Update....
Met dit mooie weer kun je buiten, maar ook binnen in de tuin bezig zijn ! Ik koos voor binnen
Omdat ik dit stuk van de onderbaan het meeste zie, ben ik erg blij, dat het er na 4 jaar eindelijk goed uit ziet !
Er zullen in de loop der tijd vast nog wel details en extra groen bij komen, maar het totale plaatje klopt voor mij.
De straten van de stad zelf komen pas op het aller-allerlaatste aan de beurt. Dat kan/mag nog jaren duren.
Deze banen worden door mij niet meer afgebroken, er komt er in de toekomst waarschijnlijk wel nog eentje bij.
De vorm van de banen is trouwens ook afhankelijk van de aanwezigheid EN bereikbaarheid van de ramen.
Op deze kamer moesten trouwens ook mijn vitrinekast en mijn werkblad (heerlijk aan het raam ! ) een plek vinden.
:warning:Nu nog een stukje voor wie graag leest
Mijn inzichten in de modelspoorderij zijn in de afgelopen 20 jaar een paar keer flink veranderd.
Toen ik in 1993 opnieuw begon en me meteen bij een club aansloot, moest alles steeds meer op schaal en steeds realistischer.
De locs en wagons met meer details en kort gekoppeld en ik ontdekte ook de 'echte' bomen en natuur. Er waren ook veel nieuwe materialen te krijgen en ik heb van anderen en met veel experimenteren geleerd hoe je van alles en nog wat kunt maken.
Daarna ben ik -samen met mijn vriend- naar een andere club overgestapt. Daar waren ze nog veel verder in de modelbouw, weer een nieuwe wereld ging open. We hebben banen gemaakt die op beurzen terecht kwamen en het was erg gezellig. En weer veel geleerd. Toch zijn we na enkele jaren ook bij die club weer vertrokken. De tijd die we kwijt waren aan de club, konden we ook in onze eigen banen steken. We hebben toen onze eigen, tweepersoonsclub opgericht. Mijn vriend is de voorzitter en ik ben penningmeester en de leden. In zijn garage is onze zgn clubbaan en die is groot. Een rondombaan op 2 meter hoogte met een werk/zit plateau in het midden dat automatisch zakt. (daarover later misschien meer). Daar heb ik misschien wel 1500 bomen voor gemaakt. We hebben veel plezier samen en spelen echt clubje met elkaar !
In de tussentijd las en kocht ik veel Miba's en Eisenbahnjournals en bouwde ik verschillende banen.
Maar.........
Op een gegeven moment begon ik me, vooral bij de Miba, te storen aan de - in mijn ogen- steeds verdergaande schaal- en ombouw-waanzin. Modellen worden getest en opgemeten naar schaal en dan blijkt een model 2mm te kort !
Of een realistisch treinbedrijf......dit MOEST zo en dat KON echt niet meer....je gaat toch niet zomaar wat met een trein rijden ?
En mocht al helemaal niet, dat je een trein op het station laat vertrekken en dat die daarna weer op hetzelfde station aankomt !
Terwijl, wat je ook doet (zelfs met 100 opstelsporen) je uiteindelijk toch weer de trein voorbij ziet komen , die je er zelf ooit hebt neergezet. In feite rijd je , hoe je het ook wendt of keert, altijd een rondje, of je moet bijv. 2 kopstations maken.
Ik denk nu ook , dat je eigenlijk, als je het echt realistisch wil doen, je iedere goederentrein na een ritje weer uit elkaar zou moeten trekken.....mooi niet dus, alleen als ik daar zin in heb !
Ik heb veel ervan (op de natuur na) allemaal weer losgelaten en ben weer teruggekeerd naar het ouderwetse spelen.
Niet alles moet meer perfect zijn, ik heb nog steeds geen seinen, geen bovenleiding, de spoorbomen van de overgang zijn op 'dicht' vastgeplakt, (ze waren nb electrisch!), want er komt toch steeds een trein en als ik daar zin in heb, rijdt er een F7 met een sliert Amerikaanse wagens door Duitsland. Ik ben momenteel allemaal tijdperk nu spul aan't kopen en die rijden (wel of niet kortgekoppeld) door het verkeerde tijdperk. ( in ieder geval kloppen de auto's dan niet meer) Ik geef ook geen 350 euro meer uit voor weer een soundloc, daar kan ik ook ander en meer analoog (of goedkoop digitaal zonder sound) spul voor aanschaffen. Hoe leg ik mijn vrouw uit dat een loc met wagons die voorbij komt rijden 1000 euro kost ? En hoeveel locs moet je hebben om gelukkig te zijn ? Kortom, ik probeer weer als een kind met de hobby bezig te zijn
Het bevalt me prima !!!
Wat ik wel maak, probeer ik zo goed mogelijk te doen en ik laat het ook graag -op mijn manier- hier op het forum zien.
Het voelt als een soort club en het stimuleert je om een stapje extra te maken. Het is ook erg leuk om te zien wat anderen doen en waar hun interesses liggen en dat je daarover communiceert.
Zo, even - zonder foto's- wat meer van mezelf laten zien. En mijn hart wat gelucht. Doe vooral zelf waar je plezier aan beleeft !
En dan nu de volgende pics.
Grtz Tony