Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS3 update)

Gestart door RMW zondag 19 september 2010, 14:05:24

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Nieuwe decodergeneratie)
Nieuwe decodergeneratie

In de herfstnieuwigheden-brochure van 2015 (klik) kondigt Märklin een volledig nieuwe decodergeneratie aan, inclusief een nieuwe USB-programmer. De nieuwe decoders zijn geschikt voor de formaten FX, MFX en DCC, zijn voorbereid voor 32 locfuncties, hebben een geheugen dat 4x groter is dan bij de vorige generatie en zorgen voor betere rijeigenschappen door de 4096 interne rijtrappen. Programmeren gaat eenvoudig via de nieuwe programmer 60971 en de gratis Märklin Decoder Tool (mDT) voor de computer. De mSD (Sounddecoder) is ook geschikt om zelfopgenomen geluiden af te spelen.

Meer informatie:

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=l-xU2_P4MGU


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Nieuw: Märklin AR-app

In de herfstnieuwigheden-brochure van 2015 maakt Märklin voor het eerst gebruik van Augmented Reality-technologie. Door gebruik te maken van de Märklin AR-app, gratis verkrijgbaar in de Google Playstore (Android) of App-Store (Apple), komt de brochure tot leven. Zo kan men alvast alle functies van de nieuwe Discowagen uitproberen en het model van alle kanten bekijken. De AR-app werkt op alle pagina's met het mAR-logo.

Let op: voor een storingsvrije werking kan men de gewenste pagina's het beste uitprinten.

Voorbeeld van het gebruik van de Märklin AR-app (© Stummiforum, door 'rmayergfx'):

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Zojuist de app uitgeprobeerd, met een glimlach op mijn gezicht...
het is een leuk idee, alleen vraag ik me af, kan het niet net zo goed in een digitale folder....


Het werkt redelijk, alhoewel het wel even oefenen is om bijv. de discowagen goed in beeld te krijgen.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Dat is wel leuk dat ze nieuwe decoders op de markt brengen.
Als ze beter zijn dan de huidige, en dat zijn ze als je de folder leest :D, dan ben ik erg benieuwd.

Want prijstechnisch zijn ze een stuk scherper dan esu.
En dan bedoel ik niet de adviesprijs, maar de beursprijs :).

Groeten Sander
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
...ik vind het ook erg spannend allemaal... B) :D
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Voordeel is dat voor de nieuwe decoders je dus geen CS2, of sound programmer meer nodig hebt, om nieuwe sounds te laden.
Het kan direct op de speciale USB stick met decoder "Schnittstelle".
Mij benieuwen wat de prijs van deze nieuwe decoder zal zijn.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Met geluid: 99,99 en zonder geluid: 39,99

Gr.  Charlie
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Dank je Charlie, ik had zelf nog niet eens de prijs opgezocht.

Wat me wel een aardige feature lijkt is dat de decoder zichzelf automatisch op de motor kalibreert.
Geen gedoe dus meer met CV's om de motor in te stellen.
Hopelijk werkt deze beter als de ESU kalibratie methode met f1.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Hoi Kappa,

Wat denk jezelf?
Denk maar aan de tijd dat die Esu decoders uitkwamen.....en dat is toch echt al een tijdje geleden.
In de electronicawereld is dat een eeuw geleden, dus verwachten dat de Märklin decoder die nog uit moet komen beter zal zijn dan de oude vertrouwde Esu decoder is een verwachting die kant nog wal raakt.

De decoders komen niet uit dezelfde tijd en zijn ook niet samen op de markt gebracht, dus door het tijdsverschil en een andere structuur van de decoder kan er wel verbetering inzitten.
Maar of dat ook zo is, zal de praktijk uitwijzen ;)

Wat wel fijn aan de nieuwe decoders is, is het feit dat je inderdaad zonder tussenkomst van een CS 2, en via een losse USB de decoders kan programmeren, en van geluiden voorzien.
Op zich is dat al een verbetering, want Märklin had zoiets nog niet eerder, en ja ook hier vergelijken met Esu is niet relevant :P

En alles wat je hoort in de filmpjes ervan komt van Märklin zelf af, en ja die prijzen zichzelf echt niet het dal in ;)
Wat ik eigenlijk hoop, is het feit dat de decoders elke motor aan kunnen sturen, dus dat het niet uitmaakt waar je hem inbouwt.
Of ze ook daarmee zover gekomen zijn, zal de tijd ons kunnen leren :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Ben wel onder de indruk hoe de decoders nu geprogrammeerd kunnen worden.

