Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

zonder fantasie ook geen creativiteit

Citaat van: Rudibeer op donderdag 31 augustus 2023, 18:18:54maak eens een foto van de onderkant met die bewuste bok no.4

Ga ik vanavond of morgenochtend even doen. Straks eerst lekker aan de eigengemaakte nasi van mijn vrouw.

BLIJ dat ik analoog RIJ

12mm vindt ik best dun om een schroef goed houvast te laten hebben; bovendien buigen die metalen strips vaak toch nog wat bij belasting (bv optillen plaat).
Ik zou gewoon wat balkjes (ca 2×3cm, 20à30cm lang) direct naast -en parallel aan- de bokken, van bovenaf door de plaat heen vastschroeven.
Om het echt degelijk te maken een streepje houtlijm ertussen.

doe maar een treintje

@citaat het gaat om het uitvlakken van 2 platen, niet om kracht op te vangen, want nu zijn de 2 platen ook los van elkaar.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt, maar ik begreep dat Frans de platen wil kunnen optillen. En als er dan rails op liggen en wellicht wat scenery is een stijve verbinding wel zo handig zodat er dan geen schade ontstaat.

Citaat van: FransW op donderdag 31 augustus 2023, 15:13:46Maar zullen de twee platen elkaar houden als ik op enig moment de voorste plaat omhoog duw om bij de elektronische apparatuur te komen? Ik betwijfel dat...

@Rudibeer: Om op jouw vraag in posting # 301 terug te komen: vanaf posting # 36 kan je de opbouw van de bokken zien, daar liggen nu die twee platen van 2.20 x 65 cm. op. In posting # 100 zie je een aantal foto's, de derde foto geeft goed weer hoe de achterste plaat op de meest rechter bok ligt. Dan zie je van onderen dat die plaat een stuk omhoog komt.

@Hanzi: helemaal bij het juiste punt wat je gisteravond schrijft. Als die twee platen eenmaal met elkaar zijn verbonden is het enige wat daarop vast zit, de rails. Er komt uiteraard ook een landschap op met een paar huisjes, zoals een haltegebouw achteraan, en een Sachsischer Bauernhof, maar die komen er los op. Dus zou ik de bovenplaten moeten oplichten om bij de elektronica te komen, dan gaan natuurlijk eerst de huisjes er af om beschadiging te voorkomen.

Overigens waardeer ik zeer het meedenken en bediscussiëren zoals jullie (Henk, Rudi, Hanzi en Bert) doen. Ik merk dat jullie betere inzichten hebben dan ik, kwestie van ervaring natuurlijk en daar leer ik beslist veel van. Heel fijn dus!
Hoi Frans. Zomerpause? :P

@citaat Zoiets ja Bert. Het is al de tweede week dat ik werk. De weken in mijn vakantie waren erg warm om niet te zeggen tropisch en dan kom ik tot niets of weinig. Komend weekend ga ik de ringleiding afmaken (althans: dat is mijn planning), waar ik in het voorjaar aan was begonnen.
Vanavond even naar Voorhout(stamtafel Bollenstreek) om een decoderprobleempje van mijn BR 03 (M37591) op te lossen want de loc wil niet in beweging komen.

Gisteravond naar Voorhout gereden, mijn eerste visite aan de Stamtafel Bollenstreek. Mijn M*37951 meegenomen want ik kreeg die thuis niet vastgelegd in mijn MS2 en kreeg hem ook niet rijdend. Fred ('Marklindak') heeft de kap van de tender voor mij losgeschroefd; daar bleek een Motorola-decoder in te zitten waarvan de dipswitches op adres 04 staan. Dat hebben we maar zo gelaten en daarna heeft Walter ('wissels') er ook naar gekeken, en uitgelezen op zijn Ecos. Heeft even gereden en dat ging goed. Frontseinen functioneren ook naar wens, alleen de verlichting aan de achterzijde van de tender bleef uit. Lampje defect. Vanmorgen heb ik met wat moeite alsnog de BR 03 156 in mijn MS2 kunnen vastleggen en daarna een paar rondjes op de baan gereden. Binnenkort een nieuw lampje halen, dan kan de kap van de tender er weer op. Ook nog even de ruitjes aan de rechterzijde van het machinistenhuis weer vastmaken met wat drupjes lijm en dan is BR 03 156 weer klaar om te rijden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gebruik geen plasticlijm of secondelijm; daar worden je ruitjes mat van!
Met "gewone" hobbylijm gaat 't prima.

