Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke besturingssoftware?

Gestart door Vic1956 vrijdag 16 oktober 2020, 17:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: ronaldk op zondag 25 oktober 2020, 14:03:40Ik houd niet alle draadjes bij en ga ook niet alles nakijken.
Dan behoor je geen inhoudelijk commentaar te geven.
CiteerGeef alleen aan dat zo'n vergelijking na verloop van tijd niet een volledig beeld of representatief beeld geeft van "de markt". ...
Dat is een open deur. Maar om zoals al binnen dezelfde maand te schrijven is toch een soort naïviteit. De rest van die quote laat ik voor wat het is. De topicstarter doet er mee wat hij wil.
CiteerKijk even in de link van mijn post ...
Tussenliggende verhalen lees ik, maar antwoorden moeten altijd betrekking hebben op de vraag en info van de topicstarter.
Re: Welke besturingssoftware?
Beste Martin,

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 14:41:36
Dan behoor je geen inhoudelijk commentaar te geven.[

Het draadje heet "welke Besturingssoftware?" Niet welke decoders heb ik nodig  ;) Dus wat is inhoudelijk reageren?  :)

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 14:41:36
Dat is een open deur. Maar om zoals al binnen dezelfde maand te schrijven is toch een soort naïviteit. De rest van die quote laat ik voor wat het is.

Als jij niet een compleet citaat neerzet wiens probleem is dat dan? Gewoon neerzetten dat het uit een post uit oktober 2020 komt en een linkje bijzetten. Dat is nu het hele punt. Ik doe niets af op de bijdrage zelf. Alleen op het feit dat zulke bijdragen na verloop van tijd hun waarde verliezen. Of dat nu een vergelijking van jou of mij is dat maakt niets uit. Er zwerven hier ook vergelijkingen van mij rond die nu mogelijk niets meer zeggen of compleet zijn.

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 14:41:36
Tussenliggende verhalen lees ik, maar antwoorden moeten altijd betrekking hebben op de vraag en info van de topicstarter.

Je wordt boos op mij omdat het bericht je niet zint. Dan lees en kijk je niet verder. In die posten en linkjes kan goede informatie staan ;)

Groet Ronald.

Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 25 oktober 2020, 14:40:54Dat schrijf je in je tijdlijn in je eerste post op dit forum
Wellicht bedoel je dit:
Citeer2016     Baanombouw:
     - Trapgatboog +A6 (rechts-onder) met gewijzigde aansluitingen (12-polig)
     - Hellingbaan (onder) horizontaal gelegd
     - Kastboog +A9 (links-onder) ontwikkeld en deels uitgevoerd
     - Raam zuid +A5 (rechts) (ingekort) met OC32 en sectietriggers
Dat betekent dat het toen voor het eerst door mij werd toegepast.

Frans Staal heeft bij MSC Emmen een keer een introductie gegeven over het Dinamo-systeem. Incl. OC32. Dat was nog voordat hij met PiCommIT begon (2013).

In 2011 heb ik op Eurospoor bij VPEB een OC32 Full aangeschaft. Die past perfect bij mijn iTrain-besturing (2010).

De afweging om de OC32 toe te gaan passen, was in 2015. Want toen kwam ook input via de OC32 ter beschikking. Ik ga niet over een nacht ijs. Want het systeem moet compact en minimaal 25 jaar meegaan.

(Verdere reacties geef ik niet op dit 'uitstapje'.)
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: ronaldk op zondag 25 oktober 2020, 14:59:20
Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 14:41:36
Tussenliggende verhalen lees ik, maar antwoorden moeten altijd betrekking hebben op de vraag en info van de topicstarter.
Dan lees en kijk je niet verder.
Tja, dan ben ik dus een leugenaar.

Ook hier reageer ik niet meer verder op.
Re: Welke besturingssoftware?
Ergens in 2005 is de OM32 serial in Koploper gekomen, komt voort uit de samenwerking bij HCCM. De factuur zit nog in mijn mailbox......

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 15:15:00

(Verdere reacties geef ik niet op dit 'uitstapje'.)


Ik denk dat dat verstandig is.

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 15:22:37
Tja, dan ben ik dus een leugenaar.

Dat hoor je niemand hier zeggen.

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 15:22:37
Ook hier reageer ik niet meer verder op.

Dat lijkt mij verstandig.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Vic,

Ik was nog even benieuwd wat de uiteindelijke stand is geworden van je lijstje met favoriete besturingssoftware.
Of was je een beetje klaar met dit topic gelet op de laatste "bijdragen".   ;)

Gr. Pieter
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: mphoi op zaterdag 24 oktober 2020, 19:58:54
Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44Nu stelt Basjuh  voor om Rosoft WDD decoders te gebruiken die hijzelf in combinatie met CS3 en iTrain met , vermoed ik, grote  tevredenheid gebruikt. Deze hebben mogelijkheid om gevoed te worden via een onafhankelijke voeding: 16VAC (Deze transfo heb ik reeds) + een stuk goedkoper: 32,5€ voor acht wissels/ seinen. Tegenover Marklin m83:  4 wissels/ Seinen voor  53€.
Bij "10 wissels op 9e module" heb ik een prijsvergelijking gemaakt:
CiteerVergelijking van OC32 met andere interfaces

