Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)

Gestart door Sascha maandag 23 juli 2007, 22:53:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Hallo allemaal,

Nog steeds spelende met mijn testrondje (Nee, ik heb nog steeds geen acceptabel baanplan) heb ik vandaag dan maar eens alle digital modules uit de kast gehaald, geplaatst en aangesloten.. Zo ook mijn 6017 Booster die al een jaar ofzo in de kast lag te wachten.. Nee nog niet getest en 2e hands gekocht..

Aangesloten met speciale kabel (goed da'k boekje even las, bij zowel de 6021 en de 6017 dient deze kabel op de kop erin te zitten, dit in tegenstelling tot de 6015 en 6020). Is er verschil tussen links en rechts van achter bekeken? Volgens boekje zijn het gelijkwaardige bussen. Hij zit links van achter bekeken in ieder geval.

Aangesloten op een eigen trafo.. Stukje apart spoor aangesloten, ls van de baan waar de 6021 op zit. Als ik de boel aanzet, piept/bromt de booster.. Als ik de 6021 in stop zet stopt het piepen.. Weer op Go dan piept/bromt ie op nieuw.. Ook commando's die ik geef via de 6021 komen niet op het stukje spoor aan... -HELP- !!!!!!
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Een mini-drama Sascha,ik heb het ook gedaan een booster (6017) via het internet gekocht (nieuw dan wel) niet getest,maanden later in gebruik genomen.Maar zeker met in mijn achterhoofd zal hij het wel doen.Gelukkig deed hij het maar sindsdien test ik alles wel meteen.

groetjes Huib
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Freak op dinsdag 24 juli 2007, 00:51:34
Dit duidt er opdat een of beide eindtransistoren defect zijn. De eindtransistoren zijn T1 (BDW93C) en T2 (BDW94C).

Peter bedankt voor je antwoord!
Enig idee waar ik dit zou laten kunnen maken?
(Of de onderdelen halen, mijn broer heeft ook een soldeerstation en de ervaring, beide schorten er bij mij nog aan hihi)

Groetjes,
Sascha.
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Sascha,

Conrad heeft ze ook:

BDW93C = Conrad 155431
BDW94C = Conrad 155432

Ze kosten beide ? 1,= per stuk.

Martijn
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Acido op dinsdag 24 juli 2007, 11:37:06
Sascha,

Conrad heeft ze ook:

BDW93C = Conrad 155431
BDW94C = Conrad 155432

Ze kosten beide ? 1,= per stuk.

Martijn

As we speak ben ik ze aan het bestellen bij Conrad. Alsmede een soldeerstation welke ik al langer voor de hobby wilde bestellen.. :-) Gaat helemaal goed komen. Allen bedankt voor de hulp!
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Sascha op dinsdag 24 juli 2007, 11:43:27
Alsmede een soldeerstation welke ik al langer voor de hobby wilde bestellen.. :-)

Hey Sasch,

Let erop dat je een soldeerstation uitkiest met een goed flexibel snoer. Ik heb altijd ruzie met de mijne :|

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Rolf, ik denk eerder dat dat aan jou ligt dan aan het soldeerstation :mrgreen: :wink:
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Een snoer is over het algemeen toch flexibel?  :mrgreen: :oops:

Sorry........... Ontopic:

Sascha,

Heb afgelopen weekend eentje gekocht van HQ is dezelfde als die van Velleman alleen het scheelt 4 tientjes (49,95 HQ / 89,95 Velleman). Station is 48Watt max en regelbaar in een stap of 10.



ps snoer van soldeerstation naar soldeerbout is in wekelijkheid een stuk langer!!
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Hoi Chris,

Ik heb vroeger ook wat met electronica gespeeld... Wat simpele schakelingen gemaakt voor school, voedingen uit de Elektuur gemaakt e.d. Ook ivm met Packet Radio het nodige zelf in elkaar moeten solderen. Heb altijd gedroomd van een professioneel Weller soldeerstation. (Mijn broer het er een van het werk).

Nu zijn die prullen gewoonweg niet te betalen (rond de 300 euro). Maar er zijn ook wat kleinere van Weller tegenwoordig.. Bijv. de WHS 40D. Prijsklasse rond de 100 euro.. Daar ben ik voor gezwicht :




Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
He Sascha,

Laat je even weten of het vervangen van de transistoren de oplossing was?
heb her en der ook wat kaduke boosters.

