Nieuws:

NU TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

Re: De baan op zolder - Berg met afneembare top....
Bedankt Leo, ik had nog niet echt gestudeerd op de seindecoders, maar dat klinkt goed! Ik heb er ook twee met gecombineerd voor- en hoofdsein, dus dat is een hoop seinbeelden per sein, wat moet ik me bij jouw decoder voorstellen? Ik zal me eens echt verdiepen in de OC32, wellicht is dat een goede optie.

Zoals beloofd, twee foto's met de top er weer op. Helemaal linksboven maak ik een tweede demontabel stuk met naaldbomen (ook op de rest van de berg komen deze bomen), zodat de aansluiting met de achterwand beter klopt. Ik kon niet hoger met de top omdat hij omhoog moet kunnen voor het eraf nemen. De tweede foto is weer een close up van de omgeving van het portaal.

Vandaag ook nog gestart met struikjes (de filterwatten - spuitlijm - vlokken - haarlak - methode), maar kwam erachter dat mijn betere helft helemaal geen haarlak gebruikt.... Dus dat moet ik morgen nog ff gaan kopen. Hebben ze dat bij de Action? Ook moet ik nog bedenken hoe ik naaldbomen ga maken, dus ook het forum en/of internet nog afstruinen.

Nu de berg aardig af komt, heb ik bij L* een berg Streckenmasten van S* besteld, zodat ik het spoor naar de wisselstraat bij het station/emplacement kan "bemasten" voordat ik de afwerking maak. Dan komt ook het baanhuisje en omgeving aan de beurt aan de voorkant van de plaat. Kortom: genoeg te doen, ik zal me niet vervelen!

150 jaar station Roosendaal

Hoi Kees,

Berg ziet er super uit. Geweldig idee met die afneembare bovenzijde.

Ik heb eerder een verslag gedaan van het maken van dennenbomen. Zie mijn website

http://rosenbahn.wordpress.com/category/scenery/bomenbouw/

Of het verslag op Wiki:

http://wiki.3rail.nl/index.php/Bomen_Maken_2

Bij de Action hebben ze prima spuitlijm. Ik gebruik nooit haarlak.

Groet, Ronald
Ey Kees,

Hij staat er top-op hoor :D :thumbup:.

Deel wel de mening van Tom dat het tunnelportaal nog wat afsteekt bij de berg, maar dit komt in de nabije toekomst vast goed.
Anderzijds kan ik makkelijk lullen. Ik heb nog geneens een berg... ;)

Gr. Joachim
Re: De baan op zolder - De eerste struiken - wat vinden we ervan?
Gisteren en vandaag de allereerste poging ooit gedaan om struiken te maken. Dus nog geen bomen, ik ga de werkwijze van Ronald gebruiken voor de dennen, bedankt Ronald daarvoor. De struiken heb ik bedacht rond en boven het tunnelportaal, de dennen op de rest van de berg. De werkwijze: een frame van binddraad voor in de tuin, plukjes filterwatten met secondelijm vast gezet op het frame. Spuitlijm er op en strooisel er overheen en daarna gefixeerd met haarlak.

Alles staat er nog los in geprikt (voordeel van hardschuim), want ik wil weten wat jullie ervan vinden. Zelf vind ik ze (wel) goed geslaagd, maar kan het beter??
Svp jullie mening!

Hallo Kees,

Je vraagt een gedacht.  Mooie poging, maar voor mij lijken de struiken te dicht. Ik zou ze veel losser maken, al kan ik niet uitleggen hoe. Ze lijken mij zo volledig gesloten en niet echt struikachtig.
Paul

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Kees, om heel eerlijk te zijn, ik vind ze een beetje te vol.
Ook bij struiken mag je wel wat door de foliage heen kunnen kijken.
Probeer het eens met ijslandsmos, beetje spuitlijm er op, even door groen strooisel halen en je hebt een mooie struik.
Wat ik zelf graag gebruik is zeeschuim, met spuitlijm en daar wat fijne turf overheen krijg je echt super mooie struiken.

Even wat voorbeelden van mijn struikgewas

(De bomen (zelf gedraaid) staan daar maar voor eventjes hoor.)

Denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
De eerste pogingen zijn altijd een goede les voor verbeteringen ;)
Hallo Kees,

Maak anders een struikjes van takjes zeemos. eerst kleuren met verf en daarna inspuiten met spuitlijm en vervolgens met een willekeurig strooisel bestrooien. Hierdoor heb je een natuurlijk geheel.

