Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Unikum aus Ost-Wosakije-

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... zusterstad Lilleby!
Vandaag bij 30 graden de Grejsdal Sti (17km) bedwongen. Lekker interessant om te melden hier; jazeker wel, want we gingen met de trein terug van Vejle naar Jelling :D :
IMG-20260730-WA0006.jpgIMG-20260730-WA0005.jpg 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... zusterstad Lilleby!
Hoe gaaf moet het niet zijn om je modelbaan tegen te komen, en dan nog wel van LEGO :favorite:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... groeten uit Ryomgard van DK
En toen kwamen we "toevallig" in Ryomgard terecht waar een klein spoorwegmuseempje is, gedreven door fanatieke spoorverslaafde vrijwilligers. Best leuk om even rond te neuzen. Er staan wat locomotieven, wagons en een WOSA H0-baan met drukknopjes om de verschillende Deense treinen te laten rijden. En het moet gezegd worden, alles functioneerde en het reed prima :thumbup: .
En een hoop bekende Heljan bouwseltjes die ook in Lilleby staan :favorite: .
IMG-20260805-WA0017.jpgIMG-20260805-WA0016.jpgIMG-20260805-WA0012.jpgIMG-20260805-WA0013.jpgIMG-20260805-WA0010.jpgIMG-20260805-WA0006.jpgIMG-20260805-WA0009.jpg       
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... groeten uit Ryomgard DK
En nog wat foto's van de baan van de WOSA-sectie Djursland-DK:
IMG-20260805-WA0015.jpgIMG-20260805-WA0014.jpg9IMG-20260805-WA0007.jpgIMG-20260805-WA0008.jpgIMG-20260805-WA0003.jpgIMG-20260805-WA0004.jpgIMG-20260805-WA0005.jpgIMG-20260805-WA0002.jpg        IMG-20260805-WA0001.jpg
Een verborgen WOSA-pareltje dus :) en toen ik Bjørn -een plaatselijke WOSA-addept (inspektør in opleiding)- sprak, bleek dat er "ønder de tøønbånk" nog wel eens wat materieel verhandeld werd!
En natuurlijk kon ik dit Lima-snoepje voor 25DKr niet laten liggen!
IMG-20260805-WA0000.jpgIMG-20260805-WA0018.jpg 
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wat er onder de toonbank vandaan komt mag er wezen Hans, ook gelijk een leuk aandenken  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Dank voor de heerlijke plaatjes  :thumbup:  :thumbup:
Wat een prachtige omgeving!  :lol:
Gefeliciteerd met de bijzondere aanwinst  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... groeten uit Ryomgård DK
Hans,

Dit zijn de vakantie updates waar we van smullen. Die brommert op rails vind ik fantastisch. En jouw baan zou zeker niet misstaan in dat museum!

Groeten,
Wico
Mooie vakantiekiekjes Hans. :thumbup:
Mooie baan daar trouwens lekker groot en zeer old skool. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Hé Hans,

Mooie fotorapportage hoor!

en ik sluit mij aan bij het commentaar van de vorige schrijvers.

Henk
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... groeten uit Helsingør DK
Gisteren met snelle (!) ferry overgevaren van Ebeltoft (Jutland) naar Odden (Sjaelland). Ca. 75 km in 75 minuten dus reken maar uit; op een gegeven moment vlogen we met 42knopen of 70km/uur over 't Kattegat!

Maar oké, we zitten dus op Sjaelland (of Zeeland op z'n NL) en vandaag een dagje Helsingør gedaan. Daar parkeren is volgens het www voor zowel bewoners als voor toeristen een uitdaging, dus hebben we de trein maar gepakt.
En daar zijn dan weer foto's van natuurlijk:
IMG-20260807-WA0004.jpg
IMG-20260807-WA0003.jpg
IMG-20260807-WA0000.jpg
IMG-20260807-WA0005.jpg
IMG-20260807-WA0001.jpg
IMG-20260807-WA0006.jpg
IMG-20260807-WA0002.jpg 

Kwamen daar toevallig ook nog in een M-winkeltje terecht; maar de snoepjes werden er duur verkocht; heb dan ook niks meegenomen.
@citaat Ik zie geen foto's :(
Geduld, 't mot allemaal uit 🇩🇰 --> 🇳🇱 vliegen!
 :offtopic:
Citaat van: Hanzi op vrijdag 07 augustus 2026, 19:49:09en vandaag een dagje Helsingør gedaan.
Dat was voor ons zeevarenden altijd een paniekmomentje. De ferries Helsingor - Helsingborg varen in het seizoen aardig frequent. Elke 10 à 15 minuten. Omdat het internationaal water is heeft inkomend verkeer van stuurboord voorrang. Vanaf de noord moet je een bochtje draaien rond het paleis (Kronborg) en dan heb je direct de ferries, die, als ze van Denemarken komen, voorrang hebben.
Truuk was dan om ver van te voren uittellen wanneer er zo'n ferry aan zat te komen. Als je dat goed deed kon je precies achter zo'n ding langsvaren en had je van de volgende geen last.

