Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint (foto's)

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman - Wisselstraat spiegelen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Martin, Wico, Henk en Luc.
Ik kan jullie vertellen dat Saskia zeer tevreden was gisteren  :)

We zijn naar Renesse geweest, hier met 2 van onze kleinkinderen naar het kabouterbos geweest  :favorite: 
Daarna lekker in het centrum een ijsje gegeten, dat hoort er toch bij met dit mooie weer.
En natuurlijk even het strand bezocht.

Tevreden stellen kan dus op vele manieren  :P 
We hebben een leuke dag gehad en bovenstaande foto moet maar in een lijstje gehangen worden :favorite: 

Mvg,

Peter Degeluidsman 

US rail .. what else?

Peter,

Kijk iedereen blij, en er is meer in het leven dan treintjes! En inderdaad foto om in een lijstje te hangen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Peter, zalige dag waarschijnlijk en iedereen gelukkig.  :thumbup:

Zo'n dag staat bij ons ook nog op het programma.

Luc
Forum Moderator

@citaat @citaat
Zo is het Wico  :)
Er is zeker meer in het leven dan treintjes, maar gelukkig kunnen we van alles genieten.
Die foto gaat zeker ergens een mooi plekje krijgen in ons huis  :favorite:

@citaat
Het was een heerlijke dag Luc.

Wij organiseren ook eens per jaar een Oma en Opa dag, op zo'n dag nemen we de kleinkinderen mee op een verrasing's uitje.
Dan splitsen we de boel op, we gaan gaan met de jongens dit jaar naar Drievliet en met de meisjes naar Woezel & Pip  :)

Leuk dat er bij jullie ook zo'n dag op het programma staat, dat is veel leuker dan treintjes ( toch ) :favorite:

@Jongslog  Henk, ik ga even op zoek wat ik allemaal voor accessoires heb liggen van de wissels.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Waar een wil is, is een spoor

Wij waren gister ook bij de zee, de hitte viel daar nogal mee :)
Forum Moderator

Citaat van: Jongslog op maandag 03 augustus 2026, 19:51:37En de wissellantaarns eruit. Snap ik, maar wat ga je doen met die gaatjes?

Hoi Henk,

Die gaatjes zitten standaard in de wissels en ik heb het bakje met accessoires erbij gepakt, hier zitten twee afdek delen bij maar niets om het gaatje eventueel te dichten.

Of.

Het gaatje stoort mij persoonlijk niet zo, ook heb ik gekeken of er een bestandje voor de 3D printer was om het eventueel af te doppen deze heb ik niet gevonden.

@  Adriaan,
Het water was heerlijk, ik heb er wel een half uur ingestaan om lekker af te koelen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

De koffie staat altijd klaar

hoi adriaan

niet gezwommen

mvgr. gerard
Hi Peter, als de gaatjes je niet storen is het geen probleem toch?! Op de foto's komt het toch vaak anders over dan in werkelijkheid. Märklin biedt dus geen alternatief als er geen wissellantaarn gemonteerd wordt.
Dat vierkant wat je nu op je wissel hebt liggen kun je zo over het gaatje heen vast duwen.
Je hoeft hem alleen nog maar iets naar links op de foto op te schuiven.
Er zitten twee verschillende afdekplaten bij voor linker of rechter wissels.
Ander even in t boekje wat erbij zat kijken staat t met een plaatje in.

En die imitatie wissel motoren horen inderdaad op de positie van t hendeltje.

Mvg Robin

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

Je hebt deze:

26-08-06 afdekplaat 1 c-rail wissel.jpeg

En je hebt deze:

26-08-06 afdekplaat 2 c-rail wissel.jpeg 

De vierkante is e in twee varianten.
De ene variant en de andere variant.
Oftewel, voor de linker en de rechter wissel.

Het vierkante plaatje past niet op het gat voor het lichtje of je moet het stevig aandrukken en vastlijmen.

Henk

Henk, altijd gedacht dat t 4kant over het lantaarngat ging.

Sorry voor de verwarring.

Robin

Robin,

:reactie:

Geeft niet hoor, ik wordt niet zo gauw boos. :D

Op mijn foto zie je dat het uitstekende vakje al een beetje over de ballast gaat.
Als je het plaatje dan verder naar boven schuift gaat het alleen maar verder over de ballast.
En er zit geen bevestigingspunt.

