Nieuws:

Heb jij al een (of een stammetje) 17,5 jaar 3railforum jubileum jubileum koelwagen(s) besteld? Dit kan in onze webshop.

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk, leuk, leuk, Erik !
Bijgaand een plaatje uit Neu-Ulm met 2 van die jongens  :P
Scheetjes zijn het  :favorite:

Grtz Tony


11N.jpg       
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Met een loopbrug ertussen, dan is het net het Faller hoofdkwartier, Tony!  :thumbup:

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 21 februari 2023, 17:49:42In het klein zijn er wel een paar etages aan toegevoegd zie ik - een soort megalomanie?

Het bouwpakket staat er om bekend dat de begane grond in schaal H0 is, terwijl de rest van de verdiepingen eigenlijk schaal N is!
Maar het klopt dat de aantal verdiepingen niet overeen komt  :thumbup:

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In 1974 wordt in Duitsland één van de grootste bouwprojecten uit die tijd opgestart:
bij Iffezheim (Baden-Württemberg) wordt in de Rijn een schutsluis met twee sluiskolken,
een waterkrachtcentrale, een vistrap en een overlaat voor teveel aan water aangelegd.
De bouw van dit 270m lange bouwwerk zou drie jaar duren en werd in 1977 opgeleverd.

Iffezheim is sinds 1858 bekend van de paardenrenbaan "Galopprennbahn Baden-Baden",
maar heeft sinds de jaren 70 meer bekendheid gekregen door dit enorme sluizencomplex.
De aanwezige grindwinning en kunststeenfabriek floreerde zich ten oosten van het dorp,
die, samen met de lokale handels- en ambachtsbedrijven, zo'n 1600 arbeidsplaatsen bieden.



Wellicht reden genoeg om voor Faller om hierop in te haken met een serie bouwdozen,
die zelfs aangevuld konden worden met wagons, om de kiezel te laden en te lossen:
B-193 Grind verladingssilo
B-194 Grind voorraadsilo
B-195 Grind opvoerband
B-196 Grind losplaats met opvoerband
   197 Zelflosser in de kleuren geel/blauw
Het opschrift op de Faller zelflosser met catalogusnummer 197 is 'OHU'
en deze afkorting staat voor Oberrhein-Handels-Union GmbH & Co..
De vier bouwdozen kwamen in 1975 in het programma en waren leverbaar tot 1990,
behalve de voorraadsilo (B-194), die stond na 1987 niet meer in de catalogus.

Faller Kieswerk 1975

Bron: www.conradantiquario.de

De Faller open onderlosser met catalogusnummer 197 'OHU' is van het type Fcs,
terwijl de originele wagons van het type Facs zijn, 4 i.p.v. 2 assen.
Op het Stummis Modellbahnforum staat de ombouw van een grindwagon met
draaistellen in twee delen (1 & 2) beschreven, van Fcs naar Facs dus.

Faller 197 OHU

Bron: www.marnan.eu

Schotterwagon OHU (Facs)

Bron: www.bahnbilder.de

Oberrhein-Handels-Union
De OHU werd in 1968 opgericht, in hoofdzaak als een handelsonderneming.
Tegenwoordig houdt het bedrijf zich bezig met de verkoop van zand, grind,
split, ballast, steenslag en recyclingmateriaal aan de Oberrhein.

Het hoofdkantoor van Oberrhein-Handels-Union GmbH & Co. KG bevindt zich
in Iffezheim bij Baden-Baden, met vestigingen in Breisach en Hausach.
Voor de verkoop richt de OHU zich voornamelijk in het gebied tussen Basel,
Stuttgart en Kaiserslautern, waarbij het transport plaats vindt via weg en spoor.

In januari 2004 is de Baustoff Logistik Südwest GmbH & Co. KG (BLS)
opgericht als een overkoepelende holding, tevens gevestigd in Iffezheim.

Op de site's van Rauscheröd, Ebenhöh, Ottendorf-Okrilla en Uhl staan fraaie oude beelden
van Kieswerken en Industrieverband Steine und Erden Baden-Württemberg e. V. heeft
zelfs een 360° location-view met interessante informatie: klik

Ik vond meerdere locaties van Kieswerken die ook enige overeenkomsten met de Faller-set hebben,
een aantal daarvan heb ik hieronder opgesomd, waarvan enkele ook een spooraansluiting hebben:
- Zum Steinbruch in Ortenburg (D);
- Kieswerk Sprotta in Doberschütz (D);
- Kies Lenz in Lensburg (CH);
- Kieswerk am Hardteck Wenzelburger und Stückle in Malsch (D);
- Kieswerk Meinerzhagen (D);
- Karl Schwarzl in Unterpremstätten (AU);
- Prachtige locatiefoto's van Kieswerk Lammert + Reese in Bodenwerder (D)

Deze bouwdozen zijn toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wow, wat een mooie bijdrage weer! Ik vind het telkens weer leuk iets te lezen over de achtergrond van min of meer universele Faller modellen. Ze hebben ergens hun oorsprong en zijn geen precieze kopieën, maar wel karakteristiek, specifiek of herkenbaar genoeg.
Heel anders dan de min of meer exacte kopieën die sommige andere merken presenteren. Die hebben ook hun charme maar het is toch anders. Er hoeft eigenlijk geen verklaring bij; het is wat het is, bijvoorbeeld het gemeentehuis van de gemeente X. Een foto is zo gevonden en model en origineel kun je simpel vergelijken. Dat is hier toch anders.

