Dag Jaap,
Het duurde even voor ik reageerde, net terug van vakantie en dan hebben andere zaken prioriteit.
Ten eerste bedankt voor de (neem ik aan) opbouwende kritiek. Hoewel ik de waarderingen van medeforummers zeker leuk vind, kan ik met wat goedbedoeld advies meer.
Maar ik snap je bericht niet helemaal. Je zegt dat ik de stammen te dik maak, maar dan vraag ik mij af, bedoel je nu de eerste probeersels of ALLE bomen. Als je deze bomen bedoelt:
dan heb je 100% gelijk. Ik heb dat in dit draadje ook toegelicht hoe dat gekomen is (verkeerde dikte bloemendraad.) Ik ben met die bomen verder gegaan om zo het maken verder in de vingers te krijgen en daarbij en passant zo'n beetje iedere fout te maken die je kan bedenken.
Als je echter ook de creaties daarna bedoelt, dan ben ik dat niet helemaal met je eens. Het geraamte dat een berk moet worden is ongeveer net zo hoog als de mooie grote boom die we van jou meegekregen hebben bij de workshop. Mijn boompje is iets korter en ook de stam is iets dunner zoals je kan zien in onderstaande foto
Aan die stam moet nog het nodige gebeuren, maar qua dikte zal er niet veel meer veranderen (hij moet wel gladder worden)
Ook het kleinere boompje valt qua stamdikte wel mee. Ik heb hem naast mijn eigen oefenboompje van de workhop gelegd. Die is iets langer, maar qua stamdikte ontlopen ze elkaar niet veel.
Beide bomen zijn bewerkt met schorspasta van Anita Decor (de grote) of een zelfgemaakte DAS-klei mengsel (het kleine boompje).
Het voorbeeld van de coniferen noemde ik omdat ik er zelf nog niet van gehoord had. Misschien is het een algemeen bekende toepassing, maar ik had er nog nooit van gehoord. Ik geloof graag dat het van zo'n beetje alle vermalen bruin gebladerte te doen is.
Ik heb nog wel een vraag gelijk terug aan jou, omdat ik mij dat niet meer kan herinneren van de workshop. Het metalen prikkertje waarmee de boom in schuim vastgezet kan worden, zit dat nu los tussen de koperdraadjes geklemd, of zit dat nog vastgesoldeerd o.i.d.?
Wat Houten betreft, dat gaan we doen wat mij betreft, maar dat zal pas december worden, dan zal ik daar pas weer zijn.
@Peterke, dankjewel hoor, ik doe mijn best.