Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Modelbaan van Pieter

Gestart door PietMarklin zaterdag 14 juli 2012, 17:45:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan van Pieter
Als nieuweling in de modelspoor hobby heb ik erg veel geleerd via dit forum. Vandaar ook besloten om de verder bouw van mij baan met jullie te delen. Na 1,5 jaar even de balans: en omdat een foto meer zegt dan woorden....
Re: Modelbaan van Pieter
Je ziet er is al best veel af. De treinen rijden al (en digtaal) een tijdje. De seinen werken. Alleen het senery gebeuren moet nog flink aangepakt worden. De laatste weken hiermee bezig geweest en ik zal de komende tijd wat foto's en verslagen hier van maken. Rechts zie je de stad+industrie, boven in het midden een container afslagplaats en links een dorp met nieuwbouw wijk die overgaat in het platte boeren land..
Ik begin rechts met de stad en de industrie... tot latersss :D
Re: Modelbaan van Pieter
ik ben benieuwd naar de rest een aantal foto s van je rollend materiaal ;)

groetjes danny
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Ziet er al goed uit :thumbup: :thumbup: ben benieuwd naar de rest van de foto's :)
Re: Modelbaan van Pieter
@Danny, je wordt op je wenken bediend. Vandaag een (foto)voortgang verslag. Ik zal later eens een filmpje plaatsen van rijdend materieel.
@Dave, bedankt, er zit ook al menig uurtje in. Vooral die huisjes maken. Die zijn overigens vrijwel allemaal van stevig papier. Het blijft dus wel een budget baan  :P
Re: Modelbaan van Pieter/Industrie
Ik ben begonnen met het industrie stukje wat de oude condensfabrieken in leeuwarden (Nu Koopmans en Friesche Vlag) moet uitbeelden... bij benadering natuurlijk..  :P

Heb je tips en opmerkingen...graag!


Ik heb per onderdeel een losse mdf plaat gemaakt die ik dan meeneem naar beneden...


Op die manier kan ik lekker beneden zitten te werken aan de senery...anders voel ik me zo alleen  :-(
Op de losse mdf plaat ontwerp ik eerst met potlood de situatie, daarna maak ik met lucifers en stroomdraden de contouren van de wegen en trottoirs ect.. (tip van iemand van dit forum...weet niet meer wie)


Vervolgens de trottoirs vullen met gips en een tegelstructuur er in aan brengen....


Kleurtje erop...


Hekjes maken van saté prikkers en schuurgaas...


Gras erop (met droge plekjes)...hier dus wel een lange hete zomer... :D


Lantaarnpaaltje van AJ erop en de fabriekskantoor...


Van schuurpapier maak ik de asfaltwegen en het rode fietspad ernaast...


Mijn zelf gekweekte zeeschuim boompjes erop...


De zelfgemaakte groene hekjes voor de veiligheid...


En dan is er gelijk al weer bedrijvigheid!

In een volgende fase volgt nog een detaillering slag zoals verkeersborden, weg belijning, poppetjes etc ect.
Gr. Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
mooi gemaakt zeg

mvg danny
Re: Modelbaan van Pieter
Heel mooi :thumbup:
Gr mark
Re: Modelbaan van Pieter
Aliebengalie
gast

Re: Modelbaan van Pieter
Sluit me hier graag bij aan...SUPER.

Mvg: Alex
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

online
Re: Modelbaan van Pieter
Tenminste een plaats in het land waar het zomer is.
Ziet er goed uit. Handig dat je lekker beneden kunt klussen.

Robin
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

Al een keer je website bekeken, en was toen al onder de indruk van wat je aan het maken bent.

Nu verblijd je ons met deze up-date. Ziet er weer top uit.
Ik kijk nu al uit naar je volgende werkstukje.