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dag Peter, dank voor jouw fijne reactie! :thumbup:

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 05 april 2023, 16:56:01Ik vind het telkens weer leuk iets te lezen over de achtergrond van min of meer universele Faller modellen. Ze hebben ergens hun oorsprong en zijn geen precieze kopieën, maar wel karakteristiek, specifiek of herkenbaar genoeg.

Inderdaad: waar is het bouwpakket van afgeleid, dus wat diende destijds als een volledig voorbeeld
of juist ter inspiratie.

Bij het zoeken hiernaar kijk ik o.a. naar de tijdsgeest van vóór het uitbrengen van de bouwdoos.
Ook een lijst met specifieke zichtbare kenmerken van het bouwwerk, kan helpen bij het vinden
van een aanknopingspunt. Reclame-uitingen op het object zijn meermaals doorslaggevend geweest.

Vaak door mij gebruikte websites om (beeld)informatie te vinden zijn: Alte Modellbahnen,
Bahnbilder, Bahnbauten, Conrad antiquario, Wikipedia en Google zoeken op afbeelding.
En niet enkel digitaal, maar ook papieren catalogi van Faller en oude Faller Magazine's zijn
hierbij een bron van informatie.

Door Faller werden bepaalde onderdelen voor meerdere verschillende bouwdozen toegepast,
iets wat natuurlijk ook van invloed is op het uiterlijk van het eindproduct als geheel.
Ook het geschikt maken van de bouwdoos voor een gemiddelde modelbaan, door concessies te
doen aan de originele afmetingen qua schaalverhouding of qua indeling van de gevel, leidt
tot 'vervorming' van het origineel dat deze als zodanig niet meer herkenbaar is.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 06 april 2023, 16:36:12Door Faller werden bepaalde onderdelen voor meerdere verschillende bouwdozen toegepast,
iets wat natuurlijk ook van invloed is op het uiterlijk van het eindproduct als geheel.
Ook het geschikt maken van de bouwdoos voor een gemiddelde modelbaan, door concessies te
doen aan de originele afmetingen qua schaalverhouding of qua indeling van de gevel, leidt
tot 'vervorming' van het origineel dat deze als zodanig niet meer herkenbaar is.



In de context van bovenstaand citaat de volgende bouwdoos: B-93 Bahnhof Zeven,
welke maar kort in het programma van Faller was opgenomen, namelijk van 1958 t/m 1964.

Faller B-93

Bron: www.marklin-users.net

Bij de introductie van drie nieuwe stations in de catalogus van 1958 (B-93 - Bhf. Zeven,
B-94 - Bhf. St.Urban 1958-1962 en B-95 - Bhf. Blumenau 1958-1963), staat het volgende vermeld:
 Dieser Bahnhof wird Denjenigen ansprechen, welcher Liebhaber solcher Modelle ist,
 die in der Wirklichkeit überall stehen könnten. In diesem Sinne Wohl die bestgelungene Form.

  Dit station zal diegene aanspreken, die liefhebber van dergelijk model is,
  die in werkelijkheid overal zouden kunnen staan. In die zin de meest succesvolle vorm.

Faller catalogus 1958
Faller 1958.JPG
Bron: www.conradantiquario.de

Dit impliceert dat de modellen niet conform een bepaald voorbeeld zijn, maar deels veel
overeenkomsten hebben met verscheidene stationsgebouwen en als zodanig herkenbaar zijn.
In 1959 komt catalogus E/859 uit, met hierin het Einzelteilsortiment van Faller.
Hierin staan sets met universele onderdelen, die reeds bij meerdere bouwpakketten uit het
asortiment waren toegepast. Zo ook set #2008 met daarbij vermeld: Mittelbau von Bahnhof 93.

Faller E/859

Bron: www.conradantiquario.de

Overigens waren die 'Einzelteilsortiment' ongeveer net zo kort in het programma als de
eerder genoemde drie bouwdozen van stations. Faller #2008 was verkrijgbaar van 1958-1960.
Drie jaar later nogmaals, maar dan als Faller #916 verkrijgbaar tot in 1965.

Faller 916

Bron: www.altemodellbahnen.de

Origineel?
Toch is Zeven geen fictief station of plaats: Zeven is een kleine stad in Noord-Duitsland (Rotenburg),
met iets minder dan 14.000 inwoners. Het stadje ligt langs de spoorlijn Wilstedt – Tostedt (Hamburg).
Ondanks het formaat heeft het het stadje wel twee stations (gehad): Bhf Zeven Nord en Bhf Zeven Süd.
Grappig om te vermelden is, dat in voormalig station Noord, thans een modelspoorwinkel is gevestigd.
Echter: beide stationsgebouwen lijken (of leken) geheel niet op de de bouwdoos B-93 ...

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Station Zeven reist al zo lang ik me kan herinneren op diverse modelbanen met me mee :-) .
Inmiddels omgedoopt tot "Altenstein" en eigenlijk moet dat Altenstein-Dorf zijn ;) .
Bij dag:
IMG-20230503-WA0006.jpg
Én bij nacht (met doorschijnende muren voor extra WOSA-puntjes :D )
IMG-20230503-WA0007.jpg
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De kruier is ook van het klassieke type met zijn smalle bagagekar; Marklin had 'm ook maar dan van metaal (zamac?), deze is "al" van kunststof.
Het hek op de voorgrond is oorspronkelijk een messing/koperen(?) sierrand afkomstig van een antiek -doch niet meer te redden- tafeltje uit het ouderlijk huis ;) .
Die hinderlijke witte draad moet ik nog eens uit het zicht halen ;) .