Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Je kunt ook even op de site van www.preiser-figuren.de  kijken ik denk wel
dat er wat voor je gading bij zit. Onder andere nummer 10243.

Bouw ze en groeten,

Johan
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dat ziet er goed uit !! ...bedankt Johan  ;) :thumbup:

Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Nobody
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 19 februari 2011, 08:17:06
Waar ik dadelijk in mijn loods kijk (met het dak) zal de rechterzijde binnenin het best zichtbaar zijn...ze daar alledrie plaatsen een idee ??

Wim, heb jij een foto van je draaibankje ?? je hebt vele kleuren groen..alhoewel blauw is ook wel mooi  ;)
Met die plaatjes heb ik al wel een mooi voorbeeld !!
Daar plaatsen waar ze het best zichtbaar zijn is m.i. een zéér goed idee. :idea:

Foto: Unimat draaibankje.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Ral 6011 of Ral 6021 zijn groene kleuren die op bijna alle "oude machines"zitten.

Groeten

Ron
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Wim, wist niet dat je een echte bedoelde  :D

Ron ook bedankt voor het meedenken...maar ik heb ze net deze kleur gegeven en vuil gemaakt.
Ik heb de kleur blauw van de verpakking genomen.



Ben momenteel met de verlichting bezig, ook de poppetjes zijn besteld.

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan Hans(je)
Mooi machines Hans.
Maar waarom heb je voor blauw gekozen en niet voor groen?

Groetjes Jac.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Is weer eens wat anders dan groen  :D

Er zaten plaatjes bij (verpakking) en daar waren ze blauw, zodoende.
Onder (zie foto) lijken ze lichtblauw, maar dat komt door de flits !!!!



Update, heb de kozijnen maar zwart gemaakt...gaat al de goede richting uit en ik ben niet ontevreden  B)
Had de ondergrond zo uitgemeten, dat de loods er perfect overheen viel en mooi aansluit.
Alleen nog wat draden wegwerken en aansluiten, dus ik ben nog lang niet klaar !!

Misschien is het mooier het dak eraf te laten  :-)



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik weet niet of je al een dak hebt, kon het niet vinden in je topic maar ik zou echt een gedeelte glas doen zo dat je machines ziet
erg mooi hoor.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Blauw is meer een Engelse kleur voor machines
Hamerslag groen werd vroeger in Duitsland veel gebruikt voor machines.

Bijna elke bouwmarkt verkoopt dit in spuitbussen van Hammerite.  (lichtgroen en donkergroen) Kan allebei.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

weederom een prachtige update van je werkzaamheden,het is net echt nu met werkinstrumenten in je loods.en die las lampje's zijn heel mooi kan je ook in je loods zetten,heb ze ook ooit gehad maar helaas verloren gegaan met een verhuis.verder ziet er alles top uit hans,doe zo verder.

groeten
peter(ke33)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Geweldige tips...dan is groen de betere keuze, en een deel glas in het dak is ook zo gek nog niet  :thumbup:

Moet ik eerst wel voorbeeld-foto's hebben, als iemand nog ergens foto's op zolder heeft  :D

Peter(ke33) dank voor de complimenten  ;)

Groeten en fijne zondag toegewenst.

Hans
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik vraag me wel af...is een gedeelte glas in het dak niet TE modern ??
Wil ik toch wel zeker weten voordat ik in het dak ga slijpen.

Iemand een mening  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Ha Hans,

Ik heb wel een mening; Stel dat het al in het tijdperk zou passen zou het dakglas toch ondoorzichtig zijn door vervuiling. En dan zie je nog niets. Helder glas is ook geen gezicht bij al die "geweatherde" objecten op jouw baan. Ik zeg, gewoon deurtjes open en de spullen in het zicht zetten. Succes.

Gr. Peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zeker geen slechte mening...bedankt Peter  :) :thumbup:

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

mss toch je deuren laten openstaan,lekker licht maken boven je werktuigen zodat je goed ziet staan.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Goed idee, dank je Peter  ;)

Ik heb de lampen getest die boven in de loods hangen en deze geven een aardige lading licht, tevens mooi verspreidt dus dat komt wel goed.

