Hoi,
ik ben inmiddels bezig met het maken van de 2e winding van de spiraal. Ik wil deze eerst helemaal klaar maken, incl bovenleiding. (zodat ik straks niet onderste boven hoef te gaan knutselen)
Ik maak de bovenleiding van messing rondstaf 4mm. (omdat ik hier makkelijk aan kon komen). Aan de onderzijde van de spiraal-wending heb ik het hart van de rails afgetekend. je weet nu waar ongeveer de bovenleiding moet komen. Op ieder 1/8e van de cirkel (waar ook de draadeinden staan) komen messing schroefjes. Deze schroef ik ca 5mm buiten de hartlijn van de rails. Dan teken ik het midden af tussen 2 schroefjes. Op dat punt maak ik ook een knik in het messing. Op deze manier bestaat 1 "cirkel" van bovenleiding, uit in totaal 16 kleine knikken.
De maat tussen deze knikken kun je nu opmeten op het hout. Daarna neem ik een lengte messing, teken 16x die afstand af (afstand tot eerste schroefje is afhankelijk van je manier van werken). En daarna de 16 knikken maken. Ik heb daar toevallig een hulpmiddeltje voor, maar met de hand kun je het ook goed buigen om een stukje rondhout oid heen.
Daarna schoefkopje opschuren, en messing op de plaats van het schroefje opschuren. S39 aan beide delen, en zorgen dat het nietmeer kan verschuiven (lijmklem of gewichtje). De ondergrond afdekken met metalen plaatjes, zodat je niet je hout verschroeid (spreek uit ervaring)

Dan met een klein brandertje de beide delen warm maken, totdat de S39 bruine vlekken geeft, en het oppervlak roze wordt. Dan voorzichtig de tin (zonder harskern!) op de naad drukken. (vlam even wegrichten. Nooit de soldeer in de vlam vloeibaar maken!). De tin moet mooi in de naad kruipen, en zelfs aan de andere kant automatisch erdoor komen.

Dan even laten afkoelen, en later met een vochtig doekje de resten S39 even wegpoetsen.

Morgen kan ik deze winding als het meezit gaan plaatsen, en de bovenleiding verbinden met het stuk wat er reeds staat.
Roy