Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS3 update)

Gestart door RMW zondag 19 september 2010, 14:05:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Citaat van: Brigitte op donderdag 07 maart 2013, 19:13:49
De BR 101 is sinds gisteren binnen.

Ook hier is hij afgelopen week binnengekomen. De cabine werkt ook weer echt anders als die van de in post #540 al getoonde testloc BR 218. Het is mij opgevallen dat nu ook de luidspreker-uitgang van het CS wordt gebruikt. Indien men actieve luidspekers op het CS-2 aansluit (en deze niet te zacht zet, zoals bij mij in eerste instantie), dan hoort men om de zoveel seconden "SIFA, SIFA". Een echte waarschuwing dus, dat je de dodemansknop moet indrukken :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Hierbij een screenshot van het Central Station-2 met update 3.0.1 (1). In de lay-out kun je nu ook de vulpunten voor MFX+ locomotieven intekenen (bv. zand, water, kolen, etc.). Deze vulpunten kun je, in combinatie met detectie, ook daadwerkelijk gebruiken in de Expert-modus. Je kunt het zelfs zo instellen, dat de trein automatisch stopt op het juiste punt op je baan en dat het vulpunt dan ook daadwerkelijk zichtbaar en te bedienen is vanuit de virtuele cabine van je MFX+ locomotief.

De MFX+ pictogrammen zijn onderaan in de lay-out te vinden (geel van kleur):

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Citaat van: RMW op vrijdag 08 maart 2013, 19:57:31
Citaat van: Brigitte op donderdag 07 maart 2013, 19:13:49
De BR 101 is sinds gisteren binnen.

Ook hier is hij afgelopen week binnengekomen. De cabine werkt ook weer echt anders als die van de in post #540 al getoonde testloc BR 218. Het is mij opgevallen dat nu ook de luidspreker-uitgang van het CS wordt gebruikt. Indien men actieve luidspekers op het CS-2 aansluit (en deze niet te zacht zet, zoals bij mij in eerste instantie), dan hoort men om de zoveel seconden "SIFA, SIFA". Een echte waarschuwing dus, dat je de dodemansknop moet indrukken :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)

Hoi Maikel,
Welke type luidspreker gebruik je ?

Het ziet er veelbelovend uit , ben benieuwd als mijn BR 03 binnenkomt.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Citaat van: RMW op vrijdag 08 maart 2013, 19:57:31
Een echte waarschuwing dus, dat je de dodemansknop moet indrukken :thumbup: .
De dodemans knop is (in 't echie) altijd ingedrukt.
Man dood (of onwel) is knop los en noodstop.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Citaat van: Irmo op donderdag 14 maart 2013, 11:41:43
Welke type luidspreker gebruik je ?

Wij gebruiken Logitech-luidsprekers, welke wij onder de baan hebben gezet.


Citaat van: nobody op donderdag 14 maart 2013, 12:02:29
De dodemans knop is (in 't echie) altijd ingedrukt.
Man dood (of onwel) is knop los en noodstop.

Dat geldt volgens mij niet voor alle treinen. In een ICE moet je hem bijvoorbeeld om de zoveel seconden indrukken. Een ICE-machinist kan zich tijdens het rijden omdraaien en even wat woorden wisselen met enthousiaste passagiers. Daarna komt de melding "Störung, Störung", waarna hij de knop moet indrukken. Bij het CS-2 hoor je dus "SIFA, SIFA".


