Hallo allemaal,
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 09 augustus 2026, 21:24:13Peter je bent lekker bezig, print ziet er goed uit.
En al doende leert men, zonder ondersteuning moet de printer in de lucht printen, dat gaat niet, maar daar ben je nu dus ook achter.
Je kan ook nog proberen om de print om te keren zodat de bovenkant onder ligt en als eerste geprint wordt, dan heb je geen ondersteuning nodig.
Dan hangt het er een beetje van af van hoe het reliëf op je printbed is en de bovenkant er dan gaat uitzien,
maar het is maar een beetje pla wat je gebruikt, misschien ook leuk om even te proberen.
En over je vochtproblemen; bij mij staat de AMS gewoon in de open lucht, tot nu toe geen problemen mee gehad. (misschien komen die nog
)
En zoveel print ik niet, dus de rollen hangen er al een tijdje aan, 6 maanden of meer, gaan wel langzaam op natuurlijk, vol zijn ze niet meer.
Ik trek wel altijd na het printen het pla weer terug op de rol. Eerst liet ik het in de doorzichtige toevoer slangetjes zitten,
dat was hopeloos, dat brak de pla in kleine stukjes als ik weer wat ging printen. Ook bij mij geld natuurlijk al doende leert men.
Het zijn mooie leermomenten Dirk-Jan, het op zijn kop printen ga ik eens proberen.
Zat gisteren al te kijken om de maatvoering aan te passen en kwam die optie om op zijn kop te printen tegen, ff zoeken waar dat zat.
Ik zag dat Henk twee nieuwe files had geplaatst, wat is die man snel
Die gaan ik natuurlijk ook printen.
Waar ik gisteren in de software naar op zoek was ( en niet gevonden heb ( maar dat ligt vast aan mij )) is de mogelijkheid om een een zijde de breedte aan te passen.
Bij de slanke wissel zie je dat de ondergrond iets schuin loopt en dat wilde ik gelijk trekken.
Breedte, hoogte of diepte kan ik wel aanpassen

PLA dient zo droog mogelijk te zijn, als er vocht in zit kan bij het printen ( bij de printkop ) kleine explosies ontstaan door de hoge temperaturen waardoor je print minder strak wordt.
Er zijn ook mogelijkheden om deze droging te versnellen, je kunt een apparaat op je AMS zetten waarin dit gebeurd, een vriend van mij heeft dit en die is er zeer lovend over.
Mijn AMS draait na het printen altijd de pla terug op de rol, ik heb nog nooit last gehad van pla dat in kleine stukjes brak.
Citaat van: Jongslog op maandag 10 augustus 2026, 06:54:18Wat leuk! Op de kop printen is een goed idee. Het relief van het printbed geeft precies de juiste afwerking voor de bovenkant van de afdekplaat denk ik.
Ik had niet in de gaten dat de slanke wissel een andere afmeting had dan de gewone wissel. Ik heb nu een variant die meer lijkt op de oorspronkelijke afdekplaat maar die wel het gaatje van de wissellantaarn bedekt. Deze past denk ik op alle wissels. Nu wel een links en rechts model.

Afdekplaat wissel rechts.stl
Afdekplaat wissel links.stl
Hoi Henk,
Normaal is het u vraagt en wij draaien, maar bij jou hoef je het niet eens te vragen

Het op zijn kop printen was ik in de software tegen gekomen en zal dat ook zeker gaan testen, in mijn reactie hierboven staat waar ik naar op zoek was maar misschien ben jij me een stapje voor

Het was mij ook nooit opgevallen dat er een verschil zat tussen een slanke wissel of een gewone.
Ik ga straks de printer wakker maken en aan de slag.
Wordt vervolgd.
Citaat van: Hanzi op maandag 10 augustus 2026, 07:38:59Printen maar Peter, ben benieuwd
!
Ik ook Hans, ga er straks mee aan de slag.
Mvg,
Peter Degeluidsman