Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ laatste bericht baanplan in ontwikkeling

Gestart door Varekamp zondag 17 mei 2009, 21:37:55

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/1e marktkraam aanwezig

150 jaar station Roosendaal

Mooi die marktkramen Ronald. Ja het kost misschien wat maar dan heb je ook wat moois.

Groet, Ronald
Citaat van: M.user op vrijdag 02 november 2012, 20:15:19
Mooi die marktkramen Ronald. Ja het kost misschien wat maar dan heb je ook wat moois.

Groet, Ronald

Ronald,

Ja ik denk als je een aantal setjes Preiser koopt, ben je meer kwijt dan de kraam..... >:-D
Is voor een goed doel moet je maar denken....

Citaat van: RenevKl op vrijdag 02 november 2012, 10:43:06
Ziet er allemaal prachtig uit Ronald.
Vooral de foto's in het donker geven een mooi natuurgetrouw beeld... en dan de stoepranden, heel realistisch.
Rene

Dank je René,

Nou jij nog met je baan.....  >:-D Dit moet je toch weer inspiratie geven, net als op de club.  :help:

Citaat van: treinbeginner op vrijdag 02 november 2012, 09:22:26
Hallo Ronald,

Ziet er zeer mooi uit.
Veel succes met het priegelwerk van het bloemenkraam
Vraagje, ga je een hele markt maken of gewoon enkele kramen?
Vriendelijke groeten,
Marc

Hallo Marc,
Bedankt voor reactie. Neehoor, ik plaats maar enkele kramen. Ik heb niet zo heel veel ruimte op de stoep.

@Peter
Ben nu druk bezig om de bloempjes te plakken, het is inderdaad een gepriegel. Maar het lukt.  ;)

@Henk163

700  :warning: onderdelen, wauw dan moeten het wel hele kleine onderdeeltjes zijn. Wat voor kraam is het?

@AlpenBassie
Ja, Bas ik ken dat stukje van Bert Visscher, Don en ik zijn ook fan van hem. Nou zo wild gaat het er niet aan toe bij mij  :D

Ik hoop van het weekend het kraampje af te krijgen. Morgen wordt het toch rotweer, dus weer een excuus om lekker aan de baan te werken.... :P :D

Groeten Ronald  :)

@Henk163

700  :warning: onderdelen, wauw dan moeten het wel hele kleine onderdeeltjes zijn. Wat voor kraam is het?

Hallo Ronald,

Het is onderstaande bloemen- en kaaskraam van Faller (180614)
En weet je... zelfs 773 onderdelen :D

Vriendelijke groet,

Henk163
Goedenavond,

Afgelopen zondag met het slechte weer heb ik lekker de bloemenmarktkraam af kunnen maken.  :P
Wat een heidens karwei...om  :( van te worden. Uiteindelijk heb ik de laatste bloemen in elkaar en dan begint nog een keer een gepriegel om ze in de emmers te lijmen. In de emmers zitten namelijk geen bodem dus de lijm loopt er ook zo weer uit.... :-(
Om jullie een kleine indruk te geven heb ik wat foto's:

Bij sommige stelen moet je van te voren de kelk een kleurtje geven.

Nadat je de stelen los geknipt hebt van de gietboom (pas op dat ze niet wegschieten, want je vindt ze zelden meer terug) dan het kopje van de steel even met secondelijm een tipje geven en dan in de bloem vastzetten.

Hierna kan je ze losknippen en heb je losse bloemen.
Uiteindelijk heb ik mijn kraam neergezet. Zoals eerder gezegd moet ik nog wat Preiser kopen. Zie hier het restultaat van de kraam:

Op weer naar het volgende projectje.

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Bloemenmarktkraam klaar
Hoi,
oei, meer dan engelen geduld moet je waarschijnlijk hebben, om dit samen te stellen
maar wederom prachtig gedaan Ronald,het past enorm goed, nu nog enkele figuurtjes en het is af
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
mvg,
Patrick
Hoi Ronald,

Wat een karwei, en een prachtig resultaat. :thumbup:

Groet Hubert
Hoi Ronald,

Mooie kraampjes op een erg mooie baan, geeft heel veel extra sfeer. Zit zelf ook nog aan deze kraampjes te denken maar wat een monnikenwerk pfft.