@citaat Hans, het machinistenhuis is van kunststof. Gewoon maar plasticlijm gebruiken of heb jij (of iemand anders) een betere suggestie?

Oeps: te snel gereageerd, zag jouw bericht op mijn smartphone maar de wijziging van jouw bericht nu pas.

Op het transparante stukje zitten (onder de raampjes) wat ruwe resten van lijm. Die maar eerst even weghalen zodat het vlak weer glad is en die netjes tegen de binnenwand van het machinistenhuis kan worden gelijmd. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Leuk klusje voor komend weekend.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Frans,

Zelf gebruik ik CristalClear voor dit soort klusjes.

groet
Harald

@citaat Hallo Harald, Micro Kristal Klear is mij zeker niet onbekend. Ik heb er nooit mee gewerkt. Ik las op het internet dat het niet alleen kleine raampjes kan maken maar ook als lijm dient. Alleszins de moeite van het proberen waard. Komende zaterdag maar weer naar de modelbouwwinkel.  :thumbup:

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hou er wel rekening mee dat Kristal Klear in water weer oplost.

@citaat Ahh, goed dat ik dit weet Henk. Maar die machinisten van mijn DRG-locomotieven zijn Ordentliche deutsche Kerle die hun locomotieven op de rails weten te houden en niet in een greppel duiken. ;-) Machinistenhuis komt zeker niet onder water te staan.

Aha en dan gebeurt het op jouw DRG heile Welt ook niet dat het pijpestelen regent. Zou ook niet best zijn voor je plaatwerk.  ;)

@citaat Richtig einverstanden Heinrich 😉
Nog stappen gemaakt Frans?

Goedemorgen Bert (en andere volgers van dit draadje), helaas nog weinig kunnen werken aan de modelspoortafel. Deels door studie, deels door drukte op mijn werk, deels door ziekte van mijn vrouw. Gelukkig werk ik grotendeels lekker thuis, dat scheelt toch in totaal 2,5 uur per dag aan reistijd en die kan ik voor mijn studie goed gebruiken. Maar volgende week examen afleggen zodat ik daarna dat ook weer kan afsluiten.
De ringleiding is nog niet af en daarna die twee planken van 2.20m x 0,65m met elkaar verbinden zodat het één geheel wordt (zie postings uit augustus). Dat wordt ook nog "een dingetje" zoals men tegenwoordig zegt. Maar dat zal ook wel goed komen.
Wel heb ik drie weken geleden een basis workshop weatheren gevolgd en vorige week vrijdag een workshop solderen. Ook erg leuk om te doen en voor de bedrading straks natuurlijk van groot belang.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kom op Frans, dat "dingetje" valt toch best mee:
Citaat van: Hanzi op donderdag 31 augustus 2023, 21:15:51Ik zou gewoon wat balkjes (ca 2×3cm, 20à30cm lang) direct naast -en parallel aan- de bokken, van bovenaf door de plaat heen vastschroeven.
Om het echt degelijk te maken een streepje houtlijm ertussen.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Frans,

Ook hier weer helemaal bijgelezen en ik moet zeggen, dat er al aardig schot in de zaak begint te komen  :thumbup:
Het uitzicht vanuit je bed wordt steeds leuker  :D

Fijne feestdagen en een mooi jaar gewenst !

Grtz Tony

Goedenavond Tony,
Bedankt voor je posting. Was het maar waar, sinds mijn laatste posting is er weinig gebeurd. Druk met werken en nog wat andere zaken in en rond het huis. Hopelijk de komende week (lekker vrij!) wat meer tijd om verder te gaan.

