Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stapjes in de modelboomkwekerij

Gestart door PaT dinsdag 01 december 2015, 21:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: Jørg op zondag 14 augustus 2016, 22:28:55

Ik dacht toch dat ik een reactie geplaatst had, maar daar is misschien over gekeken, (Hans Anders) heeft daar een oplossing voor Ben.  >:-D


Daar is inderdaad overheen gekeken, kritiekloos alles mooi vinden voegt niks toe. Ik bedoel natuurlijk reacties met enige inhoud en die wel wat toevoegen. ;)

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik bepaal zelf wat ik mooi en niet mooi vindt. >:-D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: peterke33 op woensdag 10 augustus 2016, 08:10:07
Even zoeken naar de juiste verlichting, heb nu warm-wit genomen.  :P
En tegen de spanten gelijmd, dus licht naar beneden het is minder fel nu.  ;)

Citaat van: Jørg op woensdag 10 augustus 2016, 08:27:17
-Peter:
Op deze foto's ziet het er veel beter uit, heb je er iets aan veranderd?

Lezen is bij jou anders ook een probleem , het staat er wat hij heeft gedaan .
Ook maar even naar Hans Anders ....

En het punt van Ben snap ik en deel de mening

Mvg Jan


Edit Frenkievee: citaat gerepareerd voor de leesbaarheid
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Jan
Ga je mee naar Hans Anders
Ik las niet goed , link kan je negeren   :)

Mvg Jan
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Nee ik ga niet mee , niet nodig  denk ik .
Ik lees passief bij jou nutteloze berichten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg Jan

Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Nu weer terug naar mooi bomen maken , we zwerven af  :offtopic:

Mvg Jan 


Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Voordat iedereen in een boom zit, nu maar even mijn witte vrouwe de Betula pendula (Ruwe of witte Berk dus).
Van:
Zeeschuim met echte stam(takje)
Deze met donkere beits bewerkt en daarna met droge witte muurverf met de kwast "gedept"
(De beits moet nog wel nat zijn).
En voordat je gaat lijm-spuiten even de takjes beschermen met toilet papier.

Groet
Harald
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,

Skelet ziet prima uit. Maar een berk heeft meestal een ei vorm.
Dus hoger en minder breed in de bovenste helft van de kruin.

Ik vind deze poging meer op een beuk of eik lijken. in de ruwe vorm dan.

Mvg Robin
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Harald,

Van welk merk is dat maisveld. Busch?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hi Robin,

Op de foto staan zeker 10 doosjes Busch 1202.
Je moet wel je gedachten op oneindig zetten en vele regenachtige dagen hebben  om ze in elkaar te zetten.

Hi Patrick,

Deze boom staat aan een windrig Nedelrlands kanaal en er zijn vele berken families.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berk

groet
Harald
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
@Robin, als mij iets opgevallen is, is dat een boom, welke soort dan ook,  zo'n beetje iedere vorm kan hebben.  De berk heeft wat mij betreft als belangrijkste kenmerk naast de kleur, dat de takken omhoog groeien,  niet of nauwelijks horizontaal hangen.  Dat probeer ik nu na te gaan maken.

@Harald. Die boom is ook heel leuk gelukt!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hi Robin,

Speciaal voor jou, welke boom is het ?

Patrick,

Bedankt
Heb ook een "echte" treurwilg maar kan de foto effe niet snel vinden.

groet
Harald
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Geen idee Harald, zo een kenner ben ik niet. Als ik moet gokken een appelboom.

Er zijn er een paar die ik kenmerkend vind.

Ik heb gewoon het berken gevoel niet bij dat skelet.
Op jou foto zie ik een schuinliggende eivorm in je gebouwde berkenboom.
Mijn typische idee / beeld van een (losstaande) berk.

En alle vormen zijn natuurlijk mogelijk alles groeit naar de plaats waar er ruimte of licht is.
En iedereen moet vooral maken wat hij vindt wat zoals het moet worden.
Ik ben er van overtuigd dat dit skelet een prachtige boom op gaat leveren.

