Had al wel schaduwstation aangepast dat er geen bocht na de rails kwam alleen die ene knik krijg ik er niet uit

We denken met alle plezier met je mee. Als je duidelijk aangeeft waarom je bepaalde keuzes maakt nav onze ideeën kunnen we daarin meedenken. Zo als buitenstaander vind ik het idee van Anton beter, maar als er een reden is om dat niet te doen kun je dat natuurlijk aangeven.
Re: Beginnende baan plan
Ook de laatste slinger wordt makkelijk weggewerkt, wel met wat meer passtukjes (of de zaag?) en nog kleiner dan jij getekend had met een opstelspoor meer en alle sporen flink wat langer ;-)
Zo, en nu hou ik er mee op, meer kan ik niet doen.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Zo iedereen de beste wensen nog en wat is een kerstvakantie toch handig dan heb je ineens tijd om eens lekker te knutselen en te puzzelen.
Druk bezig geweest met de tafel en de baan uit te leggen zoals je hier onder aan de foto's kan zien heb ik de hele tafel al in elkaar staan en heb ik de baan ook al uitgelegd om te kijken of alles past.
Heb tijdens het leggen al wat stukjes aan moeten passen omdat het net niet lekker uitkwam of paste, het uiteindelijke plan staat in de .any heb geen foto van het geheel meer gemaakt maar de basis is duidelijk.

Qua formaat baan is dit goed te doen alles heeft genoeg ruimte en straks als de onderlaag er is kan ik ook aan de diepte gaan beginnen.
Het idee nu is dus dat er eps blokken onder de baan komen van 8cm dik, dit doe ik zodat links waar de brug licht een kanaal onderdoor gemaakt kan worden om daarna een haven te maken.
Rest beetje in de jpg overzicht gezet wat het gaat worden, schaduwstation is niet gewijzigd bestaat nog steeds uit keerlus en 3 opstelspoortjes.

Qua rijdend materiaal staat het meeste op de foto, heb nog wat wagons in de la liggen maar dat zijn oudere modellen.(de passagiers wagons blijven straks in de la ivm geen station)
Locs zijn alle 4 delta, en alle wissels gaan elektrisch worden met simpele schakelpaneel voor de aansturing.

Denk dat ik met dit baantje al flink plezier kan hebben om het aan te kleden naar wens en toch ook flink nog wat kan laten rondrijden.
Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Zo paar avondjes klussen verder en er begint al wat vorm te komen
Heb de onderlaag van iso blokken geplaatst en met tape aan elkaar gemaakt zodat ze niet alle kanten opschuiven.
Ook al vast een stukje van de haven bij de brug gemaakt het past allemaal perfect tot nu toe.

Ben ook al druk bezig geweest met de wissels achter en rechts te voorzien van aandrijving en lantaarns, de bekabeling bundel ik zoveel mogelijk naar 1 punt waar ik een netwerk kabel en een voedings kabel naar toe breng  daar alles op aan te sluiten.

Helaas heb ik een stel wissels (waaronder de Engelse) en rail die breken waardoor ik deze niet kan gebruiken, en ook niet alle aandrijvingen werken naar behoren.

Re: Beginnende baan plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Beginnende baan plan
Omdat ik met wat oude c-rails zit (van voor 2006) waaronder mijn engelse wissels en enkele normale wissels, heb ik het plan wat aangepast.
Via via heb ik een 3-weg wissel over kunnen nemen en op internet heb ik goedkoop een 24624 en een wissel met wat andere rails gekocht.

Ben wat bezig geweest met spoorplan iets aan te passen zodat vooral de 3 weg erin past, deze vervangt 1 van de 2 engelse wissels.
Hierdoor vervalt wel 1 kop spoor maar die was toch te kort om echt wat op weg te zetten.

Wat vinden jullie is dit een vooruitgang of was het andere idee beter.