Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ laatste bericht baanplan in ontwikkeling

Gestart door Varekamp zondag 17 mei 2009, 21:37:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ronald,

Klinkt herkenbaar...dat had ik ook met mijn wissels....
Maar goed, alles rijd weer bij je, en da's altijd weer leuk!!

Groet,
Rutger
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ja, dat geeft een lekker gevoel Rutger.  :lol:

Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Ronald,

Beginner fouten hebben we allemaal gehad ( er is zelfs een draadje over ( erg leuk om te lezen )).

Als je het eenmaal gevonden hebt denk je stom, maar waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.

Succes met je baan en koploper, ik ben er zelf ook mee aan het stoeien en er gaat veel denk werk inzitten.

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Zo nu ik terug ben van vakantie heb ik me weer eens een paar uurtjes lopen knutselen. Op vakantie heb ik mijzelf er nuttig gemaakt: Ik heb 80 railsen meegenomen en deze alvast maar verouderd is dat klusje ook alvast maar gedaan.
Verder heb ik voordat ik op vakantie ging mijn schaduwstation helemaal getest en deze loopt feilloos en alle bezetmeldingen worden keurig aangegeven.

Dus wordt het tijd om de zichtbare sporen aan de bovenzijde te gaan maken. Eerst maar eens alles neergelegd en uitgemeten d.m.v. mallen die ik gemaakt heb de railsen afgetekend op het hout en hup eraf en kurk plakken. Foto's zal ik nog wel maken.

Om bij de achterste sporen in het schaduwstation te komen heb ik twee luikjes uitgezaagd welke ik ook gemakkelijk eruit kan halen. Op deze manier kan ik toch bij eventuele ontsporingen de treinen bereiken.

Ik ga morgen een aantal wervo's halen en dan ga ik me hierin ook maar eens verdiepen en testen hoe het e.e.a. werkt.

Verslag zien jullie uiteraard op dit draadje.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Welkom terug Ronald maar las dat je in je vacantie niet heb hoeven te vervelen en dat je de rails heb verouderd ben benieuw hou het eruit ziet moe er ook nog aan gaan geloven.

Maar kijk weer uit naar een update die komt vanzelf wel een keer veel succes met je opbouw verder.

Groet Wim.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo medebouwers,

Hierbij even een kleine update: Ondanks het mooie weer heb ik toch nog wat aan mijn baan kunnen doen. Ik heb het in mijn vakantie ontzettend druk met bouwen, want ik ben met Don (mijn zoon) druk bezig met zijn diorama en op de treinenclub heb ik ook een project aangenomen om de rivier die daar inverwerkt zit om die eens flink onderhanden te nemen want die was ook wel dringend toe aan een renovatie. Deze moet ook klaar voor 3 oktober aanstaande want dan hebben ze een open dag. Nou dan kan ik mooi nog even oefenen met scenery  :D.

Verder op mijn baan heb ik inmiddels de rails liggen, de laatste kurk is geplakt en de rails zijn op 2 stukjes na (die ik nog moet slijpen) pas. Alleen nu moeten nog de nodige draden weer aangesloten worden. Nou dat doe ik echt als het wat kouder wordt, want je zweet je rot op zolder.
Ik heb voor degene die K-rails hebben wellicht nog een simpele tip om je rails op lange trajecten strak te leggen nog een tip. Ik heb zelf een na lopen denken hoe je simpel je rails strak kan leggen. Je kan natuurlijk een lange rechte lat nemen of een lange waterpas (1,50m heb ik) maar 2 schroeven en een touwtje doet het ook perfect. Onderstaande foto's zeggen weer genoeg denk ik.





Op de eerste module de rails m.b.v. maatklosjes vast gemaakt. De kruk die onder de rails geplakt zit, snij ik gelijk met een 45 graden verkanting, zodat de ballast er strak mooi tegenaan kan komen.



Kijk zo werkt het met een touwtje. Schroef je schroefje precies in het midden van de K-rail en doe dat ook aan de ander kant en span het touwtje ertussen.



Mooier kan niet.

Ik vind ze zo geweldig mooi liggen. Uiteraard kijk ik ze nog even na met een waterpas of ze echt strak liggen.



Nog een foto van wat dichterbij.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ronald,

ziet er perfect uit. Goede tip met dat touw, zou het ook bij C-rails werken? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ha die John,

Ja natuurlijk werkt dat bij C-rails alleen dan moet er natuurlijk geen gaatje in boren  :lol:.