Langs deze weg wens ik alle 3-rail forummers een Zalig Kerstfeest en een spetterende jaarwisseling.

In week 52 weinig kunnen doen aan mijn treintafel, zwaar verkouden geweest en dan gaat mijn energie-level flink omlaag. Ben nu redelijk aan het herstellen en zowaar vandaag kans gezien om twee uurtjes bezig te zijn met solderen. Vertinnen van draden dat kende ik al wel maar een draad ook aan iets solderen, daar had ik nog geen ervaring mee. Al enkele maanden lagen 2 zekeringhouders op mij te wachten voor een soldeerklusje. Van de uitgang van de Weiss-trafo die bedoeld is voor de stroomvoorziening van verlichting en de wissels (aan te sturen via de YaMoRC YD8008) gaan twee gele draden ieder naar een zekeringhouder. En van de eerste zekeringhouder gaat er een draad resp. naar de YD8008 en van de tweede zekeringhouder een draad naar een Viessmann 5066 ontsteekmodule voor gaslantaarns. De bedoeling is dat er op het t.z.t. te bouwen stationsperron ook een paar gaslantaarns (Viessmann 6011) worden geplaatst.
Ik heb de twee zekeringhouders dus voorzien van ieder twee gele draden. Eerst draad strippen en vertinnen, daarna het vertinde deel door het gaatje van het lipje steken, daarna weer de soldeerbout er op om de draden aan de lipjes vast te solderen. Het solderen is zowaar gelukt, de soldeerverbindingen glimmen al is het op de foto niet echt te zien.
De bovenste gele draad heb ik met een labeltje gemerkt, dat is de draad die straks wordt aangesloten op de trafo. De onderste draad gaat dan naar de YD8008 / Viessmann 5066. Van die apparaatjes gaat dan weer de retour voor de massa richting trafo. Ben best wel tevreden over het resultaat, zeker voor een eerste keer.zekeringhouder.jpg

Voor een eerste oefening ziet dat er heel patent uit Frans. Ga zo door!

Kleine voetnoot: Ik steek de draad nooit door het gaatje. Gewoon er plat tegenaan solderen, dan hoef je het lipje niet te verbuigen.

Dank je Henk. Aan de lipjes heb ik niets gedaan. Ik heb juist het vertinde draadeinde met een tangetje licht gebogen en daarna gesoldeerd. Was eigenlijk bang dat het plat tegen het lipje aan solderen niet zou lukken, dus heb de gaatjes in de lipjes gebruikt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Die gaatjes zitten er niet voor niks in en toch gebruik ik ze ook niet altijd; plat erop is vaak wat gladder en neemt minder ruimte in beslag.
Kan jij b.v. de bevestigingsmoer nu nog verwijderen?
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik gebruik dat soort gaatjes ook nooit Frans, net als de draad het lipje vertinnen en dan beiden aan elkaar solderen.
Voor je eerste soldeer klus ziet dit er  :thumbup: uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Al weer 4 maanden geleden dat ik mijn laatste posting heb gedaan. En ik zie dat ik ook nog niet heb gereageerd op de reacties van Hanzi en Peter Degeluidsman.
De bevestigingsmoer kreeg ik er inderdaad niet meer van af en inderdaad beter om de draad vlak op het lipje te solderen. Inmiddels heb ik de draden losgesoldeerd.

En hoe staan we nu? Afgelopen maanden weinig aan de baan gewerkt. Druk met mijn betaalde werk, druk ook in huis met andere zaken voor vrouwlief en ik heb in de afgelopen periode ook even de tijd genomen om wat dingen te overdenken hoe (anders) aan te pakken. Deze maand wat meer tijd want moet mijn verlofdagen bij mijn detacheerder opmaken voordat ik per 1 mei naar een andere werkgever mag overstappen. Werkzaamheden en -omstandigheden alles blijft hetzelfde, alleen een andere werkgever bij wie ik op de loonlijst kom. Financieel een flinke vooruitgang.