Groeten Ronald  :)
Bedankt mannen, dat is precies waar ik ook aan twijfelde, de relatieve "lompheid" van de struikjes. Het laatste zetje gaf mijn betere helft, die als eerste reactie zei: 't is net broccoli! Tja, dus zijn ze weer verwijderd en ben ik nu een tweede setje aan het maken van meerdere stammetjes van binddraad, aan elkaar geplakt met secondenlijm. Die verf ik dan bruin en maak er een met ijslands mos en een met filterwatten. Verder morgen wat meer materiaal kopen, zoals balsa rondhout, diverse diktes binddraad en op zoek naar goedkoper ijslands mos. Zeemos is volgens mij knap duur en met name geschikt voor loofbomen. Ga ook eens kijken of ik zo'n draai draad kerstboom kan maken. Wordt vervolgd....

Kees, het heet Zeeschuim en is zelf op te kweken alleen dan moet je wel een klein jaartje wachten.
De zaden 558200 Teloxys aristata kan je bestellen bij https://www.vreeken.nl/, voor ? 1,90 heb je een bak vol bomen eind augustus.
Anders kan je het ook wel kant en klaar kopen, ik dacht van Heki, rond de 18 euro een doos met 12 bomen.
Het is zeker de moeite en het geld waard en als je ziet hoeveel struiken je daar van kan maken dan valt de prijs uiteindelijk wel mee.

Dennebomen draaien gaat super snel, stukken sisal touw of hennep afknippen, even een nacht in het water laten liggen dan trekken ze recht en met bloemmistendraad een flesserager draaien en daarna de bomen in model knippen.
Lekker om grote stukken bos mee op te vullen en dan vooraan wat mooiere bomen planten.
Hoi Kees,

tof dat je de kritiek ter harte neemt en er opnieuw mee aan de slag gaat :thumbup:

Citaat van: M.user op zondag 10 november 2013, 22:49:42

Hoi Ronald,

heb hier enkele bussen staan maar deze lijm blijft plakken. Ik ben dus niet zo enthausiast :-(

Groetjes, John
Tja John, daar is dit forum voor, je kan er alleen maar beter van worden denk ik. Ik vind die lijm ook nogal plakkerig blijven, zal een duurder merk aanschaffen om te zien of dat beter gaat.

Vandaag balsa rondhout, diverse diktes draad en een spuitbusje Tamiya donker groen gekocht en begonnen met een eerste dennenboom. Ben benieuwd hoe dat gaat worden.....
Re: De baan op zolder - De eerste struiken (2e poging) - wat vinden we ervan?
In het kader van "de aanhouder wint" vandaag de tweede poging gedaan om struiken te maken. De hoogte van de struikjes is ong. 6 cm. Ik heb nu veel minder filterwatten gebruikt en deze ook eerst donkergroen gespoten. Ook heb ik nu vlokken van Busch gebruikt en geen strooisel. Ik denk dat ik nu mooiere struiken heb, die bruikbaar zijn op de baan.

Ook ben ik begonnen aan een dennenboom volgens de methode Ronald (m.user). De stam van balsahout en de zijtakken van binddraad staan nu te drogen. Op de takken komen plukjes filterwatten, die ook weer donkergroen gespoten worden. Hierop gaat dan wel strooisel, want dit moet een naaldboom worden. De hoogte van het stammetje is ong. 10 cm.

De struikjes van twee kanten in close up:

En de stam (drogend):

Ondertussen ben ik ook begonnen met de studie op de OC32 voor mijn seinen, heb al nuttige info van Ferdi gekregen. Ik denk dat ik daar een topic over open, heb na het lezen van de handleiding nog wel een aantal vragen...
  :) dat ziet er al een stuk mooier uit dan gister. Je leert snel    :-)
Maar zet er eens een preisertje naast, dan is het een grote struik.
Toch kan dit prima.
:thumbup:

Dirk-Jan
Klopt amice, daarom ben ik nu aan het brainstormen over IJslands mos zonder stammetjes (maar met strooisel) als lage(re) struikjes.... Ik voel dat het best wel eens goed zou kunnen komen!  :)
Kees, de aanhouder wint! Je bent op de goede weg :thumbup:

Gr.Wim

Citaat van: Tilly op dinsdag 12 november 2013, 16:13:55
Hoi Kees,

tof dat je de kritiek ter harte neemt en er opnieuw mee aan de slag gaat :thumbup:

Citaat van: M.user op zondag 10 november 2013, 22:49:42

John ik neem altijd Bison spuitlijm mee van mijn werk en dat is perfect. Tot ik een keer thuis misgreep en door wilde gaan. Ben naar de Action gereden en een bus gehaald om uit te proberen. Was sceptisch omdat het een stuk goedkoper is. Toch viel me het resultaat niet echt tegen. Belangrijk is om niet te dik in te spuiten.