Ik zou dan even een soort klosje maken wat precies over je C-rails past en daar het touw in verwerken. Dus aan de ene kant een klosje en aan de andere kant en dan het touwtje op spanning brengen.
Succes ermee.

Groet Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Eigenlijk is het een schietlood maar dan horizontaal :D

Maar zonder dolle een goede tip.

peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ik heb weer een kleine up-date, helaas niet zoveel tijd gehad. Heb de laatste railsen gelegd op de bovenkant en de benodigde draden eraan gesoldeerd. Daarnaast zat ik me te bedenken dat je bij de wissels een aantal stukjes bij de tong niet helemaal kan balasten. Nou dan zie je het kurk er doorheen. En dat is weer niet zo mooi. Dus vooraf maar even de ondergrond donkerbruin/zwart geverfd. Zie foto's, helaas is de laatste niet de fraaiste sorry voor dit.

graag tot de volgende keer.



Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Zoals wellicht bij sommige van jullie bekend heb ik vanavond samen met RenevK (ook forumlid) die samen met mij op de treinenclub van Den Helder zit, mijn ESU Switchpilot via de Lokprogrammer het zaakje eindelijk eens ingesteld. En jahoor de servo reageert goed en de wissel wordt keurig omgegooid. Alleen moet ik de afstelling nog fijner zetten.
Wat een prachtig gezicht als de wissel zo mooi langzaam omgaat. Ik ga eerdaags de 2e SP + servo's kopen zodat ik op mijn baan de eerste wissels kan gaan voorzien van de aandrijvingen. Zodra ik met deze bouw werkzaamheden ga beginnen dan maak ik er uiteraard een aantal foto's van.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Citaat van: Varekamp op donderdag 17 september 2009, 22:33:40
Zoals wellicht bij sommige van jullie bekend heb ik vanavond samen met RenevK (ook forumlid) die samen met mij op de treinenclub van Den Helder zit, mijn ESU Switchpilot via de Lokprogrammer het zaakje eindelijk eens ingesteld. En jahoor de servo reageert goed en de wissel wordt keurig omgegooid. Alleen moet ik de afstelling nog fijner zetten.

Hoi Ronald,

Ik heb in de link beschreven wat we gisteren gedaan hebben, het ziet er inderdaad prachtig uit. Bij het maken van de beschrijving kwam ik er eigenlijk pas achter dat je de positie van de servo?s softwarematig kan instellen. Dus bij nader inzien hadden we misschien nog wat meer met de positie instellingen kunnen experimenteren om eens te kijken wat er zou gebeuren.

http://vankleef.com/programmeren-esu-switchpilot-servo/

Rene
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo Rene,

Maakt niet uit hoor. Ik was al heel blij met hetgeen wat we al gedaan hebben en anders houden we contact via de mail en gaan we de volgende keer weer een stap verder met het programmeren. Ik denk dat het voor ons beiden erg leerzaam is.
Bedankt voor de link.
Ga van het weekend weer eens verder met de baan.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Nou ik heb vandaag maar eens mijn modules die aan de voorzijde gemonteerd worden afgesteld. Ze hangen nu mooi waterpas en een strookje kurk heb ik er nog opgeplakt. Op de eerste module heb ik alvast een begin gemaakt met de schroefgaatjes te plamuren. Want ik wil de voorkant toch een kleurtje geven.
Nou ga ik van de week mijn doorslijpkunsten weer eens aanspreken want ik moet een 2200 schuin doorslijpen. Zie de lijn op de foto.
Dan kan ik vervolgens de laatste bezetmelders gaan monteren....he he eindelijk. :lol:

Tot de volgende keer
Groeten Ronald





Hier moet dus de rails schuin worden doorgeslepen.


De eerste gaatjes gedicht.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
ziet er goed uit
ook dit wordt al een waar kunst stukje
complimenten én succes met je vorderingen
groet robert
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ronald,

Je kan de rails ook doorzagen, ik heb van de week een aantal railzen gezaagt en dat gaat zeer goed en snel.

Ik gebruik het Roco zaagje.

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Ronald,

Ziet er mooi uit. Interessant idee om een grote klaptafel aan te brengen ter hoogte van het schaduwstation. Ben benieuwd naar de verder scenery opbouw.