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Zelfs bij de lightrail voertuigen van het trambedrijf alhier, zit de wagenvoerder in een afgesloten cabine.
Kan dus niet een genoeglijk praatje maken met de reizigers.
Lijkt me sterk dat dat in een hogesnelheidstrein wél kan... ;)

Dat van die "sifa" knop, heb ik meer gehoord. Is dus geen echte dodemans knop.
Boze tongen beweren dat het weleens geschiedde dat machinisten een zwaar object op de dodemansknop legden en
zodoende even de benen konden strekken.
Dat trucje gaat niet meer op bij de "sifa"knop.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Citaat van: nobody op donderdag 14 maart 2013, 13:10:17
Zelfs bij de lightrail voertuigen van het trambedrijf alhier, zit de wagenvoerder in een afgesloten cabine.
Kan dus niet een genoeglijk praatje maken met de reizigers.
Lijkt me sterk dat dat in een hogesnelheidstrein wél kan... ;)

Ik reis zelf al jaren met de ICE naar Zuid-Duitsland (verbinding Amsterdam-Basel SBB) en heb het al meerdere keren meegemaakt dat de machinist zijn deur van de glazen scheidingswand open had staan. Je kon dan meekijken in de cabine en even een kort praatje maken met de machinist. Ik heb ook machinisten meegemaakt, die zich wel degelijk even omdraaiden. Voor de duidelijkheid: dit gebeurt niet op trajecten waar 250-300 km/h wordt gereden, alleen op langzame trajecten.


Citaat van: nobody op donderdag 14 maart 2013, 13:10:17
Dat van die "sifa" knop, heb ik meer gehoord. Is dus geen echte dodemans knop.

En dus kunnen we constateren dat de Märklin-knop bij MFX+ locomotieven wel correct is. Alleen de term "dodemansknop" was wellicht niet geheel terecht.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.0.1)
Verklaring Sifa
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Updates via netwerkverbinding)
CS-Updates alleen nog via netwerkverbinding



Melding van Märklin:
Die neuesten Updates für die CS2 ab Version 3.0.1 sind nur über ein Netzwerkupdate zu erhalten. Ein USB-Update hierfür wird aus technischen Gründen nicht mehr angeboten.
Meer info: klik.



De laatste USB-update is hiermede versie 2.0.1. Deze versie beschikt nog niet over het nieuwe MFX+. Voor nieuwere updates dient men het CS-2 in het "netwerk" te hangen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: De werking van MFX+ (video))
Märklin Speelwereld: MFX+ (video)

De volgende mededeling was al te lezen in het topic omtrent Märklin TV, maar hoort ook hier thuis:
Er is een nieuwe Märklin TV Extra-aflevering online gezet, omtrent de werking van MFX+: klik.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Updates via netwerkverbinding)
Citaat van: RMW op woensdag 27 november 2013, 11:49:00
CS-Updates alleen nog via netwerkverbinding

Dit betekent dus dat je verplicht bent om je CS2 met internet te verbinden.
Jammer, ik vond de USB update toch wat veiliger.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Updates via netwerkverbinding)
Je hoeft natuurlijk hem tijdens normaal gebruik niet dan aan jou netwerk te hangen wanneer je dit niet wil.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Updates via netwerkverbinding)
Aldus Yoda...
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
UPDATE 3.5.6

Er is een zeer grote netwerk-update voor het Central Station II van Märklin beschikbaar. Dit maal gaat het om versie 3.5.6 (16) met GFP 2.43. Er zal geen USB-versie volgen. Het is dus noodzakelijk het CS-2 op het netwerk aan te sluiten. Hieronder staat een lijst van Stummi met de verbeteringen. Enkele belangrijke wijzigingen heb ik met rood aangegeven:


Citaat van: Stummi Forum

SETUP
Hintergrund
- Der Hintergrund der CS2 kann in verschiedenen Farben gewählt werden
- Eine Auswahl von Landschaftsbildern kann als Hintergrund eingeblendet werden
- Im Nachtmodus sind die Bedienelemente im keyboard und layout deutlich dunkler gehalten um den Modellbahnbetrieb bei Nacht weniger zu stören
Audio
- Setup-Seite mit Audiofunktionen
Netzwerk
- DHCP verbessert. DHCP wird erneut gestartet, wenn die Einstellungen im Netzwerkdialog verändert werden