Zo ben ik van het idee afgestapt om de twee houten bovenplaten met elkaar te verbinden door er onder latten of plankdelen te schroeven; zie mijn posting # 282. In plaats daarvan ga ik, nadat alle montagedraden voor stroom naar de rails, voor de wisselbesturing en voor de verlichting van scenery zijn aangelegd, de twee planken vastschroeven op de bokken. Hopelijk is daarmee het probleem verholpen van het licht omhoog komen van de houten platen. Ik denk ook dat op den duur het de constructie niet ten goede komt als ik steeds die planken naar voren moet schuiven om ergens daaronder bij te kunnen komen.

De draadjes van de wissels en andere elektromagnetische aandrijvingen zijn te kort om die direkt te monteren aan de centrale toevoerleiding. Die draadjes moeten ik dus verlengen. Daar had ik al rekening mee gehouden maar ik zat wel even te denken op welke manier dat netjes uit te voeren.: ga ik eerst alle bedradingen verlengen en daarna aansluiten op de wisseldecoder YaMoRC YD 8008 en andere schakelingen? Ik kies er nu voor om eerst de plaats te bepalen waar de wisseldecoder komt en de Viessmann 5066 ontsteekmodule voor gaslantaarns. Beiden worden bevestigd op de grijze grondplaat. Van daaruit ga ik dan de montagedraden bevestigen aan de decoder en naar de betreffende plek van de wissels of verlichting toeleiden. Gaatje boren waardoor de draden naar boven komen. Dan de uiteinden van de montagedraden vertinnen en solderen aan de bedrading van de wisselaandrijvingen of verlichtingsarmaturen. Tenslotte een krimpkousje er over heen. Bij dit alles de trafo nog niet aansluiten op het stroomnet. Tussen de trafo en de YD 8008 komt dan de zekeringhouder. En ook een zekeringhouder tussen de trafo en de V*5066. Pas als de totale bedrading is aangelegd en gebruiksklaar, de trafo aansluiten op het lichtnet. De verlichting voor de wissellantaarns gaan direkt naar de centrale toevoerleiding waarop de trafo is aangesloten.

Dan zat ik ook nog even met die zekeringhouders. Hoe die ergens aan te bevestigen in plaats van ze zomaar ergens aan twee montagedraden te laten bungelen? Ik heb een tekening gemaakt van een te maken paneeltje waarin die zekeringhouders gemonteerd worden. Nu heb ik twee woningen verder bij mij in de straat een hele handige buurman die als hobby heeft het opknappen en onderhouden van oldtimers en er mee te rijden. Plaatwerk, motor, bekleding, alles doet hij zelf. In zijn jonge jaren opgeleid tot instrumentmaker. Hij heeft op loopafstand een garage annex werkplaatsje. Wat zijn ogen ziet, maken zijn handen. Vorige week heb ik hem gevraagd of hij misschien een metaalbewerkingsbedrijfje wist die zulk klein werk voor een particulier kon maken. "Dat kan ik zelf ook wel voor je maken.", was zijn reactie. "Heb je een schetsje, kom anders straks maar even langs." De schets was op dat moment nog niet klaar. Eerst maar afgemaakt en daarna aangebeld bij buurman. Toen ik hem vertelde waar het voor was, glimlachte hij en liet  mij op zolder zijn baan zien. Ietsje groter dan de mijne en ook op een tafel zodat je er om heen kan lopen. Ook M* voor als zijn kleinzoon (3,5) kwam want die wilde graag de treintjes zien rijden. Grotendeels spullen uit zijn eigen jeugd (afkomstig uit de jaren zestig), alles rijdt op M-rails. Heb 4 treinen zien rijden en het reed uitstekend, zonder haperingen. Echt 'old skool'.