Losse USB, had het niet beter kunnen bedenken. We gaan het meemaken en op de beurs zoeken wat we echt kwijt zijn aan een decoder.

Wordt vast en zeker vervolgd.

Gr. Fred.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Bij Meise's Mobacenter zijn de prijzen al 10 % lager...
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Citaat van: Marklindak op woensdag 26 augustus 2015, 21:29:24
Ben wel onder de indruk hoe de decoders nu geprogrammeerd kunnen worden.

Losse USB, had het niet beter kunnen bedenken. We gaan het meemaken en op de beurs zoeken wat we echt kwijt zijn aan een decoder.

Lekker handig als ze in je lok zitten... kan je de lok slopen wil je je decoder opnieuw programmeren of iets moet wijzigen.....  :(  :( Dus echt handig kan ik het nog niet vinden. Dan liever een oplossing als Sprog, Esu of Zimo, een losse programmer... Gewoon lekker op een teststuk of testbaan de lok uitlezen, programmeren en testrijden. Dan kan je meteen resultaat zien van het programmeerwerk. Maar iedereen zijn keuze  :D

Groet Ronald.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
 :thumbup:  :D
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Citaat van: ronaldk op donderdag 27 augustus 2015, 19:22:38
Lekker handig als ze in je lok zitten... kan je de lok slopen wil je je decoder opnieuw programmeren of iets moet wijzigen.....  :(  :( Dus echt handig kan ik het nog niet vinden. Dan liever een oplossing als Sprog, Esu of Zimo, een losse programmer... Gewoon lekker op een teststuk of testbaan de lok uitlezen, programmeren en testrijden. Dan kan je meteen resultaat zien van het programmeerwerk. Maar iedereen zijn keuze  :D
Ronald, dat is met de huidige mSd ook mogelijk, dus ik verwacht dat dit zo zal blijven. :D
Ik denk dat er vooral winst wordt gehaald uit de laden van een andere soundfile.
Dat duurde voorheen een half uur, met de CS2 en met de sound programmer ongeveer 5 a 10 minuten.
En (als het goed werkt) zal de nieuwe mSd zich automatisch op de motor kalibreren, dus is (hopelijk) ook verleden tijd.
We zullen het zien, de tijd zal het leren... ;)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Mwha ik geloof niet in automatisch kalibreren. Eerst zien dan geloven.

Geef maar 10 keer kalibreren met dezelfde resultaten. Maximaal 10% afwijking.

No way dat dit lukt. Overgins loopt de elektronica techniek van decoders gigantisch achter op wat men modern kan noemen. De meeste chips die men gebruikt en toepast zijn al jaren oud.....
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Hallo Kappa / Ad,

Citaat van: Kappa op donderdag 27 augustus 2015, 20:21:30
Ronald, dat is met de huidige mSd ook mogelijk, dus ik verwacht dat dit zo zal blijven.

Msd is toch een decoder en niet de programmer 60801 ? Of wel? Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.... Ik heb het over die nieuwe USB-dongel programmer en niet over de de decoder zelf... f

Citaat van: Kappa op donderdag 27 augustus 2015, 20:21:30
Dat duurde voorheen een half uur, met de CS2 en met de sound programmer ongeveer 5 a 10 minuten.

Dure oplossing voor even wachten totdat iets in een decoder geladen is ;) Vooral als je daarna er niets meer mee doet omdat het geluid al ingeladen is. Dat het ding nu nog voor maar 1 type (lees nieuwste generatie) decoder geschikt is. Dat maakt dat je je moet afvragen of je zoveel nieuwe generatie decoders gaat aanschaffen dat je het ding nodig hebt. Dan is een algemenere programmer die ook met de oudere generatie en andere merken overweg kan toch iets handiger  ;)

Groet Ronald.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Leuk om dit allemaal te lezen.