Bij een simulatorcursus kreeg ik dat stekje eens als examen. Dat deed je met z'n tweeën. Mijn tweede man was iemand van Rijkswaterstaat die nog nooit buiten Nederland was geweest. Ik had net twee jaar vaste dienst Zweden - Finland - Duitsland - Nederland achter de rug. Voor mij gesneden koek en speelde soortement reisleider voor mijn tweede man. En gelijk natuurlijk uitleggen hoe het werkt met die ferries en de ondiepte die direct daarna komt.
Ik kreeg naderhand wel de opmerking van de examinator dat ik wel héél zelfverzekerd was. Kunst. De voorgaande twee jaar kwam ik daar elke week langs.
Is die Lint niet een keer uitgeroepen tot beste model ofzo?
Prachtig imposant stationsgebouw daar :thumbup:
Geen idee, maar zou zomaar kunnen.
Leuk om te zien is dat de Lint over straatspoor rijdt, voor 't station langs en naar de (jacht-)havens.

Het stationsgebouw is inderdaad ruim bemeten. En omdat het een kopstation is kon het gebouw "de hoek om" gebouwd worden.

Dag Hans.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 08 augustus 2026, 10:14:04Leuk om te zien is dat de Lint over straatspoor rijdt, voor 't station langs en naar de (jacht-)havens.

Hm, dan is het dus eigenlijk een tram!  :wink:

Groeten,

Erik.
Ja, daar kan je leuk over disscusiëren >:-D
Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 08 augustus 2026, 14:47:58Ja, daar kan je leuk over disscusiëren >:-D
Honkbalknuppels meenemen  >:-D   ;)
Wel eens van de term Lightrail gehoord? Leuk modelbaanthema ook, klein haventje, stukje spoor, enfin vul maar in. Te exploiteren van stoom tot hypermodern.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... groeten uit Kopenhagen DK
Vandaag dagje Kopenhagen gedaan en om de drukte en duur parkeren met de auto te voorkomen weer lekker de trein gepakt.
Dit keer de auto bij het station van Rungsted-Kyst neergezet en langs de Øresund-kust naar de hoofdstad gespoord.
IMG-20260811-WA0000.jpgIMG-20260811-WA0001.jpg
mooie houten perronoverkapping

Op station Kopenhagen Østerport uitgestapt, je loopt dan zo door het park Kastellet naar de Lille Havfruen. Op zich niet heel veel aan te zien, aan de busladingen toeristen des te meer :-) ! Het hoort er nou eenmaal bij als je in Kopenhagen bent...
IMG-20260811-WA0021.jpg
IMG-20260811-WA0017.jpg
Nyhavn

IMG-20260811-WA0019.jpg
Kongens Nytorv

Na een dagje slenteren door deze leuke stad weer terug, ditmaal vanaf het centraal station.
IMG-20260811-WA0013.jpgIMG-20260811-WA0004.jpg
de stationshal die zich dwars boven de sporen bevindt; ook hier weer een houten dakconstructie

IMG-20260811-WA0012.jpgIMG-20260811-WA0015.jpg
en ook boven de sporen weer veel hout en deels een massieve bovenleidingsrail

IMG-20260811-WA0016.jpgIMG-20260811-WA0005.jpgIMG-20260811-WA0003.jpgIMG-20260811-WA0002.jpg
door deze tunnels verdwijnen de treinen onder de grond; ook hier is boven sommige sporen de massieve bovenleidingsrail weer goed te zien   
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Zeker een mooie perronkap Hans, veel mooier dan al dat moderne spul  :)

In Den Bosch en Den Haag Hollandspoor hebben ze ook nog dit soort overkappingen  :favorite:

Je bent een mooie reis aan het maken, veel plezier daar nog.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Klopt, alleen zit daar ook veel (giet)ijzer in verwerkt en is het hier in DK bijna allemaal hout.

En dan nog wat foto's van de terugreis; kwaliteit kan beter, maar ja, door een vuile ruit van een rijdende trein...IMG-20260811-WA0006.jpg
station Hellerup

IMG-20260811-WA0014.jpgIMG-20260811-WA0011.jpg
station Østerport

IMG-20260811-WA0010.jpg
station Skodsborg

IMG-20260811-WA0007.jpgIMG-20260811-WA0009.jpgIMG-20260811-WA0018.jpg
En weer terug in Rungsted-Kyst.

Met de auto over de Strandvej (strandweg) terug naar de camping, mooie weg langs de Øresund met Zweden aan de overkant. Onderweg bij de haven van Nivå heerlijk gegeten!

