Nieuws: Heeft u de Stichting 3rail Kalender 2022 al besteld? Lees meer over de kalender in -dit topic-
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Nieuw baanplan zonder naam
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw baanplan zonder naam  (gelezen 3481 keer)

donald23

• Toffe Gast
  • *
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
    • donald23.nl - Gaming blog
Nieuw baanplan zonder naam
« Gepost op: zondag 24 mei 2020, 00:41:40 »

Ola!

Het is een poosje stil geweest bij mij. Betekent niet dat ik stil gezeten heb  :P
Wisselen van baan heeft wat voeten in de aarde en thuis is het ook met vlagen erg druk. Daarnaast begon het te kriebelen. De baan die ik heb liggen, is een probeer baan. Redelijk leuk plan, wat gespeeld met scenery (bergen, schilderen, hoogteverschillen), maar ik liep steeds weer tegen aan dat de tafel eigenlijk niet goed is.

Nu dan toch maar eens gaan ontwerpen aan een nieuw plan. De tafel haal ik uit elkaar. Grote delen kan ik hergebruiken, pootjes helaas niet. De nieuwe tafel gaat net even hoger worden. Die bouw ga ik mijn bouw-topic wel weer vertellen.

Nu even het baanplan. Ik heb wat zitten spelen en puzzelen, en ben tot het volgende gekomen. En ik ben heel benieuwd naar jullie opmerkingen of tips.

Dit is het sporenplan:

En dit is de 3D render in SCARM:

Extra uitleg:
  • Aan de bovenkant (donkere spoor in de 3D) zit een schuindak. Daar kan het spoor dus niet hoger liggen. De tunnel is omdat ik bedacht had daar een schot voor te zetten, zodat ik de geparkeerde treinen daar niet zie.
  • Behalve aan de kant van het schuine dak, kan ik overal om de tafel heen lopen.

Alvast bedankt voor tips!
:o)  :o)

Altijd blijven lachen! || Mijn baan-topic

antonv

• Vaste Gast
  • **
Re: Nieuw baanplan zonder naam
« Reactie #1 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 09:03:36 »

Ik zie onderaan rechts een bijna-kopstation en zie halverwege je baan een enkele keerlus. Lijkt logisch, ware het niet dat de keerlus net verkeerd om ligt om terug te keren naar de kopsporen rechts onder.
Natuurlijk kunnen treinen vooruit en achteruit rijden, je geraakt altijd terug, maar waarvoor dient de enkele keerlus dan, zoals ze nu ligt heeft ze toch weinig zin?
Groeten,

Anton

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 09:30:31 »

Eens met de opmerkingen van Anton.
Daarbij ligt het grootste station voor mij nogal gek. Het ligt niet aan de hoofdbaan, heeft een enkel doorgangsspoortje en verder alleen kopspoortjes.
Je hebt wel een schaduwstation en je kunt dus een wat realistischer bedrijf realiseren. Ik zou dan een wat groter doorgangsstation plannen aan de hoofdbaan met eventueel een of twee kopsporen die wel aansluiten op je keerlus (dus de inrijwissels 180 graden draaien!).
Dan is het in werkelijkheid (bijna) nooit zo dat een trein een bocht maakt en parallel aan het station weer voorbijkomt. Dat zouden ze dan in het echt wel anders plannen.
Tot slot wordt je dubbelsporige hoofdlijn bij het kleine station links in het zichtbare deel ineens enkelspoor. Houd die illusie nog even tot het schaduwstation. Overigens ontgaat het nut mij van een ministation op een steenworp afstand van je andere station. Ik zou er een fabriek van maken met spooraansluiting.

Groet,

Peter

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #3 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 09:34:59 »

@citaat @citaat
Fijne tips!
Ga ik mee knutselen!

Hoe kijken jullie naar stations in de bochten van de sporen?