Henk
Verzin iets creatiefs en slinger de 3d printer aan. Klein stokje wat in het gat past en een kastje erop voor aansturing of wisselverwarming.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Na een dagje achtbanen doen in Duitsland de pc ff aangezet  :)

Citaat van: Jongslog op donderdag 06 augustus 2026, 06:41:40Hi Peter, als de gaatjes je niet storen is het geen probleem toch?! Op de foto's komt het toch vaak anders over dan in werkelijkheid. Märklin biedt dus geen alternatief als er geen wissellantaarn gemonteerd wordt.
Hoi Henk,
Er is geen alternatief vanuit Marklin, zoals jij aangaf komt het op de foto groter over dan het in werkelijkheid is en daarom heb ik er geen moeite mee.
Als er bv een 3D ontwerp zou zijn dan zou ik daar wel naar kijken.
Ik heb hier naar gezocht op de voor mij bekende pagina's maar niet kunnen vinden.

Citaat van: Hero op donderdag 06 augustus 2026, 11:22:14Dat vierkant wat je nu op je wissel hebt liggen kun je zo over het gaatje heen vast duwen.
Je hoeft hem alleen nog maar iets naar links op de foto op te schuiven.
Er zitten twee verschillende afdekplaten bij voor linker of rechter wissels.
Ander even in t boekje wat erbij zat kijken staat t met een plaatje in.

En die imitatie wissel motoren horen inderdaad op de positie van t hendeltje.

Mvg Robin
Hoi Robin,
Je had het antwoord ook al gelezen van Henk zag ik, helaas vanuit Marklin geen oplossing om het gaatje af te dekken.
Ik heb de plaatjes en imitatie wissel motoren in een bakje zitten en dat is een fluitje van een cent om die op de wissels te klikken.
Dat ga ik gelijk zo even doen  :)

Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 06 augustus 2026, 16:15:58Verzin iets creatiefs en slinger de 3d printer aan. Klein stokje wat in het gat past en een kastje erop voor aansturing of wisselverwarming.
3D tekenen is niet aan mij besteed, ik print kant en klare voorbeelden, ik heb op de voor mij bekende sites gezocht maar niets kunnen vinden.
Zoals eerder aangegeven stoort mij het gaatje ook niet maar als er iets is om het weer wat mooier te maken waarom niet.

Iedereen weer bedankt voor de bijdragen  :thumbup:  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Oei, Reactie van treinhenk was weggevallen  8o

Citaat van: Trainhenk op donderdag 06 augustus 2026, 14:56:14Peter,

Je hebt deze:

En je hebt deze:

( foto's even weggehaald anders staan ze er 2 x in ).

De vierkante is e in twee varianten.
De ene variant en de andere variant.
Oftewel, voor de linker en de rechter wissel.

Het vierkante plaatje past niet op het gat voor het lichtje of je moet het stevig aandrukken en vastlijmen.

Henk
Klopt als een bus Henk,
Ik heb nog even gekeken wat het vierkante plaatje doet als je het op het zou lijmen, het geheel zweeft dan weer en daar wordt het niet mooier op.

Zoals gezegd, als er iets uit de 3D printer kan komen wou dat een mogelijkheid zijn en anders laten ik het zo  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik heb een afdekplaat in 3D getekend. Weet alleen niet of het printbaar is en of het goed past. Maar het valt te proberen.

https://www.tinkercad.com/things/1RmIOAdaHrg-afdekplaat-wissel

Schermafbeelding 2026-08-07 143055.png
Forum Moderator

Hoi Henk,

Ik heb via jou link geprobeerd om de file binnen te halen, daar moet je een account voor hebben.
Dit wilde ik aanmaken maar kwam niet verder.

Is de file ook op een andere manier binnen te halen?

Mvg,

Peter Degeluidsman
Troost je ik heb een Tinkercad account en kom via die link ook alleen bij een 'Sorry, that page is missing'.
Het bestand in TinkerCAD stond blijkbaar nog op privé en moet eeerst beoordeeld worden voordat het publiek beschikbaar is. Ik heb geen ervaring met het delen van die bestanden. ik weet niet of de upload van de file hier werkt, ik heb em ook gemaild.

