Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn

Gestart door donald23 zondag 24 mei 2020, 00:41:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Ik heb wat maten opgeschreven:


De bovenste is het vloerplan. De kamer is 415 x 455 op de vloer. De deur zit net niet in het midden en is 95 cm breed. Aan de rechterkant zitten twee velux-dakramen. Deze kantelen en zullen niet snel de baan raken. Maar het zou wel handig zijn als ik daar nog bij kan.

Onderste is een dwars doorsnede. Het schuine dak is symetrisch en begint op 67 cm hoogte vanaf de vloer. In het plafond zit nog een stukje plat (er zit nog een kleine zolder boven). Dat stukje is 117 cm.

Bijgevoegd nog twee foto's van de kamer.
Vanaf de deur gezien de kamer in:

Tegenovergestelde richting, dus vanaf de blinde muur naar de deur:


En dan nog eentje van de kantelramen in het schuine deel:


Deze kamer kan helemaal omgebouwd worden voor de trein. Echter de spullen die erin staan, moeten er grofweg in blijven staan. Aan de kant van de ramen staan bijvoorbeeld mijn voorraad computer-reserve-spullen en een kastje waarin wat knutselspul zit en bewaar-dingen.

PS: die stapel papier-opvul-spul naast de deur, die is bedoelt om te gebruiken als vulling voor landschap wanneer ik daar aan toe kom  :P
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Ik zou ook voor zoiets gaan als wat Leen voorsteld een baan rondom je zou bvb je opslag kasten(pc en knutselspullen) als onderstel voor je baan kunnen gebruiken.
En onder het raam zou je de baan smal kunnen houden zodat je er goed bij kunt.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Bij deze een opzet voor een baan in U-vorm. Er ligt een royaal station, deze keer met vier sporen, allemaal verbonden met beide sporen van de paradebanen. Komend vanaf het station gaan die allemaal naar beneden. Ik heb al in m'n hoofd hoe dat verder moet met de verborgen sporen, maar heb het nog niet uitgewerkt.

Er is al wel een aftakking naar een nog te ontwerpen enkelspoors pendeltraject. Het idee is om dat te laten stijgen. Nadat het de hoek om is voorzie ik een klein bergstationnetje, ruwweg boven de lichtgele sporen. Het pendelen kan gewoon op en neer naar het hoofdstation, maar ik heb er via een engelse wissel meteen maar een boogwissel 24671 en een paar bochten R1 aan vastgeknoopt want daar zullen toch geen lange rijtuigen komen. Je kunt kiezen of je die sporen gebruikt om te pendelen dan wel dat je er wat industrie maakt. De rest is minstens R2.

De lus met het station is ±130 cm breed, de lus onder het nog te ontwerpen bergstationnetje ±110 cm. Zoals de randen van de tafel zijn getekend, is er rechts van de tafel overal nog minstens 95 cm ruimte.

Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Ik vind het interessant!

In mijn hoofd moet ik nog even de huidige tafel los laten merk ik  :D Die zit er kennelijk toch harder ingebrand dan ik dacht...

Ik denk dat ik industrie bij de twee spoortjes zou willen doen (en dan pendelen tussen bergstation en hoofdstation). Maar hoe zou ik het inrijden en daarna een paar wagonnetjes laten staan en andere oppikken doen op die twee spoortjes?
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Citaat van: donald23 op zaterdag 26 maart 2022, 21:33:10Ik denk dat ik industrie bij de twee spoortjes zou willen doen (en dan pendelen tussen bergstation en hoofdstation). Maar hoe zou ik het inrijden en daarna een paar wagonnetjes laten staan en andere oppikken doen op die twee spoortjes?
Dat kan met een locomotief met telex of met ontkoppelrails.


Citaat van: donald23 op zaterdag 26 maart 2022, 21:33:10In mijn hoofd moet ik nog even de huidige tafel los laten merk ik  :D Die zit er kennelijk toch harder ingebrand dan ik dacht...
De vorm van de tafel zie ik slechts als een idee. De ruimte waarbinnen het moet passen is veel belangrijker, dat is immers niet zomaar te veranderen.

Inmiddels ben ik een heel stuk verder. Er moet alleen nog een schaduwstation komen, verder is het een compleet ontwerp. Het hoofdstation is gelijk gebleven, de sporen in de andere poot zijn heel anders.

