Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Meerlingsbeek [update 5-3-'23-->test nieuwe wisselaandrijving]

Gestart door Roy woensdag 08 september 2010, 19:52:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Geweldig bedieningspaneel zeg
En een hEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELE mooie Stoomloc. :P :P :P :P :P

Tony
Re:Baan Meerlingsbeek»update 07-03-´12»laatste stukje baanplan lukt maar niet«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 07-03-´12»laatste stukje baanplan lukt maar niet«
Hoi,

het lukt me maar niet, om mijn baanplan helemaal af te krijgen. Het station is helemaal naar wens. Maar ik wil in de vrije-baan nog ergens iets te rangeren erbij. Het moet dan eigenlijk een rangeerspoor zijn met omloopmogelijkheid, zodat ik niet vanaf het station al duwend er naartoe moet. het meest logisch is dan rechtsboven ergens, daar is de meeste plek. Wel zitten daar hoogteverschillen door de spiraal die er ligt. Iemand een idee?

Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Goed bezig Roy!
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Hoi Roy,

Tja beetje vreemd he als diegene die jij op weg geholpen hebt, zou zeggen wat ie er van vind, maar doe et toch :P

Ja Roy iets om te spelen is inderdaad leuker, als alleen rondjes rijden, ik snap denk ik wel wat je bedoeld.

Ik zou proberen om het parade spoor meer in een flauwe bocht te leggen, en dan aan de brug kant of aan de spiraal kant een aftakking (die dan wel wat uit het zicht van het parade spoor ligt) voor bvb 2 of 3 sporen voor container overslag of een trein wasstraat, of een grind/zand laad plek. Links heb je nu een huis getekend daar zou je een kanaal kunnen maken, zodat de brug daar ook een doel heeft voor grind/zand schepen. Of je zou er een vuilstort kunnen maken VAM treinen met verder dan vuil aanvoer per schip??

het zijn maar suggesties, volg wel wat je gaat doen...

Gr Ruud
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Ruud,

dat huis was er staat wordt een complete boerderij van auhagen, incl koeien, kinderboerderij en speeltuin. Onder de "brug" door komt een 2 baans weg, die rechts dmv een overweg weer verdwijnt. Het paradespoor wil ik nog voorzien van een grotere brug, over het water heen.

Dat van die containeroverslag zal ik eens overdenken. Bedankt! :thumbup:

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 19-3-2012´»foto´s bovenleiding spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 19-3-2012´»foto´s bovenleiding spiraal«
Hoi,

ik ben inmiddels bezig met het maken van de 2e winding van de spiraal. Ik wil deze eerst helemaal klaar maken, incl bovenleiding. (zodat ik straks niet onderste boven hoef te gaan knutselen)

Ik maak de bovenleiding van messing rondstaf 4mm. (omdat ik hier makkelijk aan kon komen). Aan de onderzijde van de spiraal-wending heb ik het hart van de rails afgetekend. je weet nu waar ongeveer de bovenleiding moet komen. Op ieder 1/8e van de cirkel (waar ook de draadeinden staan) komen messing schroefjes. Deze schroef ik ca 5mm buiten de hartlijn van de rails. Dan teken ik het midden af tussen 2 schroefjes. Op dat punt maak ik ook een knik in het messing. Op deze manier bestaat 1 "cirkel" van bovenleiding, uit in totaal 16 kleine knikken.

De maat tussen deze knikken kun je nu opmeten op het hout. Daarna neem ik een lengte messing, teken 16x die afstand af (afstand tot eerste schroefje is afhankelijk van je manier van werken). En daarna de 16 knikken maken. Ik heb daar toevallig een hulpmiddeltje voor, maar met de hand kun je het ook goed buigen om een stukje rondhout oid heen.

Daarna schoefkopje opschuren, en messing op de plaats van het schroefje opschuren. S39 aan beide delen, en zorgen dat het nietmeer kan verschuiven (lijmklem of gewichtje). De ondergrond afdekken met metalen plaatjes, zodat je niet je hout verschroeid (spreek uit ervaring)



Dan met een klein brandertje de beide delen warm maken, totdat de S39 bruine vlekken geeft, en het oppervlak roze wordt. Dan voorzichtig de tin (zonder harskern!) op de naad drukken. (vlam even wegrichten. Nooit de soldeer in de vlam vloeibaar maken!). De tin moet mooi in de naad kruipen, en zelfs aan de andere kant automatisch erdoor komen.



Dan even laten afkoelen, en later met een vochtig doekje de resten S39 even wegpoetsen.



Morgen kan ik deze winding als het meezit gaan plaatsen, en de bovenleiding verbinden met het stuk wat er reeds staat.

Roy

Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Hoi Roy,

Das weer strak gemaakt zeg, en net als in het echt verspringt de boven leiding ten opzichte van de pantograaf, mooi gemaakt zo.

Morgen veel succes met deze nieuwe fase op de baan.

Groeten Ruud
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Hallo Roy,

Dat is een mooie oplossing.

Je hebt er goed over nagedacht.