Ik zie onderaan rechts een bijna-kopstation en zie halverwege je baan een enkele keerlus. Lijkt logisch, ware het niet dat de keerlus net verkeerd om ligt om terug te keren naar de kopsporen rechts onder.
Natuurlijk kunnen treinen vooruit en achteruit rijden, je geraakt altijd terug, maar waarvoor dient de enkele keerlus dan, zoals ze nu ligt heeft ze toch weinig zin?
Dat is een goede inderdaad... ik heb kennelijk te veel met 1 rondje kijken en rechtsom rijden. Daar ga ik even met knutselen.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal tevreden met de lengte van de stationnetjes. Maar ik weet niet zeker of dat wel beter kan, zonder het een saai ovaaltje te maken.
Ze hoeven niet lang te zijn, vooral iets van 2 lange, 3 middellange of 4 tot 6 korte wagonnetjes. Maar dat past nu al niet goed.
Overigens, hoewel er nu geen hoogte in zit, vind ik het prima om de hoogte in te gaan.

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #4 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 10:16:27 »

Ik zou het schaduwstation wat simpeler maken: 2 bovenste sporen naar links, de onderste twee sporen naar rechts. Dan kunnen de 3weg wissel en meegebogen wissel er uit en heb je gelijk een bottleneck minder in je sporen
met vriendelijke groet,

Hans

Treingek

• Beginnende Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 12:04:16 »

Zo vrij geweest om wat te proberen

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 17:16:52 »

Hoe kijken jullie naar stations in de bochten van de sporen?

Dat kan best, zeker als het wat ruimere bochten zijn. Met name de 24912 vind ik daarvoor heel geschikt. Je moet er wel rekening mee houden dat je in (of direct naast) een bocht niet kunt aankoppelen, dus als je een bocht maakt in een station heb je minder mogelijkheden om er ontkoppelrails in te leggen. Maar als je dat niet nodig vindt, kunnen bochten prima.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal tevreden met de lengte van de stationnetjes. Maar ik weet niet zeker of dat wel beter kan, zonder het een saai ovaaltje te maken.

Ook dat is best mogelijk. De makkelijkste manier om langere stationssporen te maken is om meegebogen wissels te gebruiken in de wisselstraten aan de uiteinden van het station. Een andere mogelijkheid is het station iets schuin te leggen, al levert dat hier niet veel extra lengte op. Hieronder staat een voorbeeld van beide.
Ook voor het schaduwstation geldt dat meegebogen wissels langere opstelsporen opleveren. Veel langer zelfs, zie het tweede plaatje.

Overigens, hoewel er nu geen hoogte in zit, vind ik het prima om de hoogte in te gaan.

Mooi, dat opent allerlei mogelijkheden. Al is het maar om ergens een tweede keermogelijkheid toe te voegen zodat rechtsom rijdende treinen ook weer eens linksom kunnen gaan.
Groeten, Rob                              Mijn baan

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #7 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 19:13:35 »

@Treingek:
Dank ! Dat geeft mij weer een lading inspiratie. Met name ook het stukje wat speeltmettreintjes ook noemt, de hoogte gebruiken voor een tweede keer mogelijkheid. Die heb jij er al mooi in zitten.

@speeltmettreintjes:
Dank voor die voorbeeldjes. Helpt mij heel erg met puzzelen rondom langere sporen maken. Dank!

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 07:08:05 »

Het 2e voorbeeld van "speeltmettreintjes" klopt  niet. Alle bogen zijn slecht 84 graden en niet 90 graden. In de bovenste 2 sporen moet er nog een 206 tussengefrot worden tussen de meegebogen wissels en de 611/612. In de onderste twee sporen moet de 224 vervangen worden door een 130. Dan komen alle bogen uit op 90 graden en passen alle sporen in de C-rail geometrie
« Laatst bewerkt op: maandag 25 mei 2020, 09:47:55 door bigboynl »
met vriendelijke groet,

Hans

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 11:07:01 »

Of je steekt langs weerkanten aan de buitenkant een 206.
Groeten,

Anton

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 11:48:32 »

inderdaad, die had ik nog niet gezien. Omdat de tekening in een kader staat met rechte hoeken denk ik automatisch in hoeken van 90 graden  :)
met vriendelijke groet,

Hans

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 12:17:48 »

Dat de uiteinden van het schaduwstation op 84,3° liggen betekent niet zo veel. Veel C-rail voorbeelden van Märklin gaan uit van een parallelafstand van 77,5 mm dan wel 64,3 mm, en veel voorbeelden met boogwissels gaan uit van 60° of 90°. Als je dat consequent overneemt, krijg je relatief statische baanplannen. Het spelen met de parallelafstanden en de hoeken opent een zee van mogelijkheden.