Groeten Martin
Re: Modelbaan van Pieter

Sluit mij aan bij vorige spoorders top met veel goede ideekes  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg
Jos
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Dat ziet er erg netjes uit allemaal :thumbup:

Gr, Myron
Re: Modelbaan van Pieter
Hey iedereen bedankt voor de leuke reacties :D. Geeft me weer moed om verder te gaan!
Volgende update is een verslag van de stad. incl. gracht en 2 pijpbruggen.
P.S. Voor euh... de goede orde...  hier even een uitleg wat een pijpbrug is -> klikkerdeklik
Re: Modelbaan van Pieter
Dag Pieter,

Ik zie vandaag voor het eerst jouw draadje. Je geleverde werk ziet er prachtig uit. De sceenery echt geslaagd. Ik blijf je werkzaamheden volgen.

2 vraagjes.
- Heb gelezen dat jij je zeeschuim zelf kweekt. Ik heb hier in België reeds verschillende tuin-centra afgelopen, maar nergens zeeschuim-zaad te vinden. Heb jij voor mij een tip waar ik  zeeschuim-zaad kan verkrijgen?
- Welk merk / soort / korrel van schuurgaas heb je gebruikt?

Mijn dank voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re: Modelbaan van Pieter
michiel(BE)
gast

Re: Modelbaan van Pieter
je hebt echt een mooie baan
ga zo door  :thumbup:
ook mooie boompjes  :-)
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter dat ziet er knap uit. :P
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Peter,

Ziet er erg mooi uit!
Hoe heb je het motief in de trottoirs gemaakt?? Met vliegen gaas??

Mvg Mark
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Mjam! Erg mijn smaak, zoals je weet ;) Hoe bouw je die huisjes nauw precies?
Re: Modelbaan van Pieter
Iedereen wederom bedankt voor de lovende kritieken.   :D
Hieronder even de antwoorden op de vragen

@Rik, de zaadjes zijn te krijgen bij Vreeken's Zaden. Hier is hun website -> Klikkerdeklik
even zoeken op zeeschuim of op produktcode 558200 Teloxys aristata. En met één zakje voor rond de 2 euro kun je al honderden boompjes maken. Op mijn website kun je lezen hoe je ze kweekt en maakt: Zeeschuimboompjes maken
P.S.
Je moet wel aan iedereen (familie/vrienden ed) uitleggen wat je aan het kweken bent en waarom, dat je het niet gaat oproken en dat het volledig legaal is ;-)
De schuurgaas is van Copenhagen gold met korrel 120 en is te koop bij de meeste bouwmarkten.

@Mark, motief heb ik niet gemaakt met vliegengaas. Wel geprobeerd trouwens maar dat werkte niet. Ik heb hier de boven genoemde schuurgaas voor gebruikt. Er zijn vast betere methoden te bedenken. heeft iemand Ideeën?

@Wybe, de huisjes zijn gemaakt van karton en komen bij Peard vandaan. Het is snijden, knippen en plakwerk. :D.

Groeten en tot laterss


Re: Modelbaan van Pieter
Hey Pieter,

Bedankt voor de info.

Groetjes.

Rik.
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo iedereen,
Hierbij de beloofde update van mij modelbaan. Vandaag een verslag van het maken van de stad op mijn baan. Een hele klus maar het is gelukt....komt ie.

De Stad volgt op het industrie-stuk en bestaat uit 3 delen: 1) een voorstad met herenhuizen, 2) het stationsdeel met gracht en panden en 3) studentenflats gelegen aan een mini rotonde.

We beginnen met het voorstadje (deel 1).

Op de losse mdf plaat met potlood het ontwerp gemaakt, met lucifer/stroomdraad de verhogingen (trottorbanden ed.) vorm gegeven en daarna gevuld met gips...


Het begin is er...


Dan weer even een kleurtje erop...


En wegen van schuurpapier gemaakt en de groenstroken gevuld met gras en droge stukken...


Zie hier het resultaat.


Gelijk ook begonnen met deel 2 (stationsdeel) en hier dezelfde werkzaamheden uitgevoerd.


Over de gracht hier komen twee zogenaamde pijpbruggen. De vorm gemaakt met wc-rol en 2 plankjes t.b.v. de gips.


