Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320

Gestart door ech vrijdag 02 april 2021, 11:48:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Ik ben bezig met de ombouw van een Lima 1220 naar 3-rail met een Uhlenbrock 76320
De sleper heb ik eronder en de decoder aangesloten. ( grijs en oranje naar de koolborstels van de motor, geel en wit voor de lampjes en blauw voor de retour van de lampjes.
Als ik met mijn MS2 een nieuwe loc aanmaak, op adres 3, en ik zet de loc op de baan, dan hoor ik met tussentijd van ongever 10 seconde een knisperend geluid, de verlicthing van de gele draad ( motor kant ) gaat branden, maar de trein rijd niet.

Ook op DCC geprobeerd, adres 3, precies zelfde resultaat.
Nu heb ik bij het motor draaistel de 2 schroefjes aan de onderkant los gehaald en gezorgd dat de motor volledig geisolleerd is van massa.
De massa van de decoder gaat naar het andere draaistel op het lipje gesoldeerd.

Iemand enig idee wat er hier mis is?
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
"...knisperend geluid..." voorspelt weinig goed, maar misschien is dat niet zo...

Ik zou allereerst de motor geheel los van decoder enz. testen op goede werking met een gelijkstroombron (altijd eerst de motor testen op goede werking vooraleer over te gaan tot ombouw).
Pas wanneer is vastgesteld dat de motor probleemloos functioneert, dan pas de decoder installeren.


Willy
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
De loc reed analoog gewoon, dat had ik al getest alvorens de loc om te bouwen.
Het knisperen is niet voordurend ( uiteraard ) is ongeveer om de 10 a 15 seconden ( of wat langer ) en duurt 2 seconden, en dan wordt er aan 1 kant van de loc het lampje aangezet.

Is het perse noodzakelijk dat de wiel assen verbinding hebben met de rails? ik heb gewoon nog de 2 rail wielen eronder.
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
even 2 foto's erbij, PS, ik heb de grijze draad op het motor schild verplaatst naar links ( en de zwarte, die naar oranje van de decoder gaat naar rechts verplaats. Had deze wisseling uitgeprobeerd, maar heb ze na deze foto weer terug gezet )
De condensator ( ik denk dat dat een ontstorings condensator was ) die tussen de aansluitingen op het motorschild zat heb ik weggehaald, ik had begrepen dat die niet meer nodig was.
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Ik heb van de motor nog even het schild eraf gehaald om te zien of er aan de binnenkant nog iets zat, maar er zit niets aan de binnenkant.
zie foto
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Hallo Ech?,

het eerste waar ik aan denk bij een om de 10 sec. knisperend geluid uit de buurt van een decoder is kortsluiting, die wordt onderbroken door een beveiliging. Probeer eens de volgende test: controleer eerst of de aansluitingen van de decoder (massa en spanning/signaal) goed zijn aangesloten en geen sluiting maken. Daarna de motordraden losmaken en kijken of de decoder de lampjes kan laten branden en wisselen. Wanneer dat lukt is dat deel van de decoder oké; er is signaal en hij schakelt vooruit/achteruit. Daarna de motor weer aansluiten en het zaakje testen. Ik vrees dat de decoder al struikelt over de eerste test, maar het kan altijd meevallen. Ik ben benieuwd naar de testresultaten. Succes, Hans
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Bedankt voor je reactie hvanschaik,
Een goede test heb je voorgesteld ... ik heb de aansluitingen nagekeken, massa, spanning signaal ... ze zijn volgens mij goed aangesloten, en ik meet geen kortsluiting. Ik heb de motordraden losgesoldeerd ... maar er blijft hetzelfde geluid en de lamp die via de gele draad zit wordt aangezet. ( het knisperende geluid herhaald zich iedere 5 seconden ...
Zodra ik de spanning met de MS2 erop zet hoor ik direct dat knisperende geluid ( die duurt iets van 2 sec ) dan 5 seconden stil en dan weer etc....

wat kan ik nu doen ?
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Alle draden los solderen, behalve die van de massa en die van het sleepcontact.
En de massadraden van linker en rechter wiel met elkaar verbinden.

Als dit goed gaat, één voor één lampen aansluiten.