gr. Henk
Hoi ronald,

wat een gepriegel! Maar het resultaat mag er zijn. Zelfs zonder preisers is er al een leuke sfeer ontstaan. :thumbup:. Erg fleurig ;).

groeten Martin
Hoi Ronald,

Het is een kl.te werk om in elkaar te zetten, maar het resultaat is helemaal top.
Inderdaad een paar preisertjes erbij een je hebt weer een prachtige blikvanger op je baan. B)

Gr.
René
Zozo!
Dat is echt een monnikenwerk, ik heb ook een bloemenwinkeltje en ik weet dat het echt een snert werk is
om die knopjes op de steeltjes te plakken! Maar het resultaat mag er zeker weten!
Echt heel erg mooi geworden! :thumbup: TOPPIE!!!

Groetjes Mark
Zo, na dit gelezen te hebben, wacht ik nog even... :P

Groet,
Henk163
Doe mij er maar twee Ronald :-)..... prachtig hoor

Rene
Hallo,

Reuze bedankt voor de leuke reacties van jullie  :thumbup:
Zag vannacht nog bloemetjes...... >:-D

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

Hallo Ronald,

Het bloemenkraam ziet er zeer mooi uit, moet een prutswerkje geweest zijn

Vriendelijke groeten,
Marc

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Ronald, De bloemen ken ik ook nog wel, eens zo dom geweest om een flink pakket van aan te schaffen :D, vr gr Arie
Ziet er prachtig uit.

Tony
@Tony

Bedankt voor je reactie.

@Arie,
Ja , als je alles van te voren weet.... 8o
toch als je alles klaar heb, heb je wel een mooi restultaat. Blik op oneindig en gaan...

@Marc,

Het is zeker dat je niet moet denken dat doe ik effe... Geduld wordt zeker op de proef gesteld.

Ik ben gisteren weer druk bezig geweest met Koploper, ik heb er nu een aparte PC voor en dat werkt ideaal.  O:-D

Nu blijkt weer dat één van mijn kruiswissels (k-2260) niet goed schakelt. Ik heb de kruiswissel na veel gemodder en deel ballast losweken eruit gehaald  :twisted:
Helemaal nagekeken schoongemaakt, diverse testjes gedaan, zou het goed moeten doen. Na montage blijkt weer dat er 2 en dan soms weer 1 tong niet goed mee doet. Tja, als ik wil dat Koploper goed werkt moet ook de wissel meewerken. Nu las ik op dit forum dat er meer mensen zijn die problemen hebben met dit type wissel.
Na wat denkwerk heb ik maar een aanpassing gedaan op mijn baan. Ik heb er maar een gewone kruizing (K2259) erin gemaakt en daarvoor een overloopwissel. Dit vind ik een betere oplossing dan elke keer een kruiswissel waarbij je moet blijven staan om te kijken of deze wel goed schakelt. :)

Ik zal van de werkzaamheden nog wel een foto maken.
Tot zover weer even een stand van zaken.

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/up-date straataanleg 2
Citaat van: Varekamp op woensdag 12 september 2012, 00:17:25

Goedenavond,

Hallo Ronald,

Eerst even mijn excuus dat ik niet even de tijd heb genomen om je te condeleren voor het overlijden van je moeder maar alsnog bij deze al; is het wel even geleden.
Sterkte kerel.

Volg je al die tijd al op de voet, de reden hiervoor is dat je vele prachtige scenerykunsten laat zien met veel oog voor detail. :thumbup:
Alles wordt heel duidelijk door behulp van de scherpe foto's hoe je stap voor stap te werk gaat, ookal ben ik wel kieskeurig zoals de foto die ik even citeer daar is op nog goed de onderplaat te zien van de lokloods.
Iets wat opvalt bij het bekijken van de foto's maar misschien heb je hier ookal weer wat opgevonden?

Sorry hoor maar oke we houden elkaar op deze manier toch scherp. :thumbup:
Leuk trouwens ook de inrichting van de lokloods ben hiervoor ook aan het kijken maar zover ben ik nog niet.
Vele succes en plezier met het vervolg en ga zeker weer genieten van wat komen gaat.

Groet Wim.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Werk in uitvoering

Hoi Ronald,

Dat van het overlijden van je moeder heb ik dus ook over het hoofd gezien. Mijn verontschuldiging en alsnog gecondoleerd. Het verliezen van je ouders is een ingrijpend iets. Je wordt ook ineens geconfronteerd met het feit dat je dan zelf de oudste generatie bent en ben je ineens meer bewust van dat het leven niet oneindig is.