MEMORY (Fahrstraßen und Fahrpläne)
- Fahrstrassen sind jetzt besser editierbar. Jedes einzelne Element in der Fahrstraße kann durch einen langen Druck auf das Element editiert werden
- Es gibt jetzt eine rote Einfügemarke, die anzeigt wo neu aufgenommene Befehle in die Fahrstraße eingefügt werden
- Elemente in der Fahrstraße können markiert (blauer Rahmen) und dann gemeinsam gelöscht werden
- Der breite Scrollbalken wurde an den unteren und oberen Rand verbannt
- Jedes Element enthält jetzt eine Zeit-Komponente, so dass Fahrstrassen nahezu in Echtzeit abgearbeitet werden können

KEYBOARD (Weichen und Signale)
- Änderungen im Layout des keyboard
- Verbesserte Unterstützung der Decoder m83 und m84

CONTROL (Fahrpult und Lokauswahl)
- Lokauswahl verkleinert von 30 auf 25 Loks
- Farbe der Lokauswahl von Blau auf Grau umgestellt, da das keine Konfigurationsdialog ist
- Die Lokauswahl kann jetzt direkt zum Fahren von Loks genutzt werden. Dabei werden die Funktionen der Lok am rechten Bildschirmrand eingeblendet. Mechanisch bleiben jedoch die Bedienelemente der jeweiligen Seite aktiv. Mit einem Knopf kann der rechte oder linke Drehregler zugewiesen werden.
- Aus der Lokauswahl herraus können verlorene mfx-Loks gesucht werden. (über den Knopf [ + ] )
- Aus der Lokauswahl kann in ein Fahrpult mit numerischer Lokauswahl (ähnlich 6021) gewechselt werden. Hier können Loks in den Protokollen MM, DCC und mfx direkt über ihre Adresse angesprochen werden. Ist keine passende Lok vorhanden, so wird ein passender Datensatz vorübergehend erzeugt und die Lok ist sofort steuerbar
- Funktionsicons für Lok-Funktionen erweitert

LAYOUT
- Verschieben des layouts ist jetzt im Setup abschaltbar



Enkele schermafbeeldingen van M-Users Forum (bron: Steventrain) ter verduidelijking:

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Met deze update kan je de MS2 via de CS2 updaten naar softwareversie 2.1
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Ook nieuw in update 3.5.6 is de "6021-modus" (de locomotieven aansturen als met een Control Unit). Zie afbeelding 3 hierboven.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Dus eindelijk is het verschuiven van de lay-out verleden tijd, met deze update.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Update gelukt, en wat een weelde.... geen verschuivende layout meer  :-) :thumbup:

Hansje  ;)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Zal dit weekend dan mijn CS2 ook maar eens van de nieuwste update voorzien.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
hoe krijg het geluid aan de praat?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Speaker er op aansluiten.
Heb ik ook nog niet gedaan...

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Update ook uitgevoerd. Bij opstarten kreeg ik foutmelding dat externe MFX cv niet geladen kon worden. Ik kon ook geen nieuwe achtergrond instellen. Dus maar een reboot gedaan. Nadat CS2 weer in de lucht was, nogmaals achtergrond gecheckt en wederom geen nieuwe achtergrond in te stellen. Dus weer de update gestart. En ja hoor na deze update geen foutmeldingen meer en kan ik nu ook de achtergrond instellen. Ziet er leuk uit.

Groet, Andre
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Ah, dan moet ik de update ook nog maar een keer doen, want die foutmelding vloog hier ook over het scherm en ik zocht al naar de achtergronden.