Mvg.
Marcel
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Hoi Ech, ik snap de kleuren op jouw decoder niet helemaal en zo te zien lijkt het of je de decoder verkeerd hebt aangesloten.
Als ik een afbeelding van de 76320 opzoek op internet dan is de kleur van de draden anders dan op jouw decoder.

KLIK

Decoder op internet vlnr:
wit / geel / blauw / rood / zwart / grijs / oranje

jouw decoder vlnr:
wit / geel / blauw / bruin / zwart / grijs / rood

Volgens het boekje van Uhlenbrock zijn de kleuren:

wit: licht voor
geel: licht achter
blauw: gemeenschappelijke plus (retour verlichting)
rood: sleper
zwart: massa
grijs: motoraansluiting links
oranje: motoraansluiting rechts

Het lijkt alsof je oranje (bij jouw de rode draad rechts) naar de sleper hebt en dat zou een motoraansluiting moeten zijn. Dus denk dat je het best de bedrading nog even goed moet nalopen.

Mvg,

Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Treinsmurf, harstikke bedankt!
Ik heb op de decoder de bruine draad met de rode omgewisseld, en nu doet alles het!
Ik vond het al raar dat er bruin was en geen oranje kleur, en toen heb ik rood voor rood gehouden en bruin voor oranje ... Ik had idd beter foto's op internet kunnen zoeken!

Nu heb ik wel gezien dat bij boogwissels er kortsluiting komt, of door de wieltjes of door de sleeper.

Weet je toevallig hoe/of dat op te lossen is?
Loc1200 ook bedankt voor je reactie.
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Citaat van: ech op vrijdag 02 april 2021, 20:21:23
Nu heb ik wel gezien dat bij boogwissels er kortsluiting komt, of door de wieltjes of door de sleper.

Weet je toevallig hoe/of dat op te lossen is?

Bij alle drie de railtypes is de oorzaak op een boogwissel gelijk:
je moet één puko (minder dan 1 mm) bijbuigen of schuin bijslijpen.
De oorzaak is de sleper.

Al zijn er ook mensen die de wielflens de schuld geven  :D
Kortom: een constructie-besluit van de firma M*.

Belangrijker misschien:
Vraag: Wat gebeurt er als je een boogwissel neemt van een ander merk?
Ik ben zelf gek op Piko-A boogwissels (en Roco-oude-stijl Code100 boogwissels) ...
Antwoord: het probleem doet zich niet voor.
Waarom niet? Omdat die wissels geen puko's hebben.

En als je erin monteert? Dan doet dat probleem zich nog steeds niet voor.
Waarom niet? Omdat je net zo lang past en meet, tot zich geen probleem meer voor doet.
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
- Hoe lang is je sleper?
- Zit je sleper precies in hete midden? (nameten met schuifmaat)
- probeer de uiteinden van de sleper iets om te buigen (naar de lok)
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Kortsluiting doet zich niet alleen voor met boogwissels.  C-rail slanke wissels geven ook vaak problemen wanneer de wielafstand niet precies ingesteld staat, en ook soms te dikke flenzen van oudere locmotieven.
De puntcontacten steken maximaal een 0,5 mm uit boven de railstaaf bij C-rail slanke wissels en dan is de kans op kortsluiting met een slecht afgesteld sleepcontact ook groter.  Maar toch...

Ik heb een oude 3026 die kortsluiting geeft op C-rail slanke wissels.
Krimpkous over de puntcontacten die het dichts bij de railstaven staan, helpt meestal niet.

Ik verwijder het sleepcontact en sleep dan de locomotief handmatig door de wissel terwijl ik hem ook heen en weer beweeg (dwars op de rails) om na te gaan of welke wielflenzen de puntcontacten raken.  Is er kortsluiting dan is het vaak zo dat de wielafstand en/of te dikke flenzen de oorzaak zijn.


Willy
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Hallo Trainhenk, de sleper is een Marklin 7164 ( 5 cm lang )

PS ik heb de bedrading netjes gemaakt en de decoder vast gezet, kap er weer op.
De decoder heb ik op DCC gezet, en heb de optrek/aftrek goed ingesteld, hij rijd heel mooi moet ik zeggen ...