Bij de vergelijking met andere interfaces heb ik gegevens verzameld van de volgende leveranciers (alfabetische volgorde):
a)   Digikeijs
b)   Littfinski (LDT)
c)   RoSoft
d)   VPEB: OC32


ad a) Bezetmelders: 1x DR4088OPTO -> 1x 48,95
Eindschakelaars: 1x DR4088LN-GND_BOX -> 1x 98,50
Servo's: 3x DR4024 -> 3x 26,99
Seinen en ontkoppelaars: 2x DR4018 -> 2x 36,50
totaal: € 301,42

ad b) Bezetmelders: 1x RM88-N-O-BFG -> 1x 39,90/49,90/53,30 (4,80)
Eindschakelaars: 2x RM-88-N-BFG -> 2x 27,90/37,90/41,50 (4,80)
Servo's: ? -> Digikeijs: -> 3x 26,99
Seinen: 2x LS-DEC-NS-BFG -> 2x 42,90/53,50/56,90 (4,80)
Ontkoppelaars: 2x SA-DEC-4-MM-BFG -> 2x 38,50/46,90/50,50 (4,80)
totaal: € 432,07

ad c) Bezetmelders: 1x s88LN + 1x s88-n -> 1x 28,50 + 1x 22,50
Eindschakelaars: 2x s88-n -> 2x 22,50
Servo's: 6x ServoSwitch -> 6x 30,00 incl servo's – 11x 5,00
Seinen: 2x SDD(8)cijferbak -> 2x 38,00
Ontkoppelaars: 1x WDD -> 1x 38,00
totaal: € 335,00

ad d) 3x OC32/NG -> 3x 85,95/93,95
Bezetmelders: 2x weerstandsbank 1 kΩ -> 2x 1,50
Eindschakelaars: 2x weerstandsbank 1 kΩ -> 2x 1,50
Servo's: 2x weerstandsbank 220 Ω -> 2x 1,50
Seinen: 4x Sink-driver -> aanwezig
Ontkoppelaars: 1x ADM-SI -> 1x 13,90
totaal: € 304,75


c) seinbeeld bij blok(ken) buiten dienst.

De prijsvergelijking voor het (c) gedeelte klopt in ieder geval al niet.
Zie de prijzen van de artikelen als je die opgeeft in de winkelwagen.

Groetjes.

Re: Welke besturingssoftware?
Dit gedeelte heb ik niet in mijn stukje terug kunnen vinden. Waarschijnlijk staat de eind-quote op een verkeerde plaats.
CiteerDe prijsvergelijking voor het (c) gedeelte klopt in ieder geval al niet.
Zie de prijzen van de artikelen als je die opgeeft in de winkelwagen.

Groetjes.
Mijn uitgangspunt staat hieronder. Want ik had in totaal 3x s88-n en 2x SDD( 8 ) in de oorspronkelijke lijst bij ad c) staan.

Het totaalbedrag van € 357,50 heb ik verminderd met 11 x € 5, waardoor ik nu op € 302,50 uitkom. Of er begin oktober ook kortingen werden gegeven, is mij onbekend.
Re: Welke besturingssoftware?
De zin van prijsvergelijk stopt als een handelaar/winkelier speciale prijzen offreert voor zijn "vaste" klanten: die prijzen zie je namelijk nooit openbaar. "Vaste" klanten zijn zij die alle jaren loyaal blijven aan die handelaar/winkelier of een merk, in goede en in minder goede tijden en niet direct voor een paar euro ogenschijnlijk voordeel weghoppen.

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: mphoi op woensdag 11 november 2020, 21:59:31

Het totaalbedrag van € 357,50 heb ik verminderd met 11 x € 5, waardoor ik nu op € 302,50 uitkom. Of er begin oktober ook kortingen werden gegeven, is mij onbekend.

Deze prijzen gelden al meer dan een jaar.

Groetjes
Re: Welke besturingssoftware?
Afgezien van de prijs bij b)  Littfinski (LDT)  € 432,07, liggen de prijzen dus tussen  € 300 en  € 305. Andere criteria zullen dan een rol spelen bij de keuze van de leverancier.
Re: Welke besturingssoftware?
Wat de vraagsteller aanschaft dat is zijn keus. Mij ging het om de juiste informatie verstrekking.
Als hij handig is maakt hij de juiste keus. Welke dat is ga ik niet vertellen.

Groetjes.
Re: Welke besturingssoftware?
Beste Treintjes liefhebbers en Pieter in het bijzonder,

Ik wist inderdaad niet dat "besturingsoftware voor treintjes" zo een explosief onderwerp was onder de treinliefhebbers  :D. Hoe de stand uiteindelijk geworden is van pro's en contra's heb ik niet meer bijgehouden.

Maar ik heb toch een keuze gemaakt tussen twee systemen die ik wens te testen: Rocrail en iTrain. Niet dat ik denk de andere systemen minder goed zouden  zijn (in de hoop geen nieuwe polemiek te starten) maar gewoon dat het onbegonnen werk is om al deze software te testen, temeer omdat ik uit de discussie één zaak heb geleerd is dat alle systemen hun verdedigers hebben en dus wel goed zullen zijn. Maar de reden dat ik deze twee systemen over hou is dat ik van beide systemen veel informatie op YT heb teruggevonden.

Wat Rocrail betreft zijn de YT video's van Albert een geweldige hulp om iemand als ik, die als een volkomen groentje hierin stapt, wegwijs te maken in deze materie. Ik heb zo een twintigtal video's bekeken en alles wordt echt heel goed uitgelegd. Ook het feit dat Rocrail  gratis is (op een vrijwillige bijdrage na) vind ik ook een grote troef. Wat mij wel een beetje afschrikt van Rocrail is toch de vele instellingen die er moeten gebeuren, waardoor ik vermoed dat Rocrail complexer is dan iTrain.  Gelukkig is er Albert om je door dit doolhof te leiden. 