Olaf
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Nette aanpak. Ik neem aan dat je gaat slijpenmet een dremel of zo iets?
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo hier zijn we weer.....

Nou het doorslijpen zo heel schuin is niet goed gegaan. Zie foto:



ZO MOET HET DUS NIET

Conclusie: Deze hoek is te groot om door te slijpen. Ik moet dus een andere manier verzinnen om toch de rails knap neer te leggen. Ik heb al een paar ideeën gehoord en ik ga kijken welke het beste past.
Natuurlijk krijgen jullie daar weer een verslag van.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
oei, dat gaat niet meer goed komen met deze rails :mrgreen: :mrgreen:

Op zich denk ik dat het schuin doorzagen betere resultaten heeft dan recht doorzagen.

Dit omdat de wielen dan niet tergelijke tijd over de zaagsnede rijden.

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ronald
Je kan de railstaaf toch gewoon recht door slijpen of zagen
Dan de bielzen schuin en de tweede rail staaf weer recht
Je krijgt dus een verspringing van misschien wel een centimeter of 7 a 8

Gert Jan
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Een wat late reactie op het touwtje spannen om de rails strak  recht te geen. Je kunt ook gebruik maken van de laserpennen, die je bij doe het zelf zaken kunt kopen, nooit een spijker nodig
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Vandaag een vrije dag...3x raden. Goed ik ben dus bezig geweest met de module aan de voorzijde om de rails er zo voor te krijgen dat deze recht doorgeslepen kan worden.
De nodige machines weer uit de kast gegrepen, meten en aftekenen en aan de gang. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de rails door te slijpen, want ik had ook nog andere verplichtingen vandaag. O.a. module buitenzijde nog schilderen (zie ander draadje).
Onderstaand een paar foto's ter illustratie en dan wordt het toch heel duidelijk wat de bedoeling is. Het enigste is dat ik het ingebouwde stukje mulitplex nog iets moet aanpassen, maar zo wordt het wel. op deze manier kan ik de rails recht doorslijpen en is er niets aan de hand.


Even de maten afgetekend.



De bovenfrees gebruikt en je kan perfect weghalen wat nodig is en qua diepte is het meteen goed. Want aan de voorzijde zit ook nog een lat.



Alleen sprongen er delen van het multiplex af aan de voorzijde. Maar dat zal ik nog wel dichtplamuren want het krijgt toch met de tijd een kleurtje.



Zo de module is ook gereed.



Zo nu de modules tegen elkaar aan zitten kan het ontbrekende stukje gemaakt worden.



En voila het geheel is weer dicht. Op de vier streepjes monteren we een schroefje,  kurk erover en de rails kan op maat worden gemaakt.

Ik dacht zelf dat dit toch een mooie oplossing is.

En we zeggen weer: wordt vervolgd.....

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Ronald.
Na de vakantie toch alweer voortvarend aan het bouwen.
Jammer dat het schuine doorslijpen van de rails niet lukte, maar zo'n uitbouwtje aan de module is ook een prima oplossing.
Het touwtje (of de laser, zoals opgemerkt) is een mooie oplossing voor het kaarsrecht leggen van de rails.

Mooi dat Koploper nu jouw schaduwstation perfect aanstuurt, zo'n "kortsluitinkje" kan aardig wat roet in het eten gooien! :shock:

Fijn om te horen dat de servo aansturing van de K-wissels zo prachtig werken, zelf wil ik hier ook voor kiezen maar moet dit nog allemaal uit proberen.
Met de C-rails in het schaduwstation en K-rails in zicht heb je (in mijn ogen dan) de perfecte combinatie.

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ronald,

Je bent ook al lekker bezig zie ik...een druk baasje zeggen we dan  :P

Succes met je werkzaamheden !!

Groet,

Hans.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Ronald,

Ja dat railstukje is goed voor omsmelting in de h0ogoven (laat maar komen  :mrgreen:). Goed dat je een oplossing hebt gevonden, recht is i.d.d. beter.