Groeten en bedankt.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Inhoudsopgave bijgewerkt tot blz 60 ...op verzoek, binnenkort de rest  :) ...moet eerst vandaag naar de tandensmit m.a.w de tandarts  8o :thumbdown:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15672.msg247860#msg247860

Hoop dat jullie er wat aan hebben  ;)

Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Je hebt wel een hoop werk van die inhouds opgave, maar het is heel makkelijk zoeken.

Groetjes Jac.

Ps ben net ook bij de tandarts geweest, niks aan de hand, gelukkig :D
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ziet er fraai uit.
Een glazen dak lijkt mij helemaal niet passen in de omgeving. Bovendien zou dat, zoals peter al zei, erg smerig worden door de rook in de loods.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Jac...ben blij dat er nog iemand plezier van heeft  :D
Mazzelaar, ik moet volgende week weer (tandarts) ...en ik vrees dat er de boor aan te pas komt  8o  :D

Piet, bedankt voor het compliment...mee eens, dak blijft zoals hij nu is...gesloten  ;)

Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Ook aan de index  :thumbup: :thumbup:

Ik weet hoe veel werk het is maar daarna is het een kwestie van bijhouden.

Nu ik dit schrijf moet is ook weer iets toevoegen  :O :O :O


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Peter...maar jouw index is wel een stuk indrukwekkender dan de mijne zeg  :P :thumbup:

En dan te weten dat we dit nog in onze spaarzame vrije-tijd erbij doen Peter  :P ...en noemen ze zoiets niet.. geheel belangeloos  :-)

Ik ben nog van het motto, de klant is koning en dat is toch heel wat in deze tijd  ;)

Fijn weekend !! met veel index-plezier !!

Hans
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Index (inhoudsopgave) is up to date bijgewerkt...veel kijk-plezier  ;) :thumbup:

Inhoudsopgave

Ben momenteel de lasverlichting aan het aanbrengen, binnenkort weer een update !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

dat is al een hele lijst aan het worden B) Niet dat je straks een inhoudsopgave van je inhoudsopgave moet maken :D

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Die kans is zeker niet uitgesloten John  :D

Met de loodsverlichting gaat het al aardig...buiten en binnen, ze lopen via een AJ-decoder zodat ik ze via mijn CS2 apart aan en uit kan doen   :thumbup:
Ook de kuilen, nu nog het laslicht...maar ik heb het effe gehad, dat kromliggen  :P



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

je maakt dus hoogstwaarschijnlijk gebruik van hetzelfde type AJ schakeldecoder als ik. Schakelen de relais bij jouw ook als je de centrale in-/uitschakeld?

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Klopt  :) ...en betreffende dat schakelen ook, vaak moet ik in mijn keyboard-scherm een lamp bijv. eerst aanklikken eer dat de schakeling goed staat zeg maar.
Bij een stopsectie heb ik dit ook, dus ook staat hij in mijn keyboard op groen blijft de LOK staan pas als ik hem heen en weer aantik doet hij het zoals het moet  :?

Hoe dat het precies zit...ben niet zo super-technisch op dat gebied.

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

ok, ik dacht al dat het aan mij lag :D

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Tilly op dinsdag 01 maart 2011, 16:16:24
Hans,

ok, ik dacht al dat het aan mij lag :D

Groetjes, John

Het zijn monostabiele relais, dus ze vallen af als de spanning eraf gaat.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter,

hoe kan ik nu precies zien of het een monostabiel of bistabiel relais is? Op de prints zitten relais met nr FRS1H-S. Ik heb hier nog FRS1B-S relais liggen. Zijn deze wel bistabiel?

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Dat kun je in het typeblad lezen, maar je kunt niet zomaar een bistabiel relais in de decoder prikken. Een bistabiel relais schakel je met een puls van de ene toestand naar de andere, bij een monostabiel relais heb je een stroompje nodig om het contact ingeschakeld te houden. Je vraag lezend, valt ineens het kwartje over jouw inschakelprobleem: Ik vermoed dat jij je blazer hebt aangesloten om de uitgangen van het relais in rust (dus zonder dat de spoel is bekrachtigd), dus, als je de baan aanschakeld begint je blaasinstallatie te blazen, totdat je het relais bekrachtigd. Het is handiger om dat andersom te doen. ALs het goed is heb je twee uitgangen per relais op de decoder, als je de andere pool gebruikt zal de blaasinstallatie pas aangaan als het relais wordt bekrachtigd

@Hans: sorry voor het vervuilen van jouw draadje, ik zal het ook bij Tilly posten

Walter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Sorry Hans :D

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dit is pure draad-vervuiling ...geintje hoor, maakt niet uit John  :D

Dus mijn probleem betreffende die stopsectie is ook op te lossen ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Wordt een mooi project zo met die lokloods. Welke AJ decoder gebruik je hiervoor en is die puur om de verlichting te schakelen.

