Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wagonverlichting met Optocoupler

Gestart door Edwin1962 woensdag 30 augustus 2023, 16:33:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagonverlichting met Optocoupler
Heren,

Ik wil mijn wagons van verlichting voorzien.
Gaat om 6 tot 8 wagons achter elkaar.
Dit door middel van stroomvoerende koppelingen.
Omdat het totaal aan vermogen te hoog is voor een decoder, wil ik er een relais (in 1e rijtuig) tussen zetten.
Dus de uitgang van een decoder (ESU) moet een relais schakelen.
Moet ik hiervoor een 5V of een 12V relais gebruiken ?
En weet iemand wat de kleinst mogelijke relais zijn die ik daarvoor kan gebruiken ?

Groet, Edwin.
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wagonverlichting met relais
12V, je kan ze o.a. bij ESU kopen, artikelnr. 51963.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
ik gebruik een 12-16 v relais van de chinees maar identiek aan het esu relais.Zoek ff Hk4100f Serie Relais Hk4100F-DC12V
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Waarom is de belasting van 8 rijtuigverlichtingen te hoog voor een decoder uitgang? De meeste decoder uitgangen mogen / kunnen belast worden tot 250mA. Een degelijke rijtuigverlichting (LED) neemt hooguit 30mA 8 maal 30 is nog altijd 240, en dat is lager dan de max toegestane belasting. Indien je wat anders gebruikt als LED zou ik dat meteen veranderen in LED. Maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk ook kan.
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Bedankt voor jullie wijze tips  :thumbup:  :thumbup:
Ik kan het natuurlijk eerst proberen om het rechtstreeks op de decoder aan te sluiten.
De uitgang is beveiligd tegen overbelasting, toch ?
Ga een en ander uitproberen.
U hoort van mij  ;)
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Hi Edwin,

Je kunt ook een optocoupler gebruiken om verlichting te schakelen.
Zo gebruikt Märklin tegenwoordig ook optocouplers, zoals de AQY212S 212 Optocoupler
De anode met een weerstand va 270 ohm naar de + en de kathode naar een AUX poort.
De Collector naar de + (eventueel eigengemaakt met diodebrug) en de emitter naar de stroomgeleidende koppeling achterzijde loc.
Re: Wagonverlichting met relais
Ik gebruik ook een 12V relais om de stroomvoerende koppelingen van spanning te voorzien.  Deze zit op één van de uitgangen van een ESU functiedecoder.  Het relais schakelt de spanning van de sleper naar de koppelingen. Vergeet niet de blusdiode over je relaisspoel.

Het grote voordeel is dat als er een kortsluiting is, je niet gelijk je decoder sloopt.

In de wagons in de rest van de sleep zit dan alleen nog maar een massaveer (ik gebruik de Digikeijs), en een bruggelijkrichter plus weerstand.  Voor de verlichting gebruik ik 12Volt ledstrips.
Re: Wagonverlichting met relais
Hoi Ad,

Mooi verhaal, maar voor mij acacadabra.... 8o
Hoezo schakelt dit dan, en waarop ?
Of via de decoder ?
Graag wat meer uitleg, of schema, zou mooi zijn....

Alvast bedankt  :thumbup:
Re: Wagonverlichting met relais
Hoi Erik,

Wat bedoel je met een "blusdiode" ?
En waar zou die dan moeten zitten ?

Ik wil vanaf de Lok met magnetische koppelingen de stam gaan voeden.
Dan zowel de + als de -, zijn 2 polig dus.
Dan heb ik nog maar 1 sleper nodig.

ALvast bedankt voor je uitleg  ;)
Re: Wagonverlichting met relais
Een blusdiode of vrijloopdiode breng je aan over de spoel van een relais, zodat er geen verkeerde spanning op de uitgang van je decoder komt te staan.  De anode aan de -, de kathode aan de +.

