Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Functie mapping op OEM MFX+ en Msd3 decoders middels CV configuratie in DCC.

Gestart door Kappa zondag 30 juli 2023, 13:19:12

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi,

Voor bezitters van locomotieven met een (OEM) MFX+ decoder is wat lastiger om wijzigingen in de function mapping door te voeren, als je geen CS2, of CS3 hebt.
Je kunt dan nog wel met CV configuratie onder DCC de betreffende CV aanpassing doen, maar welke CV's je dan moet aanpassen is wat complexer en vereist enige studie van de betekenis van de verschillende CV's.
Op de Märklin website kun je de laatste versie van de CV lijst van de Msd3 decoder downloaden, zie Msd3 CV Liste en Msd3 CV bijlage.
Hierin vind je alle beschikbare CV's en hun betekenis, maar zeer summier uitgelegd.
Er is van LGB een uitgebreidere pdf beschikbaar met veel meer uitleg, zie >>> Klik <<< alleen zijn de CV waarden soms verschillend, dus deze kun je niet gebruiken voor de Msd3, maar in deze pdf werd wel alles duidelijk.

Het is belangrijk om te begrijpen hoe de CV waarden van de functie mapping worden opgeslagen in de diverse CV's en wat die CV waarden betekenen.
Ook belangrijk om te weten is dat er in de decoder 80 regels (regel 0 t/m 79) beschikbaar zijn voor de functie mapping.
In elke regel staat een volledige CV configuratie voor een functie (dit kunnen ook logische functie zijn).
Deze regels zijn in CV 260 t/m 499 opgeslagen onder CV bereik (CV31=17, CV32=0!).
Er zijn per regel telkens drie CV's toegewezen, voor regel 1 zijn dat CV 260, 261 en 262, voor regel 2 zijn dat CV263, 264 en 265 en voor regel 79 zijn dat CV 497, 498 en 499.
In de eerste CV van elke regel staat de trigger, in de tweede staat de voorwaarde ( bijv vooruit, of stilstand etc) en in de derde staat de gebeurtenis (bijv. AUX, Sound nr, of logische functie).
Een trigger kan een functieknop zijn, maar ook een gebeurtenis (Sound of AUX), als er afhankelijkheden gewenst zijn, bijvoorbeeld een functieknop die een geluid laat horen en het geluid vervolgens een AUX aanstuurt.

De CV 257 t/m 512 worden in diverse CV bereiken telkens opnieuw gebruikt.
Je geeft in CV 31 en 32 aan in welk CV bereik je wilt werken.

CV31=17, CV32=0 is het CV bereik voor functie mapping.
CV31=17, CV32=1 is het CV bereik voor de timers.
CV31=16, CV32 0 is het bereik voor de geluidssterkte van de geluiden 1~28 in resp. CV 300~328

In CV 257 (CV31=17, CV32=0) (Alleen lezen) staat de waarde van hoeveel regels er al beschreven zijn.
Hiermee kan je bepalen welke vrije regel je voor een nieuwe functie kunt gebruiken.
Doe je dit niet en pak je een willekeurige regel, dan wordt de eventuele bestaande configuratie van die regel overschreven met de nieuwe configuratie.
Als CV 257 = 20, dan kun je de 21 regel gebruiken voor een nieuwe functie.

Om een nieuw functie aan te maken, is er soort van kladblok aanwezig in CV33, 34, 35, 36 en 37.
De waarden in deze CV's worden uiteidenlijk naar de CV's 260 t/m 499 weggeschreven.
Je kunt de CV 260 t/m 499 direct benaderen, maar dan moet zelf bepalen welke CV's bij welke regel hoort.

Werkwijze (uit de LGB pdf).

In CV 33 staat welke eerstvolgende van de 80 regels kan worden ingelezen en bewerkt. Als er een nieuwe mapping wordt aangelegd, kan deze CV leeg blijven.
In CV 34 wordt de trigger aangegeven (zie tabel Triggers en acties op blz 20 van de Msd3 CV liste).
In CV 35 kunt je voorwaarden aangeven (zie tabel "Voorwaarden"). Deze CV kan ook leeg blijven (-> waarde 0).  Let op: als bestaande mappingregels worden overschreven, kan er een voorwaarde in staan die behouden blijft, als in CV 35 niets wordt ingevoerd.
In CV 36 wordt aangegeven welke functie geactiveerd moet worden (zie tabel Triggers & acties).
In CV 37 wordt aangegeven in welke regel de aangelegde mapping moet worden ingevoerd.
Als hier een regel wordt aangegeven die al bezet is, dan wordt die door de nieuwe instelling overschreven. 
Een nieuw aangelegde mapping is pas geldig als het in een regel is geschreven.
Fictief voorbeeld: vuurkast Met toets F3 wordt het flakkeren van de vuurkast met de sound "kolen scheppen" geschakeld.
Bij het programmeren activeert de toets eerst de sound, en daarna activeert de sound het licht.
Op die manier gaat het licht pas uit als het geluid niet meer klinkt.

