Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ laatste bericht baanplan in ontwikkeling

Gestart door Varekamp zondag 17 mei 2009, 21:37:55

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ graag advies seindecoder LDT
Goedeavond allen,

Na een lange tijd stilte ben ik toch weer aan de slag gegaan.
Inmiddels heb ik hulp gekregen van mijn treinenexpert Ab en die heeft ook de decoders aan de praat gekregen via mijn IB. Waarvoor hartelijk dank aan Ab.

Welnu ik heb de stoute schoenen aangedaan en de rechterzijde de achterhoek maar eens aangepakt. Hier heb ik een autotunnel gemaakt met een berg erboven. Want ja in het Zwarte Woud is erg veel groen en bomen aanwezig.
Hieronder alvast een impressie van de werkzaamheden:

Nadat ik een frame gemaakt heb van spanten (multiplex) en gaas heb ik er vellen keukenpapier gedrenkt in verdunde houtlijm, overheen gelegd. Na het drogen ontstaat er een harde laag, hierover heen een laag tegellijm gedaan.
Wat rotspartijen aangebracht, ook dit weer laten drogen en hierna heb ik ze geschilderd, als eerst met verdunde zwarte verf, hierover verdunde bruine verf en vervolgens steengrijs van Revell. Na het drogen wat highlighten met wit.

Als de verf van de rotsen droog is heb ik de berg bruin geschilderd. Nadat dit droog is vervolgens met Anita decor bosgrond beplakt. Hierdoor krijg je een mooiere ondergrond als je je bossage erop gaat plakken.

Het is nog niet af. Maar mijn Heki Flor matjes zijn op, moet dus weer verse voorraad halen... :-(

Wordt vervolgd....

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Autotunnel in aanbouw
Ziet er heel erg gaaf uit, Ronald! :thumbup:

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

Ultranice!
k dacht eerst van, wat n rommelzootje...
totdat k bij de laatste foto was, echt schitterend!

net echt...
Hallo Ronald,

Mooie update, ziet er goed uit.
Gaan wel een hoop bomen in zitten in zo'n klein stukje van je baan.

Gr Einte
dat is goed gelukt. Ik zou zo de foto in willen kruipen om een wandeling te maken in dat stukje natuur. Net echt!
Dat is een verdomd mooi stukje bos!
Je hebt duidelijk een zeer sterk gevoel voor precizie en afwerking :thumbup:
Zoals al eerder gezegd; in eerste instantie is er een vage bruine klomp berg en uiteindelijk een heel mooi resultaat.
Erg mooi gemaakt  :thumbup:

Dirk-Jan

En @ Alexander VL; kijk wel uit voor preisertjes in snelle auto's
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 02 mei 2013, 21:59:02
En @ Alexander VL; kijk wel uit voor preisertjes in snelle auto's

Ik breng mijn 1:87 kraaienpootjes mee
Goedeavond allen,

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties  :)
Vandaag weer een paar matjes van Heki erbij gekocht. Ik kreeg bericht van mijn leverancier dat eindelijk mijn Brawa lantaarns binnen zijn gekomen (7 maanden op gewacht!  8o ), dus die gaan we ook weer ophalen.

Wordt vervolgd...

Ronald.

Maak je die fotos met flitslicht?De eerste twee komen inderdaad raar over en de derde is dan een heel ander lees beter gezicht.Misschien nog eens maken zonder flits.We zijn wel benieuwd hoe het er dan uitziet?

Harald & Alex
Citaat van: harald en alex op zaterdag 04 mei 2013, 10:38:04
Maak je die fotos met flitslicht?De eerste twee komen inderdaad raar over en de derde is dan een heel ander lees beter gezicht.Misschien nog eens maken zonder flits.We zijn wel benieuwd hoe het er dan uitziet?
Ik zie het probleem niet, dat zijn 2 verschillende composities.  Op de eerste 2 fotos is de berg nog ruw (enkel geschilderd), de 3e foto bevat ze rosse bodembedekking.  Wat er wel is -als ik wat mag muggenziften-, is dat de 3e, 4e en 5e foto een ietsiepietsie overbelicht zijn.  Maar de laatste is gewoon perfect, als je de onafgewerkte voorgrond effe weglaat, zou je denken dat het een echt stukje landschap is.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Grote klasse Ronald  :thumbup:

De berg is mooi beplant, hoeveel bomen zitter er wel niet in?

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Sorry we bedoelden dan ook nummer 4 en 5  :? Overbelicht is het goede woord.