Goret, Ronald

Hoi Ronald,

heb hier enkele bussen staan maar deze lijm blijft plakken. Ik ben dus niet zo enthausiast :-(

Groetjes, John
Dit komt inderdaad goed Kees. Schitterend
Paul
Kees wat belangrijk is met aanbrengen van de filterwatten is dat je het flink uit elkaar trekt zodat het erg dun is. Vervolgens kn je het in smalle strookjes die je ook weer wat uit elkaar trekt en dan op de draad aanbrengen. Je moet er echt nog dwars doorheen kijken. De open structuur blijft belangrijk.

Wat je ook eigenlijk nog zou moeten doen is bij de loofbomen de bedrade stam afwerken zodat je het draad en zeker de draaiing niet meer kan zien.

Kost wel wat tijd hoor, maar ik ben vaak een dag bezig met een stuk of zes bomen.
Geduld loont echt  ;)

Groet, Ronald
Bedankt heren voor de ondersteunende woorden! Ronald, bedankt voor de tips, de stammetjes staan inderdaad al voor afwerking/detaillering op het aktielijstje. Ik ga op deze weg verder, doe er ook de IJslands mos "aanpak" bij en zal laten zien hoe de dennenboom er uit gaat zien. (Ik moet uitkijken anders ga ik die scenery nog leuk vinden ook.... 8o)
Re: De baan op zolder - De eerste dennenboom!
Vandaag de eerste dennenboom afgemaakt en op de baan geplaatst. Mijn betere helft en mijn zoon zeiden allebei, onafhankelijk van elkaar "dennenboom" toen ik vroeg of ze een idee hadden wat dit moest voorstellen - dus ik ben zo vrij aan te nemen dat mijn bouwsel daar inderdaad op lijkt. Ik heb de methode gebruikt zoals hier door Ronald (M.User) wordt uitgelegd. ik denk er toch snel 50 à 60 nodig te hebben, dus ik ben wel ff bezig!

Kees, je bent op de goede weg maar ik denk toch dat je een anders soort strooisel moet gaan gebruiken want deze zit ook wel erg vol.
Bomen hebben niet zo'n dichte foliage, je kan er meestal aardig doorheen kijken.

Als je dit soort bomen gaat maken dan zou ik die eigenlijk van sisal en bloemsistendraad maken.
Voor grote aantallen werkt dat wel wat lekkerder.

Kees deze boom ziet er best leuk uit, maar wat Tom zegt klopt wel je gebruikt teveel strooisel.
Beter is om een fijner strooisel te gebruiken. Probeer ook eens een boom met grasvezels, zodat je naalden na kunt bootsen.

Succes.

Groet, Ronald
 :) Ik gebruik voor het aanbrengen van de "dennenaalden"  een donkergroene gras soort van Noch. Het zijn hele fijne sprietjes, dus ideaal om dennenaalden na te bootsen. Ik weet het nummer nu effe niet, zoek het vanavond op en dan meld ik het hier. (zit nu op mijn werk)
De boom dit je gemaakt hebt, ziet er goed uit, maar doet mij wat kleur betreft niet direct denken aan een denneboom.
Het model van de boom is wel goed.  :thumbup:

Dirk-Jan
mannen bedankt. Het is een leerproces zullen we maar zeggen.... Naast de aanhouder wint nu dus ook het principe "less is more" toepassen bij de volgende poging. Ik zal "dennenboom 01" eens snoeien om te zien hoe het er dan uitziet; wordt vervolgd!!
 :) Hoi Kees, hier nog het nummer van het gras wat goed kan dienen als dennennaaldjes; NOCH 50200.
Maar, vergeet niet, dit is maar een mening van mij, geen geschreven wet. O:-D
Op de foto is niet goed te zien dat het heel fijn spul is, maar ja, kijk bij gelegenheid maar eens in de treinenwinkel of beurs.
Suc6 verder met de bomenbouw.