Itrain bevalt mij ook omdat ik hier in de discussie toch verschillende gebruikers zijn, die iTrain in combinatie met CS3 gebruiken (ik heb namelijk ook een CS3), en dat tot grote tevredenheid. Ook van iTrain vond ik de video's van een zekere Mr Jeroen Balkema met gedegen uitleg.  Toen ik al de 14 video's gezien had kwam ik er wel achter dat deze over iTrain4 gaan en er ondertussen een versie 5 is. Maar in grote lijnen zal dit wel hetzelfde zijn vermoed ik. Tot hiertoe, enkel afgaand op het bekijken van de video's, moet ik zeggen dat iTrain iets gemakkelijker oogt dan Rocrail. Nadeel:  het is niet gratis.

Ik wil nu een testbaantje op zetten om beide systemen in de praktijk te testen. Ik heb al een locatie in huis gevonden waar dat kan gebeuren. Maar nu heb ik toch een "probleempje". Mijn trein layout bevindt zich op zolder. Daar kan ik onmogelijk nog een testbaan bijplaatsen (2 x 0,8m). Dat wil zeggen dat ik mijn Central Station met bijhorende schakelnetdeel moet verplaatsen naar de testlocatie. Maar ik wens uiteraard mijn trein-layout ondertussen nog te gebruiken. Temeer daar ik vermoed (ik ben namelijk ook nog met totaal andere bezigheden aan de gang en moet mijn tijd dus verdelen) dat ik toch wel enige tijd zoet zal zijn met het uittesten van beide systemen.

Voortdurend verhuizen van CS en het schakelnetdeel zie ik echt niet zo zitten. Daarom zoek ik een oplossing om een zo eenvoudig mogelijke centrale aan te schaffen om enkel voor de testbaan te gebruiken. Alleen weet ik niet zo goed wat daarvoor geschikt zou kunnen zijn en de prijs zou dan ook nog schappelijk moeten zijn. Misschien iemand die een voorstel heeft? Ik zag de Tams, heel mooi en maar twee knoppen Go en Stop, dus uitermate geschikt voor mij  ;) Maar 219€ is wat duur om eens even te testen.

Andere mogelijkheid is om een tweede schakelnetdeel aan te schaffen. Dan moet enkel de CS verhuisd worden.

Wat het andere benodigde materiaal betreft heb ik het volgende lijstje:
Is er een goede ziel, met kennis van zaken, die hier even wil kijken of ik niets onnodig of verkeerd aanschaf aub?

1° Decoder: Rosoft WDD8. Ik zie dat deze decoder het DCC format gebruikt. Al mijn locs werken met Mfx decoders. Kan de CS daarmee overweg of moet ik ergens een instelling op de CS maken?
2° Voeding 16VAC voor bovenstaande decoder. Ik heb nog een "schakelende voeding", Marklin 66191, van een vroegere startset: 18VDC 18VA. Ik vermoed dat ik deze voeding kan gebruiken voor deze decoder? Anders gebruik ik de railspanning, schijnt ook mogelijk te zijn.
3° S88Link Marklin 60883
4° Schakelnetvoeding 66201 voor bovenvermelde S88Link
5° Terminal 60145 als tussenschakel CS3-LinkS88. Heb ik reeds in mijn bezit.
6° Router om zowel de computer als de CS3 op aan te sluiten zodat beiden met elkaar kunnen communiceren. Hier zou ik ook wat hulp kunnen gebruiken want dit is niet echt mijn domein. Welke router moet ik aanschaffen? Bij Conrad vind ik dit: https://www.conrad.be/p/tp-link-tl-wr841n-wifi-router-24-ghz-300-mbits-399734  Kan ik daarmee verder?

In bijlage dan schema van de opstelling.

Raad en eventuele bijsturing worden danig op prijs gesteld.

Met vriendelijke groeten,
Vic

Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke besturingssoftware?
1 Wisseldecoders zijn er van vele fabrikanten. De CS 3 kan decoders in DCC aansturen. Standaard staat het DCC-protocol in de CS 3 al aan. Alleen als het ooit is uitgezet, moet je het weer aanzetten.
2 Aangezien ik geen WDD8 heb, laat ik deze vraag over aan anderen.
3 Ja, bij een CS 3 heb je altijd een Link s 88 (60883) nodig. Daarmee kun je 16 bezetmelders detecteren, als je er méér wilt, moet je daarvoor s 88 decoders aansluiten.
4 Een voeding 66201 is inderdaad geschikt voor een Link s 88. Een 66360 of 66361 is ook prima.
5 Een Link s 88 kun je rechtstreeks op een CS 3 aansluiten.
6. Ook deze vraag laat ik over aan anderen die daar meer verstand van hebben.


Als eenvoudige centrale kan het nog veel goedkoper dan met een Tams: je kunt een aansluitbox (laten) ombouwen, zie dit topic en dan kun je aan de gang. Een Link s 88 heb je dan niet meer nodig, wél minstens een s 88. module.
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Rob,
Bedankt voor jouw info. Die omgebouwde gleisbox is inderdaad interessant. Alleen kan ik niet zo dadelijk vinden wat dit toestel kost. Moet je om prijs aanvraag en bestelling die Mr. Gerhard Bertelsmann via mail persoonlijk aanschrijven?

Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Ook ik ben in de verkennende fase van besturingssoftware en volg deze draad dan ook met veel interesse.

