In 1974 stond in het
Faller Magazin Nr.97 al eens een bouwinstructie om "Zeche Heinrich" te bouwen,
met een groot aantal onderdelen uit de assortimentsdozen van Faller en 'een beetje handigheid'.
En volgens het artikel was het niet voor het eerst, Faller besefte goed dat kolen in de vorige
eeuw enorm belangrijk waren voor de spoorwegen, die ook zeer groot een onderdeel vormden
in de gehele kolen-industrie, voor wat betreft het verbruik en het transport ervan.
Het was voor Faller duidelijk dat er een bouwpakket van een mijnschacht moest komen.
Faller Magazine Nr.97 Okt 1974 Fig.6
De
B-945 'Marienschacht', werd in 1983 geïntroduceerd als Faller Club Modell
met een fraai scenery-voorbeeld ervan op de Cover van de catalogus van '83.
En de 'Marienschacht' is nog steeds verkrijgbaar onder nummer
130945 (H0).
Maar ook schaal N is precies hetzelfde bouwpakket uitgegeven en nog steeds
verkrijgbaar onder nummer
222190, waarbij het de naam 'Köningsgrube' heeft.
Faller catalogus 1983
Bron:
www.archiwum.allegro.plDe begeleidende tekst in de catalogi bij beide bouwpakketten luidt als volgt:
Mit der Förderanlage, bestehend aus Schachthalle mit Fördergerüst und FördermaschinenhausMet het transportsysteem, bestaande uit het schachthuis met hijsinrichting en machinehuis.
De constructie van de schachtbok (
Fördergerüst) is van het type stutschacht
(
Strebengerüste) en er is een dubbel (Zweigeschossig) schachthijssysteem aanwezig.
Het schachthijssysteem (
Koepe Förderung) werkt met tractieschijven en is vernoemd
naar de uitvinder ervan: Carl Friedrich Koepe (1835-1922).

Voor de zoektocht naar het voorbeeld is bovenstaande informatie enigszins van belang
in combinatie met overige zichtbare kenmerken, zoals de vermelding van 'Ruhrkohle AG'.
Die, samen met de scenery-beelden, aangeven dat het hier dus
een kolenmijn betreft.
Eén die in schaal H0 de naam '
Marienschacht' heeft gekregen en in schaal N '
Köningsgrube'.
Wanneer er op die beide benamingen wordt gezocht, zijn dit de meest aansluitende resultaten:
1. De '
Marienschacht' in
Bannewitz bij Dresden,
deze mijn produceerde steenkool van 1886-1930;"

Bron:
www.wikipedia.de 2. De '
Marienschacht' in
Partenstein bij Wurzburg,
deze mijn produceerde bariet van 1840-1948;
3. De '
Marienschacht' in
Wölsendorf bij Neurenberg,
deze mijn produceerde lood en zilver produceerde van 1896-1979;
4. De '
Marienstein' in
Waakirchen bij München,
deze mijn produceerde steenkool produceerde van 1850-1962;

Bron:
www.akpool.de5. De '
Königin Marien Schacht' in
Claustal Zellerfeld,
deze mijn produceerde lood en zilver produceerde van 1856-1930;
MariensteinBergwerk 1910
6. De '
Königsgrube' in
Herne Röhlingshausen bij Arnberg,
deze mijn produceerde steenkool produceerde van 1860-1961.
Zeche Königsgrube, Schacht Gustav
Bron:
www.mindat.org7. De '
Königsgrube' in
Antfeld bij Brilon,
deze mijn produceerde steenkool produceerde van 1860-1961.
Hier heb ik geen noemenswaardige afbeeldingen van kunnen vinden.
Verder is er ook nog gezocht op enige gelijkende visuele eigenschappen,
wat de volgende meest gelijkende resultaten opleverde:
1. De '
Eduardschacht' in Alsdorf
2. De '
Zeche Präsident' in Bochum
3. De '
Ottiliae-Schacht' van Grube Rosenhof in Claustal
4. De '
Zeche Minister Stein' in Dortmund
5. De '
Hohenfels' in Wehmingen bij Hannover
6. De '
Knesebergerschacht' in Knesebeck (mijnmuseum)
7. De '
Grimbergschacht' in Siegen
8. De '
Fortuna-schacht' in Solms
9. De '
Niederdielfenschacht' in Wilnsdorf
En zelfs buiten Duitsland zijn nog op uiterlijk vergelijkbare resultaten gevonden:
1. In Lothringen (Frankrijk) van de voormalige kolenmijn '
Vuillemin' (Schacht 2)
2. In Namen (België) van de voormalige
pyrietmijn in Vedrin
Er kan voorzichtig geconcludeerd worden dat Faller voor de B-945 in ieder geval geen
fictieve naam heeft verzonnen, waarbij het uiterlijk van het geheel een mengeling is
van diverse verschillende uitvoeringen in de werkelijkheid. Het basisontwerp van een
schachtbok was immers in de jaren '70 al eens in zijn geheel uitgedacht!
De scenery van deze bouwdoos is een stuk compacter dan de werkelijkheid meermaals toont,
iets wat we wel vaker bij Faller hebben gezien. Niet zo vreemd, we weten allemaal dat
de beschikbare ruimte voor onze hobby altijd te weinig is!
Een compacte kolenmijn is commercieel gezien enorm interessant: op deze wijze valt er
een geloofwaardig (kolen-)industriegebied te realiseren op de modelbaan, iets wat Faller
maar al te graag liet zien in de catalogi. Bovendien waren er natuurlijk ook al een
aantal industriële bouwdozen uitgebracht die hiermee prima gecombineerd konden worden,
waarbij te denken valt aan de grindverlading van halverwege de jaren '70.
In de jaren volgend werd dit programma enkel maar meer aangevuld met o.a. een grote
bekolingsinstallatie B-148 in 1984 en de fraaie portaalkraan B-164 in 1985.
Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de
INDEXGroeten,
Erik.