Goedenavond allen,
Na een periode van stilte (sorry hoor, maar ik heb soms zo weinig tijd over. Voor een uurtje aan je modelbaan werken vind ik niet de moeite

) heb ik de afgelopen weken weer een aantal werkzaamheden verricht. En daar komt bij dat met die hittegolf ik nou niet direct zin had om op een hete zolder aan het werk te gaan.

Hierdoor ben ik lekker aan het bomen maken geslagen......
Al enige tijd geleden had ik beloofd voor onze modelclub een hoge spar te maken voor de LGB baan (er zit een verschil in de achtergrond (foto)) om dit te camoufleren heb ik een den gemaakt die ervoor komt te staan.
Ook heb ik nog een grote boom gemaakt en nog een kleinere. Tevens heb ik voor mijn baan thuis wat kleinere boompjes en struiken gemaakt.
Hieronder heb ik wat foto's geplaatst om te zien wat het resultaat is geworden.

Nadat ik het nodige koperdraad heb verzameld, ben ik lekker in het zonnetje koperdraadjes gaan draaien. Na dit gedaan te hebben soldeer je de takken. Vervolgens heb ik de bomen ingesmeerd met houtlijm en bestrooien met MDF zaagsel. Dit herhaal ik nog een keer. Nadat het droog is geworden heb ik met de airbrush de bomen in de kleur gezet.

Hier zien jullie kleine struikjes. Deze heb ik gemaakt van staalwol. Door een plukje af te knippen (van een rol) en vervolgens draai je onderkant tot een puntje. Daarna met een scherp pennetje (of punt schaar) lekker uitpluizen. Ook hierna heb ik deze gekleurd met de airbrush. Niet te dicht erop anders vliegen je bosjes weg.

Als de verf gedroogd is dan kan je deze beplakken met stukjes zeemos of zoals ik het deze keer gedaan heb, met poly fiber van Woodland (je kan ook vijverfilterwatten gebruiken). Je maakt dan kleine plukjes en lijmt deze erop met houtlijm.

Na het drogen van de lijm, kan je met spuitlijm de boom inspuiten. Met een zeef en strooisel ( Anita Decor nr.23), lichtjes op de vlokken laten komen. Niet teveel in 1x anders worden de vlokken te vol en dan wordt het niet mooi. De takken die nu ziet met bestrooisel kan je met een kwastje eraf halen.

Na het bestrooien van het donkergroen, heb ik strooisel van Polak met een lichte groene kleur bestrooid. Dit om het blaadjes effect te krijgen. Door dit te doen krijg je het jonge blad te zien.

Van een afstand is dat goed te zien.

De dennenboom is een verhaal apart. Ik kreeg het verzoek om een dennenboom te maken, nu had ik dat nooit gedaan of gemaakt en zeker niet zo'n grote.

Na het nodige denkwerk, ben ik als volg te werk gegaan:
Ik heb een dikke ronde balsa houten stok gekocht, hierin een gat aan de bovenkant geboord en daarin een dikke bundel koperdraad in gelijmd (houtlijm). Na het drogen begon het splitsen en draaien. Ik heb elke keer maar drie of vier draden in elkaar gedraaid en deze als lange takken laten hangen.
Hierna heb ik kleine "V-tjes" van enkel draad gemaakt en deze 1 voor 1 aan de takken gesoldeerd. Ik kan jullie vertellen, halverwege dacht ik waar ben ik aan begonnen. Na twee avonden was het casco klaar. De dikke stam heb ik met een vijlrasp dunner gemaakt en doordat het balsahout is krijg je gelijk een mooie structuur in de stam. (bijkomend voordeel

)
Om de takken wat volume te geven heb ik met verdunde houtlijm in een plantenspuit de boom ingespoten en met MDF zaagsel in gepoederd. Dit heb ik 3x gedaan.
Vervolgens de boom met de airbrusch op kleur gebracht.

Om dennennaalden te imiteren heb ik grasvezels gebruikt. Van Jaap Vriend heb ik een tijdje terug een zakje lange grasvezels gekocht en deze komen nu goed van pas. Door de boom wederom met verdunde houtlijm in te spuiten (echt kletsnat) heb ik vervolgens een grove zeef (bloemzeef) de bekende statische grasmethode gebruikt. Door de boom heen en weer te draaien tijdens het bestrooien, gaan de vezel rechtop staan. Nadat dit gedroogd is nogmaals (lichtjes beneveld met verdunde houtlijm) en met kleine grasvezels bestrooid. Laten drogen.

Na het drogen, heb ik met de airbrush de naalden op kleur gebracht met donker groen. Met een kwastje haal je de overtollige grasvezels van de takken af. Hierdoor kan je door de boom heen kijken en zie je de takken. De onderste takken heb ik de naalden met bruin bespoten.
Hiermee hoop ik weer een bijdrage te hebben geleverd voor degene die ook zelf bomen willen vervaardigen. Het is een hoop werk maar het resultaat is geweldig, je krijgt hierdoor unieke bomen die een veel mooiere uitstraling geven dan menig kant en klaar boom gemaakt van schuimrubber vlokken.

Deze foto is van mijn eigen baan. Nog steeds ben ik bezig in dezelfde hoek, nu de autotunnel gereed is werk ik naar voren. Er staat al een deel van de bovenleiding en nu het gedeelte ervoor aan de beurt is komt er eerst een hekwerkje en de benodigde begroeiing. Wordt weer vervolgd.
Zo nu weten jullie weer wat ik allemaal weer heb uitgespookt....

Groeten Ronald