De afgelopen 4 weekenden weer het nodige gedaan. De centrale voedingsleiding zoals te zien in posting # 242 was niet helemaal naar mijn zin. En als het niet je zin is, dan doe je het toch gewoon over? Adèle Bloemendaal zong 40 jaar geleden: "Zallemenut nog een keertje overdoen want het was niet naar mijn zin?"
Ik was uitgegaan van VD-draad 2,5 mm2 met een massieve kern. De nodige meters van gekocht en eerst de bruine leiding aangelegd. Maar toen een tweede leiding waarvan ik de buitenmantels rood en geel heb geschilderd. Maar het duurde tamelijk lang voordat het echt droog was en zelfs na een aantal maanden gaven de geschilderde buitenmantels nog af op mijn vingers.
Geen succesvolle ervaring dus maar goed: als je het niet probeert, kom je het ook niet aan de weet. En dus heb ik vorige maand de leiding in zijn geheel verwijderd en ben over gegaan op montagedraad zonder een vaste kern, in de kleuren bruin, rood en geel.
Verder ben ik met rode inbindruggen aan de slag gegaan waarin de bedrading komt voor de elektromagnetische aandrijvingen voor wissels, voor de verlichting.
Hieronder wat foto's. Niet met een drone gemaakt maar gewoon op een stoel gestaan en de camera op schouderhoogte gehouden. Voor de presentatie de tafel maar even opgekuist (ziet mijn dame thuis ook graag...).
Op de foto van het linkerdeel van de ondertafel zien we de zwarte terminalblocks voorzien van de bruine en rode montagedraden voor de baanspanning en een aparte bruine draad als massa voor verlichting en wisselaandrijvingen.
De bedrading vanaf de wisselaandrijvingen en wisselverlichting gaan in de rode bindruggen. Elke wissel krijgt zijn eigen lijn.
Het kleine lichtgrijze apparaatje is de Viessmann voor de aansturing van de gaslantaarnverlichting. Het zwarte apparaatje rechts vooraan is de Märklein Gleisbox. De draad voor de netspanning heb ik ter bescherming ook in de bindruggen aangebracht.
Op de foto van het rechterdeel zien we achteraan de zwarte trafo (Weiss) voor de voeding van de verlichting en de wisselaansturing. Ik wilde aanvankelijk een trafo van 18 V maar op aanraden gekozen voor een trafo van 16 V vanwege de toepassing van de YaMoRC YD 8008 (het vierkante blauwe apparaatje vooraan in het midden op de foto). Geheel rechts vooraan een randgeaarde tafelcontactdoos met geïntegreerde overspanningsbeveiliging voor de stekkers van de Gleisbox en de voedingstrafo. En natuurlijk altijd handig als ik met de soldeerbout aan het werk moet. Elk stopcontact is afzonderlijk schakelbaar en de schakelaars zijn verlaagd aangebracht om onbedoeld inschakelen te voorkomen.
Vooraan in het midden dat mooie stukje metaal dat mijn buurman vorige maand voor mij heeft gemaakt om daarin de zekeringhouders te plaatsen. Daarvan nog een betere foto dichtbij. Stukje metaal had buurman gezandstraald, ik heb het daarna met een spuitbus primer en een dekkende metallic-kleur met een spuitbus aangebracht. De bovenrand is niet helemaal mooi maar dat komt door mijn onervarenheid met het hanteren van spuitbussen. Waarschijnlijk ietsje teveel van dat spul aangebracht.
Vanaf de trafo loopt er (links) een bruine draad die aangesloten is op de centrale lijn voor de massa en (rechts) 2 gele draden die naar de twee zekeringhouders lopen. De zekeringhouder links is bedoeld voor de verlichting (de gaslantaarnverlichting aangestuurd door de Viessmann-module, de verlichting voor een stationnetje en de wissellantaarns). De zekeringhouder rechts is bedoeld voor de YD 8008 waarop de 6 wissels worden aangesloten. Genoemde apparaatjes moeten verder nog aangesloten worden en voorzien worden van bedrading naar de eindgebruikers.
Het gaat mij nu even om de scenery-verlichting: ik heb wat gebouwtjes op het oog (bouwdoosjes nog niet in huis) dat ik van verlichting wil voorzien. Een Saksische Bauernhof ergens in het midden van de tafel, een baanwachtershuisje, een stationnetje achteraan bij het inhaalspoor (mag eigenlijk geen naam hebben, het wordt meer een haltegebouwte) en een seinhuisje vooraan. Het is niet de bedoeling dat al die gebouwtjes gelijktijdig de verlichting aan hebben. Ik wil dus met schakelaartjes individueel kunnen kiezen van welk gebouwtje de verlichting aan gaat. Dat geldt ook voor de wissellantaarns, ik wil zelf bepalen of de ledjes daarvan gaan branden of niet.
Dat betekent dus dat er vanaf de zekeringhouder voor de verlichting naar de schakelaars de nodige draadjes moeten lopen en vanaf de schakelaars ook weer draadjes naar de eindgebruikers. En daar kom ik even niet uit hoe. Wat voor schakelaars? Drukschakelaars, tumble-schakeaars, éénpolig, tweepolig? Wie het weet mag zijn visie geven, voor feedback sta ik altijd open!