Succes verder met de bouw,

:D

gr Michel
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp

ik zie je baan pas voor het eerst :roll: , maar wel leuk bezig zeg.
en dat idee van het touwtje is heel simpel , maar kom er maar eens op  8). ga het zelf ook maar eens proberen met een touwtje.

blijf het volgen  :P
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Zo hier zijn we weer met de nodige werkzaamheden die gedaan zijn. Ik heb nadat de module pas is gemaakt, het kurk erop geplakt en de rails pas gemaakt. Maarja de rails die ik erop had gemaakt was nog niet verouderd. Maar ik had deze al wel vastgezet. Ik begon handmatig te schilderen maar dat wordt wel een gepruts vind ik zelf. Dus had ik maar eens de airbrush ter hand genomen. Onderstaand zien jullie het verloop van de werkzaamheden en ik moet zeggen dat werkt perfect! Je moet alleen de moeite nemen om de railsen eerst goed af te plakken. Ik heb hiervoor 3M schilderstap gebruikt. Zie hieronder de foto's.
Tot de volgende up-date zullen we maar weer zeggen.





Eerst goed afplakken







Daarna spuit ergoed langs goed langs beide zijkanten van de rails en dat de zadels goed worden meegespoten.
Als het totale stuk is gedaan,  even goed controleren of alles goed is gespoten.

Plakband eraf halen en met een doekje met wasbenzine nog even extra de bovenkant van de rails schoonmaken.



En de rails is voorzien van een roestlaag.

Tot de volgende keer. Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
hallo ronald,

dat ziet er heel mooi uit,knap en slim gedaan met dat afplakken en de airbruch.gaat ook sneller en beter dan gewoon de borstel te gebruiken,veel fijner afgewerkt echt knap gedaan hoor.


groeten peter
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Handig gedaan Ronald,
Heb je de tape in het midden nog smaller gemaakt, of is dat een standaard breedte?
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo Ad,

Ja ik heb inderdaad de tape op maat gesneden. Dat was ik nog vergeten te vermelden, maar goed dat je het even aanhaalde. Het gaat wel een stuk sneller zo, het is alleen zo dat de voorbereiding en het schoonmaken van je spuitpistool wel wat tijd vergt.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ronald,

dat ziet er goed uit. Nu heb ikzelf geen airbrush en heb er dus ook totaal geen ervaring mee. Daarom mijn vraag: heb je met deze methode veel last van "spuitnevel" die zich door de ruimte (lees lucht) verspreid?

Groetjes, John
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo John,

Nou het viel mij mee de nevel die er vanaf kwam. Wat betreft het schoonmaken: Ik had wel een grote glazen pot, met op de bovenkant een oude lap. In deze pot kon ik mooi mijn pistool schoon (en leeg) spuiten. Want ja dat kan natuurlijk niet in de wasbak, denk aan het milieu!!

Alhoewel ik vond, bij de vorige gastendag bij het verouderen van loc's e.d., toch behoorlijk spuitnevel ervan af komen.
Bij ons op de treinenclub zijn we een hok aan het opknappen waarin we gelijk verwarming maar ook een spuitcabine gaan bouwen. Dit hebben we gedaan omdat er toch regelmatig leden zijn die oud materiaal hebben en die dat willen opknappen. We hebben onze vice-voorzitter en die man kan geweldig loc's en wagons spuiten. Zie hieronder een foto.





Ja dat is mooi he? Ook de zeildoekwagon is behandeld.

Hopelijk is dat ook weer inspiratie voor andere clubs of de kunstschilders onder ons  :lol: :lol:

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Zo nu de laatste bezetmelder zijn gemonteerd en alles is getest in Koploper kan ik eindelijk aan de volgende fase beginnen, namelijk de servo's monteren. Zoals al eerder is geschreven heb ik mede dankzij RenevKL mijn Switchpilot geprogrammeerd op het juiste adres. Welnu ik met goede moed de testwissel aangesloten op mijn baan en draaien maar.....fout natuurlijk :evil: . Hij doet het niet, terwijl hij het die avond prima deed. Het moet dus toch in de IB zitten. Even Riny gebeld en we hebben er samen over zitten teuten en wat blijkt: de Viessmann 5211 zijn Motorola en de SP is DCC. Dus ik ben verder gaan zoeken en lezen in de handleiding van de IB en wat blijkt je kan per adres van je wisselinstellingen het protocol veranderen. Na dit gedaan te hebben blijkt het dus perfect te werken. Gelukkig hoef ik geen andere decoders te kopen en vind ik de IB toch een mooi apparaat met vele mogelijkheden.  :D

Hieronder de opstelling van mijn testwissel.