Marco
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Gerard op dinsdag 24 juli 2007, 14:18:58
Rolf, ik denk eerder dat dat aan jou ligt dan aan het soldeerstation :mrgreen: :wink:

Hahaha....zou dat het zijn :oops: Maar zonder gekheid, heb zelf een super-goedkoop dingetje gekocht met een heel erg stug snoer dat totaal niet meegeeft. Het zal dus een combinatie zijn van mijn onhandigheid en mijn zuinigheid :| ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Hallo Sascha.

Ons vermoeden van gisteravond is toch juist gebleken, booster defect.

Off-topic.
Ik heb enige jaren geleden juist NIET bezuinigd op aanschaf van een soldeerstation.
Ik heb bij Conrad gekocht een Weller WS-51 met diverse soldeertips (los bij gekocht).


Weller WS-51

1- Een Weller koop je voor het leven
2- Bij komend voordeel snoer is met Teflon ommanteld, ongevoelig voor temperatuur (komt het snoer perongeluk tegen de bout heb je dus GEEN probleem  :P 8)
3- Ik beschik over tips van 0.8mm (geschikt voor SMD componenten) 1.2mm, 2mm en 3mm. Voor een soldeerklus kan ik dus de juiste soldeertip kiezen.
4- beschikt over randaarde en aarde aansluiting

Mijn advies, als je wat meer wilt dat af et toe solderen, bezuinig niet op het soldeerstation.

Mvg, Johan.
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
@ Johan: Klinkt goed. Wat kost zoiets?
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Acido op dinsdag 24 juli 2007, 19:28:22
@ Johan: Klinkt goed. Wat kost zoiets?

Kijk bij Conrad 214 euro (zonder extra tips).
Veel geld maar nogmaals een Weller gaat een leven lang mee, je hebt echt wat in je vingers.
Duurkoop is niet altijd miskoop  :idea:

Mvg, Johan.
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Precies - goed gereedschap is het halve werk en gaat een leven mee :-)

En ja... goed gereedschap is duur :?

Heb er nu ook even geen geld voor, ik heb ook nog e.e.a. in bestelling staan namelijk, maar wellicht is 't iets voor rond de Kerst of zo ;-)
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Die weller ziet er wel luxe uit. Helemaal geen snoer. Da's pas flexibel.

Gr
Arjan
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Ik heb deze dus (al) besteld :


Soldeertips van 0,4 en 0,8 en 1,2 en 2,0 en 3,5... Denk dat deze ook wel dik in orde is. We'll see! (And offcourse I'll let you know!).

Het is nog even afwachten of het vervangen van de eindtransistoren de booster zal maken. Maar zodra ik het weet zal ik dit ook hier posten.
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
(Met dank aan Freak/Peter die voor de nodige informatie heeft gezorgd!)

Men neme een :

1. Kapotte booster:


2. Een schroevendraaier:


3. Twee nieuwe BDW's:


4. En tenslotte een soldeerstation:


Men maakt de Booster open, en dat is nog een heel gepruts, en gaat helaas niet geheel zonder sporen achter te laten (-klik hier- voor meer info).

Dan soldeert men de oude BDW's eruit. Er komt een BDW42 en een BDW47 uit. Nu is de BDW93C is nagenoeg gelijk aan de BDW42 en de BDW94C is nagenoeg gelijk aan de BDW47. De 42 en 47 kunnen meer stroom verdragen (15A) t.o.v. 93 en 94 (10A).

Het eruit solderen en de gaatjes met een tinzuiger leeg maken, heb ik gedaan onder een temp van 350 graden. Omdat de BDW's toch kapot waren is het het slimst om de pootjes los te knippen van het lichaam van de BDW zodat je rustig pootje voor pootje kunt eruit solderen. Het was wel even wat gepruts om de gaatjes mooi leeg te maken zodat de nieuwe pootjes erin konden.

Daarna netjes de nieuwe BDW erin zetten - goed positioneren zodat je 'm weer op de juiste plek kunt terugschroeven op het koellichaam (Vergeet de isolator en koelpasta niet!). Daarna netjes vast solderen.

