Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS3 update)

Gestart door RMW zondag 19 september 2010, 14:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Maikel, Heb beide opties al uitgevoerd, zonder positief resultaat.  Nog erger, ik kan zelfs geen nieuw magnetisch artikel toevoegen. Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Bij mij ook problemen met de nieuwe versie, alles is prima gedownload, CS2 start normaal op, regelaars etc. reageren wel op het CS scherm, locs doen niets. CS2 gaat wel werken als er gezocht wordt naar verdwenen Mfx locs, alle locs (ook niet Mfx) zijn dan weer aan te sturen. Wel lastig om bij elke sessie eerst naar verdwenen Mfx locs te zoeken.  :thumbdown:
Ik ga de servicedienst van M* maar weer eens opporren.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Hoef nu niet meer naar Mfx locs te zoeken. 2x op de stopknop drukken brengt ook alles tot leven. Er zit vooruitgang in  :)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Mijn vader heeft gisteravond het updateproces nogmaals uitgevoerd, nadat hij op Stummi Forum had gelezen dat er een uitbreiding op update 4.1.2 beschikbaar was. Na het opnieuw uitvoeren van de update hebben wij hetzelfde probleem als hierboven beschreven: wissels en seinen schakelen niet meer en (MFX-) locomotieven melden zich niet meer aan resp. zijn niet meer te bedienen. Kortom: je kunt de baan niet meer aansturen. Er staat wel spanning op de baan. Lampjes van locomotieven branden ook, maar de locs, wissels en seinen reageren op geen enkel commando meer. Uitzondering is de bediening van MFX-seinen; dit werkt vlekkeloos.

Märklin is inmiddels via meerdere kanalen op de hoogte gebracht. Ik wil iedereen die nog geen CS2-update heeft uitgevoerd adviseren update 4.1.2 tijdelijk NIET te installeren. Meer info volgt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Hoi Maikel,

Als je 2x de stopknop indrukt, reageren de locs dan nog ? Bij mij werkte de CS2 na de update ook niet, maar na 2x de stopknop ingedrukt te hebben werkt alles weer. HYet lastige is dat je dat steeds bij elke opstart moet doen.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Bedankt Maikel voor de feedback.
Ik was al begonnen om alles te inventariseren vooraleer ik versie 3.7.0 er terug ging herinstaleren met een USB stick. 
Ik zal nu dan toch maar even afwachten.
Na het opsturen van mijn schermafdrukken naar M* op 29/05/2016 enkel maar een bevestiging van ontvangst gekregen en voor de rest niets meer gehoord.  :thumbdown:  Ze zullen het nu wel te druk hebben. Trouwens het is niet eerste maal dat zij een flater begaan met een update.  >:-D Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Na langer testen lijkt het probleem vooral te zitten in het niet schakelen van de seinen. Treinen die voor een groen sein staan, konden zich gisteravond na lang wachten wel aanmelden. Wel hebben we hiervoor de optie 'zoeken naar verloren MFX-locomotieven' gebruikt. Treinen die voor een rood sein (= stroomloze sectie) staan, leveren wel problemen op. In de schaduwstations hebben wij veel 'virtuele seinen'. Hoewel de seinen op het display van het CS2 lijken te schakelen (van rood naar groen), gebeurt er in de werkelijkheid niets. De moderne MFX-seinen schakelen daarentegen wel.

Zoals eerder aangegeven is Märklin via meerdere kanalen op de hoogte gebracht. Ik herhaal: ik wil iedereen die nog geen CS2-update heeft uitgevoerd adviseren update 4.1.2 tijdelijk NIET te installeren. De update-informatie is afgelopen nacht ook van Märklin.nl gehaald. Meer info volgt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Ter info: vanavond heeft mijn vader opnieuw een update uitgevoerd voor het CS2. Na het opnieuw updaten werken de treinen, seinen en wissels weer naar behoren. Meer info volgt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Bedankt voor de info Maikel.  Wel een beetje jammer dat er geen reactie op mijn  vraag is gekomen. Dan hadden we misschien kunnen zien of de update bij iedereen dezelfde werking had op de mankementen in de besturing, gemiste kans.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Citaat van: brund55 op woensdag 08 juni 2016, 23:11:17
Als je 2x de stopknop indrukt, reageren de locs dan nog ?