Ik denk dat we straks moeten kijken hoe het werkt in de praktijk.
Het is net zoals men hier al aangaf , de informatie komt maar van 1 zijde.
Dus moet je straks als alles leverbaar is , er mee gaan spelen.
En dan kunnen we pas zien of het een suc6 is.

Aan speculaties en aannames heeft men immers toch niet veel.
Als ESU fan ben ik hier zeker wel benieuwd na.

En zeker als men daarna nog is zou besluiten om zelf je decoder te mogen kiezen bij de aanschaf van een loc , Dat zou helemaal een feest wezen...... :D (denk alleen dat we dat niet mee mogen maken).

Mvg: Alex
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Tja modern of niet, dat is meteen ook het verschil tussen duur en goedkoper ;)
Als je echt moderne chips wilt.......koop dan liever een mobieltje dan wordt je op je wenken bedient, en wel een recentelijke.

Voor decoders kijken ze naar een betaalbare oplossing, immers om de zaak betaalbaar te houden zullen ze wel moeten.
Nu zijn er wel wat ontwikkelingen die de aandacht trekken, maar natuurlijk eerst zien dan geloven.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Ronald, ik haal niets door elkaar hoor. ;)
Jij schrijft namelijk:
Citaat van: ronaldk op donderdag 27 augustus 2015, 19:22:38
Lekker handig als ze in je lok zitten... kan je de lok slopen wil je je decoder opnieuw programmeren of iets moet wijzigen.....
Daar heb je het toch duidelijk over de decoder en omdat je de huidige mSd ook rijdend kan instellen, schreef ik:
Citaat van: Kappa op donderdag 27 augustus 2015, 20:21:30
Ronald, dat is met de huidige mSd ook mogelijk, dus ik verwacht dat dit zo zal blijven.
En ik denk dat de USB eerder een extra mogelijkheid is om de mSd3 decoders te programmeren.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-update 4.0.1 / AR-app / nieuwe decoders)
Ook in de nieuwe Märklin Magazine wordt van de MAR (Märklin Augmented Reality) weergave gebruik gemaakt.
De APP werkt echter niet bij mij. Ik heb een Iphone 4S met IOS 9.02.
De App geeft na opstarten een grijs scherm en geeft als foutmelding aan dat de camera gekoppeld moet zijn voor deze App.
Deze is echter gekoppeld en mag gebruikt worden door de App.

Zijn er iphone gebruikers waar het wel werkt?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / Aankondiging CS3)
UPDATE 4.1.0

CS2-update 4.1.0 (3) is al sinds september 2015 uit, maar hij stond nog niet in dit topic. Voor de volledigheid voeg ik hem alsnog toe.

Een volledig overzicht van de belangrijkste berichten in dit topic vinden jullie in de inhoudsopgave op pagina 1.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
CS3 & CS3-PLUS

Märklin zal dit jaar een nieuw Central Station gaan aankondigen. De volgende specificaties zijn tot nu toe bekend:

  • Märklin 60216 - Central Station CS3-PLUS (? 799)
  • Märklin 60226 - Central Station CS3 (? 649)

Meer info volgt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
De 60215 CS2 is met een UVP van EUR 849,- 50 euro duurder dan de aangekondigde CS3 plus, en de "standaard" CS3 (60226) is zelfs 200 euro goedkoper dan de 60215 nu.

Wauw, dat verwacht je niet....  8o
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
Maikel, eigenlijk is er nog niks dus bekend qua specificaties. Alleen het veronderstelde artikelnummer en prijs is bekend.  ;)

Groeten,
Herman
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
Citaat van: Herman05 op donderdag 07 januari 2016, 14:49:51
Alleen het veronderstelde artikelnummer en prijs is bekend.  ;)

Deze artikelnummers komen rechtstreeks uit de Märklin Online Shop. Ze zijn alleen plotseling uit de Shop verwijderd. Kennelijk had een medewerker van Märklin de informatie over het CS3 dus iets te vroeg op de site geplaatst >:-D.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
Nieuwe form van teasen ?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
Het gebeurt wel vaker dat er nieuwe producten worden geplaats op de sites van fabrikanten door communicatie fouten(of een slimme marketing actie)
maar waarom er dan gelijk een re mail achter aan moet sommige mensen hebben soms gewoon insider informatie!
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
 @citaat gewoon een foutje van een winkel die via de NieuwsBriefService van ons forum zijn nieuwsbrief verspreid. Niets meer en niets minder.

