Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke besturingssoftware?

Gestart door Vic1956 vrijdag 16 oktober 2020, 17:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welke besturingssoftware?
In eerste plaats wil ik hier iedereen al bedanken die de moeite heeft genomen om  hier een reactie te plaatsen. Ook heb ik begrepen dat dit een toch "gevoelig" onderwerp is en de emoties soms wel eens kunnen oplaaien.

Ik heb ondertussen al veel gelezen (en al wat opgestoken) maar het is inderdaad moeilijk om op basis van de vele voorkeuren, die dikwijls vrij subjectief zijn, een balans op te maken om tot een welbepaalde keuze te komen.
  Ik vermoed dat het is zoals je vrouw vinden, er lopen 1000 en één vrouwen op de wereld rond maar net die éne waar het mee "klikt" dat wordt "de ware" en probeer dan maar eens uit te leggen waarom. Ze doen allemaal min of meer hetzelfde , en sommige zijn duurder dan andere.........., sommige zelfs gratis.....Ok, ok, :offtopic: stop het, stop het, genoeg....., genoeg  :offtopic: ! hierbij laat ik verdere vergelijkingen >:-D. Gelukkig is deze treinhobby  nog een louter mannenonderonsje, een stevig mannenbastion, in deze toch sterk veranderende tijden, dat voor het ogenblik nog altijd, als een onwrikbare rots in de branding, stand houdt  :D.

Ik zal dus op gelijkaardige wijze een keuze maken : Ik bouw een testbaantje en zal eens kijken bij welk besturingssysteem "het klikt".

Nu was ik zo bezig eens te kijken wat ik dan nodig heb.

Decodermodule
De decodermodule m83 van Marklin. Ik zie dat deze decoder zijn voedingsspanning betrekt van de Central Station, met andere woorden als ik het goed begrijp, de rijspanning van de locs. Vind ik niet zo geweldig.
Nu stelt Basjuh  voor om Rosoft WDD decoders te gebruiken die hijzelf in combinatie met CS3 en iTrain met , vermoed ik, grote  tevredenheid gebruikt. Deze hebben mogelijkheid om gevoed te worden via een onafhankelijke voeding: 16VAC (Deze transfo heb ik reeds) + een stuk goedkoper: 32,5€ voor acht wissels/ seinen. Tegenover Marklin m83:  4 wissels/ Seinen voor  53€.

Bezetmeldingsmodule
Dan de bezetmeldersmodule. Voor Marklin is dat de S88Link. Uit de uitleg die ik bij Marklin kan lezen is deze Link module absoluut nodig als eerste terugmeldmodule om daarna dan verder uit te bouwen met de "gewone" S88 modules.  Verbeter mij aub als ik dit fout zie.
De prijs is er ook naar: ongeveer 90€.

Ook hier ben ik eens gaan kijken of Rosoft iets prijsgunstiger aan te bieden heeft. 
Ik kom uit op drie types: S88-n bezetmelder met diode truc, Standaard S88 terugmelder, S88-n OPTO met of zonder signaal oppoets optie (wat dat ook mag betekenen). Hier weet ik het even niet goed welke ik zou moeten kiezen, maar de prijzen zijn alvast interessant: ongeveer 25€. Tegenover Marklin  ongeveer 90€. Ik verschiet toch van het verschil in prijs.

Het aansluiten is wel niet erg duidelijk. Is hier een externe voeding nodig? Ik vermoed van niet. Wel vraag ik mij af op welke spanning deze terugmelders werken? 5V? 12V?  Moet ook hier eerst de S88Link module op de centrale aangesloten worden om dan met de Rosoft S88 modules verder te gaan? Is er iemand die hier wat duidelijkheid in kan brengen?

En als laatste en belangrijkste vraag, zijn deze modules compatibel en betrouwbaar om met CS3 te werken? Basjuh werkt met de Rosoft decoders in combinatie met iTrain en CS3, dus ik veronderstel dat ook de bezetmeldingsmodules in deze combinatie bruikbaar zijn?
Mvg,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44Gelukkig is deze treinhobby  nog een louter mannenonderonsje, een stevig mannenbastion,

Deze bewering is niet juist.
Re: Welke besturingssoftware?
Neen, Hans daarin heb je gelijk en gelukkig maar. Was maar een onnozel grapje. Mijn zus bvb heeft zich altijd voor modeltreinen geïnteresseerd, we hadden beiden een locomotief als kind. En nu volgt ze met veel interesse mee wat ik zo allemaal uitspook op mijn modelbaan.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Voor de duidelijkheid: bij de MSG/Den Bosch rijdt de grote Märklinbaan op Traincontroller, de 3-Poot baan op iTrain of Raptor/Brailleregel (door ons blinde lid), de Maaspoortbaan op iTrain, de N-baan op Koploper, de 0 baan Van Niks tot Nul op iTrain, de autobaan op iCar en als laatste: de Silberberg Strecke, heeft een aantal jaren op Raptor gereden, is daarna op iTrain overgeschakeld, maar is nooit echt succesvol daarmee geweest, lag niet aan het programma, maar aan het grootste probleem van modelspoor automatisering: het moet je echt interesseren, anders lukt het je niet echt, deze baan wordt nu afgebroken.