Daarna nog maar even een luidsprekertje zoeken of gewoon een surroundset er op aansluiten...  >:-D
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Staat op de Märklin site.
Je moet eerst updaten, dan herstarten en dan weer updaten.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hmmm, slordige zaak dan. Dat had slechter af kunnen lopen. Ik mag hopen dat ze dit wel gaan aanpassen.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Dat is wel goed om te weten, Yeoman  :thumbup:, maar die site zie je wel met een USB-update, niet als je "gewoon" je CS2 bijwerkt via internet. Goeie tip dus.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Wel vreemd dat je tweemaal moet updaten maar vorige keer was dit ook zo en nu niet anders.
Alles schijnt normaal te werken. Dus op naar de volgende  update. Hint: het wordt hoog tijd dat M* de handleiding eens gaat vernieuwen want daar staan ze mijlen achter. Mvg. Jean.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Een erg interessante bijdrage op Stummi Forum over de nieuwe mogelijkheden van update 3.5.6: klik.

Het is nu ondermeer mogelijk om met één druk op een zelf te programmeren functie-toets een hele serie functies van een loc achter elkaar af te laten spelen (tijdsfunctie). Een voorbeeld van een loc met telex: loc rijdt een paar millimeter achteruit om de druk van de koppeling te halen, de telex ontkoppelt en er klinkt een geluid van ontkoppelen, er klinkt vervolgens een rangeerfluit, de loc keert om en rijdt een paar millimeter vooruit, de koppeling gaat weer terug in de normale stand. Dit is vergelijkbaar met het ontkoppelproces van de nieuwe ESU V60, echter kan men het m.b.v. het Central Station-2 in elke (willekeurige) loc programmeren. Naast dit ontkoppelingsproces zijn er uiteraard ook andere toepassingen denkbaar.

Voor de volledige handleiding voor het ontkoppelingsproces verwijs ik naar het bovenstaande topic op Stummi. Hieronder alvast wat afbeeldingen van Stummi ter verduidelijking:

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Tijdens en updaten van de CS2 worden de aangesloten MS2 apparaten ook meegenomen.

Het valt op de MS2 inlezen van locs uit de locslijst aanzienlijk sneller gaat als voorheen.

Groeten,

Jan
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Het wordt volgens mij tijd dat Maerklin  een nieuwe handleiding maakt met de nieuwe veranderingen die in deze update zit.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
@ Irmo: Groot gelijk heb je, de handleiding bij de CS2 is achterhaald. Misschien kunnen ze ook eens een handboek uitgeven van hun digitale systemen. Van meerdere mensen hoor ik dat ze graag een dergelijk handboek willen zien verschijnen. Niet iedereen is namelijk een digitale wizkid.

@Maikel (RMW): bedankt voor de info over de nieuwe mogelijkheden van de CS
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
M* heeft er geen enkel belang bij om een bijgewerkte handleiding op het web te plaatsen.
Het zou kannibalisme betekenen voor hun "Digital seminars".  Kostprijs ? 100,00 voor Insider leden, ? 130,00 voor niet Insider leden.  Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Klantvriendelijk is anders. De populariteit van M* staat mede daardoor onder druk. Het is bepaald geen goede zaak als je als geldklopper te boek komt te staan, zie ook de motordiscussie.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Wie anno 2014 denkt met het publiceren van handleidingen voor de CS 2, nog up to date te blijven ten op zichten van de ontwikkelingen, komt erg bedrogen uit.

Die ontwikkelingen staan namelijk niet stil, wat tamelijk veel wel gedacht wordt, en hetgeen wat wel blijft stilstaan is tekst.
We hebben toch het forum om dergelijke onderwerpen te behandelen, of er een workshop van te maken?

De behoefte daarnaar zal wel enigszins gegroeid zijn, en misschien is daar een mogelijkheid om iets op de gastendagen of elders te doen.

Wel kan je een handleiding verwachten, dat zijn ze aan hun stand verplicht , maar eerst zullen de ontwikkelingen zo bekeken worden, of er een update qua schrift er op volgt.
Immers een dergelijke handleiding in een boekje afdrukken kost ook geld.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Nou Hans,

Ik ben van mening dat dit forum daar niet voor is.

