Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS3 update)

Gestart door RMW zondag 19 september 2010, 14:05:24

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Ja, je moet in zoomen, dus het beeld vergroten.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
 @citaat Leen en Rob: indeed, moet wel verder inzoomen dan vroeger. Tx voor de reactie  :thumbup:
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Echter werkt mijn Cs3+ tergend langzaam, voor om het even welke handeling, bob artikellijst weergeven etc, iemand een oplossing hiervoor?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Zit het geheugen niet te vol? Zoals veel computers dient deze volgens mij ook genoeg "werkruimte" te hebben op de harde schijf. Om een voorbeeld te geven: mijn pc van het werk dient minimaal 10% vrije ruimte te hebben op de harde schijf.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)- problemen seinpaneel
Geen idee ;); heb net wat oudere updates eruit gegooid. Waar kan je de geheugen status zien?

Tevens:
- in bewerken-seinpaneel kan ik blijkbaar geen seinen of S-88 artikels toevoegen
- in bewerken-artikellijst zie ik de decoders niet meer staan, tevens is er ook geen verwijzing van de artikels naar deze decoders
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Ik dacht onder instellingen en anders zeker op de PC (als je hem aansluit via de Märklin interface).
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
J]Op de PC zie ik :

CPU
10.10%
RAM
34.79%
Speicher
21MB

Dus dat lijkt me ok
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Mmmm... vreemd. Kan je je baanplan en loc's opslagen op USB of dergelijke en een reset doen? De mijne werkt na de update nog steeds heel goed. Heb gisteren nog een beetje zitten spelen met alle mogelijke features. (Ik ben nog aan het ontdekken).
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Blijft langazaam....
Re: MÄRKLIN - (new: update 2.0.0 voor CS3) artikellijst toont decoders niet
Tevens:
- in bewerken-seinpaneel kan ik blijkbaar geen seinen of S-88 artikels toevoegen
- in bewerken-artikellijst zie ik de decoders niet meer staan, tevens is er ook geen verwijzing van de artikels naar deze decoders

Iemand een advies?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Stomme vraag misschien maar net een CS3+ aangeschaft.
Kan update 2.1 ineens of moet je eerst 2.0 doen?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Gewoon aan het netwerk hangen, dan zal ie zelf wel zoeken en vinden wat ie moet doen. Kan best even duren trouwens.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.2 voor CS3)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.1 voor CS3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.1 voor CS3)
Ik moest het in 3 rondes doen voordat ik de gehele update daadwerkelijk geinstalleerd had.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.1 voor CS3)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.1 voor CS3)
Ga' m volgende week nog eens aan de kabel hangen.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Informatie over de eerder aangekondigde RC3 Remote controller 55017. Bron: Meises Modellbahn Center:

CiteerWichtige Informationen aus Göppingen zum Thema Funkhandregler (55017) für CS3 und CS3plus

Die vor einiger Zeit vorgestellten RC3 Funkhandregler L55017 und RC3 Funkempfänger L55057 werden von vielen Kunden erwartet. Mit dem Kooperations-partner von Märklin war eine Belieferung noch vor Jahresende 2020 angestrebt.

Leider musste Märklin uns mitteilen, dass die beiden RC3-Artikel aus dem Sortiment gestrichen werden. Die vom Kooperationspartner vorgelegten Prototypen erfüllen die gestellten Anforderungen nicht. Märklin hat sich daher entschieden, die vorgesehene Lösung nicht weiter zu verfolgen.