Nee, deze truc werkte bij ons niet. Logisch, want de seinen bleven op rood staan.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Dick en Maikel,
Heb de test ook eens gedaan, "Tweemaal op stop gedrukt" en  ... de seinen werken weer als normaal op het keyboard en de layout.  :thumbup: Heb dit fysisch niet getest. De locs zijn wel allemaal aanwezig maar heb die ook niet fysisch kunnen testen. Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Ik wil je aanraden ook nog eens het CS2 opnieuw te updaten. Misschien zijn de problemen bij jou dan ook opgelost.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Ik heb de CS2 weer een updatecyclus laten doorlopen. Bij mij verandert er niets, de situatie blijft zoals hij was. Volledige aansturing van de treinen pas na 2x stopknop indrukken. Maar afwachten wanneer M* met een oplossing komt.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
ik ben heel tevreden met de new CS2-update 4.1.2
geen problemen.
groetjes
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Gisteren nog eventjes de mfx loc getest, maar ook dat ging probleemloos.
Dus kennelijk is het niet een 'algemene' bug... servo's, locs en s88 doen het hier allemaal prima
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Citaat van: RMW op donderdag 09 juni 2016, 21:37:10
Citaat van: brund55 op woensdag 08 juni 2016, 23:11:17
Als je 2x de stopknop indrukt, reageren de locs dan nog ?

Nee, deze truc werkte bij ons niet. Logisch, want de seinen bleven op rood staan.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Zowel de Mfx zoekfunctie als de stopknopmethode zijn door mij al in een eerder stadium aangegeven als methode om de CS2 weer (gedeeltelijk) aan het werk te krijgen. Een gerichte vraag of jij ook de stopknopmethode hebt gebruikt om het systeem (gedeeltelijk) weer aan de gang te krijgen wordt met je reactie niet beantwoord. Jammer, want daardoor wordt het niet duidelijk of er een bepaalde lijn in de fouten zit. Ben benieuwd wat jouw ervaringen met de methode zijn, uiteraard met treinen die niet voor een rood sein staan  ;)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Dick,
Ik heb jouw truc uitgevoerd en het werk wel bij mij voor de nieuwe seinen 70381, 70392, 70411, 70421, 76481, 76496.
De oudere seinen en de locs moet ik nog testen.
In ieder geval het is niet normaal dat je eerst tweemaal op "Stop" moeten drukken.  :thumbdown:
Langs de kant van *M is het nog steeds doodstil.   :o)
Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Beste CS2 gebruikers,

Vandaag nog wat getest met seinen.

Eerste test:
Eerst een beetje uitleg over de indeling van het keyboard van een CS2 Control Station voor hen die er geen hebben of denken er één aan te schaffen.

Het keyboard heeft 128 pagina's van 01 tot 128.
Elke pagina is onderverdeeld in vier blokken met in elk blok 4 adressen (magneetartikelen).
- Blok 1 de vier eerste adressen links boven.
- Blok 2 de vier volgende adressen recht boven.
- Blok 3 de vier  volgende adressen links onder.
- Blok 4 de vier laatste adressen rechts onder.
Dus op iedere pagina staan 16 adressen (magneetartikelen).

In ieder blok moet men voor elk adres dezelfde decodertype gebruiken.
Wijzigt men het decodertype van één adres in één en hetzelfde blok, dan wijzigen automatisch alle andere decodertypes voor dat één en hetzelfde blok in dat nieuwe decodertype. Idem voor protocol.
Vb.  Configureer in adres 2 sein (M* artikel 76395) met decodertype meervoudige-decoder oude, protocol  MM.
       Configureer in adres 4 sein (M* artikel 76496) met decodertype meervoudige-decoder nieuw, protocol  DCC.
       Kijk terug naar de inhoud van adres 2, het decodertype is nu meervoudig-decoder nieuw geworden met protocol
       DCC  :warning:

Gevolg: Sein (M* artikel 76395) op adres 2 werkt niet meer  >:-D >:-D >:-D
Conclusie: Een mix van seinen met decodertype meervoudige-decoder oude en decodertype meervoudige-decoder nieuw in één en hetzelfde blok werkt niet   :-(

Tweede test:
Voorseinen van de oude generatie (vb . M* artikel 76395 & 76397) werken niet samen met de nieuwe generatie van seinen 764xx.  :-( Mvg.