Nou heb ik alleen een vraag aan jullie: Moet het motorhuis van je wissel nou aan de buitenkant van de wissel zitten of mag deze ook aan de binnenkant zitten? Graag even jullie ervaring of foto ervan. Net als de afwerking, want ik moet uiteraard nog de draad inkorten.

Groeten Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Up-date  :D

Inmiddels zijn alle wissels die in het zicht zitten (de bovenbaan dus) voorzien van servo besturingen en ik laat deze aansturen met ESU switchpilot servo. Ik heb deze geprogrammeerd met een ESU Lokprogrammer die ik even lenen mocht van een clublid. Dat werkt perfect!  8)
Je kan de servo's feilloos instellen qua tijd en instellingshoek. Vervolgens allemaal getest met Koploper en werken als een tierelier.
heb alleen soms nog dat bij een engelse wissel er 1 tong nog niet goed mee wil, maar een druppie olie moet wonderen doen.
Inmiddels ook de complete middenbedding en bij de wissels gedeeltes voorzien van ballast, dan is dat ook al vast maar weer gebeurd. Mensen wat een lijm (verdund) en ballast gaat er ongemerkt inzitten.
Vandaag heb ik de modules in elkaar gezet en de treinen eens hun eerste ronden laten rijden, twee loks tegelijk om eens de sporen weer schoon te rijden. Her en der nog wat stotteringen, de railgum erover en ze hebben wel een uur gereden, wisselend over alle sporen en wissels.

Helaas zit ik momenteel met mijn foto's te stoeien. Voorheen zetten ik ze in mijn free Webspace van Ziggo maar dat hebben zie laatst veranderd, en nou kan ik er niet meer opkomen  :evil:. Ik heb in Rijswijk Wim N gesproken en die zou mij even helpen met het opstarten van een andere provider om daar de foto's te laden. Jullie houden ze nog tegoed van mij.

Groeten Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Ronald,

Dat klinkt erg mooi allemaal jammer dat je geen foto's meer kunt plaatsen.

Ik gebruik zelf

http://www.tinypic.com/

Dit is een Nederlandse site en werkt erg goed en is gratis.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo Ronald,

Heb je inmiddels een PB gestuurd en hopen dat het plaatsen van foto's gaat lukken.

Over je vraag of het moterhuis aan de buitenkant van een wissel moet zitten kan ik geen antwoord opgeven want dat wee ik ook niet dus is er vast wel iemand die daar een goed antwoord op heeft en dit wilt geven.

Groet Wim.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo Peter en Wim,

Bedankt voor jullie reacties en ik ga de site eens opzoeken om de foto's te laden.

Thanks.

Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Nou naar aanleiding van Wim zijn mailtje ben ik even gaan kijken op site waar ik foto's kan gaan uploaden en het werkt gelukkig. Ja het werkt bij hem ook dus waarom niet bij  mij?  Welnu ik heb wat foto's  gemaakt tijdens het inbouwen van de servo's onder mijn zichtbare wissels. Ik heb ook via de Lokprogrammer van ESU de servo's afgesteld. Ik hoop dat de foto's enigzins goed te zien zijn.













Zo ik ben blij dat ik weer wat foto's kan plaatsen en dat jullie mijn vorderingen kunnen bekijken. Ik zal morgen of overmorgen er nog meer plaatsen.

Ronald gaat nu even zijn oogjes sluiten.
Groeten Ronald  :D

Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Zo hierbij nog een aantal foto's van de werkzaamheden die ik gedaan heb, afgelopen twee weken. Na de wissels te voorzien van servo's heb ik alvast de bedding tussen de rails geballast. Op deze manier konden de schroefjes eruit en ligt de rails vast. Ook de hoeken bij de wissels heb ik alvast voorzien van ballast. Als tip wil ik nog wel meegeven dat je absoluut niet te natte ballast moet neerleggen want anders komen je wissels vast te zitten en met name de tongen.
Nadat alles droog was geworden heb ik de loc's eerst eens een uur laten rijden over de sporen om deze weer eens schoon te rijden.
Ook heb ik waar de wisselhendels zaten een kapje erop gemaakt. Deze had ik nog liggen van mijn C-rails en heb deze aangepast zodat ze er mooi oppassen. Als ik de ballast nog een waasje ga geven met de airbrush dan worden deze meegenomen.
Gelijk maar even de eerste twee stootblokken gemonteerd.