Citaat van: PaT op maandag 15 augustus 2016, 12:53:30
  De berk heeft wat mij betreft als belangrijkste kenmerk naast de kleur, dat de takken omhoog groeien,  niet of nauwelijks horizontaal hangen.

Die eigenschap zie ik wel in je boom terug. Dus de herkenning daarvan zit er zeker in. Zo goed had ik er nog niet naar gekeken.
En dat je niet het standaard modelmaakt is ook niets mis mee.(daar doelde ik dan wel op)
Het gaat om het totale beeld straks ,met die geel groene bladeren en wit zwarte stam.

En Harald, een treurwilg herken ik wel.Die heb ik gisteren nog op de plaat gezet.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: Jørg op maandag 15 augustus 2016, 08:25:13

Ik bepaal zelf wat ik mooi en niet mooi vindt. >:-D


Gelijk heb je en dat respecteer ik ook. Maar je kunt er ook in overdrijven en de vraag is dan hoe serieus word je nog genomen? :D

Maar je hebt je punt gemaakt beste man, on-topic dus maar weer: bomen maken. :thumbup:

Gr, Ben.
Op visite bij de Texelse modelspoorclub
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Op visite bij de Texelse modelspoorclub
Gisteren ben ik op visite geweest bij de Texelse modelspoorclub.  Een knusse club van circa 10 bevlogen modelspoorbouwers.  Lekker met wat mannen gekletst en gelijk gewezen op stomm.  Daar gaan we dus ook nog eens langs.

Uiteraard ook over scratchbuilding gehad.  De mannen moeten wel,  want zoveel Texelse bouwpakketten zijn er niet.  Erg knap wat de heren gemaakt hebben.  Uiteraard ook nog even de caravan van de club bekeken.  Die is weer wat verder en blijft een unieke manier van presenteren.

Tenslotte kwam het gesprek ook nog op boompjes.  Een van de leden gebruikt daar een methode voor die ik nog niet kende. Hij laat coniferen takjes drogen totdat ze helemaal bruin zijn en maalt ze vervolgens in een oude kofiebonenmaler.  Je krijgt dan een soort fijne bruine pulp,  waar je in combinatie met wat houtlijm ook heel leuk de stam van een boom mee kan vormgeven. Nou heb ik geen coniferen in mijn tuin,  dus zal ik er zelf niet snel aan beginnen.  Toch ben ik wel benieuwd of anderen deze techniek hebben gebruikt en wat de ervaringen daar mee zijn.

Zelf heb ik van de week twee framepjes in de DAS schorspasta prut gezet en een beetje ge-drybrushed.

De eerste heb ik hier al eerder laten zien.  Dat boompje heeft nog wat nabewerking nodig,  maar begint al ergens op te lijken.  De tweede nog niet.  Dit moet een heester-achtig boompje worden dat in werkelijkheid zo'n 3 meter hoog is.  Die heester vertakt enorm veel,  dus ik dacht slim te zijn om wat meer draadjes te gebruiken.  Dat was niet zo'n goede keuze,  want om veel draadjes van maar 6cm lang te draaien tot takjes is een heidens karwei waar je uiteindelijk niet genoeg ruimte voor heb.  Die ga ik dus nog een keertje over doen met minder draden.
Na het weekend zal ik beide boompjes voorzien van zeeschuim en mijn mooie nieuwe Noch loof.

En de berk... Daar zit ik een beetje tegen aan te hikken om de barst te gaan schilderen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Zonder te willen overdrijven vindt ik toch een mooi begin van de boompjes, ga bij de volgensde beurs in Houten ook wat materiaal aanschaffen om boompjes te maken, de workshop die ik vorig jaar gevolgd heb bij Jaap heeft toch de nodige boombouwlust achter gelaten.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ze zien er goed uit Patrick. :thumbup:
Ik doe het je niet na.