Als het gips hard is kunnen de plankjes weg...


Hekje erop...


Bij een treinstation zit vaak ook een busstation. Losjes gebaseerd op de situatie bij Leeuwarden.


Het stationsdeel ligt wat hoger dan de rest dus wat extra hekwerk is geen overbodige luxe.


Water (lees jachtlak) in de gracht gegooid. Er ontstond aan de zijkant een gele kleur. Ik bedacht me dat dat in het echt ook zo is.
In de grachten zie je vaak aan de randen een ook gele vette strook...


Het resultaat!

De volgende update is deel 3 van het stadsdeel met studentenflats en een mini-rotonde..
Gr. van Pieter en tot latersss...

(edit)
N.B. meer foto's in de Fotoalbum Stad
Re: Modelbaan van Pieter
Ik had nog even een vraag.
Ik heb nog steeds geen belijning op de wegen aangebracht. Heeft iemand suggesties hoe ik dat het beste kan doen?
verfen of tipex lijkt me niet zo handig...zijn er ook stickers o.i.d hiervoor te verkrijgen?
Re: Modelbaan van Pieter
michiel(BE)
gast

Re: Modelbaan van Pieter
ik denk dat busch stickers verkoopr maar ben wel het artikelnummer vergeten :o)
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Dag Pieter.

kijk maar eens bij N-project typ "even straten printen op papier" daar staat een prog die je gratis kan downloaden die geschikt zijn voor HO en N.
Had even een vraagje aan jou ook n.l welke grofheid gebruik je van schuurpapier om een weg van asfalt te maken? bij voorbaat mijn dank hiervoor.
Het idee om alles op platen te maken is en goed plan blijven je rails ook mooi schoon en heb je niet zoveel last van rommel alleen kom je er niet altijd onderuit om alles buiten te kunnen maken maar is hobby nietwaar. :-) :P
Veel succes, met vr groeten,

Theo. :thumbup:
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Pieter,

Ik zit met bewondering te kijken hoe jij je M rails baan aan het bouwen bent.
Zeer leuke ideeen, die ik zeker ga onthouden.

De stoepen die jij met gips doet deed ik met klei, verf en pigment poeder, op mijn oude baan.

Kijk hier maar eens klikkie doen  :)

Gr Einte
Re: Modelbaan van Pieter
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Pieter,

Citaat van: michiel(BE) op zondag 22 juli 2012, 10:48:11
ik denk dat busch stickers verkoopr maar ben wel het artikelnummer vergeten :o)
Busch heeft inderdaad afvrijftransfers onder artikelnummer 7196


grtn,
Herman
Re: Modelbaan van Pieter
@Michel, @Herman. Die stickers van Busch ga ik eens proberen: het is wel wat ik bedoel.


@Theo, Voor de wegen en fietspaden gebruik ik rode schuurpapier op de rol. Ik heb afwisselend korrel 120 en 180 gebruikt. Verschil is niet zo hele groot.

Daarna met spuitbus (2 euro bij de Action) het schuurpapier grijs gemaakt. Het schuurpapier is uit zichzelf al rood dus de fietspaden hoef je niet de spuiten.



@Einte, Bedankt voor de reactie. Met klei is inderdaad ook een optie. Hoe breng jij de structuur van de straatstenen en trottoirtegels erop? Met een mesje?
Met pigmentpoeder geeft het wel een extra dimensie ja. Welk produkt gebruik jij daarvoor?

Gr. van Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
Heel erg mooi gemaakt :thumbup:
Mooi realistisch!!
Succes met de rest!