Citaat van: wouter op zondag 18 oktober 2020, 12:17:39
bij iTrain kun je daarvoor een proef licentie krijgen om eea twee maand te proberen en de ontwikkelaar is een jonge energieke man die nog veel in petto heeft
Succes met je keuze

Indien er sprake is van slechts één ontwikkelaar, dan zou dat voor mij een show stopper zijn om het programma aan te schaffen. Immers wat gebeurt er als de enige ontwikkelaar de jackpot wint en gaat rentenieren in een zonnig land?

Citaat van: Anne W op zondag 18 oktober 2020, 22:55:32
Dus alle bekende smaken zijn vertegenwoordigd, ik weet dat er een lid is die met Rocrail rijdt, hij gaat op mijn advies de testbaan van de MSG automatiseren met Rocrail zodat wij het ook kunnen zien, op de 3-Poot baan zijn ze destijds begonnen met Railware, maar dat lukte niet echt door gebrek aan support, ik geloof niet dat er iemand met Windigipet rijdt.

Dus bij de MSG/Den Bosch zijn alle gangbare smaken in gebruik en iedereen heeft, net als in het modelspoor leven zijn eigen voorkeur.....

Groet, Anne W

Jouw constatering over Railware, kan dat te maken hebben met de userbase? M.a.w. dat er dusdanig weinig users zijn dat er weinig openbare bronnen te vinden zijn? MiWuLa schijnt op Railware te rijden. Je zou verwachten dat Railware een reputatie hoog te houden heeft en goede support kent.

Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat @citaat
Mailtje sturen werkt waarschijnlijk het best.

Een tijd geleden heb ik eens iets gelezen over wat het kost, maar de bedragen ben ik al lang weer vergeten. Ik herinner me alleen dat ik het heel goedkoop vond. En dat je kunt kiezen om een aansluitbox op te sturen om te laten ombouwen of gewoon een nieuwe laten ombouwen. Als je een beetje handig bent met electronica, is ook zelf ombouwen nog een optie, maar als het dan niet werkt, moet je niet rekenen op veel hulp bij het zoeken naar de fouten.

Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat @citaat

Hoi Vic

ad 6°: Hier zijn drie mogelijkheden:

a. Netwerk switch, deze zorgt er voor dat de CS3 en de computer met elkaar kunnen spreken. Dit houdt wel in dat je handmatig de IP adressen en netmask invult. Dit klinkt lastiger dan het is. Er zijn namelijk al "standaard" combinaties. Een veel gebruikte combinatie is IP 192.168.1.xxx, Netmask 255.255.255.0, Gateway en DNS leeg of 192.168.1.1 (of de computer in adhoc netwerk opzet). De computer en CS3 krijgen dan (daar waar xxx staat) bv respectievelijk  het IP adres 192.168.1.100 en 192.168.1.101, met dezelfde netmask 255.255.255.0.

b. Netwerk router, een zogenaamde DHCP server. De meeste internet modems hebben deze functie al ingebouwd en actief. In het netwerk heb je maar éém (1) DHCP server nodig. De DHCP server zorgt er voor dat de aangesloten computers en dus ook de CS3 een 'set' netwerkinstellingen krijgen zodat deze met elkaar kunnen communiceren. Mocht de internet modem niet over voldoende poorten beschikken, of te ver weg van de treintafel staan, kun je het modem met een netwerk switch uitbreiden. De alle WIFI-routers hebben een DHCP server ingebouwd (anders worden ze Wifi access points genoemd), er zijn echter ook routers die alleen met netwerkkabels werken (iets duurder vanwege minder vraag).

c. Heb je nou een computer en CS3 die altijd met elkaar zijn verbonden en geen internet nodig hebben (is wel lastig met updates) kun je ook een netwerk-nulmodem-kabel gebruiken. Ook wel een kruisnetwerkkabel genoemd. In deze kabel zijn de zendende en ontvangende pinnen direct op elkaar aan gesloten. Gebruik hierbij de netwerkinstellingen zoals in optie a.

De meest simpele oplossing is b, geven dat 98% (bron: CBS 2017) van de huishoudens een internet aansluiting heeft. Mocht het modem bv in de meterkast staan, kun je evt een netwerkkabel (<100m) trekken naar de treintafel, en daar een netwerk switch aansluiten tussen het modem, computer en de CS3.

Nog een nabrander: de door jou aangegeven router is prima (genoeg bedrade poorten) en het Wifi gedeelte is niet nodig in de door jou beschreven opstelling.

Jan-Peter
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Jan-Peter,
Met veel interesse heb ik jouw beknopte spoedcursus "routers-modems-switches" gelezen en heel wat bijgeleerd, waarvoor mijn dank. 
Ik zou gaan, zoals je op het eind schrijft, voor de meest simpele oplossing.  Zie bijgaand schema.

Op de testlocatie heb ik namelijk de beschikking over een modem (onze thuismodem) waarop via een switch1 twee PC's en een PlayStation zijn aangesloten. Eveneens vertrekt vanuit deze Switch1 een kabel naar de zolder waar zich mijn treinplaat bevindt.

Er zijn nog 3 ingangen vrij op de Switch1 dus zou ik een kabel leggen van switch1 naar een (nog aan te schaffen) switch2 op de testlocatie (een 4 meter verder weg).  In switch2 plug ik dan de CS3 en de PC3 in. Als ik uw uitleg goed begrepen heb zal mijn modem een DHCP server ingebouwd hebben,  vermits al mijn toestellen (PC1, PC2 en PS) allen met internet verbonden zijn en dus een eigen IP adres toegewezen kregen door mijn modem. Dus de CS3 en PC3 krijgen van mijn modem automatisch hun eigen IP adres en kunnen dan met elkaar communiceren.  Het enige wat ik niet goed weet is of je twee switchen achter elkaar kunt plaatsen? Ik gok van wel. 