Zoals de randen van de baan zijn getekend, is de voorste poot met het grote station 132 cm breed en komt hij 318 cm van de linkermuur. De achterste poot is 112 cm breed en komt 321 cm van de linkermuur. Dat betekent dat er op het smalste punt 56 cm over blijft voor de inham ertussen. Die inham is diep, zodat je goed bij de sporen aan de linkerkant van de baan kunt komen. Dat is niet alleen handig voor de zichtbare sporen, maar minstens zo belangrijk voor de verborgen sporen er onder.

In verband met het schuine dak liggen de groene en blauwe sporen niet vlak langs de linkermuur want er moet natuurlijk ook nog een trein kunnen rijden zonder het schuine dak te raken. Hoe hoog het spoor dan mag zijn, weet ik niet precies, dat zul je zelf moeten uitzoeken. Ik heb het hoofdstation maar gewoon op 700 mm gemaakt. Dat zal niet veel schelen, maar misschien moet het een klein beetje lager. Als het voor het groene spoor voldoende is en alleen het stijgende blauwe spoor in de knel komt met het dak, kun je het ontwerp natuurlijk simpel aanpassen door de bocht iets eerder in te zetten.

De verborgen oranje sporen hebben een speciale functie. Enerzijds kunnen de treinen daardoor vanuit het schaduwsation kiezen naar welke kant van de bovenbaan ze gaan, anderzijds kunnen treinen vanuit de bovenbaan kiezen of ze boven rond blijven rijden dan wel naar het schaduwstation gaan. Dat biedt heel veel variatie. En omdat het overal dubbelspoor is, kunnen de treinen elkaar ook overal ongestoord passeren.

Bij de aangegeven hoogtes stijgt het bergspoor maximaal 3% (daar komen immers toch geen lange treinen) en de overige sporen maximaal 2,8%. Dat levert een hoogteverschil tussen boven elkaar liggende sporen op van minstens 94 mm. Bij de brug is het ruim 12 cm, daar zou zelfs functionele bovenleiding nog passen.

Het sluit bijna overal perfect aan, eventuele afwijkingen zijn kleiner dan 2 mm. In het ontwerp heb ik de rails op die punten niet verbonden, dat zie je aan de kleine gele cirkels. Als je dit ontwerp gaat invoeren in Scarm, kun je de rails op die punten als laatste verbinden. Als het goed is, wijkt dat ook bij jou nergens meer dan 2 mm af.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Sorry voor het late bericht, ik had een sterfgeval in de familie.

Ik ben je zeer dankbaar hiervoor!! Het ziet er tof uit!

De enige sporen die ik niet goed kan plaatsen, of hoe ermee om te gaan, zijn de twee kopspoortjes in het verlengde van het bergstationnetje. Die twee die feitelijk naast het hoofdstation liggen zeg maar.
Zijn die bedacht als onderdeel van het hoofdstation?

Of hoe zou het rangeren werken op die twee?
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Gecondoleerd. Het echte leven is natuurlijk veel belangrijker dan een modelbaan.

Vanaf de kopspoortjes kunnen de treinen naar het bergstation rijden dan wel rechtsaf slaan op één van de engelse wissels. Dan komen ze uiteindelijk bij de verborgen oranje driehoek, waar ze opnieuw kunnen kiezen.

Je kunt de kopspoortjes gebruiken voor industrie, goederenoverslag, voor pendeltreinen naar het bergstation of alles door elkaar, net zoals het uitkomt. Voor pendeltreinen zie ik de kopspoortjes als onderdeel van het hoofdstation, anders hoeft dat niet. Als je het mooier vindt, kunnen ze dichter bij de stationssporen liggen. Bijvoorbeeld zo:
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
@Leen
Maar dan heb je linksboven wel radius-1 (24130) in de binnenboog van de spiraal ....
Dat moet je ook maar willen op zo'n zolderbaan.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
 @citaat

Helemaal mee eens!

In plaats van de helix zou je ook twee schaduwstations ook boven elkaar kunnen bouwen. Ook het bovenste station heeft dan een keerlus nodig, maar dat zal geen probleem zijn. Mocht je ook de bovenste locs lekker willen laten rijden, dan kun je een vergelijkbaar principe zoals beneden gebruiken. De treinen rijden dan in het schaduwstation hun rondjes om, op afroep, zich op het zichtbare gedeelte van het traject te begeven.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
In verband met de schuine wanden wil Donald een relatief lage bovenkant voor de baan. Heel logisch want hoe hoger in de kamer, hoe minder ruimte. Voor een baan rondom hoeven de schuine wanden natuurlijk geen bezwaar te zijn, maar twéé schaduwstations er onder? Dat lijkt me lastig.