Bij mijn oplossing heb je ook maar één sleper nodig.  Ik zal eerdaags wat foto's maken (ik moet nog een paar wagons ombouwen...).  Ik heb de decoder en sleper wel al in de stuurstand zitten, en het relais werkt ook al.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Citaat van: ErikW op donderdag 31 augustus 2023, 16:06:24zodat er geen verkeerde spanning op de uitgang van je decoder komt te staan
Als die uitleg ontoereikend is, kijk je in de 3rail wiki, daar staat:

CiteerDe electromagneet van het relais is een spoel en geeft bij het uitschakelen een korte maar zeer hoge spanningspiek af. Hierdoor kan de electronica defect raken. Sluit dus nooit zomaar een relais aan op bijv. een digitale decoder.

Erik legt uit hoe je het doet, de wiki legt uit waarom het moet.
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Welke diode is hiervoor geschikt...?
Heb wel gezocht, maar zijn er zoveel...  8o
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
1N400x
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Ik wil deze verlichting vanuit de lok gaan voeden.
En dan met de lichtfunctie aan/uit schakelen.
Dit zou alleen inhouden dat de voor en achter verlichting aan elkaar zitten.
Kan ik , om dit op te lossen, diodes zetten tussen de uitgangen, zodat er geen kortsluiting is ???
Of is dit te makkelijk gedacht.... :|
Re: Wagonverlichting met relais
Dat moet wel kunnen.  Heb je niet nog een extra uitgang over?
Re: Wagonverlichting met relais
Hoi Erik,

Bij de meeste, standaard loks, niet.
Of ik moet overal weer een functie (of nieuwe ESU lok) decoder in gaan zetten, en dat is weer extra geld.
Nu schakelt de verlichting uit als het schaduwstation wordt bereikt, en dan zou de wagonverlichting ook uit gaan.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik in de voor en achteruit uitgang een diode zetten, en daarna de kabels met elkaar verbinden naar de verlichting in de wagons....., toch ??
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Heb na veel zoekwerk, eindelijk een Optocopler AQY212S gevonden die geleverd kon worden.
Vele leveren alleen aan bedrijven, of hij was niet voorradig.
Nu, het is een heul klein dingetje...., en alles wat erop staat is 1 "dot".
Ik denk dat dit pootje 1 is...??
Nu heb ik een schemaatje in elkaar geflanst, maar wil even aan jullie vragen of dit zo klopt.
Vooral het stukje links uit de AQY212S...., geen idee waar die dan naar toe moet.
ALvast bedankt voor jullie advies.

Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
nochtans volop verkrijgbaar bij onze chinees en je moet je mss eens verdiepen dat google ook bestaat  :) : https://www.jotrin.ru/product/parts/AQY212S
Re: Wagonverlichting met relais
Beste Johnny,

Dank voor je opmerking  :thumbup:  :thumbup:
Ik bestel het liefst in Nederland of Duitsland.
Heb geen goede ervaringen met, vooral Chinees.., spul.
En moet daar voor meer als €100,= bestellen, en volgens mij is dit OOK alleen voor bedrijven, en leveren ze niet aan particulieren. (ff verder gekeken...)
Maar ik heb ze nu, en ja...., via Google.
Heb daar ook de Datasheet gedownload, maar kom daar niet echt uit.
Hoop dat iemand me wel ;)  verder kan helpen.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
voor meer dan 100 euro geloof je toch zelf niet.Je kan ze gewoon per 2 bestellen of zelfs per stuk.Bestel hier wekelijks onderdelen voor mij en anderen en amper problemen en als ik kijk dan bestel ik voor 10 euro en is geleverd binnen 10 dagen.
Lig hier met 10000 weerstanden voor amper paar euro (100 stuks voor 49 cent) enzovoort kwa transitoren en opamps voor AUX3/4 versterkertjes.Zojuist een SSD aangekomen van 27 euro en heb hier net dezelfde gekregen van een vriend die er 79 voor betaald heeft bij een winkel in Belgie.Wij moeten toch de winkels niet rijk maken maar veel centjes overhouden voor de hobby.