Ik moet dus nog switch2 aanschaffen. Ik dacht aan een eenvoudig goedkoop ding:
https://www.conrad.be/p/tp-link-tl-sf1005d-netwerk-switch-5-poorten-100-mbits-995667
Lukt dat hiermee?

Tenslotte, als het testen voorbij is, verhuist Switch2 samen met de CS3 en PC3 naar de treinplaat op zolder waar ik de Switch dan inplug op de reeds aanwezige kabel.

Kan je even nakijken of ik dit alles correct zie en eventueel verbeteren indien ik ergens iets fout zeg of over het hoofd zie.
Alvast hartelijk bedankt om mee te denken,
Vic

Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zondag 15 november 2020, 11:21:57
Het enige wat ik niet goed weet is of je twee switchen achter elkaar kunt plaatsen? Ik gok van wel. 

Geen probleem. Dat werkt hier ook al jaren  :D En bij de meeste grotere netwerken komt het ook voor  ;)

Citaat van: Vic1956 op zondag 15 november 2020, 11:21:57
Ik moet dus nog switch2 aanschaffen. Ik dacht aan een eenvoudig goedkoop ding:  https://www.conrad.be/p/tp-link-tl-sf1005d-netwerk-switch-5-poorten-100-mbits-995667 Lukt dat hiermee?

Dat moet wel lukken. Er gaat niet zo heel veel verkeer over de switch dat je een 1Gbits-switch nodig hebt. En met het verhuizen heb je helemaal goed. Gewoon de boel naar boven sjouwen en daar aansluiten op de bestaande kabel.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Bedankt Ronald voor de snelle reactie. Alweer een probleempje van de baan.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Ronald,
Toch nog een vraagje. Als ik op mijn drie PC's hier het IP adres opvraag (Google: wat is mijn IP adres?) krijg ik telkens hetzelfde adres. Ik vermoed dat dit het IP adres is van mijn modem? Hebben elk van mijn PC's ook een eigen IP adres? Want als ik straks mijn CS3 met een PC wil verbinden moeten die wel weten welk IP adres er moet aangesproken worden.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Ronald,
Met een beetje googelen heb ik het antwoord op mijn eigen vraag al gevonden. Dus bespaar je de moeite om te antwoorden.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat  :D Je ziet via WhatIsMyIp inderdaad het IP-adres van je modem. Dit omdat dat naar buiten gaat. Binnen het netwerk zelf krijg je je eigen adres. Dat is meestal een 192.168.xxx.yyy of een 10.xxx.yyy.zzz of 172.16.xxx.yyy Je kan het zien bij de netwerkinstellingen.  Als je een androidtoestel hebt kan je het ook zien met de Fing app. Dan krijg je een overzicht van alle apparaten in het netwerk met hun IP-adressen.

groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zondag 15 november 2020, 14:38:10
Ronald,
Toch nog een vraagje. Als ik op mijn drie PC's hier het IP adres opvraag (Google: wat is mijn IP adres?) krijg ik telkens hetzelfde adres. Ik vermoed dat dit het IP adres is van mijn modem? Hebben elk van mijn PC's ook een eigen IP adres? Want als ik straks mijn CS3 met een PC wil verbinden moeten die wel weten welk IP adres er moet aangesproken worden.
Ieder device aan een netwerk krijgt een eigen IP-adres, zie het als een telefoonnummer. Om te kijken wat het ip-adres is van jouw (Windows) computer, klik je met de rechtermuisknop op het windows icoon. In het snelmenu staat er command prompt of Windows PowerShell. Tik hier ipconfig /all gevolgd door Enter. Je ziet dan het ip-adres van jouw computer staan.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 14 november 2020, 15:34:24
2° Voeding 16VAC voor bovenstaande decoder. Ik heb nog een "schakelende voeding", Marklin 66191, van een vroegere startset: 18VDC 18VA. Ik vermoed dat ik deze voeding kan gebruiken voor deze decoder? Anders gebruik ik de railspanning, schijnt ook mogelijk te zijn.
Op mijn testbaantje gebruikt mijn Rosoft WDD de baanspanning. Dat gaat prima.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Vic:
Citeer... (Google: wat is mijn IP adres?) krijg ik telkens hetzelfde adres...

Een simpele manier om de lokale IP op te vragen is door het openen van een commando window. In zo wel windows als Linux, en latere MacOS, kun je dan het commando "ipconfig"  opgeven.
Dit commando is al zoo oud dat het in eigenlijk alle OS wordt ondersteund.
De uitvoer lijkt dan een beetje op:


Ethernet adapter Ethernet 1:

   Connection-specific DNS Suffix  . : hiero.xs4all.to
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.123.103
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.123.1

bron: Windows10 dosbox.

Hier zie je dus de informatie zoals Ronald die ook al aangaf.

Voor als je alleen een muis aangesloten hebt aan de computer ( >:-D) en met Windwos10 werkt:
Met de rechter muisknop op het netwerk icoontje naast de tijd rechts onder in het scherm klikken.
Selecteer "Open netwerk en internet instellingen"
Selecteer de grijze knop "Eigenschappen"
Scroll naar beneden en daar vind je dezelfde informatie.