Zelfs 64 mm is royaal als parallelafstand voor rechte sporen. Volgens de Morop normen mag het 48 mm zijn, dan kunnen de treinen elkaar nog steeds veilig passeren. Door de bochten 224 is het  63 mm tussen het 2e en 3e opstelspoor, meer dan genoeg. Dat die bochten 224 in het 3e opstelspoor dichter bij de achterste sporen liggen, geeft ook niets. Ook als het bochten 130 zouden zijn, zouden ze niet bruikbaar zijn als opstelruimte, daarvoor liggen de bochten immers sowieso te dicht naast het 2e spoor. Als zo'n bocht bezet is, moet de wissel erboven vrij zijn en omgekeerd.

Of die 84,3° goed uitkomt voor de aansluiting op de bovenbaan zal pas duidelijk worden als er een verder uitgewerkt ontwerp is. Misschien komt een 206 dan van pas, zoals Anton oppert, misschien ook niet. Zo zijn bijvoorbeeld de twee fragmenten die ik had gepost prima aan elkaar te plakken met twee bochten 230, zie hieronder.

P.S. In het station heb ik deze keer twee rails oranje gemarkeerd. Dat heb ik gedaan omdat er, door het combineren van wisselbochten van 24,3° en een aantal bochten van 12,1°, een afwijking van 0,2° ontstaat die gecompenseerd moet worden. In de praktijk is dat geen probleem, daar merk je niets van, maar als je het in een ontwerpprogramma invoert, moet je nu eenmaal kiezen waar je dat doet. Door die gemarkeerde rails als laatste neer te leggen, blijven de afwijkingen klein.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 mei 2020, 12:20:58 door speeltmettreintjes »

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #12 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 21:36:01 »

@speeltmettreintjes: je ontwerpen zijn heel creatief en ik leer hierdoor telkens weer wat van mogelijkheden met C rails. Voor een schaduwstation kies ik voor een functioneel, simpel ontwerp omdat je daar later toch niets van de creatieve oplossing terugziet. Maar goed, het is een kwestie van smaak
met vriendelijke groet,

Hans

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 18:16:54 »

Dank jullie nogmaals voor de input. Ik heb het niet letterlijk overgenomen, maar wel inspiratie en op door gewerkt.

Voor nu even deze. Een relatief simpele baan, maar nog mogelijkheden voor een industrie of bergbaantje om toe te voegen.

Ik zit echter met een ding, ik krijg in mijn software 1 punt niet aan elkaar. Ik heb het rood omcirkelt. Baanplan in SCARM erbij. Heeft iemand wellicht een tip hoe ik die passend krijg?

Alvast bedankt!

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 20:45:00 »

Al vindt Scarm misschien van niet, in de praktijk zou dit nog wel aansluiten. Het wringt echter een beetje doordat de hoeken niet helemaal kloppen en dat komt door de parallelbochten rechtsonder: er zit een verschil van 1,8º tussen de binnen- en buitenbocht. In die buitenbocht ligt een wisselbocht van 24,3º, in de binnenbocht niet. Dat probeer je op te lossen door een 115 + 207, maar dat is slechts 22,5º. Vandaar het verschil.

Hieronder heb ik in de binnenbocht een 224 gelegd, dan klopt het weer. En omdat de hoek nu iets anders is, worden de aansluitingen ook iets anders. Verder heb ik in de grijze sporen aan de bovenkant wat andere rechte rails gebruikt, dat scheelt wat passtukjes.

Iets heel anders is de plaats van de ontkoppelrail in het paarse spoor. Als een loc daar z'n wagons wil afkoppelen, moet hij stilstaan op een wissel. Om verschillende redenen doe ik dat persoonlijk liever niet. De belangrijkste is dat de stroomvoorziening van een loc nog wel eens wat minder is op een wissel, en zonder stroom kan de loc na het ontkoppelen niet meer wegrijden. Korte locs hebben daar meer last van dan lange, maar rangeren doe je juist vooral met korte locs.

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 21:14:39 »

@citaat
Damn! Super fijn man! Dank je wel.  :thumbup: :thumbup:

Goed gespot die ontkoppelrail inderdaad. Ik denk dat ik die bocht en ontkoppelrail gewoon omdraai, dan staat hij op de bocht met ontkoppelen. Dan is alleen even in de gaten houden dat het ook weer kan koppelen. Anders kan der nog een 094 stukje tussen de bocht en de ontkoppelrail, dat komt wel goed.