Bij de U-vorm die ik had ontworpen was het schaduwstation nog niet af. Voordat ik daarmee verder ben gegaan, heb ik de foto's van de kamer nog eens goed bekeken. Op basis daarvan schat ik dat het spoor dat het dichtst bij de schuine wand ligt ongeveer 7 mm moet opschuiven om het 1 cm hoger te kunnen leggen. Met wat kleine aanpassingen denk ik dat de het hoofdstation op 75 cm hoogte mag komen, dan is er bij de schuine wand nog meer dan genoeg ruimte boven de sporen voor de treinen. Zelfs bovenleiding zou misschien nog passen. Bij een stijgingspercentage van 2,8% komt het schaduwstation 22 cm lager te liggen, daardoor is het nog mogelijk om van onderen bij de sporen te komen. Op het bergspoor is de maximale stijging 3% want daar zullen toch alleen maar korte treinen rijden.

Beide poten van de U komen in het aangepaste ontwerp tot 321 cm van de wand (om precies te zijn, van het onderste, rechte deel van die muur). De breedtes zijn respectievelijk 112 cm en 132 cm.

Een groot deel van het schaduwstation is bruikbaar voor treinen die niet van krappe bochten houden, maar omdat je nogal wat R1-bochten en -wissels hebt, heb ik daar een aantal van gebruikt: 4 x 24671, 2 x 24672 en 21 x 24130. Anders zijn die toch maar werkloos. Je zou ervoor kunnen voor kiezen om (een groot deel van) het uitsluitend in één richting te gebruiken, dan hebben de wissels die altijd opgengereden worden geen aandrijving of decoder nodig. Als je het schaduwstation te groot vindt, kun je gewoon in eerste instantie wat weglaten. Als je er alvast de benodigde ruimte voor vrij laat, kun je die sporen later altijd alsnog aanleggen.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Super bedankt hiervoor Rob!
En ook Leen voor de bijdrages!

Ik ben inderdaad niet zo van het zagen. Ik vind het prettig als het past in de geometrie van c-rail. Het idee van een rondom baan vind ik wel heel tof. Echter de brug (waar ik dan onderdoor moet kruipen, of klapbaar moet maken), vind ik een risicootje gezien mijn kinderen. Ze zijn wel voorzichtig, maar toch nog wel jong en ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Ik heb het ontwerp van Rob in AnyRail gezet op mijn computer, en dat sluit praktisch allemaal prima aan. het schaduwstation nog niet, maar dat is iets minder spannend. Het past (dat is zichtbaar in het stuk van Rob), het is lang zat en hoeft niet allemaal in 1x gebouwd te worden.

Wel was nog wat aan het prutsen met het bergstationnetje en het parellelstationnetje.
Bergstation:

Parallelstation:


Voor mijn gevoel mist er iets om te keren, of als ik het parellel als goederen station wil gebruiken, iets om wagons te laten staan, met de loc ander wagons op te pikken, eventueel volgorde te veranderen. Ik denk dat ik met dit stukje wissel aan het eind, dat wel kan.

Tot slot, het uitloopje naar de 4 korte spoortjes, wat ik interpreteer als een plek voor een locloods en wat kleine industrie, klopt mijn conclusie dat die dan op de hoofdbaan voor het station rijden om voor de juiste trein te komen?

Een kleiner ding (want ik denk dat het goed komt als ik daadwerklijke bouw), maar in AnyRail kreeg ik de helling van de driehoek niet binnen nette stijgingspercentages. Maar dat ligt aan dat ik niet weet hoe ik AnyRail moet vertellen hoe die de hele driehoek netjes op een helling moet leggen.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Voor mijn gevoel mist er iets om te keren, of als ik het parellel als goederen station wil gebruiken, iets om wagons te laten staan, met de loc ander wagons op te pikken, eventueel volgorde te veranderen. Ik denk dat ik met dit stukje wissel aan het eind, dat wel kan.
Inderdaad, met een paar wissels erbij heb je meer mogelijkheden, maar dan moeten de locs wel een telex hebben of je moet er nog wat ontkoppelrails in stoppen. Hier en daar wat ontkoppelrails toevoegen lijkt me sowieso een goed idee. Dat kan in één of meer van de doorgaande stationssporen en eventueel ook in het spoor naar het industriegebiedje en/of locloods.

Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Tot slot, het uitloopje naar de 4 korte spoortjes, wat ik interpreteer als een plek voor een locloods en wat kleine industrie, klopt mijn conclusie dat die dan op de hoofdbaan voor het station rijden om voor de juiste trein te komen?
Ik denk dat ik de vraag niet begrijp. Uiteraard kom je vanuit die spoortjes in eerste instantie op de hoofdbaan. Voor de kortste route naar het station moeten de treinen dan achteruit, maar ze kunnen ook gewoon doorrijden naar de de driehoek. Als de trein zou willen keren, kan dat in het schaduwstation. Is er iets mis met deze mogelijkheden?

Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Een kleiner ding (want ik denk dat het goed komt als ik daadwerklijke bouw), maar in AnyRail kreeg ik de helling van de driehoek niet binnen nette stijgingspercentages. Maar dat ligt aan dat ik niet weet hoe ik AnyRail moet vertellen hoe die de hele driehoek netjes op een helling moet leggen.
Dat het met de bouw goed komt, heb ik ook alle vertrouwen in, maar het is géén klein dingetje. Als ik het wel heb, wil je in Anyrail de driehoek in z'n geheel op een plaat leggen. Voor het aanleggen van de baan is dat weliswaar gemakkelijk, maar er zijn drie complicaties om rekening mee te houden.

Als de gehele driehoek op een plaat ligt, zou de helling van die plaat hooguit ±3% moeten zijn. Dan is de helling voor sommige rails hooguit 3%, maar voor de meeste (veel) minder. Belangrijker is echter dat er ook (veel) rails zijn waarbij de beide railstaven op ongelijke hoogte liggen waardoor de treinen iets overhellen. Op wissels geeft dat een enigszins verhoogd risico op ontsporingen en dat zou ik beslist willen vermijden. Als je de helling van de plaat beperkt tot bijvoorbeeld 1% zal dat misschien nog wel meevallen, maar om dan toch hetzelfde hoogteverschil tussen bovenbaan en schaduwstation te bereiken, moeten de sporen buiten de driehoek sterker stijgen/dalen. Ik vermoed dat dat bij dit ontwerp wel kan want ik was uitgegaan van maximaal 2,8% voor 22 cm hoogteverschil, dus iets sterker stijgen en/of iets minder dan 22 cm is nog wel acceptabel. Onderzocht heb ik het echter niet.

De tweede complicatie is dat de sporen bij de muur er onbereikbaar door worden. De ruimte in de driehoek moet open blijven zodat je van onderen bij de sporen kunt komen. Dat is uiteraard niet moeilijk, maar het is makkelijker als je er al bij de bouw rekening mee houdt dan wanneer je achteraf een groot gat in de driehoek moet maken terwijl er al van alles op ligt.

De derde complicatie is de grootste en is een onvermijdelijk gevolg van de drie verschillende trajecten op de driehoek, zie plaatje. Zowel van A naar C als van B naar C blijven de sporen steeds dalen, maar tussen A en B niet! Een trein die bij A de driehoek bereikt, doet dat via een dalend spoor. Als hij bij B de driehoek weer verlaat, komt hij op een stijgend spoor! Zoals je weet, kunnen de treinen een abrupte verandering in stijgingspercentage niet aan, het moet geleidelijk zijn. Als je de driehoek als geheel op een plaat legt, zal het stijgingspercentage op de sporen tussen A en B overal hetzelfde zijn, bijvoorbeeld 0%. In dat geval zullen de geleidelijke veranderingen in de (gele) sporen aansluitend op de wissels moeten komen. Hoe dat precies uitkomt, heb ik niet onderzocht, maar het zal een groter maximaal stijgingspercentage opleveren. Desalnietttemin kun je het gewoon bij de bouw uitproberen, met steeds proefrijden om te testen of de treinen alle routes aankunnen.