Dus alle bekende smaken zijn vertegenwoordigd, ik weet dat er een lid is die met Rocrail rijdt, hij gaat op mijn advies de testbaan van de MSG automatiseren met Rocrail zodat wij het ook kunnen zien, op de 3-Poot baan zijn ze destijds begonnen met Railware, maar dat lukte niet echt door gebrek aan support, ik geloof niet dat er iemand met Windigipet rijdt.

Dus bij de MSG/Den Bosch zijn alle gangbare smaken in gebruik en iedereen heeft, net als in het modelspoor leven zijn eigen voorkeur.....

Groet, Anne W
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44De decodermodule m83 van Marklin. Ik zie dat deze decoder zijn voedingsspanning betrekt van de Central Station, met andere woorden als ik het goed begrijp, de rijspanning van de locs.
Dat begrijp je helemaal goed.

Eerlijkheidshalve moet je wel de handelsprijzen vergelijken: een m 83 kun je voor zo'n € 40 kopen. Dat verandert echter niets aan het feit dat hij maar 4 wissels kan aansturen en dat maakt hem per wissel nog steeds veel duurder dan decoders die er 8 bedienen.


Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44de S88Link.
is in de handel te koop voor zo'n € 70, maar... Wat velen vergeten is dat de Link 88 zelf ook al 16 terugmeldcontacten heeft, oftewel het is niet alleen de onmisbare interface voor de CS3 maar ook de eerste s88-n. De Märklin s88-n decoders zijn in de handel verkrijgbaar voor net geen € 40 (de adviesprijs is trouwens geen € 90 maar 55). Dat betekent dat het interface gedeelte van de Link 88 nog maar € 30 kost. Als je al een CS 3 hebt, maakt dit allemaal niet veel uit. Er is geen alternatief van een andere fabrikant dat hetzelfde doet als die Link 88.
Ook als je s 88 modules van Rosoft (of andere fabrikanten) wilt gebruiken, moet je bij een CS 3 eerst een Link 88 aansluiten. Alleen wie nog geen CS 3 heeft, kan dit laten meewegen bij de keuze voor een centrale. Een CS 3+ of een ECoS heeft geen Link 88 nodig. Maar voor een eerlijke vergelijking moet je dan wel de prijs van een CS 3 met een Link 88 afzetten tegen de prijs van een CS 3+ (of ECoS) met een s 88.

Een Link 88 heeft een externe voeding nodig. De voedingen in vele startsets zijn daarvoor geschikt, zelfs de 18 VA voeding 66201 uit de Start up sets. Als je al geen bruikbare voeding hebt liggen, tweedehands kost zo'n praktisch nieuwe 66201 bijna niets. De s 88 modules worden via de Link 88 gevoed.
De Link 88 heeft een keuzeschakelaar voor 12 V / 5 V. In de handleiding kan ik niet vinden of die ook voor de s 88-n modules werkt of alleen voor de oude s 88 modules (waarbij de nieuwe sowieso op 12 V werken). Eerlijk gezegd is het ook niet belangrijk. Gewoon op 12 V zetten, ook voor oude s 88 modules is dat minder storingsgevoelig.


Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44En als laatste en belangrijkste vraag, zijn deze modules compatibel en betrouwbaar om met CS3 te werken? Basjuh werkt met de Rosoft decoders in combinatie met iTrain en CS3, dus ik veronderstel dat ook de bezetmeldingsmodules in deze combinatie bruikbaar zijn?
Zo'n twee jaar geleden was ik zelf op zoek naar dit soort informatie, met als extra dat ik ook nog een keuze moest maken voor een centrale. Op het laatst ging dat tussen een CS 3 dan wel een ECoS II. Het is een CS 3 geworden, onder andere omdat ik er meer vertrouwen in heb dat ik alle functies van mijn Märklin locomotieven daarmee kan gebruiken, zowel nu als in de nabije toekomst. Zoals je al schrijft, compatibiliteit is belangrijk. En de extra kosten voor een Link 88 had ik bij de afweging natuurlijk meegenomen.

Voor wat wisseldecoders betreft, was ik niet volledig overtuigd van de alternatieven en daarom heb ik voor de Märklin m 83 gekozen. Iets minder dan € 40 voor vier wissels vond ik best acceptabel. Wel jammer dat er niet eenvoudig een externe voeding aangesloten kan worden, maar aangezien er toch hooguit twee wissels tegelijkertijd worden omgezet, kan ik daar wel mee leven. Er staan er tegenwoordig 11 op mijn vloerbaan. Als ik ooit een vaste opstelling ga bouwen, koop ik misschien nog wel een tweedehands booster speciaal voor de wisseldecoders. Als hij het MM protocol maar doorgeeft en aangesloten kan worden op de CS 3 is het al goed, ook al is hij hopeloos verouderd en heeft hij maar weinig vermogen. Hoe duur kan dat zijn?

Inmiddels heb ik een Link 88 maar verder nog geen terugmeldmodules. Uit vele topics van dit forum heb ik geleerd dat je s 88-n modules naar hartelust door elkaar kunt gebruiken, ook in combinatie met een Link 88. Ik heb nog geen concrete plannen om ze aan te schaffen, maar heb al wel een shortlist. De Rosoft s 88-n met diodetruc staat bovenaan.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44
Nu stelt Basjuh  voor om Rosoft WDD decoders te gebruiken die hijzelf in combinatie met CS3 en iTrain met , vermoed ik, grote  tevredenheid gebruikt.
Jouw vermoeden is juist. Ze doen wat ze moeten doen en dat is wissels omzetten  :D

Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44
Bezetmeldingsmodule
[...]
Ook hier ben ik eens gaan kijken of Rosoft iets prijsgunstiger aan te bieden heeft. 
Ik kom uit op drie types: S88-n bezetmelder met diode truc, Standaard S88 terugmelder, S88-n OPTO met of zonder signaal oppoets optie (wat dat ook mag betekenen). Hier weet ik het even niet goed welke ik zou moeten kiezen, maar de prijzen zijn alvast interessant: ongeveer 25€. Tegenover Marklin  ongeveer 90€. Ik verschiet toch van het verschil in prijs.