Verder petje af voor je engelengeduld met het bouwen van je marktkraam. Tjonge wat een priegelwerke, maar wat een prachtig resultaat.

Op naar de Preisers om de markt flink te bevolken.

Groet en dus nog sterkte.

Ronald
Goedenavond allen,

@Ronald,

Nog bedankt hoor voor het meeleven. Het is al weer bijna een jaar terug.
Ik kijk inderdaad rond voor wat Preisers, dan komt er eindelijk wat leven in de brouwerij... :D

@Wim
Bedankt voor je reactie. Het is rondom jou draadje ook stil, maar zag dat je van de week weer aktief was. Leuk hoor, want ik lees graag je vorderingen mede door je mooie bouwkunsten.
Scherp van je met die onderplaat van de lokloods, maar deze is weggewerkt hoor.  O:-D

Kijk maar:

Zoals afgelopen vrijdag beschreven deed 1 van mijn elektrische kruiswissels slecht zijn werk. Ik had lekker vrij dus heb ik de boel maar aangepakt. Eruit met dat ding  :twisted:
Als ik ergens slecht tegen kan dan is het dingen die niet goed hun werk doen.
Ik heb gekeken wat ik nodig had en ik heb getekend hoe ik het wil hebben. Dus in plaats van een elektrische wissel (2260) heb ik dus een normale kruizing genomen (2259) en ik heb een overloopwissel geplaatst voor de kruizing.
Hierdoor kunnen de treinen dezelfde richtingen op, het enige is dat het opstelblok iets korter is geworden. Nou daar kan ik wel mee leven.
Afgelopen vrijdag begonnen met het demonteren van de elektrische kruiswissel en daarna een de overloopwissels en de normale kruizing geplaats.

Nou is het niet effe monteren, want ik heb nog aardig wat rails op maat moeten slijpen, met daartussen weer de nodige isolatoren en aansluitingen van voedings- en massadraad.
Het grote voordeel is nu dat de wissels weer mooi met een servoaandrijving omgaan. Ik heb nu nog 1 elektrische kruiswissel erin liggen en die geeft geen problemen, dus blijft deze er wel in liggen.
Ik heb nog wat foto's gemaakt.

Nadat ik gisteren van mijn werk terugkwam heb ik nog een paar uurtjes eraan gewerkt, hierna lagen de rails compleet erin.
Vandaag heb ik de benodigde bedrading aangesloten, de servo's geplaatst en de rails een roestkleur gegeven.
Nu rest nog de aanpassingen in Koploper maken. Ik heb mijn weekend weer nuttig besteed.  :D

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Kruizing vervangen
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ronald,

Ik ben het met jou eens dat het allemaal wel 100% moet werken, zeker een wissel.
Het is wel passen en meten om alles weer strak aan elkaar te krijgen maar dat is jou prima gelukt.

Het weekend zit er weer op en die heb jij goed besteed  :)

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Dat is zeker Peter!

Allen krijg ik de nieuw geplaatste wissels niet aan de gang. Ik heb Koploper ingevuld maar de servo's reageren niet  :(
Ik heb gekeken onder de baan maar 1 van de servoswitch van ESU wordt bloedheet, hoe dit nou weer kan? Ga maar weer eens op onderzoek uit   :?

Forum Moderator

Hoi Ronald,

Ik ben nog niet echt thuis in de servo techniek maar als hij erg warm wordt gaat er toch iets is.

De spanning die naar de servo gaat mag 5 volt zijn, meet die eens op.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi Peter,

Ik zal morgen eens meten. Bedankt voor je tip. ander bedenk ik me nog, dan zal ik het eerst nog proberen met de decoder die het wel goed doet, dan weten we ook gelijk weer hoe en wat.

Wordt vervolgd....

Ik heb vandaag onder de baan gelegen om de wissels aan de praat te krijgen. Ik heb dus een stekker van de 3e decoder van wissel 1 omgezet naar decoder 2 op wissel 1, hierna Koploper aangepast en jahoor toen deed de wissel het. toch typisch :help:

Weet iemand of de decoder dan stuk is of is het een kwestie van resetten en opnieuw programmeren  :help:

Wie weet er wat meer over de ESU switchpilot sevo.