De drie complicaties zijn dus allemaal wel op te lossen, maar als ik het zelf zou moeten bouwen, zou ik niet voor een plaat kiezen maar voor een open bouwmethode. Het traject tussen A en B kan dan geleidelijk overgaan van dalend via vlak naar stijgend. Ik heb het nog eens heel nauwkeurig onderzocht en hier onder zie je in detail wat de hoogtes moeten zijn in de driehoek en in de sporen naar het schaduwstation. Deze hoogtes passen bij een maximaal stijgingspercentage van 2,8% en 22 cm hoogteverschil. Uiteraard kun je ook voor een iets groter of kleiner hoogteverschil gaan, dan wordt het maximale stijgingspercentage evenredig groter of kleiner.


P.S. Ik heb de hoogtes gedeeltelijk zelfs tot op 0,1 mm berekend, maar dat was niet in WinTrack, die rondt af op milimeters. Die 0,1 mm is echter toch maar schijnnauwkeurigheid. Bij het bouwen moet je immers toch door proefrijden ontdekken waar het goed gaat en waar het net iets te steil is of waar de overgang net iets geleidelijker moet worden. Vervolgens pas je het net zo lang aan totdat de treinen soepel rijden op alle trajecten.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 10 april 2022, 01:22:53
Inderdaad, met een paar wissels erbij heb je meer mogelijkheden, maar dan moeten de locs wel een telex hebben of je moet er nog wat ontkoppelrails in stoppen. Hier en daar wat ontkoppelrails toevoegen lijkt me sowieso een goed idee. Dat kan in één of meer van de doorgaande stationssporen en eventueel ook in het spoor naar het industriegebiedje en/of locloods.
Ik ben niet zeker of ik overal ontkoppelstukjes ga plaatsen. Wellicht dat met een lepeltje het ontkoppelen ook wel lukt ;) En anders kan ik ze later nog wel inbouwen. Dank voor de tip!

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 10 april 2022, 01:22:53
Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Tot slot, het uitloopje naar de 4 korte spoortjes, wat ik interpreteer als een plek voor een locloods en wat kleine industrie, klopt mijn conclusie dat die dan op de hoofdbaan voor het station rijden om voor de juiste trein te komen?
Ik denk dat ik de vraag niet begrijp. Uiteraard kom je vanuit die spoortjes in eerste instantie op de hoofdbaan. Voor de kortste route naar het station moeten de treinen dan achteruit, maar ze kunnen ook gewoon doorrijden naar de de driehoek. Als de trein zou willen keren, kan dat in het schaduwstation. Is er iets mis met deze mogelijkheden?
Ik bedoel niet een hele ronde maken, maar een stukje rangeren.
Hopelijk verduidelijkt dit wat ik bedoel een beetje (rood omcirkelt is industrie, paars een loc-loodsje):

Een trein die over blauw aan komt rijden, komt met de loc als eerste en kan dus niet veel meer als erin rijden, wachten en met dezelfde trein verder.
Een trein die met oranje binnenkomt, kan wat rangeren, wagonnetjes achterlaten, tweede spoortje in, weer wat wagonnetjes achterlaten en nieuwe ophalen op het derde spoortje.
Echter dat initiele achteruit beginnen staat grotendeels op het hoofdspoor.
Mijn vraag is vooral of ik dat goed begrijp, of iets over het hoofd zie.


Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 10 april 2022, 01:22:53
Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39[...snip over helling van driehoek...]
[...snip hele uitgebreide duidelijk uitleg over hoe om te gaan met de hellingen in de driehoek...]
Dank voor deze duidelijke, uitgebreide uitleg!! Kan ik wat mee. Ik verwacht inderdaad dat ik met banen (en niet 1 plaat) ga werken. En vermoedelijk start ik zelfs met wat Leen al noemde, het weglaten van A <-> B. De treinen hoeven niet boven het schaduwstation rondjes te rijden. Ik bestempel dan natuurlijk wel 1 spoor als doorrijdspoor in het schaduwstation.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Citaat van: donald23 op zondag 10 april 2022, 14:18:18Een trein die over blauw aan komt rijden, komt met de loc als eerste en kan dus niet veel meer als erin rijden, wachten en met dezelfde trein verder.
Klopt, maar dat zal in het echt niet anders zijn. Als het de bedoeling is dat alleen de wagons blijven staan, moet de loc ze gewoon duwen. Een rangeerloc met telex is daar ideaal voor, maar Märklin heeft in het verleden ook wel wat andere locs met telex uitgerust. Een paar voorbeelden uit m'n hoofd uit mijn favoriete tijdperk: de BR 45, BR 50, BR 86 en de V 100.