Het aansluiten is wel niet erg duidelijk. Is hier een externe voeding nodig? Ik vermoed van niet. Wel vraag ik mij af op welke spanning deze terugmelders werken? 5V? 12V?  Moet ook hier eerst de S88Link module op de centrale aangesloten worden om dan met de Rosoft S88 modules verder te gaan? Is er iemand die hier wat duidelijkheid in kan brengen?
Ik gebruik de S88-n met diodetruc. Al zou je ook de standaard S88 kunnen nemen, dan kun je zelf de diodetruc toepassen. Ik heb ook voor gemak gekozen en daarom voor de S88-n met diodetruc gekozen.

Een S88-module sluit je aan op de massa. In de handleiding van Rosoft staat het correct beschreven, maar je moet goed lezen. Ik moest het ook 3 of 4 keer lezen voordat ik het begreep.

Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44
En als laatste en belangrijkste vraag, zijn deze modules compatibel en betrouwbaar om met CS3 te werken? Basjuh werkt met de Rosoft decoders in combinatie met iTrain en CS3, dus ik veronderstel dat ook de bezetmeldingsmodules in deze combinatie bruikbaar zijn?
Bezetmeldingsmodules kun je door elkaar gebruiken, zoals Rob stelt.
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Rob,
Bedankt voor al deze uiterst interessante info. Dat helpt mij al goed vooruit.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Basjuh,
Evenals Rob ook heel interessante en bruikbare info. Nog een vraagje, wat is die "diode truc" eigenlijk?
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hoi Vic,
Zie hier voor de diodetruc: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.msg736663#msg736663
Omdat je de verbinding tussen de rails doorknipt om een melder te maken gebruik je een diode om in 1 richting de verbinding weer te herstellen. Daardoor blijven je treinen ook over dit stuk beter doorrijden (dat is vrij vertaald mijn interpretatie). Sommige terugmelders hebben dit ingebouwd zodat je dat niet voor elke rails hoeft te doen.

Groeten,
Albert.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Zilte op zondag 18 oktober 2020, 16:46:09
@citaat
Maar een centrale blijft dus nodig?

Ja, maar dat kan ook een softwarematige centrale zijn. In Rocrail zit die ingebouwd zodat je aan een booster genoeg hebt. Helaas voor 3-railers spreekt deze centrale alleen DCC. Voor meer info: Klik.

Toen ik met Rocrail begon was er nog een DDX centrale die ook het Märklin protocol ondersteunde. Ik had toen aan een ORD-3 booster en een voeding genoeg om mijn treinen te laten rijden. De ORD-3 was aangesloten op een RS232 poort op mijn PC.
Voor de terugmelding heb ik toen de HSI-88 van LDT aangeschaft en die gebruik ik nog steeds.
De DDX centrale is inmiddels uit Rocrail gehaald.

Recent heb ik deze ORD-3 weer uit het stof gehaald en aangesloten op een Arduino DCC++ centrale. Dat geeft net wat meer vermogen dan alleen de DCC++ centrale. Tot nu toe ben ik er nog niet in geslaagd de terugmelding ook met Arduino te realiseren ondanks heel veel documentatie op internet. Staat op een laag pitje.

@Vic,
Succes met kiezen van de juiste software. Leuk te lezen dat mijn (inmiddels 36) video's hier aangehaald worden  :D

Groeten,
Albert.


Re: Welke besturingssoftware?
Je kunt ook kiezen voor LocoNet-Standalone, en daar de s88 modules op aansluiten via de s88 to Loconet converter kortweg de s88LN.

Groetjes.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Zilte op maandag 19 oktober 2020, 15:19:28
Moet ik uit hetgeen jij opschrijft, opmaken dat je Rocrail niet kunt gebruiken voor Märklin? Of het MFX?
Hoi Gerrit,
Je kunt Rocrail gebruiken met elke centrale die in de handel verkrijgbaar is plus een aantal zelfbouw centrales. DCC, Märklin protocol en Mfx werkt dus gewoon, afhankelijk van de centrale die je gebruikt. Ik heb zelf een 3-rail baan met een TamsMC en ik gebruik alle 3 de protocollen.

De in Rocrail beschikbare software centrale DCC232 kent alleen het DCC protocol. Vergelijk het maar met een DR5000 die ook alleen DCC kent.

Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Albert,
Allereerst wil ik jou proficiat wensen met de jouw video's van RocRail. Een geweldige bron aan informatie, alvast bedankt daarvoor.
Ik voel mij zo vrij om nog een paar beginners-vraagjes te stellen.
1° Ik heb hier een schets toegevoegd van de "diode truc" zoals ik jouw uitleg meen te begrijpen.
De diode zorgt ervoor dat wanneer een wielstel over de bezetmelder rijdt er ook op de geïsoleerde railstaaf verbinding wordt gemaakt met de massa, via de diode? Dus beide wielen maken contact met de massa ook al is er één railstaaf geïsoleerd? Heb ik dit juist begrepen?
2°De "RosoftS88-n bezetmelder met diode truc" heeft dus deze diode ingebouwd, zodat die niet meer afzonderlijk nog aan de spoorstaven moet voorzien worden?
3°De geleider die aan de geïsoleerde railstaaf wordt gesoldeerd, of via een platte steekhuls verbinding maakt met de geïsoleerde railstaaf voert een spanning afkomstig van de S88, vermoed ik.  Bij het overrijden van de bezetmelder zal er een stroom vloeien van het geïsoleerd railstuk, via de wielen en de wielas, naar de massa. Op die manier weet de S88 dat de bezetmelder een trein of wagon detecteert? Klopt dit? Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe groot is die spanning die op de geïsoleerde railstaaf komt?
4°Maakt de lengte van deze bezetmelder-rails iets uit? Ik zie dat jij rechte rails 24172 gebruikt, zou een 24064 ook lukken of is dat te kort?
5° Werkt die nagellak om de railkoppen van elkaar te isoleren nog altijd goed? Want dat afslijpen van de railkoppen is zo een vervelend werkje  :D.
Op voorhand al bedankt voor de antwoorden,
Mvg,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hoi Vic,
Bedankt voor je complimenten  :thumbup:
Even aanvullend op de antwoorden van Gerrit/Zilte:
4: bekijk deze video eens: https://youtu.be/vzSD5WiGif8.

Ik heb geen ervaring met een 24064 als melder maar op gevoel zou ik zeggen dat die te kort is, in ieder geval voor de In melder waardoor je trein het blok uitrijdt voordat deze stilstaat.

5: Bij mij werkt het. Ik maak de isolatoren met een stukje krimpkous. Ik heb de Märklin isolatoren (waar ik ze wel gebruikt heb) dus steeds met het lipje naar beneden gemonteerd. Weer wat geleerd, bedankt Gerrit/Zilte  :D
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat
In mijn baantje had ik diverse melders met die 24064 en al die jaren geen problemen, alleen je moet de rails goed schoonhouden.
Daarbuiten had ik wel de LDT High Speed Interface naar de PC i.p.v. de CS2 en die werkt perfect.
Dus korte melders werken gewoon goed bij een robuuste bezetmelder-configuratie en ook bij rangeersnelheden

mvg,

Ruud
Re: Welke besturingssoftware?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Zilte op dinsdag 20 oktober 2020, 16:27:41
Ik denk, dat ik wel een paar antwoorden heb.
1. de diode zorgt ervoor, dat de geïsoleerde rail nog een 'halve' spanning kan verwerken. Mocht de 'hoofdrail' even vuil zijn en geen spanning doorgeven, dan zou de locomotief tot stilstand komen. Door de diode kan er dus toch een 'halve' spanning via  de geïsoleerde rail lopen en kan de loc toch nog door. Dit is met name handig bij de stopmelders, waar de snelheid laag is.
2. klopt.
3. dit weet ik niet
4. Een melder detecteert. Logisch gedacht loop je minder risico als de melder langer is.
5. Het isoleren van railstaven gebeurd door afstand te creëren tussen de aansluitende railstaven. Daarvoor hebben de isolatoren van Märklin een opstaand stukje die de rails 0,3 mm uit elkaar houdt. Märklin zelf zegt andersom, maar ik heb zelf goede ervaringen opgedaan om ze omgekeerd te gebruiken. Als je een andere methode gebruikt (bv. krimpkous oid.), dan moet je zelf een 'afstandhouder' creëren.

Wiki bevat een goede beschrijving over de diode truuk: KLIK
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 18 oktober 2020, 10:53:25
..... wat maakt VOOR JOU Traincontroller nou onderscheidend ....

Citaat van: Zilte op zondag 18 oktober 2020, 19:03:27
....... waarom je voor Traincontroller moet gaan kiezen, dus ik zou zeggen:
Harald, kom er eens in!   O:-D
Nou hier ben ik, wat een ongeduld.
Niemand moet iets Gerrit

Citaat van: Haradigi op zondag 18 oktober 2020, 11:54:00
Net zoals b.v. met wijn het is een "belevenis" en het is, voor mij, niet goed uit te leggen.
Gewoon de programma's proberen, doen dus en ervaren.

groet
Harald

Re: Welke besturingssoftware?
Of het alleen een kwestie van 'gevoel' is? Misschien. Voor mij was geld best een overweging.
Traincontroller, Windigipet: ik vind ze echt duur. I-Train is minder kostbaar en heb ik overwogen om te kopen.
Rocrail kostte mij echter niks, al heb ik wel een beperkte donatie gedaan en zal ik die nog wel eens doen.
De drempel om het programma onder de knie te krijgen was goed te nemen.

En mijn gedachte is sindsdien: wat bieden die andere pakketten nu méér? Ga ik daar een paar honderd euro voor over hebben? Mijn antwoord is: nee, ze bieden niets extra's voor wat ik wil. Ik kan mijn baantje met Rocrail goed besturen. Het loopt nagenoeg storingsvrij en als het niet zo is, ligt dat aan falend elektrisch contact (vuil op het spoor) of een sleper die een vonk veroorzaakt op een wissel. Sommige decoders raken daarvan soms op drift. Het programma is OK en ik kan mij niet voorstellen een goed gevoel te krijgen bij iets wat 400 euro kost, maar niks meer doet dan wat ik nu heb.