Afdekplaat wissel.stl
Forum Moderator

Ik zit nu nog even op de iPad Henk, maar als ik op jou link klik vraagt hij of ik het wil downloaden  :)
Het lijkt erop dat ik de file kan binnen halen, straks de pc wakker maken om de file binnen te halen en in de Bambu software laden.

Mailtje heb ik niet binnen gehad, zit ook in in de spam box.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

Citaat van: Jongslog op vrijdag 07 augustus 2026, 22:14:42Het bestand in TinkerCAD stond blijkbaar nog op privé en moet eeerst beoordeeld worden voordat het publiek beschikbaar is. Ik heb geen ervaring met het delen van die bestanden. ik weet niet of de upload van de file hier werkt, ik heb em ook gemaild.

Afdekplaat wissel.stl
Ik heb de file kunnen downloaden en in de Bambu software geladen, net twee pogingen gedaan om het te printen maar ik heb last dat de PLA niet op de onder plaat blijft zitten.
Deze plaat net schoongemaakt, die staat nu te drogen dus straks een nieuwe poging.

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

En anders kan je altijd nog een wissellantaarn in dat gaatje prikken >:-D !
Forum Moderator

Als we jou toch niet hadden Hans   :D
Ik vind het een top idee en ga gelijk op zoek, laatst zag ik hier op het forum dat ze aangeboden werden, wie weet zijn ze er nog ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Het plaatje is nog niet geprint, het lijkt erop dat de pla te vochtig is.

In de ams ( kleurenwisselaar ) zitten een soort vochtvreters gevuld met silica, deze horen een orange kleur te hebben en dat hadden ze niet meer.
Daar is wat aan te doen, dit spul in de magnetron stoppen en op een laag wattage steeds een minuut opwarmen.
Op een gegeven moment zijn ze weer orange en klaar voor gebruik.

Alle compartimenten hebben nu weer orange silica, maar dan kun je niet gelijk aan de slag.
Het heeft vele uren nodig om het pla weer een stukje droger te krijgen.

Morgen eens kijken of het dan lukt.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Haarfohn?
Of buiten leggen, het wordt heet vandaag.  :D

Henk
Forum Moderator

@citaat
Door die hitte ben ik nog niet op zolder geweest Henk, de haarfohn behoort tot de gereedschappen van Saskia daar mag ik niet aankomen  :P

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: Degeluidsman op zondag 09 augustus 2026, 15:15:21de haarfohn behoort tot de gereedschappen van Saskia daar mag ik niet aankomen  :P
Verfbrander?
Forum Moderator

Is al niet meer nodig allemaal, de printer is weer bezig met waar hij goed in is.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Stof verzamelen?  >:-D  O:-D
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Zoals jullie hebben kunnen lezen heeft Henk ( Jongslog ) een ontwerpje voor de 3D printer gemaakt, het is een afdekplaat voor Marklin C rails wissels.
Ik had wat gekke dingen met mijn 3D printer naar nadat ik de ondersteuning aangevinkt had printte hij goed.

Hier de eerste test print.

Omdat ik ondersteuning had aangezet moet je aan de binnenkant het overtollige materiaal er even uit halen.

Hier ligt de plaat over een slanke wissel.

Bij een gewone wissel is het plaatje iets te lang, er zit dus een verschil tussen de slanke en gewone wissels.

Complimenten aan Henk, die dit ontwerp getekend heeft  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint (foto's)
Peter je bent lekker bezig, print ziet er goed uit. :thumbup:
 O:-D En al doende leert men, zonder ondersteuning moet de printer in de lucht printen, dat gaat niet, maar daar ben je nu dus ook achter. ;)
Je kan ook nog proberen om de print om te keren zodat de bovenkant onder ligt en als eerste geprint wordt, dan heb je geen ondersteuning nodig.
Dan hangt het er een beetje van af van hoe het reliëf op je printbed is en de bovenkant er dan gaat uitzien,
maar het is maar een beetje pla wat je gebruikt, misschien ook leuk om even te proberen.