Derde Test:
Lichtvoorsignaal 76481 & voorsignaal 70361, 70381  valt niet aan te sluiten op nieuwe armseinen 70411 & 70412, geen aansluitstekker voorzien.


Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Dat is niet zo fraai.  :(  Kan op dit moment dit niet testen vanwege herverdeling van stroomkringen. De aansturing van de wissels en seinen ligt er tijdelijk uit.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Citaat van: brund55 op maandag 13 juni 2016, 10:58:06
Zowel de Mfx zoekfunctie als de stopknopmethode zijn door mij al in een eerder stadium aangegeven als methode om de CS2 weer (gedeeltelijk) aan het werk te krijgen. Een gerichte vraag of jij ook de stopknopmethode hebt gebruikt om het systeem (gedeeltelijk) weer aan de gang te krijgen wordt met je reactie niet beantwoord. Jammer, want daardoor wordt het niet duidelijk of er een bepaalde lijn in de fouten zit. Ben benieuwd wat jouw ervaringen met de methode zijn, uiteraard met treinen die niet voor een rood sein staan  ;)


Ik herhaal:

Citaat van: RMW op donderdag 09 juni 2016, 21:37:10
Nee, deze truc werkte bij ons niet.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Citaat van: KeyWest op dinsdag 14 juni 2016, 22:19:06
Eerste test:
In ieder blok moet men voor elk adres dezelfde decodertype gebruiken.
Wijzigt men het decodertype van één adres in één en hetzelfde blok, dan wijzigen automatisch alle andere decodertypes voor dat één en hetzelfde blok in dat nieuwe decodertype. Idem voor protocol.
Vb.  Configureer in adres 2 sein (M* artikel 76395) met decodertype meervoudige-decoder oude, protocol  MM.
       Configureer in adres 4 sein (M* artikel 76496) met decodertype meervoudige-decoder nieuw, protocol  DCC.
       Kijk terug naar de inhoud van adres 2, het decodertype is nu meervoudig-decoder nieuw geworden met protocol
       DCC.

Gevolg: Sein (M* artikel 76395) op adres 2 werkt niet meer.
Conclusie: Een mix van seinen met decodertype meervoudige-decoder oude en decodertype meervoudige-decoder nieuw in één en hetzelfde blok werkt niet.

Even een paar vragen en opmerkingen:

  • Waarom heb je gekozen voor het DCC-protocol? De nieuwe Märklin-seinen spreken ten slotte ook MFX. Wij maken bij onze seinen gebruik van zowel het MM- als het MFX-protocol.
  • Als je zowel MM als DCC wilt gebruiken, dan kun je de verschillende seinen in verschillende blokken opnemen; alle MM-seinen bij elkaar en alle DCC-seinen bij elkaar. Je hebt hiervoor genoeg keyboard-pagina's (128).
  • Zou je eens in de programmeermodus van het CS2 willen kijken of bij jou onder het tabblad "railformaat" het formaat nog wel op "Automatisch" staat?


Citaat van: KeyWest op dinsdag 14 juni 2016, 22:19:06
Tweede test:
Voorseinen van de oude generatie (vb . M* artikel 76395 & 76397) werken niet samen met de nieuwe generatie van seinen 764xx.  :-( Mvg.

Dat klopt, maar je kunt natuurlijk wel het voorsein van 76395 en 76397 zelfstandig opnemen in het CS2 en vervolgens samen met een modern sein opnemen in een rijweg. Dit geldt niet voor de losse lichtvoorseinen 76383, 76480 en 76481.


Citaat van: KeyWest op dinsdag 14 juni 2016, 22:19:06
Derde Test:
Lichtvoorsignaal 76481 & voorsignaal 70361, 70381  valt niet aan te sluiten op nieuwe armseinen 70411 & 70412, geen aansluitstekker voorzien.