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Wisseldecder/servo werkt niet
Hoi Ronald,

Wat gebeurt er als je de schakel-ingangen van de ESU Switch Pilot Servo even kortsluit? Normaal moet dan de wissel ook omgaan. Als ze dan ook niet omgaan, dan vrees ik, dat er inderdaad iets intern in de Switch Pilot Servo verkeerd is.

Groet,
Bert
Hoi Bert,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal het morgen eens proberen. Maar in mijn achterhoofd speelt al dat ik een nieuwe decoder kan aanschaffen..... :O

Vervelend probleem Ronald. Kun je het onderdeel niet beter terugsturen naar de leverancier voor garantie. Wellicht is dan je probleem snel opgelost.

Groet, Ronald
Hoi Ronald,

Afgelopen donderdag heb ik een nieuwe Servoswitch gekocht en ik ga van de week even met de programmer aan de slag om de wissels goed af te stellen. De oude daarvan was de garantie verlopen, echter hij is opgestuurd om te horen wat er nou echt kapot is. Als de decoder voor weinig gerepareerd kan worden dan heb ik een reserve en anders kan ie de prullebak in.  :?

Ik heb vandaag maar eens (was toch slecht weer) aan het werk gegaan met mijn hegjes langs de ophaal en wegbrengplek.
Aangezien ik eens gekeken heb naar Heki, Faller en Bush heggetjes vind ik ze allemaal niet mijn smaak. Het is echt een stuk spons afgesneden en groen geschilderd. Je kan ze wel weer bestrooien met wat anders maar dan kan ik het zelf ook maken. Ik heb hieronder een fotoreportage gemaakt, van hoe ik te werk ben gegaan.

Als eerste heb ik een stukje triplex genomen van 3mm, deze heb ik in reepjes gesneden met een stanleymes. Daarna deze geschilderd in het steengrijs. Na het drogen heb ik wat aarde erop gelijmd van Anita. Na het drogen heb ik reepjes oase gesneden en deze er weer opgelijmd.

Vervolgens heb ik wat verkeersborden erin gezet.

Totaalplaatje

Hierna smeer je de oase in met houtlijm (lekker dik) want het zuigt enorm je lijm op.

Heki matjes uitelkaar trekken en in kleine reepjes knippen en dat op de oase plakken tot je rondom het keurig dicht geplakt heb.

Uiteindelijk krijg je een mooie hegje.

Als je merkt dat er nog wat dwars takjes uitsteken, even met de schaar erlangs om het geheel wat strakker te krijgen.

Ik heb een klein hoekje bij het stationsgebouw ook wat scenery aangebracht.  De trap staat nog los. Hiervoor moet nog een bushalte komen. En achter het trappetje komt nog een kleine fietsenstalling, wat ik daarvoor nog ga maken moet ik nog even bekijken.

Tot zover weer even een up-date. Ga van de week eerst Sinterklaas vieren, ik heb aan Sinterklaas een ketelset 46460 gevraagd. Ik heb al zo'n set en een 2e set is altijd welkom. Lijkt me mooi om 6 van die ketels achterelkaar te zien rijden. Wie weet na de Sinterklaas een foto?  :D

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Wisseldecder/hegjes gemaakt
Hoi Ronald,

Je heggetjes zien er toppie uit. :thumbup:

Gr.
René

Hoi Ronald,

Leuk die werkbeschrijving. Soms zijn de beste ideetje simpel. Het eindresultaat is zeer fraai en je ziet niet meer dat er oase steekschuim onder zit.
Weet je trouwens dat er ook bruine oase is die is speciaal bedoeld voor droog gebruik en is minder kwetsbaar.

Groet, Ronald

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Wat een mooie oplossing Ronald, zo ziet de heg er levensecht uit. Dit is echt een oplossing om
te onthouden, bedankt voor het delen, vr gr Arie
Citaat van: M.user op zondag 02 december 2012, 20:05:59
Hoi Ronald,

Leuk die werkbeschrijving. Soms zijn de beste ideetje simpel. Het eindresultaat is zeer fraai en je ziet niet meer dat er oase steekschuim onder zit.
Weet je trouwens dat er ook bruine oase is die is speciaal bedoeld voor droog gebruik en is minder kwetsbaar.

Groet, Ronald

Hoi Ronald,

Bedankt voor tip, alleen ik zag deze niet bij de Action liggen, vandaar dat ik groen had meegenomen.