En over je vochtproblemen; bij mij staat de AMS gewoon in de open lucht, tot nu toe geen problemen mee gehad. (misschien komen die nog >:-D)
En zoveel print ik niet, dus de rollen hangen er al een tijdje aan, 6 maanden of meer, gaan wel langzaam op natuurlijk, vol zijn ze niet meer.
Ik trek wel altijd na het printen het pla weer terug op de rol. Eerst liet ik het in de doorzichtige toevoer slangetjes zitten,
dat was hopeloos, dat brak de pla in kleine stukjes als ik weer wat ging printen. Ook bij mij geld natuurlijk al doende leert men. :D
Re: De baan van een geluidsman - Afdekplaat voor Marklin C rail wissels geprint (foto's)
Wat leuk! Op de kop printen is een goed idee. Het relief van het printbed geeft precies de juiste afwerking voor de bovenkant van de afdekplaat denk ik.

Ik had niet in de gaten dat de slanke wissel een andere afmeting had dan de gewone wissel. Ik heb nu een variant die meer lijkt op de oorspronkelijke afdekplaat maar die wel het gaatje van de wissellantaarn bedekt. Deze past denk ik op alle wissels. Nu wel een links en rechts model.

plaat.png

Afdekplaat wissel rechts.stl

Afdekplaat wissel links.stl   
Printen maar Peter, ben benieuwd :o) !
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 09 augustus 2026, 21:24:13Peter je bent lekker bezig, print ziet er goed uit. :thumbup:
 O:-D En al doende leert men, zonder ondersteuning moet de printer in de lucht printen, dat gaat niet, maar daar ben je nu dus ook achter. ;)
Je kan ook nog proberen om de print om te keren zodat de bovenkant onder ligt en als eerste geprint wordt, dan heb je geen ondersteuning nodig.
Dan hangt het er een beetje van af van hoe het reliëf op je printbed is en de bovenkant er dan gaat uitzien,
maar het is maar een beetje pla wat je gebruikt, misschien ook leuk om even te proberen.

En over je vochtproblemen; bij mij staat de AMS gewoon in de open lucht, tot nu toe geen problemen mee gehad. (misschien komen die nog >:-D)
En zoveel print ik niet, dus de rollen hangen er al een tijdje aan, 6 maanden of meer, gaan wel langzaam op natuurlijk, vol zijn ze niet meer.
Ik trek wel altijd na het printen het pla weer terug op de rol. Eerst liet ik het in de doorzichtige toevoer slangetjes zitten,
dat was hopeloos, dat brak de pla in kleine stukjes als ik weer wat ging printen. Ook bij mij geld natuurlijk al doende leert men. :D
Het zijn mooie leermomenten Dirk-Jan, het op zijn kop printen ga ik eens proberen.
Zat gisteren al te kijken om de maatvoering aan te passen en kwam die optie om op zijn kop te printen tegen, ff zoeken waar dat zat.

Ik zag dat Henk twee nieuwe files had geplaatst, wat is die man snel  :thumbup: :thumbup:  
Die gaan ik natuurlijk ook printen.

Waar ik gisteren in de software naar op zoek was ( en niet gevonden heb ( maar dat ligt vast aan mij )) is de mogelijkheid om een een zijde de breedte aan te passen.
Bij de slanke wissel zie je dat de ondergrond iets schuin loopt en dat wilde ik gelijk trekken.
Breedte, hoogte of diepte kan ik wel aanpassen  :)

PLA dient zo droog mogelijk te zijn, als er vocht in zit kan bij het printen ( bij de printkop ) kleine  explosies ontstaan door de hoge temperaturen waardoor je print minder strak wordt.
Er zijn ook mogelijkheden om deze droging te versnellen, je kunt een apparaat op je AMS zetten waarin dit gebeurd, een vriend van mij heeft dit en die is er zeer lovend over.

Mijn AMS draait na het printen altijd de pla terug op de rol, ik heb nog nooit last gehad van pla dat in kleine stukjes brak.

Citaat van: Jongslog op maandag 10 augustus 2026, 06:54:18Wat leuk! Op de kop printen is een goed idee. Het relief van het printbed geeft precies de juiste afwerking voor de bovenkant van de afdekplaat denk ik.

Ik had niet in de gaten dat de slanke wissel een andere afmeting had dan de gewone wissel. Ik heb nu een variant die meer lijkt op de oorspronkelijke afdekplaat maar die wel het gaatje van de wissellantaarn bedekt. Deze past denk ik op alle wissels. Nu wel een links en rechts model.

plaat.png

Afdekplaat wissel rechts.stl

Afdekplaat wissel links.stl   
Hoi Henk,

Normaal is het u vraagt en wij draaien, maar bij jou hoef je het niet eens te vragen  :thumbup: :thumbup:
Het op zijn kop printen was ik in de software tegen gekomen en zal dat ook zeker gaan testen, in mijn reactie hierboven staat waar ik naar op zoek was maar misschien ben jij me een stapje voor  :)

Het was mij ook nooit opgevallen dat er een verschil zat tussen een slanke wissel of een gewone.