Harald & Alex
Hoi Ronald,

dat ziet er al goed uit :thumbup:

Heb je alle bomen nu zelf gemaakt en bestaat die bosgrond van Anita decor nu uit losse vezels of zijn dit matjes?

Groetjes, John
Ronald.

Harald & Alex

Hallo Harald en Alex,

Ik heb maar een kleine camera, ik zal dan eens moeten kijken hoe ik de flitser uit krijg. Inmiddels ben ik alweer een stukje verder metde beplanting. Ik zal daar ook foto's van maken zonder flits.

Citaat van: Sattrickske op zaterdag 04 mei 2013, 23:08:42
Ik zie het probleem niet, dat zijn 2 verschillende composities.  Op de eerste 2 fotos is de berg nog ruw (enkel geschilderd), de 3e foto bevat ze rosse bodembedekking.  Wat er wel is -als ik wat mag muggenziften-, is dat de 3e, 4e en 5e foto een ietsiepietsie overbelicht zijn.  Maar de laatste is gewoon perfect, als je de onafgewerkte voorgrond effe weglaat, zou je denken dat het een echt stukje landschap is.

Ik zal de flitser uitdoen bij de volgende foto's.

Citaat van: degeluidsman op zondag 05 mei 2013, 07:47:29
Grote klasse Ronald  :thumbup:

De berg is mooi beplant, hoeveel bomen zitter er wel niet in?

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Er zitten dik 40 bomen in (klein en groot). Ze zijn gemaakt van zeemos. Eerst heb ik gespoten met de airbrush, daarna ingespoten met spuitlijm en gepoederd. Na wat droogtijd opnieuw licht ingespoten en dan met strooisel van de sceneryshop behandeld. Hierdoor krijg je een mooi effect en lijkt het net of er echte blaadjes aan de boom zitten.

Citaat van: Tilly op zondag 05 mei 2013, 12:03:29
Hoi Ronald,

dat ziet er al goed uit :thumbup:

Heb je alle bomen nu zelf gemaakt en bestaat die bosgrond van Anita decor nu uit losse vezels of zijn dit matjes?

Groetjes, John

Hallo John,

De bosgrond is van Anita, dat klopt. Je koopt ze per zakje en het zijn losse vezels. Het werkt ideaal, voordat je je bomen of struiken gaat neerzetten, eerst de ondergeond met lijm insmeren en dan de vezels erop strooien. Laten drogen en dan met de bekende methode stuk kous en de stozuiger het overtollige eraf zuigen.....

De bomen zijn zelf gemaakt, zie beschrijving hierboven. De beplanting zelf bestaat uit Heki flor matjes, stukje eraf knippen en uitpluizen, wildgras van Heki 2 soorten en zelf gemaakte hoog gras, daar maak ik van te voren pluimpjes van en zet ik tussen de beplanting. Dit is net als in de natuur. Je kan er ook bloemen van maken. Zie eerdere pagina's terug.

Bedankt voor jullie op- en aanmerkingen. Zal snel weer een up date plaatsen.

Hierbij weer een up-date. Ik heb de hoek nu af met groen. Ik moet nu nog op jacht naar een paar huizen die ik daar langs de weg wil plaatsen. Ook moet er nog verlichting in komen en de lantaarnpalen zullen geplaatst gaan worden.

Ik heb voor jullie nog een viertal foto's gemaakt nu het groen daar af is. Ik heb deze keer de flitser uitgelaten... :D

Tot zover de up-date. Er is weer een hoop uren in gaan zitten en het nodige groen. Hopelijk leidt het voor jullie ook voor inspiratie.  ;)

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ronald,

Ik geloof graag dat hier uren werk in zijn gaan zitten maar dan heb je ook wat, bij mij kriebelt het wel maar gebeurd er weinig.
Afgelopen paar dagen in Frankrijk gezeten voor een kleine vakantie, morgen weer aan de slag maar vanavond mogen de treinen weer hun rondjes rijden.

Zelf wil ik gaan stoeien met een stukje water, ik zal eens een proefstukken op een plaatje hout maken en kliederen maar  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben benieuwd wat je gaat gebruiken om water te maken op je baan. Zal zeker je draadje bezoeken.

groeten Ronald  :)
Ronald.

Dit ziet er toch wel een stuk levensechter uit  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Ronald,

Dit leidt zeker tot inspiratie. Je beschrijft prima hoe je het allemaal hebt gemaakt, bedankt hiervoor.

