Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Auto 'ontspoort'

Gestart door Adriaan_Berg maandag 27 juli 2026, 09:12:50

Auto 'ontspoort'

Waar een wil is, is een spoor

Auto 'ontspoort'
Hallo allemaal,

Ik heb dit busje en de weg nu een tijdje gereed, en de auto reed netjes, hier nooit problemen gehad, nu ineens wel.
Hoe kan ik dit oplossen en verhelpen? En wat is de oorzaak?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: Auto 'ontspoort'

Als het maar Zwitsers is.

Misschien is de draad losgeraakt of gebroken Adriaan ?

Groet Michel

Ik denk het niet Michel, hoezo zou dat ineens zijn? Ik zal eens kijken, maar misschien zou het aan het busje liggen, die ontspoort nu ook op andere plekjes :(

Als het maar Zwitsers is.

Adriaan je moet eens weten hoe dingen in eens stuk gaan of afbreken.
Bij mij rijden locs wat rondjes en dan staat er wel eens één stil omdat een draad losgeraakt is dus zeg nooit nooit.

Groet Michel

Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 27 juli 2026, 09:12:50Ik heb dit busje en de weg nu een tijdje gereed, en de auto reed netjes, hier nooit problemen gehad, nu ineens wel. Hoe kan ik dit oplossen en verhelpen? En wat is de oorzaak?

Inderdaad je stelt de goede vraag: Waarom daar? Heb je de juiste minimale straal aangehouden (Iets van 15 centimeter / 150 millimeter) om de boog te maken? Is de overgang van boog naar recht niet te abrupt? Zit daar geen knik of tegenboog in waardoor het wagentje de draad mist? Of zit op die plek de draad toch iets te diep zodat deze niet goed gevolgd kan worden. Want je ziet de weg iets omhoog gaan en dan waar hij naar beneden gaat "ontspoort" het wagentje. Je gaf aan dat je op een andere plek met een magneet aan het testen / prutsen bent. Dat zou niet hoeven. Mogelijk ligt het draad toch niet helemaal goed.

Je kan altijd nog de boel helemaal opnieuw doen. Soms moet je dat doen. Modelbouw is doen, testen en opnieuw doen. Mocht het niet goed zijn: Dan nog maar een keer proberen.

Succes!

Geen brug is te ver.

En hoe reageert de auto als je tegenovergesteld rijd ?

M.vr.gr. Erwin

Ik zou eens beginnen met het controleren van de auto ipv de weg, misschien zit er een zwaar punt je je sturende as, of heeft loopt 1 wieltje wat zwaarder door vuil of een haar die zich om de as gedraaid heeft

Tegenovergestelde richting gaat prima, hij stuurt volledig naar rechts en blijft daarin hangen, en raakt San vande weg

Hoi Adriaan,

Ik denk dat je veel te hard rijdt. Ikzelf heb carmotion en ik laat ze voor elke bocht afremmen. Ik weet niet of dar bij Faller ook kan?
Anders de gehele snelheid overal wat naar beneden. Dat ziet er ook veel realistischer uit.

Groet,

Guus

Citaat van: Guus op maandag 27 juli 2026, 10:39:35Ik denk dat je veel te hard rijdt. Ikzelf heb carmotion en ik laat ze voor elke bocht afremmen. Ik weet niet of dar bij Faller ook kan?

Dit is standaard Faller Car System. Dus geen snelheidsregeling. Geen digitaal spul. Alleen een draad om te volgen.

Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 27 juli 2026, 10:36:05Tegenovergestelde richting gaat prima, hij stuurt volledig naar rechts en blijft daarin hangen, en raakt San vande weg

Dan lijkt het erop dat hij de draad kwijt raakt. Probeer eens wat van het wegdek af te halen. Los te halen of te schuren.

graag een glaasje wijn

als het volledig plat is eens een diode proberen serie aan de motor zodat hij wat trager rijd

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Oplossing is om nog een extra magneetje op de sleper te zetten.
Even bij de magnetenboer kijken voor 2mm magneetjes.

https://magneetjeswinkel.nl/schijfmagneet-neodymium-2x1mm-n48/

Infofilmpje, is weliswaar Viessmann Carmotion, maar ik heb het ook bij mijn faller busje toegepast.

Jan

Alles goed schoonmaken. Bij de 2e en 3e keer hoor je een geluid of er daar misschien iets gebeurt wwardoor de sturing vastslaat