CiteerEen trein die met oranje binnenkomt, kan wat rangeren, wagonnetjes achterlaten, tweede spoortje in, weer wat wagonnetjes achterlaten en nieuwe ophalen op het derde spoortje.
Echter dat initiele achteruit beginnen staat grotendeels op het hoofdspoor.
Mijn vraag is vooral of ik dat goed begrijp, of iets over het hoofd zie.
Dat begrijp je goed, maar voor veel locomotieven is dit niet de meest voorkomende gang van zaken. De meeste locomotieven zijn gespecialiseeerd. Een typische goederenloc bijvoorbeeld pikt ergens een sleep op en brengt hem ergens anders naar toe. Het samenstellen van die sleep c.q. het uit elkaar halen om de wagons naar verschillende sporen te brengen is een taak voor rangeerlocs. Wat jij beschrijft, kan ook wel, maar het is meer uitzondering dan regel.

Een typisch scenario dat ik voor ogen heb:
- Een goederentrein komt binnen op het station.
- De loc ontkoppelt en rijdt weg.
- Een rangeerloc komt aanrijden en koppelt aan.
- De rangeerloc rijdt een heel klein stukje om de wagons precies boven een ontkoppelrail te positioneren.
- Met die ontkoppelrail worden de achterste wagons losgekoppeld.
- De rangeerloc rijdt weg met de voorste wagons.

Als je het op deze manier doet, kun je met de rangeerloc ook heel eenvoudig wat wagons naar de industriesporen duwen. En als de rangeerloc een telex heeft, kan 'ie daarna gewoon weer wegrijden, op naar het volgende klusje.

Voor dit scenario is één ontkoppelrail in één van de vier doorlopende stationssporen al genoeg. Wat de beste plaats is, kun je uitproberen, het is immers niet zo veel werk om hem ergens anders neer te leggen. Ik heb 6 ontkoppelrails, allemaal in doorgaande sporen, en 4 locs met telex. Andere gebruik ik nooit om te rangeren.

CiteerEn vermoedelijk start ik zelfs met wat Leen al noemde, het weglaten van A <-> B. De treinen hoeven niet boven het schaduwstation rondjes te rijden. Ik bestempel dan natuurlijk wel 1 spoor als doorrijdspoor in het schaduwstation.
Dat gaat uiteraard prima. Misschien mis jij die verbinding AB totaal niet, dat kan ik niet beoordelen. Zelf wil ik graag veel rijmogelijkheden, ook al gebruik ik sommige niet zo vaak. Het gevolg is dat ik heel veel wissels heb liggen die niet per sé nodig zijn. Het weglaten van verbinding AB scheelt 4 wissels en 2 kruisingen. Als je twijfelt, kun je de rest van de driehoek laten zoals 'ie is ontworpen, dan kun je de verbinding AB altijd later nog toevoegen.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Dank je wel Rob!!
Ik ga aan het rommelen met de onderbouw. Dus eerst eens ruimte maken in de kamer.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Dit loopt voor mij nog steeds trouwens :) Ik ben in mijn hoofd nogal altijd druk met kijken, plannen, hoe dan?

Ik ben superblij met het ontwerp wat ik nu heb liggen (99% van Speeltmettreintjes overigens!)

Dus nu aan het puzzelen met hoe dan goed een tafel te bouwen waar het geheel op kan. Na het uittekenen van de baan in AnyRail, dat printen inclusief raster van 10cm x 10cm, ben ik simpelweg gaan tekenen waar de buitenbalken moeten. Dat overnemen op een ander ruitjes veld en dan twee scenarios uittekenen.

Dat leidt tot deze twee manieren om een tafel te bouwen. Beide gaan in de basis uit van een raster van 60x60 cm met verspringende balkjes voor stevigheid en meer mogelijkheden om op naar boven te bouwen. Ik heb ook uitgerekend wat elk scenario aan balkjes en totale lengte hout nodig heeft.

Nu ben ik benieuwd naar de mening van de lezer hier en of er nog tips zijn waarop te letten met deze onderbouw.
Ik wil een open onderbouw hebben, en dus op dit frame spanten en ander houtwerk bouwen om de hogere rails te kunnen dragen.

Dit zijn de tekeningen:
Scenario 1:


Scenario 2:


En de berekende data kwa lengte etc (want een tabel hier nabouwen is heel veel werk en wordt niet duidelijker):
https://download.donald23.nl/prive/Trein/Materiaallijst_vRob.htm