Ps : weet zelfs dat grote winkels daar ook bestellen want je moet ook wachten :) en verpakkingen zijn identiek.Ik zat ook in een zaak toen iemand beurzen deed en dingen kwamen ook van ginds.Relais 12 volt esu kost je 7 euro en ik heb het voor max 1 euro inkoop en 3 euro verkoop.Kon soms de vraag niet bijhouden
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
met massa bedoel je vermoedelijk de blauwe draad en die is dus positief. En welk nut heeft de optocoupler als je 2 uitgangen van de decoder samenvoegt via diodes en die toch enkel aan of uit aansturen ? Denk dat je gewoon de sluitlichten apart wil aansturen en met je dubbele koppeling is dat mogelijk als je gewoon een relais neemt in de lok en de massa van de rijtuigen gewoon per rijtuig afneemt.Dan heb je eigenlijk een leiding voor de wagonverlichting en 1 voor je sluitseinen.
Wat simpel te doen is met een decoder van 15 euro (FD620Multi) in een bagage rijtuig waar sluitlichten opzitten en dan kan je daar gelijk welke lok voor koppelen.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Wagonverlichting met relais
hoe moeilijk kan je het maken  ;) ....een schakelrelais of bij een andere webwinkel
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
Kosten verzending DHL.

1.) Nederland € 5,95
2.) België € 11,-

Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Wagonverlichting met relais
koop je een heleboel of andere spullen boven de € 100 dan is het gratis  :D of je haalt het bij je lokale winkel
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
5 stuks 3 euro of 10 stuks 5 euro.  :P
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Wagonverlichting met relais
zo zie je maar weer, het hoeft niet veel geld te kosten :) trouwens een plas bij een benzinestation kost je ook al 50 cent  :P
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Ik ben nog steeds op zoek naar de juiste aansluiting voor de Optocoupler.
Ik heb een plaatje gevonden, maar maak daaruit op dat ik niet de stroom van de baan (rechtstreeks)op deze optocoupler kan zetten.
Ik wil met de schakeling van het licht van de Lok, de verlichting in de wagons aan/uit zetten.
Dit zou aan de linkerkant van het plaatje komen.
Dan zou de (rode) stroom van de baan op de rechterkant komen en naar de linkerkant van de magneetkoppeling gaan.
Dan de massa naar de rechterkant van de magneetkoppeling.
Maar of dat goed gaat.....

 
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Hi Edwin,

Ik had je PB gezien en hieronder het schema.
Dus de kathode sluit je direct aan op een AUX poort van de decoder.
Neem in de collector een zekering op van max 1Amp traag.
De emitter gaat dan naar de stroomvgeleidende koppeling.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Mooi ontwerp! Simpel.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Wagonverlichting met relais
En geen weerstand naar de collector ?
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
Ben ik mis of : je gaat dus de +5 volt naar je wagons sturen ? Op een esu is VCC+ 5 volt pin 12.
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Alles in de lok zo ingebouwd als aangegeven.
Helaas, het werkt niet.....
Krijg geen 16V op de koppeling.
Wat doe ik niet goed.... :?
Het is dus de bedoeling dat ik de lichtfunctie van de lok gebruik, om de optocoupler te schakelen.
Die moet dan de voeding van de baan (16V) op de koppeling zetten.
In de andere magneet zit dan de massa.
Deze gaan dan naar de wagon, die voorzien is van een printje van Wijbe, en LED strip.

Als ik de sleper en de massa rechtstreeks op de koppeling zet, dan werkt het prima.

Maar wil het zo, omdat dan de verlichting bij binnenrijden schaduwstation, automatisch uit gaat.