Dirk-Jan
Bedankt Dirk-Jan. Ik ben nu aan het studeren hoe de diverse naaldbomen in EU (meer specifiek CH) eruit zien. Het blijkt dat het nogal uitmaakt wat de standplaats is, de begrazing, de licht concurrentie van andere bomen etc. etc. Kortom, ik ben nu aan het bepalen wat die invloeden op mijn bergje zouden kunnen zijn om zo te bepalen hoe mijn boompjes er natuurlijk uitzien. Het worden hoofdzakelijk Pinus Sylvestris (grove den) en Corsicaanse en Zwarte dennen, met een aantal fijnsparren. Nu nog zorgen dat ze er op lijken...... Ik ga een begroeiing maken gebaseerd op hoogte en forse concurrentie (dus hogere bomen met relatief weinig naalden). Solitair enkele fijnsparren in hun typische natuurlijke vorm. Ook hier en daar wat bosbouw effecten, zoals stronken en kale plekken met zaailingen. Ik krijg er helemaal zin in!!

Kees, ik zou ook zorgen voor wat kleinere bomen want hoe hoger ze op de berg staan hoe kleiner ze moeten zijn voor de diepte werking en aansluiting bij de achterwand.
Ja bomen maken is een kunst apart maar als je éénmaal de slag te pakken hebt dan maakt het de boel wel af.
Re: De baan op zolder - het eerste hoekje scenery (met bomen...)
Tijd voor een tussenstand bij het inrichten van het eerste stukje landschap. Inmiddels een aantal bomen gemaakt (ook een paar afgekeurd). Nagedacht hoe het plateautje er uit moet komen te zien. Ik heb gekozen voor het volgende idee, waarbij alles nog los ligt, zodat ik er nog even over kan nadenken. Wat vinden jullie? Ik ben sowieso van plan nog enkele details toe te voegen, zoals enkele hoge graspollen tussen de dennen, en wat weatheren hier en daar, met name op de opgeslagen stammetjes (beetje vuil en mos op de stammetjes):

En een plaatje van boven af:

Het is wel een leuke sfeer maar om eerlijk te zijn over de bomen, dat kan beter.
De foliage is nog steeds te dicht, bomen daar kan je doorheen kijken.
Vandaag in Zutphen stonden Jaap en Jarno Vriend met eigen gemaakte bomen.
Ik denk dat je daar eens goed naar moet kijken hoe deze gemaakt zijn, mooie bomen met een luchtige foliage.
Jammer genoeg is de foto niet ei-scherp maar je ziet er toch wel op dat je er wat doorheen kan kijken.

Rondom de bomen is de grond ook meestal wat bruin, bosachtig of groeit er wild gras om de stam.

Wat ook heel goed bruikbaar is, ben ik zelf nu wat mee aan het experimenteren is het loof van miniNatur.

Hallo  Kees,

De scene is gewoon schitterend, maar zoals Tom ook zegt de bomen zijn minder geslaagd.  Wat niet wil zeggen dat ik het beter kan.  Dat filigraan maken schijnt niet zo makkelijk te zijn.  Maar in elk geval proficiat.

Paul
Tjonge jonge, wat een kritisch publiek... :D Maar niet geschroomd, de aanhouder wint en mijn volgende idee voor het bladerdek (foliage...) borrelt al in mijn brein. Vanavond de volgende poging(en), want ik heb meerdere ideeën. Vooralsnog ga ik uit van complete eigenbouw zonder zeeschuim, omdat ik dat gewoon leuk vind.
Kees

We zijn ook al aan het proberen geweest en het is niet makkelijk.Wat je wel kan doen is deze "mislukte" bomen in de achtergrond gebruiken.Dan zal het niet zo opvallen denken we.

We zijn benieuwd naar de volgende ronde  ;)

Harald & Alex
Nou, misschien zijn de bomen het nog niet helemaal, maar het geheel oogt al wel erg mooi. :thumbup:
De kleuren zijn erg realistisch.  B)
Nil volentibus arduum.