De foto's laten aan duidelijkheid niets te wensen over.

MvG Cees

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Ik vind het echt super mooi gemaakt, maar ik heb wel 1 puntje, wat ik erg jammer vind. En dat is de opvallende naad tussen tunnelportaal en de muur ernaast. En dan lijken beiden ook nog een andere kleur te hebben, of komt dat door de foto?

Roy
Hoi Ronald,

Dat is een erg fraai stukje begroeiing geworden. :thumbup:

Gr.
René
Citaat van: Lokkie op maandag 06 mei 2013, 12:06:49
Hoi Ronald,

Dat is een erg fraai stukje begroeiing geworden. :thumbup:

Gr.
René

Hallo René, leuk dat je even een kijkje komt nemen op mijn draadje, bedankt voor je reactie.

Citaat van: Roy op zondag 05 mei 2013, 21:59:20
Ik vind het echt super mooi gemaakt, maar ik heb wel 1 puntje, wat ik erg jammer vind. En dat is de opvallende naad tussen tunnelportaal en de muur ernaast. En dan lijken beiden ook nog een andere kleur te hebben, of komt dat door de foto?

Roy

Hallo Roy,

Bedankt voor je reactie. Ik had nog twee stukken muur over en daar heb ik het van gemaakt. Ik neem zeker je tip ter harte. Ik zal de naad nog een beetje wegwerken door er groen tegenaan te maken, het tunnelportaal zal ik wat weatheren met lichtbruine poeder.

Hoi Ronald,

Dat is echt super realistisch geworden, kost wat maar dan heb je ook wat. :thumbup:

Ik ben zelf druk bezig met de ruwbouw van de baan en er staat nu nog geen boom op de baan.  :D
Heb al wel diverse schetsen gemaakt van wat ik op de baan wil hebben wat scenery betreft, mijn rail plan is iets waar ik al mijn bevindingen en ervaringen heb ingestopt en dat wil ik eerst realiseren, moet nog wel heel wat rails aanschaffen maar dat komt goed.

Veel suc6 met de hobby, blijf je zeker volgen, pracht draadje. :thumbup:

Groet,
Erik
Ronald, die begroeiing is echt schitterend geworden! Dat is nou de echte "finishing touch" die een modelbaan zijn sfeer geeft.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ronald,

Je tunnelingang ziet er weer top uit, en wat maakt dat groen
meteen een verschil. Ik hou je in de gaten.

Grt Johan
Citaat van: EKdesign op maandag 06 mei 2013, 21:48:15
Hoi Ronald,

Dat is echt super realistisch geworden, kost wat maar dan heb je ook wat. :thumbup:

Ik ben zelf druk bezig met de ruwbouw van de baan en er staat nu nog geen boom op de baan.  :D
Heb al wel diverse schetsen gemaakt van wat ik op de baan wil hebben wat scenery betreft, mijn rail plan is iets waar ik al mijn bevindingen en ervaringen heb ingestopt en dat wil ik eerst realiseren, moet nog wel heel wat rails aanschaffen maar dat komt goed.

Veel suc6 met de hobby, blijf je zeker volgen, pracht draadje. :thumbup:

Groet,
Erik

Hoi Erik,

Tja, ik telde al dik 40 boom(pjes) die ik voor dat stukje gebruikt heb. Verder zitten er 3 matjes van Heki in verwerkt en stukjes wildgras ook van Heki.

Leuk dat je weer een nieuwe baan gaat maken, ben erg benieuwd, succes ermee.

Citaat van: mozzi54 op maandag 06 mei 2013, 22:15:32
Ronald, die begroeiing is echt schitterend geworden! Dat is nou de echte "finishing touch" die een modelbaan zijn sfeer geeft.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Hallo Aldert,

Bedankt voor je compliment. Ook in jouw draadje zie ik vaak erg leuke dingen terug die weer leerzaam zijn.

Citaat van: brunigbahn op vrijdag 10 mei 2013, 10:28:45
Ronald,

Je tunnelingang ziet er weer top uit, en wat maakt dat groen
metten een verschil. Ik hou je in de gaten.

Grt Johan

Hoi Johan,

Mooi groen maakt je modelbaan echt compleet, dat is zeker. Bedankt voor je reactie.