Moest snel een foto nemen, vandaar een beetje wazig. Sorry hiervoor.

Tot de volgende up-date.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Ronald,

Leuk om te zien dat het uploaden nu werkt  :D gelijk een mooi overzicht van jou werkzaamheden.

De 2 loc's reden zeker erg hard  :D erg mooie loc die 103 staan nog ergens op een van mijn verlanglijstjes.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hoi Peter,

Ja die hadden aardig de snelheid erin  :D. Het volgende project wordt nu de seinen. Weer een hoofdstuk apart. Uiteraard komt er hiervan ook weer een verslag.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Citaat van: Varekamp op maandag 07 december 2009, 21:50:27
Hoi Peter,

Ja die hadden aardig de snelheid erin  :D. Het volgende project wordt nu de seinen. Weer een hoofdstuk apart. Uiteraard komt er hiervan ook weer een verslag.

Groeten Ronald

Dag Ronald,

Dan zitten we op de zelfde golflengte.

Zaterdag ga ik in Houten kijken voor seinen en decoders.

Het worden Nederlandse seinen en hier zijn speciale decoders voor.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo Peter,

Ik zelf ga de seinen bestellen bij Jaap Kramer. Hij heeft een site: http://www.seinenpagina.nl

Hier krijg je ook korting zodra je boven de ? 50,- besteed. De decoders ga ik bestellen bij  LTD zie deze site: http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
Alleen ik ga ze wel zelf in elkaar solderen, ik heb er een stuk of 8 nodig anders wordt het helemaal een dure aangelegenheid  :(

Succes en ik lees wel wat je gekocht hebt.

Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Citaat van: Varekamp op dinsdag 08 december 2009, 21:43:17
Hallo Peter,

Ik zelf ga de seinen bestellen bij Jaap Kramer. Hij heeft een site: http://www.seinenpagina.nl

Hier krijg je ook korting zodra je boven de ? 50,- besteed. De decoders ga ik bestellen bij  LTD zie deze site: http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
Alleen ik ga ze wel zelf in elkaar solderen, ik heb er een stuk of 8 nodig anders wordt het helemaal een dure aangelegenheid  :(

Succes en ik lees wel wat je gekocht hebt.

Ronald  :D

hoi Ronald,

Ik ben even op de site van seinenpagina geweest maar daar zag ik helaas geen Nederlandse tussen staan.

Ik denk wel dat ik mijn decoders van Liffinski gaan komen :?: :?:
Dat ligt aan mijn gesprek op hun stand in Houten.

Ik weet nog niet of ik ze zelf ga bouwen ik heb er maar een nodig op dit moment.

Bedankt voor je info  :D :) :D

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Even nog wat anders gepland tussendoor. Aanstaande donderdag ga ik voor het eerst met een medelid bij ons op de club een decoder inbouwen in mijn analoge V160. Tevens zal de verlichting worden omgezet naar leds. Ja ik moet toch ook mee met mijn tijd om CO2 uitstoot te verminderen  :lol: :lol:
Ik zal proberen om niet mijn fototoestel te vergeten, zodat ik er een verslag van kan doen.

Groeten Ronald
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Nou hier zijn we weer: Mijn loc is inmiddels omgebouwd tot digitaal. Alleen de leds heb ik niet gedaan, de reden hiervoor is dat ik dat veel te fel licht vindt. Dat is niet natuurlijk naar mijn inziens.
Ik heb hieronder een paar foto's geplaatst tijdens het ombouwen van de loc.



Eerst de loc maar eens ontleed.



Na het schoonmaken van het motorschild en collector en uiteraard het onderstel, heb ik de nieuwe ESU magneet geplaatst.



De magneet kan er maar op 1 manier in. Anders sluit je motorschild niet goed. Daar moet je dus wel op lettten.



Spulletje weer in elkaar gezet.



