Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)

Gestart door DEBORA0517 zaterdag 25 juli 2009, 17:52:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Waarschijnlijk kennen jullie deze deeloplossing al, maar wilde hem toch even posten.
Maar 1 passtukje, verder 1 wissel en de rest is standaard rails.
Radius is R2, dus in principe kunnen alle treinen hem nemen.
Misschien voor in de wiki :?:
Baanontwerpen voor iedereen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Baanontwerpen voor iedereen
Ik zet mijn baan er ook bij.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hierbij wat hopelijk mijn baan gaat worden in de nabije toekomst.

Gr. Dirk
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
En de rest
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hierbij ook mijn baanplan.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.(graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Aan het oefenen gegaan in SCARM op basis van M-rails (5x00 en 3x00 serie).
M'n eerste idee van een nieuwe baan.
3D export van SCARM is niet heel mooi, dan maar export zonder terrein, maar wel met hoogte verschillen zichtbaar.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Beste spoorders, ik plaats hierbij mijn baan in aanbouw en voeg daarbij tegelijk het *.tra bestand voor het laden in Wintrack.  De link naar mijn topic staat onderaan bij de handtekening.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hier nog wat 3D impressies en het *tra bestand.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
-Martin:
Mooie baan, maar hoe geraak je er in het midden in?
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hoi Jørg, dank je. Ik heb een losse module gemaakt, die ik er tussen uit kan schuiven. De brug van het bovenste spoor (in 3D als de Bietschtal brug), is een dichte vakwerkbrug, met een overspanning van 900 mm, die ik er zo af kan pakken. Deze is erg licht en de treinen kunnen er zo nooit afvallen als ze erover heen rijden. Aangezien alleen het paradevak geëlektrificeerd
wordt en het station niet, is dit een hele goede oplossing.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hier een ontwerpje van mijn allereerste baan (die nog niet gebouwd is)
Ik heb (slechts) een tafel van 244 bij 122 meter, dus ik zit wat beperkt qua ruimte.

Is er iemand die nog extra tips heeft voor mij?
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Middenonder heb je 2 x rechts wissel en 2 x 24224. Hierdoor ontstaat een dubbele s-bocht met risico op ontsporingen.
Leg na het eerste rechtse wissel een links wissel; daarmee vervalt 1 x 24224 en het rechtse wissel; het spoor loopt dan vloeiender.
Verder zou ik proberen een keerlus te maken; nu kun je alleen rondjes rijden.

Cees
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik heb een compleet nieuw ontwerp gemaakt. Dit keer met keerlus. Het is een heel erg simpel ontwerp die makkelijk te realiseren is op een kleine baan. Een de meeste stukken rails die gebruikt worden zitten in een startersset, dus heel veel extra rails hoef ik hier nog niet voor te kopen. (Ik ben beginner he...  :P)

En verder is er volgens mij ruimte (genoeg) voor uitbreiding.

De baan heeft wel twee hoogtes. Eentje op de tafel en eentje er onder waarschijnlijk. Er boven vind ik niks.
Dan zie je de halve tafel niet meer.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Beste mensen, dit is een baantje die ik 20 jaar geleden heb gebouwd voor mijn zoon. Ik heb hem nu met Wintrack gedigitaliseerd. Wellicht heeft iemand er wat aan, want er is veel vraag naar ontwerpen voor kleine banen. Het .tra bestand zal ik ook posten.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
En hier is het .tra bestand voor Wintrack 12.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Beste Tjoekedoris,
Leuk ontwerp, dank je. Ik overweeg deze baan te gaan bouwen (als beginner). Ik heb de volgende vragen:
- Denk je dat deze baan te besturen is via Koploper?
- Denk je dat de hellingen goed zijn te nemen, vanwege de toch vrij kleine baan?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten
Jan
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hierbij dan mijn bijdrage:
Naam Nergensland
107 m spoor
10 vierkante meter oppervlakte 360 x 320 x 230 x 135 cm
U vorm met lang en kort been.
Mdf 18mm dik
K-rails
Open raamstructuur met spanten
Ontworpen met Wintrack.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Een baan voor wie meer van rangeren houd dan van een rondje rijden.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ruim een jaar geleden heb ik mijn ontwerp hier gepresenteerd. Inmiddels is het ontwerp van het schaduwstation aangepast omdat er verschillende problemen ontstonden. Ook het ontwerp van het eerste niveau en van het tweede niveau (kopstation) is veranderd. Onderstaand het definitieve ontwerp, zoals het inmiddels in ruwbouw gereed is.


schaduwstation met automatische spoorkeuze


middenbaan met station en schaduwsporen


kopstation met bergbaan

groeten,
Roel
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
En ook het TRA bestand
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
een kort vraagje:
wat voor max hellingspercentage kan je voor losse stoomlocs aanhouden? (rondom het BW)
en evt een rangeerlocje met 2 a 3 hogeboordwagons met kolen?