Gisteren belde buurman aan. "Ik heb wat voor Frans", zei hij tegen mijn ega die al open had gedaan terwijl ik de trap naar beneden afliep. Een mooi metalen houdertje voor 2 zekeringhouders, vervaardigd uit een stukje metaal wat hij nog ergens had liggen. Had hij ook nog helemaal gezandstraald. Houdertje staat inmiddels te drogen na een spuitbeurt met een primer en dan ga ik maar eens op zoek naar een spuitbus verf om dat ding af te spuiten in een leuk kleurtje. Daarna monteer ik de zekeringhouders in het paneeltje en soldeer ik de draden weer aan de lipjes van de zekeringhouders. Hier foto's van de houder zoals ik die gisteren van mijn buurman ontving.

voorzijde paneel zekeringhouders.jpg zijaanzicht paneel zekeringhouders.jpg   

In de voet van het houdertje zijn 2 gaten geboord van 5 mm voor bevestiging op de grijze grondplaat.
Tekening goed bewaren want ik wil later voor de verlichting in de huisjes en op het perron ook zo'n metalen houder monteren met daarin een paar tuimelschakelaars.

Het gaat allemaal wat langzaam maar ik ga geen wedstrijd met mijzelf aan. Het gaat immers om het hobbyplezier.

Dat is een heel mooi houdertje Frans, ben je maar weer verguld met zo een buurman. En dan ook nog een M* treinhobbyist. ik voel enige genoeglijke keuveluurtjes aankomen onder het genot van???

Nou Henk, ik ben zeker blij met zo'n buurman maar ik denk dat als kleinzoon met treintjes wilt spelen, dat zij er dan samen aan de slag gaan. Jochie is natuurlijk nog te jong om zelfstandig de rijregelaars te bedienen.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 01 april 2024, 12:55:50Dat is een heel mooi houdertje Frans, ben je maar weer verguld met zo een buurman. En dan ook nog een M* treinhobbyist. ik voel enige genoeglijke keuveluurtjes aankomen onder het genot van???

@FransW :
Zegt dat spreekwoord niet:
Beter een goede buur, dan een verre vriend? :wink:

@citaat Herman, in dit geval een toepasselijke gezegde.

Swiss rail .. what else?

Frans,

Leuk om weer eens een (uitgebreide) update van je te lezen. Dat is altijd handig zo'n buurman, zeker als hij zelf ook van modelspoor houdt. Die moet je dus te vriend houden :).

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Frans, 

Mooi dat jou buurman ook de hobby kan waarderen, samen naar oplossingen kijken en kletsen is leuk en gezellig.
Dat je er geen druk op zet is belangrijk, het is hobby en geen aangenomen werk, ik denk er precies zo over.

Een nieuwe werkgever  :thumbup: :thumbup: succes met je nieuwe job.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@citaat Hoi Peter, de werkgever is voor mij niet nieuw (althans: in de zin van 'nooit eerder bij gewerkt'), wel dat die werkgever vanaf 1 mei mijn salaris betaalt. Ik werk er al voor sinds november 2021, zij het toen voor korte periode en ook voor een andere afdeling. En ik heb het er prima naar mijn zin. Als ik de komende 4 jaar en 4 maanden daar nog mag werken, ben ik een blij en tevreden mens.

De afgelopen 4 weekenden weer het nodige gedaan. De centrale voedingsleiding zoals te zien in posting # 242 was niet helemaal naar mijn zin. En als het niet je zin is, dan doe je het toch gewoon over? Adèle Bloemendaal zong 40 jaar geleden: "Zallemenut nog een keertje overdoen want het was niet naar mijn zin?"

Ik was uitgegaan van VD-draad 2,5 mm2 met een massieve kern. De nodige meters van gekocht en eerst de bruine leiding aangelegd. Maar toen een tweede leiding waarvan ik de buitenmantels rood en geel heb geschilderd. Maar het duurde tamelijk lang voordat het echt droog was en zelfs na een aantal maanden gaven de geschilderde buitenmantels nog af op mijn vingers.
Geen succesvolle ervaring dus maar goed: als je het niet probeert, kom je het ook niet aan de weet. En dus heb ik vorige maand de leiding in zijn geheel verwijderd en ben over gegaan op montagedraad zonder een vaste kern, in de kleuren bruin, rood en geel.
Verder ben ik met rode inbindruggen aan de slag gegaan waarin de bedrading komt voor de elektromagnetische aandrijvingen voor wissels, voor de verlichting.