Voor die wissels moet ik even kijken, ik zal de tips uitproberen.
Iedereen bedankt zover.

Tips/andere tips altijd welkom!
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
 @citaat
Je zou een poging kunnen wagen met de de 7185.
Die lijkt op de foto in ieder geval iets langer dan de 7184.
Misschien iets minder fraai maar lost misschien je probleem op.
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 03 april 2021, 12:04:04
Kortsluiting doet zich niet alleen voor met boogwissels.  C-rail slanke wissels geven ook vaak problemen wanneer de wielafstand niet precies ingesteld staat, en ook soms te dikke flenzen van oudere locomotieven.
Dat zijn scherpe waarnemingen, en die doen me denken aan Clemens (http://mobatechnikblog.blogspot.com/ ).
Dat is iemand die zeer kritisch en zelfbewust bezig is, en die insteek waardeer ik in hem. 

Verbetering C-rails slanke wissels
CiteerBei Märklins schlanken Weichen kommt es mit manchen Fahrzeugen immer wieder zu Kurzschlüssen.
Grund ist in der Regel ein zu geringes Spurkranzinnenmaß.
Wat uit dat citaat blijkt is, dat het om de wielen (wielflens binnenmaat) gaat, en niet om de sleper!

Ik rij zelf niet met C-rails (esthetische kwestie) maar volg reacties wel ...

Omdat reacties iets duidelijk maken over de koers waarvoor Märklin heeft gekozen:
een bepaalde aanpak werkt in het algemeen, maar niet altijd.
Dus de meeste klanten hebben er vrede mee, en enkele helaas niet, jammer dan.
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Het probleem is, bij recent materieel ten minste, de te dunne wielflenzen (niet volgens NEM norm dus) i.c.m. het aanhouden van wielflens binnenmaat volgens NEM. Waar bijvoorbeeld Roco dus aan de ene kant de toleranties van wat mogelijk is op zoekt, heeft Märklin dat bij de slanke wissels gedaan. Omdat ze allebei in de marge werken die de andere normen vrij laten, botst het. Ik druk alles weer naar 14,15-14,3 mm... Is makkelijker dan (inmiddels) 48 wissels gaan aanpassen en werkt ook op andere banen. Bijvoorbeeld met Tischbahning waar rustig 300-400 slanke wissels in de baan zitten.

Door de dunnere flenzen heeft het wiel meer ruimte tussen de railstaven waardoor ze meer naar buiten kunnen komen en de andere flens dus op een puko kan lopen. Feitelijk gaat het dus mis op de buitenflensmaat. :o)
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Citaat van: Laurent op zondag 04 april 2021, 13:16:08
gaat dus mis op de buitenflensmaat. :o)
het naadje van de kous vergt nog beter opletten dan ik al deed  :thumbup:
Re: Lima 1220 ombouw met Uhlenbrock 76320
Inmiddels is de Lima 1220 gereed.

Voor het probleem dat de loc ontspoord bij de wissels heb ik de oplossing gebruikt uit topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42516.50
Door dit aandachtig te lezen heb ik begrepen wat bij mij het probleem was met de sleper bij de wissels.

Ik heb een gelijksoortig plaatje gemaakt zoals in het topic beschreven, met de 3dprinter. Het plastic plaatje heeft de breedte zodanig dat het in het middenstuk past. De lengte wordt zo dat het dikke sleperdeel met de "knobbels" aan het einde er net langs kan. Het plaatje valt er net tussenin dus.
Ook heb ik de langere sleper moeten gebruiken die net na de buitenste assen met de "knobbels valt", dit is Marklin sleper 7185.
De vorige sleper die ik geprobeerd had was de Marklin 7164, en dat was met een plaatje zonder rekening te houden met die "knobbels", omdat dat wegens de lengte ook niet kon.

Nu rijd de loc overal perfect en gaat de loc nu mee in de schedules van Rocrail!
Voor wie interesse heeft, ik heb het bodemplaatje ge-3dprint.
Als iemand de .stl file of de .gcode file hiervoor nodig heeft dan kan ik die beschikbaar stellen.

Dit forum is absoluut heel behulpzaam! Iedereen bedankt.