Dag Hans.

Jij maakt leuke uitstapjes! :thumbup:

Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 augustus 2026, 20:55:55... en deels een massieve bovenleidingsrail

IMG-20260811-WA0016.jpg   

Da's een pantograafvanger in het echt!  :lol:

Groeten,

Erik.
Hans,

Leuke en leerzame foto's! Bedankt dat je die met ons wilt delen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Wederom laat ons weer prachtige vakantiekiekjes zien Hans. :thumbup:

Groet Michel
Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 augustus 2026, 20:55:55de stationshal die zich dwars boven de sporen bevindt; ook hier weer een houten dakconstructie

IMG-20260811-WA0012.jpgIMG-20260811-WA0015.jpg
Wat een warboel :-)

Ik vind Vectron's van de DSB altijd zo mooi, zo donkerrood :favorite:
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 11 augustus 2026, 21:22:22Da's een pantograafvanger in het echt!  :lol:
Daarvoor hoef je niet zo ver weg. Op de lijn Meppel - Steenwijk even buiten Meppel heb je dat ook.
Kruising spoor met Drentse Hoofdvaart
@citaat Huh, boven de weg en de brug lijkt er geen bovenleiding te zitten. Kan aan mij liggen, maar ziet er wel raar uit :O
Adriaan,

:reactie:

Klopt, anders kan de brug niet open.
Die zou dan de bovenleiding slopen.

Henk

Schizofrenie is een ziekte, geen misdrijf

Die brug lijkt mij niet het probleem, 't is geen hefbrug maar een draaibrug, 't zal wel eerder zijn voor wat er op het water moet kunnen passeren.

Dat ook!  :thumbup:

Henk
Dit kom je bij heel veel beweegbare bruggen tegen.
Stukje bovenleidingsloos met pantovangers.

Op station Kopenhagen hoeven de pantografen niet gevangen te worden. Daar loopt de bovenleiding gewoon door, maar wel massief. Waarschijnlijk afgekeken van sommige schaduwstations hier op 't forum :o) .
Massieve bovenleiding komt in NL ook voor.
In ieder geval op de Gouwebrug bij Gouda.
Citaat van: Remco2026 op woensdag 12 augustus 2026, 15:09:21't zal wel eerder zijn voor wat er op het water moet kunnen passeren.
Klopt. Is een reliek uit de tijd dat er nog schepen met een niet-strijkbare mast door de Drentse Hoofdvaart voeren.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... groeten vanaf Møn DK
Zo, na een maandje DK weer in NL. En prettig dat de temperatuur hier inmiddels ook weer normaal is.
Eerder een paar dagen bij vrienden in Dragør geweest, een typisch geel Deens dorpje ten zuiden van Kopenhagen:
IMG-20260816-WA0004.jpgIMG-20260816-WA0006.jpg
Je hebt daar een mooi uitzicht op de Øresund-brug naar Malmö. De verbinding met Zweden bestaat uit 4km tunnel, dan een kunstmatig eiland van 4km en tot slot de imposante brug van 8km; de auto's rijden op het bovendek, de treinen eronder.
IMG-20260816-WA0005.jpg
De laatste dagen op Møn doorgebracht, een eilandje in het zuid-oosten van Denemarken bekend om zijn krijtrotsen.
IMG-20260816-WA0013.jpgIMG-20260816-WA0001.jpg
Daar een mooie wandeling gemaakt en uiteraard wat authentieke krijtrotsblokjes meegenomen om Lilleby te verfraaien.
IMG-20260820-WA0000.jpg.
Oppassen met stenen uit het buitenland mee te nemen, er hebben er daar reeds problemen mee gehad.

Dag Hans.

Wat is Denemarken mooi!  :cool:
Ambassadeur ervan zou je niet misstaan  :wink:
Alhoewel, reisleider zou ook kunnen  :lol:

Groeten en welkom terug in NL,

Erik.
Citaat van: yves op vrijdag 21 augustus 2026, 07:12:35:reactie:
Oppassen met stenen uit het buitenland mee te nemen, er hebben er daar reeds problemen mee gehad.
Dank voor de waarschuwing Yves, maar vanuit DK is dit geen issue.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 21 augustus 2026, 07:23:36Dag Hans.

Wat is Denemarken mooi!  :cool:
Ambassadeur ervan zou je niet misstaan  :wink:
Alhoewel, reisleider zou ook kunnen  :lol:

Groeten en welkom terug in NL,

Erik.
Het is niet voor niks dat we om de paar jaar een vakantie naar Denemarken plannen ;) . En met de stijgende temperaturen wordt dit steeds aantrekkelijker.
Wat leuk om je reis verslag te mogen zien, je hebt zeker en vast een schitterend vakantie gehad. Zeer leuke plaatsen en prachtige foto's

Deze bestemming staat hier hoog op de lijst, ben wel al over de brug gereden met de auto & met de trein ook. Geweldig om eens mee te maken.

