Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)

Gestart door DEBORA0517 zaterdag 25 juli 2009, 17:52:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
jaha! Jongere broer als ICT'er..................  :D :D :D
Ben nu bezig met een plan voor stations diorama.
Wat vind je eigenlijk van het baanplan??
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ey Marty,

Ziet er wel goed uit. Zou zelf denk ik het meest linkse wissel in je rangeerterrein/opstelsporen zover mogelijk naar links plaatsen. Zo benut je de optimale lengte van een opstel/rangeerspoor.

gr. Joachim
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ik vraag me af hoe groot dit is kwa afmetingen. Als ik het zo bekijk, een metertje of 5 bij 5
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
maakt niet uit! Vergroten en verkleinen kan naar desgewenste grootte.
Ook ontwerpen beschikbaar voor H0e TT N Z en groter etc.!
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Vraagje:

Kun je ook slanke wissels gebruiken in combinatie met de normale geometrie? De sporen liggen dan iets verder uit elkaar. Waarschijnlijk moet je dan handgemaakte stukjes tussenvoegen, maar ik vroeg het me gewoon even af...
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Slanke wissels met normale (77mm) tussen de sporen :

In plaats van een 071 moet je dan twee 071 stukjes in het overloop deel tussen de slanke wissels plaatsen.

Robin
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
ja dat kan!
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Uiteindelijk is het toch iets anders geworden. Ik ben namelijk toch maar in modules gaan denken.

De modules zijn (ik ben namelijk al begonnen met bouwen) met 2 verdiepingen met een tussenruimte van 24 cm.

De helix (railspiraal) gaat 2,5 keer rond.

Op het eerste plaatje zie je de beneden verdieping, op de tweede de bovenverdieping en op de laatste het geheel.
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ey Marco.

Mooi baanplan. Ziet er nejes uit. Voor zo'n oppervlak krijg je wel relatief veel spoor uit het zicht en maar weinig spoor in hetzicht. Wordt de rest opgevult met bergen ed?

Gr. Joachim
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Verandering:
Ik ga met Wintrack mijn baan ontwerpen, dat is iets makkelijker, al ken ik wintrack niet goed, maar ik vraag wel raak als ik het niet snap of er niet uitkom!


Groets;

Marty
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
wintrack werkt heel makkelijk, gewoon paar uurtjes oefenen en je hebt het al aardig onder de knie.

ik heb ook met hulp van anderen met wintrack om leren gaan. O:-D

superprogramma :D

ik heb nu wintrack 8 gekregen, werkt zeer fijn ;)
groeten renzo
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: jj_marklin op vrijdag 28 oktober 2011, 22:10:11
Ey Marco.

Mooi baanplan. Ziet er nejes uit. Voor zo'n oppervlak krijg je wel relatief veel spoor uit het zicht en maar weinig spoor in hetzicht. Wordt de rest opgevult met bergen ed?

Gr. Joachim

De bedoeling is dat de keerlus links onder een stadje of dorpje  komt en de spiraal rechts onder een berg.

Mvg
Marco
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ik vroeg me al een tijdje af hoe ik van de standaardgeometrie naar de breedte van een Hosenträger kon gaan, eveneens opgebouwd uit standaardcomponenten. Welnu: voila! Deze heeft/ hebben een grote kans om in 1 van mijn modules te verschijnen :-).





Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: William027 op dinsdag 08 november 2011, 22:02:39
Ik vroeg me al een tijdje af hoe ik van de standaardgeometrie naar de breedte van een Hosenträger kon gaan, eveneens opgebouwd uit standaardcomponenten. Welnu: voila! Deze heeft/ hebben een grote kans om in 1 van mijn modules te verschijnen :-).

<delete>

Die 3 077 pastukjes zijn samen ook 1 229 :P
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: br_86_132 op woensdag 09 november 2011, 12:03:13
Citaat van: William027 op dinsdag 08 november 2011, 22:02:39
Ik vroeg me al een tijdje af hoe ik van de standaardgeometrie naar de breedte van een Hosenträger kon gaan, eveneens opgebouwd uit standaardcomponenten. Welnu: voila! Deze heeft/ hebben een grote kans om in 1 van mijn modules te verschijnen :-).

<delete>

Die 3 077 pastukjes zijn samen ook 1 229 :P

Thanks! Zal 'm straks aanpassen :-).
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ik vind de bovenste versie (de symmetrische) het mooist.
Maar waarom nog die wisselcombinatie links van de hosenträger?