Citaat van: Lokkie op zondag 02 december 2012, 20:01:07
Hoi Ronald,

Je heggetjes zien er toppie uit. :thumbup:

Gr.
René
Citaat van: Lokkie op zondag 02 december 2012, 20:01:07

Bedankt René.

Citaat van: dolphin op zondag 02 december 2012, 20:11:19
Wat een mooie oplossing Ronald, zo ziet de heg er levensecht uit. Dit is echt een oplossing om
te onthouden, bedankt voor het delen, vr gr Arie

Arie, daar is dit forum voor bedoeld. Bedankt voor je reactie.

Groet Ronald  :)
Wauw Ronald,

Die heg heg heb je werkelijk prachtig gemaakt, wat ook een geweldig goed iedee om het op deze manier te doen, daar was ik zelf nooit op gekomen, maar ik ga het wel copieëren als je het niet erg vind (en als je het wel erg vind doe ik het ook  ;) )

Groeten JW
Citaat van: Janvis op zondag 02 december 2012, 22:37:37
Wauw Ronald,

Die heg heg heb je werkelijk prachtig gemaakt, wat ook een geweldig goed iedee om het op deze manier te doen, daar was ik zelf nooit op gekomen, maar ik ga het wel copieëren als je het niet erg vind (en als je het wel erg vind doe ik het ook  ;) )

Groeten JW

Hoi Ronald,

Ik sluit me volledig bij JW aan, beter goed gejat dan slecht bedacht, lol. :P :D
Ziet er super mooi uit.

Groet,
Erik
De scenery ziet er allemaal geweldig uit, ook erg mooie heggen :thumbup:.

Gr, Myron
Hoi Ronald,

die heggen zijn echt schitterend geworden.  :thumbup: Leuk ook met die verkeersbordjes er zo in verwerkt. Je hebt me op een idee gebracht hoor :thumbup:.

groeten Martin

Hallo Ronald,

Ik kan me enkel aansluiten bij vorige reacties, ziet er super uit.  :thumbup:

Vriendelijke groeten,
Marc
Heel leuk gedaan Ronald, die hegjes! Ga ik ook eens proberen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Forum Moderator

Hoi Ronald,

Dat zijn prima hegjes  :thumbup: :thumbup:
Altijd leuk om eigen bouwsels op de baan te gebruiken.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hallo Ronald,

Dit ziet er prachtig uit :thumbup: zal ik ook een keer toepassen.

Groet Hubert
Ronald ,

pracht idee  :thumbup: en mooi ;)
Hallo modelspoorvrienden,

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties. Doet me goed  ;)

Nou weet ik het niet meer. Ik zit nog steeds te knoeien met de servo's. Was ie maar nooit kapot gegaan..... :-(

Ik ga aan de hand van de volgende plaatjes jullie het verhaal duidelijk maken en hopelijk weet iemand de oplossing. :idea:

Op deze foto kunnen jullie 3 ESU switchpilots zien. Ik heb op twee van de SP zien jullie resp. 5 en 6 staan. Nr. 7 is kapot gegaan en deze ik vervangen door een nieuwe.
Ik heb keurig de aansluitingen gedaan zoals bij de vorige. Een rode en bruine voor de (externe voeding) en een rode en bruine voor de aansluiting op de rails.

Van mijn clublid René mocht ik de Lokprogrammer lenen om de SP in te stellen. Met deze programmer kan je heel gemakkelijk de zwaaihoek en de snelheid van de servo's bepalen.

Nadat je dat gedaan hebt kan je via dit scherm de servo's testen. Nou ik heb heel even contact gehad en heel even deden een aantal servo's het maar niet goed genoeg. Je merkt wel dat ze licht trillen, maar ze gingen maar 1 kant op en als je dan bijv. op B drukt dan gaan ze niet over.  :evil:

Via Ctrl-W kan je de instellingen keurig laten wegschrijven, dus dat protocol is allemaal gedaan. Ik heb ze ingesteld op 2,75 sec. Je hebt nog wel eens dat de servo's even heen en weer gaan, om zich te centraliseren. Maar dat was ook niet het geval.

Toen maar weer in Koploper gedoken om te kijken of daar per ongeluk iets niet goed staat (ik ben ook maar een mens  :D )

Bij W 26 staat keurig dezelfde decoder aan gegeven als bij mijn andere wissels.