Toen de booster getest, en tadadadaaa, hij doet het weer. Overigens is het zachte maar hoge gepiep niet geheel weg, dit doet hij nog steeds, volgens Peter kan dit te maken hebben dat dit veroorzaakt kan worden doordat er op de uitgang nog een soort filtertje zit waarvan de condensator niet geheel juist meer is.

Vooralsnog neem ik dit piepje nog even voor lief. Mijn booster doet het weer!!  :lol:
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Mooi zo,

Dat is goed nieuws Sascha 8).
Veel plezier ervan !!

Marcel
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Goe gedaan jochie  :mrgreen:

Dus eersdaags komt er een workshop "Solderen voor dummies"?
De 1e aanmelding heb je hierbij  :mrgreen: :mrgreen:
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Ron op zondag 29 juli 2007, 13:56:54
Ik werk nu het liefste met zo'n dunne antex 230v boutje zo dun als een balpen en kan hele mooie zwarte gleuven in tafels en vloerbedekkingen maken, ik heb ook nog een hele oude bakkeliete soldeerpistool, hoeveel watt weet ik niet en maak er van 2,5mm2 koperdraad altijd soldeertippies van en beug altijd een paar bochtjes om het vermogen wat te verdelen anders kleuren de printjes zo raar, maar die ligt dan niet zo lekker in de hand, ik denk dak ook maar een stationnetje neem , mooi dingetje sarscha

Bij Conrad net iets over de 100 euro.. Die prof. Weller stations gaan tegen de 300.
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Ha die Sascha.
Prachtig dat jouw nieuwe aanwinst nu zich al volledig terugverdiend heeft met de reparatie van een oude aanwinst!
Mooi ook dat de reparatie in 1x gelukt is, dat geeft hoop voor alle volgende reparaties en om- en inbouwen van allerlei componenten!
Veel succes en plezier met de reparaties.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
:idea: : 'S & P reparatie service' voor al Uw modelbouw problemen? :wink:
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Hiya Sascha,

Goed om te lezen dat het gelukt is. Zo te horen soldeer jij een stukkie strakker dan ondergetekende :| Uuhhmm...waarom woonde je ook alweer zo ver weg :roll:

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: ^Rook op zondag 29 juli 2007, 15:37:48
Uuhhmm...waarom woonde je ook alweer zo ver weg :roll:

Ik woon niet ver weg.. Jij woont ver weg.. W8 maar dat je in die stomer hebt gezeten bij de ZLSM door het zuid Limburgse heuvellandschap.. Wedden dat je niet meer terug wilt? :-)
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Sascha op zondag 29 juli 2007, 15:52:07
Ik woon niet ver weg.. Jij woont ver weg..

Oh ja :mad: Dat vergeet ik steeds ;)
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Ron op zondag 29 juli 2007, 16:07:18
Al eens bij de VSM in beekbergen geweest, heb je een hele boel stomers door de veluwse bossen

Gewoontje, die zie ik elke dag........... nee wat verweg is das mooi man  :mrgreen:

maar ehu wat heeft dit nog met een defecte booster te meken  :roll:

@Sascha, puik werk, en iets meer temapratuur er in, gaat stuk beter toch  :wink:

Mvg, Johan.
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Citaat van: Kaleb op zondag 29 juli 2007, 13:34:48
Goe gedaan jochie  :mrgreen:

Dus eersdaags komt er een workshop "Solderen voor dummies"?
De 1e aanmelding heb je hierbij  :mrgreen: :mrgreen:
En hier de 2e aanmelding :mrgreen: :mrgreen:
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Vinden jullie het erg als ik de corsus laat schieten, ben namelijk druk bezig te desolderen (met name voedingen, printplaten uit pc en monitoren, zitten namelijk hele leuke onderdelen op)
Re: HELP! Mijn Booster is kapot! (Denk ik)
Sascha, mooi dat het weer werkt,

Dat geeft de burger moed, heb via MP 2 maal een defecte mogen kopen  :(
Dus heb nu net even wat "torren" besteld
Ik ben benieuwd of ik ook leven in de boosters kan krijgen.

Marco