Groet,
Ronald
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: rorail op woensdag 09 november 2011, 15:02:52
Ik vind de bovenste versie (de symmetrische) het mooist.
Maar waarom nog die wisselcombinatie links?

Groet,
Ronald

Om te laten zien dat dat de standaard afstand tussen de rails is. Zo is er geen twijfel over mogelijk dat het niet zou passen. Voor de rest geen enkele dieper bedoeling ;-).
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ik snappum ;)

Groet,
Ronald
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: br_86_132 op woensdag 09 november 2011, 12:03:13
Die 3 077 pastukjes zijn samen ook 1 229 :P

Zie tekening: kennelijk niet dus...
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: William027 op woensdag 09 november 2011, 21:12:12
Citaat van: br_86_132 op woensdag 09 november 2011, 12:03:13
Die 3 077 pastukjes zijn samen ook 1 229 :P

Zie tekening: kennelijk niet dus...

Volgens mij heb ik ooit op het forum een plaatjes gezien met 3 077 die even lang waren als 1 229.

Kon hem niet zosnel vinden. Als ik hem heb plaats ik hem wel even.

mvg

Leon
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
zo dan?



3 x 077 = 231 en geen 229
groeten renzo
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
joosthartgers
gast

Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Medespoorders,

Op een vrije woensdagmiddag, maar eens even de fantasie de vrije loop laten gaan. Via wat rond surfen kwam ik aan bij Maschen rangierbahnhof. Hier had ik nog nooit van gehoord, dus gelijk maar even Google Earth erbij gepakt.  8o 8o 8o..... toch wel redelijk groot ja. Wintrack opgestart en een beetje gaan freewheelen om te kijken of ik een deel hiervan enigzins in een kleinere variant kon benaderen.
Heb eerst even een foto erbij om welk gedeelte het gaat. Als extra toevoeging heb ik er zelf een ruimte voor een opstelterrein bij gemaakt.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het andere geddeelte ben ik nog aan het maken. Hier zal dan ook plaats zijn voor locloodsen en vertreksporen.

Gr Joost
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Leuk al die ontwerpen.

Zelf heb ik ook een beetje zitten spelen met wintrack om een baanplan te ontwerpen dat hier op zolder past. (ong 6x3m. aan beschikbare ruimte)
Aangezien ik toch een leuke verzameling aan materieel heb was de opzet om zoveel mogelijk treinen te kunnen laten rijden, zij het bij toerbeurt, en verder zoveel mogelijk parkeerplaats voor locs.
De basisplaat bestaat dan ook voornamelijk uit een schaduwstation en schuifbrug


Daaroverheen dan een laag met station, een klein kopstation en wat rangeermogelijkheid.


En daar boven op nog een verbinding tussen de uiteinden.


En een 3D impressie, Landschap intekenen ben ik nog niet echt mee bezig geweest.


Maar de bedoeling is om met spoordijken en bruggen het geheel een nederlandsachtig landschap te geven, maar het is vooral bedoeld om leuk mee te kunnen spelen, en locs om te laten lopen in het kopstation, of treinen van samenstelling te veranderen in het rangeergebied terwijl het gewone treinverkeer automatisch verder rijdt.
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
hier eentje van mij  :D
deze komt waarschijnlijk bij mij op de zolder. er kunnen 5/6 treinen rijden. is mischien weinig maar ik heb niet meer nodig ;) als ik ooit meer treinen koop komen ze in een mooie vitrine. als het nu blijkt dat het echt veel treinen worden, dan is er nog een mogelijkheid om links onder het bergspoortje een schaduwstationtje te maken. ;)
de hele baan is m rails.



afmetingen ;)
linkse zijde : 650 cm
boven zijde : 250 cm
rechter zijde: 120 cm
onder zijde : 120 cm
schuine zijde :88 cm
stuk naast schuine zijde: 65 cm
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Mooi plan
wat zijn de afmetingen?? ;)
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: Marty01 op vrijdag 23 december 2011, 17:41:03
Mooi plan
wat zijn de afmetingen?? ;)
Die staan gewoon in de afbeelding vermeld.
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: Nameless op vrijdag 23 december 2011, 17:56:16
Citaat van: Marty01 op vrijdag 23 december 2011, 17:41:03
Mooi plan
wat zijn de afmetingen?? ;)
Die staan gewoon in de afbeelding vermeld.
klopt maar ik zal ze ff erbij zetten.