Gr.
Piwie.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 22-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 22-03-´12´»stationsgebouw klaar«
»update 22-03-´12´«

Vandaag heb ik het stationsgebouw afgemaakt. Het gaat hier om station zetten-andelst van tilly-models. Omdat dit een resin-kit betreft, is het nogal wat meer werk als een standaard kunststof kit. Een uitgebreid verslag van de bouw komt binnenkort in de Rail Magazine te staan.









Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Hoi Roy,

Dat station is je mooi gelukt Roy, ziet er tenminste echt uit. Leuk je nu je eerste Meerlingsbeek object op de baan hebt staan, geeft een mooi extra persoonlijk tintje.
Was het niet leuker geweest om 1 van de deuren voor de helft open te laten staan? zie je in het echt ook altijd toch? En ga je hem nog een beetje weatheren? of komt hij zo op de baan?

Ik zou doorgaan als ik jou was ;)

Succes met het verslag in het Rail Magazine...

Gr Ruud
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Weatheren? Dat komt op deze fotos niet zo goed over, maar de daken hebben een wet-wash gehad en op veel plaatsen zijn mosafzettingen te zien. Als het goed is, worden er zaterdag betere foto´s gemaakt. Was nu buiten al net iets te donker hiervoor eigenlijk.

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
oh oke dan komt het door het ligt, of het is heel fijntjes geweathert  ;)
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
hee roy


dat ziet er goed uit heel mooi

mvg gerard-ns
Re:Baan Meerlingsbeek»update 18-02-´12´»tussenprojectje«
hele mooie loc !!  heb toevallig een echt werkend exemplaar ervan (met stoom en kolen)
en dat paneeel is nu al super, ben benieuwd als alles werkt
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
 :O :thumbup:
mooi station, meld maar welk nummer van RM 't gaat worden, dan ga ik 'm halen  O:-D
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Nu nog een paar betere foto´s:







Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Prachtig Roy, dat stationsgebouw is schitterend geworden :thumbup:

Gr, Myron
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
 :O :thumbup: -kwijl, kwijl, kwijl-

moooooi

GZZD!! < en dat is verplicht!  ;) Ga Zeker Zo Door
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi Roy,

Zelfs met de nieuwe foto's, kan ik niet lezen wat er nu op dat messing bordje moet staan, heb et ook even aan Henny laten zien, maar ze zei gelijk "daar kan ik geen zout van maken" :(
Dus misschien kun je het ons toch vertellen, (of nog eens proberen een betere foto te maken van dit plaatje?) want ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.

Groeten Ruud 
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Citaat van: nkeer3 op zondag 25 maart 2012, 13:27:39
Hoi Roy,

Zelfs met de nieuwe foto's, kan ik niet lezen wat er nu op dat messing bordje moet staan, heb et ook even aan Henny laten zien, maar ze zei gelijk "daar kan ik geen zout van maken" :(
Dus misschien kun je het ons toch vertellen, (of nog eens proberen een betere foto te maken van dit plaatje?) want ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.

Groeten Ruud 

Volgens mij staat er:

Nederlandsche Spoorwegen

En dat lijkt me wel logisch :D.

Groeten Sander
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi Roy,

Het station heb je erg mooi gebouwd en geschilderd. Mijn complimenten daarvoor!

(Volgens mij heb je wel een klein probleempje met de gevels van dit pand aan de onderzijde... Ze lijken wat naar binnen (krom) te trekken, als ik de foto's zo zie. Misschien kun je een bodemplaat in het station maken om verder kromstrekken te voorkomen.)
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi,

je bedoelt het stuk tussen de deuren in? Dat kan kloppen. Dat is best een zwak deel namelijk. Een plaatje styreen erin kan dit oplossen. Maar straks komt het toch op de onderbouw van de baan te staan, waar ik het e.e.a. kan verstevigen.

Nog 2 foto´s:



En speciaal voor ruud een macro van het bordje:

Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Ja, o.a. tussen de deuren in... maar ook aan de onderzijde van de kopse kanten lijkt dit het geval te zijn.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Goed opgemerkt. Dit is idd een klein beetje het geval. Maar dit komt ook door fouten in het gietwerk.

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi Roy,

Vandaar dat ik in zo'n geval vaak een "onderplaat" maak voor het gebouw. Die plaat (met eventuele extra verstevigingen) past dan precies in het gebouw... Zo voorkom ik dat de muren (nog verder) naar binnen trekken. In sommige gevallen (als het bouwwerk in ieder geval wel netjes recht c.q. vlak staat) dan hoef je die plaat niet eens vast te lijmen, maar "klik" je 'm er zo in. Altijd handig mits en indien je later nog iets aan de binnenzijde van het gebouw wilt wijzigen.

