Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

Gestart door DB69 woensdag 30 november 2022, 16:26:14

Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

als er maar een "v" voor op staat

@citaat Ja zeker als je bedenkt dat ze het mogelijk maken om met twee van die stellen te rijden.

Dan mag ie zeker wat gewicht in de schaal leggen, anders komt ie niet ver vooruit laat staan tegen een helling op.

Toch vind ik de ET85 ook wel een mooi treinstel, maar ook de Taiga trommel mag er wezen......keuzes genoeg  ;) 
Aandrijving op maar twee assen helpt niet, maar de rolweerstand van de niet aangedreven assen heeft er ook mee te maken. Komt door de aslagering en door de stugge stroomafnemers. Puntgelagerde assen en soepele stroomafnemers zou al een stuk hebben gescheeld.
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 08 februari 2023, 16:55:41Dank voor de vier personen die dit waarderen.
De rest is er stil van zie ik hier. Zit iedereen te huilen in een hoekje? Nee toch?

Nee hoor, ik was een paar dagen niet op het forum geweest, dat is alles :)
Maar bedankt voor het navragen! En of ik het jammer vind? Hmmm, het had Märklin extra credits opgeleverd als ze een nieuwe minder zichtbare aandrijving hadden gemaakt. Net zoals ze ook de 1200 en 1600 hebben ge-update. Maar goed, het is wat het is. Als ik ooit nog een een Koploper zou gaan kopen dan bepaal ik dan wel wat me het beste uitkomt.

Koen
Gelukkig! Ik maakte me al druk.

Moet je nooit doen!
Ik lees op social media dat de Chocomel wagen uitgeleverd is en al heel snel (bijna) uitverkocht zijn. Zijn er hier forumleden die er eentje gescoord hebben?
Ik zou graag een duidelijke foto van de opschriften hebben. En ook een foto van de hele wagon voor gebruik op NL in Model (met bronvermelding natuurlijk).

Koen

Allemaal geruchten als je bedenkt dat er wel een paar duizend in omloop zijn.
Was afgelopen zaterdag in Amersfoort en daar lagen er nog zat in de winkel.

Laat je je altijd door social media opjagen Koen?

Altijd gebakken lucht lijkt dat wel, dus ik stoor mij er nooit meer aan :-) 
Ik laat me niet opjagen hoor. Ik las alleen dat er verschillende mensen achter het net visten, ging ervanuit dat dat waar was.
Ikzelf ben niet op zoek, maar wil wel graag de info op m'n website compleet hebben. Er is vast wel een forumlid die er eentje heeft.

Koen

Die van mij is onderweg. Ik zal er foto's van schieten die je zonder bronvermelding mag gebruiken. Wordt vervolgd.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Top, bedankt alvast!

Koen
wat vinden jullie van die chocomel wagon  94556 ?
ik vind de verpakking sterk
Ik heb persoonlijk niets met reclamewagens*.
Maar inderdaad vind ik het bij deze wagon wel erg leuk dat ze de verpakking ook in de juiste stijl gemaakt hebben. Valt lekker op.

Koen

*zelfs niet met 3-railforum reclamewagens, of mag ik dat hier niet zeggen?  :P
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 21 februari 2023, 10:18:13Allemaal geruchten als je bedenkt dat er wel een paar duizend in omloop zijn.
Was afgelopen zaterdag in Amersfoort en daar lagen er nog zat in de winkel.

Laat je je altijd door social media opjagen Koen?

Altijd gebakken lucht lijkt dat wel, dus ik stoor mij er nooit meer aan :-) 

Hoe weet jij dat er een paar duizend van gemaakt zijn Hans?
Voor de NL markt uitgebrachte serie is meestal niet zo groot.
Als ik ga zoeken bij winkels kom ik zo goed als alleen maar uitverkocht tegen.

Dat weet ik niet zeker maar bij een bestelling van een bedrijf kan dat best oplopen.

En wellicht ook niet alleen voor de Nederlandse markt geproduceerd want er zijn ook een schare modelspoorders die wel aan dergelijke wagons zich rot bestellen om er een fatsoenlijke trein van te maken.
Zou maar eens kijken bij de winkel die ik noemde, daar kan je best veel exemplaren vinden, en nee geen enkel belang daarbij het is slechts een constatering.
De wagon heb ik al, die had ik bij al een maand geleden bij Interhobby Nijmegen besteld. Dus ik ben al voorzien, maar bedankt voor de tip.
Volgens Märklin is deze wagon alleen voor de Nederlandse markt geproduceerd. Dus de oplagen zal wel geen paar duizend zijn.
Ik denk eerder 500 stuks, maar dat moet ik bij een volgend winkelbezoek is navragen of hij dat weet. Misschien dat iemand het forum het precies weet?

Hoi Marcel,

Jij blijft in forumgetallen hangen ik denk dat je dit mag loslaten, maar vraag het maar na aan iemand die er meer van weet ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Als die wagon inderdaad alleen voor de NL markt is geproduceerd hoef je je alleen maar af te vragen hoeveel Märklin dealers Nederland nog rijk is. In ieder geval bij Conrad is het ding niet te krijgen.
De volgende vraag is dan hoeveel wagonnetjes een handelaar zou inkopen, Vermenigvuldig die twee getallen en je weet het bij benadering.
De Flying Scotsman komt er aan 👍

Vrgr,
Wilko
Leuk dat ze hiermee komen maar, want hangen wij erachter? Märklin heeft geen Engelse rijtuigen in haar programma. En de voorgestelde rijtuigen in de video is geen porum.

@citaat
Helemaal mee eens. Daarbij zijn de meeste Engelse rijtuigen van Hornby en Bachmann allemaal in 1:72, dat is te groot en daardoor ook geen porum.

Heeft der Herr Löffler daar niet helemaal goed over nagedacht?
Citaat van: DB69 op vrijdag 24 februari 2023, 16:20:52Leuk dat ze hiermee komen maar, want hangen wij erachter? Märklin heeft geen Engelse rijtuigen in haar programma. En de voorgestelde rijtuigen in de video is geen porum.
Een Engelse lok is al sowiewo een buitenbeetje voor Märklin. De keuze is duidelijk geweest of deze lok zonder rijtuigen of niks. Ik vind het dan erg leuk dat ze hem toch uitbrengen.
En laten we wel wezen, hoe vaak zal zoiets nou in vol ornaat op je baan rondjes rijden? Vrijwel niemand heeft een baan volgens Engels thema.

Het niet uitbrengen van de rijtuigen zullen ze toch echt op verkoopcijfers uit het verleden baseren. Kennelijk zijn dit soort speciale loks gewilder dan de rijtuigen en is de business case voor dit soort loks sneller rond te krijgen dan voor rijtuigen.

samen staan we sterker

Al past het niet, ik vind de Pullman Edelweiss er best mooi achter staan...
Speciale Gast

Ik vind het ook een mooie lok en de getoonde rijtuigen erachter zien er ook prima uit als geheel. B)
Zoveel meningen, zoveel smaken, en wie weet komt Märklin ooit nog wel eens met de juiste rijtuigen.
Misschien kijken ze eerst eens hoe de verkoop aantallen van de lok zullen zijn om dat te bepalen. :roll:
En realistisch en een modelspoorbaan, dat is een utopie. :D
Als het mooi is en leuk en hobby plezier geeft, daar gaat het toch om?

Dirk-Jan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo is dat. De meesten hebben toch een Nederlandse, Duitse of Zwitsere baan. Daar komt deze loc dan op bezoek en tja, dan worden er lokale rijtuigen achter gehangen, prima toch?

graag een glaasje wijn

even de S3/6 voor de hornby harry potter rijtuigen gezet en van grootte is er weinig verschil te merken.
Citaat van sncf231e op BNLS:

Citaat van: sncf231e op vrijdag 24 februari 2023, 21:57:28Hier een Lima 1:87 Engelse locomotief met een Hornby Engels 1:76 rijtuig. Ik vind dat het niet echt bij elkaar past (maar dat is ook maar een mening).

Groet
Fred

Bovenstaande foto(weliswaar een andere loc) laat zien waarom 1:87 en 1:76 niet samengaan.
Een aantal foto's van de chocomelwagon.

Chocomelwagon Marklin - 94556, on Flickr

Doosje niet 100% "gaaf" rechts en links bovenaan?
Of zie ik dit verkeerd?
Vreemd dat het doosje zoveel aandacht krijgt terwijl de wagon zelf niet in orde is... kijk eens naar de achterste wielen op de foto's...
Wat zijn dit, afgekeurde omgespoten modellen? Is Märklin anno 2023?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gewoon ff het asje erin klikken.
Hoop ik...
Dat hier zelfs een foto van wordt getoond die dan nog meerdere keren gewaardeerd wordt bewijst dat Märklin om het even wat aan de man kan brengen, rare jongens die Märklinisten  ;)
Het valt me op dat op het forum van onze Duitse buren veel enthousiaster gereageerd wordt op de Flying Scotsman dan hier:
https://www.stummiforum.de/t212579f2-BIG-NEWS-Maerklin-bringt-den-Flying-Scotsman-in-H.html
Citaat van: Patdv op zaterdag 25 februari 2023, 13:04:44Vreemd dat het doosje zoveel aandacht krijgt terwijl de wagon zelf niet in orde is... kijk eens naar de achterste wielen op de foto's...

Scherp opgemerkt. Was mij niet in de gauwigheid opgevallen. Ik heb het wieletje rechtgezet.

Untitledon Flickr

Dat het doosje er niet puntgaaf uitziet valt in praktijk wel mee. Ziet er op de foto's erger uit dan het in werkelijkheid is.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eigenlijk best een leuke wagon :thumbup:.
Prima toch:
Een nagenoeg onbeschadigd doosje en een wielasje wat weer goed is ingeklikt.
eind goed, al goed en zoals gezegd hiervoor: (eigenlijk best) een leuke wagon.
Nou het is gewoon een leuke wagon!

Citaat van: marcel op donderdag 23 februari 2023, 21:00:45De wagon heb ik al, die had ik bij al een maand geleden bij Interhobby Nijmegen besteld. Dus ik ben al voorzien, maar bedankt voor de tip.
Volgens Märklin is deze wagon alleen voor de Nederlandse markt geproduceerd. Dus de oplagen zal wel geen paar duizend zijn.
Ik denk eerder 500 stuks, maar dat moet ik bij een volgend winkelbezoek is navragen of hij dat weet. Misschien dat iemand het forum het precies weet?

Vanmiddag begreep ik bij een winkelbezoek dat het om 800 stuks zou gaan.
Citaat van: mDDM op zaterdag 25 februari 2023, 20:30:17Het valt me op dat op het forum van onze Duitse buren veel enthousiaster gereageerd wordt op de Flying Scotsman dan hier:
https://www.stummiforum.de/t212579f2-BIG-NEWS-Maerklin-bringt-den-Flying-Scotsman-in-H.html

Hoe was het ook alweer? Het glas is halfvol of halfleeg. Iedereen kiest wat het beste bij hem past, en dat is prima.
Misschien is de verhouding tussen deze twee groepen daar anders?

Het is een goede aanleiding om hem uit te brengen, het is een kenmerkend ding en je ziet gelijk dat het om een britse lok gaat. Bij mij is de lok dan ook welkom.
Ergens ook wel raar, het gaat om ons buurland, maar qua brits modelspoor in NL zou het ook aan de andere kant van de wereld kunnen liggen. Zo weinig kom je het tegen.

En dat is niet op de laatste plaats te danken aan hun ietwat afwijkende schaal (1:72). Alleen in Britain vind je schaal 00 en dat wordt ook nagenoeg alleen door Britse fabrikanten geproduceerd. Enkele uitzonderingen daargelaten.

wensmodel 52 8060 -7

@ opmerking: Märklin heeft geen wagens voor de Flying Scotsman. M. heeft meer loks uitgebracht zonder perfect bijpassende wagenset uit dezelfde periode als de lok? Zie deze #39244 - Dampflok Serie 241 A SNCF. De Zwitsers van het museum hangen er originele SBB-RIC AB-wagens van de voormalige Nostalgie-Rhein-Express achter.
En ik hang ook van alles achter mijn loks. Dat is niet altijd per land of conform era. Ben modelspoorder geen modelpurist.
Dirk

wensmodel 52 8060 -7

Niemand die de aankondiging Messagewagon van dit jaar met Vincent van Gogh als thema opviel? Ik vond trouwens met de zoekterm Messagewagen helemaal niets op dit forum over Messagewagens. Alleen met zoeken op de naam van de artiest van een eerder uitgebrachte wagen kon je in de andere topics over nieuwigheden iets vinden zoals die van 2021. Wel gelukkig in de Wiki: maar dan zoeken op `Message Wagons` dus los van elkaar geschreven i.p.v. 1 woord.
Niemand die ze verzamelt en er een topic op het forum van heeft gemaakt? Schijnt ook een nogal kostbare verzameling te zijn, kleine oplage en supersnel uitverkocht. Ik ga proberen de Van Gogh te scoren.
Dirk :-{)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb de aankondiging ook gezien. Kon alleen nergens de prijs vinden, of heb ik niet goed gekeken?
Dit zijn echt van die items die speciaal gemaakt worden om te verzamelen en hopelijk meer waard te worden. Maar of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen...?
Heb de aankondiging gezien Dirk.
Ook hier op het forum gekeken of iemand hier een vorig exemplaar had besteld, en om te zien hoe veel ervoor was neergelegd. Herinnerde mij dat iemand bij de 1e wagon had opgemerkt dat deze al snel op EBay.de werd aangeboden.
Heb ook wel interesse in deze van Gogh editie.

Vrgr,
Wilko

*edit*
In de Wiki dus: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Märklin_Message_Wagons

Fantasietjes op de baan

Citaat van: Trainspotter op vrijdag 24 februari 2023, 12:07:38De Flying Scotsman komt er aan 👍

Vrgr,
Wilko

Besteld... :P
Met die Message wagons, zoals die van Gogh wagon, dat is in mijn optiek verzamelen om te verzamelen (Goed, dat kan je natuurlijk van deze hele hobby zeggen  :mrgreen: ). M* is goed in het veelvuldig uitbrengen van bijzonderheden, en waar ik mee zit, is dat het daarom het gevoel dat het echt iets bijzonders is daarom bij mij ook niet oproept. Krijg er juist een beetje Bitcoin gevoel bij, of tulpengekte, zo u wilt.
Ik begrijp dat het bij veel mensen zo werkt, maar bij mij kennelijk niet.

De Flying Scotsman daarentegen, dat vind ik gewoon een hele mooie lok. Kortom, ieder het zijne, en ik wens iedereen veel plezier met zijn hobby. Het plezier wat een ander er kennelijk wel aan beleeft kan ik namelijk zeker waarderen.

Pukos sind ok!

Wat extra info over de MS-2 met WLAN:

Mei 2023 dus
CiteerEn dat is niet op de laatste plaats te danken aan hun ietwat afwijkende schaal (1:72). Alleen in Britain vind je schaal 00 en dat wordt ook nagenoeg alleen door Britse fabrikanten geproduceerd. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Er was een tijd dat ik filmpjes zag over een Engelse treinenliefhebber en me verbaasde over wat een inferieur spul dat allemaal leek te zijn: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87987.msg1460908#msg1460908
Hij vond het allemaal maar duur (terwijl ik het juist goedkoop vond) en verwachtte voor het geld high-end modellen en zo. Zouden ze in Engeland nu deze Märklin Engelse loc zien en denken "wauw zo kan het dus ook"?

wensmodel 52 8060 -7

@Hanzi, Ik heb ook nog geen prijs gezien van de Van Goghwagen, komt nog als de besteldag dichterbij komt.
@Bassie, ik heb wel meer wagens alleen om te verzamelen, zoals de kerstwagens, Märklin Magazinwagens en de NL- en DE Insiderwagens. En veel #4415, #4440 en #4481 met NL-reclame. De kans dat je rijk wordt van bijzonderheden is klein, als die kans eigenlijk al bestaat. 
@Wilko, dan worden we hopelijk allebei bezitter van dit kleurrijk exemplaar. De agenda is al geblokt.

CiteerEr was een tijd dat ik filmpjes zag over een Engelse treinenliefhebber en me verbaasde over wat een inferieur spul dat allemaal leek te zijn

Heb je deze video wel eens bekeken? Zeer verrassende uitkomst.
START VIDEO

wensmodel 52 8060 -7

Even bijwerken: Prijs Märklin X Vincent Van Gogh Messagewagens. # 58935 spoor I € 399,00, spoor Z # 82931 € 55,00 Beide wagens zijn uitverkocht.
Spoor H0 # 48085 € 60,00 en daarvan heb ik er 2 gekocht, op dit moment (10-03-2023, 17.17 uur zijn ze nog te koop, de mijne heb ik direct om 16.00 uur gekocht).
Je moest wel twee keer bestellen, meerdere tegelijk kopen ging niet, gaat opkopen en aldus speculatie van handelaren tegen vermoed ik. Nu maar afwachten wanneer ik ze het het Postfiliaal kan ophalen.

Toevoeging Edit: 17.24 uur kreeg ik dit: 'Deine Bestellung wurde storniert'. Zonder enige vermelding van reden is de bestelling is gestorneerd. Nou ja zeg!

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.