Dank.
De simpele versie snap ik. Ik ben bang dat mijn nieuwsgierigheid juist de moeilijkere, technische versie wil weten.
Er is 1 zendende unit (CS3 in mijn geval), die zend boodschappen, verwerkt in de stroom, de baan op. Dat is een broadcast-signaal. De decoder voor wie die boodschap bedoelt is, weet dat, door de adressering, bijvoorbeeld DCC (protocol) en adres (3).
Hoe is die boodschap die verstuurd wordt, anders voor een sein dat op DCC 3 is ingesteld dan voor een locomotief decoder die op DCC 3 is ingesteld?In andere woorden, waarom zou het sein niet reageren op een boodschap voor DCC 3 als dat voor een locomotief bedoelt is?
Waarom ik daar benieuwd naar ben, sommige seinen/wissels/decoders moet je programmeren door een fictieve locomotief aan te maken met als protocol DCC en adres van het apparaat.
Wat natuurlijk kan, is dat de locomotief dan wel het sein wel degelijk de boodschap opvangt en interpreteert alsof dat voor hem bedoelt is (immers, zelfde adres). Maar specifiek niks met de boodschap kan, omdat het geen herkende boodschap is.
Bijvoorbeeld, er gaat een boodschap de baan op voor DCC 3 om op rood te gaan. Een locomotief met adres DCC 3 ontvangt dat en kan er niks mee, want heeft in zijn decoder geen programmering voor die boodschap.
Andersom zou zijn dat er een boodschap de baan op gaat voor DCC 3 om de front-verlichting aan te doen. Het sein met adres DCC 3 ontvangt dat, interpreteert dat (want zijn adres), maar kan vervolgens niks met de specifieke boodschap en doet dus niks.
Leuker wordt het dan als de boodschap voor "frontverlichting aan" bij een loc, gelijk is aan de boodschap voor "knipperend rood" voor een lichtsein
Ik ben dus bang dat niet gegarandeert kan worden naar de toekomst dat er geen overeenkomst zit tussen de boodschappen voor accesoire-decoders en locomotief-decoders.
Dank voor de foto's. Helder verhaal. Het is een afweging die ik nog niet overwogen had. Ga ik eens over nadenken om decoders ook decentraal te doen en wat de impact is voor stroomvoorziening en ringleiding.
Wat betreft de terugmelders had ik dat al wel in gedachten, dus daar verandert weinig aan voor mij