Ook anderen weer bedankt voor jullie reacties

Goeden allen,

Na een zeer drukke maand heb ik eindelijk de afgelopen twee weken weer eens tijd gehad om mijn hoekje bij de autotunnel wat verder af te ronden.
Ik heb hieronder  een aantal foto's gemaakt.
Ook heb ik een aantal huizen weer aangeschaft om de baan weer verder gestalte te geven. Ik heb onder andere een croissanterie en een huis(je) erbij gekocht om de hoek bij de overweg/autotunnel compleet te maken.

In de croissanterie zit ook een interieur voor de winkel. Deze heb ik weer aangekleed met wat preisers erin. Jammer genoeg kan je er niet kijken op mijn baan, omdat de winkel met zijn achterkant naar de spoorbaan toe staat. Geeft wel een leuk effect als je er kan kijken natuurlijk, maar het is niet anders.  :(

Het script bij de autotunnel:
Op de weg zijn wegwerkzaamheden, de riolering is net gerepareerd en ze zijn met de afbouw bezig. Hierdoor is er maar 1 rijstrook beschikbaar. Opletten geblazen want men nadert dan een t-splitsing. En ja hoor een automobilist dacht even snel de bocht te nemen  en daar komt een vrachtauto aan botst er tegen aan en vliegt op zij zijkant de berm in en ramt een straatnaambord. Politie is ter plaatse om het verkeer verder te leiden. Gelukkig mankeerde de bestuurder niets.
De wegwerkers schrokken hevig en twee ervan staan nog na te praten en de andere zijn weer aan het werk.

Op deze foto's zien jullie de wegafzetting.

Hier staat de graafmachine, met nog een kale omgeving.

Dit is het script in wording.

Nu met pionnen en wegmarkeringen

Oom agent die het verkeer omleidt.

Nu vanaf de andere kant. Op de achtergrond zien jullie het huisje wat vlak bij de tunnelingang staat.

Nog een shot, echter nu zien jullie ook dat de paal met het straatnaambordje is omver gereden.

Ook ben ik begonnen met weer een stukje bovenleiding monteren. Bij de wissel stuitte ik op het probleem dat de wisselbediening aan de buitenzijde zat (tip voor degene: zet je servo dan altijd aan de binnenzijde  >:-D ) Gelukkig heeft  Viessmann ook langere uitleggers en deze gemonteerd aan de mast en hierdoor kan je mast voor het mechanisme plaatsten.

Hier heb ik nog een foto met daarop de wegwerkers.

O, ja de politieauto heeft ook verlichting en de zwaailichten doen het ook. Dit is een foto, vlak na het aansluiten, want de voorwielen staan nog niet op de grond. Inmiddels wel... >:-D

Nou dit was weer even een kleine up-date. Volgende keer zal ik weer wat laten zien.

Hallo Ronald,

Dat is lang geleden  8o maar wel een paar leuke dingen op je baan.
Mooi gemaakt, lijkt me wel druk op je baan met al die knipperlichten en politie  :P :P

Ga zo door.

Gr Einte
Hoi Ronald,

Dat ziet er weer mooi uit, wel grappig dat ongeluk met die vrachtwagen, auto op zijn kant en de wegwerkers werken gestaag door, hebben niets in de gaten, lol. :P :D
Ga zo door en vooral foto`s plaatsen, altijd leuk.

Groet,
Erik

150 jaar station Roosendaal

Hoi Ronald,

Mooie serie foto's. Die hoek met al die bomen vind ik geweldig. Schitterend om te zien hoe beplanting de boel af maakt.
Heb je die bomen zelf gemaakt?

Het weatheren van de ballast is vast een flinke klus. Wat voor verf gebruik jij daarvoor?

Groet, Ronald
Hoi Einte,

Bedankt voor je reactie. Ach het valt wel mee hoor met al die knipperlichtjes, zal met de tijd wel eens een overzichtfoto maken.

Citaat van: EKdesign op zondag 30 juni 2013, 20:09:12
Hoi Ronald,

Dat ziet er weer mooi uit, wel grappig dat ongeluk met die vrachtwagen, auto op zijn kant en de wegwerkers werken gestaag door, hebben niets in de gaten, lol. :P :D
Ga zo door en vooral foto`s plaatsen, altijd leuk.

Groet,
Erik

Ik zal mijn best doen om meer foto's te plaatsen, leuk dat je even een kijkje nam op mijn draadje.

Citaat van: M.user op zondag 30 juni 2013, 21:07:33
Hoi Ronald,

Mooie serie foto's. Die hoek met al die bomen vind ik geweldig. Schitterend om te zien hoe beplanting de boel af maakt.
Heb je die bomen zelf gemaakt?