Der Wunsch nach einem funkbasierten Bediengerät ist unverändert vorhanden, daher hat Göppingen beschlossen, umgehend eine Eigenentwicklung anzustoßen. Das vorgesehene neue Funk-Steuergerät wird in Anlehnung und damit vertrauter Bedienphilosophie an die erfolgreiche Mobile Station 2 als funkbasiertes, kabelloses Bediengerät konzipiert. Die Steuerung wird mit Software auf WLAN-Basis umgesetzt und mit vielen anderen Produkten der Märklin / TRIX / LGB Welt kompatibel sein. Durch die Verwendung von WLAN können mehrere Teilnehmer im gleichen WLAN Netz die Modellbahn steuern. Dies verspricht großen, gemeinsamen Spielspaß. Die Netzwerkfähigkeit erlaubt eine perfekte Interaktion mit anderen netzwerkfähigen Produkten aus der Märklin / TRIX / LGB Umgebung. Ein zusätzlich zu erwerbender RC3-Empfänger (L55057) wird bei dieser Lösung nicht benötigt, eine CS2 oder CS3 als Empfangsgerät und Steuerungszentrale muss vorhanden sein. Der grundlegende Neuaufbau ermöglicht die Verwendung eines modernen Prozessors mit Reserven für zukünftige Erweiterungen. Moderne Entwicklungswerkzeuge erlauben eine fortschrittliche Weiterentwicklung. Das bedeutet für Sie: Wie alle Märklin Zentralen und Steuergeräte ist auch das Funksteuergerät updatefähig. Dies gewährleistet Ihnen eine lange Einsatzdauer.

Und das Beste: Das neue Steuergerät soll zu einem geplanten Einführungspreis von 199,00 € (UVP) angeboten werden. Märklin arbeitet mit Hochdruck an der neuen Entwicklung und bittet um unser Verständnis für die zusätzliche Verzögerung und bedankt sich im Voraus für unsere Geduld.

Kortweg:

  • De RC3 is uit het assortiment geschrapt, omdat het prototype niet aan de verwachtingen voldeed.
  • Märklin ontwikkelt achter de schermen een nieuw draadloos bedieningsapparaat (Wifi), dat kan worden gebruikt in combinatie met een CS2, CS3 of CS3plus. Dit apparaat zal naar verwachting ongeveer €199,00 gaan kosten. Meer info volgt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
@citaat Geen Massoth DiMAX rijregelaars voor de märklinliefhebbers. Apart dat het "prototype" niet zou voldoen. De DiMaX is al een klein tijdje op de markt. Het was een aardig idee om een draadloze versie te komen. Een apart 2,4 Ghz-verbinding is geen slechte gedachte met zo veel Wifi in de buurt. Dat zal de stabiliteit van de verbinding wel goed gedaan hebben. Nu het idee van een WLan Mobile Station 2. Een heel schuin oog naar het idee wat Roco gedaan heeft met de Wlan-multimaus en daar behoorlijk succesvol mee is. Je ziet de combinatie van een z21(start) / Z21 met een Wlan-multimaus vaker voorbij komen. Het spul communiceert dan over je eigen WiFi-netwerk (of een speciaal treintjes WiFi) met een CS2 / CS3(+). Het enige is dat de mogelijke prijs met een 199 euro relatief hoog is. Een Roco Wlan-Multimaus is iets van 99 euro. Veel meer zal er in een Mobile Station 2 niet in zitten. Daarnaast geeft dat hopelijk voor de Märklin-gebruikers ook een boost aan de verdere ontwikkelingen van de apps (Playstore Märklin Mobile Station App en de Apple Store Marklin Apps). Heel misschien opent dat de weg naar een nieuwe beginnerscentrale alla de Roco z21start. Simpel maar te bedienen met de Wlan-MS2 en/of Märklin Mobile Station App.

Groet Ronald.

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Zou een goede app voor op een tablet geen betere / mooiere oplossing zijn? Waarom specifieke hardware ontwikkelen?
Dit werpt ook overigens de de gedachte op of er naast de mooie doch dure CS3 niet een eenvoudiger / goedkopere oplossing zou moeten komen: een centrale zonder user interface / bedienorganen, bestaande uit een WiFi acces Point en interfaces naar de randapparatuur ( bezetmelders, decoders ) en digitale rijstrook interface?

