Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki

Gestart door treinsmurf maandag 24 mei 2021, 11:08:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Hoi allemaal,

Om de 3railWiki verder uit te breiden ben ik op zoek naar eigen gemaakte foto's van Märklin modellen. (Locs, wagons, treinsets, startsets etc.) die we mogen gebruiken voor de 3railWiki. Graag zou ik me beperken tot beheer van de wiki en schrijven van nieuwe modelbesprekingen, maar helaas ben ik een beetje door het foto-materiaal heen geraakt en kost het me erg veel tijd om het forum af te struinen naar foto's en makers ervan te benaderen of we de foto's voor de wiki mogen gebruiken.
Je zou ons dan ook enorm helpen door eens door je verzameling te gaan en wat foto's voor ons te maken. Misschien heb je er nog een aantal op je pc staan, omdat je die een keer op de foto gezet hebt of misschien omdat je het model inmiddels verkocht hebt via forum, ebay, marktplaats, catawiki of elders, of heb je net een nieuw model aangeschaft.

Wil je ons helpen en wat foto's doneren zodat we het aantal modelbesprekingen in de wiki verder kunnen uitbreiden? Plaats ze dan in dit topic of mail ze naar de . Vermeldt erbij wat je forumnaam is en of je ze anoniem of onder vermelding van je naam geplaatst wilt hebben.

Alvast bedankt,

Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Is het misschien een idee om aan te geven welke foto's jullie zoeken per spoor maatschappij of tijdperk.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Hoi Mark,

Dat wordt dan een hele lange lijst vrees ik. (Märklin brengt immers veel modellen op de markt elk jaar).
Misschien een idee om het per bouwserie te doen of per Catalogus jaar, maar dat is wel weer wat extra werk.

Mvg,

Johan
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Ik heb in februari al mijn locs op de foto gezet t.b.v. vastlegging in iTrain. In mijn topic te vinden vanaf hier, en op de volgende pagina's. Misschien zit er nog iets voor je tussen :).

Groeten,
Wico
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Citaat van: treinsmurf op maandag 24 mei 2021, 11:08:59
maar helaas ben ik een beetje door het foto-materiaal heen geraakt en kost het me erg veel tijd om het forum af te struinen naar foto's en makers ervan te benaderen of we de foto's voor de wiki mogen gebruiken.
Als ik struin door de 3railwiki dan zie ik dat het toch niet alleen om Märklin foto's gaat, maar ook om Roco, LSModels, e.d.

Daarom ben ik blij dat je uitlegt hoe de gewenste werkwijze is. Als we een gat zien dat we kunnen vullen, sturen we een foto op (ovv licentierecht e.d.), en daarop volgt ongetwijfeld discussie over de kwaliteit, en/of de gewenste manier van vastlegging.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Zijn foto's van het www ook toegestaan? Mijn database is namelijk voor een groot deel gevuld met Hi-res foto's van bijvoorbeeld Catawiki, Marktplaats (ook vaak Catawiki.....), Ebay of andere websites.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
 @citaat Is feitelijk hetzelfde als zonder vragen op iemands fiets gaan rijden, wordt ook wel diefstal genoemd.

Gr, Ben.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
 @citaat  @citaat Zie ===> klik
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 26 mei 2021, 08:24:22
feitelijk hetzelfde als zonder vragen op iemands fiets gaan rijden,
Wat heel lastig is als de eigenaar van de fiets z'n naam er niet op heeft geschreven.
Want aan wie moet je dat dan vragen!

Een van de praktische voorbeelden daarvan zijn bouwtekeningen van locs en rijtuigen.
Daarvan bestaan tekeningen, foto's van die tekeningen en publicaties.

In Nederland: Vroeger gaf de Modelbouw Federatie Nederlandse modelbouwtekeningen uit (ze stonden ingebonden in de plaatselijke bibliotheek voor de uitleen). Ze stonden ook vaak in tijdschriften afgebeeld. Maar wie was de eigenaar van die tekeningen? Geen idee.

In Zwitserland: Er waren vroeger 4 tijdschriften met (model-)bouwtekeningen van treinen. Modell Eisenbahn, Lökeli, Loki en een tijdschrift voor Zwitserse Ingenieurs. Wat al die bouwtekeningen met elkaar gemeen hebben, is de maker (SBB Ingenieursdienst). Vermoedelijk ligt daar ook het copyright. En daarmee ligt dat copyright dus ook deels (gebruiksrecht) bij degenen die de tekeningen in boeken hebben verwerkt.