Link speed (Receive/Transmit): 1000/1000 (Mbps)
IPv4 address: 192.168.123.103
IPv4 DNS servers: 192.168.123.1
Primary DNS suffix: hiero.xs4all.to
Manufacturer: Qualcomm Atheros
Description: Qualcomm Atheros AR8171/8175 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)
Driver version: 2.1.0.27
Physical address (MAC): AA-AA-AA-AA-00-AA


En nog wat andere zooi.
(Benaming van knoppen kan anders zijn. Ik gebruik een engelse versie, en heb de knopbenaming letterlijk vertaald.)

Jan-Peter
Re: Welke besturingssoftware?
Bedankt voor de info,Jan-Peter. Heb eens getest en het werkt inderdaad. Niet dat ik zo dadelijk aan al de info uit geraak maar dat is ook niet de bedoeling. Ik weet nu dat elk toestel zijn individueel IP adres heeft dus ook de CS3 en de PC met besturingssoftware.
Groetjes,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Basjuh,
Ja, op de testbaan maakt het zo niet uit waar de decoder zijn spanning haalt vermits er maar twee, hoogstens drie treintjes op rijden. Op de hoofdbaan echter tracht ik zo zuinig mogelijk om te springen met de rijspanning-voeding.Die reserveer ik liefst enkel voor de locs/ verlichting wagons.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Dat gaat mijn plan ook zijn op mijn definitieve baan.
Re: Welke besturingssoftware?
Beste treintjesliefhebbers,
Een half jaar geleden startte ik dit draadje (serieuze draad ondertussen) om uit te zoeken welke beturingssoftware de voorkeur genoot, omdat ik zelf ook wens mijn treinbaan te automatiseren. Echter totaal andere bezigheden slorpten mijn volledige aandacht op zodat ik deze plannen een half jaartje noodgedwongen terzijde schoof. Een paar weken geleden kon ik uiteindelijk de draad terug opnemen. Ik schrijf hieronder wat mijn eerste ervaringen waren. Het is niet de bedoeling om dit draadje nog langer te laten worden maar ik was iets gestart en wil nu ook even voor de velen, die hier gereageerd hebben laten weten  wat nu de eindbeslissing is voor mij.

Mijn keuze viel op RocRail en iTrain. Ik twijfel er niet aan dat andere programma's even goed zijn maar deze twee hadden mijn voorkeur. Rocrail: gratis, de video's van Albert en ik had Marklin of Sweden ermee zien werken op YT, mijn eerste kennismaking met PC sturing en het was hij die 'mijn mond deed openvallen van verbazing', :D vandaar dus. iTrain, omdat ik zag dat er hier toch wel wat gebruikers zijn, en dit in combinatie met de CS3, de centrale die ik ook gebruik, die dit programma gebruiken en dus eventueel tips konden geven. Ook hiervan vond ik op YT video's terug ( ook in het Nederlands, is toch altijd iets gemakkelijker), die uitleggen hoe het programma werkt, weliswaar voor iTrain4 en er wordt gezegd dat dit program gebruiksvriendelijk is.

Ik ben gestart met Rocrail en heb ondertussen mijn eerste stappen gezet. Ik heb een zeer eenvoudig testbaantje opgezet en ben er na wat zoekwerk in geslaagd om een trein automatisch vanuit de PC mbv Rocrail te laten rijden. Dat kostte mij toch wel wat zoekwerk, vooral omdat een instelling, die ik moest maken in Rocrail, om mijn melders de juiste adressen toe te kennen nergens correct uitgelegd stond. Niet bij Albert, niet in de wiki handleiding, ook hier op het forum kon men mij niet dadelijk helpen (maar toch bedankt voor de inbreng). Uiteindelijk heb ik een YT filmpje gevonden van een jonge Duitse snaak, aan zijn stem te horen schat ik hem niet ouder dan 15 jaar, die op twee minuten tijd uitlegde wat ik moest weten. Het gaat dan over één klein instellinkje, een cijfertje van de Link 88 toevoegen aan het melderadres. Het probleem is uiteraard dat deze instelling specifiek is voor de Märklin centrale (vermoed ik). Voor een andere centrale zullen de instellingen weer wat anders zijn.

Ik kan dus nu een loc automatisch van een blok naar een ander blok sturen waarbij wissels automatisch in de juiste stand komen te staan en de trein vertraagt bij het inrijden van het laatste blok en tot stilstand komt op de 'in' melder. Dat vertragen deed Rocrail uit zichzelf, waarvoor ik het programma ten zeerste dankbaar ben. Maar dan liep ik vast toen ik overschakelde naar handbediening, want dat wou ik ook eens weten: hoe je locs ook nog handmatig kan bedienen, want dat is de uiteindelijke bedoeling: automatisch treinverkeer door de PC creëren en dan zelf handmatig wat rangeren met een loc en deze dan ook 'inschuiven' in het automatisch verkeer. Dat deed Marklin of Sweden ook, dus moest mogelijk zijn. Wat er toen allemaal gebeurde snap ikzelf niet, maar plots kwamen er 'ghost treinen' in blokken te staan en liep alles in het honderd. Nu, ik was wat overmoedig geweest en op eigen houtje wat 'zitten proberen', dus dat zal ik toch maar achterwege laten.

Nu ga ik mijn testbaan wat uitbreiden, want deze was zo eenvoudig dat ze geen echte mogelijkheden biedt. Ik wil namelijk volgende zaken testen: Een rijplan opstellen voor één trein en eventueel twee treinen. Het principe van schaduwstation (heel eenvoudig dan) uittesten. In en uitrijden van een kopspoor. Voor al deze zaken heb ik uitleg gevonden, voornamelijk bij de video's van Albert, waarvoor mijn oprechte dank. Het handmatig rijden met één loc en tegelijk een andere loc automatisch laten rijden heb ik nog niet dadelijk iets van gevonden, maar uiteindelijk wil ik dit wel toepassen op mijn treinbaan. Dat zou moeten lukken met Rocrail, de vraag uiteraard is: hoe?