Als je een apparaat koopt dan vind ik dat de leverancier verplicht is om alle ins- en outs aan de koper uit te leggen. Of hij dit nou schriftelijk doet of via een website, dat is mij gelijk. Zolang hij verder gratis updates verstrekt vind ik ook dat hij maar uit moet leggen wat er veranderd is t.o.v. de vorige versies.

Een forum kun je gebruiken als je hulp nodig hebt of iets niet duidelijk is.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoi Fonzo,

Waarom vind jij dat niet dat dit forum voor is?
Er zijn zat forummers die een CS2 hebben staan, en die zullen dat apparaat best wel een update geven.

Dan zien we ook de ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld het achter elkaar afspelen van de functies ;)
En het sneller afwikkelen van de loklijst van de MS 2, tenminste als ie aan een update van de CS 2 heeft gehangen.

Bij de gebruiker in dit geval, komt dan de info terecht die niet beschreven staat, maar wel gebruikt wordt.
Mogelijk kan een gebruiker ook de nieuwere ontwikkelingen als verschil zien en daarover berichten.
Dan bied het forum heus wel een antwoord of info daarover :thumbup:

Natuurlijk moet een fabrikant de info leveren, maar als de ontwikkelingen zo snel gaan dat je ze niet eens kunt afdrukken?
Laat staan vertalen, dus voorlopig hoef je nog echt geen boekwerk te verwachten, en als je dat wel doet, wil je dat de ontwikkelingen dan niet mee worden genomen?
Nou ik niet, want ik lees dan liever een totaal plaatje, en daarin zal ik ook niet de enige zijn.

Nu ben je als je een CS 2 hebt niks verplicht natuurlijk, maar je draagt wel bij aan de info als je er iets over zegt.

M.v.g.

Hans V200.0 
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hans, als je seminaries kunt organiseren dan is het maar een klein kunstje om ook een handleiding te maken. Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 31 maart 2014, 12:44:20
Wie anno 2014 denkt met het publiceren van handleidingen voor de CS 2, nog up to date te blijven ten op zichten van de ontwikkelingen, komt erg bedrogen uit.

Het minste wat m.i. je mag verwachten is een publicatie op de M*-site wat de extra mogelijkheden/veranderingen zijn bij de update. Kleine moeite, met maximale support voor de gebruikers.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoi Dick,

Dat zou nog het beste zijn, maar dat zijn ze bij tante M* nog niet gewend.
Hun centrales waren tot de komst van de CS 1 nogal rotsvast met hun mogelijkheden.
Maar nu de software makkelijker kan worden aangepast, zal de info daarover via andere wegen ook nog moeten groeien.

Ook een publicatie op hun site zal alle ontwikkelingen kunnen noemen die er op dit moment zijn, maar hoe ligt dat morgen?
Het kan ook best zijn dat de update ook onderhevig is aan veranderingen, en wie zegt dat de kinderziektes eruit zijn?

In ieder geval zullen ze hun centrale iets beter kunnen ondersteunen, dan wat ze tot nu toe doen.
Als we daar niet over praten, kan je eventuele maatregelen om dit beter te doen ook vergeten.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hans,

Misschien begrijp je niet goed wat ik bedoel. Het is mijn mening dat dit forum is er niet is om gebruiksaanwijzingen te maken/schrijven of weet ik al wat. Daar zijn fabrikanten/leveranciers voor. Ook voor eventuele updates. Ik vind het een verplichting van de fabrikant om die informatie te leveren bij aankoop ( wat het apparaat op het moment van aanschaf kan ) en bij updates de wijzigingen t.o.v. vorige releases incl. uitbreiding gebruiksaanwijzing. Daar ging ook het topic over : Märklin licht zijn klanten niet goed voor !

Onderstaande quote zou, in mijn ogen, dus niet voor mogen komen.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 31 maart 2014, 14:44:27Bij de gebruiker in dit geval, komt dan de info terecht die niet beschreven staat, maar wel gebruikt wordt.