Groeten,
Herman
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
Citaat van: ketelbinkie op donderdag 07 januari 2016, 14:45:29
De 60215 CS2 is met een UVP van EUR 849,- 50 euro duurder dan de aangekondigde CS3 plus, en de "standaard" CS3 (60226) is zelfs 200 euro goedkoper dan de 60215 nu.

Wauw, dat verwacht je niet....  8o

Nieuwe ontwikkelingen in electronica kunnen ook goedkoper worden. Gebeurd vaker.  ;)

Als ik denk dat ik ooit voor een harddisk van 80MB 500 gulden betaalde. Moet je eens kijken wat je nu voor minder krijgt.  >:-D
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.0 / CS3)
Denken eerder dat de prijs lager is omdat ander het prijs verschil met ESU en anders controller aanbieder te groot word!
Ben eerder benieuwd  naar de specs!
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
UPDATE 4.1.2

CS2-update 4.1.2 (3) is online. Hij is te downloaden via de netwerk update-functie in het CS2. Het Central Station dient hierbij uiteraard met het internet verbonden te zijn. Het is een vrij zware update waarbij enkele bugs worden verholpen. Daarnaast zijn er enkele toevoegingen voor MFX+ rijders, waaronder een cabine voor de Goliath-kraan en een scherm waarin men nu bij het eerste aanmelden van een MFX+ locomotief kan aangeven of men gebruik wil maken van de "Standardmodus" of de "Halb-Profi-Modus" (zie hieronder):

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Die gaan we maar s binnenhalen dan  :thumbup:
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Pracht van een update.  :thumbdown: Mijn keyboard werkt na de update ineens niet meer. >:-D Kan geen enkel magnetisch artikel meer schakelen. Ervaren jullie dat ook ? Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Sorry, had net alles weer losgehaald, dus dat kan ik niet direct voor je checken. Anyone else?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Ik heb het geprobeerd, de keyboards werken nog net zoals eerst. Wel heb ik het idee dat ik twee Memory items kwijt ben. Buiten dat heb ik geen gekke dingen gemerkt.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Citaat van: KeyWest op zaterdag 28 mei 2016, 14:56:39
Pracht van een update.  :thumbdown: Mijn keyboard werkt na de update ineens niet meer. >:-D Kan geen enkel magnetisch artikel meer schakelen. Ervaren jullie dat ook ? Mvg.

Tip: voer de update nogmaals uit, start het CS daarna (als de update geheel klaar is) handmatig opnieuw op en kijk of het probleem met het keyboard dan is opgelost.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Bedankt Maikel voor de tip  :thumbup:, maar heb het zelfs verschillende malen geprobeerd en het helpt niet. Als ik op een icoontje klik komt er een blauwe omkadering dat dan onmiddellijk terug verdwijnt maar voorts niets. Het aangeklikte icoontje wordt niet actief en het oorspronkelijk icoontje blijft zoals het was. In de layout idem probleem. Als ik op een wissel of sein klik gebeurt er niets. Restore van de backup help ook niet. Ik zou de vorige release moeten kunnen terugzetten. Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Dan kunnen we nog het volgende proberen:

  • Alle kabels losmaken behalve de stroomtoevoer en de internetkabel (ofwel: geen contact met de baan) en vervolgens de update opnieuw uitvoeren en het CS handmatig herstarten.
  • Als dat ook niet helpt, probeer dan eens een nieuw fictief magneet artikel aan te maken. Sla deze gegevens op, herstart het CS en probeer opnieuw of het werkt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Allemaal al geprobeerd Maikel maar niets help. Ben voor het ogenblik screenshots aan het nemen om ze door te sturen naar *M. Het moet een bug of iets anders zijn want alle problemen zijn begonnen onmiddellijk na de update. Ik denk en ik vrees dat het een geheugen probleem zal worden. Men voegt steeds maar nieuwe zaken toe (mfx+, Goliath-kraan enz.),  maar dit heeft ook zijn grenzen.  :thumbdown: Misschien is dat de reden waarom CS3 in het leven is geroepen. Bedankt voor het mee denken.  :thumbup: Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Uiteraard kan het met het geheugen te maken hebben, maar dan lijkt het wel een exemplarisch probleem te zijn. We beschikken hier over een 60213, 60214 en een 60215. Op alle apparaten werkt de update voortreffelijk.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
CS2 of de dreiging die boven ieders hoofd hangt die één CS2 bezit.