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #16 Gepost op: zondag 07 juni 2020, 06:12:47 »

Beetje laat ingepikt hier. Rob kent er wat van hoor.
Vraagje: hoe hoog staat je baan van de grond?
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #17 Gepost op: zondag 07 juni 2020, 07:11:36 »

@citaat
De nieuwe bovenkant komt 72,5 cm van de vloer. Dat heeft te maken met een oud bureau dat ik erin gebruiken wil een die hoogte heeft.

Dat is al wat hoger dan mijn vorige tafel, die was op 62cm (uit mijn hoofd).

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #18 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 05:04:20 »

62 cm...🤭 , is dat niet laag als je eronder moet?
Mijn eerste baan was op 75 cm, mijn tweede 105 cm , en de laatste is heel comfortabel om onder te werken. Heb van een stoel de poten afgezaagd en dit op een verhuis plankje met 4 wielen gezet. Nu kan ik lekker comfortabel onder de tafel doorrijden en werken
Gewoon een hint
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #19 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 09:35:15 »

Heh. Die 62 was eigenlijk wel OK. Eronder kruipen was een tikkie onhandig, maar eenmaal eronder was het de prima afstand om op mijn rug te liggen werken aan bedrading etc.

De nieuwe hoogte is dan ook primair bepaald door het reeds bestaande bureau dat ik erin wil gebruiken. En de tip van een stoelzitting op wieltjes vind ik erg slim. Dat zal met 72cm al wel kunnen verwacht ik zo.
Dank!

De 62 was overigens ingegeven door de lengte van mijn kinderen, zodat die zonder moeite op de baan konden kijken en meehelpen met treintje sturen :-)
Ik heb inmiddels gezien dat die niet zoveel rondlopen en er met een iets hogere tafel ook prima op kunnen kijken, dus de extra 10cm hoogte gaat goed komen met nog steeds datzelfde doel :)

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #20 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 16:34:28 »

Goed gespot die ontkoppelrail inderdaad. Ik denk dat ik die bocht en ontkoppelrail gewoon omdraai, dan staat hij op de bocht met ontkoppelen. Dan is alleen even in de gaten houden dat het ook weer kan koppelen. Anders kan der nog een 094 stukje tussen de bocht en de ontkoppelrail, dat komt wel goed.
Ik ben minder goed thuis in C-rails dan jullie.

Ontkoppelen (20997) in of pal voor of na een bocht, gaat dat wel goed? In een bocht ontkoppelen werkt niet.
Die 094? Je bedoelt 24094 rechte rail 94,2 mm?
Bij M-rails en bij K-rails is dat stukje rails even lang als de ontkoppelrails, net als bij C-rails.
(dus zeg maar 9 cm recht, dus vrijwel gelijk aan M-rails 5107  en K-rails 2201).

Zolang je met normale Märklin wagonnetjes rijdt, is 24094 genoeg.
Het gaat fout bij langere wagons, door de uitzwenking van de koppeling in de bocht.
Dan mist de ontkoppelaar de koppeling, of de koppeling wordt zijdelings weggedrukt bij het opduwen na het ontkoppelen.
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #21 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 17:28:00 »

Ontkoppelen op een ontkoppelrails 24997 (of 20977) naast een bocht lukt nog wel, maar om de wagons later weer aan te koppelen moet je ze eerst een stukje duwen, zodat zowel de loc en de wagons beide op een recht spoor staan.

'094' is inderdaad een afkorting van de rechte 24094.

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #22 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 22:36:36 »

Terwijl ik wacht op rails en de tafel aan het bouwen ben, heb ik even een vraagje.

Dit is mijn railplan, nu in AnyRail, met secties ingekleurd.