En al heb je zelf geen coniferen er is altijd wel iemand in de buurt die ze wel hebt en die ze regelmatig bij houd dus maak een praatje en vraag om het coniferenafval. ;)

Goede tip trouwens van die coniferen. :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Michel,  dat valt nog vies tegen.  Ik woon in een wijkje waar alle afscheidingen van tuinen met het openbaar gebied zijn mee ontworpen.  Daar staat dus letterlijk alleen maar beukhaagjes.
Daarnaast,  ik heb nog 3 bakken pasta staan.  Voordat ik die leeg heb,  heb ik het zwarte woud nagemaakt :)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,

Ja dan wordt het moeilijk om confirenpulp te maken. ;)
Gelukkig heb je nog genoeg andere pasta staan. :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,
Ik heb de afbeeldingen bekeken en vind er het volgende van.
De stam ten opzichte van de takken is veel te dik.
Tijdens de workshop van mij heb ik laten zien dat de stam met schorspasta ingesmeerd werd.
Hierdoor krijg je een mooie overgang van stam naar tak.
Zorg dat je bij meerdere takken steeds de stam verlengt, en niet alle zij takken bij elkaar uit de stam komen.
Kijk even bij de foto,s die ik op het forum heb gezet dan heb je een idee.
Dan nog even over coniferen pulp, dit kan met alles wat gedroogd is en vermalen wordt dus ook met blaadjes, malen en dan zeven.
Zo zijn er zoveel manieren om de bast en takken van schors te voorzien.
Ik ben in HOUTEN dus als je nog wat wild weten dan kan dat.
Groeten Jaap 
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik heb hier meerdere malen een boom willen maken, maar zonder echt mooi resultaat  :?
Heb het niet in de vingers zeg maar,  :P vind dat hier mooie bomen voorbij komen  :thumbup:


Iedereen succes en plezier gewenst met het maken van zijn haar bomen  :)


Groeten

Peter
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Jaap,

Het duurde even voor ik reageerde, net terug van vakantie en dan hebben andere zaken prioriteit.
Ten eerste bedankt voor de (neem ik aan) opbouwende kritiek. Hoewel ik de waarderingen van medeforummers zeker leuk vind, kan ik met wat goedbedoeld advies meer.

Maar ik snap je bericht niet helemaal. Je zegt dat ik de stammen te dik maak, maar dan vraag ik mij af, bedoel je nu de eerste probeersels of ALLE bomen. Als je deze bomen bedoelt:


dan heb je 100% gelijk. Ik heb dat in dit draadje ook toegelicht hoe dat gekomen is (verkeerde dikte bloemendraad.) Ik ben met die bomen verder gegaan om zo het maken verder in de vingers te krijgen en daarbij en passant zo'n beetje iedere fout te maken die je kan bedenken.

Als je echter ook de creaties daarna bedoelt, dan ben ik dat niet helemaal met je eens. Het geraamte dat een berk moet worden is ongeveer net zo hoog als de mooie grote boom die we van jou meegekregen hebben bij de workshop. Mijn boompje is iets korter en ook de stam is iets dunner zoals je kan zien in onderstaande foto


Aan die stam moet nog het nodige gebeuren, maar qua dikte zal er niet veel meer veranderen (hij moet wel gladder worden)

Ook het kleinere boompje valt qua stamdikte wel mee. Ik heb hem naast mijn eigen oefenboompje van de workhop gelegd. Die is iets langer, maar qua stamdikte ontlopen ze elkaar niet veel.



Beide bomen zijn bewerkt met schorspasta van Anita Decor (de grote) of een zelfgemaakte DAS-klei mengsel (het kleine boompje).
Het voorbeeld van de coniferen noemde ik omdat ik er zelf nog niet van gehoord had. Misschien is het een algemeen bekende toepassing, maar ik had er nog nooit van gehoord. Ik geloof graag dat het van zo'n beetje alle vermalen bruin gebladerte te doen is.