Saiiant juridisch detail op het gebied van afbeeldingen is dat je ze kunt bewerken.
Als je ze bewerkt hebt (iets aan toegevoegd of juist weg gehaald), dan kom je in een grijs juridisch eigendomsgebied.

Je rijdt dan nog steeds op de fiets van iemand anders, maar je hebt 'm beschilderd, beklad, en/of het stuur en het zadel vervangen, en de eigenaar moet maar hopen dat hij het framenummer er zelf in heeft laten graveren. Want het wordt anders erg lastig die fiets nog terug te vorderen.

Dit forum (en de stichting erachter) wil dat soort situaties graag vermijden: geen fietsen jatten, geen sloopfietsen, en liever ook geen fietsen omkatten. Graag uitsluitend origineel eigen werk.

Het interessantst is natuurlijk dat jouw eigen afbeelding van een 5106 rails van jou is, al is de rails erop van Märklin (van voor het faillissement) en dat de afbeelding in de catawiki niet van jou is (ook al staat er dezelfde rails op).

Je spreekt van een omgekatte fiets als je het catalogusnummer in de afbeelding plaatst, het zadel eraf haalt, er een racestuur op monteert, met een vette groene bel eraan. Zoals de foto die ik hierbij plaats.
Er is een moment waarop zo'n fiets juridisch in het beeldrecht niet meer geldt als gejat.
(Het zal je fiets maar zijn.)

Er zijn maar weinig uitgevers die het juridisch zover laten komen.
Modell Eisenbahn ging wel zover (en ging failliet) en Loki niet.
Inmiddels zitten ze bij dezelfde uitgever, een juridische uitgeverij.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Zal binnenkort even wat foto's maken/plaatsen van:

30110 - Märklin/Primex E44
41920 - Märklin/Primex "Schnellzug wagenset tin-plate" behorend bij de E44
36422 - Ludmilla Railion
36423 - Ludmilla Turqoise
37777 - Schienenzeppelin
37572 - BR103 Orientrot
39417 - BR E41
39370.002 - BR101 Rheingold
43870.003 & 43780.004 Rheingold wagensets behorende bij de 37370.002
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Blij dat er collega modelspoorders zijn die weten hoe het zit. :| De vraag aan treinsmurf was bedoeld om duidelijk te krijgen of foto's van het www voor de wiki worden geaccepteerd met inachtneming van de forumregels of dat er alleen maar eigen foto's geaccepteerd worden.

Daarnaast ben ik ook niet op mijn achterhoofd gevallen en stel de vraag met een onderliggende gedachte, lees onderstaande artikelen maar eens.
Geen auteursrecht productfoto's
Embedden van foto's geen inbreuk op auteursrecht

Hiermee wordt de link van Wim, en dus de forumregels, door een rechterlijke uitspraak aardig onderuit gehaald. Daarnaast is het plaatsen van een foto op het forum een actie van een individu, die geenzins door het forumbeheer 24/7 gecontroleerd kan worden, pas na een klacht zou het onderzocht kunnen/moeten worden.

De uitspraak van diefstal vind ik op zijn minst beledigend, zo geen smaad. Diefstal gaat in wettelijk beginsel over een goed. Digitale zaken worden dan gekoppeld aan een drager (cd, harde schijf), of het doorbreken van een beveiligingsmechanisme (bij een fiets ook wel een slot genoemd). Wanneer het persoons- of identificerende gegevens betreft komen we in aanraking met de AVG en de BIO, complex maar goed dichtgetimmerd en portretfoto's vallen daar inderdaad ook onder.

Uiteraard is het plaatsen van foto's op een bepaalde manier een keuze van het bestuur en zal ik die ook respecteren, ik wacht het antwoord van Treinsmurf af....... 
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Dus concludeer ik dat het beste is zelf een foto te gaan maken en een forum het recht geven de afbeelding te gaan plaatsen en voor het overige alleen afbeeldingen gebruiken waarvoor het plaatsingsrecht is verkregen of waarvan het publiceren vrij is toegestaan. Niks de randen opzoeken van het recht en gaan omkatten of wat dan ook. Keep it simpel (KIS)
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
 @citaat @citaat

>>In september 2015 kwam de rechtbank Den Haag met een vonnis (Tennis World/Prime Sportsgear) dat extra duidelijkheid schiep. Geen auteursrecht op productfoto's, ook niet als er heel veel werk aan de foto's is besteed: 'Het gaat om productfoto's bedoeld voor promotie.....<<

Twee jaar na dato van het brandweerforum..... Waar ik probeer te blijven op het onderwerp van het mogen plaatsen van productfoto's van een fabrikant wordt er om de haverklap een andere invalshoek bijgehaald. Een fiets is geen trein en een brand is geen product, een modeltrein wel.