Mvrgr
Robert
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
 @citaat: Ze hebben al een App. Zie de linken in mijn bericht.  Met alleen een "goede app" ben je er niet. Zeker niet als deze alleen werkt op een centrale van 700 euro plus. Dan is er geen effect. Dat zie je nu ook. Je hebt niet echt veel mensen die aangeven: Laat ik een CS3 kopen om lekker met de App te gaan rijden. Dat is naar verhouding een dure oplossing als je net gaat beginnen. Je moet op één of andere manier die gebruikers aan je merk zien te binden. Märklin ziet ook wel dat ModellEisenbahn GmbH (Roco / Fleischmann) succes heeft met hun Z21 / z21(start). de z21-app en de WLan-multimaus. Daarom verbaast mij het bericht ook niet. Nu een "WLan-Mobile Station 2" ontwikkelen en op de markt zetten geeft ruimte om inderdaad een centrale alla de z21(start) te ontwikkelen en uit te brengen. Je zag al dat ze geen "Märklin" meer op de nieuwe versie van de Central Station 3 / 3+ zetten. Ze willen het allemaal wat breder in de markt zetten. Alleen de wegen van Märklin zijn op het digitale gebied ondoorgrondelijk soms. Wie weet wat het allemaal wordt....

Groet Ronald.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Ik ben behoorlijk ondervoed indruk wat digikeys levert: flexibel en redelijk van prijs. Je moet je wel behoorlijk verdiepen in de materie, gezien de mogelijkheden. Je ziet wel dat het ook voor normale prijzen kan. Ook alles doorliepen met USB / LAN makt het leven aangenamer / eenvoudiger.

Hier zie je simpelweg dat Märklin met CS2 en CS3 op het eind van een ontwikkeling zit. Dit zie je ook met seinen met ingebouwde besturing en diverse componenten als vertragingmodules: hardware georiënteerde oplossingen.

De stap naar een app met eenvoudiger hardware bouwstenen is een stap naar een nieuwe generatie. Hiervoor is zelf ontwikkelen vaak geen optie. Zie je al met CS2/3. Misschien moet Märklin eens met digikeys gaan praten.....

Mvrgr
Robert
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Citaat van: ronaldk op dinsdag 05 januari 2021, 11:37:18
@citaat: Ze hebben al een App. Zie de linken in mijn bericht.  Met alleen een "goede app" ben je er niet. Zeker niet als deze alleen werkt op een centrale van 700 euro plus. Dan is er geen effect. Dat zie je nu ook. Je hebt niet echt veel mensen die aangeven: Laat ik een CS3 kopen om lekker met de App te gaan rijden. Dat is naar verhouding een dure oplossing als je net gaat beginnen. Je moet op één of andere manier die gebruikers aan je merk zien te binden. Märklin ziet ook wel dat ModellEisenbahn GmbH (Roco / Fleischmann) succes heeft met hun Z21 / z21(start). de z21-app en de WLan-multimaus. Daarom verbaast mij het bericht ook niet. Nu een "WLan-Mobile Station 2" ontwikkelen en op de markt zetten geeft ruimte om inderdaad een centrale alla de z21(start) te ontwikkelen en uit te brengen. Je zag al dat ze geen "Märklin" meer op de nieuwe versie van de Central Station 3 / 3+ zetten. Ze willen het allemaal wat breder in de markt zetten. Alleen de wegen van Märklin zijn op het digitale gebied ondoorgrondelijk soms. Wie weet wat het allemaal wordt....

Groet Ronald.
Ik deed het inderdaad andersom. CS3 en vervolgens de app. Voor het rijde vind ik de RemoteCS3 app overigens beter. Die laat je de fysieke volumeknoppen op je telefoon gebruiken als versnel/vertraagknop en trilt bij rijrichting verandering.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
hoi,

Citaat van: Robert op dinsdag 05 januari 2021, 12:01:12
De stap naar een app met eenvoudiger hardware bouwstenen is een stap naar een nieuwe generatie. Hiervoor is zelf ontwikkelen vaak geen optie. Zie je al met CS2/3. Misschien moet Märklin eens met digikeys gaan praten.....

Zelf ontwikkelen deden ze al heel vaak niet. Ze waren vaak de opdrachtgever. Het DCC-protocol is opdracht van Märklin door Lenz ontwikkeld. Ze wilden het toch niet gebruiken. Esu heeft in opdracht van Märklin het MFX-protocol en de CS1 (en MS1) ontwikkeld. Esu leverde ook de decoders aan Märklin. De Firma Kontron heeft het gedaan voor de CS2.