Ik heb dus prijs, en zal mijn CS2 vaarwel moeten zeggen alhoewel hij technisch nog volledig in orde is en pikfijn onderhouden maar het geheugen is te klein geworden en na iedere update wordt dat geheugen opgesoupeerd alsof het niets is. Na de laatste update 4.1.2 (3) vertikte mijn CS2 om nog langer magnetische artikelen te schakelen. Ook de layout gaf de geest. De enige remedie was alles verwijderen, layout, keyboard, memory, control enz.  maar wat ben je dan met een afgeslankte CS2 ?
Mijn CS2 start nog op en het programma draait, maar een nieuw lok of enkele magnetisch artikelen toevoegen, laat staan schakelen, gaat niet meer want er is gewoon geen plaats meer (geheugen) en bedenk dat er niet zo heel veel op stond. Vol is vol. Het programma heeft heel het geheugen opgeslokt. mfx+ is mooi maar het vreet enorm veel geheugen en al die nieuwe functies zoals achtergronden, geluiden en icoontjes knagen ook aan dat geheugen ook al gebruik je het niet. Conclusie: op termijn zal je enkel nog updates kunnen uitvoeren maar rijden zal er niet meer bij zijn. Probleem is ook dat ik niet kan terugkeren naar een vorige versie. Bij iedere update wordt de laatste versie overschreven door een nieuwe versie. De enige oplossing is dat men selectief kan kiezen welke functies men wenst en welke niet om alzo geheugen uit te sparen, maar zo ver zijn ze nog niet bij M*. 
Het is alles of niets en voor mij is dit alles op niets uitgedraaid.
De enige functie die ik nog kan bedenken voor mijn CS2 is als kerstboomverlichting.
In ieder geval is het een ingenieus plan van M* om op termijn alle CS2's onbruikbaar te maken. En nu de moraal: "Bedenk vóór iedere update dat dit wel eens je laatste update zou kunnen zijn." Amen, R.I.P.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Dat lijkt me stug...
Waarom zou er bij ons wel geheugen vrij zijn en bij jou niet...
Ik geloof dat dit een beetje kort door de bocht is.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Heb je al de screenshots naar Marklin gezonden? En wat zeggen zij over dit probleem? Persoonlijk lijkt het me sterk dat het geheugen van jou apparaat vol is en bij RMW met drie versies niet. Wellicht is het geheugen defect en moet dit vervangen worden om de cs2 weer aan de praat te krijgen. Bij de pc ook wel een keer gehad dat de boel niet meer werkte vanwege te weinig geheugen, dus zou niet weten waarom dat niet bij een cs2 kan gebeuren.

Groeten,
Herman
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Heb je ooit een back-up gemaakt op een USB van al je CS2-bestanden? Zo ja, dan wil ik je nog verzoeken het volgende uit te testen: ga terug naar de fabrieksinstellingen (volledige reset), voer daarna nogmaals de update uit en plaats na het handmatig opnieuw opstarten van het CS2 de bestanden terug vanaf de USB-stick.

Sowieso wil ik iedereen adviseren van tijd tot tijd een USB back-up te maken van alle bestanden. Net als bij een computer kan er ook bij een CS2 altijd iets fout gaan.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Michael, bedankt voor je tips  :thumbup: maar backups heb ik in overvloed, maar bij mij werkt het gewoon niet.
Vreemd is dat nadat ik alles verwijder mijn magnetische artikelen wel werken, maar van zodra ik de laatste backup terugzet, de miserie terug begint.  In ieder geval wordt er bij de restore, versie 4.1.0  niet terug gezet, versie 4.1.2 (3) blijft staan.
Ik wil jouw suggestie om een volledige reset te doen op de CS2 nog een kans geven maar:
- Hoe doe je een fabrieksinstellingen (volledige reset) op de CS2 ?
- Ik zal dan ook alle updates moeten downloaden op een USB stick en één voor één opstarten tot 3.6.0 en vanaf 3.7.0 vanaf het net of heb jij een ander voorstel ? Mvg.

