Zo... tijd voor het tweede deel van de update!
De stand van zaken was dat de weg naar het hoekje klaar is, evenals het hek langs dat stuk weg. Van de andere helft van het hek zijn alleen de paaltjes geplaatst. Verder is het "grondwerk" in het hoekje klaar en is er een bescheiden heuveltje gevormd.
De volgende stap is bepalen waar de grote bomen komen te staan en daar een vlak plekje voor maken. Dat gaat heel makkelijk met de modelliermasse, je moet zelfs oppassen niet teveel weg te halen. De witte plek links is overigens niet voor een boom, maar voor de BBQ
Hier zijn de voeten van de drie grote bomen én de barbeque geplaatst. Die is afkomstig van Busch Mini-welt nummertje 7715. In een eerdere update (de Groenstrook) heb ik bosbodem strooisel gebruikt. Daar bleek ook fijn grijs zand in te zitten en dat heb ik hier gebruikt rondom de BBQ en bij het einde van het asfalt.
In het midden moet een grasveldje komen, hier zijn de randjes vast gedaan, tegelijk met het druppelen/lijmen van het grijze zand. De voeten van de bomen zijn bruin geschilderd (evenals de stammen van de bomen zelf) om van de lelijke plastickleur af te komen.
De bedoeling is dat de punt bovenin de foto mooi dicht bebost wordt. Rondom de grote bomen komen dan ook wat kleintjes. De grote bomen worden later geplaatst (handig, die losse voetjes
) omdat ik er anders niet goed meer bij kan voor het strooiselen.
Van het tweede deel van het hek staan alleen de paaltjes er. Om in het strooisel een wat mooiere overgang te krijgen dan ik bij het eerste deel kreeg, heb ik het kurk schuin afgesneden met een Stanleymes.
Dat bedoel ik... Dit strookje moet de overgang vormen tussen de ballast van de baan en het bosgrondstrooisel, vergelijkbaar met wat ik bij de Groenstrook heb gedaan.
Na het strooien volgt natuurlijk het welbekende druppelen met water met afwasmiddel en daarma strooisellijm. Daarna ziet het er zo uit... Omdat er wat stukjes ballast bleken te ontbreken, heb ik dat ook aangevuld en meegenomen met het lijmen.
Snel, voordat de lijm te ver droogt of wegzakt, wat strooigrasjes erop. Dat hoeft niet netjes, het teveel wordt later met de stofzuiger wel verwijderd. Bovendien komt er nog een laagje langer gras overheen rondom het hek.
Even een overzichtsplaatje. Op de voorgromd mijn trouwe graswagen, op de achtergrond het potje met water met afwasmiddel. Voor de mensen die net inschakelen: het afwasmiddel dient om de oppervlaktespanning van het water te verminderen zodat het in het strooisel vloeit. Dit water maakt baant de weg voor de lijm die ook tussen de korrels vloeit, uiteindelijk transparant opdroogt en de korreltjes aan elkaar lijmt.
Volgende stap: wat lang gras (Heki wildgras) voor rondom het hek. Dit is simpeler dan je zou denken... Trek voorzichtig een sliert uit de grasmat zoals op de foto. Deze prik je over de paaltjes van het hek heen (daarom zitten de draden er nog niet in!) terwijl je het een beetje strak trekt.
Doordat je het wat strak trekt en de paaltjes erdoorheen prikt (kwestie van het gras aanduwen) blijft het eigenlijk al zitten. Zeker als de draden van het hek erdoorheen gaan, gaat het nergens meer heen. Desgewenst kun je er echter nog wat strooisellijm tussenfroppen om het helemaal stofzuigerbestendig te maken, zeg maar
Als de hele bende droog is, is het tijd voor het trekken (of eigenlijk: duwen) van de draden van het betonpalenhek. Ik was even bang dat ik dat vanaf de andere kant moest doen (daar kan ik slecht bij) maar tot mijn vreugde bleek het ook zo te gaan
Doe dit niet als het strooisel nog nat is, want je zult tussen de paaltjes moeten frommelen om de draden door de gaatjes in de paaltjes te krijgen.
Daarmee is het hek ook aan deze kant klaar, compleet met woekerend gras
Volgende stap: het grasveldje. Ik heb eerst gekeken naar een klein stukje grasmat maar dat had ik niet en ik had geen zin er zo'n hele rol voor te gaan kopen. Dus heb ik besloten om het met strooigras te doen op een manier die ik nog niet eerder had toegepast: direct op de ondergrond (dus niet op strooisel waar lijm in zit) en met een theezeefje. Eerst de lijm erop... Niet te zuinig, we willen wel een mooie volle grasmat
Dan het gras erop. Ook hier: niet te zuinig, wat niet vast blijft zitten zuigen we op met de stofzuiger. Uiteindelijk heb ik dit twee keer gedaan omdat het gras me na de eerste keer toch nog te mager was.
Het is ondertussen misschien al een beetje duidelijk: hier komt een recreatieplek. Een soort mini-camping, eigenlijk. Daar hoort toch op zijn minst een toilethokje bij. Ik heb me rot gezocht naar iets wat geschikt was.
Een Dixie? Nee... Alleen een houten pleehokje of zo is sowieso niet geschikt: een wasbak is op een camping, hoe klein ook, toch wel handig. Ik heb overwogen gewoon een camper neer te zetten - problem solved. Daar vind ik het hoekje echter te klein voor. Bovendien zou dat te makkelijk zijn
Dat niet alleen: de toegangsweg is er te smal voor!