Groet Ronald.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Citaat van: ronaldk op dinsdag 05 januari 2021, 13:26:01
Zelf ontwikkelen deden ze al heel vaak niet. Ze waren vaak de opdrachtgever. Het DCC-protocol is opdracht van Märklin door Lenz ontwikkeld. Ze wilden het toch niet gebruiken. Esu heeft in opdracht van Märklin het MFX-protocol en de CS1 (en MS1) ontwikkeld. Esu leverde ook de decoders aan Märklin. De Firma Kontron heeft het gedaan voor de CS2.

Klopt, ook al heeft Märklin wel een eigen technische afdeling, maar die gaat met name over software en in mindere mate over hardware.


Citaat van: ronaldk op dinsdag 05 januari 2021, 11:37:18
@citaat: Ze hebben al een App.

De app heb je niet eens meer nodig om je CS3/CS3plus aan te sturen. Gewoon het IP-adres van je CS3 ingeven in een willekeurige browser (PC, laptop, tablet of smartphone) en je hebt toegang tot alle belangrijke besturingselementen, zoals ze ook op je CS3 werken. Bovendien kun je via deze weg ook locicons toevoegen aan je CS3.


Citaat van: Robert op dinsdag 05 januari 2021, 12:01:12
Laat ik een CS3 kopen om lekker met de App te gaan rijden. Dat is naar verhouding een dure oplossing als je net gaat beginnen. Je moet op één of andere manier die gebruikers aan je merk zien te binden. Märklin ziet ook wel dat ModellEisenbahn GmbH (Roco / Fleischmann) succes heeft met hun Z21 / z21(start). de z21-app en de WLan-multimaus.

Eens dat dat een dure oplossing zou zijn, maar veel mensen willen toch nog graag met de bekende bedieningsknoppen en het touchscreen werken. Vanuit diverse Nederlandse winkels krijg ik namelijk te horen dat het CS3 al enkele jaren erg goed verkoopt (in vergelijking met de Z21 en (inmiddels verouderde) Ecos).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Catalogusprijs van de RC3 handregelaar 55017 is/was 279,99€. Daarbij nog een RC3 ontvanger 55057 à 159,99€. 440 € totaal. Dure grap.
Ben wel zeer geïnteresseerd in een afstandsbediening, maar niet aan zulke prijzen.
Groeten
Johan
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
Daisy II Funk zit in dezelfde categorie. Enige voordeel is dat je daar max. 20 (in praktijk 16-17) regelaars op 1 ontvanger zet.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Zojuist heeft Märklin CS2-update 4.2.13 en MS2-update 3.121 gepubliceerd. Meer informatie (incl. een PDF met uitleg) is te vinden op de Nederlandse site van Märklin: KLIK.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
 @citaat
Belangrijk te vermelden.
Na de update van de cs2 naar deze nieuwe versie, is deze niet meer te koppelen met een cs1.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
 @citaat Oei, da's de tweede keer dat CS1 bezitters in de kou worden gezet.

@Maikel RMW: waarom zouden ze dat doen?

Gr, Ben.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 februari 2021, 08:40:24
@citaat Oei, da's de tweede keer dat CS1 bezitters in de kou worden gezet.

@Maikel RMW: waarom zouden ze dat doen?

Gr, Ben.

Dat is technisch niet meer mogelijk. Het CS1 wordt al jaren niet meer ondersteund door Märklin vanwege de gerechtelijke bepaling dat ESU het toenmalige MFX/M4-protocol (waar het CS1 technisch gezien een onderdeel van was (namelijk: ontwikkeld door ESU)) mocht behouden en Märklin de naam "MFX". Het heeft niets te maken met het "in de kou laten staan", maar gewoon met een uitspraak van de rechter waar Märklin zich aan moet houden.

In de handleiding over deze update staat iets meer informatie over het niet meer kunnen combineren met het CS1: KLIK.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
 @citaat

Mijn vraag was: gisteren kon je het CS1 nog koppelen aan het CS2, vandaag na de update niet meer. Dat heeft niets met een gerechtelijke uitspraak te maken lijkt me.
Het is dus een technisch issue lees ik, bedankt voor de link. Linksom of rechtsom: CS1 bezitters worden in de kou gezet.