Het weatheren van de ballast is vast een flinke klus. Wat voor verf gebruik jij daarvoor?

Groet, Ronald

Hoi Ronald,

De bomen heb ik zelf gemaakt met zeemos. Ik spuit ze eerst op kleur, daarna met poeder en vervolgens bestrooi ik ze met strooisel van de sceneryshop, hierdoor krijg je wat meer blaadjeseffect.

De ballast die ik gebruik is van het merk woodland (is naar mijn mening de mooiste) ik heb ook stukken gespoten met de airbrush maar je moet oppassen dat je niet teveel nevel krijgt, maar het meeste doe ik met pigmentpoeder.

Is het voor jou ook een idee?
Bedankt voor je reactie.

Bedankt voor je antwoord Ronald. Dat materiaal van de Sceneryshop is inderdaad erg fraai en toont erg natuurlijk.
Ik hat al eerder gelezen over ballast wetheren met pigment poeders en dit lijkt me een goed idee. Ik ben zelf ook wel een beetje terughoudend om zomaar de airbrush op de baan te zetten vanwege het gevaar voor overspray.

Groet, Ronald
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Werk in uitvoering
Zo alles bij elkaar lekker bezig Ronald! De afwerking met veel groen spreekt mij enorm aan.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Werk in uitvoering
Goedenavond allen,

Na een periode van stilte (sorry hoor, maar ik heb soms zo weinig tijd over. Voor een uurtje aan je modelbaan werken vind ik niet de moeite  :( ) heb ik de afgelopen weken weer een aantal werkzaamheden verricht.  En daar komt bij dat met die hittegolf ik nou niet direct zin had om op een hete zolder aan het werk te gaan.  >:-D
Hierdoor ben ik lekker aan het bomen maken geslagen......

Al enige tijd geleden had ik beloofd voor onze modelclub een hoge spar te maken voor de LGB baan (er zit een verschil in de achtergrond (foto)) om dit te camoufleren heb ik een den gemaakt die ervoor komt te staan.
Ook heb ik nog een grote boom gemaakt en nog een kleinere. Tevens heb ik voor mijn baan thuis wat kleinere boompjes en struiken gemaakt.
Hieronder heb ik wat foto's geplaatst om te zien wat het resultaat is geworden.

Nadat ik het nodige koperdraad heb verzameld, ben ik lekker in het zonnetje koperdraadjes gaan draaien. Na dit gedaan te hebben soldeer je de takken. Vervolgens heb ik de bomen ingesmeerd met houtlijm en bestrooien met MDF zaagsel. Dit herhaal ik nog een keer. Nadat het droog is geworden heb ik met de airbrush de bomen in de kleur gezet.

Hier zien jullie kleine struikjes. Deze heb ik gemaakt van staalwol. Door een plukje af te knippen (van een rol) en vervolgens draai je onderkant tot een puntje. Daarna met een scherp pennetje (of punt schaar) lekker uitpluizen. Ook hierna heb ik deze gekleurd met de airbrush. Niet te dicht erop anders vliegen je bosjes weg. :-)

Als de verf gedroogd is dan kan je deze beplakken met stukjes zeemos of zoals ik het deze keer gedaan heb, met poly fiber van Woodland (je kan ook vijverfilterwatten gebruiken). Je maakt dan kleine plukjes en lijmt deze erop met houtlijm.

Na het drogen van de lijm, kan je met spuitlijm de boom inspuiten. Met een zeef en strooisel ( Anita Decor nr.23), lichtjes op de vlokken laten komen. Niet teveel in 1x anders worden de vlokken te vol en dan wordt het niet mooi. De takken die nu ziet met bestrooisel kan je met een kwastje eraf halen.

Na het bestrooien van het donkergroen, heb ik strooisel van Polak met een lichte groene kleur bestrooid. Dit om het blaadjes effect te krijgen. Door dit te doen krijg je het jonge blad te zien.

Van een afstand is dat goed te zien.

De dennenboom is een verhaal apart. Ik kreeg het verzoek om een dennenboom te maken, nu had ik dat nooit gedaan of gemaakt en zeker niet zo'n grote.  8o
Na het nodige denkwerk, ben ik als volg te werk gegaan:
Ik heb een dikke ronde balsa houten stok gekocht, hierin een gat aan de bovenkant geboord en daarin een dikke bundel koperdraad in gelijmd (houtlijm). Na het drogen begon het splitsen en draaien. Ik heb elke keer maar drie of vier draden in elkaar gedraaid en deze als lange takken laten hangen.