Doet die dan hetzelfde als een K84??

Groet  Ronald
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

het word ook mooi op je baan,je loods gaat er telkens supper uitzien.


groeten
peter(ke33)
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: M.user op dinsdag 01 maart 2011, 20:29:09
Hoi Hans,

Wordt een mooi project zo met die lokloods. Welke AJ decoder gebruik je hiervoor en is die puur om de verlichting te schakelen.

Doet die dan hetzelfde als een K84??

Groet  Ronald

Dat is precies dezelfde decoder Ronald.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 01 maart 2011, 21:42:49
Citaat van: M.user op dinsdag 01 maart 2011, 20:29:09
Hoi Hans,

Wordt een mooi project zo met die lokloods. Welke AJ decoder gebruik je hiervoor en is die puur om de verlichting te schakelen.

Doet die dan hetzelfde als een K84??

Groet  Ronald

Dat is precies dezelfde decoder Ronald.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Maar waarschijnlijk een stuk goedkoper.  Kun je die dan ongestraft aan elkaar koppelen?

Groet Ronald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Die zijn inderdaad een stuk goedkoper...en tot nu toe heb ik er een aantal ongestraft aan elkaar kunnen koppelen hoor Ronald, dat is het probleem niet  :)

Verder werken ze prima.

Dank nog voor de reacties en complimenten !!

Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Heb je dan ook de AJ decoders en de K84 van M of de decoders van Viessmann door elkaar gebruikt en aan elkaar gekoppeld Hans??

Groet

Ronald
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 01 maart 2011, 18:27:16
Dit is pure draad-vervuiling ...geintje hoor, maakt niet uit John  :D

Dus mijn probleem betreffende die stopsectie is ook op te lossen ??

ik begon :-)....

vwb jouw stopsecties.... ehhhhhhh. Je centrale onthoud de laatste positie van je keyboard, en laat dat na uitschakelen en opstarten weer zien. Je centrale kan niet weten of je er een functiedecoder met een monostabiel relais aan hebt hangen, en zal na opstarten niet alle schakelbevelen voor magneetartikelen herhalen, het gaat ervan uit dat alle magneetartikelen in dezelfde stand blijven staan. Dat is dus voor jouw schakeldecoder niet het geval (overigens, geachte meelezers en experts, hoe zit dat met originele M schakeldecoders????gebruiken die bistabiele relais???????), zodat bij het opnieuw starten van je centrale (en met een beetje pech ook na een afschakeling door overbelasting/sluiting) de daadwerkelijke stand van de relais niet overeenkomt met wat de centrale denkt dat het is. Als ik het zo lees is jouw manier van aansluiten wel veilig: bij het inschakelen is de stopsectie stroomloos, er kan dus weinig fout gaan, tenzij je geautomatiseerd wilt gaan rijden met software, dan zul je voor ieder begin alle decoders moeten 'initialiseren', zodat de schakelstand van alle decoders in de sw overeenkomt met de werkelijkheid (als alles naar behoren schakelt tenminste...... als je nog verder wilt gaan, en zeker wilt weten dat een artikel zich echt in die stand bevind, moet je daarvoor terugmelding gaan gebruiken........ whaaaaaaaaaaaa  >:-D >:-D >:-D )
Ik hoop dat je het nog kan volgen !

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik kan het wel volgen....maar eerst even een uurtje plat om bij te komen  :-)
Maar het is me wel zo'n beetje duidelijk, en iets om rekening mee te houden.

Groeten en bedankt  ;)

Hans
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: M.user op dinsdag 01 maart 2011, 22:10:02
Heb je dan ook de AJ decoders en de K84 van M of de decoders van Viessmann door elkaar gebruikt en aan elkaar gekoppeld Hans??

Groet

Ronald

AJ en Viessmann (die ik ook heb) zijn door elkaar te gebruiken...alleen je moet wel rekening houden met die brede kabel die alle decoders met elkaar verbinden.

Deze wijze woorden heb ik van AJ : Je kunt dan een Viessmann S88 kabel gebruiken of de Märklin 6089, deze passen beide op Viessmann en de AJ S88.