Gr, Ben.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Ah, ik heb een CS1R en lig er niet wakker van, CS2 of CS3, 't mag mij allemaal gestolen worden, ik kan nu eigenlijk al veel meer doen dan ik nodig heb  ;)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Staat een nieuwe updat klaar bij Marklin voor de CS3(+). En wel de versie 2.3.1.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
 @citaat van 't weekend allemaal nog is aan de kabel hangen. De MS2 heb ik al een tijdje niet meer geüpdatet.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Goed,

Citaat van: Marcel1966 op woensdag 26 mei 2021, 20:17:35
Staat een nieuwe updat klaar bij Marklin voor de CS3(+). En wel de versie 2.3.1.

Wat meer info over bovenstaande update uit Info Update 2.3.1 PDF:

Citeer
Einführung einer neuen Schnelleinstieg-Bedienungsoberfläche für Einsteiger und
Umsteiger von früheren Märklin Digitalsystemen.
• Optimierung verschiedener Prozesse im Betrieb und beim Einstellen der Parameter in Lokomotiven oder Magnetartikeldecodern.
• Updatemöglichkeit der MS 2 auf Version 3.121
• Updatemöglichkeit für den Link s88 Nr. 60883
• Updatemöglichkeit der Software auf den aktuellen Lokdecodern auf Version 3.2.2.1.

De volgende aanpassingen zijn ook gedaan:

Citeer
Optimierung verschiedener Prozesse
Mit diesem Update kommen auch verschiedene Neuerungen und Optimierungen im
Betrieb der CS 3 zum Tragen. Einige Beispiele sind:
 Verfeinerung der Suchroutine in der Lokliste. Neben dem primär
ausgewählten Sortierelement werden jetzt nachfolgend weitere Parameter
mehrstufig mit einbezogen.
 Im Lokkonfigurationsmenü ist jetzt eine Stop-/ Go- Funktion implementiert.
 Die Einstelloptionen für die aktuellen C-Gleisweichendecoder und für den Spur 1-Weichendecoder wurden erweitert.
 Eine angeschlossene MS 2 mit dem Softwarestand 3.121 kann jetzt auch Traktionen, die in der CS 3 angelegt sind, aufrufen und steuern.
 Es gibt eine neue interne Routine, wenn die CS 3 an ihre Speichergrenzen kommt. Über einen dann aktiven Servicemodus hat der Modellbahner die Möglichkeit Daten individuell zu löschen oder auf einen externen Datenträger wie SD-Karte oder USB-Stick auszulagern. Nach dieser Bereinigung ist die CS 3 dann wieder voll funktionsfähig.
 Ergänzungen der Bedienung des Displays über die Touch-Funktion als auch bei der Bedienung über eine angeschlossene Maus.

En voor de MS2 gebruikers:

Citeer
Änderung an der MS 2 durch das Update auf Version 3.121
Mit dem Update der CS 3 auf die neue Version 2.3.1. wird parallel auf dem Gerät auch das Update für die MS 2 (60653, 60657, Trix 66950 und 66955) auf die Version 3.121 angeboten. Folgende Änderungen ergeben sich für den Betrieb dieses Gerätes:
 Eine an eine CS 3 oder CS 2 (ab Version 4.2.13) angeschlossene MS 2 mit dem Softwarestand 3.121 kann jetzt auch Traktionen, die in der CS 3 bzw. CS 2 angelegt sind, aufrufen und steuern.
 Das Umschalten auf andere Ebenen zum Betätigen der Funktionen ist jetzt modifiziert. Bei bis zu 32 Lok-Funktionen werden sektionsweise immer bis zu 8 Funktionen zum Steuern pro Funktionsebene angeboten. Ab diesem Update wird jetzt mit jedem Drücken der Shift-Taste eine Ebene weiter und mit Drücken der Escape Taste zurückgeschaltet. Diese gewählte Ebene bleibt dann aktiv und der automatische Wechsel in die erste Ebene entfällt somit. Wird eine Lok gewechselt, beginnt das System automatisch in der ersten Ebene.
 Die MS 2 beinhaltet nach dem Update auf Version 3.121 die Softwareversion 1.47 für die Anschlussbox. Bitte dieses Update unbedingt durchführen. Werden weitere MS 2 eingesetzt, müssen diese auch zuerst auf die Softwareversion 3.121 upgedatet werden, bevor ein gemeinsamer Spielbetrieb aufgenommen wird.

