Citaat van: lmou op dinsdag 27 juli 2021, 16:24:44
oude materiaal van zolder genomen en dat blijkt nog tiptop in orde, geen roest, geen beschadigingen,
M-rails (er was niets anders...).
Na wat testen stel ik vast dat mijn rollend materiaal veel ontspoort,
vooral duwen over een wissel geeft problemen, wielen botsen op het puntstuk.
Herkenbaar. En ook eens met voorgaande reacties.
Wat niet duidelijk is uit je inleiding: de rails is 35 jaar oud, is al het rollend materieel dat ook?
Want nieuwer materieel heeft een iets kortere flens én een iets dunnere wielmaat
en de afstand tussen de wielen is effectief iets (0,1-0,2 mm) groter.
(Dat is ook meer conform de NEM-norm,die is 14.4, en bij C-rails iets van 14.1).
Duwen is ook iets anders dan trekken.
Vroeger gebruikte ik duwen om te testen of de rails goed lag,
en trekken, dat deed de trein zelf altijd.
Tegenwoordig heb ik trek- en duwtreinen (op K-rails),
en dat ligt anders (is veel gevoeliger).
Het is dat je duidelijk aangeeft dat het om het puntstuk (of hartstuk) van een wissel gaat,
want er zijn 2 andere mogelijkheden: raillasjes en strijkregels.
Bij K-rails standaard wissels heb ik ervaringen met botsingen met strijkregels
(als de afstand tussen de wielen niet klopt).
Bij M-rails heb ik ervaring met voorloopwielen van (E-loks en stomers) op raillassen.
Als een raillas lubbert (niet goed vast zit, opengebogen), ontspoort de trein
(niet direct de loc zelf, maar eerst de eerste of tweede getrokken wagon, en als gevolg daarvan de loc).