Ik heb nog wel een vraag gelijk terug aan jou, omdat ik mij dat niet meer kan herinneren van de workshop. Het metalen prikkertje waarmee de boom in schuim vastgezet kan worden, zit dat nu los tussen de koperdraadjes geklemd, of zit dat nog vastgesoldeerd o.i.d.?

Wat Houten betreft, dat gaan we doen wat mij betreft, maar dat zal pas december worden, dan zal ik daar pas weer zijn.

@Peterke, dankjewel hoor, ik doe mijn best.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Ik heb de workshop bij Jaap ook gevolgd en het centrale pinnetje zat bij mij vastgesoldeerd,  :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank je wel Jørg.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
 :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Patrick,

Volgens mij reageerde Jaap op je getoonde boompjes in post 114.
Die 2 kleine boompjes met dikke stam.

Groeten,
Ton.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Waarvan ik in post 121 dus uitleg dat die ene kleine helemaal niet zo'n dikke stam heeft. (Die poging tot een heester wel uiteraard,  maar dat heb ik ook uitgelegd). 

Maar laten we rustig wachten tot Jaap zelf uitlegt wat hij bedoelt ;)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,
Ik reageer op 114 waar de zijtakken allemaal direct uit de stam komen en dan geeft dit een vertekend beeld.
Natuurlijk bedoel ik mijn reacties altijd positief zodat een ander er wat mee kan.
Het pennetje onder aan de stam kan je solderen, maar de laatste keren heb ik met secondelijm gedaan.
Dit heeft tot voordeel als je met koperdraad werk niet hoeft te letten of het draad gelakt is.
Veel bouw plezier en groeten jaap.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Patrick,

In die post 114 is de overgang van de stam naar de takken te groot dus de dikteverhouding is dan zoek. Ik denk dat Jaap dat bedoeld. Dit zou wel kunnen bij een knotwilg waar je een dikke stam hebt en daarboven dunne uitlopers. Ik vind dat je de techniek al aardig onder de knie hebt. Ben zelf na de cursus nog niet verder gegaan met de draadmethode, omdat ik niet de juiste draad heb gekocht. De Berkenstam vind ik trouwens heel goed gelukt, een mooie dikte en prima overgang naar de takken toe.

Groet, Ronald
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Jaap,  dank je wel voor de toelichting.  Ik denk dat de foto's hier flink vertekenen.  Als ik nu zelf naar de foto kijk snap ik wat je bedoelt.  Alsof bij een palmboom je een stam heb en daarbovenop allemaal takken/bladeren.  Gelukkig is dat niet zo in werkelijkheid.  Ik heb braaf een stukje stam omwonden met katoendraad,  dan 1 takje gemaakt,  weer een paar windingen katoendraad,  weer een takje en dat zo 3 of 4 keer.  Het lijkt dus op de foto veel erger dan het in werkelijkheid is.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Juist heren dat bedoel ik, het is een hint om daar goed naar tekijken bij het bouwen.
Ronald als je draad wil aanschaffen dan neem ik het mee naar Houten in div diktes.
Heb al de nodige afspraken bij de ingang restaurant om12.00 uur dus als je nog wat wil en/of uitleg wil hebben
gaan we daar even voorzitten.
Moet wel even naar de auto om bomen op te halen.
Groeten jaap
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: vriend op zondag 21 augustus 2016, 13:35:22
Juist heren dat bedoel ik, het is een hint om daar goed naar tekijken bij het bouwen.
Ronald als je draad wil aanschaffen dan neem ik het mee naar Houten in div diktes.
Heb al de nodige afspraken bij de ingang restaurant om12.00 uur dus als je nog wat wil en/of uitleg wil hebben
gaan we daar even voorzitten.
Moet wel even naar de auto om bomen op te halen.
Groeten jaap

Jaap ik heb helaas geen tijd om deze keer naar Houten te komen. Zodra ik weer in de gelegenheid ben geef ik je wel even een berichtje.