Groet Ronald.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Niet meer telkens je shift ingedrukt moeten houden en tractie voor de MS2. Mooi.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Hierbij een video waarin de belangrijkste nieuwe functies van CS3-update 2.3.1 worden getoond:

http://youtu.be/qtSldKo3xAc


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Ik merk wel op dat mijn MS2 bij opstarten, eerst even in het Duits terugkomt. En dat het even duurt alvorens ik kan "beginnen".

Bij de CS3+ loopt alles zoals verwacht (voor zovere ik het nog verder getest heb).
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Gisteren kreeg ik de melding dat er een update was in mijn cs3. Bleek een update voor decoders te zijn.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
zou u mij misschien wat meer uitleg kunnen geven van het koppelen van seinen inlezen is geen probleem je slaat een spoor over en leest hem gewoon in de rest doet dat trouwens uit zichzelf maar het koppelen is me niet zo duidelyk
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
@ pascal,

Jouw vraag is mij nog niet duidelijk. Wat is het probleem? Om welke seinen gaat het?

Johnh (VT601)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
@John: Zie ook de vraag elders op het forum: hoe koppel ik het beste hoofdseinen van marklin aan een cs3 van marklin. Denk dat het handiger is om de vraag van Pascal daar verder te beantwoorden.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Wil niet in herinnering of herhaling vallen, maar denk dat de toekomst toch zit in het gebruiken of gebruik maken van de enorme mogelijkheden die nu al zelfs in een telefoon zitten.. die de meeste mensen wel in huis hebben.

Dan kan je met een veel simpeler goedkoper apparaat de koppeling maken qua besturing van de baan en de processor enz gebruiken van een iPad,smartphone enz..

We gaan het zien, maar denk wel dat het toekomst heeft  :)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Via de CS3 kun je nu al gebruik maken van je mobiel of tablet. Zal zich nog wel verder ontwikkelen.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Märklin is alleen gestopt met de ontwikkeling van de apps... Terwijl ik over de centrale webpagina nog niet 100% tevreden ben.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Wat is de releasedatum geweest van de cs3  :help:
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Iemand een idee?

De cs3 staat op geel (niet leverbaar) bij Marklin zelf, en is voor het eerst uitgebracht in 2016.
Komt de cs4 eraan ? Ik twijfel om nu een cs3 te kopen of te wachten...


https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60226
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 30 november 2021, 17:54:09
Wat is de releasedatum geweest van de cs3  :help:
Als ik er deze keer niet naast zit dacht ik aan 2016/2017 ongeveer.

Tja dat gele kan te maken hebben met de levering van chips die niet leverbaar zijn.
Dat heeft ook met sluitingen te maken onder covid, sommige fabrieken ervan gingen een half tot een jaar op slot.
Denk dat het nu te vroeg is om aan de CS 4 te denken, denk eerder aan niet geleverde onderdelen waardoor de productie stil ligt.
Voorraad houden ze ook niet in de fabriek, dus of geduld hebben en de CS 3 laten voor wat ie is, of anders een CS 3 kopen en de CS 4 op de wacht laten staan :D
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
In Duitsland is de CS3 te reserveren, wat m.i inhoud dat er sowieso nog geen CS4 uitgebracht zal worden.
Hier en daar ook nog wel uit voorraad verkrijgbaar, dus als je er nu een wil, dan even goed rondkijken.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Ik heb de mijne succes april 2017, dat was de tweede batch die uitgeleverd werd.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS3- en MS2-update)
Een vriend van me wilde een CS3 en ik moest wel even zoeken om een winkel te vinden waar ze die nog op voorraad hadden.
Komt dit dan door een mogelijke CS4 of door gebrek aan productiecapaciteit door de welbekende chiptekorten?

Koen