Lichtseinen en armseinen waren bij Märklin nooit met een stekker op elkaar aan te sluiten. Ik kan mij echter voorstellen dat de omschrijving in de Märklin database erg verwarrend overkomt: "Aansluiten op de aparte seindecoder van het bijbehorende hoofdsein". De voorseinen 70361 en 70381 bevatten een eigen decoder en kunnen dus in een rijweg, samen met de moderne armseinen 70411 en 70412, geprogrammeerd worden.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Er zijn verschillende redenen waarom ik de voorkeur geef aan het DCC protocol en ik denk dat andere lezers op dit forum mijn mening zullen delen.
Het DCC protocol is M* veel later gaan ondersteunen omdat het zijn meerwaarde heeft.
Op een bepaald moment heb ik een keuze gemaakt, om nog enkel maar waar het kan, het DCC protocol te gebruiken en dit om er geen soepje van te maken.
Ik ben voorstander van het KISS principe: Keep It Simple & Stupid.
Onder het DCC protocol zijn nog meer instellingen mogelijk (CV's') dan onder MM vb. 60831/74465/74461 en andere.
fx(MM) maximum 319 adressen instelbaar via dipswitches.
DCC maximum 511 adressen instelbaar via dipswitches of 2.043 via CV's.
Ik ben ook geen voorstander om dipswitches te gebruiken omdat ze zo fragiel en moeilijk in te stellen zijn. Het gebruik van dipswitches zullen op termijn toch verdwijnen.
Ik werk liever met CV's dan met dipswitches en dit doe ik dan via mijn CS2.
Ik ben geen voorstander van MM of MFX omdat M* over het monopolie bezit en de transparantie bij M* ver te zoeken is.
Dat M* in het verleden de bezitters van een Control Station 60212 in de kou heeft laten staan is mij niet ontgaan.

Even het protocol buiten beschouwing gelaten. Stel dat je enkel het MM of MFX protocol zou gebruiken, dan nog blijft het probleem bestaan indien men binnen hetzelfde blok een mix heeft van decodertype meervoudige-decoder-oude en meervoudige-decoder-nieuwe.
Het verdelen van magnetische artikelen over verschillende pagina's is een lapmiddel om het probleem te omzeilen. Ik groepeer mijn magnetische artikelen liever op pagina's volgens mijn layout.
Om van pagina 01 naar pagina 40 of 60 te gaan vraagt wel enige manipulatie (tijd). 

Dat de oude armseinen geen aansluiting hadden voor voorseinen is aannemelijk, zij dateerden nog van vóór de digitale periode, maar dat men dit niet heeft voorzien voor de nieuwe digitale armseinen zoals voor de nieuwe lichtseinen is een gemiste kans.
De oplossing om via rijwegen het probleem op te lossen zijn lapmiddelen die nog meer om geheugen vragen.

En als laatste opmerking; indien M* gekozen heeft om zijn CS's via software-updates te upgraden dan is dit juist om nieuwe artikelen toe te kunnen voegen (marketing, verkoop) en om problemen (bugs) op te lossen.
Maar dit laatste lukt blijkbaar niet al te best bij M*. Men graaft steeds maar een diepere put om een kleinere put te kunnen vullen. En dit zal doorgaan tot het volledige geheugen is opgesoupeerd. 
Misschien een pijnlijke vraag. Waarom kan M* in de tab info niet aangeven hoeveel geheugen er nog vrij is (transparantie) ?

Waarom stuur ik de opmerkingen en vragen niet zelf naar M* ? Heel simpel. Ik krijg toch geen antwoord !
Mvg.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Maikel,

kan jij eens zeggen hoe het nu zit met de Up date 4.1.2 is die aangepast ?
Kan ik hem zonder risico installeren of was hij toch ok ?

Grts

Johan
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Beste Johan,

De laatste tijd ervaren wij geen problemen meer met update 4.1.2. Heeft men een master-slave combinatie (zoals wij), ofwel twee Central Stations op één baan, dan kan men nog wel tegen enkele kleine bugs aanlopen. Dit is overigens met een simpel trucje op te lossen: eerst de master compleet opstarten en daarna pas de slave.

Heb je maar één CS2, dan kun je update 4.1.2. zonder risico installeren.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Maikel,
hartelijk dank voor je antwoord.
Ga mijn CS 2 nog eens aan het net hangen.

Grts

Johan
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Het heeft even geduurd, maar de 4.1.2 update is nu ook beschikbaar als usb-update.
Tevens is de documentatie aangepast.

