Citaat van: BW Rheine op donderdag 17 januari 2019, 07:37:47waarom hanteren ze nu een 23m draaischijf, terwijl de oude een 27m was.
Volgens de begeleidende tekst van Märklin: "DB-Einheitsbauart 23 m".
Blijkbaar heeft Märklin ervoor gekozen om aan te sluiten bij deze DB-standaard. Als 'ie langer was geweest, was er ongetwijfeld weer commentaar gekomen dat dát nou juist afweek van de werkelijkheid. De een wil een baan die zo goed mogelijk lijkt op de werkelijkheid, de ander wil er een met veel speel- en rijmogelijkheden. De meesten zullen er wel ergens tussenin zitten. Voor mij is de maximale lengte van locs die ermee gedraaid kunnen worden belangrijker dan het realisme.
Daarbij heb ik geen idee in hoeverre deze DB-standaard in werkelijkheid is doorgevoerd. Totdat ik dit gisteren las, had ik er nooit aan gedacht dat een draaischijf gestandaardiseerd zou kunnen zijn. Ik had, zonder er bij stil te staan, automatisch aangenomen dat iedere draaischijf uniek was, speciaal gemaakt voor een bepaald station of BW. Ook na de komst van zo'n standaard zullen er natuurlijk nog verschillende maten geweest zijn, ook voor nieuw te bouwen draaischijven. Maar misschien kregen alleen grote stations en BW's een extra grote draaischijf?
Ik vind hem mooi, dit nieuwe model: als hij goed werkt, gemakkelijk per computer bestuurd kan worden en de meeste locs er op passen, is het voor mij in orde. Heel concreet betekent dat dat stomers als de BR 44 en 50 ermee gedraaid moeten kunnen worden. Qua lengte moet dat nét passen. Ik vraag me alleen af of het wel te doen is om de loc precies op de juiste plaats te laten stoppen. Dat wordt immers millimeterwerk. Als dit mogelijk is, denk ik dat ik deze draaischijf wel aan ga schaffen. Als het plaatje in de folder klopt, wil ik het model nog wel wat weatheren, om de plastic look weg te werken, maar dat zal wel lukken.
Bij de nieuwe locloods staat trouwens ook "Nutzbare Gleislänge innen ca. 30 cm". Dat lijkt me ook (net) te kort voor de langste Duitse locs, maar daar zit ik niet mee. Als ik het plaatje van de nieuwe locloods zie, ben ik namelijk niet overtuigd van het model. Misschien dat andere fabrikanten tezijnertijd een locloods op de markt brengen voor 12° en dan eentje die ik wél mooi vind. Zo niet, dan moet ik er zelf maar een maken. Lijkt me een mooie uitdaging.