Toen bij onderhouden baanontwerp gekeken:

Ook hier geen bijzonderheden. Deze instellingen staan hetzelfde als bij de andere wissels die het wel doen. Ik wordt zo langzamerhand gek.....
Is er iemand die zegt: Hé Ronald je moet zus of zo, dan zou ik je zeer dankbaar zijn.

Ik hoor graag van iemand.

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Decoder werkt nog steeds niet, hulp gezocht

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/Decoder werkt nog steeds niet, hulp gezocht
Hoi Roland

Dat is balen.
Heb je eens een andere servo aan deze uitgang aangelegd. (Zonder in te bouwen)
Zo ben je zeker dat deze uitgang werkt.
Heb dit ook reeds meegemaakt dat een nieuwe servo, het niet doet wat deze moet doen.
Zo heb ik van een modelbouwer in vliegtuigen horen zeggen, dat in hun tak, elke servo 10min wordt getest  met een servotester.
Dan zijn alle bramen weg.
Inderdaad dit werkt.

groeten
Marc

Forum Moderator

Hallo Ronald,

Ik doe maar een gok, zit de voeding spanning en de baan spanning niet omgedraaid?

Wissel anders een een werkende decoder voor jou nieuwe nieuw adresseren en kijken of de nieuwe decoder dan wel werk.
Als dit zo is dan weet je dat het niet in de decoder in orde is, en moet je het in de aansturing gaan zoeken.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ronald,

heb je al geprobeerd de Switchpilot met de hand te programmeren?
In het boekje staat precies hoe je, heel eenvoudig, de decoder een adres kunt geven en de draaisnelheid per servo kunt bepalen.
uit m'n hoofd: druk het knopje helemaal link op je eerste foto kort in. Wanneer je nu via de centrale de wissel met het eerste adres omzet (richting maakt niet uit) is het adres ingesteld. In dit geval zal dat 25 zijn (zoals ook op de tweede foto wordt bevestigd).
De snelheid van de arm kun je instellen door hetzelfde knopje lang in te drukken. Hierna kun je per servo stand A, stand B en de snelheid instellen. Je stapt door de instellingen door steeds het linkse knopje even in te drukken. Na 13 keer indrukken is de switchpilot ingesteld.

Als dit niet is wat je zoekt, en je denkt dat de fout elders ligt, dan zou ik eens proberen de voeding voor de servo's uit een aparte bron te nemen. TRK A&B is digitaal stroom PWR A&B afzonderlijke voeding.

En tenslotte, sluit eens een losse servo aan en kijk wat die doet. De rest even los gooien.

Meer kan ik zo niet bedenken. Succes met je zoektocht. Het is vast iets heel eenvoudigs dat we allemaal over het hoofd zien.
Hoi Ronald,

Nu denk ik aan jouw probleem met de servodecoder,en ik vermoed gezien jouw ingevulde c.v.'s dat er iets mis is gegaan.

De servo uitgangen kan je namelijk in c.v. waardes zetten,en voor servo 1 kanaal A is dat c.v. 38,en bij het kanaal 2 van A is dat c.v. 39,en je servodraaisnelheid regel je met c.v. 37.

Als ik die schermafbeeldingen zie van de lokprogrammer,zie ik dat je c.v.'s anders staan 8o

Dus even kijken of die waardes corresponderen met het boekje (pagina 30),en dan nog eens proberen.

Of een reset uitvoeren met CV 08 waarde 08,en kijk of de waardes dan goed staan.

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Ronald,

wat me opvalt aan deze afbeelding is dat de positie A en B hetzelfde zijn.

Lijkt mij dat hier toch wat verschil in moet zitten om de servo te laten bewegen.

Groeten Sander
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 14 december 2012, 21:26:50
Hoi Ronald,
wat me opvalt aan deze afbeelding is dat de positie A en B hetzelfde zijn.

Lijkt mij dat hier toch wat verschil in moet zitten om de servo te laten bewegen.
Groeten Sander

Hoi Sander,

Ik zag dat ook later, maar dat moet volgens mij in eerste instantie niet uitmaken of de servo het wel of niet doet.
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 14 december 2012, 21:16:27
Hoi Ronald,

Nu denk ik aan jouw probleem met de servodecoder,en ik vermoed gezien jouw ingevulde c.v.'s dat er iets mis is gegaan.