Hierna heb ik kleine "V-tjes" van enkel draad gemaakt en deze 1 voor 1 aan de takken gesoldeerd. Ik kan jullie vertellen, halverwege dacht ik waar ben ik aan begonnen. Na twee avonden was het casco klaar. De dikke stam heb ik met een vijlrasp dunner gemaakt en doordat het balsahout is krijg je gelijk een mooie structuur in de stam. (bijkomend voordeel  :idea: )

Om de takken wat volume te geven heb ik met verdunde houtlijm in een plantenspuit de boom ingespoten en met MDF zaagsel in gepoederd. Dit heb ik 3x gedaan.
Vervolgens de boom met de airbrusch op kleur gebracht.

Om dennennaalden te imiteren heb ik grasvezels gebruikt. Van Jaap Vriend heb ik een tijdje terug een zakje lange grasvezels gekocht en deze komen nu goed van pas. Door de boom wederom met verdunde houtlijm in te spuiten (echt kletsnat) heb ik vervolgens een grove zeef (bloemzeef) de bekende statische grasmethode gebruikt. Door de boom heen en weer te draaien tijdens het bestrooien, gaan de vezel rechtop staan. Nadat dit gedroogd is nogmaals (lichtjes beneveld met verdunde houtlijm) en met kleine grasvezels bestrooid. Laten drogen.

Na het drogen, heb ik met de airbrush de naalden op kleur gebracht met donker groen. Met een kwastje haal je de overtollige grasvezels van de takken af. Hierdoor kan je door de boom heen kijken en zie je de takken. De onderste takken heb ik de naalden met bruin bespoten.

Hiermee hoop ik weer een bijdrage te hebben geleverd voor degene die ook zelf bomen willen vervaardigen. Het is een hoop werk maar het resultaat is geweldig, je krijgt hierdoor unieke bomen die een veel mooiere uitstraling geven dan menig kant en klaar boom gemaakt van schuimrubber vlokken.

Deze foto is van mijn eigen baan. Nog steeds ben ik bezig in dezelfde hoek, nu de autotunnel gereed is werk ik naar voren. Er staat al een deel van de bovenleiding en nu het gedeelte ervoor aan de beurt is komt er eerst een hekwerkje en de benodigde begroeiing. Wordt weer vervolgd.

Zo nu weten jullie weer wat ik allemaal weer heb uitgespookt.... >:-D

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Bomen gemaakt

Top Ronald :thumbup: prachtig om te zien dat er weer iemand bezig is met zelf prachtige bomen te maken. Ja inderdaad het is wel een boel werk maar dan heb je wat moois.
Haha ik zat laatst met wat vrienden 's avonds aan een biertje en toen ik uitgelegd had hoe ik van die modelbomen maakte werd er gevraagd wanneer ik het klooster in ging >:-D dus je weet vast wat je te wachten staat >:-D

Goed idee trouwens Ronald van de jonge blaadjes als tweede strooisel in de loofbomen :thumbup:

Groet, Ronald
Hoi Ronald.

Mooie resultaten en inderdaad veel werk.Maar in vergelijking met een 13 en uit een dozijn boom stukken beter  :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Hoi Ronald,

ja ja meer gedaan dan ik de laatste tijd, maar ik moest ook nog zo nodig maar 4 weken op vakantie.
het zet er zo als altijd weer perfect uit.

Zie je op de club.

Gr. Arno
Hallo,

Mag ik jullie weer bedanken voor de leuk reacties. Ik ben nu druk bezig met het hoekje voor de bocht zeg maar. Ik heb inmiddels de draden tussen de palen gespannen en druk bezig om het groen te planten. In deze hoek komen nog een bakkerij en slagerij (Faller 130489) onder 1 dak te staan. Uiteraard komen hier foto's van.

@ M. user, hoi Ronald tja naar het klooster gaan is wel een goeie, want daar heb je wel alle tijd... :-) Naast bierbrouwen en kruidentuin onderhouden....  O:-D

@ Alex en Harald: ik gebruik ook veel zeemos, daarvan selecteer ik de mooiste uit en maak hieruit ook de nodige bomen. Maar ik maak ook veel van koperdraad e.d.