In de momenten van frustratie kwam het in mij op Rocrail te laten vallen en over te stappen op iTrain, het argument gebruiksvriendelijkheid is in dergelijke frustratiemomenten natuurlijk zeer aanlokkelijk. Maar in mijn koppigheid dacht ik telkens: 'het moet lukken!'. Het is ook uiteraard luiheid, dat speelde, want ik wil niet weer door heel dat proces te gaan om van nul af terug te moeten beginnen. Nu, misschien komt het er nog wel van als de frustraties te hoog oplopen. Maar voorlopig ben ik in zee gegaan met Rocrail en ik zie wel hoe ver ik geraak.

Ondertussen lees ik hier dat Albert 'online samenkomsten' voor de Rocrail-gebruikers wil organiseren, dus weer een pluspuntje bij voor Rocrail.

Met vriendelijke groeten,
Vic




Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Nette uiteenzetting van je keuze voor en ervaringen met RocRail  :thumbup: :thumbup:

Succes met leren en uitzoeken hoe het allemaal werkt. En geniet dan van het resultaat. Dat is het belangrijkste.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Hoi Vic,
Mooi dat je voor Rocrail gekozen hebt. Ik ken iTrain niet, maar ik vermoed dat daar ook wel frustratiemomenten zullen zijn.
Vervelend dat je in de Rocrail wiki geen oplossing kon vinden voor je melder probleem. Ik zag in je draadje over dit onderwerp dat John gaat zorgen dat de oplossing in de wiki komt.
Zodra iemand mij (eventueel tijdelijk) gaat sponsoren met een CS2 of CS3 met randapparatuur ga ik er een video over maken  :D
Veel plezier met de hobby en ik zie je graag binnenkort bij de online Rocrail meeting.

Mijn volgende video gaat over handmatig bediende rijwegen.
Re: Welke besturingssoftware?
Inderdaad is het handmatig rijden lastig op geautomatiseerde delen van je baan. Maar de optie 'rangeren' en het per blok toestaan van rangerende treinen, bestaat. Ook kun je spookmeldindingen uitzetten, maar daarmee heb je nog geen correcte bezetmelding met het juiste locnummer. Rijden op half-automaat is ook een optie. Dan sleep je je trein naar een bepaalde bestemming. Je kunt zelfs de snelheid handmatig regelen.
Tot slot kun je het sporenplsn of een deel daarvan, in je CS3 zetten. Daar kun je ook handmatig wissels en seinen stellen. Je kunt niet dwars door automatisch verkeer heen, maar wel op een bepaalde plek in je modelbaan  handmatig rijden en elders automatisch met RocRail.

Groet,

Peter
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Albert,
Naar die video over handmatig bediende locs, die in de pijplijn zit, kijk ik wel naar uit.

Kijk, het is heel interessant en ook plezierig om locs op de treinplaat automatisch te laten rijden maar als alles automatisch loopt en je mag enkel nog toekijken vind ik dat toch wat spijtig. Uiteraard, het automatiseren op zich kan grote voldoening geven, heb ik al zelf mogen ondervinden toen mijn loc automatisch een rondje deed en de wissels zich correct stelden en alles vanzelf gebeurde. Maar het gewoon zelf een treintje bedienen is toch ook een niet te versmaden plezier, in feite is dit het meest elementaire plezier dat je van een modeltreinbaan kan verwachten: zelf in de huid van de machinist kruipen en je loc besturen.

Het ideaal vind ik dan ook dat er tegelijkertijd verkeer is op het spoor: komen en gaan van allerhande treinen en dit allemaal automatisch. Want een spoorbaan waar niets op beweegt is maar een dooie boel. Dus achtergrondverkeer dat automatisch rijdt. Maar dat je daarnaast ook nog zelf met één loc, naar keuze, op bvb het rangeerstation treinen kan samenstellen en dan deze zelf samengestelde trein kan inschuiven in het automatisch spoorgebeuren. Om dan een andere loc af te zonderen en deze een tijdje zelf bestuurt, bvb handmatig naar een andere plaats op de spoorbaan laat rijden.

Dat is zowat hetgeen ik in gedachten had over mijn geautomatiseerde spoorbaan. Of dat allemaal mogelijk is weet ik niet. Misschien dat jouw video daar wat meer duidelijkheid gaat in scheppen. Ik kijk er naar uit.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Bedankt voor deze info Peter. Geeft mij al een idee wat kan en wat niet.
Mvg,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hoi Vic,
Vanwege dit soort praktische vragen hecht ik veel waarde aan de online bijeenkomsten waar iedereen zijn plan en ideeën laat zien.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Welke besturingssoftware?
CiteerHet ideaal vind ik dan ook dat er tegelijkertijd verkeer is op het spoor: komen en gaan van allerhande treinen en dit allemaal automatisch. Want een spoorbaan waar niets op beweegt is maar een dooie boel. Dus achtergrondverkeer dat automatisch rijdt. Maar dat je daarnaast ook nog zelf met één loc, naar keuze, op bvb het rangeerstation treinen kan samenstellen en dan deze zelf samengestelde trein kan inschuiven in het automatisch spoorgebeuren. Om dan een andere loc af te zonderen en deze een tijdje zelf bestuurt, bvb handmatig naar een andere plaats op de spoorbaan laat rijden.
Dat is zowat hetgeen ik in gedachten had over mijn geautomatiseerde spoorbaan. Of dat allemaal mogelijk is weet ik niet.