Verder kan onderstaande quote naar mijn mening niet eens voorkomen, want je kunt nooit meer met een apparaat of software aan dan de laatste update.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 31 maart 2014, 14:44:27
Natuurlijk moet een fabrikant de info leveren, maar als de ontwikkelingen zo snel gaan dat je ze niet eens kunt afdrukken?

Echter wanneer :

-   je iets niet begrijpt;
-   je niet uit de gebruiksaanwijzing komt
-   er iets niet goed gaat;
-   je ervaringen hebt wat je met anderen wil delen;
-   er een fout in de gebruiksaanwijzing staat;

dan is dit forum een prima medium om ervaringen te delen.



Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoi Fonzo,

Natuurlijk moet een fabrikant verplicht met info komen, al is het maar een tussenstap.
Dat ze dit laten liggen kan ook een gebrek zijn aan inzicht.

Als ze de CS 2 beter gingen ondersteunen, door de info toegankelijker te maken dan alleen voor de ontwikkelaars ervan, dan zouden er meer mensen gebruik van kunnen maken.

Ze laten zeker de koper van de CS 2 in de kou staan, en ik hoop dat ze dat sneller dan ooit zullen beseffen.
Als ik de kans krijg nog eens een directielid een vraag te mogen stellen, omtrent deze problemen zal ik me zeker niet inhouden.
Misschien bied de komende beurs in Dortmund wel een piepklein kansje.... :D

M.v.g.

Hans V200.0



Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Wat uitleg van de nieuwe functionaliteit van de CS2, zou ik ook wel fijn vinden.
Lijkt mij ook een taak van Märklin en niet een forum, want daarvan is niet iedereen lid.
De MFX+ wordt ten slotte ook (beknopt) uitgelegd.
Bij de MFX+ locs wordt een boekje meegeleverd, waarvan een versie ook op de Märklin site is te vinden.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoe het MFX+ precies werkt , aangesloten wordt in de spoorbaan etc. is voor mij nog een raadsel.
Hoe wordt precies de telex-koppeling in de memory gezet zoals hierboven als voorbeeld de BR 86 wordt gebruikt ?
Dit kan makkelijk in een  nieuwe handleiding worden gezet volgens mij.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Tja Irmo,

Wat snap je dan precies niet van MFX+?
Beter is om hiervoor dan een draadje te openen in het juiste board.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoi Ton,

Of je de symbolen van het bijvullen in je lay-out ook kan gebruiken als je geen bezetmeldingen in je baan heb ?
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoi Irmo,

Zonder bezetmelding weet het CS2 niet of je lok dat symbool passeert.
Je zult dus met bezetmelding moeten werken.
Zie het maar als een S88 melding maar dan in een andere vorm.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Hoi Ton,

Bedankt voor de info.
Dan ga ik kijken of ik de bezetmeldingen alsnog in mijn depot kan inbouwen.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.5.6)
Update today CS2.

CS2 - 3.6.2(2)
MS2 - 2.3
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.6.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.6.2)
Dat is even wennen, geen gekleurde balkjes meer tijdens de update, maar een overzicht wat er geuploaded wordt in een niuew vormgegeven scherm. Nu uitvinden wat er zoal veranderd is.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.6.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS-Update 3.6.2)
Volgens een officieel bericht van Märklin was de oude methode van updaten ondoorzichtig, gaf geen duidelijk beeld wat er veranderd was en wat voor impact de veranderingen op het gedrag van de CS2 hadden, waaronder soms slecht functioneren van de CS2 controller. Dit leidde tot irritaties bij de gebruikers.

Märklin heeft daarom besloten het updateproces een nieuwe vorm te geven, mede om toekomstige ontwikkelingen (vooral op MFX+ gebied) soepel te kunnen invoeren op de CS2.
Het is daarom van belang om bij het updaten de aanwijzingen goed te lezen en op te volgen.

Downloadinstructies zijn ook te vinden op de duitse Marklinsite