Als ik ga proberen/oefenen/leren met bezetmelding, is dan iedere sectie 1 groot contactrail of is er aan het begin en eind van elke sectie een contactrail?
Bedankt voor tips :)

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #23 Gepost op: maandag 15 juni 2020, 04:54:01 »

Hi Donald, bij mij ( werk met CS3+) licht er een contactrail op bij bezet melding , dus ik zie niet het echte begin en einde v/d sectie
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #24 Gepost op: maandag 15 juni 2020, 12:26:56 »

Als ik ga proberen/oefenen/leren met bezetmelding, is dan iedere sectie 1 groot contactrail of is er aan het begin en eind van elke sectie een contactrail?
Bedankt voor tips :)
Dat hangt af of je volledige detectie wilt of niet. De eerste optie van jou is volledige detectie. Deze optie wordt het meest gebruikt. Je hebt je blokken al aangegeven met kleurtjes. Binnen deze blokken kun je nog een onderverdeling maken in secties. Bij eenrichtingsverkeer gebruik ik twee secties per blok, bij tweerichtingsverkeer gebruik ik drie secties per spoor. Elke sectie is dan een "lange" contactrail.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #25 Gepost op: maandag 15 juni 2020, 12:53:12 »

Hi Donald,
Je bent aardig aan het puzzelen gewest en op je laatste ontwerp kun je idd 2x keren, maar.....alle verkeer moet dan ook over het groende deel van de keerlus. Ik denk dat deze aanpak veel oponthoud zal gaan geven, omdat eigenlijk beide hoofdbanen tegengesteld de keerlus nodig hebben.

Als je dat geen bezwaar vindt, niets aan de hand uiteraard.

gr. Gertjan

PS: heb je bewust gekozen voor alles op 1 hoogte (misschien heb ik het gemist)?
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #26 Gepost op: maandag 15 juni 2020, 14:24:14 »

Dat hangt af of je volledige detectie wilt of niet. De eerste optie van jou is volledige detectie. Deze optie wordt het meest gebruikt. Je hebt je blokken al aangegeven met kleurtjes. Binnen deze blokken kun je nog een onderverdeling maken in secties. Bij eenrichtingsverkeer gebruik ik twee secties per blok, bij tweerichtingsverkeer gebruik ik drie secties per spoor. Elke sectie is dan een "lange" contactrail.
Check! Dank je wel. Aangezien het voor mij ook gewoon weer leren en spelen is hiermee, begin ik dan met volledige detectie.
Dan zien we een later stadium wel hoe dat anders wordt :)

Sowieso wordt het een leer ding, dus zal ik beginnen met detectie in 1 station en vandaaruit verder leren.

Wat met brengt bij Gertjan :)
@citaat
Wat je zegt is waar en voor nu geen probleem. Door de simpele reden dat ik slechts 3 (einde van het jaar 4) lokomotieven heb. En er dus niet meer treinen dan dat kunnen rijden :D

Alles op 1 hoogte is ook bewust. Hangt samen met dat wederom een leer-layout is. Op 1 vlak is een stuk makkelijker her en der weer stukkie eruit, stukkie erin, toch net even anders, sein aansluiten, etc.

Er is geen zeggen waar het uiteindelijk eindigt en hoe het er dan uit zal zien  :o)

Hi Donald, bij mij ( werk met CS3+) licht er een contactrail op bij bezet melding , dus ik zie niet het echte begin en einde v/d sectie
Snap ik, maar ik ben benieuwd hoe je het hebt aangesloten. Want je weet neem ik aan welk deel dat contactspoor in de CS3 representeert op je baan?
« Laatst bewerkt op: maandag 15 juni 2020, 14:26:31 door donald23 »

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 14:55:07 »

Check! Dank je wel. Aangezien het voor mij ook gewoon weer leren en spelen is hiermee, begin ik dan met volledige detectie.
Dan zien we een later stadium wel hoe dat anders wordt :)
Ik zou het gewoon bij volledige detectie houden. Voordeel is mocht er een wagon losschieten, het blok bezet blijft.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 15:25:45 »

Wat je zegt is waar en voor nu geen probleem. Door de simpele reden dat ik slechts 3 (einde van het jaar 4) lokomotieven heb.

Het zijn net konijnen, die locomotieven. Bij m'n herstart begon ik met twee, met het idee dat ik een aantal jaar later wel eens op een stuk of vier zou kunnen zitten. Maar ja, je ziet wel eens wat leuks... Binnen een jaar zat ik in de dubbele cijfers!

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 02 september 2021, 12:34:12 »

Toch even dit topic her-gebruiken voor de volgende iteratie van mijn baanplan.