Afijn, na veel gegraaf in de oude bouwpakketjes die ik heb kwam ik dit kapotte tankstation tegen. Hmmmm
Het nodige zaag- en vijlwerk later had ik de onderdelen voor wat een sanitairhokje moet worden bij elkaar. De vloer is eigenlijk een stuk dakterras van één of andere villa, maar het tegelpatroontje leek me wel geschikt. Als eerste heb ik de voer op maat gemaakt voor de plek waar-ie komt te staan. Daarna heb ik de muren passend gemaakt op de vloer.
Het dak, rechtsonder, is het uiteindelijk niet geworden omdat het ruim een millimeter te smal bleek te zijn. Ik had niet genoeg van dat materiaal (overigens afkomstig van een oude bloemenwinkel) over voor een tweede poging...
Afijn, eerst de muren maar. Het moet een uiterst simpel hokje worden, er komt niet eens een deur in. Beetje vergelijkbaar met wat je op sommige parkeerplaatsen langs de snelweg aantreft.
Ondertussen wordt de plek waar het hokje moet komen gereedgemaakt
Nog een idee: een aanrechtblad annex gootsteen aan de voorzijde, waar je je (af)was kunt doen en zo
Maar hoe maak je een gootsteen? Ik heb een plaatje knutselplastic gepakt (voor de trouwe lezers: hetzelfde spul als waar ik de seintjes van heb gemaakt voor het schaduwstation) en daar een 3mm gat in geboord.
Als je dan aan de onderkant er een klein plaatje tegenaan lijmt, heb je een mooie cirkelvormige verdieping in het "blad"
Ondertussen heb ik een nieuw dak gevonden (van een oud seinhuis) en op maat gemaakt. Het hutje is geschilderd maar nog niet geweathered.
Voor de raampjes wilde ik melkglas maar ik kon nergens geschikt plastic vinden
Uiteindelijk heb ik die zoektocht opgegeven en besloten het maar zelf te maken. En eigenlijk heel simpel: met een stukje verpakkingsplastic (hier van een Viessmann lantaarn) en een stukje schuurpapier! Uitknippen en klaar
En ja, dan moet er eigenlijk ook licht erin. Kneiterwit, als het even kan, want dat soort hokjes doen niet aan sfeerverlichting
Witte LEDs had ik niet op voorraad, maar nog wel wat witte LEDs in E5-fitting. Die heb ik ooit gebruikt voor verlichting in mijn 3070/4070 (TEE) en ik had er nog een paar over. Kwestie van draadjes aansolderen en het werkt net zo goed. Handig: ze zijn voor 18V, dus geen gedoe met weerstanden of een aparte voeding
Hier is het hutje verouderd met een
wet wash, uitgesmeerd met de vinger. Ook is de "gootsteen" gemonteerd en zit het zelfgemaakte melkglas erin.
Vervolgens is de verlichting aan de beurt. De LEDlampfitting wordt eenvoudigweg in de hoek vastgelijmd. Hij straalt dan wel omhoog, maar da's niet zo erg. Een stukje aluminiumfolie tegen het plafond zorgt voor een mooie diffuse weerkaatsing van het licht. Ook dit heb ik in een grijs verleden al eens toegepast, namelijk in het seinhuis van de Analoge Speeltuin.
Terwijl het hokje droogt, kan ik verder met het hoekje waar de bomen komen. Hier is dat opgevuld met strooisel (bosbodem), grasjes en diverse frutsels die als struikgewas dienen. Daarvoor gebruik ik o.a. restjes boom die je los in de verpakking van grote bomen vindt.
Nu het LEDje vast zit, kan het dak erop. Om geen lichtlekkage te krijgen (lampje straalt immers omhoog) nemen we hier geen halve maatregelen
Die lijmklemmen zijn touwens fantastisch, onmisbaar hulpmiddel en ze zijn nog goedkoop ook.
Nou, dan kan-ie op zijn plek! Beetje wildgras tegen de zijwanden aan... Nog een roestig gemaakt lantaarntje erbij geplaatst (Viessmann 6080) en het hoekje is zo ongeveer klaar voor de Preisertjes
Hokje...
...grasveldje...
...en de bomen. De bedoeling was dus dat die punt lekker dicht begroeid zou worden om 'm enigszins ontoegankelijk te maken en nu de grote bomen op hun plek staan lijkt dat aardig gelukt
De verlichting doet het ook, die van het hokje is inderdaad lekker fel en wit (iedereen die wel eens 's-nachts naar een camping-WC is geweest weet wat ik bedoel
).
Geen camping zonder tentjes natuurlijk. Dit is Busch 6026, eigenlijk een uitbreidingssetje voor een grotere camping. De tentjes zijn vreselijk oubollig, echt niemand heeft nog zulke tenten tegenwoordig, dat is een beetje jammer. Wel leuk dat er ook een campingtafeltje met twee stoeltjes en nog wat frutsels bij zitten. Van de tentjes ga ik alleen de drie kleintjes gebruiken, maar uiteraard niet voordat ze geschilderd zijn want dit naakte plastic kan écht niet
Dan kunnen we gaan aankleden! Bij de Busch BBQ zaten ook twee bijpassende mannetjes en een aantal zitjes voor rondom de barbeque. De stapel hout, op de achtergrond, zat er ook bij.
Ben overigens gruime tijd met het tongetje uit de mond bezig geweest om met een pincet individuele grassprietjes van het rooster van de BBQ af te halen
Dat plakt een beetje om de worsten en karbo's erop vast te houden, maar dat bleek ook te gelden voor de sprietjes strooigras...
Als laatste heb ik de tentjes, het campingtafeltje en een aantal Preisertjes toegevoegd. Het zonnetje schijnt
en de worsten zijn gaar
Wel even je handjes wassen voor dat je aan tafel gaat
En daarmee is dit stukje scenery voltooid!
Dat was 'm weer... tot het volgende project
Martijn