Hieronder wat foto's. Niet met een drone gemaakt maar gewoon op een stoel gestaan en de camera op schouderhoogte gehouden. Voor de presentatie de tafel maar even opgekuist (ziet mijn dame thuis ook graag...).

Op de foto van het linkerdeel van de ondertafel zien we de zwarte terminalblocks voorzien van de bruine en rode montagedraden voor de baanspanning en een aparte bruine draad als massa voor verlichting en wisselaandrijvingen.
De bedrading vanaf de wisselaandrijvingen en wisselverlichting gaan in de rode bindruggen. Elke wissel krijgt zijn eigen lijn.
Het kleine lichtgrijze apparaatje is de Viessmann voor de aansturing van de gaslantaarnverlichting. Het zwarte apparaatje rechts vooraan is de Märklein Gleisbox. De draad voor de netspanning heb ik ter bescherming ook in de bindruggen aangebracht.

linkerdeel.jpg

Op de foto van het rechterdeel zien we achteraan de zwarte trafo (Weiss) voor de voeding van de verlichting en de wisselaansturing. Ik wilde aanvankelijk een trafo van 18 V maar op aanraden gekozen voor een trafo van 16 V vanwege de toepassing van de YaMoRC YD 8008 (het vierkante blauwe apparaatje vooraan in het midden op de foto). Geheel rechts vooraan een randgeaarde tafelcontactdoos met geïntegreerde overspanningsbeveiliging voor de stekkers van de Gleisbox en de voedingstrafo. En natuurlijk altijd handig als ik met de soldeerbout aan het werk moet. Elk stopcontact is afzonderlijk schakelbaar en de schakelaars zijn verlaagd aangebracht om onbedoeld inschakelen te voorkomen.

rechterdeel.jpg

Vooraan in het midden dat mooie stukje metaal dat mijn buurman vorige maand voor mij heeft gemaakt om daarin de zekeringhouders te plaatsen. Daarvan nog een betere foto dichtbij. Stukje metaal had buurman gezandstraald, ik heb het daarna met een spuitbus primer en een dekkende metallic-kleur met een spuitbus aangebracht. De bovenrand is niet helemaal mooi maar dat komt door mijn onervarenheid met het hanteren van spuitbussen. Waarschijnlijk ietsje teveel van dat spul aangebracht.

zekeringhouder afgemonteerd.jpg

Vanaf de trafo loopt er (links) een bruine draad die aangesloten is op de centrale lijn voor de massa en (rechts) 2 gele draden die naar de twee zekeringhouders lopen. De zekeringhouder links is bedoeld voor de verlichting (de gaslantaarnverlichting aangestuurd door de Viessmann-module, de verlichting voor een stationnetje en de wissellantaarns). De zekeringhouder rechts is bedoeld voor de YD 8008 waarop de 6 wissels worden aangesloten. Genoemde apparaatjes moeten verder nog aangesloten worden en voorzien worden van bedrading naar de eindgebruikers.

Het gaat mij nu even om de scenery-verlichting: ik heb wat gebouwtjes op het oog (bouwdoosjes nog niet in huis) dat ik van verlichting wil voorzien. Een Saksische Bauernhof ergens in het midden van de tafel, een baanwachtershuisje, een stationnetje achteraan bij het inhaalspoor (mag eigenlijk geen naam hebben, het wordt meer een haltegebouwte) en een seinhuisje vooraan. Het is niet de bedoeling dat al die gebouwtjes gelijktijdig de verlichting aan hebben. Ik wil dus met schakelaartjes individueel kunnen kiezen van welk gebouwtje de verlichting aan gaat. Dat geldt ook voor de wissellantaarns, ik wil zelf bepalen of de ledjes daarvan gaan branden of niet.
Dat betekent dus dat er vanaf de zekeringhouder voor de verlichting naar de schakelaars de nodige draadjes moeten lopen en vanaf de schakelaars ook weer draadjes naar de eindgebruikers. En daar kom ik even niet uit hoe. Wat voor schakelaars? Drukschakelaars, tumble-schakeaars, éénpolig, tweepolig? Wie het weet mag zijn visie geven, voor feedback sta ik altijd open! 
Goed bezig Frans!
Druk- of tumble schakelaar, het is om het even en (jouw) smaak afhankelijk.
Eenpolig lijkt me het beste, tenzij je bedacht hebt om 2 groepen tegelijk aan te zetten en de vrijheid wilt hebben voor beide een andere spanning nodig te hebben.