gr john
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
November 2011 is het technisch baanontwerp voor onze clubbaan (MSC-Emmen) in een definitieve fase gekomen.
Nadat de ontwerper van de nieuwe uitbreiding klaar was ben ik begonnen om het plan in Winrail te ontwerpen. In het baanplan (MSCE_72_20120101-15.ral) staat het ontwerp voor zowel het bestaande gedeelte rechts (waar al op gereden werd), als het nieuwe idee de lange-L links.
Voor de baan als geheel is gekozen voor een gelijkstroom gedeelte en een 3rail gedeelte. Het nieuwe baanplan gedeelte is teven in Wintrack getekend (MSCE_72_20120101-15b.tra) om van daaruit ook al iets aan landschap te kunnen doen. In de Kerstvakantie is het frame (BLB_03483.jpg) dat zich geheel op niveau 0 van de nieuwe aanbouw bevindt opgebouwd. Nu kan begonnen worden met delen 1:1 af te drukken en plaatwerk uit te zagen en op hoogte te brengen.
Ik plaats de beide plannen hier omdat dan goed te zien is hoe een uitwerking van een ontwerp zowel in Winrail (10) als Wintrack (10) er uit kan komen te zien. In Wintrack is wel de hoogte correct aangegeven met het oog op een ruwe landschap invulling. In Winrail zal dit ook nog gaan gebeuren. In Winrail is bewust niet voor een 3D versie gekozen mede door de aanwezigheid van een 3400 TE3 bestanden in Wintrack en ik de 3D versie van Wintrack ook beter vind werken.

Het Winrail banenplan is  te downloaden op: http://www.blbarske.dds.nl/downloads/Winrail/
Het Wintrack banenplan is te downloaden op: http://www.blbarske.dds.nl/downloads/Wintrack/

Ik zal bij aanpassingen hier af en toe de nieuwe versie uploaden.

Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Beste Ice

Ik ben zeer geintresseerd in het Winrail bestand, wil je deze als PB mailen. Dank
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Hallo Ice,

Indrukwekkend project dit :O. Super! Kan de bouw ook ergens gevolgd worden? (via een website/blog of bijvoorbeeld dit forum?)

Groeten van Piet
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Niet zo uitgebreid, omdat het werk af en toe een paar weken stil ligt.
We zijn een enthousiaste club maar met maar een 30 tal leden, en een klein groepje dat de baanbouw opzich genomen heeft.
Op onze website http://www.msc-emmen.nl/category/clubbaan/ staan een tweetal artikelen en binnenkort ook de versies van het banenplan.

Het licht wel in de bedoeling de gehele baan meteen digtaal te besturen met Koploper en iTrain.

Bert Barskè

Op zaterdag 31 maart en zondag 1 april zijn er landelijke modelspoordagen vanuit de NMF. Ook onze club heeft dan opendagen van 13:00-16:00 (Zie http://www.msc-emmen.nl/). Daarnaast is men op maandagavons altijd welkom om een keer langs te komen.
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Het Winrail banenplan is te downloaden op: http://www.blbarske.dds.nl/downloads/Winrail/
Het Wintrack banenplan is te downloaden op: http://www.blbarske.dds.nl/downloads/Wintrack/

Ik zal bij aanpassingen hier af en toe de nieuwe versie uploaden.

Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Op de volgende site zijn weer aanvullingen over de bouw van het frame:

http://www.msc-emmen.nl/2012/01/frame-opbouw-van-de-grote-club-modelbaan/

http://www.msc-emmen.nl/2012/01/fotoalbum-bouw-onderstel-van-de-modelspoorbaan/

Kom eventueel op de NMF LANDELIJKE MODELSPOOR DAGEN 2012 op 31 maart of 1 april tussen 13:00-16:00 langs om de laatste status te kunnen zien.

Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: Ice op vrijdag 03 februari 2012, 09:26:41
Op de volgende site zijn weer aanvullingen over de bouw van het frame:
Aangezien we voorlopig maar met twee mensen bouwen aan de basis gat het minder snel dan voorzien.
Kijk voor de laatste gegevens op: Nieuwe baan aangelegenheden

Hier zijn ook de laatste baanplannen te downloaden. Of ga regelrecht naar: MSC-Emmen Bouwplannen Wintrack en Winrail

Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Als je eenmaal de slag te pakken heb met Wintrack dan kun je niet meer stoppen... Wat dachten jullie van deze:
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Beste Guringo,