Groet,

Peter
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat tja.... dat antwoord was toch wel te verwachten?  :)

Citaat van: Zilte op woensdag 21 oktober 2020, 10:56:46
Algemeen:
Voorzichtig kom ik toch tot de conclusie, dat er eigenlijk weinig 'harde' argumenten zijn om doelgericht te kiezen voor een bepaald type besturingsprogramma. Het is dus meer het 'gevoel' wat je erbij moet hebben.

Dat is met heel veel zaken zo.  ;) Heel veel beslissingen die wij mensen maken zijn op basis van gevoel en emoties.  :) Echt rationele beslissingen worden vaak niet genomen.

Met andere woorden: Een beetje alle bekende treinbesturingssoftware voldoen voor heel veel mensen. Pas als je echt bijzondere zaken hebt zal je moeten kijken of een pakket dat kan. 95% van de gebruikers van een pakket gebruikt nog geen 80% van de mogelijkheden. Mogelijk zelfs nog minder dan het genoemde percentage.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Ik denk beste Ronald, dat je nu een stelling opwerpt die je met geen mogelijkheid kunt onderbouwen. Je denkt het. Nou ik denk er anders over. Mensen gebruiken (kopen of gratis) besturingssoftware om meestal toch automatisch treinen te laten rijden. Alleen al om dat te kunnen zul je veel meer dan 80% van een programma moeten gebruiken wil je dat al voor elkaar krijgen. Ik denk dus een uit je duim gezogen stelling.
Re: Welke besturingssoftware?
Tja, waarom Rocrail? Nou, eigenlijk omdat ik in 2012 niet wist dat er ook nog iets anders bestond.  ;)

Ik ben in 2012 gestart met mijn modelbaan. 2 locomotieven, stukje rails met een paar wissels op zolder en een MS1. Dacht dat mijn kleinzoon het leuk zou vinden maar die was na 2 minuten weg  :P
Toen las ik een artikel in een Duits tijdschrift (ik dacht DiMo) over Rocrail en dat heb ik geïnstalleerd.
Bij Peter Giling heb ik een ORD-3 booster aangeschaft. (Ik wist amper wat een booster was, maar zijn we niet allemaal zo begonnen?)

In 2012 was Rocrail verre van gebruiksvriendelijk maar dat is in de afgelopen 8 jaar flink verbeterd.
Een nieuw baanplan opzetten is een fluitje van een cent, Rocrail genereert de rijwegen en de melders worden automatisch aan de blokken gekoppeld.
Elke gangbare centrale wordt ondersteund en als er wat nieuws komt wordt Rocrail aangepast.
En daarna kan je los. Mogelijkheden te over. Na 36 video's ben ik nog lang niet klaar.

Eén van de voordelen van Rocrail vind ik de snelle ontwikkelingen op verzoek van gebruikers.
Toen ik begon aan mijn video over Nederlandse seinen kon ik met de DR4018 geen geel-knipper tonen.
Op mijn verzoek heeft Rob Versluis dat er in gebouwd. Was binnen een week geregeld.

Ik ben het met Ronaldk eens dat we onze keuzes meestal op gevoel maken. Daarom staan er hier ook minstens 20 verschillende auto's op de parkeerplaats. En dat is prima.

Als je een keuze wil maken kan ik je alleen maar aanraden om bij andere gebruikers te gaan kijken naar de verschillende pakketten. Dan krijg je er vanzelf een beetje gevoel bij wat de mogelijkheden zijn en wat je zelf wil.
Iedereen is dus van harte welkom om Den Akker te komen bekijken, maar niet allemaal tegelijk. En als je daarna voor een ander programma kiest omdat dat beter bij je past heb ik je toch kunnen helpen. Voor mij staat het plezier in de hobby bovenaan. Zodra het op religie begint te lijken stop ik er mee.

De start van Den Akker: Klik


Blijf gezond!
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat / beste Ad: Mogelijk zijn de percentages iets anders.  O:-D Het punt is er zit vaak meer in een het treintjesbesturingsprogramma dan menig mensen weten of denken te weten. Daardoor worden niet alle opties in een programma gebruikt.

Citaat van: Adjebelle op woensdag 21 oktober 2020, 13:02:50
Alleen al om dat te kunnen zul je veel meer dan 80% van een programma moeten gebruiken wil je dat al voor elkaar krijgen.

Waarom denk je dat? Ligt er aan welk programma je gebruikt. Er zit vaak veel meer opties in een treintjesbesturingsprogramma dan je denkt. Veel mensen hebben een standaard baantje. Die zijn al blij als "het rijdt".  Die hoeven niet aan de knoppen te draaien om het allemaal te optimaliseren. Als je eens bij jezelf hoeveel opties gebruik je zelf? En hoeveel opties zitten in je treintjesbesturingsprogramma? Vergelijk dat eens. Je zal verbaasd zijn.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Ik rij met iTrain. Kijk maar eens naar de gebruiksaanwijzing hiervoor. Heel veel zaken die je daar ziet moet je sowieso invoeren om automatisch te kunnen rijden. Baanplan maken, bezetmelders invoeren en toewijzen, idem wissels, seinen, etc etc. Rijwegen/routes maken, stationsgebieden bepalen, hardware ingeven, van bijna ELK hoofdstuk MOET je wel gebruik maken om een trein automatisch te kunnen rijden. Kortom: ik denk eerder dat je juist 80% WEL gebruikt in plaats van andersom. Als je alleen een besturingsprogramma gebruikt "omdat het rijd" heb je het ook niet nodig. Dat kun je ook alleen met je centrale......
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat2 er is een verschil tussen invoer en wat er daarna mee gedaan wordt,het is niet omdat ik 100 pagina's invoer in Word dat ik 100% van de opties van het programma gebruik ;)


mvg,
Michel

Re: Welke besturingssoftware?
@citaat: Inderdaad. Dat verschil is er  :D Er zit een verschil tussen wat je moet invoeren en wat je aan functies gebruikt  :D

Citaat van: Adjebelle op woensdag 21 oktober 2020, 15:24:57
Ik rij met iTrain. Kijk maar eens naar de gebruiksaanwijzing hiervoor.

Ik ken dat programma.  :) Het programma gebruik ik voor het automatiseren van een Tentoonstellingsbaantje. We hebben het nu rijdend. Dat is voor nu goed  :D Maar eerst voor iets anders gebruikt (alleen als Seintableau) maar dat doen we nu niet meer. Puur omdat we hem nu automatisch laten rijden. Andere functies zoals acties "fluiten in een blok" gebruiken we (nog) niet. Dat bedoel ik met verschil van wat het programma kan en wat je echt gebruikt.

Citaat van: Adjebelle op woensdag 21 oktober 2020, 15:24:57
Als je alleen een besturingsprogramma gebruikt "omdat het rijd" heb je het ook niet nodig. Dat kun je ook alleen met je centrale......

Waarom denk je dat? Het tentoonstellingsbaantje is geautomatiseerd om op een beurs tijd te hebben voor andere zaken (lees: o.a. om te ouwehoeren met andere mensen  :D ).  Met het automatiseren hebben we toch een "gevarieerd" treinbedrijf. Het bestaat letterlijk uit een schaduwstation en een enkelspoor. Meer niet. O ja: Nog een brug die automatisch open en dicht moet kunnen op commando.... dat moet nog even geregeld worden  O:-D

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Wat mij betreft hebben jullie allemaal gelijk.
Kunnen we (in het belang van de vraagsteller) weer on-topic in plaats van een discussie over hoeveel procent van het programma je wel of niet gebruikt uit te vechten?
Re: Welke besturingssoftware?
instructievideo's van iTrain :arrow: https://www.youtube.com/c/JeroenBalkemaModelspoorTechniek/videos


en als anderen video's hebben over de andere programma's zou het ook handig zijn voor de vraagsteller om deze hier te plaatsen,


mvg,
Michel
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Video's met betrekking tot het programma WinDigiPet vindt men hier.

Opmerking vooraf: deze zijn in de Duitse taal.
Re: Welke besturingssoftware?
De link stond al op de vorige pagina, maar zo staan ze mooi bij elkaar:
Mijn Rocrail video's: Klik
Re: Welke besturingssoftware?
Re: Welke besturingssoftware?
Mooi, nu nog een serie over Koploper.
Is het een idee om deze hyperlinks op te nemen in de Wiki?
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:PC-Besturing_3rail
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Als je info wilt over een bepaald programma kijk je op de website van de maker, da's de snelste weg. Daar vind je doorgaans ook handleidingen, video's, proefbaantjes met database's, instructies, ervaringen van gebruikers etc. etc.. en veelal ook een link naar een forum waar je vragen kunt stellen en hulp wordt geboden.
Re: Welke besturingssoftware?
Re: Welke besturingssoftware?
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Ja hoor ..... we gaan over Koploper verder waar de vraagsteller niks mee kan doen....  :)
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat De vraagsteller kan er van leren toch?
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat...

Snap best wat je wilt zeggen Ben, maar als we dus hyperlinks bij elk topic gaan toevoegen over zaken die iedereen hier zo op het forum of in de wiki kan vinden vind ik het toch erg ver gaan. De vraagsteller zelf mag ook nog wel wat doen hoor. Kwestie van de zoekfunctie gebruiken toch? Ik heb sowieso hier het gevoel dat de meeste vragen die hij had gewoon had kunnen vinden.......
Re: Welke besturingssoftware?
hoi,

Citaat van: Adjebelle op vrijdag 23 oktober 2020, 07:01:39
Ja hoor ..... we gaan over Koploper verder waar de vraagsteller niks mee kan doen....  :)

Ligt er aan  :) Iemand heeft ooit een programma geschreven waarbij je een CS2 en CS3 kan koppelen aan Koploper. Zie ook dit draadje Koploper en cs2/3 . De vraag is of het programma nog steeds zijn werk goed doet. En of de oplossing gemakkelijk is voor de leek. Maar daarvoor zal je dan bij de maker moeten zijn. Die is niet meer actief op het forum. Voor CS2 / CS3 is het verstandiger om te kijken naar andere progamma's dan Koploper.

Citaat van: Adjebelle op vrijdag 23 oktober 2020, 08:08:59
Snap best wat je wilt zeggen Ben, maar als we dus hyperlinks bij elk topic gaan toevoegen over zaken die iedereen hier zo op het forum of in de wiki kan vinden vind ik het toch erg ver gaan. De vraagsteller zelf mag ook nog wel wat doen hoor. Kwestie van de zoekfunctie gebruiken toch?