Groet,


Ronald
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Zo, het heeft even geduurd, maar mijn berk is af!





Ik ben er best tevreden mee.  :D

...


...

Geintje natuurlijk! Mocht ik willen!  ;) De berk is afkomstig van mijn grote voorbeeld Ulrike Strauch. Ze heeft zichzelf weer overtroffen wat mij betreft. Volgens haar is de schors van deze berk gedaan met een basis van wit en een dry-brush van zwart. Dat ga ik natuurlijk zelf ook eens proberen, maar dat moet dan wel met een behoorlijk puntige kwast zijn gedaan.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
 :D :D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Fraaie foto Patrick.

Klopt wat ze aangeeft. De basis van een berkenstam is wit, want de donkere delen van de schors zijn alrijd de bovenliggende oudere delen dus als je dan met zwart drybrush aanbrengt krijg je dit resultaat. Je kwast moet dan een stugge haar hebben en niet te klein zijn om niet het risico te lopen zwart pigment in de lagere delen die al wit zijn en wit moeten blijven te krijgen.

Groet,

Ronald
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Het is alweer een tijd geleden dat ik begonnen ben met het maken van een berk.  Ik vond het lastig om de wit/grijze kleur een beetje na te maken en ook de zwarte groeistrepen maak je snel te grof.  Ik ben zelf een paar keer praktisch opnieuw begonnen,  maar deze week kreeg ik een resultaat wat er wel mee door kan.

De schors heb ik eerst wit gemaakt en vervolgens met een heel fijn kwastje met behulp van de dry-brush methode de zwarte strepen gemaakt.  Vervolgens met een grijze wash het heldere wit afgezwakt.

In de tussentijd ben ik ook nog bezig geweest om zelf een Wooly achtig iets te maken met behulp van kussenvulling en een spuitbus.  Dat was niet zo'n succes,  dus nu gaan wat kleuren Wooly in bestelling.  Later dus weer meer.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
 :) Nou, dat ziet er heel goed uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En ik kan het weten, want er staat zo'n ding in mijn tuin. :D
Nog wat blaadjes erop en je hebt een hele mooie boom gemaakt. B)

Dirk-Jan
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank je wel Dirk-Jan.  Zoals gezegd,  de blaadjes gaan in bestelling.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Je berk ziet er zeer realistisch uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nu nog de blaadjes er op en hij kan zo in de etalage, >:-D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick

Dit doe ik jullie echt niet na hoor, heb het zelf willen doen hier.
Maar zo mooi gedaan, die koop je zo mooi niet eens.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Wow  :)
Petje af voor deze bomenschepperstopic... en het quasi eindeloos geduld dat je daarvoor moet opbrengen.
De resultaten mogen absoluut gezien zijn.
De topic is alvast aan mijn bladwijzers toegevoegd en wordt ook opgevolgd - je weet maar nooit dat ik ooit het geduld vind om ook aan de slag te gaan.
Succes !
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
@Jørg en Peter, ik ga er bijna van blozen, dank jullie wel. Maar niet overdrijven he. Er is altijd ruimte voor verbetering en mensen zoals Ulrike Strauch en Jos Geurts (Grove Den) laten de lat echt nog wel een (flink) stuk hoger liggen.

@Ludo
Je moet natuurlijk niet gelijk de halve Veluwe na willen bouwen, dan zou ik ook gek worden. ; ) Maar net als bij een echte boom is het soms net een groeiproces van kleine stukjes. Ik ben begin augustus begonnen met het in elkaar draaien van zo'n boom. Dat lukt mij ondertussen wel in een uurtje. Als ik dan de mislukte pogingen buiten beschouwing laat is het daarna 5 a 10 minuten om de schorspasta er op te smeren. Ongeveer net zoveel tijd per laag verf. Het aanbrengen van het loof zal nog wel een klusje worden, maar ook dat zou met een half uur a drie kwartier wel moeten lukken. Dus in een goede 2 uur heb je zo'n boom in elkaar gezet, exclusief droogtijden.

