Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe kan ik een Wiki-artikel verbeteren?

Gestart door 1200Blauw vrijdag 19 november 2021, 17:11:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe kan ik een Wiki-artikel verbeteren?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Hoe kan ik een Wiki-artikel verbeteren?
Ik bekijk de laatste tijd onze Wiki nog wel eens, met name de oudere Nederlandse modellen en zie dat daar wel wat aanvullingen en verbeteringen mogelijk zijn.
Nu heb ik een paar dagen geleden treinsmurf als lid van de Wiki-redactie een pb gestuurd om aan te geven op een aantal details waar een bepaald artikel van zijn hand zou kunnen worden verbeterd, maar val ik hem daarmee lastig? Wordt het misschien gezien als kritiek? Of is dat wèl de juiste weg om verbeteringen aan te geven? Zelf kan ik een pagina niet wijzigen toch?

Ik kan me zo voorstellen dat met een handjevol mensen een hele Wiki vullen een hels karwei is. Kunnen we de Wiki niet openstellen voor een grotere groep auteurs? Ik denk dan aan iedereen die bewezen heeft door zijn bijdragen op het forum kennis van zaken te hebben, of iedereen met meer dan bijvoorbeeld 1.000 bijdragen, of...


Re: Hoe kan ik een Wiki-artikel verbeteren?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hoe kan ik een Wiki-artikel verbeteren?
 @citaat

De wiki is niet geschreven voor 1 persoon en door 1 persoon maar samen.  Treinsmurf een melding sturen en vragen om iets aan te passen moet zeker mogelijk zijn. Echter kun je beter ook een mail sturen naar wiki@stichting3rail.nl.

En zeker mag jij het artikel zelf ook aanpassen. Als jij denkt dat bepaalde informatie niet klopt of dat de foto's een update nodig heeft dan kan je dit plaatsen.
Foto's dient eigen werk te zijn of er moet specifiek worden vermeld dat de foto van iemand anders komt. Dus de naam aanpassen.

Artikels dien je niet in de ik form te schrijven.  En pas op met eigen meningen etc.  Echter mag je mag wel vermelden dat iets snel bijvoorbeeld kan afbreken of dat mensen beter kunnen oppassen op dit of dat. Dat een bepaalde kleur niet mooi is op een model moet jij voor je zelf bewaren. Dat een loc niet goed gespoten/bewerkt is kan je dan wel weer vermelden.

Kijk gelijk voordat je iets bewerkt naar een recente nieuwe artikel van dezelfde soort. Kijk hoe de pagina is opgebouwd en hoe de links staan, kleur, opmaak bij bepaalde andere pagina's. Een voorbeeld is bijvoorbeeld tijdperk informatie. Meestal staat aan de rechterkant welke tijdperk een loc is en je kunt er ook op klikken waardoor je meer informatie over een tijdperk kunt weten.