Ja dat kan. Zie de korte uitleg in Nederlands en de link hieronder.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=example:shunting-manual-en
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Hans,
Bedankt voor deze info, dat ziet er veel belovend uit. Ik was hier nog niet op uit gekomen, omdat er in het begin zoveel te lezen en te zoeken valt. Wel, dan zit ik met Rocrail 'op het goede spoor', om in het vakjargon te blijven.
Bedankt,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Nav de vraag over handmatig rijden/rangeren: mogelijk zie ik het te simpel, maar ik vraag me toch af waarom dat in alle (?) besturingsprogramma's zo moeilijk gaat. Immers alles op de baan kan in principe worden teruggekoppeld: stand van de wissels, blokken die al dan niet bezet zijn , rijstappen van de locs. Dus wanneer ik als gebruiker handmatig wissels om ga zetten zou een programma dat toch moeten kunnen detecteren. Het zelfde geldt voor het handmatig rijden met een loc. Waarom lukt het dan niet om zelf als handmatige rijder gewoon 'uit te kijken' of een blok bezet is, (op seinbeeld, dan wel op het scherm wanneer geen visuele seinbeelden beschikbaar zijn) en daar op te anticiperen? Desnoods met een mogelijkheid tot overrulen van het programma , wanneer ik probeer om een bezet blok in te rijden.

Maar ik zie waarschijnlijk iets logisch over het hoofd, anders was het vast wel ingebouwd.

gr. Gertjan

Re: Welke besturingssoftware?
Handmatig rijden met Rocrail is niet moeilijk, maar de combinatie van automatisch rijden met handmatige bediening is lastig, althans op dezelfde sporen.
Dat is niet zo gek, want het programma houdt bij welke trein (of beter: loc) zich waar bevindt. Als je gewoon maar wat gaat rijden tussen alles door, raakt de boel in de soep. Als het programma niet zelf weet welke trein een blok inrijdt, weet het ook niet waar het die trein en eventuele andere heen moet sturen.
Maar met de rangeeroptie maakt RocRail al heel veel mogelijk. Daarbij is het ook mogelijk op delen van de baan handmatig te rijden terwijl je over een ander deel de treinen automatisch laat rijden. Je kunt daar ook treinen uithalen en vervangen door andere die je in een fiddle yard weer anders kunt samenstellen.

Groet,

Peter
Re: Welke besturingssoftware?
In iTrain kun je een trein handmatig van het ene blok naar het andere laten rijden. (Met het instellen van een rijweg kan dat ook met een losse loc.) Dat kan ook dwars door een automatische route heen. Binnen een blok kun je een trein (of een loc) met de rijregelaar bedienen.
Re: Welke besturingssoftware?
Dat laatste kan met Rocrail ook. Dat heet halfautomatisch rijden. Je reserveert een rijweg van A naar B, zet de loc op handbediening en je rijdt handmatig veilig van A naar B zonder dat er botsingen ontstaan met treinen die ook naar B willen.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 07 mei 2021, 15:28:28

Nav de vraag over handmatig rijden/rangeren: mogelijk zie ik het te simpel, maar ik vraag me toch af waarom dat in alle (?) besturingsprogramma's zo moeilijk gaat. Immers alles op de baan kan in principe worden teruggekoppeld: stand van de wissels, blokken die al dan niet bezet zijn , rijstappen van de locs. Dus wanneer ik als gebruiker handmatig wissels om ga zetten zou een programma dat toch moeten kunnen detecteren. Het zelfde geldt voor het handmatig rijden met een loc. Waarom lukt het dan niet om zelf als handmatige rijder gewoon 'uit te kijken' of een blok bezet is, (op seinbeeld, dan wel op het scherm wanneer geen visuele seinbeelden beschikbaar zijn) en daar op te anticiperen? Desnoods met een mogelijkheid tot overrulen van het programma , wanneer ik probeer om een bezet blok in te rijden.


In Koploper kun je handmatige wisselstraten maken en voorts kun je die weer samenvoegen in handmatige treinroutes. Je hebt dan een aaneenschakeling van rijwegen die met de hand bereden kunnen worden.

Je kunt dit combineren met een handregelaar: een fictief lokadres van die handregelaar koppelen aan het adres van een bestaande locomotief. Daarmee kun je een automatisch rijden locomotief "overnemen" en andersom natuurlijk ook. Lekker rangeren naast automatisch rijdende treinen.

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 07 mei 2021, 15:28:28
...Waarom lukt het dan niet om zelf als handmatige rijder gewoon 'uit te kijken' of een blok bezet is, (op seinbeeld, dan wel op het scherm wanneer geen visuele seinbeelden beschikbaar zijn) en daar op te anticiperen? Desnoods met een mogelijkheid tot overrulen van het programma , wanneer ik probeer om een bezet blok in te rijden.
...

Traincontroller heeft hier uitgebreide mogelijkheden voor. Gradatie in te stellen wat er leid. Per blok in te stellen: 100% handmatig tot 100% door pc en twee tussengradaties. Met deze laatse twee instellingen kun je heel mooi rangeren tot in een blok wat vervolgens dmv een route vanzelf overgenomen wordt door de pc. Deze stuurt de trein het schaduwstation in. Mijn handregelaar wordt dan dus overruled. Deze funktie werkt overigens niet bij alle digitaalsystemen. (Lenz bv niet)
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat
Die ervaring heb ik ook met Traincontroller, werkt gewoon goed.

groet
Harald