De conclusie van trein-ice3 is inderdaad de makkelijkste alleen zijn sommige modellen wel heel zeldzaam dat je wel MOET lenen. In dat soort gevallen moet je wel de vrijheden kunnen hebben.

Kunnen we nu zonder henen en weren de mening van beheer afwachten? Tot die tijd van mij radiostilte......
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 26 mei 2021, 12:20:50
Diefstal gaat in wettelijk beginsel over een goed.

Diefstal is niet altijd in wettelijk beginsel een goed. Het kan ook het geschreven woord zijn of een gedachte. Als iemand hier op het forum een tekst schrijft, dan is hij/zij intellectueel eigenaar van die tekst. Zonder vermelding/toestemming van de schrijver mag een ander die tekst niet gebruiken. De universiteit van Nijmegen is hier in de jaren negentig ook ernstig mee in verlegenheid gebracht, doordat zij veel lesmateriaal beschikbaar stelden aan studenten in de vorm van readers. 
Ook een gedachte overnemen zonder toestemming/vermelding kan strafbaar zijn. Ooit heeft een kunstenaar een banaan met duct tape aan een muur opgehangen. Reëel gezien is dit natuurlijk vreemd, maar de 'gedachte' is voor veel geld verkocht. Dat betekent domweg, dat de kunstenaar dit niet weer als kunst mag exposeren, omdat de gedachte niet meer zijn intellectueel eigendom is.

Zelfs het citeren, waarmee ik deze reactie begon, is in sommige gevallen arbitrair.

Ik kan mij dus goed voorstellen, dat het beheer van dit forum in zijn bepalingen heeft opgenomen, dat alleen oorspronkelijk eigen werk aan foto's en teksten mogen worden gebruikt.
Ook sterk van dit forum is, dat ze ten alle tijde de eigenaar van een reactie in de gelegenheid stellen zijn/haar bijdrage te verwijderen. Er zijn ook ander fora, waar dit niet zo is en het intellectueel eigendom je wordt ontnomen.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Citaat van: Bernardo op woensdag 26 mei 2021, 15:27:54
Er zijn ook ander fora, waar dit niet zo is en het intellectueel eigendom je wordt ontnomen.

Dan kom je in een ander juridisch spel terecht: de vraag of het publicatieorgaan (een forum, in dit geval) juridisch eigenaar wordt van al hetgeen erop gepubliceerd wordt. In de drukwereld gold dat principe heel lang.
Uitgever=Eigenaar (van tekst en afbeelding).
Auteursrecht, beeldrecht moest je vast leggen als auteur, fotograaf of illustrator.
Deed je dat niet, dan deed je  afstand van je eventuele rechten.

Sinds de wikipedia is er meer aandacht voor wettelijke licenties, en daarmee voor publicatie-formules, en daar doet dit forum op een positieve manier aan mee. Je stelt zelf die rechten vast, en daarmee jouw kans om je eigen materiaal later te kunnen herbruiken zonder licentierechten over jouw werk aan een ander te moeten gaan betalen. Want dat soort lepe lieden bestaan er dus ook.

De licentierechten bepaal je zelf als je fotomateriaal ter beschikking stelt, b.v. Toestemming voor onbeperkt gebruik in de 3railWiki onder de licentie; Creative Commons 3.0 Unported (CC-BY-NC-SA Naamsvermelding-Niet Commercieel-Gelijk Delen ). Het is ook goed om daarbij stil te staan. Hoe je iets beschikbaar wilt stellen, aan wie dan ook.

Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 26 mei 2021, 14:16:52
@citaat @citaat

>>In september 2015 kwam de rechtbank Den Haag met een vonnis (Tennis World/Prime Sportsgear) dat extra duidelijkheid schiep. Geen auteursrecht op productfoto's, ook niet als er heel veel werk aan de foto's is besteed: 'Het gaat om productfoto's bedoeld voor promotie.....<<



Klinkt logisch. Heeft Märklin daar zelf eigenlijk een mening over? De meeste fabrikanten zullen het ook niet erg vinden als foto's bedoeld voor promotie worden verspreid.

De zaak van het brandweerforum was heel anders. Dat ging om een persfotograaf die ook nog eerst beleefd had gevraagd of geplaatste foto's konden worden verwijderd. De reactie van de moderatie was extra foto's plaatsen en pas toen is de fotograaf naar de rechter gestapt met de bekende, mijns inziens zeer terechte, gevolgen.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Citaat van: Jan22 op woensdag 26 mei 2021, 16:22:01
In de drukwereld gold dat principe heel lang. Uitgever=Eigenaar (van tekst en afbeelding).
Auteursrecht, beeldrecht moest je vast leggen als auteur, fotograaf of illustrator.
Deed je dat niet, dan deed je  afstand van je eventuele rechten.

Waarbij wel de kanttekening moet worden geplaatst, dat de uitgever commissie/royalties betaalde aan de auteur per gedrukt/verkocht exemplaar. Als auteur moest je voor de druk ook wel een verbinding aangaan met de drukkerij, want anders kreeg je het werk niet gedrukt. Auteurs hadden ook vaak niet het geld om een drukkerij de opdracht te geven om x boeken te drukken. Uitgevers bepaalden ook vooraf de kans op succes. Bekend is natuurlijk de werken van J. Rawlings, waarvan het werk werd afgewezen door gerenommeerde drukkerijen, maar een kleine drukkerij het aandurfde en er garen bij spon.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Hoi allemaal,

Leuke discussie en ik zal even proberen toe te lichten hoe ik (wij) er tegenaan kijken.


  • Zoals aangegeven willen we zoveel mogelijk eigen fotomateriaal gebruiken
- reden: voorkomen dat we als stichting betrokken raken in het schenden van auteursrecht/copyright en gedwongen worden tot het verwijderen van foto-materiaal uit artikelen.
  • Van sommige instellingen zoals Het Utrechts Archief, Nico Spilt en Roco hebben we toestemming gekregen om afbeeldingen van hun website te mogen gebruiken, mits een verwijzing naar de bron is opgenomen
  • Van Märklin hebben we helaas geen toestemming
- Dit hebben we meerdere keren gevraagd, maar hebben nooit formele toestemming ontvangen om foto materiaal van hun website te gebruiken.
  • Er zijn afbeeldingen op internet waar geen Copyrights op zitten zoals afbeeldingen in Wikimedia Commons
- Deze gebruiken we als we zelf geen afbeeldingen hebben (zoals bij veel grootspoor artikelen). Creative Commons licentie met naamsvermelding of Creative Commons 3.0 Unported (CC-BY-NC-SA Naamsvermelding-Niet Commercieel-Gelijk Delen is dan van toepassing.
  • Als laatste: Een foto op internet waar niet bij vermeldt is of er copyrights op zitten, betekent helaas niet dat je deze vrijelijk mag gebruiken.

Mvg,

Johan
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Johan,

Bedankt voor de toelichting en de duidelijkheid.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
LS

Wellicht geeft deze uitleg wat meer duidelijkheid over het onderhavige onderwerp.



Met vriendelijke groet,

Koos
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
LS

Artikel 310 Wetboek van Strafrecht.
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Nergens heeft de wetgever toegelicht omschreven wat goed is. Uit uitspraken van de Hoge Raad der Nederlanden ,blijkt bijv dat het wegnemen van elektriciteit daar ook onder valt, dus zowel stoffelijk als niet stoffelijk goed wordt daar onder verstaan .

De auteurswet is er om het intellectueel eigendom te beschermen en is dus een bijzondere wet die boven de andere wetten gaat.

Bij voorbeeld:

Als je iemand opzettelijk zijn of haar  boek wegneemt, (zonder zijn of haar toestemming) , dan valt dat feit het onder WvSR artikel 310 , maar zou je de inhoud van het boek gaan verspreiden,  op welke manier dan ook , zonder toestemming van de auteur, dan pleeg je inbreuk op het auteursrecht .