Decoder er vervolgens ingesoldeerd



Nadat ik de oude gloeilampen vervangen had voor nieuwe kleinere lampjes heb ik eerst (voordat ik de kap erop monteerde) getest. Bleek dat de massa geen goed contact maakte. Dus ik heb de sleper even losgehaald en daaronder zit een schroefje die dus ook massa maakt. Ik heb vervolgens een draadje in het schroefgaatje gedaan en toen het schroefje vastgezet en het probleem was opgelost. Decoder vastgeplakt met een stukje dubbelzijdig tape en de kap erop en rijden maar. Wat ik wel van tevoren heb laten doen is, bij de winkel waar ik de decoder gekocht heb, heb ik van te voren de decoder laten programmeren op (bij mij) adres 16. Want ik heb zelf geen lokprogrammer. En na diverse testrondjes rijdt hij geweldig mooi, optrekken en afremmen zoals ik dat graag wilde.

Tot de volgende up-date.

Groeten Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Hallo medebouwers, ik heb gelijk nog een verhaaltje/verslagje.

Ik moet nog even wat rechtzetten over de seinen bij Jaap Kramer. Jaap Kramer verkoopt geen seinen maar electronica van LDT. Decoders e.d.  En de pagina van seinenpagina.nl is van Richard Mulder.
Ik ben oudejaarsdag naar Leiderdorp geweest en heb bij Jaap gelijk 3 lichtdecoders gekocht, maar dan als bouwpakket. Erg aardig man trouwens en hij geeft een uitgebreide uitleg en hij staat ook regelmatig in Houten op de beurs. Zelfs op maandagavond geeft hij telefonische ondersteuning mocht je er niet uit willen komen.
Ik wil het namelijk wel eens zelf proberen om de decoders in elkaar te zetten. Het scheelt me toch een ? 14,00 per decoder.
Inmiddels heb ik ook seinen besteld bij Richard Mulder en deze zal ik van de week ontvangen.
Ik heb hieronder een kleine fotoreportage van het inelkaar solderen van de decoder. Het is mij achteraf erg meegevallen hoeveel werk het eigenlijk is. De eerste is even goed kijken en je aandacht er even bij houden, maar de daarop volgende is eigenlijk dan een fluitje van een cent.
Ik heb wel een dunne punt gebruikt bij het solderen en dun tin gebruiken mooiste is 0.5mm ik had 0.7mm en dat is ook goed gegaan.


Nadat je het zakje geleegd hebt, heb ik eerst maar eens de onderdelen goed naast elkaar gelegd en gecontroleerd of je alles hebt.



Er zit een checklist bij. Als je gaat beginnen zorg dan dat je vanaf het begin begint, volgens de lijst dus. Wat wel heel belangrijk is dat je de polaritieit in de gaten houdt en deze dus ook goed monteert anders er nare gevolgen voor je decoder kunnen ontstaan. Hiervoor wordt ook in de handleiding gewaarschuwd. Uiteraard is via de site van LDT ook de Nederlandse beschrijving te downloaden



Hier ben ik alweer halverwege. Belangrijk is wel dat je goed het soldeertin in het gaatje laat vloeien, ander knakt je weerstand o.i.d. weer zo los.



Netjes en rustig blijven is het advies en zorg dat je uiteraard niet teveel soldeertin laat vloeien want dan maak je contact met een ander puntje.



Soms heb je een hulpje nodig. Hier gebruik ik een zelfklemmende pincet. Dat was nodig anders komt je blokje schuin te zitten op het printplaatje en op deze manier komt hij goed vast te zitten voordat je het soldeer laat vloeien.



En zie hier na een uurtje solderen is de decoder klaar voor gebruik. Ik heb wel gelijk de behuizing erbij gekcoht, dat vind ik wel zo netjes staan. Bij de behuizing zit ook gelijk een aantal voorgedrukte labels die je op de behuizing kan plakken. Bij mij zijn dat de lichtdecoders.



Behuizing erom heen.



Label erop en klaar is Kees (nou Ronald in dit geval  :lol:)

Nou ik hoop dat jullie het weer interessant vonden.

groeten Ronald  :D
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Goed bezig Ronald,

Van deze decoders zal je een hoop plezier beleven, heb je ze al getest???

Ik had er laatst ook een gekocht op de beurs bij Jaap, maar wel kant en klaar.

Het verschil was 10 euro en dan heb je 2 jaar garantie.

Peter / degeluidsman.
Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Ja Peter,

ik heb dat overwogen, maar ik neem aan dat als je ze goed inelkaar soldeert dat het dan goed blijft werken.
Testen zal ik pas volgende week doen als de seinen binnen zijn gekomen.
Als ik er niet uit kom dan geef ik je wel een seintje ( :lol:)

Groeten Ronald