Tja... Voor sommige is de juiste informatie vinden moeilijker dan voor anderen. Je moet een bepaalde basiskennis hebben om te weten wat je zoekt. Dan is soms veel makkelijker om te vragen dan om zelf uit te zoeken. Scheelt tijd. Er zijn altijd wel mensen die het zoekwerk voor jou willen doen of weten waar je moet zoeken. ;) Je zal dan wel moeten accepteren dat de mogelijkheid bestaat dat je eenzijdige informatie krijgt. Je zal de informatie zelf moeten wegen en alsnog onderzoeken of deze correct is. Dat laatste is dan vaak weer te veel werk  :)

Citaat van: Adjebelle op vrijdag 23 oktober 2020, 08:08:59
Ik heb sowieso hier het gevoel dat de meeste vragen die hij had gewoon had kunnen vinden.......

Klopt dat is de kern en het kenmerk van een forum zoals dit. Gebruikers stellen vragen. Andere gebruikers beantwoorden die. En ja, daardoor komen veel vragen iedere keer voorbij. De Wiki zou dat deels moeten opvangen maar mensen zijn niet altijd genegen om daar eerst in te kijken. Een vraag stellen en afwachten is makkerlijk  :D

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
En dan maar hopen dat de informatie in de Wiki juist is, of ook niet van het niveau is van ik heb de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Alle informatie die je krijgt is op de een of andere gekleurd.

Groetjes.
Re: Welke besturingssoftware?
Voor de volledigheid even vermelden dat Windigipet ook in een nederlandstalige versie bestaat. Plus nog andere talen.
Het handboek is zeer uitgebreid (over 900 blz) en het wordt regelmatig geupdated zonder kosten.

mrgr
Luc
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zondag 18 oktober 2020, 20:49:44Nu stelt Basjuh  voor om Rosoft WDD decoders te gebruiken die hijzelf in combinatie met CS3 en iTrain met , vermoed ik, grote  tevredenheid gebruikt. Deze hebben mogelijkheid om gevoed te worden via een onafhankelijke voeding: 16VAC (Deze transfo heb ik reeds) + een stuk goedkoper: 32,5€ voor acht wissels/ seinen. Tegenover Marklin m83:  4 wissels/ Seinen voor  53€.
Bij "10 wissels op 9e module" heb ik een prijsvergelijking gemaakt:
CiteerVergelijking van OC32 met andere interfaces

Bij de vergelijking met andere interfaces heb ik gegevens verzameld van de volgende leveranciers (alfabetische volgorde):
a)   Digikeijs
b)   Littfinski (LDT)
c)   RoSoft
d)   VPEB: OC32


ad a) Bezetmelders: 1x DR4088OPTO -> 1x 48,95
Eindschakelaars: 1x DR4088LN-GND_BOX -> 1x 98,50
Servo's: 3x DR4024 -> 3x 26,99
Seinen en ontkoppelaars: 2x DR4018 -> 2x 36,50
totaal: € 301,42

ad b) Bezetmelders: 1x RM88-N-O-BFG -> 1x 39,90/49,90/53,30 (4,80)
Eindschakelaars: 2x RM-88-N-BFG -> 2x 27,90/37,90/41,50 (4,80)
Servo's: ? -> Digikeijs: -> 3x 26,99
Seinen: 2x LS-DEC-NS-BFG -> 2x 42,90/53,50/56,90 (4,80)
Ontkoppelaars: 2x SA-DEC-4-MM-BFG -> 2x 38,50/46,90/50,50 (4,80)
totaal: € 432,07

ad c) Bezetmelders: 1x s88LN + 1x s88-n -> 1x 28,50 + 1x 22,50
Eindschakelaars: 2x s88-n -> 2x 22,50
Servo's: 6x ServoSwitch -> 6x 30,00 incl servo's – 11x 5,00
Seinen: 2x SDD(8)cijferbak -> 2x 38,00
Ontkoppelaars: 1x WDD -> 1x 38,00
totaal: € 335,00

ad d) 3x OC32/NG -> 3x 85,95/93,95
Bezetmelders: 2x weerstandsbank 1 kΩ -> 2x 1,50
Eindschakelaars: 2x weerstandsbank 1 kΩ -> 2x 1,50
Servo's: 2x weerstandsbank 220 Ω -> 2x 1,50
Seinen: 4x Sink-driver -> aanwezig
Ontkoppelaars: 1x ADM-SI -> 1x 13,90
totaal: € 304,75

Aantal kastjes bij:
a)   Digikeijs              9
b)   Littfinski (LDT)   10
c)   RoSoft               13
d)   VPEB: OC32        3
Let daarbij ook op het aantal benodigde kastjes.
Op een OC32 kun je 16 gewone wissels aansluiten of zelfs 32 servo's.

Daarnaast iets over mijn argumenten voor iTrain.

Er wordt gemaakt wat ik nodig heb zodat het overeenkomt met de werkelijkheid:
1) Dat was in versie 1.5 (2010): eindschakelaars bij de wisselstanden.
2) Nu in versie 5 (2020):
a) wissels met instelbare snelheden;
b) snelheidsaanduidingen in seinbeelden, ook bij een kort blok;
c) seinbeeld bij blok(ken) buiten dienst.
Re: Welke besturingssoftware?
Fraaie vergelijking van de meest gangbare hardware voor automatische besturing!
Je kunt nog wat cherry picking doen: met Rosoft terugmelders en Digikeijs servodecoders kom je prijstechnisch op het niveau van de toepassing van de OC32 denk ik. Het is wel iets meer 'plug and play' dan met de OC32 waarvoor toch iets meer zelf gedaan moet worden in de software om het apparaat te laten doen wat je wilt. Dat lukt niet iedereen wellicht.