Maar, als je een gebouw zo netjes kunt maken, zoals jij nu hier hebt gedaan, dan krijg je het straks ook heus wel netjes (én recht) op je modelbaan geplaatst!  :wink:
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Mooi station
Even een vraagje tillymodels levert dit model toch onbeschilderd af of is het met kleur afgeleverd :help:
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Citaat van: Thurbo op maandag 26 maart 2012, 15:41:46
Davio , check deze post, ongeschilderd:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32893.msg636582#msg636582
Oh eehh... mijn fout even niet opgelet :roll:
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
tnx Roy  :thumbup:
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi Roy

Prachtig stationsgebouw.

Tony
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi Roy,

klasse :thumbup:

Groetjes, John
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Roy,
Prachtig afgewerkt :thumbup:
Succes met het schrijven van het verslag in Rail Magazine :exclaim:
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Hoi Roy,

Wat een mooi stationsgebouw is dit geworden. :thumbup:

Gr.
René
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 21-03-´12´»stationsgebouw klaar«
Zo, weer wat verder geknutseld aan het baanplan. Het lange rechte spoor wordt waarschijnlijk een havenspoor. Wel zit dat precies boven de spiraal. Even bekijken hoe ik dit scenery-technisch kan oplossen.
Nadeel van dit spoor is wel, dat de loc die de trein gebracht heeft, moet blijven wachten bij het laden/lossen. Een omrijspoor kan wel, maar op www.sporenplan.nl zag ik, dat gewoon enkelspoor toch ook veel toegepast wordt. Andere optie is een korte trein op het omloopspoor erboven zetten. Loc omlopen, en dan aan de haven plaatsen.

Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
>update 15-4-'12<

hoi. inmiddels is het hele bedieningspaneel aangesloten. Met testen kwam ik erachter, dat veel treinen moeite hebben met de spiraal, of zelfs niet omhoog komen. Als ik nu bijvoorbeeld mijn omgebouwde 3324 of 3327 de spiraal op wil laten rijden, krijgt deze maximaal 8 2-assige marklin wagons naar boven. Is dit weinig, of klinkt dit redelijk normaal?

De helling is nu ca 3,2% (radius 489mm bij 10cm stijging/omwenteling)

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
hallo roy

zelf heb ik nog nooit een spiraal gemaakt maar ik denk als ik dit zo hoor de spiraal te steil omhoog loopt

heb je er misschien een foto van?

mvg oetbeem
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Roy,

dit lijkt mij toch weinig. Heb je het steigingspercentage goed berekent?

Groetjes, John
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
ja. pi x diameter=3,08mtr
stijging= 10 : 3,08= 3,25%

Foto´s van de spiraal staan ergens op pagina 3.

Ik heb de opgaande baan gemaakt met flexrails. Ik twijfel er nu aan, of deze er soms iets mee te maken heeft. (marklin is zo slim, tussen de 2231 en 2241 geen tussenradius te maken. Hierdoor mist er 1 radius, en die heb ik dus met flexrails gemaakt.)

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
die helling zou niks bijzonders mogen zijn voor zo'n lok. Zijn de antislip bandjes nog goed en is je rails schoon en vetvrij? Wat ook wel eens wil  uitmaken is waar je het aangedreven draaistel hebt zitten, mijn ervaring is dat dat beter als tweede draaistel kan lopen.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
hee roy

dat ziet er goed uit
het station

mvg gerard-ns
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Niemand een idee over het probleem met de spiraal? Doorgaan met flexrails, of alles vervangen door een combinatie van 2231 en rechte stukjes, om de radius te benaderen?

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
misschien moet je de rails eerst goed schoonmaken en dan nog eens proberen werkt dit niet dan kun je nog proberen om wat nieuwe anti slip bandjes te vervangen

Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
De flexrail is niet je probleem. Je stijgt te snel, ruim 3%, in combinatie met bogen. Boven 3% gaat wel echter alleen in een recht traject.

Het alternatief is je spiraal groter maken of genoegen nemen met minder trekkracht bij een aantal lok's.

Gr, Ben.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Dat heb ik al gedaan  ;)

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
ow ehh heb je het al zonder wagons geprobeerd/
kom anders even in de chat dat plaar wat handiger

mvg danny
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
inmiddels wat proeven gedaan. Een 1100 met 5 intercityrijtuigen komt net naar boven. Voor goederentreinen zal ik dus (net als in het echt) de grotere locs moeten gaan gebruiken, of multitractie.

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Is het absoluut niet mogelijk de spiraal groter te maken? Je zit nu nog in de bouwfase.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Nee, past niet. Maar ik vond, dat ik het al netjes gemaakt had, door geen 2221 (R=360) te nemen.

Roy
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Die 10 cm per wenteling kan in theorie wel naar 8 of zelfs 7cm. Je stijgt dan minder snel. Waarschijnlijk moet er dan wel een extra wenteling bij komen.
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baan Meerlingsbeek»update 15-4-´12´»probleem met spiraal«
Wijbe,

dat klopt wel, maar bij vind op ca 3/4e van de omwenteling al een onderdoorgang plaats. Vandaar dat die 10cm minimaal is. Met panthograaf op, gaat hij er net onderdoor (met de bovenleiding)
Na die doorgang, kan ik minder sterk gaan stijgen.

Roy