Zo'n engelengeduld heb je er nou ook weer niet voor nodig dus :)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Nadat je de boomschorspasta erop aangebracht hebt, laat je die dan op natuurlijke manier drogen of droog je de boom met een haardroger?
Wat dat scheelt wel wat in tijd.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Gewoon aan de lucht laten drogen.  Zoals de topictitel verraadt zijn dit mijn experimenten.  Daar moet je geen haast bij hebben Jørg ;)

En in de tussentijd kan je weer andere leuke dingen doen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Mercikes,  :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: PaT op woensdag 05 oktober 2016, 06:52:49

@Ludo
Zo'n engelengeduld heb je er nou ook weer niet voor nodig dus :)

Hehe PaT,
Als 't zo zit, zal ik er alsnog - bij gelegenheid - wat tijd voor maken (waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik 'n engel ben)  :D
Ik kwam trouwens op je topic uit omdat ikzelf volop doende was (en nog ben) met bomen  maken van vlinderstruik-pluimen zoals in andere topics omschreven.

Eerste resultaat valt - wat mij betreft - alvast mee.


Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ludo,

Hoe zorg je ervoor dat die vlinderstruikpluimen niet op den duur vergaan?  Ik probeer juist van de organische materialen af te geraken.  Zo ga ik eens kijken hoe het zeeschuim zich laat vervangen door Wooly.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Door de verf worden de plantaardige/organische materialen als het ware geplastificeerd én verstevigd, waardoor ze een hele tijd als scenery kunnen dienen.

Recent heb ik onderin een opbergdoos nog enkele van dennentakjes gemaakte (en dus heel platte) boompjes teruggevonden die ik begin de jaren '70 als startende... toen nog snel(ler) tevreden  8o... M*modelbouwer gewoon met zgn. olieverf beschilderd heb.

In de huidige forumtopics worden de pluimen van de vlinderstruik in een mengsel gedoopt van water en houtlijm in een verhouding van 1 op 1 + acrylverf.

Voor mijn boompjes" op de foto ( ongeveer 60 stuks) is een mengsel gebruikt van 100 ml water, een busje van 100 ml "Creapatch" (een witte watergedragen lijm-en-vernis-in-één  die je voor 'n paar ? in de Action vindt) + 50 ml acrylverf (lukraak mengsel van groen, zwart & blauw). Droogtijd: ruim 12 uren. De dekking van het mengsel is redelijk, maar er zal toch nog minstens 1 behandeling nodig zijn.

Voor mijn 2de serie boompjes (ook ongeveer 60 stuks) is een mengsel gebruikt van 250 ml water, 250 ml universele wandlijm (voor oa glasvezelbehang) en 50 ml acrylverf. Dat mengsel is wel veel sneller gedroogd (na amper 5 uren), maar "dekt" beduidend minder goed. Dat laatste komt mogelijks omdat de vlinderstruik-pluimen vochtig waren (ik had de struik gisteren namelijk volledig... euhm... gepluimd:) maar had toen geen tijd om alle pluimen te verwerken. Bijgevolg heb ik de nog onbehandelde pluimen ter voorkoming van uitdroging in water gespoeld en in een groentenvak van de koelkast laten overnachten.
Deze 2de serie wordt morgen "droog" behandeld met het nog resterend mengsel + extra wandlijm + andere tint groene acrylverf.
Ik ben benieuwd - Ik laat je het resultaat kennen met een PB-tje.

Ongeacht het resultaat: een vlinderstruik is echt een prachtige blikvanger en doet zijn naam alle eer aan (de laatste week van september zat hij zowat vol vlinders van diverse soorten)

Groeten,
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 06 oktober 2016, 01:21:42

Ik ben benieuwd - Ik laat je het resultaat kennen met een PB-tje.



Waarom ? Er zijn meer belangstellenden !
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
We krijgen allemaal een PB Alphons. ;)