Groet,

Peter
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Het probleem met dit soort prijsvergelijkingen is altijd dat er vaak prijswijzigingen zijn. Dus je moet weten wanneer deze opgezet is. Vaak zijn er in de loop van de tijd alternatieven die inmiddels wat meer "gemeengoed" zijn geworden. Zoals oplossingen op basis van een arduinoboardje. Zie ook de Mardec / DCCNext / Arcomora oplossing van Nico Teering. Er is een uitgebreid draadje bij de buren: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.. De oplossing is steeds gebruikersvriendelijker geworden kwa instellen en aansluiten. En relatief goedkoop.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: ronaldk op zondag 25 oktober 2020, 10:49:49Het probleem met dit soort prijsvergelijkingen is altijd dat er vaak prijswijzigingen zijn. Dus je moet weten wanneer deze opgezet is.
U vraagt, wij draaien. Maar je had het ook zelf even kunnen opzoeken: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80122.msg1384184#msg1384184
02 oktober 2020: deze maand dus! Persoonlijk vind ik een dergelijke reactie beneden de maat. Het is het op voorhand en ongefundeerd naar beneden halen van de kwaliteit van de bijdrage van een ander.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 oktober 2020, 07:58:34dan met de OC32 waarvoor toch iets meer zelf gedaan moet worden in de software om het apparaat te laten doen wat je wilt.
De topic-starter past Arduino toe. Een OC32 lijkt mij simpeler. Daarom had ik mijn bijdrage geplaatst.
CiteerDat lukt niet iedereen wellicht.
Dat ben ik volledig met je eens.
Re: Welke besturingssoftware?
hallo Martin,

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 13:51:02
Maar je had het ook zelf even kunnen opzoeken: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80122.msg1384184#msg1384184

Tja.. je had niet als citaat van de post zelf erin gezet. Dan krijg je niet te zien van welke post het citaat afkomt. En hoe oud een post of citaat is. Of een link naar je draadje. Dat had je er dan zelf bij kunnen zetten.  Ik houd niet alle draadjes bij en ga ook niet alles nakijken.  :)

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 13:51:02
Persoonlijk vind ik een dergelijke reactie beneden de maat. Het is het op voorhand en ongefundeerd naar beneden halen van de kwaliteit van de bijdrage van een ander.

Ik doe niets af aan de bijdrage zelf. Geef alleen aan dat zo'n vergelijking na verloop van tijd niet een volledig beeld of representatief beeld geeft van "de markt". Het is een persoonlijk overzicht van jou op wat verkrijgbaar is. Het zijn jouw overwegingen om voor een bepaald systeem te kiezen. Dat geldt ook hier voor de software. De ene software is de andere niet. Iedereen maakt daarin zijn eigen keuze of de oplossing nu goedkoop is of duur is. Dat is een persoonlijke keuze.

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 13:59:19
De topic-starter past Arduino toe. Een OC32 lijkt mij simpeler. Daarom had ik mijn bijdrage geplaatst.

Kijk even in de link van mijn post  ;) Daar staat een arduino oplossing die mogelijk net zo gemakkelijk is als een OC32. Het komt altijd op neer wat iemand zelf makkelijker vindt werken. Soms kom je daar alleen achter door uit te proberen. En werkt het niet of niet zoals je dat wil dan heet het leergeld  :)

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat  @citaat

Citaat van: mphoi op zondag 25 oktober 2020, 13:51:02

Persoonlijk vind ik een dergelijke reactie beneden de maat. Het is het op voorhand en ongefundeerd naar beneden halen van de kwaliteit van de bijdrage van een ander.


Let op je woorden Martin Hornis. Op een forum vindt discussie plaats en is er ruimte voor andere meningen. De OC32 is bepaald GEEN gemakkelijk product, ik weet dat want ik werk al heel lang met deze decoder en zijn voorganger OM32, nog voor dat jij er ooit van gehoord had en heb al heel wat gebruikers op gang geholpen en moeten helpen. Jij en ik hebben affiniteit daar mee maar dat is niet voor een ieder weggelegd.

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
Dat heb ik gedaan. Maar in de door mij gewraakte opmerking wordt een prijsvergelijking op basis van een tijdsverloop onderuitgehaald. Maar ik vind een maand zeer recent. Er werd maar wat geschreven, zonder zich af te vragen of de beschrijving in dit geval geldig is. En dat soort insinuaties of hoe het ook heten mag, stuit mij tegen de borst.

Het zal altijd om het even zijn: iedereen moet op zijn woorden letten, dus ook degene die een slordige opmerking over tijdsverloop maakt. Alleen bij de een vallen de woorden meer op dan bij de ander. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 25 oktober 2020, 14:11:21De OC32 is bepaald GEEN gemakkelijk product, ik weet dat want ik werk al heel lang met deze decoder en zijn voorganger OM32, nog voor dat jij er ooit van gehoord had en heb al heel wat gebruikers op gang geholpen en moeten helpen.
Hoe weet je dat?
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Dat schrijf je in je tijdlijn in je eerste post op dit forum

@citaat @citaat Ronald haalt niets onderuit. En ik vind jou prijsvergelijk niet compleet, het is te summier, helemaal passend op jouw situatie en er komt veel meer bij kijken. Ik hoef niet overal wat van te vinden maar je begint er zelf over. ;)