Ik had een tafel van 200cm x 300cm en 50cm hoog, maar deze heb ik afgebroken omdat ik er in het midden niet goed bij kon (om scenery te maken of ontspoorde treinen terug te zetten. Dus een breedte van 220cm zonder mangaten zou ik zeker niet aanraden.
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Citaat van: Guringo op vrijdag 23 maart 2012, 13:45:47
Wat dachten jullie van deze:
Dag Guringo,

De eerste gedachte die bij mij op komt als ik zo iets zie is: waarom weeral alles loodrecht op elkaar? Precies of er zijn alleen bochtdelen van 90° te koop zijn...en ze zijn er zelfs in 7,5°.
Bij sommige merken van slotcars geraak je niet verder omdat daar inderdaad soms maar bochten van 90° verkrijgbaar zijn (Polistil jaren 70), maar dit gaat hier toch over modeltreinen.
Er is hier zoveel meer mogelijk.
Durf toch eens iets 'schuin' leggen, je ontwerp wordt er zoveel leuker en interessanter door.

Groeten,

Franky
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
Ik ben het helemaal met je eens Franky, maar op een kleine tafel is het erg lastig om veel te kronkelen... Als je een beetje wilt kunnen rijden ben je erg beperkt. Ik ben nou dus ook aan het kijken of ik niet een grotere ruimte tot mijn beschikking kan krijgen, waardoor er meer mogelijkheden zijn, en dus niet alles kaasrecht is.. Overigens heb ik wel een plaatje van een ontwerp met een stukje schuin, maar ik ben er nog niet helemaal kapot van...


Groet

Wouter/Guringo
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
wow wat een ontwerpen maar gebruiken jullie allemaal het zelfde ontwerpprogramma? welke? is die gratis? ik zal mijn ontwerp morgen ook hier neerzetten
Re:Baanontwerpen voor iedereen.
hier zijn 4 baanplannen van mij maar wel met een ander ontwerpprogramma:
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
heb er weer eentje in m rail



gr john
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
deel 2

dat was mijn verzameling tot nu toe :P
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Voor iemand in N spoor gemaakt (Minitrix)

Re: Baanontwerpen voor iedereen.


Alleen aan de linkerzijde krijg ik het niet mooi sluitend...
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Hier een paar leuke baanplannen die ik onlangs heb gemaakt.  Ik wilde na mijn K-rail baan altijd eens proberen een baan te maken in de schaal TT, vandaar dat ik er 2 plannen in die schaal heb bijgevoegd. Verder ben ik fan van flauwe bochten in de zichtbare rijgedeelten, een goede doorlopende hoofdbaan en een zijlijn met verrassingen en veel speelmogelijkheden in het treinverkeer. Have fun en groeten, Jake.


By jakemann103 at 2012-09-01


By jakemann103 at 2012-09-01


By jakemann103 at 2012-09-01


By jakemann103 at 2012-09-01


Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Hier nog een paar leuke baan plannen die ik eens heb gemaakt. Ik ben altijd benieuwd hoe die banen eruit zouden zien als ze gemaakt zouden zijn. Zoals je ziet stoei ik met de gedachte eens een TT baan te proberen naast m'n bestaande K-railbaan. Enjoy! Groeten Jake



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Hoi Jake,

Naast de grote banen vind ik ook de K-rail baan erg leuk, zeker gezien het oppervlak. Ik ben daar zelf ook mee bezig, maar dan nog opgesplitst in 4 modules. De bedoeling was eerst het standaard rondje van C1-C5 sets te maken, maar ik neig er meer en meer naar om dit toch te laten varen om meer afwisseling te krijgen. Dan komen Epoche I/II tenderlocs met een korte sleep wagons veel beter tot hun recht denk ik. Nadeel is dat je niet zo snel mooi een keerlus weg kunt werken, laat staan 2. Maar ja...

Groet,
William
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
En nog een paar, evt leuk voor wat inspiratie. Ik probeer bij een Hondebot model altijd een verrassing te maken in de keerlus dmv een inhaalspoor zodat niet meteen dezelfde trein weer uit de tunnel tevoorschijn komt. Dat geeft soms beperkingen in de ruimte en dan ga je op zoek naar alle mogelijke oplossingen. Het is eigenlijk best een interessant puzzelspel geworden! :-)


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
Groeten Jake
Re: Baanontwerpen voor iedereen.
Hier ook mijn baanplan.
Re: Baanontwerpen voor iedereen.

Wil mijn idee ook wel delen. Uiteindelijk was ik ook ooit op zoek naar andere ideeen inspiratie ... 

wintrack.tra staat op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38465.0