Kan toch wel meer dan de gebruikelijke 2 tot 3 % zijn...
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
-Simon:
Tot de wielen beginnen door te slippen,
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Zelf houd ik r altijd wel van om n plannetje na te tekenen.
Bij deze 2 nagetekend. 1 is een kopie van BW Aalen(2). De andere 2 zijn fictief, waarbij ik er ook weer 1 uit een boek heb overgenomen (BW Weiden, met die steunmuren, nr 3).

Volgende post komen de .track bestanden.

Wat ik de moeilijkheid vind, is, om aan (mijn eigen) eis te voldoen om zowel diesel-/oliegestookte loks en de stoomlocomotieven onafhankelijk van elkaar te kunnen bevoorraden. Echter, het BW is al een ruimtevreter, dus dat blijft lastig, zeker als je nog een aantal opstelsporen voor bouwtreinen, sneeuwploeg en kolenwagons wilt... En als je dan ook nog s een rechteckschuppe voor 2 dieseltreinstellen wilt...  :D
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Overigens: Jorg, dat is een antwoord wat helemaal waar is... maar bij het tekenen is dat n beetje lastig  :? :P

En de .track-bestanden
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Op zoek naar een eigen plan kwam er wat tussendoor O:-D : onderstaande plan van BW Aalen heb ik wat naar eigen inzicht aangepast.
Het mooie vind ik dat er tegelijkertijd meerdere stoomlocs behandeld kunnen worden en dat de diesels hun eigen gang kunnen gaan.
De diesels komen binnen, slaan rechts af, langs de draaischijf (waar ze eventueel kunnen wachten) naar het tankpunt. Daarvandaan wisselen van richting naar de schijf en de loods.


De eerste stoomloc komt binnen, volgt blauw, stopt bij het 2e kolenbevoorradingspunt. Hiervandaan doorrijden naar het stootblok, wisselen van richting naar de sporen voor de slakkenput, water en zand.
Een tweede stoomloc komt binnen en kan dan bij het eerste kolenpunt stoppen. Is deze eerder klaar dan kan via de wissels alsnog naar het stootblok worden gerangeerd om vervolgens ook naar zand/water te gaan.
Wanneer de stoomloc klaar is kan deze doorrijden naar het opstelspoor achter de kruiswissel, om daar te wisselen van richting en de schijf op te rijden.

Cruciaal is de kruiswissel, vandaar dat daar de locleitung en het seinhuis is geplaatst.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Op eBay.de vind je onder de zoekterm "Märklin C-Gleis-Plan" een aantal leuke ontwerpen.

Doe er je voordeel mee  ;)
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Mijn eerst ontwerp er even bij...

Thema is steengroeve.

Er zit een helix in de berg om naar het hoge plateau te komen. De helix wil ik op een paar plekken "zichtbaar" maken.
Nb. De rendering van Scarm is niet optimaal. Ik ben er nog niet achter hoe ik t een en ander mooier kan laten weergeven.
Als het in 't echt maar mooi wordt ;)
eenvoudig met dubbele brug om te rijden (M-rails 360 x 170-180)
brug begint en eindigt bij de letter B; alles 'gelijkvloers'; in de praktijk rails wat aanpassen hoe het uitkomt/aansluit; 4 boogbruggen in totaal.
360X170 kan maar MDF-platen zijn 120X60 dus 360x180 helemaal mooi.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)


mijn test baantje
dit is 2.50 lang op 80 cm
opgeplooid is het dus 125 op 40 op 50 cm
dit kan zo tussen een kast en pakt dan haast geen plaats in
ik kan proef rijden (de punaise zijn de stopstroken)en mijn madam is ook een beetje tevreden

gr raf
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
doe ik ook even mijn idee,

Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Marklin modelbanen
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hermanus,
Ik heb uw baan opgemerkt in een ouder bericht.
Het is een mooie baan die ik zou willen nabouwen.
Heb het pakket terug gevonden via Scarm waar ze als C-spoor wordt voorgesteld.
Ik zou echter mijn baan met K-sporen willen uitbouwen waardoor de geometrie niet meer overeenstemt.
Heb ondertussen gepoogd om met het Scarm-programma een aangepaste versie te maken, doch af en toe sluiten de sporen net niet (kwestie van enkele millimeters - zie plan in bijlage).
Kan men de sporen 'forceren' zodat zij toch onderling aansluiten ?

Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Met welk programma maken jullie een sporenplan?
mvrgr,
Johan
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik werk met Railmodeller Pro, want dat is het enige programma dat geschikt is voor een Mac.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ik gebruik nu al enkele jaren Anyrail en vind het een fantastisch programma. Een schat aan railbibiliotheken met regelmatige updates en makkelijk in het gebruik.
Sporenplan Binnenhaven / station op 2 niveaus / BW / Märklin M-RAilS / analoog
Hierbij het basisconcept met de zichtbare sporen van GOFORITZ 2021
( nog te bouwen analoge baan met maximaal gebruik van 5200- en 5206-bogen).





Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Citaat van: Annemia op maandag 22 februari 2021, 16:25:36
Ik werk met Railmodeller Pro, want dat is het enige programma dat geschikt is voor een Mac.
Hi, ik wou dit programma ook kopen/downloaden maar de link werkt niet... Enige tips?
dank je.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Nog een keer proberen, de website doet het gewoon.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Citaat van: wimpietje op woensdag 24 februari 2021, 08:28:53
Hi, ik wou dit programma ook kopen/downloaden maar de link werkt niet... Enige tips?
dank je.
Je kunt het via de Appstore downloaden c.q. kopen. Er is een Express versie, die is beperkt maar gratis. als je echt ietrs wil, moet je de Pro versie kopen.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Het begon met de uitdaging of ik een traject met heuvelen kon ontwerpen (zie topic 'Heuvelen') en al snel werd het een beetje groter en eindigde het met een extreem fantasy track waar ik zoveel mogelijk ontwerpjes in verwerkt heb (met dank aan de wiki voor inspiratie!).

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een kruising, station of ander soortige optie, kan dit misschien bijdrage of inspiratie zijn.

Legenda spoor kleuren:
Wit - wisselstroom
Oranje - gelijkstroom
Groen - verhoogd spoor dmv bijv een brug
Rood - Posterijen
Paars - Heuvel Spoor
Geel - sloop van afgedankt materiaal
Mintgroen - opstelspoor voor goederen stam waarvan de wagens gerangeerd worden over het industriegebied

PS 1 ik ben uitgegaan van rechts rijden
PS 2 mocht iemand een hogere kwaliteit van het plaatje willen, laat het me weten dan kan ik dat sturen, nu gelimiteerd door de ondersteunde bestandsgrootte hier op het board
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Hallo Barry.

Dat ziet er heel mooi uit. Nu ben ik ook net bezig om een nieuw ontwerp te maken en er zitten een aantal dingen in jouw ontwerp zoals de driehoeken waar ik erg in geinteresserd ben. Heb ze er zelf ook inzitten, maar lang zo mooi niet als die van jou er uit zien. Zou je mij misschien een wat beter leesbaar plaatje op kunnen sturen.

MVG

Loet Schartman
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Is onderweg in de mail Loet, zoals ook in de mail aangegeven werk ik met Railmodeller (MacBook).
Misschien iemand op het forum die weet of er een conversie mogelijkheid van Railmodeller naar WIntrack mogelijk is?
Zag dat Railmodeller een xml kan genereren maar weet niet of wintrack dit kan importeren?
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
avond barry

graag wil ik wel een betere afbeelding
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Geen probleem, qua bestandsgrootte lukt het mij alleen niet om dit via dit board te doen, dus wanneer je een mailadres deelt kan ik hem toesturen.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Updated versie, met wat foutjes eruit en kleine uitbreidingen.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
mijn nieuw (ruw) baanplan,  :)

lichtblauw     : paradebaan en hoofdstation
groen           : zijlijn met halte en dorpstation
geel en bruin : BW en rangeergebied

mvg,

Ruud
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
waarom zie ik geen afbeeldingen?  Moet ik iets aanpassen/doen?  of is  het gewoon weg?
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
 @citaat Geen probleem met de afbeeldingen.
Re: Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)
Ook geen probleem met de afbeeldingen