Je kan ook 1 arduino gebruiken om de leds random aan/uit te laten gaan, zo gaan wij dat doen, maar ja, enige affiniteit moet je dan wel hebben ( uiteraard hulplijn beschikbaar)
let wel op dat de overspannings beveiliging alleen werkt als hij is aangesloten op randaarde stopkontakt, anders doet hij niks
groet Paul

Hoi @Bert1955 , bedankt voor je reactie. Van arduino's heb jij duidelijk meer kennis dan ik, dat was mij al opgevallen bij het volgen van jouw draadje. Het zou op zich mooi zijn als bijv. het licht in de slaapkamer van de boerenhoeve uit zichzelf aangaat, en na bijv. 3 minuten weer uit. Maar zoals je weet ben ik op dat gebied een volslagen leek, ik weet niet hoe zoiets te bouwen, te programmeren dus ik vrees dat een arduino, voor welke toepassing dan ook, voor mij niet haalbaar is. Ik kan natuurlijk wel vragen aan iemand om zoiets te bouwen maar ik wil mij in dat opzicht niet afhankelijk opstellen van een ander die er mogelijk ook de tijd niet voor heeft. Het gaat dus gewoon een klassieke schakelaar worden en ik begrijp dat het soort schakelaar (drukknop of tumble) op zich niets uitmaakt, dus naar eigen keuze. Daar kom ik dan wel uit. Wat dan wel zal moeten gebeuren is dat van die ene gele draad die loopt van de zekeringhouder, er aftakkkingen moeten komen naar de diverse schakelaars, dus een draadje voor de schakelaar voor de wisselstandverlichting, een draadje voor de binnenverlichting van het stationnetje, één of meerdere draadjes naar de boerenhoeve etc. Dat is met een kroonsteenstripje of een terminal block (ik heb er nog 2 over) wel te realiseren.

Hoi @paulvanelst , ook jij bedankt voor je reactie. Toen mijn echtgenote en ik in 2006 de sleutels van onze huidige woning kregen, is het eerste wat wij hebben laten doen alle elektrapunten (wcd's, lichtschakelaars voor verlichting, groepenkasten etc.) laten vernieuwen en ook alles voorzien van randgeaarde bedrading. De tafelcontactdoos op de onderste laag van de modelbaantafel is natuurlijk ook randgeaard. Dan mag ik er van uitgaan dat de overspanningsbeveiliging op orde is en functioneert zoals het moet.
Speciale Gast

Is het misschien een idee om een Marklin H0 72090 Verdeelplaatje te gebruiken?
Die ene gele draad die loopt van de zekeringhouder dan naar het verdeelplaatje en daarvandaan naar alles waar nodig.

Hoi @Dirk-Jan:idea: stom van mij, totaal niet aangedacht! Probleem opgelost dus, ik ga eens in mijn kratje zoeken want ik heb onlangs zo'n verdeelplaatje zien liggen.  :)   
Speciale Gast