Programmering: de led is aangesloten op Aux 3, kolen scheppen ligt op Sound 6.
Bij uitlezen van CV 257 (CV31=17, CV32=0) is gebleken dat tot nu toe 17 mappings zijn ingevoerd.
In het voorbeeld worden de nog vrije regels 30 en 31 bezet.
Regel 30 wordt gebruikt voor de mapping tussen F3 en sound 6 en regel 31 voor de mapping tussen sound 6 en AUX3.

CV 34 -> 3  (trigger: F3)
CV 35 -> 0  (geen voorwaarde)
CV 36 -> 182  (Sound 6)
CV 37 -> 30  (schrijven in regel 30, dit zijn CV250, 251 en 252)
CV 34 -> 182  (trigger: Sound 6)
CV 36 -> 84  (Aux 3)
CV 37 -> 31  (schrijven in regel 31, dit zijn CV 253, 254 en 255)
CV 128 -> 6  (mode "toeval")
CV 129 -> 150  (led gedimd)
CV 130 -> 0
CV 130 (periode) wordt niet gebruikt.

Voor de duidelijkheid, er is hier een afhankelijkheid tussen F3 > Sound 6 > AUX3 aangemaakt.

AUX Mode:
Voor elke AUX zijn telkens 3 CV's toegewezen voor "mode", dimmer en periode. Deze worden in resp. CV 120 t/m 143 opgeslagen.
Voor AUX1 zijn dit CV 120 t/m 122 en voor voor AUX 3 staat de modus in CV 128 en dimmer in CV 129.
De Mode tabel staat op blz 21 van de Msd3 CV Liste. Dimmen en periode is een waarde 0-255.
Sommige modi zullen proefondervindelijk moeten worden bepaald.

Op de hiervoor beschreven manier is het ook mogelijk om een functie aan een andere knop toe te wijzen.
Bijvoorbeeld F1; deze is vaak aan de rookgenerator toegewezen, maar als je deze niet gebruikt, kun je deze verhuizen naar een andere functieknop, bijvoorbeeld naar F25.
Je moet dan eerst weten in welke van de 80 regels deze functie is opgeslagen, om de juiste CV's te kunnen aanpassen.
Hiertoe lees je van elk regel de CV uit waarin de trigger staat opgeslagen, voor regel 0 is dat CV 260 en voor regel 1 is dat CV 263.
Voor F1 zal dit één van de eerste regels zijn.
Hiertoe wordt eerst het functiebereik (CV31=17, CV32=0) ingesteld.
Vervolgens lees je telkens de eerste CV van elke regel uit, om F1 te vinden.
Stel dat F1 in regel 3 staat (CV31=17, CV32=0 en CV266=1).
Als je dan vervolgens de waarde 25 in CV 266 wegschrijft, zal je zien dat de rookgenerator nu onder functie F25 staat.
Je hoeft CV 31 = 17, CV 32 = 0 maar één keer te beschrijven, deze waarden blijven behouden, tot je deze weer overschrijft.
Je bijft dus in hetzelfde functiebereik werken.

Zo heb ik zelf een extra functie in mijn Br 02 (39027) onder functie knop 27 aangemaakt om een relais voor de rijtuigverlichting aan te kunnen sturen.
Hiervoor ga ik AUX 2 gebruiken, welk nog vrij is.
Na uitlezen van CV 257 bleken er al 47 regels te zijn gebruikt en ik heb regel 50 gepakt voor deze nieuwe functie.
CV waarden die zijn geconfigureerd:

CV 34 -> 27  (trigger: F27)
CV 36 -> 83  (AUX2)
CV 37 -> 50  (schrijven in regel 50 (dit zijn CV410, 411 en 412)

Nadat ik dit had gedaan, kwam er, na het verlaten van de CV programmeer modus, direct een functie onder knop 27 beschikbaar.

Ik hoop hiermee de functie mapping voor veel modelspoorders die geen CS2, of CS3 hebben wat toegankelijker te maken.
Zelf gebruik ik nog een CS1R, maar dit zou met een MS2 in DCC, of andere DCC controller/centrale ook moeten kunnen.
Re: Functie mapping op MFX+ en Msd3 decoders middels CV configuratie in DCC.
Dank! Zo'n uitleg zal velen helpen

Hallo Ad,
Zo uitgelegd lijkt het "piece of cake"
Maar toch heb ik een vraagje  :D

Citaat van: Kappa op zondag 30 juli 2023, 13:19:12In CV 33 wordt ingevuld welke van de 80 regels moet worden ingelezen en bewerkt. Als er een nieuwe mapping wordt aangelegd, kan deze CV leeg blijven.
In CV 37 wordt aangegeven in welke regel de aangelegde mapping moet worden ingevoerd.

Is dit niet hetzelfde?
Of is er een subtiel verschil dat ik niet begrepen heb?