@ Arno, als je 4 weken weggaat, tja dan mis je een hoop. Je hebt dus nog veel in te halen... :P
Goedenavond allen,

Nu ik vakantie heb was dit een dag om eens lekker aan de modelbaan te werken. Zoals eerder verteld ben ik druk bezig met het hoekje bij de overweg. Hier komt een bakkerij/slagerij. Met daarom heen weer de nodige scenery.
Nadat ik de onderdelen gespoten had ben ik deze in elkaar gaan zetten. Dat viel ook nog behoorlijk tegen  8o wat een onderdelen!!
Enfin blik op oneindig en lijmen maar. Dit is zeker geen bouwdoos voor beginners.
Tussendoor heb ik ook nog alvast de voorbereiding getroffen voor de scenery die er omheen komt.
Zie hieronder de foto's:

Nadat het draadje strak gespannen staat heb ik de ondergrond ingesmeerd met houtlijm en hierop bosgrond van Anita decor gestrooid. Dit laten drogen.

Om jullie even een indruk te geven hoeveel onderdelen erin zitten.... :P
De Preiser heb ik er zelf in gezet, die zaten er helaas niet bij... :(

In de kast zien jullie de kleine onderdelen die ik apart geschilderd heb en met een pincet erin heb zitten lijmen (monnikenwerk  O:-D )

Steevast bij het in elkaar zetten van alle huizen doe ik de binnenkant zwart schilderen, hierdoor komt er zeker geen licht door naar buiten. Bij dit bouwpakket zit ook een masker.

Het bijpassend masker wat de gordijnen voor de ramen inhoud en ook het licht bepaald, zien jullie bij de slagerij dat er meer moest gebeuren. Zo moesten er tegels aan de muur en de halve varkens en worsten moeten er aan bevestigd worden.
Ook deze onderdelen heb ik weer apart geschilderd.

Nadat de grond gedroogd is heb ik een stukje weg rondom het huis gemaakt. Ook heb ik een nieuw trottoir uitgesneden (bouwplaat van Auhagen, de originele vond ik veel te smal) hierdoor komt de winkel precies klem te zitten tussen de trottoirs.

Nadat de weg droog is heb ik deze lichtjes geschuurd en op kleur gebracht. Ik heb bewust dit stukje weg een betonkleurtje gegeven en niet zoals de hoofdweg, dit om het verschil aan te geven voor de automobilisten dat het een parkeer terrein is, waar de klanten hun auto even kunnen parkeren.

Nadat de verf droog was, kon ik het gras aanbrengen. Hiervan een mengsel gemaakt van Anita Decor donkergroen en middelgroen. Met de grassmaster van Noch het geheel aangebracht. Alvorens dit gedaan te hebben heb ik kleine plukjes wildgras van Heki erin gezet. Hierdoor krijg je een wat wilder geheel.
Wat ik nog als tip wil meegeven: Bij mij zie je achter het hekje al scenery langs het spoor staan, dit kwam weer onder het gras te zitten. Niet slim!  Ik heb gelijk een smal tuitje op de stofzuiger gezet en de grasvezels van de struiken af gehaald. Dit ging niet gemakkelijk. Met een kwastje heb ik het gered maar best een rotklusje. Doe dus eerst het gras en daarna de rest.

Vezels staan mooi rechtop. Het geheel weer laten drogen. Daarna met de stofzuiger (stukje pantykous in de mond om de restjes op te vangen) erover heen.

Hier zien jullie de bomen die ik de vorige keer liet zien op het oaseblokje (toen nog kaal). Heel simpel te maken: van een Heki flormatje een stukje afknippen dit uitpluizen en dit op de takjes plakken. Krijg je hele leuke bomen.

Hier nog even een close up.

Uiteindelijk het geheel. Ik ben heel blij met dit projectje. Uiteraard moeten er nog wat verkeersborden  een paar auto's en nog wat fietser erbij gezet worden om het nog meer te laten leven. Ik heb begrepen dat er een beurs is in Houten op de 31e dus daar ga ik naar toe.

Ik heb nog even een avondfoto gemaakt. Ik lag toch onder de baan om nog de lantaarn aan te sluiten dus gelijk ook maar de verlichting van de winkel. Jammer dat er geen helder glas bij de bouwdoos zat.

Ik hoop dat ik weer het e.e.a. duidelijk heb kunnen verwoorden en laten zien dat mijn dag vandaag weer nuttig besteed is. Ja, niet alles is op dezelfde dag gedaan..... >:-D

Tot de volgende update weer.

Hoi Ronald,

Geweldige scenery :) Super en de begeleidende tekst bij de fotoreportage
mag er ook zijn !!
Alles duidelijk en overzichtelijk beschreven...Ik  blijf je graag volgen, succes met het maken de rest van je  mooie baan.