Herman: Volledige stilte langs de kant van M*. Ofwel hebben ze het nu zo drukt met vorige reacties dat ik aan het staartje bengel. Wie zal het weten.
Spijtig genoeg is er in het configuratiescherm/info nergens aangegeven in hoeverre het geheugen in gebruik is. 
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Citaat van: KeyWest op dinsdag 31 mei 2016, 19:38:10
- Hoe doe je een fabrieksinstellingen (volledige reset) op de CS2 ?
- Ik zal dan ook alle updates moeten downloaden op een USB stick en één voor één opstarten tot 3.6.0 en vanaf 3.7.0 vanaf het net of heb jij een ander voorstel ?

Mijn CS2 staat op dit moment niet aan, maar volgens mij zit er een "Reset-functie" in het interne back up-menu van het CS2. Zou je daar eens kunnen kijken?

Volgens mij kun je na een volledige reset direct met de netwerk update-functie van het CS2 starten. Ik denk alleen dat je het CS2 meerdere keren opnieuw zult moeten opstarten en dat je het update-proces meerdere keren zult moeten uitvoeren. Blijf in ieder geval updaten totdat er geen updates meer zijn. Dit kan wel eens aardig wat tijd in beslag nemen  ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Ik heb nog even in de online CS2-handleiding gekeken (pagina 63 van de Duitstalige handleiding). Voor een fabrieksreset ga je naar "Setup", vervolgens naar "wiederherstellen" en dan kies je voor "Reset_Maerklin.tgz".


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Maikel,
Heb gedaan wat je hebt gezegd.
Stap 1)  Backup gemaakt op een USB stick "Backup 31/05/2016".
             "Setup", dan "wiederherstellen", dan "Reset_Maerklin.tgz".
             Resultaat:   In de tab control 5 nieuwe loks.
                      In de tab keyboard 4 magnetische artikelen.
                      In de tab Layout ""Bahnhof Süd"
                                De reset lijkt mij ok.  :o)
                                Maar: Setup/Versie: nog altijd 4.1.2 (3)  :help:

Stap 2) Update/internet
           Resultaat: Update informatie wordt opgehaald. Succes  :thumbup:
      Start.
      Herstarten.
      Setup/Versie: 4.1.2 (3).
      Keyboard: Ik kan magnetische artikelen schakelen.  :thumbup:
      Layout: Ik kan magnetische artikelen schakelen.  :thumbup:

Stap 3) Restore USB van mijn backup "Backup 31/05/2016".
            Resultaat: De CS2 wordt herstart.   
                  Tab control al mijn loks terug gevonden.  :thumbup:
                  Tab keyboard, magnetische artikelen werken niet meer !  :thumbdown:
                  Tab Layout,  magnetische artikelen werken niet meer!  :thumbdown:

Miserie, we staan even ver als vroeger.  :-( :-( :-( :-(

Ik ga slapen. Wel te rusten iedereen en bedankt voor het meedenken. Mvg.

P.s. Conclusie: Een reset ("Reset_Maerklin.tgz".) zet niet de fabrieksinstellingen (lees release) terug op het ogenblik van aankoop maar is een prédefined configuratie van instellingen. 
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Dan zit er mogelijk een fout in de back-up. Het CS2 lijkt mij correct te werken, gezien het feit dat de magneet artikelen na het resetten van het CS2 (met nog altijd update 4.1.2) wel werkten. Heb jij toevallig ook nog een oudere back-up (van vóór de update)? Zo ja, voer dan nogmaals de reset uit en plaats de oudere back-up terug.

Mocht dat ook niet werken, dan kun je nog proberen na een reset de magneet artikelen weer handmatig in te voeren. Dit kost veel tijd, maar is wel het proberen waard.


M.v.g.

Maikel (RMW)