Alain
Forum Moderator

Hi Alain,

Ik had hier niet zoveel aandacht aan geschonken, maar nog even uitgezocht.
In CV 33 (CV31=17 en CV32=0) gebruik je om de eerste vrije regel (0 t/m 79) uit te lezen en CV37 gebruik je om in een regel te schrijven.
Dus als CV33  de waarde 46 laat zien, dan kun je in deze regel een nieuwe functie mapping aanmaken/ wegschrijven.
Uitlezen van CV33 laat volgens mij de inhoud van CV 257 zien.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Nou is mijn vraag Ad,
Kan je aan F1 een Aux1-Forward en een Aux 2 reverse toewijzen/koppelen? want dat lukt mij wel mwt de ESU-lokpilot V5, maar (nog) niet met de mSD3.
En dit middels cv's en waarden programmeren met bv de control-unit 6021.
Mvg, Marcel
Forum Moderator

Hey Marcel,

Met de 6021 lijkt het me wel heel Spartaans, maar het zou moeten kunnen.
Je moet dan twee regels aan F1 toekennen. Één voor AUX1 en één voor AUX2.

Tja, Spartaans...
Dat ben ik sowieso met je eens, maar het mooie daaraan is wel, dat je precies weet wat je doet EN waarom het zo werkt.
Bij de pc hoef je niet zo veel na te denken. En de 60972 geeft geen terugmelding, ofwel is niet uit te lezen. (volgens gebruiksaanwijzing)
Maar het toekennen van Aux1 en 2 aabn F1 was mij al gelukt, maar het koppelen van een rijrichting aan de Aux niet.
Bij een 60901 hing ik een 2-polig relais aan F1, die de sluitverlichting activeerde. Ook spartaans, maar werkt prima.
Helaas zie ik nog geen andere mogelijkheid bij de 60972. En mijn verwachtingen zijn hoger, als ik de mogelijkheden in DCC zie. Maar mijn wens heb ik nog niet gezien in de uitleg.
Mvg
Marcel
Forum Moderator

Citaat van: loc1200 op zondag 03 november 2024, 22:21:26Maar het toekennen van Aux1 en 2 aabn F1 was mij al gelukt, maar het koppelen van een rijrichting aan de Aux niet.
Hi Marcel,

Jouw wens zou volgens onderstaande CV configuratie moeten werken.
De regels 30 en 31 zijn een voorbeeld.
Lees eerst CV33 uit om het nummer van de eerstvolgende lege regel te weten.

CV 34 -> 1    (trigger: F1)
CV 35 -> 16  (alleen vooruit)
CV 36 -> 82  (AUX1)
CV 37 -> 30  (schrijven in regel 30, dit zijn CV250, 251 en 252)
CV 34 -> 1    (trigger: F1)
CV 35 -> 32  (alleen achteruit)
CV 36 -> 83  (AUX2)
CV 37 -> 31  (schrijven in regel 31, dit zijn CV 253, 254 en 255)
CV 120 -> 1  (AUX1 mode "Dimmer")
CV 121 -> 150 (AUX1 led gedimd, voorbeeld 150)
CV 122 -> 0  (periode) wordt niet gebruikt.
CV 123 -> 1  (AUX2 mode "Dimmer")
CV 124 -> 150 (AUX2 led gedimd, voorbeeld 150)
CV 125 -> 0  (periode) wordt niet gebruikt.

Hartelijk dank Ad.
Inmiddels ben ik er wel uit mbt het programmeren via PC en de stick 60971. Ik bleek het verkeerde programma te hebben geladen... Lekker slim..  :(

Maar nu loop ik tegen een vreemd probleem op:
Mijn decoder bevatte niet de laatste Firmware, en er werd aangegeven of ik deze wilde updaten tot firmware 3.3.6.2.
Je mag verwachten dat dit om één of andere reden een verbetering mag opleveren...
Maar helaas, het is een verslechtering met als gevolg: Aux-1 en -2 staan permanent aan en zijn ook niet meer te schakelen. In de decodertool staan ze gewoon uit; Maar op de tester (ESU) gewoon ten alle tijde aan; net als in een loc. Alsof er een mosfet is doorgebrand en er een permanente verbinding is ontstaan. Alleen via F3 waaraan ik de opdracht had gekoppeld met een Aux-1/2 negatief, leverde een uitschakeling op.
Dus mijn vermoeden is dat de update toch enkele foutjes in het programma vertoond.. Voor de update deed de decoder nog al zijn kunstjes.
IK dacht eerst dat het aan mijn ombouw-kunsten lag, maar bij een 2e decoder (die nieuw uit doos kwam) ontstond een exact gelijk probleem. Ik heb nu 2 min of meer invaliede decoders.. De 3e durf ik eigenlijk niet meer te programmeren, daar ik geen vertrouwen meer in de update heb.
Morgen de importeur maar bellen; die heeft tussen 14:00 en 16:00 spreekuur. Misschien hebben die een advies..

Mvg, Marcel
Ik zou toch de mapping eens naar standaard herstellen.
Als je via f3 de zaak wel uit krijgt lijkt me dat de hardware nog in orde is.