@citaat

:D Dat is niet stom, op onze leeftijd is de hobby dermate veelomvattend dat het niet bij te houden is
wat er allemaal kan met al die spulletjes en of dat dan ook in de eigen voorraad ligt. :roll:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je bent keurig bezig, Frans!
Ik zou voor de verlichting kleine tuimelschakelaartjes gebruiken.
De draadjes moet je daar op solderen en de voeding is dan gewoon door te lussen.
Vraagje over die zwarte aansluitstrips: ik zie telkens tussen 2 naast elkaarliggende schroefjes een doorverbinding, maar is die doorverbinding er ook naar "de overkant"? Deze is niet zichtbaar; zijn het telkens wel 4 schroefjes die met elkaar verbonden zijn en zijn je draden nu wel doorverbonden?
Meeste overspanningsbeveiligingen werken in principe trouwens ook zonder randaarde; de electronica meet de spanning tussen de geleiders (f, n, pe) en bij een piekspanning worden alle geleiders zeer kortstondig met elkaar verbonden zodat ze alle 3 hetzelfde potentiaal (spanning) krijgen. Op dat moment is er geen spanningsverschil en zal er nergens doorslag (= schade) plaatsvinden. De doorverbinding tijdens de piekspanning is dus eigenlijk een zeer kortstondige kortsluiting, kort genoeg om een installatieautomaat niet te laten aanspreken.

Terminalblock.jpg
Dit is een 10-polig terminal block. Het bevat 10 paar schroefjes die van links naar rechts (en vv) onderling elektrisch verbonden zijn door 10 metalen plaatjes waar steeds twee schroefjes in worden bevestigd. Om een elektrische verbinding te maken tussen twee of meer, al dan niet, naast elkaar liggende polen dienen draadbrugjes gemaakt te worden. Die zie ik niet op de foto's. Daarom zijn alleen de twee tegenover elkaar liggende schroefjes verbonden. En daarmee zijn de op de foto  zichtbare rode, bruine en zwarte draden van links naar rechts (en vv) doorverbonden als ringleiding.

@Hanzi en @Lobomotion69:
Ik zie, ik zie wat jullie kennelijk niet zien. Maar ik ben nu op mijn werk. Ik maak vanavond een fotootje en zal die dan posten in dit topic.

Eindelijk is de hoge resolutie detailfoto nu uitgekristalliseerd en zie ik brugjes over de schroefparen 1/2, 3/4 en 9/10.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan zijn het dus kennelijk telkens vierkantjes met 4 schroefjes die met elkaar verbonden zijn.

Hier een close-up van de betreffende terminal block die @Lobomotion69 in posting #344 laat zien. De rij links 'A1 t/m A10' zijn verbonden met de rij rechts 'B1 t/m B10'.
Alle A-aansluitingen staan direkt in verbinding met de B-aansluitingen. Waarom nu die bruggetjes ('jumpers')? Dat is om de spanning die op de de rode draad staat, over te brengen naar de aansluiting ernaast. Want die aansluiting wordt gebruikt om de spanning van de rode draad van de centrale toevoerleiding naar de rails (de eindgebruiker) te brengen. Zo ook bij de bruine draden voor de massa. Want het lukt niet om op dezelfde aansluiting van de rode- of bruine draad ook een draad aan te sluiten die naar de eindgebruiker gaat.
De bovenste (licht-)bruine draad gaat overigens naar de aansluiting voor de massa op de 16V-transformator.

terminal block met jumpers.jpg

Hier nog even een foto van de terminalblock. Onder de schroefjes zitten vierkante lipjes. Onder die lipjes zet ik het montagedraad vast. Maar als het gaat om een aansluiting met een jumper, monteer ik de draad onder de jumper en daar bovenop komt het vierkante lipje met daarop het schroefje. Op die manier zit de montagedraad stevig gemonteerd. Het is misschien niet duidelijk op de foto te zien, maar dichterbij kon ik mijn smartphone niet houden omdat de opname onscherper wordt.

terminal block met jumpers.jpg
Die rode geleidingen (of hoe dat ook mag noemen) vind ik wel prima. Ik ga even op zoek moeten gaan....
Maar hoe heten zo'n dingen dan al weer?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

bij modelbouw led verkopen ze ook mooie terminal blocks

@citaat

ringbinders = ring binders bij jou.

Groet, Anne W

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.