Leuk souveniertje voor je lading
Hans,

Wat een mooi reisverslag.

De mooiste foto vindt ik de foto met de de kruitrotsen en de zee (de een na laatste foto).
Maar de andere foto's zijn ook mooi hoor!

Henk
Hans,

We hebben elkaar afgelost. Wij zitten nu in Denemarken voor een wedstrijd met de honden. Gelukkig ook een grote treinenwinkel op fietsafstand. Foto's later in mijn topic.

Groeten,
Wico
Citaat van: Hanzi op vrijdag 21 augustus 2026, 07:32:49Dank voor de waarschuwing Yves, maar vanuit DK is dit geen issue.
Denen zijn dus nuchtere mensen wat dat betreft.
Citaat van: Wico op vrijdag 21 augustus 2026, 10:26:51Hans,

We hebben elkaar afgelost. Wij zitten nu in Denemarken voor een wedstrijd met de honden. Gelukkig ook een grote treinenwinkel op fietsafstand. Foto's later in mijn topic.

Groeten,
Wico
grote treinenwinkel...
Ik ben in een treinenwinkeltje in Helsingør geweest; niet heel indrukwekkend. Ik begreep daar dat er in heel DK nog maar een stuk of 10 fysieke treinenwinkels zijn. Ik weet eigenlijk niet hoeveel er nog in NL zijn.

In Kolding schijnt nog wat te zitten en in Gentofte buitenwijk van Kopenhagen zit Togcenter; ziet er interessant uit met nieuw én tweedehands :favorite: .
Bij die laatste wel in de buurt geweest, maar toen hing er een caravan achter de auto en dat maakt het toch wat lastiger: je kent de buurt niet en weet niet of er een beetje te parkeren valt.

Ben benieuwd waar jij terechtkomt, en natuurlijk succes met de honden gewenst!
Hans, bedankt voor de prachtige fotoreportage van het mooie Denemarken. :thumbup:
Ben een aantal keren over de brug heen gereden met de motor en het viel mij op dat ondanks de hoge brug ik bijna geen (tegen) wind had.

@Wico, succes met de honden wedstrijden dit weekend. :thumbup:

Groet Michel

Märklin fahren-ärger sparen

Zooooooo Hans, dat waren weer heel wat fraaie vakantiekiekjes  :thumbup:
Ik heb er lekker vanuit mijn luie stoel van gesmuld  :P
Dank daarvoor !

Grtz Tony
Graag gedaan Tony, mooi dat je het waardeert en ervan genoten hebt :o) .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Unikum aus Ost-Wosakije-
Ondertussen kabbelt het normale (?) leven rustig voort in Altenstein en zo ook in Lilleby. Zal er alles mee te maken dat druktemakertje Klaus al ff niet in the picture is hier. Geen idee waar t ventje uithing tot vanmiddag :? : Hanzi Hanzi ich hab nu Unikat gevonden in Ost-Wosakije!
Hè wat? Chocowakije dacht ik, das meer iets voor Rikki en Wiske!
Nee, nee, Hanzi Ost-Wosakije is een fiktiever Nahme, niemand mag weten waar dit vandaan komt. Zwaar geheim project!
Oh :| ???
Ja Hanzi, sie dies mal an! Ein Dampfer met die Kabine am vorderseite. Gutes uitzicht un kein rauch vor der Machinist! Toll nah? Zelfs het probleem met kolenfeuer (großes Spaziergang zum Tender) ist gelöst, umbau nach Öl-feuer! Jaja, ein Supermachine!
Tja, ik weet dat er wereldwijd wat van dit soort experimentele gedrochten hebben rondgereden; dat het nooit een succes is geworden zal ik die bolle maar niet gelijk vertellen.
IMG-20261004-WA0006.jpgIMG-20261004-WA0004.jpgIMG-20261004-WA0003.jpgIMG-20261004-WA0002.jpgIMG-20261004-WA0005.jpg   

Märklin fahren-ärger sparen

Dat ziet er blitz aus, Hans  :thumbup:
Met schalthebel zelfs ! Dat levert heel wat bonuspunkte op !
Maar ja; als het uit Ost-Wosakije komt -en dus zeker uit het voormalige Getsie-Wosakije- dan is de kans groot, dat Werner von Braunkohle bis Stromkessel zich met de constructie heeft bemoeid.
En dan weet je het wel. Dat is een van de Founding Fathers van de WOSA !

Ben uiteraard benieuwd naar de rijvaardigheid van dit vehikel en zie het eventuele filmpje daarvan vol verwachting tegemoet  :P

Grtz Tony