Groeten,
Ton.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
ik heb ook de update uitgevoerd (ook al via stick)
ik stuur geen wissels of seinen aan met CS2
maar enkel het rijden
ik was  bezig met de afrem modules te plaatsen voor en na de update
nu al mijn modules geplaatst zijn heb ik volgend probleem
afrem vertraging is niet meer aan te passen
meeste lok's remmen nog wel maar kan de remafstand niet meer veranderen
wel op CS2 maar dit heeft geen invloed op het rem gedrag van de lok's
heeft er iemand een idee!
alvast bedankt
jerry
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS2-update 4.1.2)
Gevonden!!
bij vorige versie was het genoeg om de lok zijn afremvertraging in te stellen op CS2
nu moet je dat blijkbaar instellen op de decoder!
toch bedankt
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Handleiding CS3)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Handleiding CS3)
Handleiding Central Station 3

De handleiding van het nieuwe CS3 en CS3+ staat online: KLIK.

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Handleiding CS3)
Uitlevering van 60216 cs3+ is begonnen  :)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: levering CS3plus)
Levering CS3plus

Het eerste CS3plus (art. 60216) is inmiddels bij ons gearriveerd. De overige twee CS3plus'en zullen binnenkort volgen. Hieronder vinden jullie 1 foto. Meer foto's zijn te vinden in mijn topic: KLIK.

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: levering CS3plus)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: levering CS3plus)
Vanmorgen ook even kort met een CS3 mogen spelen en de demo-lok had 31 werkende functies  :D
Mooi apparaat  :)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: video CS3plus)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: video CS3plus)
Video CS3plus

Hierbij een eerste video van het CS3plus (Märklin 60216):

http://www.youtube.com/watch?v=5n3Wta3xtvc


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: video CS3plus)
Ziet er gelikt uit Maikel. Veel plezier met je nieuwe aanwinst. :)

Gr, Ben.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: video CS3plus)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: video CS3plus)
Hoi Maikel,

Mooie demo op het droge ;)

De CS3plus reageert wel lekker snel op je invoer, en dat vindt ik wel een verbetering.

Heel veel plezier met deze aanwinst!

M.v.g.

Hans V200.0

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: video CS3plus)
Marklin will update CS2 for 32 functions due Wednesday 5 July 2017 - Marklin email newsletter today.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS2 en CS3)
Updates CS2 & CS3

Overzicht van de actuele software-updates voor het CS2 en CS3/CS3plus van Märklin:


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Update CS3 en WebApp

Update 1.3.3 voor het CS3 is beschikbaar (het CS3 geeft dit in tegenstelling tot het CS2 zelf aan met een rode stip bovenin het scherm). Er zijn veel nieuwe functies bijgekomen, waaronder de mogelijkheid om omvangrijke gebeurtenissen vast te leggen. Je kunt al vanaf het begin rijwegen programmeren, maar nu is het bijvoorbeeld ook mogelijk om ?voorwaardelijke rijwegen? te programmeren. Deze worden alleen ingeschakeld als er aan een bepaalde voorwaarde is voldaan, bijvoorbeeld: de rijweg wordt alleen ingeschakeld als wissel 1 op afslaan staat. Zolang wissel 1 op rechtdoor staat, zal de rijweg niet worden geactiveerd. Ook is het nu mogelijk om nog dieper de CV?s van locomotieven in te gaan. Zo is het nu mogelijk om stoomlocomotieven zo te programmeren dat ze minder roken bij stilstand en meer roken als ze gaan rijden.

Ook de bètaversie van de nieuwe WebApp is beschikbaar (hieronder geopend in Microsoft Edge). Met deze WebApp kun je je CS3 vanaf je computer bedienen. De WebApp is bereikbaar via de CS3-internetinterface (kopje: ?Besturing?). In deze interface kun je ook locafbeeldingen (ofwel: loc-icons) toevoegen aan je CS3:
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
kan het prg niet vinden voor s3 met windows heeft u misschien een ander url

groetjes wiebrand
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Vanaf 11 februari is een nieuwe update 1.4.0 beschikbaar volgens de marklin-site.
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Ik las het van de week al op Facebook, maar er is een nieuwe updateronde. De slachtoffers:
- CS2
- CS3
- MS2/3

Belangrijkste highlight lijkt hierin echt voor de MS2/3 te zijn. Die schijn je nu naar 32 functies te kunnen krijgen en direct toegang te hebben tot 40 loks, in plaats van de 10+1 zoals het tot nu toe is. De update voor de MS2/3 lijkt ook de belangrijkste update voor de CS2/3 te zijn. Verder zit er nog een update voor de gleisbox in. Ik ga mijn CS3 zo eens opsnorren en aan het netwerk hangen.