Want ik ben de afgelopen weken wat aan het meten, filmpjes kijken voor inspiratie, wat proberen met kleine stukjes en tot het volgende gekomen in Anyrail.
En hoewel het de meeste dingen heeft die ik graag wil:
  • Een stukje om te rangeren met een industrie
  • Een stuk waarop een pendeltrein automatisch kan rijden
  • Twee stations waar tussen treinen rijden en elkaar kunnen passeren
  • Een schaduwstation waar ik kan parkeren en treinen ffkes uit zicht kan houden
Op dit ontwerp rijden de treinen rechtsom.

Gevoelsmatig mist het nog iets. Maar ik kan niet goed de vinger erop leggen wat er dan mist. Er zit wat hoogte verschil in, er is ruimte voor een dorpje en een bergje.

Tot slot een (rood omcirkelt) ding is dat het net niet aansluit, maar ik verwacht (gezien de lengte van het rechte stuk) dat ik dat toch wel aangesloten krijg.

Ben vooral benieuwd naar tips en ideeën. Misschien dat met een beetje sparren en invalshoeken van (de meestal creatievere mensen hier) ik wel kan pin-pointen wat er nog kriebelt.

Alvast erg bedankt in ieder geval voor reacties en input!

Oh, voor de compleetheid, dit is het schaduwstation:

Oh, en voor geinteresseerden, het AnyRail bestandje zit er ook bij.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 september 2021, 12:36:37 door donald23 »

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 03 september 2021, 20:12:11 »

Wat ik zou toevoegen: een brug en een paradestrecke. De paradestrecke zou ik rechtsboven laten beginnen. Deze loopt dan enkelsporig met een hoek van 15 graden ten opzichte van de rechterkant. De treinen kunnen linksom of rechtsom naar het station.  Het tweede station verdwijnt. In plaats daarvan loopt het spoor “van boven” naar rechts, met een brug over de paradestrecke en dan met een boog naar rechts. Via de rechterkant en onderkant waar het spoor linksonder aantakt op het hoofdspoor. Ben je gelijk af van een hoop kronkels  :)
met vriendelijke groet,

Hans

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 03 september 2021, 21:29:09 »

met vriendelijke groet,

Hans

donald23

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 04 september 2021, 21:09:44 »

Hmm, dat is minder druk (heel stationnetje weg). Zou ik dan niet nog meer gaan missen?

Het zet me wel aan het denken. Het idee van de brug en dat mijn berg-stationnetje vanuit onder, langs rechts benaderbaar is, is wel erg leuk.
Ik ga even verder prutsen! Dank voor de ideeën Hans!

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #33 Gepost op: zondag 05 september 2021, 05:38:50 »

Citaat
Gevoelsmatig mist het nog iets.
Ja dat klopt, jouw ontwerp mist rijlengte. Voordat een beetje trein het ene station kompleet verlaten heeft rijdt hij het volgende station al binnen. Dat is toch geen gezicht? Daardoor is het idee van Hans een hele grote stap voorwaarts. De kunst van het weglaten. Dat tweede station ligt buiten zicht en dat is prima. Ga eens langs een baanstuk staan, in het echt, en kijk hoeveel stations je ziet. Zelfs als je er vanaf een hoge berg op neerkijkt zul je moeite hebben om meer dan één station te zien.
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #34 Gepost op: zondag 05 september 2021, 07:41:54 »

Eens met Henk, in de zin dat de ontwerpen waar je nu aan verder wilt werken, nogal vol met te korte spoortjes liggen. Er past nergens een fatsoenlijk treintje op.
Het ontwerp van Treingek in post #5 is veel fraaier en logischer. Ook daar liggen de stations weliswaar veel te dicht op elkaar, maar visueel is het toch aantrekkelijker. Daarnaast is het maar wat je wilt, hoe realistisch mag het zijn?
Je kunt in het ontwerp van Treingek wel een realistisch treinbedrijf uitvoeren.
Ik denk dat ik niet zou kiezen voor twee stations die zo kort achter elkaar liggen dat er nauwelijks een treinlengte tussenpast, maar ieder zijn ding.  Wel zou je in dat ontwerp een station kunnen ombouwen tot goederenoverslag of voorhof van het station. Dan wordt het al minder vreemd en houd je leuke mogelijkheden over.

Groet,

Peter
Pagina's: [1]   Omhoog