Mvg Mark ;)
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Modelbaan van Pieter
zie nu pas je baan

moet zeggen dat het er mooi uit ziet
ik zie uit naar je vorderingen

gr john
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo iedereen,
Zoals beloofd een nieuwe update. Dit maal een kort bouwverslagje van het maken van het 3e deel van de stad. De stad eindigt met een aantal studentenflats gelegen aan een mini-rotonde. De te volgen stappen is eigenlijk gelijk aan mijn bovenstaande bouwverslagen, namelijk:


  • Een losse mdf plaat op maat zagen.
  • het ontwerp met potlood/liniaal/passer op deze mdf plaat aanbrengen.
  • de hoogteverschillen/contouren (lees: trottoirbanden ed.) weergeven m.b.v. lucifers en stroomdraden (voor het boogwerk) met houtlijm op de mdf plaat plakken.
  • De ontstane ruimtes vulle met gips en de tegelstructuur aanbrengen met een mesje of schuurgaas.
  • De gips verfen met grijs voor de trottoirs en lichtbruin voor de grasvelden.
  • De wegen aanbrengen met bv schuurpapier.
  • De begroeiing aanbrengen: gras, struiken bomen etc.
  • De mdf plaat op de modelbaan leggen.
  • Verlichting aanbrengen: lampjes in huizen, lantaarnpalen.
  • Verdere detailering: wegbelijning, verkeersborden, popetjes, auto's.


Dus stap 1 is weer een losse mdf plaat maken....kan ik lekker beneden zitten en er mee aan de slag gaan.


Nadat het ontwerp met potlood is aangebracht plakken we op de lijntjes weer lucifers en (ditmaal dikke) stroomdraden..


.. en dat moet soms even met zwaar geschut op de plaat gedrukt worden.


En dan vullen we de vlakken weer met gips. Dit maal kon het lekker buiten even...


Weer even een kleurtje erop.


De contouren van de mini-rotonde worden al zichtbaar.


De asfaltwegen en fietspaden van schuurpapier er weer opgeplakt.


En hier is de hele flora alweer aanwezig! Op de zeechuimbomen na dan.


De bomen staan hier erbij, plus de lantaarnpalen van AJ.


Met een zelfgemaakte Denneboom op het trapveldje...raad eens wat daar met de kerst inkomt? :D


Alweer klaar (op wat details na dan) met hier even een totaaloverzichtje van dit deel.

Volgende update: de container afslag
Groeten van Pieter

Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Pieter

Station, grachten pandjes, gracht, bustation het ziet er allemaal fraai uit   :thumbup:

Gert Jan
Re: Modelbaan van Pieter
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Ha die Pieter.
Wat een uitstekend idee om de bouw van die scenery delen op een losse MDF plaat te gaan maken.
Zeker wanneer je (te) veel alleen op je treinenkamer aan het bouwen bent, is dit een uitstekende oplossing.
Het industrie complex ziet er bijzonder fraai uit en ook de landschaps elementen geven de baan een prachtige aankleding.

Bijzonder leuk om jouw bouw activiteiten nu in dit topic te kunnen bewonderen! B)

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

Ik zit vol verbazing te kijken hoe je op eenvoudige wijze even een rotonde maakt. :thumbup:
Het ziet er allemaal erg leuk uit. B)

Gr.
René
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

Mooi overzicht van je baan en je werkzaamheden. Maak je al je gebouwen ook zelf of zitten er ook bouwpakketten van karton bij?

Leuk dat je ook je bomen zelf maakt vind ik er altijd meer waarheidsgetrouw uitzien dan de bomen die je kant en klaar koopt.

Groet, Ronald
Re: Modelbaan van Pieter
Ziet er mooi uit
een erg leuke methode om zo scenery te maken

mvg danny
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo Pieter,

Goed idee, elke keer een segment op bouwen op een plaat.
Mooi resultaat.

Gr Einte
Re: Modelbaan van Pieter
Iedereen weer bedankt voor de reacties en opmerkingen... :D
@Ronald, De huisjes/gebouwen zijn van stevig papier gemaakt en zijn bouwpakketten. Ze zijn te bestellen bij peard. Een aantal heb ik ingescand en via photoshop er een eigen draai aan gegeven. (bv de studentenflats..)
Gr. Pieter

Re: Modelbaan van Pieter
Hierbij weer even een update-tje... Dit keer de container overslag.