Voor de liefhebbers: Een Duitse vertaling van een Deens forum met de beschrijving inclusief hoe te updaten (dat schijn je dit keer echt via een CS2 of 3 te moeten doen).
https://www.directupload.net/file/u/48314/ayr4j4nx_pdf.htm

Groet,
Laurent
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Voor de liefhebbers:
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
En hier de nieuwe handleiding voor het geupdate MS2, afkomstig van Märklin zelf: https://www.marklin.nl/producten/productinformatie/modelbaanbesturing/mobile-station-2/
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Heel vervelend, dat er geen oplossing is als je meer dan 40 loks hebt. (Ik schakel niks digitaal, ik rij alleen digitaal en laat dan 3 loks rijden, waarvan 2 logischer wijze "blind".
Ik zal dus in de toekomst steeds loks uit de lijst moeten verwijderen en weer invoeren. Niet handig.
Misschien moet ik hooguit 3 loks is de lijst zetten, die dan wissen en dan nieuwe loks aanmelden. Dat is super onhandig!. Een CS is voor mij niet zinvol. Veel te duur om meer dan 40 loks in een geheugenlijst ter beschikking te hebben. Ik zie geen oplossing. De update maakt het voor mij eigenlijk lastiger.  Ik laat de mijne dus niet updaten. Slechte zaak van Märklin
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
Volgens de site van Marklin vanaf 23-10 een nieuwe update, maar de oude tekst staat er nog bij. Vreemd

"
● USB-Stick Update CS 3/CS 3 plus
Neues Update seit 23. Oktober 2019

Das nächste Update für die CS 3/ CS 3 plus steht ab dem 14.05.2019 auch für ein Update über einen USB-Stick zur Verfügung. Die Datei erhalten Sie im Download-Bereich unten auf dieser Seite.  Die Vorgehensweise der Aktualisierung wird in der oben verlinkten Anleitung erläutert. Die neue Versionsnummer lautet 1.4.1. Die aktualisierte Version enthält DecoderSW zum Updaten von Loks durch den Handel. Ansonsten gelten die neuen Funktionen seit dem letzten Update auf 1.4.1.
"
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: updates CS3 en WebApp)
En de 2.0 is ge-arriveerd.

Das nächste Update für die CS 3/ CS 3 plus steht ab dem 06.12.2019 auch für ein Update über einen USB-Stick zur Verfügung. Die Datei erhalten Sie im Download-Bereich unten auf dieser Seite. Die Vorgehensweise der Aktualisierung wird in der oben verlinkten Anleitung erläutert. Die neue Versionsnummer lautet 2.0. Mit dem Update auf die Versionsnummer 2.0 ergeben sich einige Ergänzungen in der Bedienungsoberfläche der CS 3 bzw. CS 3+, die beim Einrichten der Lokmodelle und der Magnetartikel sowie beim Bedienen der Anlage einen spürbaren Komfortgewinn bringen.

Op de site van tante M staat ook weer een pdf-file met alle veranderingen,

Grtjes Marcel
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Zojuist update ontvangen voor de CS3 versie 2.1 met vooral verbeteringen in de webinterface (VNC Viewer).

Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
En bij mij ook inmiddels geinstalleerd.
De CS3 reageerde niet echt met "phone home", maar vanaf de de Märklin-site (www.marklin.de) is het bestand de downloaden. Hiermee kun je ook een updat via de USB-poort doen.

De update informatie staat inmiddels in de wiki.CS3/CS3plus - Update informatie 2.1

John (VT601)
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)-vraagje naam seinarti
Heb net de nieuwste update van de cs3+ gedaan. Alles werkt, echter zie ik in de seinpanelen wel de magneetartikelen, maar niet de naam/nr ervan; in de artikellijst staat alles correct. Zie ik iets over het hoofd?
mvg
Wim