Wie helpt me op weg ??
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Tja nogmaals. Wat voor verlichting heb je in de wagons? Mag toch aannemen dat dat LED's zijn. En hoeveel wagons heb je achter de lok hangen? Als dat er 6 of minder zijn met LED verlichting heb je die hele flauwekul met relais of optocouplers niet nodig. Dat kan makkelijk rechtstreeks op de decoder aangesloten worden. Simple straight forward. Gemak dient de mens.
Of het moet zijn dat je dat niet interessant genoeg vindt, straalt geen technische kennis uit.  :mrgreen:
Re: Wagonverlichting met relais
Heren technici...,

Ik heb nog steeds een probleem waar ik jullie hulp voor vraag.
Ik heb de optocoupler ingebouwd zoals aangegeven in mijn vorige schema (tekening).
Dit werkt dus niet.
Daarom een en ander uitgeprobeerd.
Nu blijkt dat de spanning op de Optocoupler in aangegeven schema rond de 8,5 Volt is.
Volgens de documentatie werkt deze op 5V.....
Dit dus uitgeprobeerd met een adapter die verschillende voltages kan leveren.
En inderdaad, bij 4,5 tot 5 Volt werkt de optocoupler wel.
Nu heb ik al diverse weerstanden ertussen gedaan, maar blijf steeds die 8,5 volt zien op de uitgang van de decoder (geel/wit en massa)


Hoe krijg ik 5 volt op de optocoupler ????

ALvast bedankt voor jullie advies en tips.
Re: Wagonverlichting met relais
Even een reactie op Henk (Lobomotion),

Ik wil graag de stammen met personenwagons via de lok van stroom voorzien, zodat ik bij de rijtuigen geen sleper nodig heb.
Die geven soms storingen en kortsluitingen, en bij de lok zit er altijd 1.....
Als ik, zoals jij voorstelt, de decoder rechtstreeks op de koppeling zet (wat volgens jou kan) dan krijg ik dus een gelijkspanning op de magneet koppelingen, dus een + en een - .
Zou ik dan 1 van de rijtuigen verkeerd neerzetten, dan krijg ik een kortsluiting.
Waarom ?, omdat ik dan op de rechter magneet de + heb, en op de linker de -
Draai ik de wagon om, dan komt de + tegen de - van de andere wagon, en dat wil niet.....
Met wisselstroom heb je daar geen last van, en wordt deze in elke wagon apart omgezet in geljkstroom.

Maar mocht het niet zo willen, dan zal ik de stammetjes als vast maken, en dan kan ik jou oplossing gaan gebruiken.
Maar liever niet  :P

Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Waarom gebruik je niet de V+ van de decoder als spanningsbron voor de opto?
Re: Wagonverlichting met relais
Sorry John,.....maar wat is de V+ van de decoder.... :?
Is dat de blauwe draad ??

Als ik meet tussen de blauwe draad en de witte/gele, dan kom ik op 16,8 Volt.....
Als ik meet tussen de zwarte en de witte/gele draad kom ik op 8,65 Volt....



Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
waarom makkelijk met relaitje als het moeilijk kan ? Simpel relais op een aux uitgang aansluiten en die mee mappen met verlichting aan of uit.Simpeler kan het niet en is veilig voor de decoder.Niks spanning gedoe.
Re: Wagonverlichting met relais
Zou ook kunnen, maar krijg een relais moeilijk ingebouwd in een lok....., die optocoupler is heel klein en dus makkelijk weg te werken in de lok.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
maten zijn in mm en si niet groter dan een cube LS .Je kan die opto toch ook uit een aux uitgang aansturen volgens #28 en niet zoals jij het doet nu

Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Wagonverlichting met relais
16 Volt van de sleper op de uitgang van de optocoupler? Gaat alleen goed als het gelijkspanning is. Een uitgang van een optocoupler is niet heel krachtig.
Of is het een optocoupler+triac in een? Dan nog kan je daarmee ook het best een andere triac schakelen ipv direct de verlichting eraan te hangen.
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Het is een PhotoMOS, die kan zowel AC als DC aan (in dit geval tot 60V/500mA). Dus prima te gebruiken, een triac moet je er niet achter willen.
Maar hij moet wel op de goede manier worden aangestuurd.  ;)