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Bedankt Hans,

De K84 is eenvoudig, want die heeft geen flatcable nodig. Ik denk dat ik die dan ook maar eens bij Albert Jan moet bestellen. Ik ben de verlichting van de huisjes en lantaarns al op verschillende stroomkringen aan het voorbereiden zodat ze apart geschakeld kunnen worden.

Groet  Ronald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Als je de verlichting apart kan schakelen is wel zo prettig.

Bijv. de verlichting van het kopstation op een uitgang, zodat ik deze aan en uit kan schakelen op mijn CS2.

Scheelt met vroeger een hoop schakelaars e.d  ;)

Succes Ronald !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

ik laat helaas altijd mijn lampje's branden op de baan,ik ken niets van die techniche dingen.ik wens je dan hierbij veel succes verder met je baan.

groeten
peter(ke33)
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: M.user op woensdag 02 maart 2011, 22:38:57
Bedankt Hans,

De K84 is eenvoudig, want die heeft geen flatcable nodig. Ik denk dat ik die dan ook maar eens bij Albert Jan moet bestellen. Ik ben de verlichting van de huisjes en lantaarns al op verschillende stroomkringen aan het voorbereiden zodat ze apart geschakeld kunnen worden.

Groet  Ronald

Voor verlichting zou ik het lichtorgel van de fa van Perlo gebruiken, volgens mij heb je de link al Ronald.

Met een K84 moet de centrale alle opdrachten versturen terwijl het lichtorgel 4 door jou ingestelde programma's kan afspelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Leuke combinatie een geluidsman met een lichtorgel...m.a.w licht en geluid  :-)

Peter(ke33) ik ben ook niet zo'n held met die dingen hoor, maar aldoende leert men.

Het laslicht werkt nu ook, maar het moet wel pikdonker zijn om het goed te zien.

Ook in de kuilen heb ik licht, maar een beetje hetzelfde probleem...een ledverlichting over heel de bodem lijkt me ook niet echt uit periode 3.
Ik heb nu in de hoeken van die straallampen (meer voor verlichten van kastelen e.d) alleen de helft van de kuil is nu echt verlicht, doe ik hem aan twee kanten dan kijk je in een felle LED en dat is ook niks.
En dan bedoel ik als de deuren open zijn en je naar binnen kijkt.

Rode pijl zie je het vierkante kastje met LED, gele strepen moet het licht voorstellen  :P
Hij is niet aan hoor, het licht komt omdat er geen dak opzit.
Rechts zitten de loodsdeuren (foto) dus eenzelfde aan de andere kant zou fel in je ogen schijnen, kunnen jullie me nog volgen  :D
Gewone lampjes vallen weer teveel op, terwijl deze bijna niet zichtbaar is !!
Als ze vroeger met een soort looplamp werkte had je toch ook niet in heel de kuil evenveel licht ??



Groeten, en bedankt !!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

ik heb even je update beken,en moet zeggen dat je helemaal gelijk hebt inverband met die looplamp.mss moet je er twee plaatsen,en dan af en toe eens shakelen zodat ze beide kunnen branden.is maar een iddee he,verder ziet het wel erg mooi uit hoor.

groeten en succes verder:
peter(ke33)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
Dag Hans.

Kun je het LEDje niet onder de middenrail plaatsen,
waarbij je de bedrading ervan via een zwart rietje
wegwerkt?
Je kunt ook het LEDje recht omhoog laten schijnen:
het laslicht weerkaatst dan toch tegen de onderkant
van de loc, zoals laslicht dat ook zou doen?

Groeten,

Erik.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de reacties  ;)

Het licht wat je hier ziet is gewoon een schijnwerper hoor, geen las-licht (blauwe knipperlampje)
Peter, het nadeel is dat als ik er ook 1 aan de andere kant doe, deze te fel in je ogen schijnt als je via de open deuren naar binnen kijkt, snap je  :)
Zal nog eens proberen een extra foto te maken.

Laslicht, zit achter dit schotje, rode pijl....bij de gele pijlen kijk je naar binnen.
Zit vlak onder het raam anders zie je hem helemaal niet meer knipperen van buiten af !!
Daar zet ik nog een tafel met een laspoppetje  ;)



Groeten en fijn weekend.

Hans ...vandaag 53 jaar geworden    :D :thumbup: