Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans,

Meten is weten, dus voor je de decoupeerzaag er in zet zou ik toch nameten waar nu het verschil tussen de linker en rechterzijde zit. Als de plaat rechthoekig is dan moet je daar niet de zaag in zetten, maar de oplossing zoeken bij de bokken en/of de zijwanden. Het zou toch jammer zijn als je eindigt met een scheef gezaagde plaat. Zie ook het advies van Hans, mijn reactie was net te laat.

Groeten,
Wico
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, weet je wat een rolmaat is? En kun je die gebruiken? Nee geen holmaat, dat is heel wat anders, een rolmaat is een soort duimstok die zichzelf oprolt in een soort slakkenhuisje. Maar let wel op want dat gaat heel snel en daar kun je jezelf aardig aan verwonden, snijden. Nou ja, weer genoeg onzin geleuterd. Maar je maatvoering klopt dus niet helemaal. Controleer dat.

Op de foto zie je dat de plaat achteraan in de hoek een grotere spleet heeft met de valbeveiliging. Dat had anders geweest wanneer je die bonus lat had gemonteerd op de boven beschreven manier. Dat die plaat klemt is niet erg, eigenlijk wel goed zelfs. Neem nu een blokje hout en leg dat tegen de voorste uitstekende rand van de plaat. Sla nu met een (zware) hamer tegen dat blokje. Krachtig maar niet op je vingers. Met een beetje geluk zal de plaat door dat geram wat naar achteren verschuiven waar er speling is. Eventueel vraag je je lieve vrouw om het geheel aan de achterkant tegen te houden, zodat niet de hele tafel over de vloer schuift. Probeer zo de spleet achter te verkleinen en gelijkertijd het voorste uitstekende deel naar binnen te werken. Succes.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dat kan ook zonder zinloos geweld, gewoon de zijwanden een klein beetje losschroeven. Daarna met zachte hand de plaat tegen de achterwand schuiven en de schroeven van de zijwand weer aandraaien.

Tenzij alles verlijmd zit natuurlijk want dan wordt dat lastig ...

Groeten,
Wico
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Met alleen de zijwanden losschroeven ben je er nog niet, verwacht ik, Wico. Ik verwacht dat die 2 latten die onderop zijn geschroefd de boosdoeners zijn.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hahaha, ja ik mag graag rigoreus te werk gaan, met al dat los- en weer vastschroeven worden de verbindingen ook niet beter van en dan moet je toch gaan lijmen. Zo erg zal die plaat niet klemmen want hij heeft hem er mooi op gekregen. Overigens is het idee van Hanzi heel goed, dat idee heb ik namelijk ook. Ook krijg ik het idee dat Frans het geheel in elkaar heeft gezet zonder ook maar één keer na te meten. En dan krijg je dit soort afwijkingen.

Voor een volslagen leek niet zo heel erg daar leer je alleen maar van.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 november 2022, 16:45:14
Met alleen de zijwanden losschroeven ben je er nog niet, verwacht ik, Wico. Ik verwacht dat die 2 latten die onderop zijn geschroefd de boosdoeners zijn.

Mee eens, dat is slechts een deeloplossing voor de klemmende plaat (in plaats van rammen met een grote hamer :?). Het feit dat de boel niet goed uitgelijnd zit zal de kern van het probleem zijn. Dus meten is weten zoals ik al in mijn eerste reactie schreef :).

Groeten,
Wico 
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik zou het inderdaad zoals ik schreef in post 39 oplossen. Het is even werk maar dan is het ook goed. Dan heb je het geheel goed uitgelijnd. Decoupeerzaag is inderdaad not done, krijg je spijt van. Dan zou ik nog liever terug naar de leverancier gaan om er een cm af te halen.

Maar, mooi dat ik rails zag liggen! Heb je een legplan?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste allen die vanmiddag hebben gereageerd: bedankt voor jullie reacties en suggesties. Voor jullie lijkt het misschien simpel om het probleem op te lossen, voor mij is dat helaas niet. Zoals ik bij de opening van dit draadje al schreef: ik absoluut niet technisch geschoold, van houtbewerking of constructies heb ik geen kaas gegeten. Mijn enige ervaring was figuurzagen op 8-jarige leeftijd (verjaardagscadeau van een oom). En doordat de figuurzaagjes steeds braken, gaf ik er al gauw de brui aan.
Dat ik de tafel met mijn vrouw heb gebouwd was uit nood omdat iemand eerder had aangeboden te komen helpen maar toch heeft afgezegd. Tja, dan moet je toch wat. Neen, ik heb het ongetwijfeld niet goed gemeten bij het bouwen (overigens daarbij een timmermansduimstok gebruikt en geen rolmaat), nameten
met een blokhaak gisteren toonde al aan dat sommige bokken niet loodrecht op de achterwand zijn bevestigd. Een paar millimeter speling weliswaar maar toch, het werkt natuurlijk wel door op het eindresultaat. Naar mijn idee heb ik de plaatsen waar de contralatten aan de onderzijde van de bokken zijn bevestigd wel goed afgetekend maar ik ben uiteraard geen ervaren iemand.
Mijn echtgenote vindt het mooi genoeg dus die hoef ik niet te vragen of zij weer wil komen helpen om de fouten te gaan herstellen. De timmerwinkel heeft goed werk geleverd, daarover geen kwaad woord. Zij hadden zelfs een timmerman gevraagd wat het zou kosten om ter plaatse alles op te bouwen. Maar het bedrag dat die timmerman vroeg (en dat bedrag werd mij genoemd), vond de timmerwinkel buiten proporties dus wilden zij mij dat voorstel niet eens doen. Kennelijk had die timmerman er geen zin in, tja dan vraag je gewoon een flink bedrag opdat de klant er toch van af zal zien.
Heb ik een legplan? Ik maak gebruik van de railset Märklin 29000. Het wordt een railovaal. Tussen de gebogen rails komt een rechtstuk, zoals op de laatste foto te zien is. Aan de voor- en achterzijde wil ik nog een wissel plaatsen voor een inhaalspoor om bijv. een tweede lok kwijt te kunnen. Maar zover is het nog niet, eerst het constructieprobleem maar proberen op te lossen voorzover in mijn vermogen ligt, al dan niet met de hulp van iemand die mij daar behulpzaam bij kan zijn. En anders moet ik het maar laten zoals het nu is. Dan het houtwerk gronden, aan de buitenzijde van de valbescherming wil ik dit schilderen in RAL9001.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik woon in Zoetermeer, mocht er iemand zijn die meer inzicht heeft in houtconstructies en mij zou willen helpen om de fouten te herstellen dan hou ik mij graag aanbevolen. Wie wil mij een PB sturen? Ik wil ook niets liever dat het allemaal goed voor elkaar komt maar ik heb daarbij wel iemand bij nodig die mij kan helpen, ik kan het helaas niet in mijn uppie....   :?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op dinsdag 01 november 2022, 15:47:50
Foto 10 toont duidelijk dat de rand van de achterste plaat niet helemaal tegen de achterste valbescherming aan ligt. Dat is jammer maar niet onoverkomelijk. De plaat zit er een beetje krap in, misschien dat de schaaf van wijlen mijn schoonvader (de timmerman) hier uitkomst in kan bieden zodat de plaat aan alle kanten een beetje vrij ligt van de valbescherming rondom. Maar dan: de voorste plaat. Zit ook een beetje krap maar aan de kant van de valbescherming rechts sluit die mooi aan op de rand van de valbescherming. Maar de voorzijde van de plaat steekt bij de linkervalbescherming een kleine centimeter uit (foto 11). Da's nou jammer....  :-(  Maar dit kan met een decoupeerzaag hopelijk worden verholpen.

Goed, Als je de foto bekijkt zie je dat de achterplaat niet recht is. Je ziet hem weglopen. Wat je aan de voorzijde over hebt zit als "spleet" aan de achterzijde. Dat is op te lossen door de achterplaat (en zijplaat) aan de bovenplaat (waar de rails op licht) te bevestigen. Mijn idee zou zijn om de boel rechtop te zetten. De bovenplaat tegen de blokken aan en dan op de locatie van de blokken een schroef in te jagen. Ik neem aan dat je de blokken met lijm en schroeven tegen de achterwand hebt gemaakt.  Natuurlijk eerst lijm op de rand. Dan is het makkelijkst om eerst uit te lijnen met de voorzijde. Dan dat recht. Daar kan je ter hoogte van het blok een schroef in draaien.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Het gezaagde plaatwerk is haaks mag ik aannemen, dat is de basis voor je frame. Schroef de plaat op korte kanten vast en voorts op de lange kanten. En als de bovenplaat een centimeter te groot is zaag je dat er af met een handzaag, daar hoef je echt geen timmerman voor te zijn. Als dat klaar is zet je de zijkanten er op.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, het is door diverse mensen al verschillende keren gevraagd, naar gehint, opgemerkt, maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet van je gezien. Heb je bij de verbindingen lijm gebruikt? Ja of nee. Indien ja zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. Zi emijn eerdere rigoreuze adviezen. Indien nee raad ik je aan het geheel uit elkaar te nemen en opnieuw op te bouwen. Voor je begint met bouwen eerst alles goed aftekenen en zoals Ben ook al aangeeft. De bovenplaat is je referentie, begin daar mee.
Natuurlijk kun je dat wel in je uppie. Wat je nodig hebt zijn een paar goede lijmklemmen en veel geduld. En bedenk altijd, check, recheck en check again!
Dus eerst aftekenen, controleren, dan het eerste onderdeel met lijmklemmen vastzetten, controleren, vastschroeven en weer controleren. Indien ok volgend onderdeel, niet ok opnieuw beginnen. Enzovoort, het is net een stroomdiagram.
Volgorde van werken = bovenblad, eerste bok, laatste bok, zijwanden, achterwand, tussen liggende bokken en als laatste de latten onderop. Succes.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Alle reacties zijn goed bedoelt, lijken op elkaar, maar Frans vraagt om hulp / handjes.
Frans: ik had je graag geholpen maar woon helaas aan de andere kant van het land.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik ben ook geen timmerman, maar waarom haal je niet het tafelblad los van het frame en schroef je een plaat op het frame?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste allen,
Bedankt voor jullie reacties Mijn oproep van vanmorgen was meer een noodkreet aangezien ik er even geen gat meer in zag hoe de gemaakte fouten te corrigeren.
Maar eerst even de beantwoording van een vraag. Kennelijk heb ik dat over het hoofd gezien (Mea Culpa, Mea Maxima Culpa). Neen, houtlijm heb ik niet gebruikt. Dit om te voorkomen dat bij een eventuele correctie ik het bouwsel zou beschadigen. Achter afgezien een goede keuze. Of de bokken zijn gelijmd durf ik niet te zeggen, wel dat de klossen 7 x 7 cm aan de planken zijn geschroefd met zg. 'tork'-schroeven. Misschien dat ze ook zijn gelijmd maar lijmsporen heb ik daar niet aangetroffen.
Ik beschik over 2 lijmklemmen 50 x 150mm. Daar ging het afgelopen weekend prima mee.
De platen zijn inderdaad haaks gezaagd, heb er vanavond nog een blokhaak tegenaan gehouden, dus dat is op zich goed gedaan door de timmerwinkel. Ik begrijp dat het nu zaak is om de twee houten platen met schroeven te bevestigen op de twee uiterste bokken. Daarna de platen schroeven op de drie middelste bokken en daarna de achterste valbescherming. Dan de korte valbescherming links en rechts en als laatste de twee latten onder de bokken schroeven.
Komende zaterdag ben ik in Den Bosch, hopelijk zondag alle tijd en rust om opnieuw te beginnen. Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Casper, bedoel je dat ik het tafelblad van het onderstel moet verwijderen om daarop de plaat te bevestigen? De bokken wil ik niet bevestigen (schroeven op het vaste tafelblad en de uitschuifbare bladen) in verband met beschadigingen. De bokken zijn juist bedoeld om de modelbaan voor mij op ooghoogte te krijgen wanneer ik op een stoel zit. Ik ben vrij lang en ik vind het leuker om een aanstormende trein op ooghoogte te zien rijden, dan dat ik naar de daken van de lok en rijtuigen kijk. Lees nog maar eens dit draadje vanaf het begin.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Heb alles gelezen. Liet het gisteren ook lezen aan mijn pa. Die vertelde mij, dat toen ik geboren ben, zij het bed met de poten op bierkratjes hadden gezet. Pa zei, dat het frame gebruiken wel kan en je dan een box met wieltjes moet maken, die onder de poten van het frame past. Pa is net als jou pa ook best wel handig. Dan een plaat van 18 mm erop en latten rondom de plaat schroeven. Sterk zat, zei hij.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Casper, je vader zal ongetwijfeld gelijk hebben maar ik wil die oude eikenhouten tafel nu eenmaal intact houden en niet het blad demonteren. Dan moet ik het blad ook ergens laten en heb daar geen ruimte voor.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@citaat @citaat was ook een mogelijk idee geweest maar lijkt me in deze fase niet echt logisch om opeens over te stappen op een heel ander principe met een box met wieltjes etc.

Frans,
ik weet dat je eigenlijk om "handjes" vraagt, maar de tijd ontbreekt me echt daarvoor. Met onderstaand stappenplannetje moet het gewoon lukken:

- zet je constructie op de achterwand en schroef de lengte-latten van de onderkant af.
- leg de constructie plat op de grond (extra handje is handig want de bokken zitten nu alleen nog aan de achterwand vast) en leg de bovenplaten er op, dusdanig dat de achter- en zijwanden keurig aansluiten.
- zorg dat alles goed aansluit, wellicht wat trek- en duwwerk nodig, en schroef de bovenplaten vast op de bokken. Eerst op de buitenste 2 en vervolgens op de middelste 3; haaks en op gelijke afstand van elkaar.
- zet de constructie weer rechtop op de achterwand en monteer de 2 onderlatten terug. Eventueel even nieuwe schroefgaten boren.
- waarschijnlijk past de plank die je "over" hebt nu ook prima onderin je constructie. Wel even erin schuiven als één van de zijwanden eraf is ;).

Gaat goedkomen en misschien spreek ik je zaterdag nog.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hanzi, bedankt voor je reactie. Zal wel goed komen met mijn treintafel. Ik heb jou overigens vandaag niet herkend in Den Bosch (ik was er wel, ongetwijfeld jij ook) maar dat maakt verder niet uit. Bij een volgende gelegenheid zullen we elkaar zeker spreken.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik had je zaterdag ook niet herkend, Frans.
Is ook lastig op zo'n dag, is mijn ervaring.
Had graag een babbeltje met je gemaakt  ;)

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Tony,
Ja, inderdaad lastig. Ik had wel een nametag met mijn forumnaam en het gastnummer (007) opgespeld. Veel mensen hadden ook een nametag dus aan de hand kon ik ze daarvan herkennen. Had nog een paar modellen meegenomen n.a.v. de oproep van Treinsmurf om te laten fotograferen voor de 3-rail Wikipagina's. En ineens stond Treinsmurf voor mijn snufferd en hadden we meteen contact waarna we gelijk maar aan de slag zijn gegaan.
Maar wie weet: ben van plan komende zaterdag naar Houten te gaan.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Maar... hoe is t nou met je treinbaan afgelopen?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Hanzi op zondag 13 november 2022, 19:00:08Maar... hoe is t nou met je treinbaan afgelopen?

Ik ben weer een stapje verder Hanzi, daarover komende woensdag meer.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Zoals toegezegd even een update. Vorige week woensdag met lood in mijn schoenen eerst de constructie gedemonteerd. Daarna als geadviseerd door Hanzi op 3 november alles weer in elkaar gezet met hulp van een ietwat mopperende assistente ("heb ik je voor niets geholpen, nu moet alles weer overnieuw...) en de bovenplaten ook met schroeven vastgezet op de bokken. Het geheel ziet er nu beter uit, de achterzijde zit strak en straks gaat de achterste valbescherming er tegenaan. De valbescherming links en rechts wacht ik nog even mee omdat ik bij de vorige keer zag dat ze als gevolg van het vastschroeven op de drie balkjes er een lichte kromming optrad. Het blijkt dat de balkjes ietsje minder dan 7 cm. dik zijn en de latten zijn dat wel. Ik moet nog even kijken hoe ik dat probleem zal gaan fixen. Ik dacht er aan om bijv. een stuk passe-partout karton van ca. 2 mm. te gebruiken en die te bevestigen tussen de linker- en rechter valbescherming en de drie balkjes. Of heeft iemand misschien een ander idee?

(Edit: het is mij gelukt om een foto te uploaden op de nieuwe versie van dit Forum!  :)  )
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Kleine update: het terugmonteren van de valbescherming moet nog even op zich laten wachten. Wel heb ik onder de bokken aan weerszijden van het tafelblad weer de twee latten aangebracht, waardoor het zaakje niet in zijwaartse richting kan verschuiven. Morgen is het de beurt aan de achterste valbescherming. De valbescherming links en rechts komen aan de beurt zodra ik iets heb geregeld om er voor te zorgen dat die valbescherming vlak op de bokken gemonteeerd worden. Komende dagen ben ik thuis dus alle tijd daarvoor.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Kijk, je bent op de goede weg :thumbup:.

2 opmerkingen:
  • Die zijwanden kan je natuurlijk ook op de latten schroeven i.p.v. op de balkjes, wel even goed de exacte hoogte van de schroeven bepalen.
  • ik zie dat de voorste bovenplank niet netjes aansluit op het frame, daar zit een kier tussen. Waarschijnlijk heb je de schroeven er zonder voor te boren ingeschroefd waarbij de bovenplaat zich iets heeft opgewerkt. Dit voorkom je door ofwel eerst de plank te fixeren met een lijmklem, ofwel het gat in de bovenplank iets groter te boren zodat de schroef er net geen grip op heeft.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Hanzi op donderdag 17 november 2022, 08:44:00Kijk, je bent op de goede weg :thumbup:.

2 opmerkingen:
  • Die zijwanden kan je natuurlijk ook op de latten schroeven i.p.v. op de balkjes, wel even goed de exacte hoogte van de schroeven bepalen.
  • ik zie dat de voorste bovenplank niet netjes aansluit op het frame, daar zit een kier tussen. Waarschijnlijk heb je de schroeven er zonder voor te boren ingeschroefd waarbij de bovenplaat zich iets heeft opgewerkt. Dit voorkom je door ofwel eerst de plank te fixeren met een lijmklem, ofwel het gat in de bovenplank iets groter te boren zodat de schroef er net geen grip op heeft.


Klopt wat je schrijft Hanzi. Idd zou ik de zijwanden op de latten kunnen schroeven maar ben bang dat het mij niet altijd zal lukken om de schroef netjes recht in de lat te krijgen. Wat de bovenplanken betreft, ik heb idd ook niet voorgeboord, daardoor werkt de bovenplaat zich naar boven. Je ziet dat ik geen ervaring in heb met houtconstructies te maken, dan heb je ook niet dat inzicht om dat voorbereidend werk te doen. Alhoewel ik zeker blij ben met 'response op afstand' maar iemand die een beter technisch inzicht heeft dan ik, was nu juist waar ik zo de behoefte aan had bij de bouw. Maar aldoende leert men. Overigens heb ik de bovenplaten vastgezet om op die manier de bokken ook recht te krijgen. De bedoeling is dat de bovenplaten er los op liggen, ik moet natuurlijk ook daaronder kunnen werken voor de bedrading.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De achterste valbescherming zit er eindelijk op, na ietsje meer dan een half uurtje met vereende krachtsinspanning te hebben geleverd. Aanvankelijk ging het niet goed, een paar kieren dus de plaat zat niet vlak tegen de kopeinde van de bokken. Dus heb ik me even kwaad gemaakt en ben niet geheel ontevreden.

IMG-2435.jpg
De bovenste foto toont de bovenrand van de valbescherming, gezien vanaf de hoek met de rechterzijde van de tafel. Minder goed is te zien op deze foto dat er geen grote kieren zijn. Het grenen houten latje was met kleine schroeven bevestigd aan de binnenzijde van de valbescherming om daarmee de juiste hoogte (10 cm. gerekend vanaf de houten bovenplaat) te verkrijgen.

IMG-2436.jpg
Deze foto toont hetzelfde maar dan gezien vanaf de middelste (derde) bok. Ook hier geen kieren.

IMG-2437.jpg
De derde foto toont, gezien vanaf de rechterhoek van de tafel de onderzijde van de constructie. Ook hier geen kieren tussen valbescherming en de bovenplaat, dus sluit mooi aan. Op deze foto lijkt het er op dat er toch een behoorlijke naad zit tussen de klos van 7 cm dik en de binnenwand van de valbescherming. Maar dat komt omdat al die klossen van die afgeronde hoeken hebben. De onder- en bovenlat van de bok zitten mooi tegen de binnenzijde van de valbescherming aan.

IMG-2438.jpg
De vierde foto. Het lijkt er op dat de binnenzijde van de valbescherming toch niet goed tegen de middelste bok aan zit.Ik zie daar een donkere spleet. Daar ga ik zo even goed naar kijken.

IMG-2439.jpg
Deze onscherpe foto toont dat het hier ook goed uit ziet tussen de meest linker bok en de bok links van het midden.
Ik mag maximaal maar 5 foto's plaatsen in deze posting  :O dus de laatste 3 foto's komen in de volgende posting.     
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik kom even terug op de laatste foto van de vorige posting. Aan weerszijden zijn korte grenen houten latjes te zien aan de binnenzijde van de achterste valbescherming. Die latjes zitten aan weerszijden van de klossen, ze dienen om de kopkanten van de bok op de juiste positie te houden voor het boren van de gaten. Op de foto hieronder zijn ze wat duidelijker en scherper te zien.

IMG-2440.jpg
De valbescherming tussen de bok links van het midden en de middelste bok. Ook hier is bij de middelste bok toch iets zichtbaar wat ik moet corrigeren.

IMG-2441.jpg
Het eindresultaat: de rechterhelft van de valbescherming...

IMG-2442.jpg
... en tot slot de linkerhelft van de valbescherming. Ik kon alleen maar lijmklemmen toepassen bij de uiteinden. In het midden ging dat niet en moest ik flink aanduwen met mijn rechterhand.

Genoeg even voor vandaag. @Hanzi, ik zit nog na te denken over jouw opmerking om de valbeschermingen links en rechts te schroeven op de boven- en onderlatten van de bokken. Dat vereist even wat opmeten en aftekenen. Iets waar ik rustig voor ga zitten, bij voorkeur als er verder niemand thuis is. Wordt vervolgd!   
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,

Dat kan er best mee door, maar ik zie nog uitstekende schroefkoppen.
Ik heb even in paint een - hopelijk duidelijk - tekeningetje met uitleg gemaakt voor je.
Valt reuze mee om te doen  :)
Je moet wel een setje houtboren ( metaalboor kan ook nog wel ) hebben. Kost geen drol bij de Ac****** en is voor hout goed genoeg.
Probeer het eventueel eerst op wat rest/afvalhout uit. Dan krijg je de slag zo te pakken.

Grtz Tony

1AB.png
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Tony,
Dank voor je advies. Het was mij van die schroefkoppen ook al opgevallen. De tekening is duidelijk, hier kan ik wel wat mee. Ik heb een passende set houtboren voor mijn Parkside accu schroefboor, indertijd gelijk aangeschaft bij de Lidl samen met de boormachine. De bovenplaten en de valbescherming is gezaagd uit populierenhout. Kan ik die methode ook voor dit hout toepassen?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, die methode kan bij iedere houtsoort toegepast worden. En zelfs bij hardhout, zoals eiken of teak, verplicht. En omdat een gewone boor niet dezelfde hoek heeft als een schroefkop zijn er daarvoor speciale verzinkboren verkrijgbaar.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Henk, dat van eiken en teak wist ik, die houtsoorten zijn wat sterker. Alleen veronderstelde ik dat het met 9mm populierenhout wat lastiger zou zijn. Maar jouw antwoord geeft mij goede moed dus ik ga daar straks mee aan de slag, kan ik nu eindelijk ook mijn houtboortjes eens gaan uitproberen. :)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ja eindelijk, Één waarschuwing wil ik je nog meegeven. wanneer jein een zachte houtsoort als populieren gaat verzinken met een gewone boor. Zet GEEN kracht, de boor tegen het materiaal en even laten draaien is meestal genoeg. Voor je het weet ben je er namelijk doorheen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dat bedacht ik mijzelf ook al Henk. Voor de achterste valbescherming heb ik verzonken spaanplaatschroeven gebruikt van 4,5 (dikte) x 50 (lengte) (maten in mm.).De breedte van de kop was 8 mm. In mijn borenset heb ik een houtboor van 8 mm dus lekker aan de slag. Eerst over de gehele breedte van de valbescherming de bovenste schroeven verwijderd, vervolgens met de houtboor een korte slag gegeven. Inderdaad niet te diep geboord anders had ik nieuwe gaten op een andere plek moeten maken. Toen de schroeven er weer in. Daarna dezelfde werkwijze met de onderste rij schroeven en als laatste de middelste rij schroeven. Dik tevreden over dit resultaat, als straks alles gedaan is kan ik die schroefgaten dichtplamuren en daarna in de grondverf zetten.
Maar al met al begin ik weer plezier in te krijgen na deze tips van vandaag. Dank Tony en Henk!  :D
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
In popuplex hoef je helemaal niet te verzinken. De schroefkop draait zich weg in het hout.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ben, ik krijg de schroeven echt niet wat dieper in het hout. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, in ieder kan ik met mijn linkerhand geen kracht kan zetten (probleem met een spier). Als ik het wel probeer, krijg ik last van een lichte trilling dat wel een kwartier kan duren voordat de hand weer rustig is. Ik ben linkshandig dus met mijn rechterhand de accuboor hanteren, is geen optie. Maar de tips van Tony en Henk hebben er zeker toe bijgedragen dat de schroefkoppen nu in het hout zitten en er niet op.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ook goed hoor Frans.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
ik kan het niet heel goed zien op de foto's, maar ik denk dat je kruiskop schroeven gebruikt. Als je daar geen druk op zet, glipt de bit eruit en pakt hij helemaal niet meer.
Met Torx schroeven, hoef je met de juiste schroefbit niet zo'n kracht te zetten.  Slechts een tip.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: orient express op donderdag 17 november 2022, 15:22:07ik kan het niet heel goed zien op de foto's, maar ik denk dat je kruiskop schroeven gebruikt. Als je daar geen druk op zet, glipt de bit eruit en pakt hij helemaal niet meer.
Met Torx schroeven, hoef je met de juiste schroefbit niet zo'n kracht te zetten.  Slechts een tip.

Je hebt het bij het juiste eind Wim. Ik heb kruiskop schroeven gebruikt. De door de timmerwinkel gemonteerde bokken zijn voorzien van Torx-schroeven. Zelf heb ik daar nooit mee gewerkt maar ik zie nu dat in mijn doosje met diverse schroefbitjes, er ook Torx-bitjes bij zitten. Ik ga eens proberen hier mee te werken. Bedankt voor de tip!  :thumbup:
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dat is niet helemaal correct. Kruiskopschroeven zijn er in twee uitvoeringen, Phillips en Pozidrive. Wanneer je bij beide de juiste bits gebruikt heb je helemaal geen probleem met eruit glippen. Gebruik je echter Phillips bits op een Pozidrive kop (of andersom), en dat zie ik heel vaak gebeuren, dan heb je inderdaad een probleem. Maar dat doe je dan toch echt zelf.

Je kunt het eenvoudig testen. Zet een schroef op de bit en druk deze stevig aan. Draai nu de bit zo dat de schroef er onder hangt. Als de schroef blijft hangen heb je de juiste combinatie, valt de schroef is het fout. Hetzelfde geld voor Torx bits, alleen zijn deze slechts in één uitvoering verkrijgbaar. Wel in verschillende maten, wat dan ook weer voor kruiskoppen op gaat.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op donderdag 17 november 2022, 14:46:41Ben, ik krijg de schroeven echt niet wat dieper in het hout. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, in ieder kan ik met mijn linkerhand geen kracht kan zetten (probleem met een spier).

Krachtzetten? Voorboren met een juiste diameter (al is 2 - 3mm vaak meer dan voldoende). Als je de juiste bit en schroef combinatie gebruikt dan hoef je alleen een klein beetje druk uit te oefenen om de schroef te begeleiden. Zeker als je het gat voorgeboord hebt is het met populierenplex heel erg makkelijk. Alleen dan moet de combinatie van bit en schroef wel goed zijn. Anders loopt het dol. En zoals aangegeven kan je eventueel uitwijken naar een Torx-schroef met bijhorend bit. Populierenplex is zo zacht dat het verzinken eigenlijk vanzelf gaat. Dat is mijn ervaring.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Mooi te zien dat je flinke stappen maakt Frans!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Aanvullend op de voorboor adviezen voor een volgende keer: het deel die je vastzet zou ik voorboren met de maat van de schroef of iets groter, dus een 4mm schroef met 4-5mm voorboren. Dan trekt de schroef het deel goed vast, tevens verzinkt de kop van de schroef ook makkelijker.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@citaat dat adviseerde ik inderdaad ook al, maar dat voorboren met de schroefdikte dan wel alleen door de bovenplank anders krijg je de schroeven nooit meer vast.

Houdt moed, je bent op de goede weg nu; al ben je geen timmerman, het gaat je lukken :thumbup:.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 17 november 2022, 15:32:41Dat is niet helemaal correct. Kruiskopschroeven zijn er in twee uitvoeringen, Phillips en Pozidriv. Wanneer je bij beide de juiste bits gebruikt heb je helemaal geen probleem met eruit glippen. Gebruik je echter Phillips bits op een Pozidriv kop (of andersom), en dat zie ik heel vaak gebeuren, dan heb je inderdaad een probleem. Maar dat doe je dan toch echt zelf.

Je kunt het eenvoudig testen. Zet een schroef op de bit en druk deze stevig aan. Draai nu de bit zo dat de schroef er onder hangt. Als de schroef blijft hangen heb je de juiste combinatie, valt de schroef is het fout. Hetzelfde geld voor Torx bits, alleen zijn deze slechts in één uitvoering verkrijgbaar. Wel in verschillende maten, wat dan ook weer voor kruiskoppen op gaat.

Henk, ik heb met interesse jouw posting gelezen over de bits en de schroeven. Ik dacht dat je met 'kop' de boorkop bedoelde maar heb het opnieuw gelezen en ik begrijp nu dat je de schroefkop daarmee bedoeld. Even gegoogled wat een pozidrive is (nu weet ik dat ook) en mijn schroefkoppen zijn inderdaad Pozidriv. De bits zijn ook Pozidrive, heb de bit op de schroef gedrukt, daarna de bit omhoog gehouden en de schroef bleef hangen. Nu weet ik voortaan wat voor soort schroeven (met de juiste schroefkop) ik moet gebruiken. Bedankt voor de uitleg.

Edit 15:23 uur: ik twijfel nu of de bits ook Pozidriv zijn. Mijn twijfel is gebaseerd op een ingegraveerde tekst in mijn bitjes: 'S2 PH2'. Misschien dat die 'PH' toch staat voor Phillips?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
PH is inderdaad Phillips, Pozidrive is PZ. Je kan de schroefkoppen ook herkennen. Een Pozidrive schroefkop heeft een kruisje ingegraveerd 45 graden verdraaid tov het kruis. Phillips schroefkoppen zijn glad, dus zonder markeringen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 18 november 2022, 15:33:07PH is inderdaad Phillips, Pozidrive is PZ. Je kan de schroefkoppen ook herkennen. Een Pozidrive schroefkop heeft een kruisje ingegraveerd 45 graden verdraaid tov het kruis. Phillips schroefkoppen zijn glad, dus zonder markeringen.
Dank je Henk. In mijn cassette met schroefbits zitten zowel PH als PZ-bits, dus ik ga voortaan de juiste bits gebruiken.  :)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Daar is-tie weer!
Afgelopen vrijdag druk bezig geweest met meten en aftekenen op de valbeschermingen links en rechts. Het lijnenspel is te zien op de eerste foto.
IMG-2448.jpg

Zaterdag samen met vrouwlief de valbeschermingen aangebracht. Per zijplaat heb ik eerst de bovenste rij bepaald waar geboord moet worden. Eerst drie gaten geboord met een 3,5 mm houtboor, daarna met een 7 mm houtboor even een korte draai gegeven voor de schroefkoppen. En toen was het zo ver: met drie houtschroeven eerst de bovenste rij vastgezet. Daarna was de onderste rij aan de beurt, eerst de gaten geboord, daarna even soevereinen (dit woord kwam weer bij mij boven toen ik daar mee bezig was, een gezegde van mijn vader). En dan de schroeven er in. Eerst de zijplaat rechts, daarna zelfde werkwijze gevolgd voor de zijplaat links. Op advies van Hanzi de gaten geboord op een hoogte dat de schroeven in de onder- en bovenplank van de bokken komen, dus niet in de vierkante klossen. In inderdaad, de platen zitten nu mooi vlak. Het werken met de Pozidriv-bitjes ging een stuk makkelijker met het inschroeven van de Pozidriv-schroeven dan de Phillips-bitjes waarmee ik de achterste valbescherming had aangebracht. Ook bij de achterste valbescherming heb ik dezelfde werkwijze als hier beschreven uitgevoerd en het ziet er een stuk beter uit nu de schroeven in het hout verzonken liggen.
IMG-2451.jpg

Nog even een inwendige inspectie uitgevoerd maar de platen zitten strak tegen de planken van de bokken, dus geen kieren. Kijk, dat moeten we hebben!
IMG-2456.jpg
IMG-2452.jpg

Aan het eind van deze morgen kreeg ik bezoek van Sijmen Schuurpapier, die alle randen van het plaatwerk kwam schuren. Daarna kon ik met stofzuiger aan de slag om alles weer netjes te houden, want we willen natuurlijk geen ruzie met de wederhelft nietwaar? ;-) 
Hieronder het resultaat van mijn geknutsel in de afgelopen week. Het geheel ziet er beter uit dan mijn eerste gezwoeg en geploeter van een paar weken geleden.
IMG-2457.jpg