Edwin, je moet de kant die je op de decoder moet aansluiten gewoon beschouwen als een led. 5V is de maximum spanningsval, dus al te hoog om mee te rekenen.
Vf is typisch 1.25V, met de stroom die er loopt 0.9mA. Dan kan je met de Wet van Ohm/weerstandcalculator uitrekenen welke weerstand je moet gebruiken om die op de gemeenschappelijke plus (ja, de blauwe draad bij ESU) moet gebruiken.
En vergeet die zwarte draad, die moet je niet willen gebruiken i.c.m. functieuitgangen...
Re: Wagonverlichting met relais
Beste John,

Bedankt voor je hulp  :thumbup:

Ik meet over de blauwe draad en de gele/witte (licht voor/achter) 16,7 volt.
Als ik daar, op de blauwe draad, een weerstand van 2K2 tussen zet, meet ik nog steeds 16,6 Volt.....

Wat doe ik verkeerd....  8o
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Verwerk nu eens wat ik/we zeg(gen), want ik/we lever(en) je nagenoeg pasklaar de oplossing(en) aan, maar je blijft andere dingen doen.
En als je niet snapt hoe je een led op een decoderuitgang moet aansluiten, lees dan eerst eens in de handleiding van de decoder/op internet hoe dat moet. Want ik krijg het idee dat je iets wil doen met elektronica, maar de basis niet onder de knie hebt.
Re: Wagonverlichting met relais
Beste John,

Allereerst ben ik heel blij met alle aanwijzingen, of ik ze snap is een 2e...
Helaas ben ik niet echt thuis in de electronica, sorry daarvoor.
Ik kijk op een plaatje van ESU, waarin wordt gezegd dat als ik een LED (die dus ook in de Optocoupler zit..) wil aan sluiten op de licht functie, ik dan een weerstand van 470 Ohm ertussen moet zetten.
Is niks moeilijks aan, en dat snap ik.
Maar als ik dat doe, dan blijft er ruim 16 Volt op staan....
De decoder is dan wel geen ESU, maar een standaard DCC decoder, die dezelfde code's zou moeten hebben, toch ?

Maar als ik , volgens jullie .., daarvoor te dom cq eigenwijs ben, dan onthouden jullie je maar van commentaar/advies, dan houd het voor mij hier op, en ga ik het wel op een andere manier proberen.

Maar tot zover bedank ik jullie voor de "goed bedoelde" adviezen.
Re: Wagonverlichting met relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagonverlichting met relais
goed begrijpen waar dat over staat : de uiterste meetpunten en dus NIET over je led in de optocoupler.Essentiele begin van electronica zegt dat spanning zich verdeelt over componenten in serie afhankelijk van hun weerstandswaarde en de stroom die er doorheen vloeit.
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wagonverlichting met relais
Citaat van: Edwin1962 op zaterdag 07 oktober 2023, 15:52:51Maar als ik , volgens jullie .., daarvoor te dom cq eigenwijs ben, dan onthouden jullie je maar van commentaar/advies, dan houd het voor mij hier op, en ga ik het wel op een andere manier proberen.

Dat zeg ik niet, ik bedoel dat het wijs kan zijn ons advies even te laten bezinken. En evt. je verder in te lezen/een vervolgvraag te stellen, zodat je een begrip krijgt/het gaat snappen dan gelijk te gaan meten.
Re: Wagonverlichting met relais
Heren,

Wil toch even laten weten dat het me uiteindelijk gelukt is (zoals ik dat wil...)

Allen bedankt voor de hulp/tips/adviezen.  :thumbup:
Re: Wagonverlichting met Optocoupler
En het bewijs..  :P

Re: Wagonverlichting met Optocoupler
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wagonverlichting met Optocoupler
Maar nou weten we nog niet hoe je het uiteindelijk hebt aangesloten :D

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.