Een tijdje geleden
plaatste ik een aantal video's van Ulrike Strauch. Een vriendelijke Berlijnse dame die bijzonder begaafd is in het maken van scenery. Ondertussen heb ik de halve 3rail module club aangestoken met haar vaardigheden en dan kan je uiteraard zelf dus niet achter blijven.
Ik heb nog nooit zelf een boom in elkaar gedraaid. Het leek mij nou echter niet iets waar je een raketgeleerde voor moest zijn, dus de gang naar de lokale kunstenaarswinkel was zo gemaakt. Wat verfjes, rolletjes bloemistendraad en bij de stoffenzaak nog wat wattine en ik moest een heel eind zijn om Ulrike na te doen.
Dit draadje zal waarschijnlijk bol komen te staan van de beginnersfouten en ergens is dat precies mijn bedoeling. Niet iedereen is al 40 jaar of langer bezig met modelspoor, dus zal ik heus niet de enige zijn waar de ervaring ontbreekt. In dit draadje dus mijn pogingen om zelf scenery te maken.
Poging numero uno is dus een boom. Mevrouw Strauch heeft daar onderstaand filmpje voor gemaakt:
Belangrijkste punten uit dit filmpje zijn:
- Koop bloemistendraad dat zo dun mogelijk is. Ulrike gebruikt 0,35 mm en ik zal zo uitleggen waarom (ja, daar komt beginnersfout nummer 1 al om de hoek, het gaat snel!). Ze gebruikt een rolletje van (volgens mij 35 meter) wat ze rond een plaat van een centimeter of 50 draait. Zo krijg je een idee hoeveel draad ze gebruikt.
- Span het draad rond een stuk hout zodat het strak en recht is.
- Let vervolgens goed op het filmpje en draai je een ongeluk.
De techniek is echt niet zo moeilijk. Het belangrijkste is dat je zo dun mogelijk bloembinddraad gebruikt. Uiteraard kan je ook iets anders gebruiken als skelet, zoals electro/tweelingdraad. Voordeel daarvan is dat het nog veel flexibeler is en je het dus nog eenvoudiger in vorm kan draaien. Nadeel vind ik dat je het moet fixeren met soldeer.
Zoals gezegd was ik in de veronderstelling dat ik 2 rolletjes van 0,35mm bloemistendraad had gekocht. Dat stond immers op de wikkels, dus dan is dat zo
Het ene draad was bruin en dat leek mij wel zo makkelijk, heb je gelijk een redelijk goede kleur als achtergrond. Als je de volgende filmpjes bekijkt zal je zien dat dat geen ene fluit uitmaakt, maar dat komt later.
In het filmpje zie je dat Ulrike het draad heel soepel in elkaar draait. Bij mijn eigen poging ging dat stukken minder soepel en toen had ik al zo iets van "hier klopt iets niet". Uiteraard geven we niet snel op en draaien we ons een ongeluk totdat onze vingers bijna open liggen. Wat daarnaast opviel is dat zij met de toegepaste techniek veel meer takken gedraaid kreeg dan ik. Dat was hint nummer 2, maar ondanks dat, draaiden we vrolijk verder. Het eindresultaat is lastig op de foto te krijgen zo laat op de avond, maar dit is het geworden:
In de verte lijkt het wel wat op het werk van Ulrike, maar het mist de fijne vertakking. Wat is nou de reden van deze ellende? Het draad bleek geen 0,35mm te zijn, maar eerder bijna het dubbele. Dat verklaart natuurlijk dat alles zo stug draaide, dat je veel minder strengen heb en dus ook veel minder vertakkingen kan maken.
Gelukkig lijkt het andere rolletje dat ik gekocht heb wel netjes het 0,35 mm draad te zijn dat op de wikkel staat, dus binnenkort poging nummer 2 om een geraamte te maken voor een mooie grote modelboom.