NB Bezit je het boek al omdat je het hebt geleend, maar je geeft het opzettelijk niet terug, dan wordt dat als verduistering aangemerkt . WvSr artikel 321

Uitgebreid citeren  zonder toestemming van de auteur en zonder de bron en of auteur te vermelden,  is ook niet toegestaan .
Wat wel mag, is kort citeren om een reactie ergens op te geven, maar dan wel met bron vermelding  en naam auteur

Ik ben geen jurist en mijn bijdrage is om het een en ander te verduidelijken. Voor de rest lekker bezig zijn met de hobby.

Met de spoorse groeten van Koos.


Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Ook weer een UP
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Hallo Iedereen

Bij deze het verzoek nieuwe modellen maar ook andere modellen dien niet in de wiki staan te mailen naar wiki@stichting3rail.nl
Graag willen wij de wiki zo goed mogelijk vullen en dat kan niet zonder hulp van jullie. Jullie talloze bijdragen in dit forum laten keer op keer modellen zien waar anderen wellicht meer van willen weten. En gezamenlijk kunnen wij heel veel.

Vermeld de volgende informatie
artikel nummer
Bedrijfsnummer/wagon nummer
Eventueel tijdperk

Maak ook gelijk een foto van de verpakking. Meer informatie is altijd beter.
Foto's van een voorzijde en een zijkant als het allemaal mogelijk is.

Jouw foto's moeten eigen werk zijn. Als ze worden geplaatst in de wiki dan komt daar ook jouw naam bij te staan. Inlognaam of als je voorkeur je voornaam.

Namens iedereen,

Dank
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Bij deze weer even onder de aandacht.

Mocht je niet zo weten wat het email adres is:

wiki[at]stichting3rail.nl

Alle Foto's zijn welkom.

Edit Fred: Mailadres aangepast i.v.m. spambots.

Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Mail gestuurd.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
2 setjes plaatjes gestuurd
F.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Hallo Iedereen

Even weer onder de aandacht.

Mocht je foto's hebben van nieuwe modellen of ook natuurlijk oude modellen dan stuur ze gerust naar de wiki redactie toe.

Kijk ook even na of je in jouw collectie modellen hebt zitten die niet staan beschreven in de wiki. Zonder foto's helaas geen pagina's.

Het bijkomende voordeel van dit alles:

- Je helpt anderen met informatie over het model, tijdperk etc.
- Nieuwe instromers vinden baat bij de informatie van onze geweldige hobby
- Aan het einde van de dag een goed gevoel voor je zelf omdat je hebt meegewerkt om de wiki te verbeteren.

Dus wat houd je tegen. Kom maar op met de foto's.
En als je niet wilt dat je naam bij de foto's komt te staan dan kan dat ook geregeld worden.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Hallo Tony,

Zelf heb ik half december 2021 een 2 mails gestuurd met foto's, en met de vraag of ze goed zijn.
En of jullie er iets me kunnen.
Nu half februari 2022 en helaas niets meer gehoord.
Heb nog meerdere foto's staan.
Zou dan wel leuk zijn als je ook antwoord terug krijgt, en of dat de foto's indien bruikbaar ook geplaatst worden.
Ook een kleine toelichting erbij gezet.

Moet zeggen werkt niet super motiverend.

M.vr.gr. Erwin
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Ik begrijp dat het wel even demotiverend is. Het is inderdaad zonde als dit blijft gebeurd.

Ik heb je even een PM gestuurd.

@iedereen
Denk je dat je foto's niet aan zij gekomen of heb je nog geen reactie gehad, meld het zeker even aan het team.
Excuses aan iedereen voor het ongemak.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Onlangs keek ik naar https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_Vossloh_G_1700-2_BB

Laat ik die locs nou meerdere malen gefotografeerd hebben:
Dat staat hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68446.msg1191987#msg1191987

Helaas zijn de onbewerkte originelen er allang niet meer na 'tig crashes
maar de bewerkte zijn nog steeds te vinden in dat draadje, en die mag de wiki gebruiken.
Leuk als ze na al die jaren nog ergens goed voor zijn.
Re: Oproepje - Foto's Märklin modellen voor de 3railWiki
Dank voor je linkjes.

Wij kunnen kijken wat wij er mee gaan doen.

Mocht je echter modelfoto's hebben van artikelen die nog niet in de wiki staan dan zijn die ook zeer welkom.
Wij hebben middel over 4000 artikelen, maar het is lang niet genoeg. Oude en niet modellen zijn zeer welkom.