Weer een losse mdf plaat op maat gezaagd. Dit maal kerf ik met een mesje lijnen in de plaat zodat het lijkt alsof er betonnen platen bij de overslag liggen.


En daar hoort natuurlijk een container kraan bij. Dit maal wel een plastic bouwpakketje overigens.


De containers daarentegen zijn wel weer van stevig papier gemaakt. De bouwplaten van deze containers zijn te downloaden op Norbtach's pages.
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Je baan ziet er mooi uit, heerlijk hollands sfeertje heb je daar :thumbup:
Misschien kan je op je containers overslagplaats in de kerven een andere kleur maken, dat zie ik wel vaker hier op het forum en dan valt het net iets meer op dat het platen zijn die er liggen ;)
Het zou natuurlijk kunnen dat je in het echt wel duidelijk platen ziet liggen en dat het aan de foto ligt
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Citaat van: PietMarklin op maandag 30 juli 2012, 16:39:31
Iedereen weer bedankt voor de reacties en opmerkingen... :D
@Ronald, De huisjes/gebouwen zijn van stevig papier gemaakt en zijn bouwpakketten. Ze zijn te bestellen bij peard. Een aantal heb ik ingescand en via photoshop er een eigen draai aan gegeven. (bv de studentenflats..)
Gr. Pieter

Ho Pieter,

Leuke site. Bedankt voor de tip.

Groet, Ronald
Re: Modelbaan van Pieter
zomer148
gast

Re: Modelbaan van Pieter
hallo,

ziet er goed uit
maar wat gebruik je tussen de sporen??

groeten zomer148
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Mooi weer allemaal :thumbup:.
Erg leuke bouwverslagen :).

Gr, Myron
Re: Modelbaan van Pieter
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hoi Pieter,

ik zie nu pas je baan. Ik vind het er erg mooi uitzien, en waarschijnlijk is de scenery maken moeilijker dan het lijkt.

Groetjes Dennis
Re: Modelbaan van Pieter
@Martijn. Op de foto lijk je de naden inderdaad wat minder goed te zien dan in het echt. Ook de door mij aangebrachte slijtage plekken/bandensporen zie je niet zo goed. Maar op zich heb je wel een punt. Eens kijken of ik daar nog iets op kan verzinnen.

@Roland. Your welcome   ;)

@zomer148. Wat ik tussen de rails gebruik?  :D De de 1-2 mm steentjes die eigenlijk in een vissenkom horen  :D. Er komt nog wat gras/onkruid op zodat het wat echter gaat lijken. En andere zaken die je langs en tussen en spoor ziet staan.

@Myron. Bedankt, bewonder ook graag jouw draadje voor de nodige inspiratie  ;)

@Dennis. Valt op zich wel mee. De elektronica vind ik lastig. Als men begint over diodes, weerstanden, bruggelijkrichters etc. dan ben ik al gauw de spreekwoordelijke stroomdraad kwijt... :-)

Gr. Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Hey Pieter,

Leuke verslagen. Staan weer genoeg intersante tips voor me in. Zoals je weet is mijn baan kwa scenery zo goed als leeg :mrgeen:
Re: Modelbaan van Pieter
Inmiddels  weer de draad opgepakt van de hobby der hobbies.

Maar alvorens weer te beginnen met de baan ga ik eerst wat treinmateriaal op pimpen:
Ik ben begonnen om mijn bruine Roco 2417 en de geelgrijze 2418 te voorzien met het verlichtingssetje DRC2418 van digirails.
(Nu in de aanbieding bij digirails zelf -> linkje aanbieding)

Best nog wel een lastig klusje. :? De stap1 (de kap er afhalen) was nog wel het moeilijkste :D. Doods bang dat ik iets verniel. Eén van de laatste stappen was de lichtgeleider van de sluiterverlichting afschuinen. Ik kreeg dit niet echt goed voor elkaar en heb de lichtverdeler maar losgesneden en de uitstekels (lees: lensjes) in het achterlicht geprikt.