Dirk-Jan

(Vert. Niets is onmogelijk voor hen die willen)
Hoi Kees, Ik wou even zeggen dat ik jou bomen prachtig vind. Past ook goed bij jou berg, die vervolgens weer mooi aansluiting vind met jou achtergrond, kortom: complimenten voor een schitterend stukje natuur!
Groet Arend.
Bedankt voor de reacties, een kort verslag van de "volgende ronde":
tot nu toe maakte ik de bomen met filterwatten en micro vlokken als bladerdek. Vandaag ben ik aan het experimenteren geweest met kokosvezel en strooisel van Busch, dat ik in de koffiemolen gemalen heb om zeer kleine stukjes te krijgen. Dat is aardig gelukt. De kokosvezel met het strooisel levert veel opener bomen op. Maar ik moet nog een manier verzinnen om de vezeltjes wat makkelijker op de binddraad takjes te krijgen.... De volgende poging zal een boompje zijn met balsahout stam en saté prikkers (stukjes) en kokosvezel als takken. Ook voor morgen avond gepland is sisal vezels gebruiken ipv kokos en een draaiboom met kokos/sisal maken

De plaatjes:

En Dirk-Jan: Possunt, quia posse videntur!

Volgens mij ben je nu op de goeie weg, de aanhouder wint.
Ik heb wel respect voor al je pogingen hoor. :thumbup:
Zelf had ik het allang op zij gelegd om er over een poosje dan weer aan te beginnen.
Chapeau, hoedje af.
Paul
Ziet er super uit.

Gr henk
Hoi Kees,

knap wat je allemaal aan het maken bent :thumbup:

De kleur van de laatste bomen vind ik wel wat aan de lichte kant maar ga zo door, kunnen we veel van leren.

Groetjes, John
Kees.

Kijk hier eens.Dan kan je van de meester leren  ;)

http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=18449

Harald & Alex
Hallo Harald en Kees,

Bedankt voor deze link.  Schitterend uitgelegd

Paul

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Het begint al ergens op te lijken Kees  :D
De aanhouder wint. Net als Paul ben ik een stuurlui van de wal  :D
Moet het zelf eerst nog maar eens bewijzen .....
Ben benieuwd naar het volgende resultaat...
Bedankt voor de reacties. Harald en Alex, dank voor de link, dat smaakt naar de volgende ronde!
Dus mijn vrije ochtend gebruikt om deze methode te proberen op een grove den met gebogen stam, zoals je ze vaak ziet als ze solitair staan Ik heb gebruik gemaakt van 3mm draad voor de kern van de boom, onderaan 1,2mm voor de takken en stam en bovenaan 0,7mm. Voor de bast heb ik gemalen boomschors (in de koffiemolen) gebruikt (als je boomschors moet maken, kun je daar niet fout mee gaan....) Onverdunde houtlijm als plak gebruikt. Nu drogen en vanavond het bladerdek met filterwatten en gemalen donkergroen strooisel. Ik ben benieuwd...

Ik moet wel zeggen dat het boompje er in het echt wat beter uitziet dan op de foto's.....

Het "draadmodel":

en met de bast afwerking:

Je basis is mooi Kees....
Zal het onthouden voor als ik aan de gang ga  :D
Heb echter nogal wat bomen liggen van aanschaffen uit het verleden.
Pinus Sylvestris:

De stam geverfd en de naalden aangebracht met verdunde houtlijm op filterwatten, dat staat nu te drogen. Hier en daar nog wat bijwerken, maar ik ben er best trots op.....

Ik had hem al gelijk herkend, toen ik de foto zag dacht ik al, hé dat lijkt wel de Pinus Sylvestris.

Grappie, maar dit gaat wel veel belovend worden Kees, al doende wordt men wijzer en de bomen mooier.
Hiermee kan je voor de dag komen, mooie foliage, niet te vol maar ook niet te dun.

Ik wordt hier wel een beetje blij van :D
Kees,
je hebt een fraaie grove den vervaardigd. :thumbup: Compliment :important:

Ziet er goed uit Kees, een hele mooie Pinus  :D
 :)  :thumbup: Nou Kees, ik ben geen boswachter of bioloog, maar deze kan helemaal door voor een echte!
Dit is een hele mooie Pinus Dinges.
Zo zie je maar, in enkele pogingen van prutser ( :-)) naar Profi boomoloog.

Dirk-Jan

Niet verkeerd Kees. Pas maar op je gaat het echt leuk vinden.   :thumbup:

Groet, Ronald