Ik ga straks de printer wakker maken en aan de slag.
Wordt vervolgd.

Citaat van: Hanzi op maandag 10 augustus 2026, 07:38:59Printen maar Peter, ben benieuwd :o) !
Ik ook Hans, ga er straks mee aan de slag.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Jongslog op maandag 10 augustus 2026, 06:54:18Wat leuk! Op de kop printen is een goed idee. Het relief van het printbed geeft precies de juiste afwerking voor de bovenkant van de afdekplaat denk ik.

En dan heb je ook nog een gebogen wissel.  8o

Henk
Forum Moderator

Die heb ik niet in mijn baan zitten Henk  :)
Printer is aan het werk op dit moment.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Maar ik wel!
Kijk maar naar mijn foto's.

Henk
Forum Moderator

Ik had ze in mijn oude baan wel liggen Henk, en als het goed is liggen er met een beetje mazzel nog bochtwissels in de la en zou ik kunnen kijken of dit past.
Maar eerst finetunen, net een mislukte print die heb ik in de software nu omgedraaid zodat hij op zijn kop print.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag bezig geweest met de wissel afdekplaten.
Henk had twee nieuwe files online gezet  :thumbup: :thumbup:

Deze zouden voor de gewone wissels zijn, ik ben begonnen met de linker versie.
Met deze file mist het uitstekende stukje en is hij massief, misschien staat er in de ontwerp software nog ergens een vinkje fout ( kan gebeuren natuurlijk ).

Hierna de rechter versie geprobeerd.
Bij de bovenste is hij geprint zoals hij getekend was, hier ging de printer de mist in, daarna in de software aangegeven om op zijn kop te printen ( onderste ) dat ging een stuk beter.
Hierbij heb je ook de structuur van de plaat waarop geprint wordt gelijk aan de boverzijde, dat lijkt iets meer op de structuur van de C rails.

Tot slot heb ik ook het eerste ontwerp nog een keer geprint maar nu ook op zijn kop.

Voor het idee ook even op een slanke wissel geplaatst.

Verder heb ik vandaag de treinen weer de nodige uren laten rijden, na het aanpassen van de wisselstraat kwam de vraag of bij een afbuigende trein het perron niet raakt  :help:
Dat doet hij dus wel, in het perron zal dus iets ruimte gemaakt moeten worden.

Ook bezig geweest met koploper, ik had weer iets in mijn hoofd  :D
Het zijn allemaal kleine puntjes op de i maar super leuk om te doen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hi Peter,

Fout in het aangeleverde bestand. Ik was vergeten de losse delen samen te voegen. Zie de nieuwe linkjes.

De structuur op het oppervlak valt mij wat tegen. Misschien gewoon verven of een stukje PP omsnoeringsband erop plakken om het op traanplaat te laten lijken. De structuur is te fijn voor een filament printer. Je kunt de plaatje ook schuren voor een gladder oppervlak of om het wat af te schuinen.

Afdekplaat wissel links (1).stl

Afdekplaat wissel rechts (1).stl
Forum Moderator

Dankjewel Henk,

Ik ga de printer weer aan het werk zetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Welk diameter spuitmond gebruik je, Peter?
Forum Moderator

Een 0.4 Cor 

Eventueel heb ik ook nog een 0.2

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

Net de linker versie geprint, de bovenkant is erg dun bij deze versie ( dat had de eerste die op de slanke wissel past niet ).

Ook past hij niet helemaal, dit zijn de huidige afmetingen.

Nu de breedte en diepte iets kleiner gemaakt.

Als het goed is wordt hij dus 1mm. minder lang en breed.
Printer is weer aan het werk gezet.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Als ik zo naar je print kijk, heb ik de volgende vraag voor je: Heb je je filament toevoer geijkt? Het lijkt alsof de spuitmond sneller beweegt, dan de filament toegevoerd kan worden.
Daarnaast zou ik zeker ook de 0,2 uitproberen.