Groetjes,

Gijs
Jemig de Pemig Ronald, dat is fraai!! Erg leuke beschrijving en handige tips, zeker omdat ik binnenkort ook aan het "grassen en bossen" moet.
Ik vind je afwerking op hoog niveau en een genot om naar te kijken. Ik hoop hetzelfde niveau te kunnen halen....
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Bakkerij/slagerij gereed

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Heel mooi gemaakt ... hoe hebt je het groen gemaakt boven op de pergola ?

Groeten Freddy
Hoi Ronald

Super gemaakt allemaal. :thumbup:

Tony

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Ronald,

Prachtig stukje scenery, vooral de groenvoorziening vind ik dik voor elkaar ;),

vr gr Arie
Wauw, dat ziet er perfect uit! :O

De wegen die je bouwt zouden erg geschikt zijn voor het faller car system!

Groeten,

Christian
Dat ziet er heel goed uit Ronald.
Schitterend gedaan vooral het interieur van de winkels is super gaaf gedaan.
Avond foto is heel fraai. :thumbup:

Hoi Ronald,

Die winkel is hartstikke gaaf. Leuk om te lezen dat het interieur maken met al die kleine onderdelen een monikkenwerk is dus na je bomen maken ben je toch het klooster in gegaan >:-D

Op naar de volgende mooie foto's :thumbup:
Prachtig Ronald,  :arrow: :thumbup: :thumbup:

Fijn dat alles goed is beschreven en gefotografeerd.
Citaat van: Neo op maandag 19 augustus 2013, 23:42:36
Hoi Ronald,

Geweldige scenery :) Super en de begeleidende tekst bij de fotoreportage
mag er ook zijn !!
Alles duidelijk en overzichtelijk beschreven...Ik  blijf je graag volgen, succes met het maken de rest van je  mooie baan.

Groetjes,

Gijs

Hoi Gijs,
Hartelijk bedankt voor je compliment.

Citaat van: keeszondag op maandag 19 augustus 2013, 23:48:04
Jemig de Pemig Ronald, dat is fraai!! Erg leuke beschrijving en handige tips, zeker omdat ik binnenkort ook aan het "grassen en bossen" moet.
Ik vind je afwerking op hoog niveau en een genot om naar te kijken. Ik hoop hetzelfde niveau te kunnen halen....

Hoi Cees.
Bedankt voor je reactie, door veel te oefenen gaat het op een gegeven moment vanzelf. Je moet er ook niet teveel over nadenken en veel naar de natuur kijken.

Citaat van: Fredje op dinsdag 20 augustus 2013, 11:09:18
:) Heel mooi gemaakt ... hoe hebt je het groen gemaakt boven op de pergola ?

Groeten Freddy

Freddy,

Het groen boven de pergola is heel simpel; je neemt een stukje Heki floor en pluist dit uit, met een kwastje wat houtlijm op de balkjes smeren en je plakt het erop.

@ Tony bedankt voor je reactie

@ Arie bedankt voor je compliment, ik doe mijn best om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen qua groen.

@ Christiaan bedankt voor je reactie, wat betreft dé wegen deze zijn inderdaad al voorbereid voor het Faller Car System. Eerdaags ga ik mijn vrachtwagen ombouwen met knipperlichten etc. Zo komt er nog meer beweging op de baan.

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 20 augustus 2013, 17:55:57
Dat ziet er heel goed uit Ronald.
Schitterend gedaan vooral het interieur van de winkels is super gaaf gedaan.
Avond foto is heel fraai. :thumbup:

Bedankt, ik vind als je een winkel bouwt en je kan erin kijken, dan geeft dit een extra dimensie aan je huis of winkel. Hiermee leeft het meer.

Citaat van: M.user op dinsdag 20 augustus 2013, 20:05:17
Hoi Ronald,

Die winkel is hartstikke gaaf. Leuk om te lezen dat het interieur maken met al die kleine onderdelen een monikkenwerk is dus na je bomen maken ben je toch het klooster in gegaan >:-D

Op naar de volgende mooie foto's :thumbup:

Hoi Ronald, bedankt voor je reactie. Tja wat je al niet kan leren in het klooster....  :-)

@ ceess: ik probeer zoveel mogelijk uit te leggen hoe ik te werk ga, zodat anderen hiervan iets kunnen opsteken. Ik kijk ook vaak kunsten af.