De servo uitgangen kan je namelijk in c.v. waardes zetten,en voor servo 1 kanaal A is dat c.v. 38,en bij het kanaal 2 van A is dat c.v. 39,en je servodraaisnelheid regel je met c.v. 37.

Als ik die schermafbeeldingen zie van de lokprogrammer,zie ik dat je c.v.'s anders staan 8o

Dus even kijken of die waardes corresponderen met het boekje (pagina 30),en dan nog eens proberen.

Of een reset uitvoeren met CV 08 waarde 08,en kijk of de waardes dan goed staan.

M.v.g.

Hans V200.0

Hallo Hans,

Bedankt voor je tip, ik ga morgen eens kijken of via jouw aanwijzing het geheel aan de praat kan krijgen.
Citaat van: ArjanM op vrijdag 14 december 2012, 20:18:23
Ronald,

heb je al geprobeerd de Switchpilot met de hand te programmeren?
In het boekje staat precies hoe je, heel eenvoudig, de decoder een adres kunt geven en de draaisnelheid per servo kunt bepalen.
uit m'n hoofd: druk het knopje helemaal link op je eerste foto kort in. Wanneer je nu via de centrale de wissel met het eerste adres omzet (richting maakt niet uit) is het adres ingesteld. In dit geval zal dat 25 zijn (zoals ook op de tweede foto wordt bevestigd).
De snelheid van de arm kun je instellen door hetzelfde knopje lang in te drukken. Hierna kun je per servo stand A, stand B en de snelheid instellen. Je stapt door de instellingen door steeds het linkse knopje even in te drukken. Na 13 keer indrukken is de switchpilot ingesteld.

Als dit niet is wat je zoekt, en je denkt dat de fout elders ligt, dan zou ik eens proberen de voeding voor de servo's uit een aparte bron te nemen. TRK A&B is digitaal stroom PWR A&B afzonderlijke voeding.

En tenslotte, sluit eens een losse servo aan en kijk wat die doet. De rest even los gooien.

Meer kan ik zo niet bedenken. Succes met je zoektocht. Het is vast iets heel eenvoudigs dat we allemaal over het hoofd zien.

Hallo Arjan,

Bedankt ook voor je bijdrage. Ik heb dat ook gelezen dat je handmatig de SP kan instellen. Kan dit uiteraard ook nog proberen.

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 14 december 2012, 13:25:19
Hallo Ronald,

Ik doe maar een gok, zit de voeding spanning en de baan spanning niet omgedraaid?

Wissel anders een een werkende decoder voor jou nieuwe nieuw adresseren en kijken of de nieuwe decoder dan wel werk.
Als dit zo is dan weet je dat het niet in de decoder in orde is, en moet je het in de aansturing gaan zoeken.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Ik zal voor alle zekerheid zal ik de aansluitdraden van de voeding en de aansluiting op de ralls controleren, zal wel een hele stomme fout zijn..... >:-D

Citaat van: treinbeginner op vrijdag 14 december 2012, 08:15:28
Hoi Roland

Dat is balen.
Heb je eens een andere servo aan deze uitgang aangelegd. (Zonder in te bouwen)
Zo ben je zeker dat deze uitgang werkt.
Heb dit ook reeds meegemaakt dat een nieuwe servo, het niet doet wat deze moet doen.
Zo heb ik van een modelbouwer in vliegtuigen horen zeggen, dat in hun tak, elke servo 10min wordt getest  met een servotester.
Dan zijn alle bramen weg.
Inderdaad dit werkt.

groeten
Marc

Hoi Marc,

Ik heb de servo's van SP 7 al aan de andere decoders gehad en toen deden zij het, dus ik denk echt aan de Sp die op één of andere manier ingesteld moet worden.

Allen bedankt voor jullie aanwijzingen en tips. ik ga er morgen me aan het werk. Wordt vervolgd..... ;)

Citaat van: Varekamp op zaterdag 15 december 2012, 19:13:19

Hoi Sander,

Ik zag dat ook later, maar dat moet volgens mij in eerste instantie niet uitmaken of de servo het wel of niet doet.

Ronald,

Dat maakt wel uit.Nu zijn beide wisselstanden dezelfde positie van de servo.
Dat mag maar er zal dan niets bewegen. ;)

Gr.Robin