Door alle inspanning vergeten foto's te maken maar de uitleg staat op zich hier goed beschreven -> handleiding DRC2418 inbouwen.

Wel wat foto's van het resultaat:
laag A-sein:


Sluitverlichting


Rangeerlicht


Vreemde combi (rangeer + sluitverlichting)



P.S. Ben nu van plan om ook het zwaailicht setje DRMTE24R van MTE in te bouwen. Is dat wat? en zou daar nu wel ruimte voor zijn nu ik het verlichtingssetje al heb ingebouwd?

Volgende verslag gaat over mijn "verlichting in rijtuigen bouwen" projecten. Daar heb ik me vorige weekend mee vermaakt.. (wel met de nodige .... uitdagingen... natuurlijk)

Groeten Pieter
Re: Modelbaan van Pieter
Hallo,
Hier weer even een update-tje.

Ik had nog een stam van 3IC+ rijtuigen rijden met originele Marklin verlichting. Dit voldeed verre van tevredenheid: geflikker van lichtjes en ook ook de lampjes en draden wipten steeds los. Daarom maar gauw wat led stripjes besteld bij Peter (impulsief) van dit forum. Hier zitten standaard een condensator bij die je er wel even zelf op moet solderen. De condensator werkt als een tijdelijk batterij en voedt de ledverlichting van stroom bij een tijdelijk stroomonderbreking. Leuk gezicht ook als je de stroom uit doet: langzaam dimt het licht uit)

Dit is hem:


Nu zijn er al veel verslagen op de forum gezet over ledverlichting in rijtuigen, dus ik beperk me even tot punten waar ik wat afwijk.

Om de ledstrip aan de binnenkant van het rijtuig te bevestigen gebruik ik een tochtstrip. De variant die ik gebruik plakt (net zoals 2 zijdige tape) aan 2 kanten.


Ik knip er 2 stukjes van af en plak ze aan de binnenkant van het dak van het rijtuig. Vervolgens plak ik de strip erop.



Omdat je een draad moet doorlussen van het ene draaistel naar het andere zit je met het probleem waar je de draad laat. Normaal liet ik hem maar gewoon wat door het rijtuig heen gaan. In het zicht en dus...geen gezicht. Onder de bodem kan ook niet. Althans mij niet gelukt. Dan maar over de de bodem heen en met tape vastgeplakt.



Nadat ik de poppetjes had aangebracht en de kap er weer op zit zie je die draad nauwelijks.

..hey..Suske en Wiske zijn met tante Sidonia op reis...
Re: Modelbaan van Pieter
Bij de ledstrips had ik tevens een setje (maar 1 euro) besteld met onderdelen voor sluitverlichting.
Dit heb ik er van gebakken. Niet profi misschien..maarreeuh het werkt wel en ik ben er erg tevreden mee.  O:-D


Het setje bevat 2 rode ledjes, een paar draden, een weerstand en een krimpkousje. O ja niet onbelangrijk..een handleiding.


Belangrijk is rekening te houden waar de + en de - komen. (zie handleiding). De kant met de grote draad is de + en de kleine is de -.


Aan de kant van de + (Anode) komt het weerstandje.


Krimpkousjes er om heen. Heb mijn eigen krimpkousjes maar gebruikt. Die bij het setje zat vond ik niet echt bruikbaar.


Toen het geheel in de rijtuig aangebracht. Wel eerst 2 gaatjes in het rijtuig geboord waar je de beide ledjes in aan brengt. Vervolgens de beide draaden op de strip gesoldeerd. (let op: komt wel precies waar de + en de - zit).


En zie daar het resultaat!





Re: Modelbaan van Pieter
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Modelbaan van Pieter
Dat ziet er goed uit allemaal. Ik vind het digirailssetje erg mooi in de 2400, dat is iets wat ik ook nog steeds wil maken in mijn 2400 :).

Gr, Myron